מבט לג’האד העולמי (15–21 בנובמבר 2018)

פעיל חדר המבצעים

פעיל חדר המבצעים "עורר את המאמינים" מבצע ירי לעבר עמדות של צבא סוריה, במרחב הכפרי שמדרום לחלב (ערוץ היוטיוב "עורר את המאמינים", 19 בנובמבר 2018).

מפקד משמרות המהפכה, מחמד עלי ג'עפרי (מראסלון, 16 בנובמבר 2018).

מפקד משמרות המהפכה, מחמד עלי ג'עפרי (מראסלון, 16 בנובמבר 2018).

דובר בשם המטה הכללי של צבא סוריה מודיע ב-19 בנובמבר 2018 על טיהור כל דרום סוריה מטרור, לאחר שהושגה שליטה מלאה על אזור אלצפא, שהיה בידי דאעש (סאנא, 20 בנובמבר 2018).

דובר בשם המטה הכללי של צבא סוריה מודיע ב-19 בנובמבר 2018 על טיהור כל דרום סוריה מטרור, לאחר שהושגה שליטה מלאה על אזור אלצפא, שהיה בידי דאעש (סאנא, 20 בנובמבר 2018).

תיעוד הירי של פעילי דאעש מאזור אלצפא (שבכת שמוח', 20 בנובמבר 2018).

תיעוד הירי של פעילי דאעש מאזור אלצפא (שבכת שמוח', 20 בנובמבר 2018).

ההוצאה להורג של סוכן ממשלת עיראק על-ידי פעיל דאעש באלרטבה (מחוז עיראק – אלאנבאר של דאעש,19 בנובמבר 2018).

ההוצאה להורג של סוכן ממשלת עיראק על-ידי פעיל דאעש באלרטבה (מחוז עיראק – אלאנבאר של דאעש,19 בנובמבר 2018).

עיקרי אירועי השבוע
  • במרחב אדלב, ובכלל זה באזור המפורז, נמשכת העלייה בהיקף התקריות בין צבא סוריה לארגוני המורדים, בפרט המטה לשחרור אלשאם וארגונים ג’האדיסטים נוספים. התקריות מתאפיינות בחילופי אש ארטילריים ובתקיפות הדדיות. על פי דיווח רוסי תועדו יותר מ-530 הפרות של הפסקת האש מאז הוכרז על הקמת האזור המפורז (הסכם סוצ’י).
  • בדרום סוריה הודיע צבא סוריה, כי עלה בידו להשתלט על מובלעת דאעש באלצפא (מצפון מזרח לאלסוידאא’), ובכך השלים את טיהור דרום סוריה מהטרור. בכך נחל המשטר הסורי הישג חשוב, שיסייע לו להעמיק את שליטתו בדרום סוריה ולהעתיק את מאמצי צבא סוריה לגזרות אחרות (מרחב אדלב, המעוז האחרון של ארגוני המורדים ומעוז דאעש בעמק הפרת). דאעש מצידו הזדרז לפרסם סרטון, בו שיבח את העמידה האיתנה של לוחמיו והטיל את האשמה לנפילת המובלעת על ארגוני המורדים, שהעדיפו שלא להילחם ולהתפנות לאדלב.
  • במזרח סוריה בוצעו השבוע מספר תקיפות של מטוסי הקואליציה נגד מטרות דאעש באזור הג’ין (מעוז דאעש במרחב שמצפון לאלבוכמאל). דאעש ומרכז המעקב לזכויות אדם טענו, כי בתקיפות הללו נהרגו עשרות אזרחים נשים וילדים. הקואליציה הכחישה דיווחים אלו ומסרה, כי היעדים שהותקפו היו “מטרות לגיטימיות של דאעש”, שהותקפו כסיוע לכוחות הקרקע, ואין ראיות שנמצאו בהם אזרחים.
  • בעוד דאעש נתון ללחצים בסוריה נמשכו ברחבי העולם פיגועים ע”י פעילים המשתייכים למחוזות הארגון. בלטו השבוע פיגוע ההתאבדות בקאבול, שכוון נגד חכמי דת מוסלמים (למעלה מ-50 הרוגים ו-83 פצועים); התקפה מאסיבית של פעילי מחוז מערב אפריקה של דאעש, שכוונה נגד מחנה של צבא ניגריה מדרום למשולש הגבולות ניגריה –צ’אד- ניג’ר (למעלה מ-40 חיילים הרוגים על פי הודעת דאעש); ומארב של ארגון אבו סיאף (המזוהה עם דאעש) נגד כוח של צבא הפיליפינים, שפעל בדרום המדינה (חמישה הרוגים, 23 פצועים).
יישום הסכם סוצ’י במרחב אדלב
גוברת תכיפות התקריות במרחב אדלב

