מבט לג’האד העולמי (11-5 ביולי 2018)

טנק של צבא סוריה בתל אלשהאב (סאנא, 9 ביולי 2018).

טנק של צבא סוריה בתל אלשהאב (סאנא, 9 ביולי 2018).

כוח של צבא סוריה בכפר זיזון.

כוח של צבא סוריה בכפר זיזון.

זירת פיגוע התאבדות בכפר זיזון (ח'טוה, 10 ביולי 2018).

זירת פיגוע התאבדות בכפר זיזון (ח'טוה, 10 ביולי 2018).

נגמ

נגמ"ש, וארגזי תחמושת שהותירו אחריהם ארגוני המורדים במעבר אלנציב (סאנא, 7 ביולי 2018).

נגמ

נגמ"ש, וארגזי תחמושת שהותירו אחריהם ארגוני המורדים במעבר אלנציב (סאנא, 7 ביולי 2018).

פעילי צבא ח'אלד בן אלוליד מקבלים גברים שהגיעו להירשם בלשכת גיוס של הארגון באגן הירמוכ (חק, 8 ביולי 2018).

פעילי צבא ח'אלד בן אלוליד מקבלים גברים שהגיעו להירשם בלשכת גיוס של הארגון באגן הירמוכ (חק, 8 ביולי 2018).

פעילי צבא ח'אלד בן אלוליד מקבלים גברים שהגיעו להירשם בלשכת גיוס של הארגון באגן הירמוכ (חק, 8 ביולי 2018).

פעילי צבא ח'אלד בן אלוליד מקבלים גברים שהגיעו להירשם בלשכת גיוס של הארגון באגן הירמוכ (חק, 8 ביולי 2018).

חייל צבא עיראק, שנלכד במארב של דאעש ממזרח לבעקובה, רגעים טרם הוצאתו להורג.

חייל צבא עיראק, שנלכד במארב של דאעש ממזרח לבעקובה, רגעים טרם הוצאתו להורג.

עיקרי אירועי השבוע
  • צבא סוריה נוחל הישגים במערכה לכיבוש דרום סוריה: הוא סיים להשתלט על מובלעת ארגוני המורדים שממזרח לדרעא וכוחותיו, יחד עם שוטרים צבאיים רוסיים, נכנסו למעבר הגבול אלנציב שבין סוריה לירדן. צבא סוריה השתלט על שורה של מוצבים לאורך גבול סוריה ירדן ונערך בעיירות שבפאתי אגן הירמוכ הנשלט ע”י דאעש. העיר דרעא מכותרת מכל צדדיה ומרבית שטחה נשלט על ידי צבא סוריה והכוחות המסייעים לו.
  • מהלכים אלו של צבא סוריה נעשו במסגרת הפסקת אש שהושגה ב-6 ביולי 2018 עם אירגוני המורדים בתיווך רוסיה. בהסכם סעיפים הקובעים הפסקת הלחימה באזור דרעא; מסירת הנשק הכבד והבינוני לצבא סוריה; מסירת מעבר הגבול אלנציב; החזרת העקורים לביתם; פריסת צבא סוריה לאורך הגבול עם ירדן ופינוי מורדים, שלא יהיו מוכנים להניח את נשקם, למחוז אדלב, יחד עם בני משפחותיהם. נראה, כי עד כה מרבית הסעיפים הללו בוצעו בשטח הלכה למעשה.
  • הסכם הפסקת האש תקף לגבי מרחב דרעא והוא אינו כולל את רמת הגולן. שני הארגונים הג’האדיסטים הדומיננטיים ברמת הגולן נערכים עתה להתקפה של צבא סוריה. המטה לשחרור אלשאם (ג’בהת אלנצרה בעבר) ביצע אימונים מזורזים לפעיליו. צבא ח’אלד בן וליד המזוהה עם דאעש, שבאגן הירמוכ, עושה מאמץ לקליטת מגויסים חדשים וערך מפגן כוח צבאי להעלאת המורל. פעילי דאעש ממחוז חוראן אף ביצעו פיגוע התאבדות רב נפגעים נגד כוח של צבא סוריה ורוסיה בכפר הגובל בפאתים הדרומיים של אגן הירמוכ, שנתפס לאחרונה על ידי צבא סוריה.
  • למהלכים הצבאיים והמדיניים המתחוללים עתה בדרום סוריה משמעות ארוכת טווח שכן הם מבטאים תהליך של עיצוב אופי גבולותיה של המדינה הסורית מול ירדן וישראל, בתום השתלטות משטר אסד על מרבית שטחה של סוריה. מול ירדן כבר זכה המשטר הסורי בהישג משמעותי כשהצליח להחזיר את מעבר אלנציב וחלקים מהגבול הסורי- ירדני לשליטתו. הדבר יקשה בעתיד על ארגוני המורדים להסתייע בירדן ויזרז את תהליך היחלשותם. הוא גם יאפשר חידוש תנועת סחורות ובני אדם בין סוריה לירדן ולכך תהיה תרומה משמעותית לכלכלת שתי המדינות. אופיו של הגבול הסורי-ישראלי ברמת הגולן צפוי להתעצב בתקופה הקרובה. סוגיה זאת צפויה לעלות, יחד עם מכלול נושאים נוספים הקשורים לסוריה, בפגישת נתניהו פוטין (11 ביולי 2018) ובפסגה הצפויה להתקיים בין נשיא ארה”ב ורוסיה (16 ביולי 2018).
המעורבות הרוסית בסוריה
שיחות בין ישראל, רוסיה וארה”ב על המצב בסוריה
  • סוגיית רמת הגולן נדונה בפגישה שקיים ראש ממשלת ישראל עם אלכסנדר לברנטייב השליח המיוחד של נשיא רוסיה ועם סרגיי ורשינין סגן שר החוץ של רוסיה (10 ביולי 2018). ב-11 ביולי 2018 צפוי ראש הממשלה להמריא לפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. על פי הודעה שפרסמה לשכת בנימין נתניהו, יבהיר ראש ממשלת ישראל, כי “ישראל לא תסבול התבססות צבאית של איראן או גרורותיה בשום חלק של סוריה, וכן שעל סוריה לשמור בקפדנות על הסכם ההפרדה מ-1974”. ב-16 ביולי 2018 צפויה להתקיים בהלסינקי פסגה בין נשיאי ארה”ב ורוסיה. ניתן להניח כי בשיחות הללו תעלנה, בין השאר, הסוגיות הקשורות למצב בסוריה ובכלל זה סוגיית רמת הגולן.

