מבט לג’האד העולמי (11-5 באוגוסט 2021)

המפקד שנעצר ואמצעי הלחימה שנתפסו ברשותו (חשבון הטוויטר של דובר צבא עיראק, 5 באוגוסט 2021).

המפקד שנעצר ואמצעי הלחימה שנתפסו ברשותו (חשבון הטוויטר של דובר צבא עיראק, 5 באוגוסט 2021).

פעילי דאעש בעת הלחימה נגד צבא קונגו (טלגרם, 5 באוגוסט 2021).

פעילי דאעש בעת הלחימה נגד צבא קונגו (טלגרם, 5 באוגוסט 2021).

פעילי דאעש בעת הלחימה נגד צבא קונגו (טלגרם, 5 באוגוסט 2021).

פעילי דאעש בעת הלחימה נגד צבא קונגו (טלגרם, 5 באוגוסט 2021).

פעיל דאעש משוחח עם תושבי הכפר מביבה (טלגרם, 9 באוגוסט 2021).

פעיל דאעש משוחח עם תושבי הכפר מביבה (טלגרם, 9 באוגוסט 2021).

שלושת חיילי צבא קונגו שנישבו (טלגרם, 5 באוגוסט 2021).

שלושת חיילי צבא קונגו שנישבו (טלגרם, 5 באוגוסט 2021).

פעילי דאעש בכפר אידוהו (טלגרם, 4 באוגוסט 2021).

פעילי דאעש בכפר אידוהו (טלגרם, 4 באוגוסט 2021).

כלי רכב של מיליציות נוצריות באנשיקה שהועלה באש על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 9 באוגוסט 2021).

כלי רכב של מיליציות נוצריות באנשיקה שהועלה באש על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 9 באוגוסט 2021).

כלי רכב של מיליציות נוצריות באנשיקה שהועלה באש על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 9 באוגוסט 2021).

כלי רכב של מיליציות נוצריות באנשיקה שהועלה באש על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 9 באוגוסט 2021).

