מבט לג’האד העולמי (14-8 ביולי 2021)

הקצין הסורי שנחטף על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 7 ביולי 2021).

הקצין הסורי שנחטף על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 7 ביולי 2021).

ה

ה"מרגל" רגע לפני הוצאתו להורג בירי אקדח (טלגרם, 10 ביולי 2021).

שיגור פצצות מרגמה.

חילופי אש עם צבא מצרים.

חילופי אש עם צבא מצרים.

עיקרי אירועי השבוע האחרון
  • סוריה: במרחב אדלב במסגרת מבצע סיכול, שערך המטה לשחרור אלשאם, הארגון הדומיננטי במובלעת המורדים, נעצרו מספר פעילי דאעש מבוקשים. במרחב המדברי (אלבאדיה): נמשכו תקיפות דאעש נגד צבא סוריה והכוחות המסייעים לו. האיראנים דיווחו על הריגתו של איש משמרות המהפכה בסוריה ממטען שהופעל נגד שיירה של כוחות איראניים במדבר חמץ. כמו כן, נהרג מפקד בחטיבת אלקדס, מיליציה פלסטינית המסייעת למשטר הסורי.
  • בעיראק: התמקדה השבוע פעילות דאעש בעיקר נגד תשתיות חשמל במסגרת מה שהארגון מכנה “המלחמה הכלכלית”. על פי דאעש בשבועות האחרונים, הצליחו פעיליו לחבל ב-68 עמודי מתח גבוה ברחבי עיראק. דובר צבא עיראק אישר, כי דאעש תקף לאחרונה לפחות 44 עמודי מתח גבוה. שלטונות עיראק, הפועלים לסיכול התקיפות ולאבטחת תשתית החשמל במדינה, סיכלו השבוע מספר ניסיונות לפגוע בעמודים במחוזות דיאלא ונינוא.
  • באפריקה: רוב פעילות דאעש התמקדה השבוע בניגריה. פעילי דאעש תקפו בעיקר יעדים צבאיים במדינת בורנו, בצפון-מזרח המדינה. אירוע בולט היה בדאמיה, במזרח ניגריה, על גבול ניגריה-קמרון, כאשר בהתקפה שביצעו פעילי דאעש נגד נוצרים ופעילי מיליציות התומכות בממשלה נהרגו שלושים בני אדם.
  • באפגניסטאן: תנועת טאלבאן ממשיכה להשתלט על שטחים נרחבים במדינה בעקבות יציאת הכוחות הבינ”ל וחולשת הממשלה האפגאנית. השבוע הודיעה התנועה כי השתלטה על 85% משטחי המדינה. דאעש, המנצל את חוסר היציבות במדינה, הגביר השבוע את פעילותו בעיקר נגד יעדי כוחות הביטחון האפגאניים.
  • המלחמה על התודעה: המאמר הראשי בשבועון דאעש, אלנבא’, עסק השבוע בכישלון מדינות הקואליציה נגד דאעש להביס את הארגון, על רקע כינוס שערכו המדינות ביוני 2021 ברומא. כותב המאמר מציין כי אין זו יד המקרה שהכינוס נערך ברומא, וכי הדבר מרמז לאותה מסורת מוסלמית, המעניקה הבטחה אלוהית למוסלמים המאמינים לכבוש את רומא במסגרת אירועי אחרית הימים. בנוסף, מציין כותב המאמר כי חששות אירופה “הצלבנית” מפני דאעש נכונות, שכן רומא הייתה והינה יעד מרכזי עבור פעילי הארגון.
הזירה הסורית
מפת מחוזות סוריה (Free world maps)
מפת מחוזות סוריה (Free world maps)
  • כוחות SDF דיווחו, כי במחצית הראשונה של שנת 2021 הם עצרו 245 פעילי דאעש וארגונים נוספים, הפועלים מטעם השלטונות התורכיים. כמו כן, דיווחו על 14 לוחמים שנהרגו במהלך תקופה זו (RUDAW, 8 ביולי 2021).
מרחב אדלב
  • צבא סוריה המשיך השבוע את הירי הארטילרי לעבר המרחב הדרומי, הדרום-מזרחי והדרום-מערבי של מובלעת המורדים באדלב (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 10-9 ביולי 2021). במסגרת מבצע סיכול של המטה לשחרור אלשאם, הארגון הדומיננטי במובלעת המורדים, נעצרו באזור אדלב, מספר פעילי דאעש מבוקשים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 11 ביולי 2021).
