מבט לג’האד העולמי (11-5 במרץ 2020)

נשיא רוסיה, וולדימיר פוטין ונשיא תורכיה רג'פ טאיפ ארדואן במסיבת עיתונאים במוסקבה, בה הכריזו על הסכם הפסקת האש במרחב אדלב (Speda, אתר חדשות כורדי הפועל מעיראק, 5 במרץ 2020).

נשיא רוסיה, וולדימיר פוטין ונשיא תורכיה רג'פ טאיפ ארדואן במסיבת עיתונאים במוסקבה, בה הכריזו על הסכם הפסקת האש במרחב אדלב (Speda, אתר חדשות כורדי הפועל מעיראק, 5 במרץ 2020).

שיירה של צבא תורכיה בדרכה למחוז אדלב לאחר חתימת ההסכם הרוסי תורכי (ח'טוה, 9 במרץ 2020).

שיירה של צבא תורכיה בדרכה למחוז אדלב לאחר חתימת ההסכם הרוסי תורכי (ח'טוה, 9 במרץ 2020).

כוח הגיוס העממי במהלך פעילות בה השמיד

כוח הגיוס העממי במהלך פעילות בה השמיד "בתי הארחה" של דאעש מצפון מזרח לבעקובה (al-hashed.net, 8 במרץ 2020).

כוח הגיוס העממי במהלך פעילות בה השמיד

כוח הגיוס העממי במהלך פעילות בה השמיד "בתי הארחה" של דאעש מצפון מזרח לבעקובה (al-hashed.net, 8 במרץ 2020).

כוח מבצעים מיוחדים של המנגנון העיראקי ללוחמה בטרור (אלסומריה, 9 במרץ 2020).

כוח מבצעים מיוחדים של המנגנון העיראקי ללוחמה בטרור (אלסומריה, 9 במרץ 2020).

חייל מצרי על הכוונת באחד המחסומים לפני שנורה למוות (טלגרם, 6 במרץ 2020).

חייל מצרי על הכוונת באחד המחסומים לפני שנורה למוות (טלגרם, 6 במרץ 2020).

נגמ

נגמ"ש של צבא ניגריה, שהוצת על-ידי פעילי דאעש במהלך הלחימה (טלגרם, 10 במרץ 2020).

תיעוד הוצאה להורג של ששה נוצרים שנחטפו באזור בורנו (טלגרם, 9 במרץ 2020).

תיעוד הוצאה להורג של ששה נוצרים שנחטפו באזור בורנו (טלגרם, 9 במרץ 2020).

עיקרי האירועים
  • ב-5 במרץ 2020 נחתם במוסקבה הסכם בין רוסיה לתורכיה, שנועד להביא להפסקת הלחימה במרחב אדלב. ההסכם קבע, כי החל מה-6 במרץ 2020 תיכנס לתוקפה הפסקת אש. כמו כן נקבע, כי קטע הכביש 4-M (כביש חלב לאד’קיה) יהווה “מסדרון בטחוני”, שבו יתקיימו סיורים משותפים של תורכיה ורוסיה. בעקבות ההסכם השתררה רגיעה יחסית בקרבות, שמידי פעם הופרה בתקריות ספורדיות (כשכל אחד מהצדדים היריבים מאשים את השני בהפרת הפסקת האש).
  • המטה לשחרור אלשאם, הארגון הדומיננטי במרחב אדלב, פרסם הודעת גינוי להסכם הרוסי-תורכי. בהודעה נטען, כי ההסכם מאפשר ל”כובש הרוסי” לפתוח מחדש ב”תוקפנות”. בסיום ההודעה הודגש, כי הלחימה במרחב אדלב תימשך. גם ארגון שומרי הדת, המזוהה עם אלקאעדה, תקף בחריפות את ההסכם וקרא לפעיליו לעמוד איתן ולנהל מלחמת גרילה נגד צבא סוריה ושאר האויבים.
  • נראה לנו, כי המדובר בהפסקת אש רופפת (כמו קודמותיה). הפסקת אש זאת עשויה לבלום, ולו גם זמנית, את התהליך ההסלמתי שהתפתח במרחב אדלב (אליו נשאבה תורכיה) ולהעניק לצדדים היריבים פסק זמן, שינוצל להתארגנות לקראת המשך המערכה. בינתיים דווח על הגעת תגבורות של צבא תורכיה ומיליציות שיעיות בחסות איראן לאזורי הלחימה במרחב אדלב. אנו מעריכים, כי בסיומו של פסק הזמן, צפוי המשטר הסורי לחדש את יוזמתו ההתקפית, שמטרתה האסטרטגית היא חיסול שליטת ארגוני המורדים במרחב אדלב והשבת השליטה והריבונות למשטר הסורי.
  • בעמק הפרת נמשכו התקפות אינטנסיביות של דאעש, בעיקר במתווה של הפעלת מטענים. בעיראק התאפיינה פעילות דאעש בהפעלת מטענים, ירי צלפים וחיסולים אישיים. במחוזות דאעש בחו”ל בלט מחוז ח’ראסאן, ששב לאחרונה לפעילות וביצע שני פיגועי ראווה בבירה קאבול: פעילי המחוז ביצעו ירי רקטות בקרבת ארמון הנשיאות ופיגוע רב-נפגעים בטקס שהתקיים ע”י השיעים (לטענת דאעש כ-150 הרוגים, לדברי משרד הפנים האפגאני, 32 הרוגים). פעילות אינטנסיבית של דאעש התבצעה גם בצפון סיני ובניגריה. כמו כן, פעל דאעש במוזמביק, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, ניז’ר, סומליה, תימן והפיליפינים.
מרחב אדלב
הסכם הפסקת אש בין רוסיה לתורכיה