עיקרי אירועי השבוע האחרון
  • סוריה: נמשכת הירידה בפעילות דאעש במחוזות סוריה. במוקד אירועי השבוע עמד פיגוע במערב דמשק נגד אוטובוס שהסיע אנשי משמר הרפובליקה הסורי. 19 מנוסעי האוטובוס, ביניהם קצינים, נפגעו, חלקם נהרגו. ארגון חראס אלדין (שלוחת אלקאעדה בסוריה) קיבל אחריות על פיצוץ המטען. המשטר הסורי הציג את האירוע כ”קצר חשמלי” שהביא למותו של נהג האוטובוס ולפציעתם של שלושה נוסעים.
  • עיראק: נמשכה פעילות דאעש במחוזות השונים, אם כי בהיקף נמוך יחסית. מוקד הפעילות השבוע היה אזור מח’מור (כשבעים ק”מ מזרחית למוצול), שם ביצעו פעילי דאעש מספר פיגועים גדול יחסית. בכיר בכוחות הכורדיים בעיראק (פשמרגה) ציין כי דאעש חידש את נוכחותו באזור אלמח’מור, דרום כרכוכ ובפאתי מחוזות דיאלא ומוצול. יצוין שאזורים אלה, הסמוכים לאזור הכורדי, סובלים מהעדר משילות אפקטיבית של השלטון המרכזי בעיראק. כוחות הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאעש הודיעו על פינוי יחידה מהכוחות לכווית . דובר כוחות הקואליציה ווין מרוטו ציין כי למרות פינוי הכוחות, תפקיד כוחות הקואליציה להיאבק בדאעש, לצד כוחות נוספים בעיראק, לא השתנה.
  • סיני: השבוע התמקדה פעילות דאעש באזור רפיח. באחד האירועים נהרג קצין בכיר בצבא מצרים בדרגת אלוף משנה. בהודעה מוקלטת, שהודלפה, נשמע אבו אסאמה אלמצרי, לשעבר מושל מחוז סיני של דאעש, אומר, כי אנשיו הורגים את חיילי צבא מצרים משום שהם תומכים ביהודים ונוצרים והוסיף לכך הצדקה בציטוט מהקוראן.
  • אפריקה: נמשכת פעילות דאעש במדינות אפריקה. מוקד הפעילות היה השתלטות פעילי דאעש על שני כפרים בקונגו, על גבול קונגו-אוגנדה, לאחר עימותים ממושכים עם צבא קונגו. במוזמביק הצליחו כוחות משותפים של רואנדה ומוזמביק להשתלט מחדש על עיר נמל מוסימבואה דה פראיא עליה השתלט מחוז מרכז אפריקה של דאעש לפני יותר משנה. בניגריה, וקמרון המשיכו פעילי דאעש לבצע פיגועים ולהתעמת עם כוחות הצבא.
  • אפגניסטאן: כוחות טאלבאן השתלטו על העיר קנדוז, בקרבת גבול אפגניסטאן-טג’יקיסטאן, ועל אזורים נוספים במדינה. לפי שעה לא ברור כיצד ישפיע הדבר על פעילות דאעש באזור. השבוע ניכרה ירידה בפעילות הפיגועים של דאעש.
  • המלחמה על התודעה: השבוע עסק המאמר הראשי בשבועון דאעש אלנבא’ בקואליציות הבינלאומיות המתגבשות נגד הארגון במוזמביק ובקונגו. כותב המאמר מציין כי הקואליציות הללו תובסנה מכיוון שהן חלשות והוא מעודד את פעילי הארגון להמשיך בדרך הג’האד.
הזירה הסורית
מפת מחוזות סוריה (Freeworldmaps)
מפת מחוזות סוריה (Freeworldmaps)
מרחב אדלב
  • נמשכו חילופי האש הארטילריים בין צבא סוריה והכוחות המסייעים לו, לבין כוחות המורדים במובלעת המורדים באדלב. כסיוע לכוחות הצבא, ב-10 באוגוסט 2021, ביצעו מטוסים רוסיים תקיפות באזור הצפון-מערבי של מובלעת המורדים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 10 באוגוסט 2021).
מרחב אלחסכה