ראש ממשלת ישראל בפגישה עם השליח המיוחד של נשיא רוסיה אלכסנדר לברנטייב (משמאל) ועם  סגן שר החוץ של רוסיה סרגיי ורשינין (מימין) (www.gov.il, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ, 10 ביולי 2018).
ראש ממשלת ישראל בפגישה עם השליח המיוחד של נשיא רוסיה אלכסנדר לברנטייב (משמאל) ועם
סגן שר החוץ של רוסיה סרגיי ורשינין (מימין) (www.gov.il, צילום: עמוס בן גרשום, לע”מ, 10 ביולי 2018).

סוריה
המערכה בדרום סוריה

תמונת המצב בשטח

צבא סוריה סיים להשתלט על מובלעת ארגוני המורדים שממזרח לדרעא. הכוחות הסורים נכנסו למעבר הגבול עם ירדן -אלנציב ללא הפרעה ומשם נעו מערבה, לאורך הגבול הסורי-ירדני, השתלטו על עשרות עמדות בקרבת הגבול והתייצבו בעיירות תל שהאב וזיזון בפאתיו הדרומיים של אזור השליטה של דאעש באגן הירמוכ. מפקד בצבא סוריה מסר כי עד ל-7 ביולי 2018 שוחררו 90% ממרחב אלדרעא. לדבריו מטרת הפיקוד העליון היא למנוע שפיכות דמים ולהקל על חזרת האזרחים לביתם (ח’טוה, דמשק אלא’ן, 7 ביולי 2018).