במרחב אדלב גברה לאחרונה תכיפות התקריות בין צבא סוריה לבין ארגוני המורדים בדגש על המטה לשחרור אלשאם וארגונים ג’האדיסטים הקשורים אליו. התקריות מתאפיינות בעיקר בירי ארטילרי ולעיתים גם בתקיפות מקומיות. ח’אלד אלחלבי, מנהל מרכז ההגנה האזרחית במרחב הכפרי שמדרום לאדלב, מסר בראיון שנערך עמו כי מזה למעלה מעשרים יום מתבצע ירי ארטילרי לעבר האזורים הכפריים ע”י הכוחות המסייעים לצבא סוריה. כתוצאה מכך נהרגו ונפצעו לדבריו מספר אנשים וחלק מהתושבים עקרו מבתיהם בעקבות ההסלמה (אוריינט ניוז, 17 בנובמבר 2018). מנגד כלי התקשורת הרוסים דיווחו, כי ארגוני המורדים הפגיזו שכונות בחלב וחמאה וישובים במחוז לד’אקיה.

 

ירי ארטילרי של צבא סוריה לעבר אחד הישובים, שמדרום מזרח לאדלב (חשבון הטוויטר Drexl Spivey@RisboLensky, 17 בנובמבר 2018).     פגיעת פגזי ארטילריה של הכוחות המסייעים לצבא סוריה במרחב הכפרי של אדלב (אוריינט ניוז, 17 בנובמבר 2018).
מימין: ירי ארטילרי של צבא סוריה לעבר אחד הישובים, שמדרום מזרח לאדלב (חשבון הטוויטר Drexl Spivey@RisboLensky, 17 בנובמבר 2018). משמאל: פגיעת פגזי ארטילריה של הכוחות המסייעים לצבא סוריה במרחב הכפרי של אדלב (אוריינט ניוז, 17 בנובמבר 2018).
  • להלן כמה אירועים בולטים בשבוע שחלף:
    • כוח של צבא סוריה ביצע ירי ארטילרי לעבר כוח של ארגוני המורדים, כנראה פעילים המשתייכים למטה לשחרור אלשאם. על פי המשטר הסורי בוצע הירי באזור אללטאמנה (מוקד עימותים הנמצא כ-66 ק”מ מדרום לאדלב, בחלקו הדרומי של האזור המפורז). על פי סוכנות הידיעות הסורית כוון הירי לעבר חוליות, שניסו לפגוע בנקודות כינוס של הצבא הסורי. נמסר כי החוליות הללו נאלצו לסגת לאחר שספגו הרוגים ופצועים (סאנא, 5 בנובמבר 2018).
    • כוח של ארגונים ג’האדיסטים הפועלים בדומיננטיות של ארגון “שומרי הדת” (שלוחת אלקאעדה בסוריה), תקף ב-16 בנובמבר עמדות של צבא סוריה בצפון מישור אלע’אב (כ-38 ק”מ מדרום מערב לאדלב). בעימותים נהרגו תשעה חיילי צבא סוריה וחמישה פעילים מהכוח התוקף (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 16 בנובמבר 2018).
    • המטה לשחרור אלשאם הודיע, כי ב-16 וב-18 בנובמבר ביצע צבא סוריה ירי ארטילרי לעבר מספר כפרים ועיירות במקומות שונים במרחב אדלב הנשלטים ע”י המטה (אבבא’, 18 בנובמבר 2018). כמו כן נמסר כי כוחות המסייעים לצבא סוריה ביצעו ב-17 בנובמבר ירי ארטילרי של למעלה מ-100 פגזים ורקטות למרחב הכפרי הנמצא כ-35 ק”מ מדרום לאדלב (אוריינט ניוז, 17 בנובמבר 2018).