  • נמסר שהכוחות האמריקאים העבירו ארבעים פעילי דאעש שהיו שבויים בכלא אלת’אנויה ובכלא נוסף בכניסה הדרומית לאלחסכה אל הבסיס האמריקאי באלשדאדי. נמסר שבין השבויים היה גם מומחה לייצור מטעני חבלה (סוכנות הידיעות הסורית, 6 באוגוסט 2021). בהקשר זה דווח, כי בחודש שעבר נרצחו לפחות שישה בני-אדם במחנה אלהול, הסמוך אלחסכה. המחנה, המנוהל על-ידי הכוחות הכורדיים, מאכלס בני משפחות של פעילי דאעש, והוא סובל מחדירות של תאי דאעש המבצעים מדי פעם רצח של עצורים אשר רוצים להתנתק מהארגון (www.kurdistan24.net , 5 באוגוסט 2021).
מרחב דיר אלזור-אלמיאדין[1]
  • במבצע סיכול של כוחות הקואליציה הבינלאומית בד’יבאן, כשלושה ק”מ ממזרח לאלמיאדין, נעצר עבד אלרזאק אלג’לעד, פעיל דאעש. לא נמסר מה היה תפקידו בארגון (www.jesrpress.com , 5 באוגוסט 2021).
המרחב המדברי (אלבאדיה)
  • אלנבא’, שבועון דאעש, פרסם השבוע ידיעה לפיה בשני אירועים שונים פוצצו פעילי דאעש מטענים והשמידו שתי משאיות באזור המדברי של מחוז חמץ. אירוע ראשון היה במדבר אלסח’נה ב-25 ביולי 2021 בו נפצעו שישה חיילים. האירוע השני, ב-29 ביולי 2021, כאשר מטען הופעל נגד שיירה של צבא סוריה.
הידיעה בשבועון אלנבא': מימין המשאית הראשונה שנפגעה ומשמאל המשאית השנייה 
(שבועון אלנבא’, טלגרם, 5 באוגוסט 2021).
הידיעה בשבועון אלנבא’: מימין המשאית הראשונה שנפגעה ומשמאל המשאית השנייה (שבועון אלנבא’, טלגרם, 5 באוגוסט 2021).
  • ב-7 באוגוסט 2021 בוצעו שני פיגועים נגד כוחות צבא סוריה והכוחות המסייעים לו. לפי שעה לא קיבל דאעש אחריות על ביצועם:
    • מטען התפוצץ סמוך למחסום של צבא סוריה במדבר אלסח’נה, כ-120 ק”מ מדרום-מערב לדיר אלזור. לא דווח על נפגעים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 7 באוגוסט 2021).
    • לוחם בכוחות המסייעים לצבא סוריה נהרג מירי על כביש תדמר-דיר אלזור (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 7 באוגוסט 2021).
דמשק
  • ב-4 באוגוסט 2021 אירע פיצוץ באוטובוס צבאי בכניסה למגורי כוחות משמר הרפובליקה במערב דמשק. על-פי מקורות באופוזיציה, תשעה-עשר מנוסעי האוטובוס, ביניהם קצינים נפגעו, חלקם נהרגו. המשטר הסורי ניסה להסתיר את המידע והציגו את האירוע כ”קצר חשמלי” שגרם למותו של הנהג ולפציעת שלושה נוסעים (סאנא, 4 באוגוסט 2021; אוריינט ניוז, 4 באוגוסט 2021).
  • ארגון שומרי הדת (חראס אלדין), שלוחת אלקאעדה בסוריה, קיבל אחריות על פיצוץ אוטובוס (ענב בלדי, 6 באוגוסט 2021). על-פי הודעת הארגון הפיגוע בוצע נגד אוטובוס שהסיע קצינים במשמר הרפובליקה והוא בוצע בתגובה להתקפות המשטר הסורי נגד אנשי הארגון באזור דרעא. בהודעה נקראו לוחמי הג’האד בסוריה “לשוב לדרך הג’האד המקורי”, כדרך היחידה להתנהל מול המשטר הסורי (טלגרם, 4 באוגוסט 2021). יצוין כי הארגון לא נוהג בדרך כלל לקבל אחריות על ביצוע פיגועים. הודעת קבלת אחריות אחרונה בשם הארגון הייתה  בינואר 2021 אז פעל הארגון במרחב אלרקה .