 

 מפת הערכות הכוחות בדרום סוריה (עדכנית ל-9 ביולי 2018): בכחול מסומנים האזורים שאליהם נכנס צבא סוריה על פי הסכם הפסקת האש; באדום מסומנת מובלעת אירגוני המורדים שעליה השתלט הצבא הסורי מאז תחילת המערכה ; בשחור אזור השליטה של צבא ח'אלד בן אלוליד, המזוהה עם דאעש; בירוק אזור השליטה של אירגוני המורדים (ובתוכם המטה לשחרור אלשאם) ברמת הגולן (ח'טוה, 9 ביולי 2018).
מפת הערכות הכוחות בדרום סוריה (עדכנית ל-9 ביולי 2018): בכחול מסומנים האזורים שאליהם נכנס צבא סוריה על פי הסכם הפסקת האש; באדום מסומנת מובלעת אירגוני המורדים שעליה השתלט הצבא הסורי מאז תחילת המערכה ; בשחור אזור השליטה של צבא ח’אלד בן אלוליד, המזוהה עם דאעש; בירוק אזור השליטה של אירגוני המורדים (ובתוכם המטה לשחרור אלשאם) ברמת הגולן (ח’טוה, 9 ביולי 2018).

  • כוחות צבא סוריה נכנסו ב-9 ביולי 2018 לעיירות תל שהאב ואלזיזון, שבסמוך לגבול הסורי-ירדני. בכך השלימו הכוחות הסורים תנועתם מערבה והתייצבו בפאתיו הדרומיים של אזור השליטה של צבא אלוליד המזוהה עם דאעש. זאת, כהכנה לכיבוש אגן הירמוכ במסגרת השתלטות צבא סוריה על רמת הגולן. כניסת צבא סוריה לכפר זיזון, שבפאתי אגן הירמוכ, גרמה לחיכוך ראשוני עם צבא ח’אלד בן וליד. ב-10 ביולי 2018 התקיימו התנגשויות מקומיות בין הצדדים בעיירה אלקציר (צפונית מערבית לזיזון) (ח’טוה, 10 ביולי 2018).

העיירות תל שהאב (1) וזיזון (2) (Google Maps).
העיירות תל שהאב (1) וזיזון (2) (Google Maps).

טנק של צבא סוריה בתל אלשהאב (סאנא, 9 ביולי 2018).    תושבי תל שהאב מריעים ומניפים את תמונתו של נשיא סוריה, בשאר אלאסד (סאנא, 9 ביולי 2018).
מימין: טנק של צבא סוריה בתל אלשהאב (סאנא, 9 ביולי 2018). משמאל: תושבי תל שהאב מריעים ומניפים את תמונתו של נשיא סוריה, בשאר אלאסד (סאנא, 9 ביולי 2018).
פיגוע התאבדות של דאעש בכפר זיזון
  • ב-10 ביולי 2018 קיבל מחוז חוראן של דאעש אחריות לביצוע פיגוע ההתאבדות בכפר זיזון. על פי הודעת דאעש הפיגוע בוצע באמצעות אבו זביר אלאנצארי, פעיל הארגון, נגד ריכוז כוחות צבא סוריה ורוסיה. לטענת דאעש, באירוע נהרגו יותר מ-35 בני אדם, ביניהם קצין סורי, ונפצעו לפחות 15 נוספים. כמו כן הושמדו שני טנקים ומספר כלי רכב של הכוחות הסוריים והרוסיים (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 10 ביולי 2018).עד כה מקורות סוריים רשמיים לא הגיבו על הפיגוע.
העיר דרעא
  • על פי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם (9 ביולי 2018) מרבית שטחה של העיר דרעא (למעלה מ-72%) נשלט ע”י צבא סוריה והכוחות המסייעים לו. העיר דרעא מכותרת עתה מכל צדדיה (אלערביה אלחדת’, 8 ביולי 2018). בעיר עצמה מתנהלים חילופי אש. השכונות שנותרו עדיין בשליטת המורדים, סופגות אש ארטילרית ותקיפות מהאוויר.
הסכם הפסקת אש בין צבא סוריה לכוחות המורדים

המשטר הסורי וארגוני המורדים בדרום סוריה המזוהים עם צבא סוריה החופשי הודיעו ב-6 ביולי 2018 , כי הושג ביניהם הסכם הפסקת אש בתיווך רוסי. ההסכם כולל את המובלעת המזרחית של ארגוני המורדים ואת מוצבי ארגוני המורדים, שלאורך גבול סוריה- ירדן, עד לאזור השליטה של דאעש. אין בידינו גרסא אחת מוסמכת של ההסכם אלא מספר גרסאות, כולל אלו של צבא סוריה החופשי, המטה לשחרור אלשאם ורוסיה. הגרסאות הללו דומות למדי אך יש ביניהם הבדלים בפרטים ובהדגשים.