    • חדר המבצעים של ארגונים ג’האדיסטים הפועלים בדומיננטיות של ארגון “שומרי הדת” (שלוחת אלקאעדה בסוריה) הודיע, כי פעיליו הפגיזו מטרות של צבא סוריה (כ-35 ק”מ ממזרח לאדלב). נמסר, כי ההתקפה כללה אש פצצות מרגמה וירי טנקים (ח’טוה, 20 בנובמבר 2018). כמו כן דיוח חדר המבצעים על ירי מקלעים לעבר עמדות של צבא סוריה במרחב הכפרי שמדרום לחלב (ערוץ היוטיוב “עורר את המאמינים”, 19 בנובמבר 2018).
דיווחים רוסיים על פעילות ארגוני המורדים במרחב אדלב
  • על פי דובר המרכז הרוסי לפיוס בסוריה בתוך כ-24 שעות פתחו כוחות המורדים שבאזור המפורז ארבע פעמים בהפגזות על העיר חלב. במהלך ההתקפות נפצעו 2 חיילים סורים ואזרח אחד (טאס, 15 בנובמבר 2018). בדיווח מה-17 בנובמבר 2018 נמסר כי ב-24 שעות האחרונות הפגיזו כוחות המורדים שכונות בחלב (פעמיים) ובחמאה (שלוש פעמים). כמו כן הופגזו ישובים במחוז לט’אקיה. בעקבות ההפגזות הללו לפחות 18 חיילים סורים נהרגו ו-2 נפצעו (טאס, 17 בנובמבר 2018).
  • רב- אלוף ולדימיר סבצ’ינקו ((Vladimir Savchenko, ראש המרכז הרוסי לפיוס, דיווח כי מאז הוחלט על הקמת האזור המפורז באדלב תועדו ע”י המרכז יותר מ-530 הפרות של הפסקת האש. הוא הוסיף, כי בשל ההפרות הללו נהרגו 25 חיילים סורים ו-67 אנשים נפצעו, כולל חמישה אזרחים (טאס, 16 בנובמבר 2018).
שיגור יחידות איראניות למרחב אדלב לשם “שמירת השלום”
  • מפקד משמרות המהפכה, מחמד עלי ג’עפרי, אמר במסיבת עיתונאים, כי לנוכח שיחות השלום המתנהלות כעת בין איראן, רוסיה ותורכיה, ביקשה ממשלת סוריה מאיראן לארגן יחידות לשמירת השלום באזור אדלב וצפון-מערב חלב. הוא הוסיף, כי בעת הנוכחית אין עימותים בסוריה והוחלט להציב כוחות מוגבלים לשמירת השלום באזור זה (איסנ”א, 15 בנובמבר 2018). מחמד ג’עפרי לא ציין מה צפויים להיות מאפייני כוחות אלה או היקפם.
דרום סוריה
צבא סוריה הודיע כי השלים כיבושה של מובלעות דאעש באזור אלצפא

ב- 17 בנובמבר 2018 השתלט צבא סוריה על כמה גבעות השולטות על אזור אלצפא. כוחותיו התקדמו לעבר המאחז האחרון של דאעש מכמה כיוונים, בחיפוי אש ארטילרית. ב-19 בנובמבר 2018 הודיע המטכ”ל הסורי, כי הושגה שליטה מלאה על מובלעות דאעש באזור אלצפא. בכך, על פי ההודעה, השלים צבא סוריה את טיהורה של כל דרום סוריה מהטרור (סאנא, 20 בנובמבר 2018). בכיבוש מובלעות דאעש שמצפון מזרח לאלסוידאא’ יש משום הישג חשוב של המשטר הסורי, שיאפשר לו להעמיק שליטתו על דרום המדינה ולהעתיק כוחות צבא אל מוקדי עימות אחרים: מרחב אדלב (המעוז האחרון של ארגוני המורדים, שבו דומיננטי המטה לשחרור אלשאם) ועמק הפרת במרחב שמצפון לאלבוכמאל (שבשליטת דאעש).