ב-5 במרץ 2020 לאחר פגישות במוסקבה, חתמו נשיאי רוסיה ותורכיה על הסכם הפסקת אש וייצוב המצב באזור אדלב[1]. על פי ההסכם נכנסה לתוקפה הפסקת האש ב-6 במרץ 2020 בשעה 0001. ההסכם קבע כי יוקם משני צדי כביש M-4 “מסדרון בטחוני” (Security Corridor) ברוחב של 12 ק”מ. הפרטים הספציפיים אודות אופן הפיקוח על ה”מסדרון הבטוח” יסוכמו בין שרי ההגנה של שתי המדינות תוך שבעה ימים. ההסכם קבע, כי החל מה-15 במרץ 2020 יקיימו תורכיה ורוסיה סיורים משותפים בכביש M-4, מאזור העיר סראקב ועד לעין אלחור, כארבעים ק”מ מדרום מערב לאדלב (אתר משרד החוץ הרוסי, 6 במרץ 2020). ב-6 במרץ 2020 התקשר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנשיא סוריה בשאר אלאסד ודיווח לו על ההסכם. אלאסד הודה לו על התמיכה במאמצי הלחימה נגד הטרור (טאס, 6 במרץ 2020).

המצב בשטח
  • ערב ההסכם הרוסי-תורכי התנהלו קרבות מקומיים בין צבא סוריה לבין ארגוני המורדים ברחבי המרחב הכפרי של אדלב. ארגוני המורדים הסתייעו בירי ארטילרי ותקיפות באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים של צבא תורכיה. דווח, כי בלחימה נהרגו עשרות חיילי צבא סוריה ועשרות פעילי ארגוני המורדים, רובם מארגונים ג’האדיסטים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 5 במרץ 2020). כמו כן נהרגו ארבעה חיילים תורכיים. בתגובה תקפו כלי טיס בלתי מאוישים של צבא תורכיה יעדים סוריים בסראקב והרגו תשעה חיילים סוריים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 4 במרץ 2020).

אזורי השליטה במרחב אדלב בעקבות ההסכם בין רוסיה לתורכיה (7 במרץ 2020): אדום: אזור בשליטת צבא סוריה. ירוק: אזור בשליטת המטה לשחרור אלשאם ושאר ארגוני המורדים. בקו אדום מסומן קטע הכביש M-4 שבין סראקב  לעין אלחור. סגול: "המסדרון הבטוח" משני צדי כביש M-4 בהתאם להסכם הרוסי-תורכי. דגל תורכיה: עמדת פיקוח תורכית. בקו צהוב מסומן גבול סוריה-תורכיה (מרכז נורס למחקרים אסטרטגיים, 7 במרץ 2020).
אזורי השליטה במרחב אדלב בעקבות ההסכם בין רוסיה לתורכיה (7 במרץ 2020): אדום: אזור בשליטת צבא סוריה. ירוק: אזור בשליטת המטה לשחרור אלשאם ושאר ארגוני המורדים. בקו אדום מסומן קטע הכביש M-4 שבין סראקב לעין אלחור. סגול: “המסדרון הבטוח” משני צדי כביש M-4 בהתאם להסכם הרוסי-תורכי. דגל תורכיה: עמדת פיקוח תורכית. בקו צהוב מסומן גבול סוריה-תורכיה (מרכז נורס למחקרים אסטרטגיים, 7 במרץ 2020).

כביש M-4 בקטע שבין ציר סראקב  לעין אלחור, שבו אמורים להתנהל סיורים של צבאות רוסיה ותורכיה 
(Google Maps).
כביש M-4 בקטע שבין ציר סראקב לעין אלחור, שבו אמורים להתנהל סיורים של צבאות רוסיה ותורכיה
(Google Maps).

