מבט לג’האד העולמי (13-7 ביוני 2018)

ועידת הפסגה של ארגון שאנגחאי לשיתוף פעולה (אתר הקרמלין, 10 ביוני 2018)

ועידת הפסגה של ארגון שאנגחאי לשיתוף פעולה (אתר הקרמלין, 10 ביוני 2018)

טור משוריין של צבא סוריה והכוחות המסייעות לו נע לאזור מובלעת דאעש.

טור משוריין של צבא סוריה והכוחות המסייעות לו נע לאזור מובלעת דאעש.

תגבור הכוחות הסורים. מימין: טנק של צבא סוריה עושה דרכו לאזור דרעא. משמאל: משגר רקטות (בטולאת אלג'יש אלסורי, 9 ביוני 2018).

קאסם סלימאני מפקד כוח קדס בעת פגישתו עם לוחמי החטיבה האפגאנית פאטמיון, שהשתתפה לאחרונה בקרבות נגד דאעש וספגה אבידות רבות. הפגישה התקיימה במהלך ביקור, שערך סלימאני במזרח סוריה (ערוץ הטלגרם של חטיבת פאטמיון, 10 ביוני 2018).

קאסם סלימאני מפקד כוח קדס בעת פגישתו עם לוחמי החטיבה האפגאנית פאטמיון, שהשתתפה לאחרונה בקרבות נגד דאעש וספגה אבידות רבות. הפגישה התקיימה במהלך ביקור, שערך סלימאני במזרח סוריה (ערוץ הטלגרם של חטיבת פאטמיון, 10 ביוני 2018).

אמצעי לחימה, שנתפסו על-ידי פעילי דאעש בהתקפה על מחנה של כוחות הביטחון העיראקים (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 8 ביוני 2018).

אמצעי לחימה, שנתפסו על-ידי פעילי דאעש בהתקפה על מחנה של כוחות הביטחון העיראקים (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 8 ביוני 2018).

זירת הפיגוע (פקיסטאן טודיי, 11 ביוני 2018)

זירת הפיגוע (פקיסטאן טודיי, 11 ביוני 2018)

נשק שלל שנלקח על-ידי פעילי דאעש בתקיפה שביצעו בעיר ג'לאלאבאד (חק, 10 ביוני 2018).

נשק שלל שנלקח על-ידי פעילי דאעש בתקיפה שביצעו בעיר ג'לאלאבאד (חק, 10 ביוני 2018).