המרחב המדברי (אלבאדיה)
  • במהלך השבוע נמשכו תקיפות פעילי דאעש נגד צבא סוריה והכוחות המסייעים לו. ב-12 ביולי 2021 נהרג מפקד בחטיבת אלקדס (לואא’ אלקדס), מיליציה פלסטינית המסייעת למשטר הסורי, ושלושה מלוחמי החטיבה נפצעו בהתפוצצות מוקש, שככל הנראה הוטמן על-ידי פעילי דאעש, באזור המדברי של תדמר (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 12 ביולי 2021). דאעש דיווח כי פעיליו הפעילו מטען נגד כלי רכב של צבא סוריה במדבר אלסח’נה, כ-120 ק”מ מדרום-מערב לדיר אלזור. וכי שלושה חיילים סורים נהרגו וכלי הרכב הושמד (טלגרם, 12 ביולי 2021).
כלי הרכב שנפגע במדבר אלסח'נה (טלגרם, 12 ביולי 2021).
כלי הרכב שנפגע במדבר אלסח’נה (טלגרם, 12 ביולי 2021).
  • 6 ביולי 2021: פעילי דאעש תקפו ממארב משאית של צבא סוריה במדבר אלסח’נה. עשרה חיילים נהרגו או נפצעו. קצין שפיקד על הכוחו, נחטף. לטענת דאעש, הקצין, מומחה בהנדסת חבלה, הודה בחקירתו כי הגיע יחד עם עשרה מחייליו כדי לאתר פעילי דאעש (טלגרם, 7 ביולי 2021). יומיים לאחר מכן נפצעו מספר חיילים סוריים בהתפוצצות מוקש שהותירו אחריהם פעילי דאעש באזור את’ריה, כמאה ק”מ צפונית-מזרחית לחמאה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 8 ביולי 2021).
  • על פי דיווח שבועון אלנבא’ של דאעש, הקצין שנשבה הוצא להורג לאחר חקירתו. בשבועון גם צוין כי שמונה חיילי צבא סוריה נהרגו במדבר חמץ בשלושה אירועים שונים של הפעלת מטענים נגד כלי רכב ומשאית של צבא סוריה (אלנבא’, 8 ביולי 2021).
המשאית עולה באש במדבר אלסח'נה (טלגרם, 7 ביולי 2021).     הקצין הסורי שנחטף על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 7 ביולי 2021).
מימין: המשאית עולה באש במדבר אלסח’נה (טלגרם, 7 ביולי 2021). משמאל: הקצין הסורי שנחטף על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 7 ביולי 2021).
  • לפי דיווחים באיראן ובסוריה פוצצו פעילי דאעש ב-8 ביולי 2021 מטען נגד שיירה של כוחות איראניים במדבר חמץ, קצין משמרות המהפכה נהרג. בתקשורת האיראנית פורסמה הודעה רשמית על מותו ופרטים מהלווייתו של רצ’א צפדרי, איש משמרות המהפכה. המקורות לא פרטו היכן נהרג ואת את נסיבות מותו (www.shaam.org, 9 ביולי 2021). מנהיג איראן ח’אמנהאי התייחס לאירוע וכינה את הקצין “אמיץ”. דאעש לא פרסם הודעה בה הוא מקבל אחריות על האירוע. יצוין כי גם ב-3 ביוני 2021 בוצעה תקיפה דומה נגד שיירה איראנית בה נהרגו שני בכירים במשמרות המהפכה גם אז לא קיבל דאעש אחריות על ביצוע הפיגוע.
איש משמרות המהפכה רצ'א צפדרי, שנהרג בסוריה (www.ana.press, 9 ביולי 2021).
איש משמרות המהפכה רצ’א צפדרי, שנהרג בסוריה (www.ana.press, 9 ביולי 2021).
מרחב דיר אלזור-אלמיאדין[1]
  • נחטף “מרגל” של כוחות SDF באלג’רד’י אלע’רבי, סמוך לאלמיאדין. לאחר שנחקר הוא הוצא להורג .

