מבט לג’האד העולמי (13-7 במאי 2020)

כלי רכב משוריינים של צבא תורכיה והמשטרה הצבאית הרוסית במהלך הסיור המשותף העשירי (דף הפייסבוק Idlib Plus, 12 במאי 2020).

כלי רכב משוריינים של צבא תורכיה והמשטרה הצבאית הרוסית במהלך הסיור המשותף העשירי (דף הפייסבוק Idlib Plus, 12 במאי 2020).

פיצוץ המטען באזור אלמעאלף, שבדרום בגדאד ( glgamesh.com, 10 במאי 2020).

פיצוץ המטען באזור אלמעאלף, שבדרום בגדאד ( glgamesh.com, 10 במאי 2020).

משאית וכלי רכב של צבא ניגריה, שנתפסו על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 8 במאי 2020).

משאית וכלי רכב של צבא ניגריה, שנתפסו על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 8 במאי 2020).

הפעלת מטען נגד כלי רכבו של קצין בכיר בביטחון הלאומי האפגאני (טלגרם, 11 במאי 2020).

הפעלת מטען נגד כלי רכבו של קצין בכיר בביטחון הלאומי האפגאני (טלגרם, 11 במאי 2020).

עיקרי האירועים
  • במרחב אדלב, שבצפון סוריה, הפסקת האש עודנה שורדת אולם עצימות התקריות וחומרתן נמצאות לאחרונה במגמת עלייה. השבוע אירעה תקרית, החמורה ביותר מאז הסכם הפסקת האש בין רוסיה לתורכיה, במהלכה תקפו ארגונים ג’האדיסטים המזוהים עם אלקאעדה עמדות של צבא סוריה. דווח כי לכל אחד מהצדדים נגרמו עשרות הרוגים.
  • בעיראק נמשכת פעילות דאעש בעצימות גבוהה, תוך ניצול מגפת הקורונה והצמצום בפעילות מדינות הקואליציה בהנהגת ארה”ב. בלט השבוע פיגוע במהלכו פוצצו חמישה מטעני חבלה בסמיכות זמנים בקרב ריכוזי אוכלוסייה שיעים בבגדאד. הפיגוע מהווה עדות נוספת, לשיפור היכולות המבצעיות והעלייה בתעוזה של דאעש, המאפשרים לו לבצע פעולות “איכות” במקביל להתקפות הגרילה ה”שגרתיות”.
  • בקרב מחוזות דאעש בחו”ל בלט פיגוע התאבדות במחוז ננגרהאר, שבמזרח אפגניסטאן. מחבל מתאבד פוצץ עצמו באמצעות אפוד נפץ בקרב כוחות הביטחון האפגאנים ומיליציה המסייעת להם בעת מסע הלוויה של מפקד מקומי. לטענת דאעש למעלה ממאה אנשי ביטחון נהרגו או נפצעו.
מרחב אדלב
עיקרי תמונת המצב

הפסקת האש במרחב אדלב הופרה השבוע ע”י תקרית, החמורה מסוגה מאז הפסקת האש, שבמהלכה תקפו ארגונים ג’האדיסטים המזוהים עם אלקאעדה עמדות של צבא סוריה והכוחות המסייעים לו. כמו כן התקיימו חילופי אש ארטילרית בין הצדדים. עם זאת נמשכו הסיורים המשותפים של צבאות רוסיה ותורכיה, בהתאם להסכם הפסקת האש ביניהן (5 במרץ 2020). הפסקת האש עודנה שורדת אולם עצימות התקריות וחומרתן נמצאות לאחרונה במגמת עלייה.

התקפה של ארגונים ג’האדיסטים נגד צבא סוריה
  • ב-10 במאי 2020 הודיע חדר המבצעים “עורר את המאמינים”, המזוהה עם אלקאעדה[1], כי פעיליו תקפו עמדות של הכוחות המסייעים לצבא סוריה בצפון מישור אלע’אב (מדרום מערב לאדלב). בהתקפה השתתפו בין השאר פעילי המפלגה האסלאמית התורכסטאנית (פעילים אויגורים, שמוצאם מסין). נראה, כי התוקפים הצליחו להשתלט על כמה עמדות של צבא סוריה והכוחות המסייעים לו.