  • בעקבות ההסכם השתררה רגיעה יחסית בקרבות, שהופרה מידי פעם בתקריות ספורדיות. שר ההגנה התורכי הודיע כי ההסכם מתקיים וכי החל מה-15 במרץ 2020 ניתן יהיה להתחיל ולבצע את הפטרולים המשותפים לאורך כביש M-4 (TRTWorldNow, 7 במרץ 2020). מקורות סורים רשמיים טענו, כי ארגוני המורדים ביצעו ירי ארטילרי לעבר מספר כפרים במרחב הכפרי מדרום לאדלב והפרו את הפסקת האש (סאנא, 7 במרץ 2020). מנגד, הודיעו התורכים כי צבא סוריה הפר את ההסכם 15 פעמים ובכלל זה ביצע ירי לעבר שיירה תורכית שהובילה אספקה (אנטוליה, 9 במרץ 2020). המטה לשחרור אלשאם דיווח כי ב-9 וב-10 במרץ 2020 ביצעו כוחות “הנמר” של צבא סוריה ירי ארטילרי ברחבי מרחב אדלב (אבאא’, 10 במרץ 2020).
  • בינתיים המשיך צבא סוריה להתבסס בשטחים שנכבשו על ידו: ב-8 בפברואר 2020 הודיעו מקורות סורים רשמיים על פתיחתו מחדש של כביש חלב-דמשק (M-5) ועל חידוש נסיעת אוטובוסים בכביש (אלוטן, 8 במרץ 2020). כמו כן ערך צבא סוריה סריקות באזורים שנכבשו על ידו, במהלכם חשף מפקדות ומנהרות תת-קרקעיות של המטה לשחרור אלשאם (סאנא, 9 במרץ 2020).
 כניסה לאחת המפקדות התת-קרקעיות של המטה לשחרור אלשאם באזור ענג'ארה, שממערב לחלב.    כלי רכב הרוס באחת המנהרות התת-קרקעיות (סאנא, 9 במרץ 2020).
מימין: כניסה לאחת המפקדות התת-קרקעיות של המטה לשחרור אלשאם באזור ענג’ארה, שממערב לחלב. משמאל: כלי רכב הרוס באחת המנהרות התת-קרקעיות (סאנא, 9 במרץ 2020).
תגובות להסכם
  • נשיא תורכיה רג’פ טאיפ ארדואן מסר כי הסכם הפסקת האש יביא לייצוב מרחב אדלב, יבטיח את ביטחון החיילים התורכים ויסייע להגנה על גבולותיה של תורכיה מפני התקפות טרור. לדבריו צבא תורכיה ערוך להגיב על כל הפרת הסכם הפסקת האש מצד המשטר הסורי (הורייט, 7 במרץ 2020). “מקור ביטחוני” תורכי מסר כי תורכיה מוכנה להשתמש בכוח נגד אלו שיפרו את הפסקת האש באדלב (אנטוליה, 9 במרץ 2020). נשיא רוסיה פוטין, הודיע כי ההסכם מדגיש את דבקות רוסיה באחדות סוריה וריבונותה והמשך הלחימה בטרור (סאנא, 5 במרץ 2020). איראן, שכוחות שבחסותה משתתפים בלחימה במרחב אדלב, הודיעה לסוריה כי היא אינה מקבלת את ההסכם (אלמיאדין, 6 במרץ 2020).
  • המטה לשחרור אלשאם, הארגון הג’האדיסטי הדומיננטי במרחב אדלב, פרסם הודעת גינוי להסכם רוסי-תורכי שכותרתה: “הסכם מוסקבה… חזיון תעתועים חדש”. הארגון הודה לתורכיה על תמיכתה אולם הוסיף, כי ההסכם שהושג אינו שונה מקודמיו. לא יחלפו ימים רבים עד שהרוסים יאפשרו למשטר הסורי (” המשטר הפושע”) לכבוש מחדש את האזורים, להביא לעקירתם של תושביה ולהשמדת התשתיות שבה. עוד צוין כי נוסח ההסכם מעורפל וכי מופיעים בו ביטויים רופפים המתירים ל”כובש הרוסי” לפתוח מחדש בתוקפנות. כמו כן כולל ההסכם סעיפים שלא ניתן ליישמם. על פי ההודעה ההסכם מבזה את דם החללים שנפלו במשך עשר שנים ומאפשר ל”כובש הרוסי” להשתלט על האזורים המשוחררים (קרי, מרחב אדלב) בדרכי שלום וללא קרבות. בסיום ההודעה הודגש כי הלחימה תמשך (אבאא’, 7 במרץ 2020).
  • אבו חמאם אלשאמי, מנהיג ארגון שומרי הדת המזוהה עם אלקאעדה, פרסם קלטת שמע ב-7 במרץ 2020. בקלטת הוגדר ההסכם כ”קנוניה בינלאומית של כופרים נגד הג’האד בסוריה”. הוא קרא לפעילים הג’האדיסטים לעמוד איתן ולנהל מלחמות גרילה נגד האויב. הקלטת מסתיימת בקריאה לאלוהים להשמיד את אסד, תומכיו היהודים, הנוצרים, השיעים ואויבים אחרים באזור (הבלוג של אימן אלתמימי חוקר תנועות ג’האדיסטיות, 9 במרץ 2020).
הגעת תגבורות
  • פסק הזמן בלחימה נוצל ע”י הצדדים השונים להעברת תגבורות במסגרת ההערכות לקראת המשך הלחימה. ב-9 במרץ 2020 דווח, כי שבע שיירות של צבא תורכיה נכנסו למרחב אדלב, מלוות ע”י פעילי החזית הלאומית לשחרור שבחסות תורכיה (ח’טוה, 9 במרץ 2020). ב-10 במרץ 2020 הגיעו למרחב חלב מיליציות שיעיות המופעלות ע”י איראן (דווח על פעילים ממליציות שיעיות בעיראק, חטיבת אלבאקר השיעית, חטיבת פאטמיון האפגאנית וחטיבת זינביון הפקיסטאנית). נמסר כי לאחר התארגנות באזור חלב צפויים להישלח פעילי המיליציות השיעיות לגזרות הלחימה וקווי המגע (ח’טוה, 10 במרץ 2020)
עמק הפרת
עיקרי פעילות דאעש