חיילי צבא סוריה בתום כיבוש שטח שולט באזור אלצפא (חשבון הטוויטר شبكة اخبار الياس جبور@nqjn3VfjPhf7e2i, 17 בנובמבר 2018).    לוחמי כוחות המסייעים לצבא סוריה לאחר כיבוש אזור אלצפא מידי דאעש (חשבון הטוויטר  Wissam @Wissamsy997, 17 בנובמבר 2018).
מימין: חיילי צבא סוריה בתום כיבוש שטח שולט באזור אלצפא (חשבון הטוויטר شبكة اخبار الياس جبور@nqjn3VfjPhf7e2i, 17 בנובמבר 2018). משמאל: לוחמי כוחות המסייעים לצבא סוריה לאחר כיבוש אזור אלצפא מידי דאעש (חשבון הטוויטר 🇸🇾 Wissam @Wissamsy997, 17 בנובמבר 2018).
תגובות דאעש על נפילת אזור אלצפא

בעקבות נפילת מובלעת דאעש באלצפא פרסם מחוז דמשק של דאעש סרטון (25 דקות) המפאר את העמידה האיתנה של פעילי דאעש באלצפא ומסביר את הסיבות לנפילת המובלעת. את האחראיות העיקרית לכך מטיל דאעש על ארגוני המורדים, שנטשו את הלחימה והתפנו לאזור אדלב בעוד שדאעש המשיך להילחם בגבורה ולהחזיק מעמד זמן רב (שבכת שמוח’, 20 בנובמבר 2018).

  • להלן עיקרי הטיעונים של דאעש מופיעים בסרטון:
    • בעוד שארגוני המורדים נטשו את הלחימה והתפנו לאזור אדלב המשיכו פעילי דאעש להילחם. לאחר הלחימה במחנה אלירמוך הם ארגנו את כוחותיהם באזור אלצפא, משם המשיכו להילחם במשטר הסורי.
    • אזור אלצפא הפך למעוז דאעש, ממנו בוצע התקפות על צבא סוריה והכוחות המסייעים לו, כגון ההתקפה על בסיס צבא סוריה בעיר אלסוידאא’.
    • למרות הקשיים והרעב הצליחו פעילי דאעש להחזיק מעמד זמן רב (הסרטון כולל תיעוד הלחימה של פעילי דאעש מאזור אלצפא).
    • בסרטון מופיעים שני פעילי דאעש הקוראים למוסלמים להצטרף לג’האד נגד ה”כופרים”. בסרטון שולבו קטעים מקלטות- שמע של מנהיג דאעש אבו בכר אלבגדאדי.
פעיל של דאעש הקורא למוסלמים להצטרף לג'האד וטוען כי הניצחון קרוב.    תיעוד הירי של פעילי דאעש מאזור אלצפא (שבכת שמוח', 20 בנובמבר 2018).
מימין: פעיל של דאעש הקורא למוסלמים להצטרף לג’האד וטוען כי הניצחון קרוב. משמאל: תיעוד הירי של פעילי דאעש מאזור אלצפא (שבכת שמוח’, 20 בנובמבר 2018).
מזרח סוריה
תקיפות אוויריות של הקואליציה באזור הג’ין
  • ב-17 בנובמבר 2018 הודיע מנהל מרכז המעקב לזכויות אדם, כי 29 אזרחים, רובם ילדים ונשים, בני משפחותיהם של פעילי דאעש, נהרגו בתקיפות אוויריות של מטוסי הקואליציה. שבעה אנשים נוספים נהרגו בתקיפות הללו אך לא ניתן לקבוע בוודאות האם מדובר באזרחים או בפעילי דאעש. התקיפות האוויריות בוצעו בכפר אבו אלחסן, כ-6 ק”מ מדרום-מזרח לעיר הג’ין (פראנס 24, 17 בנובמבר 2018). דאעש מצידו טען, כי כ-40 מתושבי הכפר אלבקעאן, מדרום-מערב להג’ין, רובם נשים, נהרגו מתקיפת מטוסי הקואליציה (ע’רבאא’, 17 בנובמבר 2018).