האוטובוס שנפגע עולה באש (Ninar FM, 4 באוגוסט 2021).     האוטובוס שנפגע 
(סאנא, 4 באוגוסט 2021).
מימין: האוטובוס שנפגע עולה באש (Ninar FM, 4 באוגוסט 2021). משמאל: האוטובוס שנפגע (סאנא, 4 באוגוסט 2021).
נוסח הודעת קבלת  האחריות של ארגון חראס אלדין (טלגרם, 4 באוגוסט 2021).
נוסח הודעת קבלת האחריות של ארגון חראס אלדין (טלגרם, 4 באוגוסט 2021).
הזירה העיראקית
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
יציאת הכוחות האמריקאים מעיראק
  • הקואליציה הבינלאומית הודיעה כי לאור הירידה בצורך בכוחותOTH (כוח רגלים מוסק לתגובה מהירה) של הקואליציה עזבו הכוחות את עיראק ושבו לבסיסם המקורי בכווית (אלסומריה, 7 באוגוסט 2021). ווין מרוטו, דובר כוחות הקואליציה, ציין כי למרות פינוי הכוחות לכווית תפקיד כוחות הקואליציה הבינלאומית להיאבק בדאעש לצד כוחות נוספים בעיראק לא השתנה (אלערביה, 9 באוגוסט 2021).
  • מקורות צבאיים עיראקיים דיווחו, כי בקרוב תחל פעילות הוועדה העיראקית-אמריקאית לגיבוש מתווה יציאת הכוחות מעיראק כפי שסוכם בסבב האחרון של הדיאלוג האסטרטגי. ההסכם קובע, כי וועדה משותפת תהיה אחראית ליישם את ההסכם, כולל בניית המתווה להוצאת הכוחות במספר פעימות כשהמטרה היא הסגת הכוחות מעיראק בסוף שנת 2021. גורם צבאי במפקדת המבצעים המיוחדים, צופה הגעה בתקופה הקרובה של אנשי צבא אמריקאים לעיראק. תחבין אלח’פאג’י, דובר מפקדת המבצעים, אמר כי אין בעיראק מחנות צבאיים או אתרים השייכים באופן בלעדי לכוחות הזרים וכי הכוחות שוהים בבסיסים עיראקיים משותפים. הוא ציין שכוחות הקואליציה הבינלאומית העבירו לאחרונה ציוד בשווי של שישים מיליון דולרים לצבא עיראק, לכוחות הלוחמה בטרור ולכוחות הפשמרגה הכורדיים (אלערבי אלג’דיד, 7 באוגוסט 2021).
סיכום פעילות דאעש בעיראק
  • שבועון אלנבא’ של דאעש פרסם אינפוגרף המסכם את פעילות דאעש בעיראק בין 29 ביולי – 4 באוגוסט 2021. על-פי האינפוגרף, בתקופה הנדונה גרם דאעש למותם ולפציעתם של שמונים בני-אדם בעיראק: 19 שיעים והשאר (61) סונים “שסטו מהאסלאם” (הכוונה ככל הנראה ללוחמי הגיוס השבטי). בתקופה זו ביצע דאעש 41 פיגועים על פי המתווים הבאים: 22 במתווה של הפעלת מטענים, 11 התקפות בנשק וחילופי-אש, 3 התנקשויות ו-5 פעולות מסוג אחר. החלוקה האזורית של ההתקפות: 11 במחוז דיאלא, 11 במחוז כרכוכ, 8 במחוז צלאח אלדין, 8 במחוז צפון בגדאד של דאעש (דרום מחוז צלאח אלדין), 4 במחוז אלאנבאר ו-4 במחוז החידקל, שמצפון-מערב למחוז לכרכוכ.. על פי הדיווח הרס דאעש בתקופה הנדונה 23 עמודי מתח גבוה המספקים חשמל, וזאת במסגרת “המלחמה הכלכלית” שלו נגד ממשלת עיראק (שבועון אלנבא’, טלגרם, 5 באוגוסט 2021).
האינפוגרף המסכם את פעילות דאעש בעיראק
 (שבועון אלנבא’, טלגרם, 5 באוגוסט 2021).
האינפוגרף המסכם את פעילות דאעש בעיראק
(שבועון אלנבא’, טלגרם, 5 באוגוסט 2021).