ה"מרגל" רגע לפני הוצאתו להורג בירי אקדח (טלגרם, 10 ביולי 2021).
ה”מרגל” רגע לפני הוצאתו להורג בירי אקדח (טלגרם, 10 ביולי 2021).

מחוז אלרקה
  • בליל 12-11 ביולי 2021 הצליח צבא סוריה לסכל התקפה של פעילי דאעש רכובים על גבי אופנועים, נגד מספר נקודות ועמדות של צבא סוריה במקביל, במדבר אלרצאפה, כארבעים ק”מ דרומית-מערבית לאלרקה. על-פי מקור סורי באירוע נהרגו 15 פעילי דאעש. כמו כן הושמדו מספר אופנועים עליהם רכבו הפעילים. שלושה חיילים נהרגו וחמישה נפצעו (ספוטניק, 12 ביולי 2021; מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 13 ביולי 2021).
  • 11 ביולי 2021: פעילי דאעש ביצעו ירי לעבר עמדת משטרת התנועה של כוחות SDF באזור אלכראמה, ממזרח לאלרקה. שני לוחמי SDF נפצעו.
 הזירה העיראקית
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
פעילות דאעש בעיראק
  • כתב עיתון הגארדיאן הבריטי, שהתלווה לכוחות הלוחמים בדאעש מדרום לכרכוכ, חושף בכתבה שפרסם טפח אודות פעילות דאעש בעיראק. על פי הכתבה, המסתמכת על מקורות מקומיים ומידע מודיעיני, למרות שדאעש ממשיך לבצע פיגועים בעיראק, הוא מוחלש יחסית. פעילי דאעש מרוכזים בעיקר בהרי חמרין, שממזרח לכרכוכ, והם פועלים באזורים הרריים, מדבריים ובוואדיות תוך כשהם מאמצים את אורחות חייהם של השבטים הבדווים. אופייה של הפעילות נובע, מחוסר היענות האוכלוסייה בערים ובעיירות לדרישה להעניק להם סיוע ומחסה. לדברי קצין מודיעין, שהתראיין לכתבה, האזור שמדרום לכרכוכ בין סאמראא’, ביג’י וכרכוכ, הוא בעל חשיבות מיוחדת עבור פעילי דאעש, והם לא יוותרו על הנוכחות שלהם בו בקלות משום שזהו אזור מרכזי בעיראק הסמוך להרים ממזרח ולמדבריות במערב, כך שלפעילי דאעש נוח למצוא בו מחסה. מנהיג שבטי שהתראיין לכתבה ציין כי למרות מספרם הנמוך של פעילי דאעש בעיראק, הם פועלים כל העת כדי ליצור נסיבות שיאפשרו להם לשלוט באזור, ואם לא יפקחו עליהם, הם יוכלו להתארגן מחדש (הגארדיאן, 11 ביולי 2021).
“המלחמה הכלכלית” של דאעש
  • בכתבה שהתפרסמה בשבועון אלנבא’ של דאעש, שעסקה ב”מלחמה הכלכלית” של דאעש נגד הממשל העיראקי, דווח, כי במהלך חמשת השבועות האחרונים הרסו פעילי הארגון 68 עמודי מתח גבוה לאספקת חשמל בעיראק במסגרת “המלחמה הכלכלית” שהם מנהלים נגד הממשל העיראקי.
  • בכתבה רואיין “בכיר בארגון” , שציין כי דאעש פתח בקמפיין נגד תשתית החשמל של עיראק שנמשך כ-35 ימים. הקמפיין החל ב-6 ביוני 2021 ונמשך עד סוף חודש ד’ו אלקעדה (10 ביולי 2021). הבכיר ציין שהקמפיין הנוכחי בוצע כמענה לבקשת מנהיג דאעש, אבו אבראהים אלהאשמי אלקרשי, שהנחה את פעילי הארגון לפגוע בתשתיות הכלכליות בעיראק וביניהם תשתית החשמל והוא מהווה המשך להתקפות קודמות נגד תשתית החשמל בעיראק שבוצעו בחודשים האחרונים. מועד הקמפיין הנוכחי כוון, לדבריו, לשיא הקיץ, בו צריכת החשמל היא גבוהה ביותר.
  • תוצאות הקמפיין, לטענת דאעש, היו פגיעה משמעותית בתשתית החשמל, שגרמה לנזק כלכלי למדינה ואף לבעיות ביטחוניות בשל מחאות הציבור. הארגון הרחיב את הפעילות ותקף גם מתקני הנפט וגז, בארות ותשתית אספקת מים לבגדאד. הוא צייןבסיפוק את תוצאות הפעילות בציינו שנגרמו נזקים כלכליים קשים לממשל עיראק. בין השאר הוא מונה את ההוצאות הכספיות הנוספות בשל החלטת הממשל לאבטח את התשתיות. בהקשר זה, צוין שהאבטחה סביב תשתיות החשמל דווקא מסייעת לדאעש, שכן הדבר מקל על הארגון לפגוע באנשי האבטחה. זאת ועוד, תגבור הכוחות באזורים בהם מצויות תשתיות החשמל מקל על דאעש לפעול במרחבים אחרים, שבהם צומצמה נוכחות כוחות הביטחון.
  •  בסיום המאמר מציין ה”בכיר” כי ההתקפות נגד תשתיות החשמל לא באו על חשבון ההתקפות האחרות שמבצע דאעש בעיראק, ואיים בקמפיינים נוספים שיתישו את כוחות הביטחון העיראקיים (שבועון אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021).
הכתבה בשבועון דאעש (אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021).
הכתבה בשבועון דאעש (אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021).
  • דובר צבא עיראק אישר, כי דאעש תקף לאחרונה לפחות 44 עמודי מתח גבוה (RUDAW, 9 ביולי 2021). יש לציין כי למרות מאמצי ממשל עיראק לאבטח את תשתית החשמל במדינה, כולל הודעה על הקמת חדר מבצעים משותף, גם השבוע בוצעו תקיפות נגד עמודי מתח גבוה. עם זאת, יצוין כי כוחות הביטחון הצליחו לסכל מספר ניסיונות לפגוע בעמודים במחוזות דיאלא ונינוא (לאחר שאותרו מטעני חבלה מוכנים להפעלה אלסומריה, 11 ביולי 2021).
  • להלן פירוט התקפות דאעש בעיראק במחוזות השונים[2]:
מחוז כרכוכ
  • 12 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר בניין של משטרת עיראק באזור אלריאצ’, כחמישים ק”מ מדרום-מערב לכרכוכ. שוטר אחד נפצע.
  • בוצעו שלוש תקיפות נגד עמדות משטרה ונגד שוטרים באזור אלרשאד, כארבעים ק”מ דרומית-מערבית לכרכוכ. ב-6 ביולי 2021 בוצע תקיפה נגד עמדת המשטרה, שוטר אחד נהרג (טלרגרם, 7 ביולי 2021), ב-8 ביולי 2021 בוצע ירי מקלעים ושוגרו רקטות לעבר שוטרים, ארבעה שוטרים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 9 ביולי 2021). יום לאחר מכן בוצע שוב ירי לעבר שוטרים שנסעו בכלי רכב באזור. שוטר אחד נפצע (טלגרם, 10 ביולי 2021).
מחוז אלאנבאר (מערב עיראק)
  • 13 ביולי 2021: פעילי דאעש העלו באש שתי משאיות השייכות לכוחות גיוס העממי ושתי משאיות נוספות השייכות לקצין משטרת עיראק באזור אלכסרה, כ-150 ק”מ דרומית-מערבית לאלרמאדי.
  • 8 ביולי 2021: שוגרו פצצות-מרגמה לעבר מחנה של צבא עיראק ממזרח לאלרטבה. לטענת דאעש, זוהו פגיעות וודאיות.
מחוז צלאח אלדין
  • 9 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר ביתו של לוחם בגיוס השבטי באזור אלעבאסיה, צפונית-מערבית לסאמראא’. שלושה מבני הבית או לוחמי הגיוס השבטי נהרגו או נפצעו.