הקואליציה הכחישה את הטענות בדבר הרג אזרחים בתקיפות בקרבת הג’ין וכינתה אותם “שקריות”. בהודעה מטעמה נמסר, כי בליל ה-16 בנובמבר ועד בוקר ה-17 בנובמבר בוצעו 19 התקפות אוויריות נגד מטרות דאעש. זאת כסיוע לכוחות הקרקע הפועלים במרכז עמק הפרת. על פי ההודעה המטרות היו “מטרות לגיטימיות של דאעש” ואין ראיות, שאזרחים נמצאו במקום. עוד נמסר, כי אותרו לפחות עשר תקיפות באותו אזור של הג’ין שלא בוצעו ע”י הקואליציה, לא תואמו עימה ולא אושרו על ידה. ההודעה מסתיימת בקריאה לכל הגורמים הפועלים בעמק הפרת לחדול מתקיפות שאינן מתואמות (אתר מבצע “נחישות טבועה”, 17 בנובמבר 2018).

פיצוץ אופנוע תופת ע”י דאעש
  • ב-16 בנובמבר 2018 פוצץ אופנוע תופת באמצעות שלט רחוק נגד כלי רכב של כוחות ה- SDF, כתוצאה מכך נפצעו מספר לוחמים. התקרית ארעה בפרברי העיר אלבצירה, כ-14 ק”מ מצפון לאלמיאדין (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 18 בנובמבר 2018). עד כה לא אותרה קבלת אחריות של דאעש אך סביר להניח, שהפיגוע בוצע על ידו.
העברת תגבורות של כוחות ה-SDF
  • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי כ-1700 לוחמים של ה-SDF הגיעו לאזור מובלעת דאעש (שמצפון לאלבוכמאל). המדובר בלוחמים כורדים, שהיו מוצבים באזורי עין אלערב (כובאני), מנבג’ ובמקומות נוספים. העברת התגבורת התבצעה במסגרת ההכנות לקראת פתיחת מבצע קרקעי גדול, שנועד לסיים את נוכחות פעילי דאעש במרחב זה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 17 בנובמבר 2018).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות כוחות הביטחון העיראקים