  • להלן עיקרי ההסכם העולים מכלל המידע שבידינו:
    • הפסקת הלחימה: הלחימה תיפסק בכל מחוז דרעא (קרי, ההסכם אינו כולל את מחוז קניטרה).
    • מסירת הנשק הכבד והבינוני: ארגוני המורדים ימסרו את נשקם הכבד והבינוני באופן הדרגתי בכל המקומות הנמצאים תחת שליטתם (הערה: בגרסא שפורסמה ע”י המטה לשחרור אלשאם נאמר כי בתמורה ישוב צבא סוריה למקומות בהם שהה לפני תחילת המערכה לכיבוש דרום סוריה).
    • החזרת שליטת המשטר הסורי על מעבר הגבול אלנציב: שליטת צבא סוריה על המעבר תתבצע בסיוע המשטרה הצבאית הרוסית. המעבר ינוהל בפיקוח רוסי ובריבונות סורית (דגל סוריה יתנוסס במקום).
    • החזרת העקורים לבתיהם והחזרת החיים למסלולם: כל העקורים, שנמלטו בעקבות הלחימה, ישובו למקומות מגוריהם. תזורז החזרתן של הרשויות האזרחיות לעבודה ויפתחו מחדש צירי התנועה כדי לאפשר מעבר תושבים והחזרת הפעילות הכלכלית.
    • פריסת צבא סוריה לאורך גבול ירדן: עמדות התצפית של ארגוני המורדים שלאורך הגבול עם ירדן ימסרו לידי צבא סוריה.
    • פינוי מורדים למחוז אדלב: פעילי המורדים שלא יהיו מוכנים להניח את נשקם יפונו, יחד עם בני משפחותיהם, למחוז אדלב.
    • ערבויות לגבי ארגוני המורדים: בגרסא שפורסמה ע”י “חדר המבצעים המרכזי בדרום” (המזוהה עם צבא סוריה החופשי) נאמר שהצד הרוסי יהיה אחראי לביצוע ההסכם. בהודעה נאמר גם, כי יובטח שלומם של ארגוני המורדים וכי צבא סוריה ימנע מתקיפתם.

על פי אבו שימאא’, דובר אחד מחדרי המבצעים הכפופים לחדר המבצעים המרכזי של ארגוני המורדים, הסכם הפסקת האש כולל את האזורים הנתונים לשליטת כוחות המורדים, מבצרא אלשאם ועד לאגן הירמוכ (קרי, מובלעת ארגוני המורדים שממזרח לדרעא ומרחב הגבול הסורי-ירדני עד לדרום אגן הירמוכ). לעומת זאת האזורים שבשליטת ארגוני המורדים באזור הכפרי שמצפון מערב לדרעא, [ומחוז] קניטרה, נמצאים מחוץ להסכם (ענב בלדי, 8 ביולי 2018).