במהלך השבוע ביצעו פעילי דאעש שורה של פיגועים נגד כוחות SDF במרחב עמק הפרת. רוב הפיגועים התמקדו באזור אלמיאדין-אלבוכאמל, במתווה של הפעלת מטענים . להלן עיקרי הפיגועים על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש.

מרחב אלמיאדין-אלבוכמאל
  • 10 במרץ 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של כוחות SDF, כעשרה ק”מ מצפון לדיר אלזור. מפקד ולוחם SDF נהרגו (טלגרם, 10 במרץ 2020).
  • 9 במרץ 2020: בוצע ירי מקלעים ורקטת RPG לעבר ריכוז כוחות SDF, כ-14 ק”מ מצפון לאלמיאדין. שני לוחמי SDF נהרגו ו-13 נוספים נפצעו, בהם אנשי מודיעין (טלגרם, 10 במרץ 2020).
  • 8 במרץ 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של כוחות SDF, כעשרים ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. כל נוסעי כלי הרכב נהרגו (טלגרם, 8 במרץ 2020).
  • 7 במרץ 2020: פעילי דאעש הוליכו בעורמה לוחמי כוחות SDF לעבר מטען שהונח בקרבת גשר בעיירה אלבצירה, כ-14 ק”מ מצפון לאלמיאדין. המטען הופעל בעת שהם התקרבו אליו. חבלן ולוחם של כוחות SDF נהרגו . באותו יום הופעל גם מטען נגד שיירת כלי רכב של כוחות הקואליציה הבינלאומית ומפקדים בכוחות SDF כחמישה ק”מ ממזרח לאלמיאדין. שלושה לוחמים נהרגו או נפצעו. כמו כן הופעל מטען נגד כלי רכב של כוחות SDF כחמישה ק”מ מצפון מזרח לאלמיאדין. חמישה לוחמים נהרגו (טלגרם, 7 במרץ 2020).
  • 6 במרץ 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר מפקד בכוחות SDF כעשרים מדרום מזרח לאלמיאדין. המפקד נהרג (טלגרם, 6 במרץ 2020).
  • 5 במרץ 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר ראש קומונה כעשרה ק”מ מצפון לאלמיאדין. ראש הקומונה נהרג (טלגרם, 5 במרץ 2020).
  • 4 במרץ 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר כלי רכב בו נסע איש מודיעין של כוחות SDF, כ-14 ק”מ מצפון לאלמיאדין.איש המודיעין ולוחם SDF נהרגו (טלגרם, 5 במרץ 2020).
אזור אלרקה
  • 9 במרץ 2020: הופעל מטען שהוטמן בביתו של איש מודיעין כוחות SDF במערב העיר אלרקה. איש המודיעין נפצע (טלגרם, 10 במרץ 2020).
  • 6 במרץ 2020: צבא סוריה והכוחות להגנת המולדת ביצעו סריקות אחר חוליות דאעש במרחב הכפרי, שמדרום מזרח לאלרקה. חוליות אלו פגעו ברועי צאן ואזרחים וכן ביצעו מספר התקפות נגד צבא סוריה והכוחות המסייעים לו. בין הכוחות הסורקים לבין פעילי דאעש התנהלו חילופי אש. נמסר כי במהלך הסריקות נהרגו עשרות חיילים ביניהם לפחות ששה לוחמים המשתייכים לכוחות להגנת המולדת מדיר אלזור (ח’טוה, 7 במרץ 2020).
הזירה העיראקית
פעילות דאעש במהלך השבוע

השבוע נמשכה פעילות דאעש ברחבי עיראק במתווים של הנחת מטענים, ירי צלפים וחיסולים אישיים. להלן עיקרי הפעילות על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש.