עיקרי אירועי השבוע
  • השבוע עמד בסימן התקפה של צבא סוריה נגד מובלעת של דאעש, כ- 68 ק”מ מצפון מזרח לאלסוידאא’. “מקור צבאי” סורי דיווח, כי במובלעת זאת מצאו מקלט פעילי דאעש שנמלטו מהשכונות הדרומיות של דמשק. נראה לנו, כי הסורים חוששים מפני התבססות פעילי דאעש באזור זה, העלול להוות איום על מרחב דרעא, שהמשטר הסורי נערך עתה לכיבושו.
  • בעוד שבדרום סוריה ובמרכזה מופעלים על דאעש לחצים במזרח סוריה הוא לקח יוזמה ותקף את העיר אלבוכמאל שבמורד עמק הפרת. צבא סוריה וכוחות שיעים המופעלים ע”י איראן ספגו אבדות קשות (כמה עשרות לוחמים). בין השאר נהרגו מפקד דיביזיה סורי, קצין ולוחם ממשמרות המהפכה, פעיל בכיר בחזבאללה ולוחמים מהחטיבה האפגנית פאטמיון המופעלת ע”י איראן. על רקע זה ערך קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס, ביקור במזרח סוריה ונפגש עם לוחמי החטיבה האפגאנית.
  • באפגניסטאן נמשכת פעילות טרור וגרילה אינטנסיבית של דאעש. השבוע נהרגו 12 בני אדם ועשרות נפצעו בפיגוע שביצע מחבל מתאבד נגד משרד ממשלתי בקאבול לשיקום כפרי ופיתוח. לאחרונה התרבו התבטאויות בכירים רוסיים, ונשיא רוסיה פוטין בתוכם, על האיום הנשקף לרוסיה ולמדינות מרכז אסיה כתוצאה מהתבססות דאעש באפגניסטאן, ועל הצורך בשיתוף פעולה בהתמודדות עם איום זה.
התבטאויות רוסיות בעניין סוריה וסביב דאעש באפגניסטאן
התבטאות פוטין בעניין סוריה
  • לאחרונה התבטא ולדמיר פוטין נשיא רוסיה בעניין סוריה. עיקרי דבריו (בתשובה לשאלה):
    • “באשר לנוכחות הצבאית שלנו בסוריה, הסוגיה אינה פשוטה כלל. ישנם שני אתרים בהם הכוחות שלנו פרוסים, האחד בנמל טרטוס, והשני בבסיס חמימים”. פוטין הוסיף: “בשלב זה אין לנו תוכניות להוצאת הכוחות הללו. אך תנו לי להסב את תשומת לבכם, כי לא כיניתי את האתרים האלו ‘בסיסים’. אנחנו איננו בונים שם מתקנים ארוכי טווח, ובמידת הצורך נוכל להוציא את כוחותינו ללא עלויות משמעותיות”.
    • פוטין ציין, כי המתקנים הצבאיים הרוסים נמצאים בסוריה בהתאם לאמנה שנחתמה עם סוריה ופריסתם תואמת את החוק הבינלאומי. “הכוחות הצבאים שלנו נמצאים בסוריה כדי לשמור על האינטרסים הרוסים באזור מכריע של העולם. והם יישארו שם כל עוד רוסיה רואה בכך דבר סביר, בהתאם להתחייבויות הבינלאומיות שלנו” (טאס, 7 ביוני 2018).
נשיא רוסיה קרא בוועידת ארגון שאנגחי לשתף פעולה במאבק נגד איום הטרור באפגניסטאן
  • ב-10-9 ביוני 2018 נערכה ועידת פסגה של ראשי המדינות החברות בארגון שאנגחאי לשיתוף פעולה (SCO)[1] בעיר צ’ינגדאו בסין. במהלך ועידת הפסגה חתמו המדינות החברות בארגון על תכנית לשיתוף פעולה במאבק בטרור ובקיצוניות לשנים 2021-2019. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שנטל חלק בפסגה, קרא להילחם באיום הטרור באפגניסטאן באופן מתואם, תוך בלימת ייצור וסחר בסמים ומתן סיוע למדינה (אתר הקרמלין, 10 ביוני 2018). רוסיה התריעה לאחרונה מספר רב של פעמים על התבססות נרחבת של פעילי טרור, ובעיקר תומכי דאעש, באפגניסטאן. הדבר בולט במיוחד בצפון המדינה, במחוזות הגובלים עם טג’יקיסטאן ותורכמניסטאן. זמיר קבולוב, ראש מחלקת מדינות אסיה במשרד החוץ הרוסי, טען כי נראה שדאעש סימן את מדינות מרכז אסיה כיעד הבא שלו, והארגון שואף להרחיב את השפעתו מעבר לאפגניסטאן (RIA, 23 בדצמבר 2017). דבר זה מהווה איום עבור מדינות ה-SCO באזור, ובהן רוסיה.
שר החוץ הרוסי סרגיי לברור מזהיר מפני התבססות דאעש באפגניסטאן
  • במהלך ועידת שרי החוץ של המדינות החברות בארגון האמנה לביטחון משותף (CSTO)[2] נדון בין היתר המצב באפגסניטאן. סרגיי לברוב, שר החוץ של רוסיה (שנטל חלק בועידה), מסר כי השרים בוועידה הדגישו את הצורך לייצב את המצב באפגניסטאן והביעו דאגה מכך שפעילי דאעש, כולל פעילים מסוריה ומעיראק (בעלי ניסיון לחימה), חדרו לשטח אפגניסטאן. לברוב אמר, כי העובדה שפעילים אלה מנסים להשיג דריסת רגל במחוזות הצפוניים של המדינה מעוררת דאגה מיוחדת, שכן מחוזות אלה נמצאים בקרבת האזור שבאחריות CSTO. לדברי לברוב, מדינות CSTO ימשיכו לתאם פעולותיהן בנושא, כולל מתן סיוע לטג’יקיסטאן בחיזוק גבולותיה (אתר משרד החוץ הרוסי, 11 ביוני 2018).
סוריה
התקפה של צבא סוריה נגד מובלעת דאעש, מצפון מזרח לאלסוידאא’

השבוע פתח צבא סוריה במערכה נגד מובלעת דאעש, באזור אלצפא והמרחב המדברי שמסביב, כ- 68 ק”מ מצפון מזרח לאלסוידאא’ (חק, 8 ביוני 2018; המכון הסורי למחקרים אסטרטגים נורס, 10 ביוני 2018). על פי “מקור צבאי” סורי במובלעת מצאו מקלט פעילי דאעש שנמלטו ממחנה הפליטים אלירמוכ ומשכונת אלחג’ר אלאסוד, שבדרום דמשק (אלעאלם, 10 ביוני 2018).