האזור בצפון מישור אלע'אב, שהותקף ע"י הארגונים הג'האדיסטים (מסומן בפיצוץ)
 (Google Maps).
האזור בצפון מישור אלע’אב, שהותקף ע”י הארגונים הג’האדיסטים (מסומן בפיצוץ)
(Google Maps).

  • ב-10 במאי 2020 בשעות הערב ביצעו צבא סוריה והכוחות המסייעים לו התקפת נגד והשיבו לידיהם את השליטה על העמדות שנתפסו ע”י הפעילים הג’האדיסטים. בתום ההתקפה ביצע צבא סוריה ירי ארטילרי לעבר מספר כפרים, שבמישור אלע’אב. על פי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם (10 במאי 2020) נהרגו במהלך הקרבות לפחות 37 חיילים סורים. כמו כן נהרגו 24 פעילי ארגונים ג’האדיסטים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 11 במאי 2020).
ירי מתותח נ"מ נישא על-גבי כלי רכב של צבא סוריה לעבר הפעילים הג'האדיסטים (חשבון הטוויטר  Sisar1@Sisar110, המזוהה עם צבא סוריה וצבא רוסיה, 10 במאי 2020).     טנק של צבא סוריה, שנתפס על ידי הפעילים הג'האדיסטים (חשבון הטוויטר الناشط أبو محمد الحلبي@abdallhhrfan,
 המזוהה עם ארגוני המורדים, 11 במאי 2020).
מימין: ירי מתותח נ”מ נישא על-גבי כלי רכב של צבא סוריה לעבר הפעילים הג’האדיסטים (חשבון הטוויטר Sisar1@Sisar110, המזוהה עם צבא סוריה וצבא רוסיה, 10 במאי 2020). משמאל: טנק של צבא סוריה, שנתפס על ידי הפעילים הג’האדיסטים (חשבון הטוויטר الناشط أبو محمد الحلبي@abdallhhrfan,
המזוהה עם ארגוני המורדים, 11 במאי 2020).
נמשכים הסיורים המשותפים של צבאות רוסיה ותורכיה
  • לאחר שצבא תורכיה אכף בכוח את קיומם של הסיורים המשותפים (26 באפריל 2020), החלו הסיורים הללו להתקיים באופן שגרתי. ב-7 במאי 2020 ערכו תורכיה ורוסיה את הסיור המשותף התשיעי בכביש M-4 (אנטוליה, 7 במאי 2020). הסיור הגיע עד לפאתי העיר אריחא, כ-12 ק”מ מדרום לאדלב. ב-12 במאי 2020 בוצע הסיור המשותף העשירי (דף הפייסבוק Edlib Plus, 8 במאי 2020). המטה לשחרור אלשאם הודיע על התנגדותו לסיורים המשותפים ועל תמיכתו במשמרות המחאה של התושבים (אבאא’, 8 במאי 2020). בפועל, התגודדו מפגינים באזור אריחא בעת הסיור העשירי אולם הם לא מנעו קיומו (דף הפייסבוק Edlib Plus, 12 במאי 2020).
צפון מזרח סוריה
מרחב אלמיאדין-אלבוכמאל
  • 10 במאי 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר לוחמי SDF כעשרה ק”מ מצפון לאלמיאדין. שני לוחמים נהרגו (טלגרם, 11 במאי 2020).
  • 9 במאי 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר כלי רכב של SDF, כ-45 ק”מ מדרום לאלמיאדין. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 11 במאי 2020).
מרחב אלחסכה
  • 7 במאי 2020: בוצע ירי לעבר “סוכן” של כוחות SDF כשלושים ק”מ מדרום לאלחסכה. ה”סוכן” נהרג (טלגרם, 7 במאי 2020).
  • 6 במאי 2020: בוצע ירי לעבר לוחם SDF כשלושים ק”מ מדרום לאלחסכה. הלוחם נהרג. על-פי הודעת דאעש מדובר בפעיל של כוחות ביטחון-הפנים הכורדים (טלגרם, 7 במאי 2020).
מזרח סוריה (מרחב אלסח’נה-תדמור)
  • 7 במאי 2020: פעילי דאעש תקפו שיירת כלי רכב של צבא סוריה והכוחות המסייעים לו באזור המדברי שמצפון מזרח לאלסח’נה. 11 קציני וחיילי צבא סוריה והכוחות המסייעים לו נהרגו וחיילים נוספים נפצעו (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 7 במאי 2020).
הזירה העיראקית