מחוז דיאלא
  • 9 במרץ 2020: בוצע ירי צלפים לעבר ריכוז כוחות של צבא עיראק והגיוס העממי ממערב לח’אנקין. שני קצינים בגיוס העממי וביניהם מפקד גדוד נהרגו ולוחמים נוספים נפצעו (טלגרם, 10 במרץ 2020). ב-10 במרץ 2020 הודיע הגיוס העממי כי מפקד הגדוד מחמד עלי מג’יד אלענבכי נהרג בהתקפה של דאעש (al-hashed.net, 10 במרץ 2020).
  • 4 במרץ 2020: בוצע ירי צלפים לעבר מחנה של הגיוס העממי כשלושים ק”מ מצפון מזרח לבעקובה. שני לוחמים נהרגו ושניים נוספים נפצעו (טלגרם, 5 במרץ 2020).
  • 4 במרץ 2020: בוצע ירי צלפים לעבר מחנה צבא עיראק, כשמונים ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. חייל אחד נהרג ושניים נוספים נפצעו (טלגרם, 5 במרץ 2020).
  • 3 במרץ 2020: הופעל מטען נגד אזרח שיעי באזור אלעבארה, שבנפת בעקובה. האזרח השיעי נהרג (טלגרם, 4 במרץ 2020).
מחוז נינוא
  • 6 במרץ 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של לוחם הגיוס העממי באזור אלקיארה, כשישים ק”מ מדרום למוצול. הלוחם נהרג ונוסף נפצע (טלגרם, 8 במרץ 2020).
  • 6 במרץ 2020: הופעל מטען נגד אנשי משטרת אבטחת מתקני הנפט בקרבת שדה הנפט נג’מה, שמצפון לאזור אלקיארה. שלושה שוטרים נפצעו (טלגרם, 8 במרץ 2020).
  • 2 במרץ 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של הגיוס העממי, כתשעים ק”מ מדרום מערב למוצול. לוחם אחד נהרג ונוסף נפצע (טלגרם, 4 במרץ 2020).
מחוז ארביל
  • 3 במרץ 2020: פעילי דאעש פרצו לבתיהם של שני לוחמי הגיוס השבטי, כחמישים ק”מ מדרום-מערב לארביל. השניים נורו למוות (טלגרם, 4 במרץ 2020).
  • 3 במרץ 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק, כחמישים ק”מ מדרום-מערב לארביל. שלושה חיילים נהרגו ושניים נפצעו (טלגרם, 4 במרץ 2020).
פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקיים

כוחות הביטחון העיראקיים המשיכו בפעילות סיכול ומנע נגד פעילים והתארגנויות של דאעש ברחבי עיראק. במהלך פעילות כוחות הביטחון העיראקים באזור מח’מור, שמדרום מערב לארביל, נהרגו שני חיילים אמריקאים, ששירתו בתפקידי יעוץ. להלן עיקרי הפעילות.

מחוז אלאנבאר

  • כוחות הביטחון העיראקים, שפעלו באזור חדית’ה, שבמערב עיראק, תפסו פעיל דאעש שהיה בעבר אחראי על הטמנת מטענים באזור אלפלוג’ה (אלסומריה, 5 במרץ 2020).

מחוז דיאלא

  • כוח של הגיוס העממי, שפעל באזור כעשרה ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה, השמיד “בתי הארחה” של דאעש. בבתים נמצאו מטענים, חומרי חבלה, אמצעי לחימה (כולל רקטות) וציוד לוגיסטי. כמו כן, אותרו מדים של משטרת התנועה, שפעילי דאעש עושים בהם שימוש בעת ביצוע פיגועים (al-hashed.net, 8 במרץ 2020).

מחוז ארביל

  • כוחות הביטחון העיראקים פעלו נגד פעילי דאעש באזור מח’מור (כחמישים ק”מ מדרום מערב לארביל). במשך יממה התנהלו במקום חילופי אש עם פעילי דאעש. כמו כן בוצעו מספר רב של תקיפות אוויריות. דווח על 25 פעילי דאעש שנהרגו. כמו כן, הושמדו תשע מנהרות ומחנה אימונים (דף הפייסבוק SecMedCell, השייך למשרד ראש ממשלת עיראק, 9 במרץ 2020).
  • ב-8 במרץ 2020 משרד ההגנה האמריקאי הודיע, כי שני חיילים אמריקניים ששרתו בכוחות המיוחדים של חיל הנחתים נהרגו בלחימה נגד קבוצות טרור (קרי, דאעש) באזור מח’מור, החיילים שימשו כיועצים למנגנון ללוחמה בטרור של ממשלת עיראק (כורדיסטאן24, 9 במרץ 2020; ניו יורק טיימס, 9 במרץ 2020).

מחוז צלאח אלדין

  • כוח המבצעים המיוחדים של המנגנון העיראקי ללוחמה בטרור הנחית כוחות ממסוקים בהרי מכחול, כ-14 ק”מ מצפון לביג’י. הכוחות פעלו נגד פעילי דאעש, שהסתתרו במנהרה. שלושה פעילי דאעש נהרגו (אלסומריה, 9 במרץ 2020).

כוח מבצעים מיוחדים של המנגנון העיראקי ללוחמה בטרור
(אלסומריה, 9 במרץ 2020).
כוח מבצעים מיוחדים של המנגנון העיראקי ללוחמה בטרור
(אלסומריה, 9 במרץ 2020).