הערכות הכוחות מצפון מזרח לאלסוידאא' (עדכני ל-10 ביוני 2018): צבא סוריה והכוחות המסייעים לו (אדום); דאעש (חום-שחור); כוחות המורדים (ירוק); כוחות הקואליציה הבינלאומית (כחול); אזורי עימותים בין דאעש לבין צבא סוריה והכוחות המסייעים לו (רצועה כתומה מסביב למובלעת דאעש) (המכון הסורי למחקרים אסטרטגיים נורס, 10 ביוני 2018).
הערכות הכוחות מצפון מזרח לאלסוידאא’ (עדכני ל-10 ביוני 2018): צבא סוריה והכוחות המסייעים לו (אדום); דאעש (חום-שחור); כוחות המורדים (ירוק); כוחות הקואליציה הבינלאומית (כחול); אזורי עימותים בין דאעש לבין צבא סוריה והכוחות המסייעים לו (רצועה כתומה מסביב למובלעת דאעש) 
(המכון הסורי למחקרים אסטרטגיים נורס, 10 ביוני 2018).

  • סוכנות אעמאק של דאעש דיווחה על התקפות של צבא סוריה ועל קרבות המתנהלים באזור המובלעת, שמצפון מזרח לאלסוידאא’. דאעש טען כי הרג לפחות 12 חיילים וקצינים והשמיד כלי רכב משוריינים (חק, 9,8 ביוני 2018). מנגד, דווח כי צבא סוריה הצליח להשתלט על כמה אזורים ומקומות שולטים שאותם איבד קודם לכן לדאעש (מוסד ההסברה הקרבית, סוכנות ח’טוה, אלנשרה, 9 ביוני 2018).
טור משוריין של צבא סוריה והכוחות המסייעות לו נע לאזור מובלעת דאעש.   שיגור רקטות וירי ארטילרי של צבא סוריה לעבר מטרות דאעש באזור המובלעת (ההסברה הקרבית של צבא סוריה, 9 ביוני 2018).
מימין: טור משוריין של צבא סוריה והכוחות המסייעות לו נע לאזור מובלעת דאעש. משמאל: שיגור רקטות וירי ארטילרי של צבא סוריה לעבר מטרות דאעש באזור המובלעת (ההסברה הקרבית של צבא סוריה, 9 ביוני 2018).
דרום מערב סוריה
  • השבוע לא חל שינוי בתמונת המצב בדרום מערב סוריה. צבא סוריה המשיך לתגבר את כוחותיו, במסגרת ההיערכות למערכה לכיבוש המרחב מידי ארגוני המורדים. במקביל נמשכו המגעים עם נציגי ארגוני המורדים, המסרבים (בשלב זה) להגיע להסדר פינוי (אלערביה אלחדת’, 11 ביוני 2018). בין צבא ח’אלד בן וליד המזוהה עם דאעש לבין ארגוני המורדים נמשכו התכתשויות מקומיות באגן הירמוכ, בעצימות נמוכה.
מזרח סוריה

אבידות קשות לצבא סוריה ובעלי בריתו בקרבות באלבוכמאל

במהלך המחצית הראשונה של יוני 2018 תקף דאעש במשך מספר ימים את צבא סוריה והכוחות המסייעים לו בעיר אלבוכמאל. פעילי דאעש הגיעו למקום מבסיסיהם במדבר הסורי. בהתקפות הללו ספגו צבא סוריה ובעלי בריתו השיעים אבדות קשות. בהתקפה נהרגו כעשרים פעילי דאעש, בהם עשרה מחבלים מתאבדים, שפוצצו עצמם באמצעות מכוניות תופת וחגורות נפץ (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 9 ביוני 2018). נראה, כי על רקע זה ביקר במזרח סוריה קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס, ונפגש עם לוחמי החטיבה האפגאנית פאטמיון המשתתפים בקרבות. בשל ביקורו זה נעדר סלימאני באופן חריג מתהלוכות “יום ירושלים” שהתקיימו ביום שישי, 8 ביוני 2018, באיראן.