8 ביולי 2021: שוגרו רקטות לעבר בית הזיקוק אלציניה כעשרה ק”מ דרומית לביג’י .לא דווח על פגיעות או נזקים.

הרקטה מוכנה לשיגור (טלגרם, 12 ביולי 2021).
הרקטה מוכנה לשיגור (טלגרם, 12 ביולי 2021).
מחוז דיאלא
  • 11 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר מחנה של צבא עיראק באלעבארה, כארבעים ק”מ צפונית-מזרחית לבעקובה. חייל נהרג ויחייל נוסף נפצע (טלגרם, 12 ביולי 2021).
  • 11 ביולי 2021: מטען חבלה, שככל הנראה הוטמן על-ידי פעילי דאעש, התפוצץ סמוך לעמוד מתח גבוה באזור נהרואן, כארבעים ק”מ דרומית לבעקובה. העמוד התמוטט באופן חלקי (אלסומריה, 11 ביולי 2021).
  • 9 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר עמדה של משטרת עיראק בפאתי אלמקדאדיה, שני שוטרים נפצעו (טלגרם, 10 ביולי 2021).
  • 6 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר שוטרים באבו צליבי, בפאתי אזור אלעט’ים, כשישים ק”מ מצפון לבעקובה. שלושה שוטרים נפצעו (טלגרם, 7 ביולי 2021).