  • 7 במרץ 2020: הופעל מטען נגד ריכוז כוחות של צבא עיראק ו”סוכנים” של מערכת הביטחון העיראקית כעשרים ק”מ מצפון לבגדאד. ארבעה אנשי כוחות הביטחון של עיראק נפצעו (טלגרם, 8 במרץ 2020).

מחוז כרכוכ

  • צוותים של המשטרה הפדראלית העיראקית איתרו מטענים, שהטמינו פעילי דאעש, באזור אלחויג’ה (כשישים ק”מ ממערב לכרכוכ). המטענים פוצצו באופן מבוקר (דף הפייסבוק SecMedCell, השייך למשרד ראש ממשלת עיראק, 9 במרץ 2020).
חצי-האי סיני
  • במהלך השבוע נמשכה פעילות דאעש נגד כוחות הביטחון המצריים בעצימות גבוהה. מתווי הפיגועים היו בעיקר הפעלת מטענים, ירי צלפים, והוצאה להורג של משתפי פעולה. להלן עיקרי הפעילות (על בסיס הודעות קבלת האחריות של מחוז סיני):
    • 5 במרץ 2020: בוצע ירי צלפים לעבר חייל צבא מצרים במחסום בכפר אלעג’רה, שמדרום מערב לאלשיח’ זויד. החייל נהרג (טלגרם, 6 במרץ 2020).
    • 4 במרץ 2020: הופעל מטען נגד טנק של צבא מצרים ממערב לרפיח. הטנק הושבת (טלגרם, 4 במרץ 2020). מטען נוסף הופעל נגד משוריין מדרום למחסום מדרום-מערב לאלשיח’ זויד. המשוריין הושמד (טלגרם, 4 במרץ 2020).
    • 4 במרץ 2020: ירי צלפים בוצע לעבר שני חיילי צבא מצרים במחסומים, שממערב לרפיח. שני החיילים נהרגו (טלגרם, 4 במרץ 2020).
    • 2 במרץ 2020: מחוז סיני של דאעש פרסם סרטון, שתיעד הוצאה להורג של שני “סוכנים” של צבא מצרים, מדרום לביר אלעבד (כחמישים ק”מ ממערב לאלעריש). אחד מפעילי דאעש קרא לכל “הסוכנים” שבאזור לחזור בתשובה שאם לא כן, יהיה גורלם זהה לזה של “הסוכנים”, שהוצאו להורג (טלגרם, 4 במרץ 2020).
פעילות מחוזות דאעש באפריקה ובאסיה
סיכום חצי שנת פעילות של מחוזות דאעש בעולם
  • שבועון אלנבא’ של דאעש (גיליון מספר 224) פרסם אינפוגרף, אשר סיכם כחצי שנה של פעילות המחוזות השונים של הארגון ( מ-31 באוגוסט 2019 עד 24 בפברואר 2020). על פי האינפוגרף במהלך תקופה זו ביצעו מחוזות דאעש 1,557 פעולות, בהן נהרגו ונפצעו 5,130 בני אדם. להלן מאפיינים עיקריים של הפעולות:
    • דפוסי הפעולה: הפעלת מטעני חבלה (580 פעולות); פשיטות (338 פעולות); התנקשויות (214 פעולות); ירי צלפים (187 פעולות); מארבים (71 פעולות); פיגועי התאבדות (תשע פעולות) ; “פעולות אחרות” (158 פעולות).
    • התפלגות הפעולות על-פי המחוזות והמדינות השונים: מרבית הפעולות בוצעו בעיראק (537 פעולות), בסוריה (504 פעולות); אחריהם מחוז מערב אפריקה (149 פעולות); חצי-האי סיני (116 פעולות); ח’ראסאן (אפגניסטאן) (104 פעולות); תימן (55 פעולות); מרכז אפריקה (34 פעולות); מזרח אסיה (23 פעולות); סומליה (17 פעולות); פקיסטאן (עשר פעולות); בנגלדש (שלוש פעולות); אלג’יריה (שתי פעולות); הודו (פעולה אחת); טג’יקיסטאן (פעולה אחת) ובריטניה (פעולה אחת) (טלגרם, 5 במרץ 2020).

מחוזות דאעש ברחבי העולם

אפריקה

השבוע התנהלה פעילות אינטנסיבית בניגריה של פעילי מחוז מערב אפריקה של דאעש. כמו כן ביצעו פעילי דאעש התקפות במוזמביק וקונגו. להלן עיקרי הפעילות על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש.