עיראק ממשיכה להתבלט כזירה המרכזית של פעילות דאעש בעולם, תוך ניצול מגפת הקורונה[2] וצמצום בפעילות מדינות הקואליציה בהנהגת ארצות-הברית נגד דאעש. השבוע נמשכה פעילות דאעש במתווים שאפיינו את השבועות האחרונים: הפעלת מטעני חבלה, ירי פצצות-מרגמה, ירי צלפים וחיסולים אישיים. בנוסף, ביצע השבוע דאעש הצתה נרחבת של שדות חיטה במחוז דיאלא במסגרת דפוס פעולה, שהוא מכנה “המלחמה הכלכלית” נגד אויביו.

נפח פעילות גדול של מחוז עיראק
  • ב-7 במאי 2020 פרסם דאעש אינפוגרף תחת הכותרת “קציר הלוחמים”, אשר סיכם את הפעילות במחוזות השונים בעולם, בתקופה שבין 30 באפריל ל-6 במאי 2020. בתקופה זאת ביצעו פעילי 88 התקפות ברחבי העולם. 72% מהן (64 התקפות) בוצעו בעיראק. לאחר עיראק (בפער גדול) סוריה (עשר התקפות) ומערב אפריקה (שבע התקפות). גם במספר הנפגעים (הרוגים ופצועים), שגרם דאעש לאויביו, בולטת מרכזיותה של עיראק: מספר הנפגעים בעיראק היה 109 לעומת 39 בסוריה ו-30 במערב אפריקה (טלגרם, 7 במאי 2020).
הרקע והסיבות לעלייה בהיקף פעילות דאעש בסוריה ובעיראק
  • החוקר הבכיר צ’ארלס ליסטר, מנהל התוכנית למאבק בטרור ובקיצוניות ב- Middle East Institute (MEI), שמרכזו בוושינגטון, התייחס לאחרונה במאמר שכתב לעלייה המשמעותית, שחלה בהיקף פעילות דאעש בסוריה ובעיראק[3]:
    • בסוריה חלה עלייה בהיקף פעילות דאעש בשל שילוב של מחסור חמור בכוח אדם בצבא והתמקדות המשטר הסורי בלחימה נגד אויבים אחרים [קרי, נגד ארגוני המורדים בדומיננטיות של המטה לשחרור אלשאם במרחב אדלב, שהלחימה נגדם נמצאת בראש סדר העדיפויות של המשטר].
    • בעיראק התאפשרה ההסלמה בפעילות דאעש בשל שילוב של נסיגת הכוחות האמריקאים מעמדות מפתח אסטרטגיות, שפגעה ביעילות פעילותם של כוחות הביטחון העיראקים; יחד עם התפשטות נגיף קורונה, שהובילה לצמצום בהיקף פעילות כוחות הביטחון העיראקים.
  • מבין שתי הזירות הללו ההסלמה המשמעותית יותר היא בעיראק. ההסלמה חלה בשני שלבים: בשלב הראשון, בעקבות הכרזת ממשלת עיראק על “תבוסת דאעש” ב-2017, נסוגו פעילי דאעש באופן זמני לאזורים נידחים ובלתי מיושבים כדי להתארגן מחדש לקראת חידוש פעילותם. בשלב השני, המתרחש עתה, הגדיל דאעש את מספר לוחמיו ואת היקף פעילותו בעיקר במחוזות כרכוכ, דיאלא וצלאח אלדין. פעיליו הגבירו גם את השימוש בטקטיקות מתוחכמות של לחימת לילה ובתקיפות מגוונות ומתואמות. מנגד, כשל צבא עיראק במתן מענה לפעילות בשל היעדר מידע מודיעיני רלוונטי.
“המלחמה הכלכלית” שמנהל דאעש
  • “מקור ביטחוני” עיראקי דיווח, כי ב-9 במאי 2020 שרף דאעש שטח חקלאי של יותר מארבעים דונמים, באזור ח’נקין, שבמחוז דיאלא. למחרת (10 במאי 2020) חטפו פעילי דאעש חקלאים, שעסקו בקציר חיטה (סוכנות הידיעות העיראקית, אלסומריה, 10 במאי 2020).