קרבות בפאתיה הצפוניים והמערביים של אלבוכמאל
  • במהלך המחצית הראשונה של יוני 2018 התנהלו קרבות באלבוכמאל בין צבא סורי והכוחות שיעים המסייעים לו לבין דאעש, שתקף את עמדות צבא סוריה בפאתי אלבוכמאל. בלטו במיוחד התקפות שביצע דאעש ב-10-7 ביוני 2018 במערב ובצפון מערב העיר. במהלך ההתקפות הללו כבש דאעש עמדות מידי צבא סוריה. צבא סוריה שיגר תגבורות אך הם לא הצליחו להשיב לידם את השליטה על העמדות שאיבדו (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 10 ביוני 2018). פעילי דאעש, שתקפו את אלבוכמאל, הגיעו מבסיסיהם במדבר הסורי, שבדרום מזרח סוריה (מכון נורס למחקרים אסטרטגיים).
  • בהתקפות הללו נהרגו 30-20 לוחמים מצבא סוריה והכוחות המסייעים לו, רובם מחטיבת פאטמיון האפגאנית המופעלת ע”י איראן. בתקשורת הסורית דווח כי בהתקפה שביצע דאעש באלבוכמאל נהרג עלי מחמד אלחסין, מפקד דיביזיית שריון 11 של צבא סוריה (כנראה ב-8 ביוני 2018). כמו כן נהרגו קצין ולוחם ממשמרות המהפיכה האיראנים (ראו להלן). הרוג נוסף היה נאצר ג’מיל חדרג’ (אבו חסין), פעיל חזבאללה בכיר, שתפקידו הוגדר כמפקד גדוד הטילים של חזבאללה בסוריה (ענב בלדי, 9 ביוני 2018), מוצאו של נאצר חדרג’ הינו מהעיירה אלע’סאניה, כ-15 ק”מ מדרום לצידון, שבדרום לבנון (זמאן אלוצל, 9 ביוני 2018). נמסר, כי הוא היה מקורב למנהיג חזבאללה חסן נצראללה (ח’טוה, 9 ביוני 2018).
קצין ולוחם ממשמרות המהפיכה, שנהרגו בקרבות באזור העיר אלבוכמאל
הקצין האיראני ח'ליל תח'תי נז'אד.    חמד מהדי פרידוני (חשבון הטוויטר @Mahdiibakhtiari, 6 ביוני 2018). השניים נהרגו במהלך הלחימה נגד דאעש כנראה ב-6 ביוני 2018 באזור העיר אלבוכמאל[3]. יחד עם פרידוני נהרג באלבוכמאל נאצר חדרג', מפקד בכיר בחזבאללה (ח'טוה, זמאן אלוצל, 9 ביוני 2018).
מימין: הקצין האיראני ח’ליל תח’תי נז’אד. משמאל: מחמד מהדי פרידוני (חשבון הטוויטר @Mahdiibakhtiari, 6 ביוני 2018). השניים נהרגו במהלך הלחימה נגד דאעש כנראה ב-6 ביוני 2018 באזור העיר אלבוכמאל[3]. יחד עם פרידוני נהרג באלבוכמאל נאצר חדרג’, מפקד בכיר בחזבאללה (ח’טוה, זמאן אלוצל, 9 ביוני 2018).
מפקד דיביזיה בצבא סוריה ופעיל חזבאללה בכיר, שנהרגו בקרבות באלבוכמאל
נאצר ג'מיל חדרג', מפקד גדוד הטילים של חזבאללה בסוריה, שנהרג בעימותים עם דאעש בקרבת העיר אלבוכמאל. בתמונה ישנה הוא נראה לוחץ את ידו של מזכ"ל חזבאללה, חסן נצראללה (חשבון הטוויטר لا يمكن ان يكون الاسم فارغا@jma7412, 10 ביוני 2018).   עלי מחמד אלחסין, מפקד דיביזיה משוריינת של צבא סוריה, שנהרג בהתקפה של דאעש בפרברי העיר אלבוכמאל (ח'טוה, 9 ביוני 2018).
מימין: נאצר ג’מיל חדרג’, מפקד גדוד הטילים של חזבאללה בסוריה, שנהרג בעימותים עם דאעש בקרבת העיר אלבוכמאל. בתמונה ישנה הוא נראה לוחץ את ידו של מזכ”ל חזבאללה, חסן נצראללה (חשבון הטוויטר لا يمكن ان يكون الاسم فارغا@jma7412, 10 ביוני 2018). משמאל: עלי מחמד אלחסין, מפקד דיביזיה משוריינת של צבא סוריה, שנהרג בהתקפה של דאעש בפרברי העיר אלבוכמאל (ח’טוה, 9 ביוני 2018).
תקיפת שדה הנפט אלתים, שמדרום לדיר אלזור, ע”י דאעש
  • ב-9 ביוני 2018 תקף דאעש עמדות צבא סוריה והמיליציות המופעלות ע”י איראן בקצה שדה הנפט אלתים, כ-12 ק”מ מדרום לדיר אלזור. נמסר כי פעילי דאעש השתלטו על כמה עמדות חשובות באזור (קאסיון, 9 ביוני 2018). לא דווח על הרוגים. בשדה הנפט אלתים מצויות 24 בארות (Wikimapia). בעבר (ספטמבר 2015) הפיק שדה הנפט אלתים 800 חביות ליום אך תפוקתו ירדה ל-300-200 חביות ליום (עין אלמדינה, 28 בספטמבר 2015; ספוטניק, 23 בספטמבר 2017). נפילתה של המדינה האסלאמית הותירה הרס רב במתקני התשתית של שדה הנפט (אלמיאדין, 14 בספטמבר 2017).
מרחב אלחסכה
  • כוחות SDF ממשיכים במבצע לכיבוש האזור הכפרי, שמדרום לאלחסכה, מידי דאעש. השבוע עלה בידם לכבוש שני כפרים ממערב לאלדשישה, המעוז הבולט של דאעש במרחב.