פיגועים בחלוקה למחוזות[2]

מחוז כרכוכ
  • 6 באוגוסט 2021: בוצע ירי לעבר מחנה של צבא עיראק באזור דאקוק, דרומית לכרכוכ. חייל אחד נהרג (טלגרם, 5 באוגוסט 2021).
מחוז אלאנבאר (מערב עיראק)
  • 5 באוגוסט 2021: בוצע ירי לעבר שיירת כלי רכב של כוחות הגיוס השבטי דרומית לאלרטבה. שני כלי רכב הושבתו (טלגרם, 5 באוגוסט 2021).
מחוז צלאח אלדין
  • 8 באוגוסט 2021: בוצעה תקיפה נגד מחנה צבא עיראק בזנג’לי, מערבית לטוזח’ורמאטו, כמאה ק”מ צפונית-מזרחית לסאמראא’. חייל נהרג וחייל נוסף נפצע. נגרמו נזקים חומריים למחנה (טלגרם, 9 באוגוסט 2021).
  • 7 באוגוסט 2021: בוצע ירי לעבר חיילי צבא עיראק באזור אלמשאהדה, כעשרים ק”מ צפונית לבגדאד. שני חיילים נהרגו. חייל נוסף נפצע (טלגרם, 8 באוגוסט 2021).
מחוז דיאלא
  • 8 באוגוסט 2021: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של צבא עיראק דרומית לקארה טאפה, כ-75 ק”מ צפונית לבעקובה. נוסעי כלי הרכב נפצעו (טלגרם, 9 באוגוסט 2021).
  • 8 באוגוסט 2021:בוצע ירי לעבר עמדה של משטרת עיראק באלדוריין, בדרום בעקובה. שוטר נהרג ושוטר נוסף נפצע (טלגרם, 9 באוגוסט 2021).
  • 6 באוגוסט 2021: בוצעה תקיפה נגד מחנות של צבא עיראק בפאתי אזור אלעט’ים. נזק חומרי נגרם לאחד המחנות (טלגרם, 7 באוגוסט 2021). לא צוינו נפגעים. ככל הנראה המחנות לא היו מאוישים.
מחוז ארביל
  • האירועים השבוע במחוז התמקדו באזור מח’מור, כשבעים ק”מ מזרחית למוצול. רוב הפיגועים כוונו נגד כוחות הגיוס השבטי. בכיר בכוחות הכורדיים בעיראק (פשמרגה) ציין כי דאעש הגביר את נוכחותו באזור אלמח’מור, דרום כרכוכ ובפאתי מחוזות דיאלא ומוצול, הנושקים לאזור הכורדי וסובלים מהעדר משילות אפקטיבית של השלטון המרכזי (אלקרטאס, 7 באוגוסט 2021). להלן פירוט האירועים באזור, רובם על פי הודעות דאעש (טלגרם):
  • 8 באוגוסט 2021: בוצע ירי לעבר מחנה של הגיוס השבטי במערב מח’מור. לוחם נהרג ושניים נוספים נפצעו (טלגרם, 9 באוגוסט 2021).
  • 8 באוגוסט 2021: בוצע ירי לעבר לוחמי הגיוס השבטי בדרום-מערב מח’מור. לוחם נהרג ושלושה נפצעו (טלגרם, 9 באוגוסט 2021). באותו יום נחטף באזור לוחם של הגיוס השבטי. מאוחר יותר הוא הוצא להורג.
  • 7 באוגוסט 2021: פצצות מרגמה שוגרו לעבר עמדות של כוחות הגיוס השבטי דרומית למח’מור (טלגרם, 8 באוגוסט 2021). לא דווח על פגיעות או נפגעים.
  • 7 באוגוסט 2021: במחסום שהציבו פעילי דאעש על כביש מח’מור- ארביל, נחטפו כעשרה בני אדם, חמישה מהם הצליחו להמלט (אלשרקיה, 7 באוגוסט 2021; www.eremnews.com, 7 באוגוסט 2021).
  • 4 באוגוסט 2021: בוצע ירי פצצות מרגמה לעבר עמדות של כוחות הגיוס השבטי דרומית-מערבית לאזור מח’מור. לטענת דאעש, זוהו פגיעות וודאיות (טלגרם, 6 באוגוסט 2021).
  • 2 באוגוסט 2021: בוצע ירי לעבר מחנה של צבא עיראק דרומית למח’מור. חייל נפצע. לעבר כוח סיור שהגיע למקום האירוע בוצע ירי שגרם לנזקים לכלי רכב (טלגרם, 4 באוגוסט 2021).
מחוז נינוא
  • 7 באוגוסט 2021: שוגרה רקטה לעבר מטה של כוחות הגיוס העממי באזור אלחצ’ר, כמאה ק”מ דרומית-מערבית למוצול (טלגרם, 8 באוגוסט 2021). לא נמסרו פרטים לגבי נפגעים או נזקים חומריים שנגרמו.
סיכול טרור בעיראק
  • מפקדת המבצעים המשותפים הודיעה על אישור שיטה חדשה להגנה על עמודי מתח גבוה במדינה וכי המפקדה גיבשה תכנית שתמנע גישה של פעילי טרור לעמודים. משרד החשמל ציין כי יוגברו המאמצים המודיעיניים והתיאום עם משרד הפנים ומשרד ההגנה כדי להגן על עמודי המתח הגבוה (סוכנות הידיעות העיראקית, 6 באוגוסט 2021).
מחוז צלאח אלדין
  • 5 באוגוסט 2021: כוחות הביטחון העיראקיים עצרו מפקד בכיר במחוז צפון בגדאד של דאעש, שהיה אחראי, בין השאר, על העברת מחבלים מתאבדים. ברשות העצור נתפסו אמצעי לחימה רבים (חשבון הטוויטר של דובר צבא עיראק, 5 באוגוסט 2021).