סיכול טרור בעיראק

מחוז אלאנבאר
  • 9 ביולי 2021: בשתי פעולות נפרדות ברחבי המחוז עצרו כוחות הביטחון העיראקיים חמישה פעילי דאעש (אלחל, 9 ביולי 2021).
מחוז כרכוכ
  • 11 ביולי 2021: בפעילות כוחות הביטחון העיראקיים לאיתור פעילי דאעש באזור ואדי אבו ח’נאג’ר, דרומית לכרכוכ, איתרו הכוחות, מקום מסתור של דאעש ובו כמה עשרות רקטות, שתי מרגמות, רובה מסוג קלצ’ניקוב ועוד (אלסומריה, 11 ביולי 2021).
  • 10 ביולי 2021: כוחות הביטחון העיראקיים איתרו באזור אלחויג’ה, כחמישים ק”מ דרומית-מזרחית לכרכוכ, חמש מרגמות ושני מטעני חבלה מאולתרים השייכים לדאעש (אלסומריה, 10 ביולי 2021).
מחוז נינוא
  • כוחות הביטחון עצרו במערב מוצול פעיל דאעש, ששימש בעת שליטת הארגון בעיר, אחראי להעברת מטעני חבלה וכאחראי על “ועדת הנפט” של משרד האוצר (בית אלמאל) (אלחל, 12 ביולי 2021).
חצי האי סיני
  • גם השבוע הייתה בחצי האי סיני פעילות מועטה יחסית. ב-11 ביולי 2021 הפעילו פעילי דאעש מטען נגד טנק של צבא מצרים ליד אלתומה, מדרום לאלשיח’ זויד. חיילים שהיו בטנק נהרגו או נפצעו והטנק הושמד (טלגרם, 12 ביולי 2021).ב-13 ביולי 2021 הופעל מטען נגד טנק שהיה בפעילות מבצעית ליד הכפר אבו אלעראג’, דרומית לאלשיח’ זויד. החיילים נהרגו או נפצעו וטנק הושמד (טלגרם, 13 ביולי 2021).
  • מחוז סיני של דאעש פרסם תמונות המתעדות התקפות שביצעו פעילי הארגון בחודשיים האחרונים, במתווים שונים, באזור רפיח נגד צבא מצרים (טלגרם, 13 ביולי 2021).
ירי צלפים לעבר חייל במגדל שמירה מדרום לרפיח.      הטמנת מטענים.
מימין: ירי צלפים לעבר חייל במגדל שמירה מדרום לרפיח. משמאל: הטמנת מטענים.
סיכום פעילות דאעש במחוזות השונים
  • מנתוני אינפוגרף, שפרסם דאעש, אשר סיכם את פעילות הארגון ברחבי העולם בתקופה שבין 7-1 ביולי 2021, עולה כי פעילי דאעש ביצעו 78 התקפות במחוזות השונים באסיה ובאפריקה, לעומת 66 התקפות, שביצעו בשבוע שקדם לכך. מספר ההתקפות הגדול ביותר בוצע בעיראק (44). ההתקפות, שבוצעו בשאר המחוזות: מערב אפריקה (13); סומליה (7); סוריה (5); סיני (3); מרכז אפריקה (3); ח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (1); פקיסטאן (1); אינדונזיה (1) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021).
  • על-פי האינפוגרף, בהתקפות הללו נהרגו ונפצעו לפחות 140 בני אדם, לעומת 51 בני אדם בשבוע שקדם. מספר הרוגים והפצועים הגדול ביותר היה במחוז עיראק (62); שאר ההרוגים והפצועים היו במחוזות הבאים: מערב אפריקה (34); סוריה (15); מרכז אפריקה (8); סומליה (6); סיני (6); פקיסטאן (5); ח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (3); אינדונזיה (1) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021).
האינפוגרף המסכם את פעילות דאעש (אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021).
האינפוגרף המסכם את פעילות דאעש (אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021).