הערכות הכוחות במרחב שמדרום לאלחסכה (עדכני ל-10 ביוני 2018): צבא עיראק וכוחות אמריקנים וכורדים בשטח עיראק (אדום); דאעש (אפור); כוחות SDF וכן כוחות אמריקנים, צרפתים ואיטלקים המסייעים להם (צהוב); צירי ההתקפה של כוחות SDF (חצים צהובים); צירי ההתקפות הנגד של דאעש (חצים שחורים) (חשבון הטוויטר خرائط حروب الشرق الاوسط@abduljabbar1612, 10 ביוני 2018).
הערכות הכוחות במרחב שמדרום לאלחסכה (עדכני ל-10 ביוני 2018): צבא עיראק וכוחות אמריקנים וכורדים בשטח עיראק (אדום); דאעש (אפור); כוחות SDF וכן כוחות אמריקנים, צרפתים ואיטלקים המסייעים להם (צהוב); צירי ההתקפה של כוחות SDF (חצים צהובים); צירי ההתקפות הנגד של דאעש (חצים שחורים) (חשבון הטוויטר خرائط حروب الشرق الاوسط@abduljabbar1612, 10 ביוני 2018).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות דאעש
  • השבוע נמשכה פעילות הטרור והגרילה של דאעש במחוזות שונים בעיראק. להלן האירועים העיקריים:
    • ב-8 ביוני 2018 הודיע דאעש, כי פעיליו תקפו מחנה של כוחות הביטחון העיראקים מצפון מזרח לסאמראא’. פעילי דאעש לקחו עימם שלל שכלל נשק קל ומדים של המשטרה הפדרלית העיראקית (www.k1falh.ga [אתר המזוהה עם דאעש], 8 ביוני 2018).
    • ב-8 ביוני 2018 שרפו פעילי דאעש יבולי חיטה ושעורה בנפת אלחויג’ה, כ-55 ק”מ מדרום-מערב לכרכוכ. נמסר כי דאעש מאיים על התושבים כי מי שלא ישתף עמו פעולה ישרוף הארגון את יבוליו. תושבי המרחב סרבו לשתף פעולה עם דאעש ואף דיווחו לגורמי הביטחון על תנועותיהם של פעילי הארגון (אלסומריה ניוז, 8 ביוני 2018).
    • ב-9 ביוני 2018 פוצץ מטען חבלה של דאעש בשוק עממי, כ-13 ק”מ מצפון מערב לבעקובה, במחוז דיאלא, אדם נהרג ו-23 נפצעו (אלסומריה ניוז, 9 ביוני 2018; חק, 10 ביוני 2018).

זירת פיצוץ מטען החבלה בשוק עממי מצפון מערב לבעקובה (אלסומריה ניוז, 9 ביוני 2018).
זירת פיצוץ מטען החבלה בשוק עממי מצפון מערב לבעקובה (אלסומריה ניוז, 9 ביוני 2018).

פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקים
  • על פי מקור מודיעיני עיראקי בכוונת דאעש להפעיל מחבלים מתאבדים ומכוניות תופת במרכזי קניות ובמקומות ציבוריים במהלך סיום רמצ’אן או בעיד אלפטר (עיראק ניוז, 9 ביוני 2018). נראה כי כוחות הביטחון העיראקים הגבירו את אמצעי הביטחון לקראת פעילות שכזאת.
מצרים וחצי-האי סיני
מאזן ביניים של מבצע “סיני 2018”
  • במלאת ארבעה חודשים למבצע “סיני 2018” ערך ג’מאל טה, חוקר לענייני ביטחון לאומי, מאזן ביניים של תוצאות המבצע, שהביא לדבריו להרגעת המצב בסיני. עיקריו (אלוטן, 1 ביוני 2018):
    • המבצע נועד לא רק לחיסול טרוריסטים אלא גם להריסת התשתיות שלהם. במסגרת זאת הושמדו חמ”לים, מרכזי תקשורת, כ-5,000 מחסנים, מעבדות לייצור מטעני חבלה, מקלטים, מנהרות, תעלות קשר ונתיבי בריחה תת-קרקעיים. כמו כן הושמדו כ-800 אופנועים ו-400 רכבי שטח מצוידים באמצעי לחימה.
    • המבצע חשף את הקשר ההדוק בין פעילות הטרור לבין פעילויות פליליות ובמרכזן סחר בסמים והברחת בני אדם וסחורות. במהלך המבצע נעצרו פושעים פליליים ומבוקשים רבים, שגויסו ע”י ארגוני הטרור.
    • המבצע חשף את הקשרים הארגוניים בין ארגוני הטרור בסיני לבין “צבא האסלאם” ברצועת עזה וכמה ממנהיגי חמאס. ניתוק קשר זה, שהיה תנאי הכרחי להצלחת המבצע, נועד לקטוע כל מגע בין הטרוריסטים בסיני למקביליהם ברצועה.
    • המבצע התקיים במסגרת תוכנית טיהור כוללת, אשר יושמה בגזרות השונות של סיני. במסגרת תוכנית זאת נסרקו דרכים ונתיבים והוקמו מחסומים נייחים בצדי הדרכים כדי למנוע הסתננות מחדש של טרוריסטים.
    • חיל האוויר המצרי סייע למאבק בטרוריסטים גם בגבול המערבי (עם לוב). בתקיפות האוויריות בגבול המערבי נפגעו רכבי שטח, שנשאו פעילי טרור ואמצעי לחימה, שהגיעו מלוב. כמו כן שולב במבצע חיל הים שמנע הסתננות פעילי טרור בדרך הים. במבצע שולבו גם יחידות לוחמה בטרור וכוחות מיוחדים, ששוגרו לעורף המדברי של הדלתא ולמערב עמק הנילוס.
    • הצלחת המבצע חשפה, כי לג’האדיסטים בסיני יש קשר לגורמי חוץ, שמממנים אותם ומספקים להם נשק, תחמושת וציוד מתקדם. המבצע חייב את כוחות הביטחון המצרים לשיתוף פעולה נרחב עם התושבים המקומיים, שהוכיח, כי שיעור משתפי הפעולה מקרבם עם “הטרוריסטים” הינו קטן.
ידיעות לא מאומתות על מותו של מנהיג דאעש בסיני
  • ברשת הטלגרם ובאתר הרשמי של “איחוד שבטי סיני” הופיעו ידיעות לא-מאומתות בדבר מותו של אבו אסאמה אלמצרי, מנהיג (אמיר) מחוז סיני של דאעש בסיני (חשבון הטוויטר @Egy_military – חשבון המרכז מידע אודות נושאים ביטחוניים במצרים, 11 ביוני 2018). אין בידינו אימות לידיעות הללו.
פעילות ג’האדיסטית במדינות נוספות
אפגניסטאן

פיגוע התאבדות בקאבול

  • שנים-עשר בני אדם נהרגו ושלושים ואחד נפצעו בפיגוע שביצע מחבל מתאבד, שפוצץ את עצמו ב-11 ביוני 2018 בשער הכניסה למשרד לשיקום כפרי ופיתוח בקאבול (Ministry of Rural Rehabilitation and Development – MoRRD). מרבית הנפגעים הינם עובדי המשרד (אפגניסטאן טיימס, 11 ביוני 2018). מחוז ח’ראסאן של דאעש דיווח כי פעיל הארגון, המכונה וקאץ הח’ראסאני, פוצץ אפוד נפץ שנשא על גופו סמוך לשער הכניסה למשרד הפיתוח הכפרי בקאבול מקום בו התרכזו פקידים. למעלה מתשעים בני אדם נהרגו ונפצעו (חק, 12 ביוני 2018).
פיגועים נוספים
  • בנוסף לכך, המשיך דאעש בשגרת פעילות טרור וגרילה אינטנסיבית באפגניסטאן, שכוונה בעיקר נגד הממשל האפגאני. להלן כמה פיגועים, שבוצעו השבוע:
    • סוכנות אעמאק דיווחה, כי ב-9 ביוני 2018 פוצץ מטען חבלה בחבל ננגרהאר, שבמזרח אפגניסטאן. ארבעה מלוחמי המיליציות הנאמנות למשטר האפגאני נהרגו ו-27 נפצעו (חק, 10 ביוני 2018).
    • סוכנות אעמאק דיווחה כי קצין וארבעה שוטרים נהרגו מאש פעילי דאעש בקרבת מרכז הצבעה בעיר ג’לאלאבאד, שבחבל ננגרהאר (חק, 10 ביוני 2018).
    • ב-7 ביוני 2018, תקפו פעילי דאעש מחנה של מיליציות הנאמנות למשטר האפגאני בחבל ג’וזיאן (Jawzjan), שבצפון אפגניסטאן. בתקיפה נהרגו חמישה לוחמי מיליציות ושלושה נפצעו (www.k1falh.ga [אתר המזוהה עם דאעש], 9 ביוני 2018).
פעילות סיכול ומנע
לוב