הפעילות הצבאית בקרבת הגבול העיראקי-סורי

  • גם השבוע נמשכה פעילות צבאית אינטנסיבית בקרבת הגבול העיראקי עם סוריה, בעקבות התבססות דאעש לאורך הגבול. נמסר, כי תוגברו כוחות צבא עיראק וכוחות “הגיוס העממי” שבקרבת הגבול (מידל איסט אונליין, 14 בנובמבר 2018; אתר האינטרנט של “הגיוס העממי”, 17 בנובמבר 2018). כמו כן ביצע “הגיוס העממי” ירי ארטילרי לעבר ריכוז של פעילי דאעש באזור אלבאע’וז פוקאני, כק”מ ממזרח לאלבוכמאל (אתר האינטרנט של “הגיוס העממי”, 17 בנובמבר 2017).
פעילויות כוחות הביטחון העיראקים נגד דאעש
  • עיקרי הפעילות של כוחות הביטחון העיראקים נגד דאעש:
    • מחוז אלאנבאר: דאעש הודיע, כי הוציא להורג סוכן של ממשל עיראק בעיר רטבה במערב מחוז אלאנבאר (מחוז עיראק –אלאנבאר, 19 בנובמבר 2018).
    • מחוז צלאח אלדין: מטוסי קרב עיראקים ביצעו תקיפה אווירית כ-70 ק”מ מדרום למוצול. כתוצאה מכך נהרגו עשרה פעילי דאעש והושמדו מקומות מסתור ושוחות של דאעש (סוכנות הידיעות העיראקית, 18 בנובמבר 2018).
    • מחוז נינוא: כוח של משטרת מחוז נינוא עצר ששה פעילי דאעש בחלקה המזרחי של העיר מוצול. העצורים פעלו במסגרת הלשכה הצבאית של הארגון (אלסומוריה ניוז, 17 בנובמבר 2018).
    • מחוז אלאנבאר: כוחות הביטחון העיראקים איתרו חצי טון של חומר נפץ פלסטי וכן 100 מטעני חבלה ישנים של דאעש. המטענים נוטרלו (סוכנות הידיעות העיראקית, 17 בנובמבר 2018).
פעילות טרור וגרילה של דאעש
  • במוקד פעילות דאעש עמד פיצוץ מכונית תופת ב-18 בנובמבר 2018 בקרבת מסעדה הנמצאת במרכז העיר תכרית. על פי התקשורת העיראקית נהרגו בפיצוץ נהרגו חמישה אזרחים ו-16 נפצעו (אלסומריה ניוז, 18 בנובמבר 2018). דאעש נטל אחריות לפיגוע. על פי הודעת קבלת האחריות, פוצצה חוליה של דאעש מכונית תופת במרכז תכרית נגד שיירה של עוזר מפקד חטיבה 51 של “הגיוס העממי” (המליציות השיעיות). כתוצאה מכך נהרגו ונפצעו שלושים מאנשי השיירה ובהם גם חלק ממאבטחיו של מפקד החטיבה (מחוז עיראק-צלאח אלדין, 19 בנובמבר 2018).
מכוניות עולות באש בזירת פיצוץ מכונית התופת במרכז העיר תכרית. (חשבון הטוויטר mohammed Abed suleman, 18 בנובמבר 2018).   מכוניות עולות באש בזירת פיצוץ מכונית התופת במרכז העיר תכרית. (חשבון הטוויטר mohammed Abed suleman, 18 בנובמבר 2018).
מכוניות עולות באש בזירת פיצוץ מכונית התופת במרכז העיר תכרית. (חשבון הטוויטר mohammed Abed suleman, 18 בנובמבר 2018).
  • בנוסף לכך המשיך דאעש בפעולות הגרילה ה”שגרתית” במחוזות השונים. להלן עיקרי הפעילות (על פי הודעות דאעש):
    • מחוז כרכוכ: נורתה אש מקלעים לעבר מתחם של המשטרה העיראקית, כ-50 ק”מ מדרום מערב לכרכוכ. שוטר נהרג ושניים נפצעו (מחוז עיראק-כרכוכ, 16 בנובמבר 2018).
    • מחוז כרכוכ: פיצוץ מטען חבלה נגד כלי רכב של “הגיוס השבטי”, כ-53 ק”מ ממערב לכרכוכ. כל נוסעי הרכב נהרגו או נפצעו (מחוז עיראק-דג’לה, 16 בנובמבר 2018).
    • מחוז כרכוכ: הושמד כלי רכב של המשטרה הפדרלית העיראקית באמצעות מטען חבלה, כ-58 ק”מ מדרום מערב לכרכוכ. כל נוסעי הרכב נהרגו או נפצעו (מחוז עיראק- כרכוכ, 16 בנובמבר 2018).
    • מחוז צלאח אלדין: הושמדו כלי רכב של “הגיוס השבטי” באמצעות פיצוץ מטען חבלה באזור התעשייה שבדרום מערב ביג’י. כל נוסעי הרכב נהרגו או נפצעו (מחוז עיראק-צלאח אלדין, 16 בנובמבר 2018).
מצרים וחצי-האי סיני