אפריקה

  • השבוע בלטה פעילות הארגון בניגריה, בעיקר נגד כוחות הביטחון והצבא הניגריים. בשאר מדינות אפריקה הייתה השבוע פעילות מועטה יחסית. להלן האירועים הבולטים על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש (טלגרם).
ניגריה
  • 11 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר מחסום של צבא ניגריה במאפה (Mafa), כחמישים ק”מ ממזרח למידוגורי, בצפון-מזרח ניגריה. חייל נהרג וכמה נוספים נפצעו.
  • 11 ביולי 2021: בוצע ירי ממארב והופעל מטען נגד שיירה של צבא ניגריה באזור ביטה (Bitta), כשמונים ק”מ דרומית למידוגורי. מספר חיילים נפצעו. פעילי דאעש נטלו שני רובים ותחמושת.
  • 10 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר מחסום של צבא ניגריה במידוגורי. כמה חיילים נפצעו. פעילי דאעש נטלו לידיהם נשק ותחמושת.
  • 9 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר כוח סיור של משטרת ניגריה על הכביש בין אונו (Auno) – ג’קאנה (Jakana), בצפון מזרח ניגריה כמאה ק”מ דרומית-מערבית לימת צ’אד. בחילופי האש נהרגו שלושה שוטרים וכלי רכב משוריין הועלה באש. כלי רכב סיוע שהגיע למקום התהפך ונוסעיו נפצעו. יום קודם לכן בוצעה תקיפה ממארב נגד מחסום זמני של צבא ניגריה, על אותו כביש פעילי דאעש חטפו חייל ניגרי והוציאו אותו להורג.
  • 8 ביולי 2021: בוצעה תקיפה נגד עמדה של צבא ניגריה בקטרקו (katrako), דרומית-מערבית למידוגורי. במקום התנהלו חילופי-אש. שני חיילים נהרגו וכמה נוספים נפצעו, לעבר כוח סיוע שהגיע למקום נורתה אש ומספר חיילים נוספים נפצעו.
  • 8 ביולי 2021: הופעל מטען נגד כלי רכב של מיליציה התומכת בצבא ניגריה ליד דמבואה (Damboa), כשמונים ק”מ דרום-מערב למידוגורי. ארבעת נוסעי כלי הרכב שהושמד נהרגו.
  • 7 ביולי 2021: בוצעה תקיפה נגד מחנה של צבא ניגריה בלאסה (Lassa), כ-130 ק”מ דרומית למידוגורי. במקום התנהלו חילופי-אש שבמהלכם נהרגו ונפצעו מספר חיילים.
  • 7 ביולי 2021: בוצעה תקיפה נגד עמדות של “נוצרים” ושל מיליציות התומכות בממשלת ניגריה בדאמיה, שבמדינת אדאמאווה (Adamawa), במזרח ניגריה, על גבול ניגריה-קמרון. שלושים אנשי מיליציות ו”נוצרים” נהרגו. מספר בתים בעיירה הועלו באש.
  • 7 ביולי 2021: בוצע ירי ממארב לעבר שיירה של כלי רכב של צבא ניגריה, ממערב לדיקוה (Dikwa), כחמישים ק”מ מגבול ניגריה-קמרון, בצפון-מזרח ניגריה. ארבעה חיילים נהרגו וכמה נפצעו.
  • 5 ביולי 2021: בוצעה תקיפה נגד עמדות של מיליציות הנאמנות לצבא ניגריה בדמבואה (Damboa). לוחמי המיליציות נמלטו מהמקום ופעילי דאעש העלו באש מספר מבני מגורים השייכים להם.
קמרון
  • 5 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר מחסום של צבא קמרון באזור מרואה (Maroua), כשמונים ק”מ מגבול קמרון-ניגריה. שלושה חיילים נהרגו וכמה נוספים נפצעו.
ניז’ר
  • 10 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר סיור של צבא ניז’ר באזור דיפה (Diffa), על גבול ניז’ר-ניגריה. נמסר שלוחמי הסיור נמלטו מהמקום.
מוזמביק
  • השבוע התחדשה פעילות של דאעש במוזמביק בעקבות ניסיונות של צבא מוזמביק לחזק את השליטה על האזור בצפון מזרח המדינה. ב-12 ביולי 2021 הדפו פעילי דאעש (על פי דיווחיהם) שתי התקפות של צבא מוזמביק על הכביש בין מוסימבואה דה פראיא (Mocimboa da Praia) לבין מוידה (Mueda). במקום התנהלו חילופי-אש שבמהלכם נפצעו מספר חיילים (טלגרם, 13 ביולי 2021). באותו יום התנהלו חילופי אש בין פעילי דאעש וסיור של צבא מוזמביק באזור מוידומבה (Muidumbe) שבמחוז קאבו דלגאדו (Cabo Delgado). חייל אחד נהרג. פעילי דאעש נטלו לידיהם שלושה אופנועים ורובה (טלגרם, 13 ביולי 2021).
הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו
  • פעילי דאעש ניהלו חילופי-אש עם חיילי צבא קונגו באזור איטורי (Ituri), כחמישים ק”מ מערבית לגבול קונגו-אוגנדה. שני חיילים נהרגו. פעילי דאעש נטלו לידיהם שני רובים ותחמושת (טלגרם, 13 ביולי 2021).
סומליה
  • בוצע ירי לעבר כוח של צבא סומליה באזור הרי אלמסכאד (Al Miskad), מדרום לבוצצו, בצפון סומליה. ארבעה חיילים נהרגו וחמישה נוספים נפצעו.