תקיפה אווירית אמריקאית

  • ב-6 ביוני 2018 הודיע פיקוד אפריקה של צבא ארה”ב (US Africa Command), כי ארבעה פעילי דאעש נהרגו בתקיפה אווירית בקרבת העיירה בני וליד (כ-145 ק”מ מדרום מזרח לבירה טריפולי). מקורות מקומיים בעיירה ציינו, כי אחד ההרוגים הינו עבד אלעאטי אלכיוי, לובי שחזר מסוריה והתמקם בסרת, שהייתה בשליטת דאעש משנת 2015 ועד 2016 (רויטרס, 6 ביוני 2018).
מעצר פעילי דאעש בדרנה
  • במהלך פעילות לטיהור דרנה, המתבצעת על-ידי כוחות הגנרל חפתר, נעצרו 260 פעילי דאעש, בהם 19 מצרים, 11 תוניסאים, 7 סודנים, 4 סורים, 2 פלסטינים, אלג’יראי, מאוריטני ותורכי. אחד העצורים פעיל דאעש ממוצא מצרי נעצר במערב העיר דרנה, שבצפון מזרח לוב. הפעיל, יוסף מחמד אלתראבין, המכונה אבו הית’ם אלסינאוי, מבוקש על-ידי מצרים בחשד שהשתתף בפיגוע, בו נהרגו 16 שוטרים מצרים (20 באוקטובר 2017), כ-113 ק”מ ממערב לאלפיום. כמו כן הוא חשוד במעורבות בפיגוע בכנסיית סן מרקוס באלכסנדריה, בו נהרגו 16 בני אדם (אח’באר ליביא, 10 ביוני 2018).
המלחמה על התודעה
נאום של מנהיג אלקאעדה שבו הוא קורא לג’האד בפלסטין ולמאבק נגד המשטרים הערביים והאסלאמיים
  • ב-6 ביוני 2018 פרסם מוסד אלסחאב של אלקאעדה סרטון ובו נאום חדש של מנהיג אלקאעדה אימן אלט’ואהרי. כותרת הנאום: “מהנכבה והנכסה לתקומה ולתהילה.” בנאומו הוא מגנה את המשטרים הערביים והמוסלמים, קורא ליצירת משטר הלכתי (שרעי) בעולם האסלאמי ומעודד ג’האד נגד ישראל.

מנהיג אלקאעדה, אימן אלט'ואהרי, בסרטון מה-6 ביוני 2018 תחת הכותרת:  "מהנכבה והנכסה לתקומה ולתהילה" (אלסחאב, 6 ביוני 2018).
מנהיג אלקאעדה, אימן אלט’ואהרי, בסרטון מה-6 ביוני 2018 תחת הכותרת:
“מהנכבה והנכסה לתקומה ולתהילה” (אלסחאב, 6 ביוני 2018).