אופן ביצוע סעיפי ההסכם עד כה
  • ככלל, ההסכם מתממש בשטח, הגם שלא כל סעיפיו בוצעו עד כה. הכוחות הסורים השתלטו על המובלעת שממזרח לדרעא, נכנסו למעבר אלנציב, ונפרסו לאורך הגבול הסורי-ירדני (הגם שהתגלעו כמה “חריקות” בפריסת צבא סוריה לאורך הגבול עם ירדן). כמו כן הסגירו ארגוני המורדים לידי צבא סוריה חלק מאמצעי הלחימה שבידיהם. עם זאת העלו ארגוני המורדים טענות לפיהן כמה מהסעיפים אינם מתבצעים כהלכה או שאינם מתבצעים כלל, בפגישה שקיימו עם נציגים רוסיים במעבר אלנציב (ערוץ אלג’זירה, 7 ביולי 2018).
  • עד כה הביעו כ-1,000 לוחמים ובני משפחותיהם את רצונם להתפנות לאזור אדלב, במסגרת הסכם הפסקת האש. הלוחמים הללו עומדים להיות מפונים בפיקוח המשטרה הצבאית הרוסית (אלחקיקה, Xeber24.org, 9 ביולי 2018).
השתלטות צבא סוריה על מעבר הגבול אלנציב
  • ב-6 ביולי 2018 נכנס כוח צבאי סורי למעבר הגבול אלנציב, שבין סוריה לירדן, והשתלט עליו ללא התנגדות. החיילים הסורים הניפו במעבר את דגלי סוריה ותמונותיו של בשאר אסד. פעילי ארגוני המורדים הותירו אחריהם שלושה נגמ”שים ותחמושת (חשבון הטוויטר של ההסברה הקרבית המרכזית של צבא סוריה, 6 ביולי 2018; סאנא, 7 ביולי 2018). כוח של משטרה צבאית רוסית נמצא במעבר ומפקח על הנעשה בו, כפי שהוחלט בהסכם הפסקת האש (סוכנות הידיעות הצרפתית, 7 ביולי 2018, אל ערביה אלחדת’, 7 ביולי 2018).
חיילי צבא סוריה במעבר אלנציב מניפים את תמונותיו של נשיא סוריה ואת דגלי סוריה (סאנא, 7 ביולי 2018).   חיילי צבא סוריה במעבר אלנציב מניפים את תמונותיו של נשיא סוריה ואת דגלי סוריה (סאנא, 7 ביולי 2018).
חיילי צבא סוריה במעבר אלנציב מניפים את תמונותיו של נשיא סוריה ואת דגלי סוריה (סאנא, 7 ביולי 2018).

מעבר אלנציב שבגבול סוריה-ירדן – מבט על (חשבון הטוויטר של ההסברה הקרבית המרכזית של צבא סוריה, 7 ביולי 2018).
מעבר אלנציב שבגבול סוריה-ירדן – מבט על (חשבון הטוויטר של ההסברה הקרבית המרכזית של צבא סוריה, 7 ביולי 2018).

שוטרים רוסים במעבר אלנציב (אסראר אלאסבוע, 7 ביולי 2018).
שוטרים רוסים במעבר אלנציב (אסראר אלאסבוע, 7 ביולי 2018).

החזרת מעבר אלנציב ליד המשטר סורי, לראשונה מאז שנת 2015 , מהווה הישג משמעותי עבור משטר אסד. שכן שליטת המשטר הסורי על המעבר ועל הגבול הסורי-ירדני תקשה על אירגוני המורדים לקיים את הקשר שלהם עם ירדן. פתיחת המעבר תאפשר גם חידוש תנועות סחורות ובני אדם בין סוריה לירדן ולכך תהייה תרומה משמעותית לכלכלת שתי המדינות, מעורבות רוסיה בניהול המעבר מהווה עדות נוספת להשפעתה הרבה על המציאות החדשה המתהווה בדרום סוריה, העשויה לבוא בידי ביטוי גם בשלב הבא של השתלטות צבא סוריה על רמת הגולן.

הארגונים הג’האדיסטים ברמת הגולן

כללי

בהסכם הפסקת האש שהושג עם ארגוני המורדים לא נכללו שני הארגונים הג’האדיסטים הפועלים ברמת הגולן: המטה לשחרור אלשאם (ג’בהת אלנצרה לשעבר), המהווה מרכיב חשב בקרב ארגוני המורדים הערוכים ברמת הגולן; וצבא ח’אלד בן וליד, המזוהה עם דאעש, הערוך באגן הירמוכ, שבדרום הרמה.

המטה לשחרור אלשאם

  • המטה לשחרור אלשאם פרסם הודעה בה נטען, כי הוא סירב להצעה רוסית לכלול אותו בהסכם הפסקת אש. על פי ההודעה עמדתו היא ש”עדיף מוות מאשר השפלה” (מגזין אבאא’, גיליון מס’ 4, 5 ביולי 2018). בינתיים מנצל המטה לשחרור אלשאם את האתנחתא בלחימה כדי להיערך להתקפה הצפויה של צבא סוריה ברמת הגולן. במסגרת זאת הודיע המטה לשחרור אלשאם, כי הסתיים מחזור ראשון הכשרה עבור פעילי הארגון במחנה האימונים “הדיפת התוקפנות”. מטרת המחנה היא להכשיר לוחמים במהירות לעמוד בפני התקפות המשטר הסורי באזור (מגזין אבאא’, גיליון מס’ 4, 5 ביולי 2018).