פיגועים של דאעש בצפון סיני ובמרכזה

  • בשבוע שעבר קיבל דאעש אחריות על פיגועים, שביצע בצפון סיני ובמרכזה, בדגש על פיצוץ מטעני חבלה. להלן כמה מהפיגועים:
    • פיצוץ מטען חבלה של סיור רגלי של הצבא המצרי מצפון לשיח’ זויד. לטענת דאעש כמה חיילים נהרגו ונפצעו (אעמאק, 18 בנובמבר 2018).
    • פיצוץ דחפור של צבא מצרים ברפיח באמצעות מטען חבלה (מחוז סיני של דאעש, 17 בנובמבר 2018).
    • השמדת דחפור ומשאית של צבא מצרים, באמצעות פיצוץ שני מטעני חבלה, מזרחית לשדה התעופה של אלעריש (מחוז סיני של דאעש, 17 בנובמבר 2018).
    • השמדת כלי רכב נושא חיילים, באמצעות פיצוץ מטען חבלה, בקרבת ג’בל אלחלאל, שבמרכז סיני (חשבון טוויטר המצטט דיווח של סוכנות אעמאק, 15 בנובמבר 2018).
כוחות הביטחון המצריים בסיני מחפשים אחר מוקשים ומטענים.     כוחות הביטחון המצריים בסיני מנטרלים מטעני חבלה (חשבון הטוויטר @mahmouedgamal44, 17 בנובמבר 2018).
מימין: כוחות הביטחון המצריים בסיני מחפשים אחר מוקשים ומטענים. משמאל: כוחות הביטחון המצריים בסיני מנטרלים מטעני חבלה (חשבון הטוויטר @mahmouedgamal44, 17 בנובמבר 2018).
סרטון של דאעש מעודד עריקות של אנשי כוחות הביטחון המצרים
  • מחוז סיני של דאעש פרסם ב-16 בנובמבר סרטון, שאורכו כ-40 דקות. הסרטון עוסק בארבעה קצינים שערקו מהצבא המצרי ונהרגו ע”י כוחות הביטחון המצרים[1]. הסרטון מעודד את עריקת אנשי כוחות הביטחון המצרים הנקראים להצטרף למחוז סיני של דאעש לשם ביצוע ג’האד נגד “הכופרים”.
  • הסרטון מציג את צבא מצרים כ”צבא כופר” העושה עוולות למוסלמים ומתאם מהלכיו בסיני עם ישראל. בסרטון מודה דאעש בפעם הראשונה במותו של אבו אסאמה אלמצרי, מי שהיה מפקד מחוז סיני של דאעש[2]. בסרטון מוצגות פעולות צבאיות נגד כוחות הביטחון המצרים, אולם מדובר בפעולות ישנות, שהתבצעו לפני יותר משנה (ע’רבאא’, אלערבי אלמצרי, אלערבי אלג’דיד, 16 בנובמבר 2018).
קצין בדרגת סגן שערק מהצבא המצרי והצטרף למחוז סיני של דאעש מדבר בשבח הג'האד  ובגנות המשטר המצרי "הכופר" (ע'רבאא', 16 בנובמבר 2018).   קצין מצרי בשם חנפי ג'מאל מחמוד סלטאן, ששימש כקצין מבצעים בכוחות הביטחון המצריים וערק לדאעש. העריק, על-פי הסרטון,  היה בעל ניסיון צבאי עשיר, תרם רבות למחוז סיני של דאעש, ובהמשך נהרג. (ע'רבאא', 16 בנובמבר 2018).
מימין: קצין בדרגת סגן שערק מהצבא המצרי והצטרף למחוז סיני של דאעש מדבר בשבח הג’האד
ובגנות המשטר המצרי “הכופר” (ע’רבאא’, 16 בנובמבר 2018). משמאל: קצין מצרי בשם חנפי ג’מאל
מחמוד סלטאן, ששימש כקצין מבצעים בכוחות הביטחון המצריים וערק לדאעש. העריק, על-פי הסרטון,
היה בעל ניסיון צבאי עשיר, תרם רבות למחוז סיני של דאעש, ובהמשך נהרג. (ע’רבאא’, 16 בנובמבר 2018).
פעולות ג’האדיסטיות במדינות נוספות
פיגוע התאבדות בקאבול אפגניסטאן
  • ב-20 בנובמבר 2018 ביצע דאעש פיגוע התאבדות נגד מאות אנשי דת מוסלמים. אנשי הדת התכנסו באולם בצפון קאבול על-מנת לחגוג את יום הולדתו של הנביא מחמד באמצעות קריאה בקוראן וטקסים. למעלה מ-50 בני אדם נהרגו ו-83 נפצעו (אפגניסטאן טיימס, 20 בנובמבר 2018).
פיגוע דקירה בבלגיה (?)