  • להלן נושאים עיקריים, שעלו בנאומו של אלט’ואהרי:
    • ניתן להתגבר על התבוסה לישראל רק באמצעות דרך הג’האד: אלט’ואהרי כי “בימים אלו חלפו שבעים שנה מאז הקמתה של מדינת ישראל המכונה ‘הנכבה’ [קרי: התבוסה הפלסטינית] וקרוב לחמישים שנה מאז תבוסת שנת 1967 הידועה בשם ‘הנכסה’ [מילולית: המחלה שפרצה שוב]. הוא הוסיף כי “אלו שני פצעים צרובים בזיכרון [הקולקטיבי] של אומתנו המוסלמית”. אלט’ואהרי שואל שאלה רטורית: “כיצד ניתן להתגבר על תבוסה מייסרת זו?” ומשיב שהדרך הינה ג’האד.
    • הממשלות הערביות והמוסלמיות כפופות למערב ולפיכך הן אינן יכולות להביא לשחרור פלסטין: אלט’ואהרי ציין, כי כל הממשלות הערביות והמוסלמיות כשלו בהתנהלות בכל הקשור לסוגיה הפלסטינית ובארגון ג’האד לשחרור כל חלקת אדמה אותה כבשו “הכופרים”. ממשלות אלו נלחמות באסלאם ומנהיגיהן הינם סוכנים של “הפושעים הגדולים ביותר בעולם” [הכוונה למדינות המערב, בראשן ארה”ב]. אלט’ואהרי סיכם וקבע, כי הממשלות הערביות והמוסלמיות אינן יכולות לשחרר את פלסטין.
    • לוחמי הג’האד הם אלו שישחררו את פלסטין: אלט’ואהרי קובע כי “בעזרת אללה ישחררוה [את פלסטין] לוחמי הג’האד, שאינם מכירים בלגיטימיות הבינלאומית המתנשאת, הפושעת והעריצה”. הם אינם מכירים בלגיטימיות “הבוגדים שמכרו את פלסטין, הפושעים החילוניים”. אלט’ואהרי מציין כי “לוחמי הג’האד מבצעים את הג’האד כדי שדברו של אללה ישלוט מעל הכל וכדי ששלטון השריעה, השולל את הלאומיות והמדינה החילונית, יוחל בפלסטין וביתר שטחי האסלאם”.
    • על אלה שישחררו את פלסטין להישען על תפיסותיהם של חכמי-דת מהזרם הסלפי-ג’האדי: אלט’ואהרי ציין, כי את פלסטין תשחרר אומה אסלאמית שהשתחררה מחזיונות-השווא של חכמי-הדת שפועלים מטעם המשטרים השונים, למשל המשטר הסעודי. אלט’ואהרי קרא ללוחמי הג’האד ללכת בדרכי עומר עבד אלרחמן אשר קרא לאומה האסלאמית להפיל מטוסים אמריקנים, להטביע את ספינותיהם ולפגוע באינטרסים שלהם; ובדרכי עבדאללה עזאם שקרא לאומה האסלאמית; לבצע ג’האד, ובדרכי אסאמה בן לאדן, “שהביא לפגיעה הגדולה ביותר בקרב האמריקנים בהיסטוריה שלהם”.
    • המערכה הינה מערכה עולמית ולא לוקאלית: לטענת אלט’ואהרי, המערכה בפלסטין, בדומה למערכות בקהיר, ריאצ’, גרוזני, קאבול וסוריה, אינה מערכה מקומית, זוהי מערכה של האומה האסלאמית נגד “משטר גדולי הפושעים העולמי” בראשות נשיא ארצות-הברית. המסתייע בגדולי הפושעים במוסקבה, בייג’ינג וניו דלהי. לדברי אל’ט’ואהרי “זוהי מערכה ארוכה וקשה”. אלט’ואהרי קורא לאחדות המוסלמים נגדם, כדי לפגוע בהם בזמן ובמקום שיבחרו. בסיום דבריו הוא מציין, כי “פלסטין הינה סוגיה של כל המוסלמים”.
    • אלט’ואהרי קורא למוסלמים ברצועת עזה להעביר את הלחימה לשטח האויב [קרי, לשטח ישראל]: לטענתו “הבוגדים” [הכוונה ככל הנראה לרשות הפלסטינית וחמאס] מוסרים מידע על לוחמי הג’האד למודיעין הצבאי הישראלי דקה אחר דקה ו”המשטר הצבאי החילוני העריץ המצרי” חונק אותם [את לוחמי הג’האד של עזה וסיני]. הוא מציין כי אל ללוחמי הג’האד בפלסטין להסתפק ברצועה הצרה שנכפתה עליהם (קרי, רצועת עזה), ועליהם להעביר את המערכה לשטח האויב [הכוונה לישראל] ולהרחיבה.

[1] ארגון בינלאומי אשר נוסד בשנת 2001 על ידי מנהיגי סין, רוסיה, קזחסטן, קירגיזסטאן, טג'יקיסטאן ואוזבקיסטאן. הארגון נועד לבנות אמון ולהגביר את שיתוף הפעולה הפוליטי, הכלכלי והביטחוני בין המדינות החברות בו.
[2]
ברית פוליטית-צבאית שהוקמה בשנת 1994 על ידי חבר המדינות. כיום חברות בארגון ארמניה, בלארוס, קזחסטאן, קירגיסטאן, רוסיה וטג'יקיסטאן.
[3]
מהימנותה של גירסא אחרת לפיה נהרגו השניים באזור דרעא מוטלת להערכתנו בספק.