לוחמי המחזור ראשון של ההכשרה המהירה במחנה האימונים של המטה  לשחרור אלשאם (מגזין אבאא', גיליון מספר 4, 5 ביולי 2018).
לוחמי המחזור ראשון של ההכשרה המהירה במחנה האימונים של המטה
לשחרור אלשאם (מגזין אבאא’, גיליון מספר 4, 5 ביולי 2018).

צבא ח’אלד בן וליד המזוהה עם דאעש

  • השתלטות צבא סוריה על פאתיו הדרומיים והמזרחיים של אגן הירמוכ מציבה אתגר קיומי בפני מובלעת דאעש בדרום רמת הגולן. לנוכח זאת החל צבא ח’אלד בן אלוליד להפעיל לשכות גיוס באגן הירמוכ לקראת המערכה הצפויה מול צבא סוריה. ב-8 ביולי 2018 פורסמו תמונות מטעם צבא ח’אלד בן אלוליד בו נראים פעילי הארגון מקבלים פעילים חדשים בלשכות גיוס שנפתחו לשם לחימה נגד צבא סוריה ורוסיה (חק, 8 ביולי 2018).
  • במקביל ערך צבא ח’אלד בן וליד מפגן צבאי באגן הירמוכ (3 ביולי 2018), שנועד לעלות את מורל פעילי הארגון ולעודד את התושבים המקומיים להצטרף לשורותיו. בסרטון שפרסם דאעש נראו טנק וטור של רכבי שטח, נושאים פעילים רעולי פנים. הדובר בסרטון קרא לתושבים באזור חוראן להצטרף לשורות הארגון (אעמאק, 4 ביולי 2018).
כלי רכב שטח ופעילים של צבא ח'אלד בן אלוליד במהלך מפגן צבאי באגן הירמוכ (Syria TV, 4 ביולי 2018).   טנק של צבא ח'אלד בן אלוליד במהלך מפגן צבאי של הארגון באגן הירמוכ (אעמאק, 4 ביולי 2018)
מימין: כלי רכב שטח ופעילים של צבא ח’אלד בן אלוליד במהלך מפגן צבאי באגן הירמוכ (Syria TV, 4 ביולי 2018). משמאל: טנק של צבא ח’אלד בן אלוליד במהלך מפגן צבאי של הארגון באגן הירמוכ (אעמאק, 4 ביולי 2018)
קצין ממשמרות המהפיכה נהרג בהתנגשויות עם צבא סוריה החופשי ממזרח לקניטרה
  • ב-3 ביולי 2018 דווח כי מחמד אבראהים רשידי, קצין במשמרות המהפכה האיראניים בדרגת סגן, נהרג בהתנגשויות עם צבא סוריה החופשי בעיירה דיר אלעדס, כ-28 ק”מ ממזרח לאלקניטרה (חשבון הטוויטר FSA News@FSAPlatform, המזוהה עם צבא סוריה החופשי, 3 ביולי 2018). במערכה שמנהל צבא סוריה בדרום משולבות מיליציות שיעיות המופעלות ע”י קצינים איראנים ויתכן כי הקצין ההרוג השתייך לאחת מהן.
 העיירה דיר אלעדס (באדום) שבה נהרג הקצין האיראני (Google Maps).    סגן מחמד אבראהים רשידי, קצין במשמרות המהפכה האיראניים, שנהרג בדיר אלעדס (חשבון הטוויטר FSA News@FSAPlatform [המזוהה עם צבא סוריה החופשי], 3 ביולי 2018).
מימין: העיירה דיר אלעדס (באדום) שבה נהרג הקצין האיראני (Google Maps). משמאל: סגן מחמד אבראהים רשידי, קצין במשמרות המהפכה האיראניים, שנהרג בדיר אלעדס (חשבון הטוויטר FSA News@FSAPlatform [המזוהה עם צבא סוריה החופשי], 3 ביולי 2018).
שיבת עקורים למקומות מגוריהם
  • על פי דיווח האו”ם (עדכני ל-9 ביולי 2018) מעל ל-320,000 בני אדם נעקרו מבתיהם בעקבות הקרבות (רבים מהם נשים, ילדים, קשישים וחולים). כמחצית העקורים נמצאים בקרבת הגבול הסורי-ירדני. כ-164,000 עקורים מצויים במרחב אלקניטרה שבגולן (אתר נציבות האו”ם לפליטים, 3 ו-9 ביולי 2018). העקורים מתגוררים במחנות מאולתרים, בתנאים הומניטאריים קשים, ללא מזון ומים ולעיתים אף ללא מחסה.
  • על פי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם (9 ביולי 2018) למעלה מ-200,000 עקורים ממרחב דרעא שבו לבתיהם. מרבית השבים הינם עקורים ששהו בסמוך לגבול סוריה-ירדן. חלקם הסכימו לשוב לעיירותיהם רק לאחר שהרוסים העניקו להם ערבויות לכך שלא יאונה להם רע מצד המשטר הסורי.
מחנות העקורים בקרבת ישראל וירדן –תצלומי לווין (עדכני ל-7 ביולי 2018)
(הצילומים והפיענוח באדיבות ISI, ImageSat International )