המפקד שנעצר ואמצעי הלחימה שנתפסו ברשותו
(חשבון הטוויטר של דובר צבא עיראק, 5 באוגוסט 2021).
המפקד שנעצר ואמצעי הלחימה שנתפסו ברשותו
(חשבון הטוויטר של דובר צבא עיראק, 5 באוגוסט 2021).

מחוז דיאלא
  • צבא עיראק השמיד בית הארחה וכלי רכב של דאעש באזור אלעט’ים, כשישים ק”מ מצפון לבעקובה. כל נוסעי כלי הרכב נהרגו (חשבון הטוויטר של דובר צבא עיראק, 6 באוגוסט 2021).
מחוז אלאנבאר
  • היחידה ללוחמה בטרור של ממשלת עיראק עצרה חמישה פעילי דאעש באזורים שונים ברחבי המחוז (חשבון הטוויטר של דובר צבא עיראק, 7 באוגוסט 2021).
מחוז כרכוכ
  • כוחות הביטחון העיראקיים נטרלו מטען חבלה שהטמינו פעילי דאעש סמוך לעמוד מתח גבוה באזור אלח’ויג’ה, כחמישים ק”מ דרום-מערבית לעיר כרכוכ (אלשרקיה, 7 באוגוסט 2021).
חצי האי סיני
הודעת מושל מחוז סיני לשעבר של דאעש
  • בהודעה מוקלטת, שהודלפה, נשמע מושל מחוז סיני לשעבר של דאעש אבו אסאמה אלמצרי אומר, כי אנשיו הורגים את חיילי צבא מצרים משום שהם תומכים ביהודים ונוצרים והוסיף לכך הצדקה בציטוט מהקוראן. לדבריו, החיילים המצרים היו התומכים הראשונים של היהודים במצור על רצועת עזה והם מנעו מפעילי הג’האד להרוג אותם. הוא האשים את חיילי צבא מצרים בכך שהם נלחמים בכל דבר ששייך לאסלאם וקרא להם כופרים. לדבריו, חיילים אלה הרסו מסגדים והציתו אותם, פגעו במוסלמים ועינו אותם (שאהד סינאא’, 4 באוגוסט 2021).
  • 9 באוגוסט 2021: הופעל מטען דרומית לרפיח נגד כלי רכב של צבא מצרים, שליוו סיור רגלי, בעת שעסקו בהקמת מחסומים צבאיים סביב “רפיח החדשה”. מחמד עבד מתג’לי, קצין בדרג אלוף-משנה (עקיד) בצבא מצרים ,נהרג. מספר חיילים נפצעו. דחפור הושבת (טלגרם, 9 באוגוסט 2021).
הקצין המצרי שנהרג (טלגרם, 9 באוגוסט 2021).
הקצין המצרי שנהרג (טלגרם, 9 באוגוסט 2021).
  • 6 באוגוסט 2021: בוצע ירי לעבר חייל מצרי ממערב העיר החדשה של רפיח. החייל נפצע (טלגרם, 7 באוגוסט 2021).
סיכום פעילות דאעש במחוזות השונים
  • מנתוני אינפוגרף, שפרסם דאעש, המסכם את פעילות הארגון ברחבי העולם עולה, כי השבוע חלה עלייה משמעותית בכמות הפיגועים שביצעו פעילי הארגון במחוזות השונים. על פי נתוני דאעש, בתקופה שבין 29 ביולי – 4 באוגוסט 2021, ביצעו פעילי הארגון 69 פעולות במחוזות השונים באסיה ובאפריקה, לעומת 33 התקפות, שביצעו בשבוע שקדם לכך. מספר ההתקפות הגדול ביותר בוצע בעיראק (41). ההתקפות, שבוצעו בשאר המחוזות: מערב אפריקה (9); ח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (7); מרכז אפריקה (6); סיני (4); סוריה (2) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 5 באוגוסט 2021).
  • על-פי האינפוגרף, בהתקפות נהרגו ונפצעו לפחות 193 בני אדם, לעומת 88 בני אדם בשבוע שקדם. מספר הרוגים והפצועים הגדול ביותר היה במחוז עיראק (80); שאר ההרוגים והפצועים היו במחוזות הבאים: מרכז אפריקה (42); מערב אפריקה (32); ח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (21); סיני (10); סוריה (8) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 5 באוגוסט 2021).
האינפוגרף המפרט את פעילות דאעש
 (שבועון אלנבא’, טלגרם, 5 באוגוסט 2021).
האינפוגרף המפרט את פעילות דאעש
(שבועון אלנבא’, טלגרם, 5 באוגוסט 2021).
אפריקה
  • מוקד הפעילות השבוע היה בקונגו שם השתלטו פעילי דאעש על שני כפרים באזור איטורי, על גבול קונגו- אוגנדה, לאחר עימותים קשים וממושכים עם צבא קונגו. במוזמביק הצליחו כוחות משותפים של רואנדה ומוזמביק להשתלט מחדש על עיר נמל מוסימבואה דה פראיא עליה השתלט מחוז מרכז אפריקה של דאעש לפני יותר משנה. בניגריה, וקמרון המשיכו פעילי דאעש להתעמת עם כוחות הצבא ולבצע נגדם פיגועים.

הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו

פעילי דאעש השתלטו על שני כפרים
  • לאחר מספר ימים של קרבות קשים עם צבא קונגו, הצליחו פעילי דאעש להשתלט על מביבה ומאליבונגו, שני כפרים באזור איטורי (Ituri), כחמישים ק”מ מערבית לגבול קונגו-אוגנדה. העימותים החלו ב-4 באוגוסט 2021, לאחר שפעילי דאעש ביצעו התקפת פתע נגד בסיס חדש שהקים צבא קונגו בפאתי מביבה, שנועד לרכז כוחות לביצוע התקפה נרחבת נגד פעילי דאעש באזור. ביום העימותים הראשון נהרגו לפחות שמונה-עשר חיילים ושלושה נוספים נשבו. לטענת דאעש, ב-8 באוגוסט 2021 בעת שסרקו את האזור, הם איתרו חייל שנמלט מהבסיס. פעילי הארגון הרגו את החייל. לאחר איתור החייל, הסיקו פעילי דאעש ששאר החיילים נמלטו מהבסיס המותקף אל היערות, אך מאחר שאינם מכירים את השטח, רבים מהם מתו מרעב ומתשישות (טלגרם, 9 באוגוסט 2021).
  • 2 באוגוסט 2021: בוצעה תקיפה נגד אידוהו, כפר נוצרי באזור איטורי (Ituri). כוח של צבא קונגו שניסה להציל את התושבים ניהל חילופי-אש עם פעילי דאעש. פעילי דאעש הבריחו את חיילי הכוח והרגו 17 מתושבי הכפר (טלגרם, 4 באוגוסט 2021).
ניגריה
  • 7 באוגוסט 2021: בוצע ירי לעבר ריכוזי מיליציות הנאמנות לצבא ניגריה בדמבואה (Damboa), כשמונים ק”מ דרום-מערב למידוגורי, בצפון-מזרח ניגריה. לוחם מיליציה נהרג וכלי רכב הועלה באש. פעילי דאעש גם העלו באש מספר מבנים בעיירה, המשמשים את כוחות המיליציות (טלגרם, 8 באוגוסט 2021).
  • 6 באוגוסט 2021: בוצע ירי לעבר ריכוזי מיליציות נוצריות באנשיקה (Anshika) בצפון-מזרח ניגריה. לוחם מיליציה נהרג ושני כלי רכב הועלו באש. פעילי דאעש העלו באש מספר מבנים בכפר, המשמשים את המיליציות (טלגרם, 7 באוגוסט 2021).
  • 2 באוגוסט 2021: בוצעה תקיפה נגד מחנה של צבא ניגריה בגוביו (Gubio), כשמונים ק”מ צפונית-מערבית למידוגורי. במקום התנהלו חילופי-אש במהלכם נהרגו שמונה חיילים וכמה נוספים נפצעו. פעילי דאעש השתלטו על המחנה למשך זמן מה. למחנה נגרם נזק חומרי (טלגרם, 4 באוגוסט 2021).
קמרון
  • 8 באוגוסט 2021: בוצעה תקיפה נגד מחנה של צבא קמרון בסאגמי שבאזור פוטוקול (Fotokol), על גבול קמרון-ניגריה. במקום התנהלו חילופי-אש במהלכם נהרגו שישה חיילים ושישה נוספים נפצעו. פעילי דאעש העלו באש כלי שני רכב והשתלטו על אמצעי לחימה ותחמושת (טלגרם, 9 באוגוסט 2021).
  • 3 באוגוסט 2021: בוצע ירי לעבר לוחמי מיליציות התומכות בצבא קמרון באזור מראוה (Maroua), בצפון קמרון כשמונים ק”מ מגבול קמרון-ניגריה. לוחם מיליציה אחד נהרג ולוחם נוסף נפצע (טלגרם, 5 באוגוסט 2021).
בורקינה פאסו
  • במספר התקפות שביצעו פעילים חמושים בצפון בורקינה פאסו על גבול ניז’ר נהרגו שלושים תושבים, אנשי צבא ולוחמי מיליציות מקומיות. ההערכה היא שאת ההתקפות ביצעו ארגונים המזוהים עם אלקאעדה או דאעש (רויטרס, 5 באוגוסט 2021).
מאלי
  • למעלה מחמישים בני אדם נהרגו ורבים נפצעו במספר כפרים בצפון מאלי, באזור משולש הגבולות מאלי-בורקינה פאסו-ניז’ר, בעת שחמושים הגיעו לכפרים וירו בתושביהם. לפי שעה אף קבוצה לא קיבלה אחריות לביצוע הפיגועים. ההערכה היא כי פעילים המזוהים עם דאעש ביצעו את מעשי הטבח כנקמה על מעצר מספר מנהיגים ג’האדיסטים על-ידי הרשויות המקומיות שבוע קודם לכן (AP, אלג’זירה, 9 באוגוסט 2021).

מוזמביק

  • כוחות משותפים של רואנדה ומוזמביק הצליחו להשתלט מחדש על עיר הנמל מוסימבואה דה פראיא (Mocimboa da Praia), בצפון-מזרח המדינה. ההשתלטות בוצעה כשנה לאחר שעל העיר השתלטו פעילי מחוז מרכז אפריקה של דאעש (בפועל ג’מאעת אנצאר אלסנה ואלג’מאעה, ארגון מקומי שנשבע אמונים לדאעש) (www.africanews.com, 9 באוגוסט 2021).