דאעש לא קיבל אחריות על הצתת השדות וחטיפת החקלאים. אולם, להערכתנו, ניתן לראות פעילות זאת כחלק מ”המלחמה הכלכלית”, שדאעש מנהל נגד אויביו. במסגרת זאת פגע דאעש לאחרונה באמצעות פיצוץ מטעני חבלה, בקווי מתח גבוה, ובכלל זה קווי מתח, שהובילו חשמל מאיראן לעיראק.

פיצוץ מטעני חבלה בבגדאד
  • ב-10 במאי 2020 פוצץ דאעש חמישה מטעני חבלה, בסמיכות זמנים, בקרב חמישה ריכוזים של אוכלוסייה השיעית בדרום ודרום מזרח בגדאד (ראו מפה). לטענת דאעש נהרגו ונפצעו כתוצאה מפיצוץ המטענים 36 שיעים (טלגרם, 11 במאי 2020).
  • “מקור ביטחוני” עיראקי דיווח כי כוחות הביטחון העיראקים נטרלו מטען חבלה נוסף שהוטמן במכונית בשוק בצפון-מזרח בגדאד. בכך סוכל פיגוע שישי, שאמור היה להתבצע באותו יום. יצויין, כי הגרסה העיראקית לאירועים הללו, נוקבת מספר נפגעים נמוך בהרבה מזה של דאעש (הרוג וכעשרה פצועים) (אלסומריה, 10 במאי 2020).

האזורים השיעים, שבהם פוצצו מטעני חבלה בבגדאד: שכונת אלאמין (מסומן בורוד), שכונת אלעאמל (מסומן בשחור), אזור אלזעפראניה (מסומן בכחול), שכונת אבו דשיר (מסומן באדום) ואזור אלמעאלף
 (מסומן בצבע סגול).
האזורים השיעים, שבהם פוצצו מטעני חבלה בבגדאד: שכונת אלאמין (מסומן בורוד), שכונת אלעאמל (מסומן בשחור), אזור אלזעפראניה (מסומן בכחול), שכונת אבו דשיר (מסומן באדום) ואזור אלמעאלף (מסומן בצבע סגול).

הפיגוע המורכב בבגדאד נועד להערכתנו לגרום לנפגעים רבים בקרב האוכלוסייה השיעית, לערער את הביטחון בעיר הבירה ולאותת למשטר העיראקי ולציבור העיראקי בכללותו על התעוזה הגוברת של דאעש ויכולותיו המבצעיות המשתפרות. גם אם המטרות הללו לא הושגו במלואן מעיד הפיגוע כי במקביל לפעילות הגרילה ה”שגרתית”, חותר דאעש לבצע פיגועי “איכות” בעלי משמעות מדינית ותודעתית בזירה העיראקית.