ריכוזי העקורים לאורך גבולות ישראל וירדן (ImageSat International [ISI]).
ריכוזי העקורים לאורך גבולות ישראל וירדן (ImageSat International [ISI]).

עשרות מחנות עקורים בקרבת הגבול שבין ישראל-סוריה (ImageSat International [ISI]).
עשרות מחנות עקורים בקרבת הגבול שבין ישראל-סוריה (ImageSat International [ISI]).

אחד ממחנות העקורים בקרבת הגבול הסורי-ישראלי (ImageSat International [ISI]).
אחד ממחנות העקורים בקרבת הגבול הסורי-ישראלי (ImageSat International [ISI]).

מחנות עקורים בקרבת הגבול הסורי-ישראלי (ImageSat International [ISI]).
מחנות עקורים בקרבת הגבול הסורי-ישראלי (ImageSat International [ISI]).

מחנות עקורים בקרבת גבול סוריה-ירדן (ImageSat International [ISI]).
מחנות עקורים בקרבת גבול סוריה-ירדן (ImageSat International [ISI]).

מזרח סוריה

מרחב אלבוכמאל

  • ב-7 ביולי 2018 ביצעו מטוסי הקואליציה הבינלאומית תקיפות אוויריות נגד יעדי דאעש בעיירה הג’ין, כ-25 ק”מ מצפון לאלבוכמאל ובסביבתה (אזור הנתון עדיין לשליטת דאעש). דווח כי התקיפות האוויריות מבוצעות כהכנה לקראת מבצע קרקעי של כוחות SDF שייחל בימים הקרובים במטרה לטהר את הגדה המזרחית של נהר הפרת מפעילי דאעש. יום קודם לכן, ב-7 ביולי 2018, שיגרו כוחות הקואליציה הבינלאומית פצצות מרגמה לעבר העיירה הג’ין וסביבתה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 8 ביולי 2018).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות דאעש

פיגוע התאבדות בביג’י

  • ב-9 ביולי 2018 הודיע דאעש, כי לפחות ארבעים אנשי כוחות הביטחון העיראקים נהרגו ונפצעו בהתקפה שבוצעה ע”י שני פעילי דאעש השניים, שלבשו אפודי נפץ והסתערו על מפקדת חטיבה 31 של “הגיוס העממי” בקרבת בתי הזיקוק של ביג’י. פעילי דאעש התעמתו עם הכוחות במקום במשך מספר שעות ולבסוף פוצצו את אפודי הנפץ (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 9 ביולי 2018). מנגד, דיווחו מקורות עיראקיים רשמיים כי שני מחבלים מתאבדים תקפו אזור כינוס בקרבת בית הזיקוק של ביג’י. אחד מהם נלכד והשני, שפוצץ את עצמו, הרג ארבעה אנשי כוחות הביטחון העיראקים ופצע איש ביטחון נוסף (אלסומריה ניוז, 9 ביולי 2018).

