מבט לג’האד העולמי (15-9 באוגוסט 2018)

מסיבת העיתונאים של שר החוץ הרוסי (משמאל) ועמיתו התורכי (אתר משרד החוץ הרוסי, 14 באוגוסט 2018).

מסיבת העיתונאים של שר החוץ הרוסי (משמאל) ועמיתו התורכי (אתר משרד החוץ הרוסי, 14 באוגוסט 2018).

טנק של צבא סוריה במהלך הפעילות נגד דאעש (סאנא, 8 באוגוסט 2018).

טנק של צבא סוריה במהלך הפעילות נגד דאעש (סאנא, 8 באוגוסט 2018).

הוצאה להורג של פעילי ה

הוצאה להורג של פעילי ה"גיוס השבטי", אותם תפסו פעילי דאעש (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 14 באוגוסט 2018).

כוחות הביטחון העיראקיים במהלך פעילות מבצעית (סוכנות הידיעות העיראקית, 10 באוגוסט 2018).

כוחות הביטחון העיראקיים במהלך פעילות מבצעית (סוכנות הידיעות העיראקית, 10 באוגוסט 2018).

כלי הרכב שנפגע כתוצאה מפיצוץ מטען החבלה (ערוץ אלע'ד, 11 באוגוסט 2018).

כלי הרכב שנפגע כתוצאה מפיצוץ מטען החבלה (ערוץ אלע'ד, 11 באוגוסט 2018).

פעיל דאעש והכיתוב

פעיל דאעש והכיתוב "עלינו לפעול שכם אחד עם אחינו המג'אהדין".

עיקרי אירועי השבוע
  • המערכה שמנהל צבא סוריה לכיבוש מובלעת דאעש, שמצפון מזרח לאלסוידאא’, עומדת בפני סיומה. פעילי דאעש נדחקו לאזור אלצפא, מעוזם העיקרי במרחב, והם מכותרים עתה ומנותקים מאספקה. הכיבוש הצפוי של המובלעת מהווה אקורד סיום למערכה של צבא סוריה בדרום המדינה והוא יאפשר לו להפנות את כוחותיו ותשומת ליבו למרחב אדלב, המאחז המשמעותי האחרון שנותר לארגוני המורדים בסוריה.
  • צבא סוריה המשיך השבוע לתגבר כוחותיו באזורי מפתח שסביב מרחב אדלב. במקביל פוזרו כרוזים באדלב ובעיירות ובכפרים במרחב הקוראים לתושבים להצטרף להסדרי פיוס מקומיים, במגמה לתקוע טריז בינם לבין ארגוני המורדים. המטה לשחרור אלשאם ויתכן גם ארגונים נוספים משגרים לאחרונה כלי טיס בלתי מאוישים בקצב הולך וגובר לעבר בסיס אוויר הרוסי בחמימים (עד כה ללא נזקים או אבידות). במקביל נמשכים מגעים דיפלומטיים בהשתתפות רוסיה ותורכיה, שתי שחקניות מרכזיות במרחב אדלב, במטרה להגיע לנוסחה מוסכמת, שתקל על השתלטות צבא סוריה על המרחב.
  • בירדן הופעל השבוע מטען חבלה מאולתר נגד כוח סיור של אנשי ביטחון דרומית מזרחית לעיר סלט. איש ביטחון נהרג ושישה נפצעו. חוליית פעילי הטרור, שביצעו את הפיגוע, נמלטה אל מבנה בעיר הסמוכה סלט. החוליה ניהלה חילופי אש עם כוחות הביטחון הירדנים שבמהלכה פוצץ המבנה. ארבעה אנשי ביטחון ירדנים נוספים נהרגו וכעשרים אנשי ביטחון ואזרחים נפצעו. להערכתנו דפוס הפיגוע מתאים לדאעש אולם הוא לא קיבל עד כה אחריות, יתכן משיקולים הנוגעים לביטחונם של פעילים נוספים שאחריהם מחפשים כוחות הביטחון הירדנים. זוהי פעולה ראשונה בירדן לאחר כשנתיים של רגיעה ביטחונית (הפיגוע הקודם בוצע ע”י דאעש בעיר כרכ, שבדרום המדינה, ב-18 בדצמבר 2016).
  • באפגניסטאן נמשכת הלחימה בין דאעש לבין אנשי הטאליבאן. נראה כי לאחרונה נמצא דאעש במצוקה, שהתבטאה בכניעה המונית של פעיליו בצפון המדינה לצבא אפגניסטאן (למעלה מ-150 פעילים הסגירו עצמם). על רקע זה פרסם דאעש קריאה לפעילים מוסלמים ברחבי העולם להתנדב ולהגיע לח’ראסאן (אפגניסטאן/פקיסטאן), אם אין באפשרותם להגיע לסוריה ולעיראק. להערכתנו יש בקריאה זאת אינדיקציה לסדר העדיפויות הנוכחי של פעילות דאעש במחוזות השונים ברחבי העולם: סוריה ועיראק ממשיכות להוות מוקד הפעילות העיקרי של הארגון, לאחריהן אפגניסטאן ואחר כך שאר המחוזות. הדבר מחייב לדעתנו הגברת הפיקוח הביטחוני הבינלאומי על מוסלמים צעירים היוצאים לאפגניסטאן.
המעורבות הרוסית בסוריה
הגברת תכיפות התקיפות נגד בסיס חמימים באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים
  • המרכז הרוסי לפיוס בין הצדדים הלוחמים בסוריה דווח, כי בין 13-9 באוגוסט שוגרו 11 כלי טיס בלתי מאוישים מאתרים הנמצאים תחת שליטת “התארגנויות חמושות” באזור אדלב ובצפון מחוז לאד’קיה (שבו נמצא בסיס חמימים). נמסר, כי בכל המקרים איתרו מערכות ההגנה האוויריות הרוסיות את כלי הטיס במרחק ניכר מהבסיס והשמידו אותן. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק כתוצאה מניסיונות התקיפה הללו (אתר משרד ההגנה הרוסי, 13-9 באוגוסט 2018).