ניגריה
  • 10 במרץ 2020: פעילי דאעש בלמו התקפה של צבא ניגריה בבאגא (Baga), כ-25 ק”מ מדרום מערב לגבול ניגריה- צ’אד. חייל אחד נהרג ושניים נוספים נלקחו בשבי ע”י דאעש (טלגרם, 10 במרץ 2020).
  • 9 במרץ 2020: פעילי דאעש בלמו התקפה של צבא ניגריה, כ-120 ק”מ מצפון למידוגורי, בירת מדינת בורנו. במהלך ההתקפה התנהלו חילופי אש בין צבא ניגריה לפעילי דאעש. לפחות עשרה חיילים נהרגו או נפצעו. כמו כן, הציתו פעילי דאעש ששה כלי רכב משוריינים, ומספר כלי רכב נוספים ולקחו אמצעי לחימה ותחמושת (טלגרם, 10 במרץ 2020).
  • 9 במרץ 2020: מחוז מערב אפריקה פרסם תמונות שתיעדו הוצאה להורג של ששה נוצרים שנחטפו על-ידי פעילי המחוז במחוז בורנו (טלגרם, 9 במרץ 2020).
  • 6 במרץ 2020 פעילי דאעש בלמו התקפה של צבא ניגריה בבאגא (Baga), כ-25 ק”מ מדרום-מערב לגבול ניגריה צ’אד (במדינת בורנו שבצפון מזרח ניגריה). במהלך ההתקפה התנהלו חילופי אש בין צבא ניגריה לפעילי דאעש. חייל אחד נהרג ושני חיילים נלקחו בשבי (טלגרם, 7 במרץ 2020).
  • 5 במרץ 2020: פעילי דאעש תקפו מחנה של צבא ניגריה בדמבואה, במדינת בורנו, שבצפון מזרח ניגריה. במהלך ההתקפה התנהלו חילופי אש בין פעילי דאעש לצבא ניגריה. לטענת דאעש, מספר חיילים ניגרים נהרגו ונפצעו (טלגרם, 5 במרץ 2020).
  • 5 במרץ 2020: פעילי דאעש שיגרו שתים-עשרה פצצות מרגמה לעבר מחנה של צבא ניגריה בגונרי, שבמדינת בורנו. על פי דיווחי דאעש נצפו פגיעות במטרה (טלגרם, 7 במרץ 2020).
  • 4 במרץ 2020: פעילי דאעש תקפו מחנה של צבא ניגריה בדמבואה, כשמונים ק”מ מדרום-מערב למידוגורי, שבמדינת בורנו. חילופי אש שהתנהלו בין פעילי דאעש לצבא ניגריה נהרגו למעלה מ-23 חיילים וחיילים נוספים נפצעו. כמו כן, נתפסו אמצעי לחימה ותחמושת (טלגרם, 5 במרץ 2020).
פעילי דאעש במהלך חילופי אש מול צבא ניגריה בדמבואה.    אמצעי לחימה ותחמושת, שנתפסו על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 8 במרץ 2020).
מימין: פעילי דאעש במהלך חילופי אש מול צבא ניגריה בדמבואה. משמאל: אמצעי לחימה ותחמושת, שנתפסו על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 8 במרץ 2020).
  • 4 במרץ 2020: פעילי דאעש תקפו מחנה של צבא ניגריה, כמאה ק”מ מצפון-מערב לדמטורו (Damaturu), בירת מדינת יובה (Yobe), שבצפון מזרח ניגריה. על פי דיווח דאעש שבעה חיילים ניגרים נהרגו וחיילים נוספים נפצעו. כמו כן, נתפסו אמצעי לחימה, תחמושת ושני כלי רכב (טלגרם, 5 במרץ 2020).
  • ב-3 במרץ 2020 בלמו פעילי דאעש התקפה של צבא ניגריה במדינת בורנו, כ-25 ק”מ מדרום-מערב לגבול ניגריה צ’אד. על פי דיווח דאעש מספר חיילים ניגרים נהרגו ונפצעו . דאעש דיווח גם על הפעלת מטעני חבלה נגד שני כלי רכב של צבא ניגריה והריגת כל יושביהם (טלגרם, 4 במרץ 2020).
מוזמביק
  •  פעילי מחוז מרכז אפריקה של דאעש הציבו ב-3 במרץ 2020 מארב לחיילי צבא מוזמביק באזור כאבו דלגאדו (Cabo Delgado), שבצפון-מזרח המדינה. במהלך ההתקפה התנהלו חילופי אש בין פעילי דאעש לצבא מוזמביק. על פי דיווח דאעש, שנים-עשר חיילים נהרגו והשאר נמלטו. כמו כן נתפסו אמצעי לחימה ותחמושת (טלגרם, 5 במרץ 2020).
הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו
  • פעילי דאעש בלמו ב-6 במרץ 2020 התקפה של צבא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו באזור בני (Beni), שבצפון-מזרח המדינה (כחמישים ק”מ מהגבול עם אוגנדה). במהלך ההתקפה התנהלו חילופי אש במשך מספר שעות. על פי דיווח דאעש עשרים חיילים נהרגו וכמה חיילים נפצעו. כמו כן, נתפסו אמצעי לחימה ותחמושת (טלגרם, 7 במרץ 2020).
ניז’ר
  • 7 במרץ 2020: פעילי דאעש תקפו מחנה של צבא ניז’ר באזור דיפה (Diffa), שבדרום מזרח ניז’ר (כשלושה ק”מ מצפון לגבול ניז’ר-ניגריה). מספר חיילים נהרגו או נפצעו. כמו כן, הושמדו ארבעה משוריינים ונתפסו אמצעי לחימה, תחמושת ועשרה כלי רכב (טלגרם, 7 במרץ 2020).
סומליה
  • ב-7 במרץ 2020 בוצע ירי לעבר איש משטרת סומליה, כ-15 ק”מ מצפון-מערב למוגדישו. איש המשטרה נהרג. נשקו האישי נלקח (טלגרם, 7 במרץ 2020).
אסיה