פיגועים באזור בעקובה

  • השבוע בוצעו פעולות טרור וגרילה באזור העיר בעקובה, שמצפון לבגדאד. פעילות זאת כללה הריגת שמונה אזרחים שיעים במארב מדרום לבעקובה: הריגת ופציעת ארבעה לוחמי “הגיוס העממי” בכפר מצפון לבעקובה; הריגת חייל עיראקי באש צלפים מצפון מזרח לבעקובה; הוצאה להורג של חייל עיראקי ופעיל “הגיוס העממי”, שנשבו ע”י מארב של דאעש, ממזרח לבעקובה (דיווחי האתר www.k1falh.ga, המזוהה המזוהה עם דאעש, 6 ו-7 ביולי 2018).
חייל צבא עיראק, שנלכד במארב של דאעש ממזרח לבעקובה, רגעים טרם הוצאתו להורג.    שני רובי קלצ'ניקוב ואקדח של חייל ולוחם "הגיוס העממי", שנלכדו במארב של דאעש
מימין: חייל צבא עיראק, שנלכד במארב של דאעש ממזרח לבעקובה, רגעים טרם הוצאתו להורג. משמאל: שני רובי קלצ’ניקוב ואקדח של חייל ולוחם “הגיוס העממי”, שנלכדו במארב של דאעש
(www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 7 ביולי 2018).
פעילויות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקיים

מבצע “נקמת השהידים”

  • כוחות הביטחון העיראקים מנהלים עתה מבצע לטיהור האזור שממערב לכרכוכ מפעילי דאעש פריק (פילדמרשל) ראא’ד שאכר ג’ודת, מפקד כוחות המשטרה, מסר כי במהלך המבצע טוהרו 171 כפרים, הושמדו 32 מקומות מסתור, נוטרלו 48 מטעני חבלה, הושמדו 24 מנהרות ומרכזי אימונים של דאעש, אותרו חמישה מכלי חומר נפץ פלסטי מסוג C4, פוצץ בית ובו 16 מטעני חבלה ואותר בית מלאכה לייצור רקטות (אלסומריה ניוז, 7 ביולי 2018). הישגים אלה של כוחות הביטחון העיראקים מצביעים על עומקה של התשתית הצבאית, שעדיין נותרה לדאעש בעיראק באזור כרכוכ ובאזורים נוספים בצפון ומערב עיראק.
חשיפת מנהרות ומטעני חבלה באזור מוצול
  • כוחות הביטחון העיראקים איתרו 12 מטעני חבלה ותשע מנהרות באזור מוצול. אחת המנהרות, שהייתה ממולכדת, פוצצה. נגד מנהרה אחרת מצפון מערב למוצול בוצעה תקיפה אווירית של מטוסי הקואליציה, שהביאה להריגת עשרים פעילי דאעש, שהסתתרו בה (אלסומריה ניוז, 9 ביולי 2018).
מצרים וחצי-האי סיני
דאעש תקף כוח מצרי על כביש החוף בקרבת רפיח
  • לאחרונה הגביר דאעש את פעולות הגרילה שהוא מבצע נגד כוחות הביטחון המצריים בצפון חצי-האי סיני. דאעש דיווח כי ב–6 ביולי 2018 תקפו פעיליו ריכוז כוחות של צבא מצריים על כביש החוף בקרבת רפיח, זו הפעם השנייה בתוך שבוע. עשרה חיילים מצריים נהרגו ונפצעו. כמו כן דיווח דאעש, כי שיגר רקטות אר. פי. ג’י לעבר מחסום צבא מצרי בקרבת נמל רפיח (חק, 7 ביולי 2018 ).
  • ב-9 ביולי 2018 פרסם מחוז סיני של דאעש תמונות המתעדות ההוצאה להורג של ג’מיל ג’מעה חמאד, החשוד בשיתוף פעולה עם צבא מצרים מדרום לרפיח. בתמונות נראה חמאד חופר את קברו ולאחר מכן נערף ראשו על-ידי פעיל דאעש (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 9 ביולי 2018).
פעילות ג’האדיסטית במדינות נוספות
תוניס

תקיפת סיור של המשטר הלאומי התוניסאי

  • שלטונות תוניס דיווחו כי ב-8 ביולי 2018 תקפו “פעילי טרור” סיור של המשמר הלאומי התוניסאי בעין סלטאן, שבצפון מערב תוניסיה (בקרבת גבול תוניסיה-אלג’יר). שישה בני אדם נהרגו ושלושה נפצעו. נמסר כי גדוד עקבה בן נאפע, המוכר בשם ארגון אלקאעדה בארצות המגרב האסלאמי (שלוחת אלקאעדה בצפון אפריקה)קיבל אחריות לפעולה (אלבואבה, 9 ביולי 2018).