אסיה[3]

אפגניסטאן
  • תנועת טאלבאן ממשיכה להשתלט על שטחים נרחבים במדינה זאת, בעקבות יציאת הכוחות האמריקאים מהמדינה וחולשת הממשל המקומי. השבוע הודיעה התנועה כי השתלטה על 85% משטחי המדינה (רויטרס, 11 ביולי 2021). דאעש מנצל את חוסר היציבות במדינה כדי להגביר את פעילות הפיגועים שלו. יעדי חלק מהפיגועים היו תשתיות של ממשלת אפגניסטאן. להלן אירועים מרכזיים על פי הודעות קבלת אחריות של דאעש (טלגרם).
  • 11 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר מפקד בתנועת טאלבאן המקושר למודיעין הפקיסטאני בפישאוור, בקרבת הגבול בין אפגניסטאן לפקיסטאן (טלגרם, 13 ביולי 2021).
  • 11 ביולי 2021: הופעל מטען נגד אוטובוס שהסיע עובדים במשרד מושל העיר קאבול ובמנהלת הביטחון הלאומי בקאבול. 18 מנוסעי האוטובוס נהרגו או נפצעו.
  • 11 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר מכונית של איש מודיעין של ממשלת אפגניסטאן בג’לאלאבאד. איש המודיעין נהרג .
  • 11 ביולי 2021: הופעל מטען חבלה נגד עמוד מתח גבוה באזור פרוואן (Parwan), בצפון קאבול. נזק חומרי נגרם למקום.
  • 10 ביולי 2021: הופעל מטען נגד סוכנות נדל”ן שבבעלות “מרגל” הפועל, לטענת דאעש, לטובת המודיעין האפגאני בקאבול. ה”מרגל” נהרג.
  • 9 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר עורך-דין “סוטה מדרך האסלאם” בג’לאלאבאד. עורך הדין נהרג.
  • 9 ביולי 2021: הופעל מטען נגד מכלית להובלת נפט השייכת לממשלת אפגניסטאן בקנדוז (Kunduz), צפונית לקאבול, בקרבת גבול אפגניסטאן-טג’יקיסטאן. המכלית עלתה באש.
  • 8 ביולי 2021: הופעל מטען נגד אוטובוס שהסיע שיעים בהראת, כ-120 ק”מ מגבול אפגניסטאן-איראן. 13 מנוסעי האוטובוס נהרגו ונפצעו (טלגרם, 9 ביולי 2021).
  • 8 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר איש מודיעין אפגאני בג’לאלאבאד. יום קודם לכן בוצע ירי לעבר “מרגל” שעבד לטובת המודיעין של ממשלת אפגניסטאן בעיר.
  • 7 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר קצין בדרגת אלוף-משנה (עקיד) במודיעין האפגאני בג’לאלאבאד (טלגרם, 9 ביולי 2021).
פקיסטאן
  • 9 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר אזרח שיעי באזור פשאוור, בקרבת הגבול עם אפגניסטאן (טלגרם, 10 ביולי 2021).
הפיליפינים
  • שבועון אלנבא’ הקדיש מאמר להתקפות שביצעו פעילי הארגון, בחודשים האחרונים בדרום הפיליפינים, בהן נהרגו, לטענת הארגון, 15 חיילים ונלקחו כלי נשק, תחמושת וציוד. על פי המאמר על אירועים אלה לא דווח עד כה “מסיבות ביטחוניות וטכניות הנוגעות ללוחמי הג’האד” (יתכן בשל בעיות תקשורת) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021). רוב האירועים היו באזור בלנאו דל סור (Lanao del Sur), במרכז האי מינדנאו . להלן פירוט האירועים:
העמוד שהוקדש לפעילות דאעש בפיליפינים (אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021).
העמוד שהוקדש לפעילות דאעש בפיליפינים (אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021).
  • ב-26 בנובמבר 2020 הופעל מטען נגד חיילי צבא הפיליפינים בלנאו דל סור. ארבעה חיילים נפצעו. מסוק של צבא הפיליפינים שהגיע לחלץ אותם התרסק. חלקיו אותרו על-ידי פעילי דאעש ב-13 בפברואר 2021.
  • ב-14 בינואר 2021 בוצע ירי ממארב לעבר שלושה חיילי צבא הפיליפינים, שרכבו על שני אופנועים באזור לנאו דל נורטה (Lanao del Norte), במרכז האי מינדנאו בדרום הפיליפינים. השלושה נהרגו. פעילי דאעש לקחו מהם שני אקדחים, תעודות אישיות וציוד נוסף.
אחד החיילים ההרוגים בלנאו דל נורטה (שבועון אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021).
אחד החיילים ההרוגים בלנאו דל נורטה (שבועון אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021).
  • ב-29 בינואר 2021 הופעל מטען נגד סיור של חיילי צבא הפיליפינים בשטח מיוער בלנאו דל סור. לאחר מכן, בוצע לעברם ירי ממארב. מספר גדול של חיילים נהרגו.
  • ב-31 בינואר 2021, בוצע ירי ממארב לעבר חיילי סיור של צבא הפיליפינים בשטח מיוער בלנאו דל סור. שני חיילים נהרגו.
  • ב-14 בפברואר 2021 תקפו פעילי דאעש סיור נוסף של צבא הפיליפינים בלנאו דל סור. חייל נהרג ושניים נוספים נפצעו.
  • ב-4 במרץ 2021 תקפו פעילי דאעש סיור של צבא הפיליפינים, שניסה לאתר פעילי דאעש באותו האזור (לנאו דל סור). פעילי דאעש הפתיעו אותם ומספר חיילים נהרגו ונפצעו.
  • ב-9 במאי 2021 בוצע ירי לעבר סיור של צבא הפיליפינים באזור מיוער בלנאו דל סור. מספר חיילים נהרגו ופעילי דאעש נטלו לידיהם כשלל משגר אר.פי.ג’י, תחמושת וציוד מגוון וכמו כן תעודות של החיילים.
אינדונזיה
  • מקור צבאי דיווח, כי כוחות הביטחון של אינדונזיה הרגו שני פעילי דאעש שהיו מעורבים ברצח של אזרחים נוצרים באי סולווסי (Sulawesi) בחודש מאי 2021. יש לציין, כי בחודשים האחרונים מנהלים כוחות הביטחון האינדונזים פעילות סיכול אינטנסיבית באי סולווסי במטרה לתפוס פעילים המשתייכים ל”רשת המג’אהדין של מזרח אינדונזיה” ( the East Indonesia Mujahideen network) ובעיקר נגד מנהיגם, עלי קאלורה (Ali Kalora). זוהי קבוצה מקומית אשר פעיליה נשבעו אמונים לדאעש בשנת 2014 (AP, 11 ביולי 2021).
  • דאעש קיבל אחריות, באיחור, על השלכת רימון לעבר סיור של משטרת אינדונזיה בדרום האי סולווסי (Sulawesi) ב-26 ביוני 2021, שכתוצאה ממנה נפצע שוטר (שבועון אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021).