  • ב-20 בנובמבר 2018, בוצע פיגוע דקירה במרכז העיר בריסל, בירת בלגיה. המחבל דקר שוטר סמוך לתחנת המשטרה המרכזית בעיר, שוטר נוסף ירה במחבל ופצע אותו. עדי ראייה מסרו, כי המחבל צעק “אללה הוא אכבר” בזמן הפיגוע והיה בעל חזות אסלאמית מובהקת. עד כה שום ארגון טרור לא לקח אחריות על הפיגוע. בשלב זה לא ברור האם מדובר באירוע טרור והעניין נמצא בבדיקה (רויטרס, CNN, 20 בנובמבר 2018).
פיגוע התאבדות בצ’צ’ניה
  • ב-17 בנובמבר 2018 בוצע פיגוע התאבדות בקרבת מחסום משטרתי בגרוזני, בירת צ’צ’ניה. אישה שהתקרבה למחסום, שמוקם במרכז העיר, עוררה את חשדם של השוטרים. היא התבקשה לעצור ולהציג מסמכי זיהוי לשם ביקורת. היא החלה לרוץ לעבר המחסום. השוטרים, שהבחינו שהיא עוטה על גופה חגורת נפץ, ירו יריית אזהרה באוויר ואז פוצצה האישה את חגורת הנפץ בקרבת המחסום. מלבד המחבלת המתאבדת לא נפגעו אנשים נוספים. זהותה של המחבלת המתאבדת לא התפרסמה, אך על-פי דיווחים של התקשורת המקומית ייתכן שמדובר בתושבת דגסטאן, שהייתה מוכרת לשירותי הביטחון (רוסיה היום, 17 בנובמבר 2018). עד כה לא אותרה נטילת אחריות של דאעש או של ארגון אחר.
מארב של דאעש לכוח צבא הפיליפינים באי ג’ולו, שבדרום המדינה
  • ב-16 בנובמבר 2018 הציבו פעילי ארגון אבו סיאף, המזוהה עם דאעש, מארב לכוח של צבא הפיליפינים באי ג’ולו, בקצה הדרומי של הפיליפינים. זאת במהלך סריקות שביצע כוח הצבא הפיליפיני לאיתור בני ערובה, שבידי ארגון אבו סיאף. כתוצאה מחילופי האש בין הצדדים נהרגו חמישה חיילים מצבא הפיליפינים ו-23 נפצעו (Manila Standard, 17 בנובמבר 2018).
  • סוכנות אעמאק של דאעש פרסמה ב-18 בנובמבר 2018 סרטון שתעד את המארב. בסרטון נראים לפחות ששה מפעילי הארגון, שביצעו ירי מנשק קל. אחד הפעילים נראה כבעל חזות ערבית, בעוד שהיתר הינם בעלי תווי פנים אסייתיים (שמוח’, 19 בנובמבר 2018). בסוף הסרטון נראים פעילי דאעש בסמוך לדגל הארגון וכן אמצעי לחימה וציוד, שנלקחו שלל. אשר אחד הפעילים, אמר בערבית: “הוי עבדי הצלב [כינוי גנאי לנוצרים], אִרבו, אך יש בקרבכם מי שאורב לכם ומה שיגיע יהיה מזעזע ומר יותר” (שמוח’, 19 בנובמבר 2018).
האי ג'ולו שבדרום הפיליפינים (Google Maps).     פעילי דאעש בסמוך לדגל הארגון וכן ל-31 אמצעי לחימה וציוד שנלקחו שלל (אעמאק, 19 בנובמבר 2018).
מימין: האי ג’ולו שבדרום הפיליפינים (Google Maps). משמאל: פעילי דאעש בסמוך לדגל הארגון וכן ל-31 אמצעי לחימה וציוד שנלקחו שלל (אעמאק, 19 בנובמבר 2018).

ארבעה פעילי דאעש, שהשתתפו במארב נגד צבא הפיליפינים באי ג'ולו (אעמאק, 19 בנובמבר 2018).
ארבעה פעילי דאעש, שהשתתפו במארב נגד צבא הפיליפינים באי ג’ולו (אעמאק, 19 בנובמבר 2018).

[1] ארבעת הקצינים הללו הם הנאשמים המרכזיים בהשתייכות לתא טרור שתכנן להתנקש בחיי נשיא מצרים עבד אלפתאח אלסיסי. הפרשה נחשפה בינואר 2018.
[2]
אבו אסאמה אלמצרי הינו מצרי יליד צפון סיני, שגדל באזור הדלתא של מצרים. שמו הפרטי הינו כנראה מחמד אחמד עלי. יליד שנות השמונים (על תאריך הולדתו קיימות גרסאות שונות). שימש כמפקד מחוז סיני של דאעש. בשנת 2014 נסע לסוריה עם כ-20 מתומכיו. בעבר דווח על מותו כמה פעמים אך זאת הפעם הראשונה, שדאעש מודה בפומבי כי הוא נהרג (ויקיפדיה; מדא, מצרים, 15 בנובמבר 2018; אלכות'ר, 21 ביולי 2018). ש