פעולות נוספות שביצע מחוז עיראק של דאעש בשבוע שחלף

מחוז דיאלא

  • 11 במאי 2020: בוצע ירי מקלעים נגד כוח של הגיוס העממי. שני פעילי הגיוס העממי נהרגו ופעיל נוסף נפצע (טלגרם, 12 במאי 2020).
  • 10 במאי 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של הגיוס העממי כארבעה ק”מ מצפון לח’אנקין. שני לוחמי הגיוס העממי נהרגו ושניים נפצעו (טלגרם, 12 במאי 2020).
  • 7 במאי 2020: בוצע ירי צלפים לעבר שוטר כעשרים ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. השוטר נהרג (טלגרם, 7 במאי 2020). נמסר כי השוטר שנהרג שירת ביחידה ללוחמה בטרור של ממשלת עיראק (אלסומריה, 7 במאי 2020).
  • 7 במאי 2020: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של אנשי היחידה ללוחמה בטרור של ממשלת עיראק, כחמישים ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. הנוסעים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 8 במאי 2020).

מחוז כרכוכ

  • 11 במאי 2020: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של משטרת עיראק, כארבעים ק”מ דרומית-מערבית לכרכוכ. כל נוסעי הרכב נפצעו (טלגרם, 11 במאי 2020).
  • 4 במאי 2020: פעילי דאעש הציבו מארב לכלי רכב של הגיוס השבטי, כארבעים ק”מ מדרום-מערב לכרכוכ. במהלך ההתקפה בוצע ירי מקלעים והופעל מטען. ארבעה פעילי הגיוס השבטי נהרגו ופעילים נוספים נפצעו. כמו כן נתפסו אמצעי לחימה ותחמושת (טלגרם, 6 במאי 2020).

מחוז בגדאד

  • 7 במאי 2020: בוצע ירי לעבר מפקד בגיוס העממי, כעשרים ק”מ מדרום-מזרח לבגדאד. המפקד נהרג (טלגרם, 8 במאי 2020).

מחוז באבל

  • 7 במאי 2020: הופעל מטען עלוקה שהוצמד לכלי רכב של שוטר במשטרת עיראק, כעשרים ק”מ מדרום-מערב לבגדאד. השוטר נהרג (טלגרם, 9 במאי 2020).

מחוז צלאח אלדין

  • 10 במאי 2020: בוצעה התקפה נגד כוח של הגיוס העממי. שלושה לוחמי הגיוס העממי נהרגו (טלגרם, 12 במאי 2020).

מחוז ארביל

  • 11 במאי 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר לוחם כוחות הפשמרגה הכורדיים, כחמישים ק”מ מדרום-מערב לארביל. הלוחם נהרג (טלגרם, 12 במאי 2020).

מחוז אלאנבאר

  • 10 במאי 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק בקרבת אזור סליג’יה, שממערב להית, כ-140 ק”מ מצפון-מערב לבגדאד. שני חיילים נהרגו (טלגרם, 12 במאי 2020).
פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקיים

מחוז נינוא

  • 11 במאי 2020: הגיוס העממי הודיע כי פגע ב-15 פעילי דאעש במהלך מבצע ביטחוני ברחבי המחוז (אלסומריה, 11 במאי 2020).
חצי-האי סיני
פעילות דאעש
  • 10 במאי 2020: צלף של דאעש ירה לעבר מחסום של צבא מצרים דרומית לעיר רפיח. חייל מצרי נפצע (טלגרם, 10 במאי 2020).
דאעש מסביר מדוע פעיליו פוגעים בחיילי צבא מצרים
  • ב-7 במאי 2020 פרסם דאעש אינפוגרף, שכותרתו, “מדוע הרגנו אותם?”, ובו פרט את הסיבות ללחימה נגד צבא מצרים ולפגיעה בחייליו. הסיבות צוטטו מתוך קלטת שמע של אבו אסאמה אלמצרי, מנהיג מחוז סיני של דאעש, שנהרג בתקיפה אווירית (יוני 2018). עיקר הסיבות: מדובר ב”חיילי העריץ”, קרי-נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי; חיילי צבא מצרים בעלי ברית של היהודים והנוצרים; הם דחו את ההלכה האסלאמית (השריעה) ומתנהלים על-פי חוקים, שחוקקו על-ידי בני אדם, במקום חוקיו של אללה; הם הרסו מסגדים, היגלו מוסלמים, הרגו חפים מפשע ועינו אותם (מתוך שבועון אלנבא’ של דאעש, כפי שפורסם בטלגרם, 7 במאי 2020).
פעילות שאר מחוזות דאעש
אפריקה
ניגריה
  • 11 במאי 2020: פעילי מחוז מערב אפריקה של דאעש הציבו מארב לשיירת כלי רכב של צבא ניגריה, כמאה ק”מ מצפון-מזרח למידוגורי, בירת בורנו. חייל אחד נהרג וחיילים נוספים נפצעו. כמו כן, נתפסו אמצעי לחימה ותחמושת (טלגרם, 12 במאי 2020).
  • 7 במאי 2020: פעילי מחוז מערב אפריקה של דאעש הציבו מארב לשיירת כלי רכב של צבא ניגריה, כשמונים ק”מ מדרום-מערב למידוגורי. כמה חיילים נהרגו או נפצעו. כמו כן נתפסו מכלית, משאית וכלי רכב של צבא ניגריה (טלגרם, 7 במאי 2020).
משאית וכלי רכב של צבא ניגריה, שנתפסו על-ידי פעילי דאעש  (טלגרם, 8 במאי 2020).     משאית וכלי רכב של צבא ניגריה, שנתפסו על-ידי פעילי דאעש  (טלגרם, 8 במאי 2020).
משאית וכלי רכב של צבא ניגריה, שנתפסו על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 8 במאי 2020).
  • 6 במאי 2020: שוגרו חמש פצצות מרגמה לעבר מחנה של צבא ניגריה, כחמישים ק”מ מדרום-מזרח לדמטורו (Damaturu), בירת מדינת יובה (Yobe). לטענת דאעש נצפו פגיעות מדויקות במטרה (7 במאי 2020).
ניז’ר
  • 11 במאי 2020: פעילי מחוז מערב אפריקה של דאעש בלמו ניסיון התקדמות של צבא ניז’ר בקרבת הגבול עם מדינת בורנו, שבצפון-מזרח ניגריה. מספר חיילים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 12 במאי 2020).
מוזמביק
  • 11 במאי 2020: פעילי מחוז מרכז אפריקה של דאעש העלו באש שני מתחמים של צבא מוזמביק ובתים של תושבים נוצרים באזור כאבו דלגאדו (Cabo Delgado), שבצפון-מזרח המדינה (כמאה ק”מ מדרום מזרח לגבול מוזמביק-טנזניה). למתחמים ולבתים נגרם נזק (טלגרם, 11 במאי 2020).
סומליה
  • 9 במאי 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר שני אנשי משטרת סומליה, שבפרברי מוגדישו. שוטר אחד נהרג והשני נפצע (טלגרם, 9 במאי 2020).
אסיה
אפגניסטאן

פיגוע התאבדות של דאעש במחוז ננגרהאר

  • ב-12 במאי 2020 ביצע מחבל מתאבד פיגוע במהלך מסע הלוויה של מפקד בכוחות משטרה המקומיים במחוז ננגרהאר, שבמזרח אפגניסטאן. לפחות 24 בני אדם נהרגו ו-68 נפצעו (khaama.com, 12 במאי 2020).
  • מחוז ח’ראסאן של דאעש קיבל אחריות על הפיגוע, על פי הודעת קבלת האחריות פוצץ עצמו מחבל מתאבד באמצעות אפוד הנפץ בקרב ריכוז כוחות ביטחון אפגאניים ולוחמי מיליציה המסייעת לצבא אפגניסטאן בעת מסע הלוויה של מפקד מיליציה המסייעת לצבא אפגניסטאן במחוז ננגרהאר. לטענת דאעש למעלה ממאה אנשי ביטחון נהרגו או נפצעו (טלגרם, 12 במאי 2020).