במדינות אסיה בלטה השבוע פעילותו של מחוז ח’ראסאן של דאעש. המחוז, שחידש לאחרונה פעילותו, ביצע השבוע פיגוע רב-נפגעים בבירה קאבול, נגד כינוס של המיעוט השיעי (ההזארה).

אפגניסטאן

ירי רקטות בקרבת ארמון הנשיאות

  • 9 במרץ 2020: מחוז ח’ראסאן של דאעש שיגר עשר רקטות “גראד” לעבר המקום בו נערך טקס מינוי אשרף ע’ני כנשיא, בקרבת ארמון הנשיאות בקאבול. לטענת הארגון זוהו פגיעות וודאיות (טלגרם, 9 במרץ 2020). אשרף ע’ני אחמדזאי (Ashraf Ghani Ahmadzai), שמונה לנשיא בשנת 2014, נבחר לכהונה נוספת ב-9 במרץ 2020 (רויטרס, 9 במרץ 2020). דובר משרד הפנים האפגני אישר את הידיעה, אך ציין כי שוגרו לאזור ארמון הנשיאות ארבע רקטות בלבד מכלי רכב שנשא את המשגר. הוא הוסיף כי לא היו נפגעים מעבר לשוטר אחד שנפצע באורח קל (Khaama, 9 במרץ 2020).

תמונה שפרסם מחוז ח'ראסאן של דאעש של הרקטות ששוגרו 
 (טלגרם, 9 במרץ 2020).
תמונה שפרסם מחוז ח’ראסאן של דאעש של הרקטות ששוגרו
(טלגרם, 9 במרץ 2020).

פיגוע רב נפגעים נגד שיעים

  • ב-6 במרץ 2020 בוצע פיגוע בבירה קאבול נגד שיעים, שהשתתפו בטקס זיכרון לעבד אלעלי מזארי, מנהיג ההזארה, מיעוט אתני שרוב אנשיו הם שיעים. משרד הפנים האפגאני הודיע, כי בפיגוע נהרגו 32 אזרחים ו-81 נפצעו, ביניהם שני עיתונאים. דובר הטאלבאן הכחיש את מעורבותו בביצוע הפיגוע (Khaama Press, 6 במרץ 2020).
  • מחוז ח’ראסאן של דאעש פרסם הודעה בה קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. בהודעה צוין כי את הפיגוע ביצעו שני פעילים, ככל הנראה ממוצא טג’יקי ואיראני. על פי ההודעה השניים תקפו כינוס של שיעים בבירה קאבול שנערך לציון יום השנה ה-25 למותו של עבד אלעלי מזארי, מייסד מפלגת אלוחדה (האחדות)[2]. לדברי ההודעה בוצע הפיגוע באמצעות ירי מקלעים, השלכת רימוני-יד, שיגור רקטות RPG ופיצוץ מטענים. במהלך ההתקפה התנהלו חילופי אש במשך למעלה מחמש שעות בין פעילי דאעש לאנשי כוחות הביטחון האפגאניים, שהגיעו לזירת הפיגוע. לטענת דאעש, כ-150 בני אדם נהרגו או נפצעו בפיגוע (טלגרם, 6 במרץ 2020).

שני פעילי דאעש שביצעו את הפיגוע בקאבול
(טלגרם, 6 במרץ 2020).
שני פעילי דאעש שביצעו את הפיגוע בקאבול
(טלגרם, 6 במרץ 2020).

תימן
  • ב-6 במרץ 2020 הופעל מטען נגד כלי רכב של המורדים החות’ים בקיפה, שבצפון-מערב מחוז אלביצ’אא’ (כמאה ק”מ מדרום מזרח לצנעאא’). נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 7 במרץ 2020).
הפיליפינים
  • ב-6 במרץ 2020 התנהלו חילופי אש בין פעילי דאעש לצבא הפיליפינים באי מינדנאו (Mindanao), שבדרום המדינה. שלושה חיילים נהרגו. פעילי דאעש תפסו אמצעי לחימה ותחמושת (טלגרם, 6 במרץ 2020).

[1] שמו הרשמי של ההסכם: "Additional Protocol to the Memorandum on Stabilization of the Situation in the Idlib De-Escalation Area" (אתר משרד החוץ הרוסי, 6 במרץ 2020).
[2]
מפלגת האחדות האסלאמית (חזב אלוחדה אלאסלאמיה) נוסדה בשנת 1989. חבריה הם שיעים בני עדת ההזארה (ויקיפדיה).