אירופה

רוסיה
  • כוחות הביטחון של רוסיה עצרו ב-9 ביולי 2021, פעיל דאעש שתכנן לבצע פיגוע באזור מוסקבה. העצור, הוא בן 21, אזרח “אחת המדינות השכנות לרוסיה”. בחקירתו הוא הודה בעברות המיוחסות לו וציין כי בסוף יוני 2021 הוא החל בהכנות לבצע את הפיגוע ורכש רכיבים להכנת מטענים. בביתו נתפסו מטען מאולתר ורכיבים להכנת מטענים נוספים (רוסיא אליום,ria.ru 9 ביולי 2021).
המלחמה על התודעה
  • המאמר הראשי של שבועון דאעש, אלנבא’, שפורסם תחת הכותרת “הקואליציה הצלבנית בין רומא לדאבק”, עוסק במדינות הקואליציה נגד דאעש ווכישלונן להביס את הארגון. המאמר נכתב על רקע כינוס שערכו מדינות הקואליציה נגד דאעש בשלהי יוני 2021 ברומא, שבו העלו מדינות הקואליציה חשש מפני התפשטות דאעש באפריקה, במיוחד במערב אפריקה ובאזור הסאחל, והדגישו את הצורך לפעול נגד נוכחות הארגון ברשתות החברתיות ונגד צינורות המימון של הארגון (שבועון אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021).
  • לטענת כותב המאמר, אין זו יד המקרה שכינוס מדינות הקואליציה נערך ברומא, שכן הדבר מרמז על אותה מסורת מוסלמית, הכוללת הבטחה אלוהית למוסלמים המאמינים לכבוש את רומא במסגרת אירועי אחרית הימים. בנוסף, מציין כותב המאמר כי חששות אירופה “הצלבנית” מפני דאעש נכונים, שכן רומא הייתה והינה יעד מרכזי עבור פעילי הארגון.
המאמר אודות כינוס מדינות הקואליציה (שבועון אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021).
המאמר אודות כינוס מדינות הקואליציה (שבועון אלנבא’, טלגרם, 8 ביולי 2021).

[1] על פי הודעות קבלת אחריות של דאעש (טלגרם)
[2]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.
[3]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.