פעולות נוספות של דאעש

  • 11 במאי 2020: בוצע ירי לעבר לוחם טאלבאן, מדרום-מערב לג’לאלאבאד. הלוחם נהרג (טלגרם, 12 במאי 2020).
  • 11 במאי 2020: הופעל מטען בקאבול נגד כלי רכב של גנרל נד’יר, קצין בכיר בביטחון הלאומי האפגאני. הקצין ומלוויו נפצעו. לאחר שכוחות הביטחון האפגאניים הגיעו לזירת הפיגוע, הופעלו נגדם שלושה מטענים. לפחות עשרה אנשי ביטחון נהרגו או נפצעו (טלגרם, 11 במאי 2020).

הפעלת מטען נגד כלי רכבו של קצין בכיר בביטחון הלאומי האפגאני 
 (טלגרם, 11 במאי 2020).
הפעלת מטען נגד כלי רכבו של קצין בכיר בביטחון הלאומי האפגאני
(טלגרם, 11 במאי 2020).

  • 6 במאי 2020: הופעל מטען חבלה נגד אופנוע עליו רכבו שני לוחמי טאלבאן מדרום-מערב לג’לאלאבאד. שני הלוחמים נפצעו (טלגרם, 7 במאי 2020).

פעילות סיכול ומנע

  • ב-11 במאי 2020 הודיעה מנהלת המודיעין הלאומי האפגאני[4] , כי כוחות מיוחדים של המשטרה האפגאנית, לכדו בקאבול את שיח’ אבו עמר אלח’ראסאני, מפקד דאעש האחראי על אזור דרום אסיה והמזרח הרחוק. יחד עמו נתפסו שני בכירים נוספים בארגון: אבו עלי, האחראי על המודיעין וצהיב, האחראי על יחסי הציבור (khaama.com, 11 במאי 2020).
פקיסטאן
  • 10 במאי 2020: בוצע ירי לעבר אדם הנאשם ב”כישוף” בעיר פשוואר (כארבעים ק”מ ממזרח לגבול פקיסטאן-אפגניסטאן). האדם נהרג (טלגרם, 11 במאי 2020).
פעילות סיכול ומנע
ספרד
  • היחידה ללוחמה בטרור של משטרת ספרד, בשיתוף שירותי הביטחון של מרוקו ושל ארצות הברית, עצרה בברצלונה אזרח מרוקאי, החשוד בתכנון פיגועי טרור במסגרת דאעש. בשבועיים האחרונים עצרה משטרת ספרד שני פעילי דאעש נוספים, יתכן על רקע כוונה של דאעש להגביר את פעילותו באירופה (רוטרס, 8 במאי 2020; דיילי מייל, 9 במאי 2020).
פולין
  • דובר מטעם הכוחות המיוחדים בפולין מסר כי ארבעה פעילי דאעש ממוצא טג’יקי נעצרו בפולין באשמת ניסיון לגייס מתאסלמים במדינה לשורות דאעש. מדובר במקרה שלישי או רביעי של מעצר טג’יקים פעילי דאעש באירופה בחודשים האחרונים (רויטרס, 11 במאי 2020; ניו יורק טיימס, 11 במאי 2020).

[1] בחדר המבצעים "עורר את המאמינים" חברים ארבעה ארגונים ג'האדיסטים, בדומיננטיות של "ארגון שומרי הדת" המזוהה עם אלקאעדה.
[2]
המספר הכולל של הנדבקים בווירוס קורונה בעיראק עומד על 2,818 (עדכני ל-11 במאי 2020). מספר החולים הפעילים הוא 918, מספר המתים הוא 110 ומספר המחלימים הוא 1,790 (חשבון הפייסבוק של משרד הבריאות העיראקי, 11 במאי 2020).
[3] Charles Lister, ISIS's dramatic escalation in Syria and Irak, May 4, 2020 https://www.mei.edu/blog/isiss-dramatic-escalation-syria-and-iraq

[4] National Directorate of Security (NDS).