אסיה

אפגניסטאן
  • כוחות טאלבאן השתלטו על העיר קנדוז בקרבת גבול אפגניסטאן-טג’יקיסטאן, ועל אזורים נוספים במדינה. לפי שעה לא ברור כיצד ישפיע הדבר על פעילות דאעש באזור. יצוין כי השבוע ניכרה ירידה בפעילות הפיגועים של דאעש. רוב הפיגועים בוצעו בג’לאלאבאד והם כוונו נגד אנשי ביטחון אפגאניים. להלן פירט הפיגועים על פי הודעת קבלת האחריות של דאעש (טלגרם):
    • 9 באוגוסט 2021: בוצע ירי לעבר קצין לשעבר בצבא אפגניסטאן בג’לאלאבאד. הקצין נהרג ופעילי דאעש לקחו את מכוניתו.
    • 8 באוגוסט 2021: בוצע ירי לעבר פעיל טאלבאן בג’לאלאבאד (טלגרם, 9 באוגוסט 2021). באותו יום בוצע ירי לעבר שוטר. השוטר נהרג.
    • 4 באוגוסט 2021: הופעל מטען נגד ניידת משטרה בקנדוז (Kunduz), בקרבת גבול אפגניסטאן-טג’יקיסטאן. שלושה שוטרים נפצעו (טלגרם, 5 באוגוסט 2021).
המלחמה על התודעה
  • המאמר הראשי השבוע באלנבא’, ביטאון דאעש, התפרסם תחת הכותרת “אך יום הדין מובטח להם!” ועסק בקואליציות הבינלאומיות המתגבשות למאבק נגד הארגון במוזמביק ובקונגו. המאמר מעודד את פעילי דאעש להמשיך בדרך הג’האד, ומדגיש שהתבוסה תהיה מנת חלקן של הקואליציות הללו. הוא גם קורא לפעילי הארגון במרכז אפריקה לזכור כי הלחימה לא נגמרת בעולם הזה, אלא בעולם הבא (שבועון אלנבא’, טלגרם, 5 באוגוסט 2021).
  • לטענת הכותב, שיתוף פעולה של מדינות מרכז אפריקה נגד דאעש, בחסות המערב הנוצרי (“הצלבני”), יספוג תבוסה המכוונת על-ידי אללה. בהמשך המאמר מתייחס הכותב לכל מדינה ומדינה.
  • מוזמביק: הקמת קואליציה נגד דאעש בהובלת קצינים מפורטוגל וארה”ב ובהשתתפות כוחות מרואנדה, בוטסואנה, זימבבואה, דרום אפריקה, אנגולה ומדינות נוספות נועדה לכישלון. שכן, מדינות אלה מפולגות ומסוכסכות בינן לבין עצמן ואינן מסוגלות להגיע להסכמה ביניהן. אמצעי התקשורת הבינלאומיים, המתייחסים ללחימה במוזמביק כ”מלחמה על הגז”, מנסים להשמיץ את דאעש, אך דאעש, נלחם במסגרת רחבה וכוללת של ג’האד נגד הכופרים באשר הם, כפי שאללה ציווה את מאמיניו.
  • קונגו: נעזרת בלחימה נגד דאעש בכוחות ממדינות אפריקאיות נוספות (אוגנדה, קניה וסומליה). דאעש תוקף וימשיך את התקפותיו נגד סיורי צבא, נגד תושבים כפריים וסוחרים נוצרים. במקביל מנהל דאעש “מלחמה כלכלית”, במטרה להתיש את הנוצרים, שלטענתו גזלו במשך עשרות שנים את משאבי המוסלמים. גם במקרה של קונגו, דאעש עומד בפני מסע השמצה והטעייה מכוונת מצד התקשורת העולמית והמקומית. אולם, פעילי דאעש פועלים במסגרת הג’האד הכולל בכופרים, ולכן גם סופה של קואליציה זו לקרוס.
המאמר אודות הקואליציות במרכז אפריקה
 (שבועון אלנבא’, טלגרם, 5 באוגוסט 2021).
המאמר אודות הקואליציות במרכז אפריקה
(שבועון אלנבא’, טלגרם, 5 באוגוסט 2021).

[1] על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.
[2]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.