מאז נסיגת מרבית הכוחות הרוסים מסוריה (נובמבר 2017) מהווה הבסיס האווירי חמימים, אחד מבסיסי הקבע המרכזיים של הכוחות בסוריה, יעד עיקרי לתקיפות ארגוני המורדים, בעיקר המטה לשחרור אלשאם (ג’בהת אלנצרה בעבר). תחילה התבצעו התקיפות באמצעות ירי רקטות ופצצות מרגמה ובהמשך באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים, ששוגרו לעבר חמימים. בשבועות האחרונים גבר קצב התקיפות נגד בסיס חמימים, כנראה על רקע ההתקפה הסורית הממשמשת ובאה במרחב אדלב. בחודש יולי דווח על לפחות 25 כלי טיס בלתי מאוישים אשר ניסו לחדור את המרחב האווירי של הבסיס הרוסי (טאס, 9 באוגוסט 2018). חלק מכלי הטיס נשאו חומרי נפץ ואחרים נשלחו למשימות סיור. במרבית התקיפות דווח, כי כלי הטיס יורטו במרחק רב מהבסיס הרוסי, ללא נפגעים או נזק.

התייחסות, שר החוץ הרוסי למצב באדלב בעת ביקורו באנקרה

ב-14-13 באוגוסט 2018 ביקר סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי, באנקרה נפגש עם עמיתו התורכי. במסיבת עיתונאים שקיימו השניים אמר לברוב, כי המצב באזור אי-ההסלמה באדלב מורכב יותר מאשר אזורים אחרים בשל הדומיננטיות של המטה לשחרור אלשאם, שמספר פעיליו באזור נאמד בכמה עשרות אלפים. הוא הדגיש, כי נקודת המפתח הינה הקושי המתמשך להפריד בין ארגוני המורדים “המתונים” לבין פעילי המטה לשחרור אלשאם, שאינם מגלים מוכנות לקיים משא ומתן. לברוב הזכיר, כי בעבר התייצב המצב באזור אדלב בעקבות פריסת מוצבים תורכיים באזור, אולם לאחרונה שבו להתבצע בו “פעולות אלימות”, בעיקר על ידי המטה לשחרור אלשאם. פעולות אלה כוללות ירי נגד עמדות הכוחות הסורים ושיגור כלי טיס בלתי מאוישים לעבר הבסיס הרוסי חמימים על בסיס יום-יומי. לדברי לברוב המטה לשחרור אלשאם צריך להוות מטרה לגיטימית עבור כל הכוחות הנלחמים נגד ארגוני הטרור והארגונים הקיצוניים בסוריה (אתר משרד החוץ הרוסי, 14 באוגוסט 2018).

עיקרי ההתפתחויות סוריה
ההתקפה של צבא סוריה נגד מובלעת דאעש במרחב אלסוידאא’

ב-5 באוגוסט 2018 פתח צבא סוריה במהלך קרקע נגד מובלעת דאעש במרחב המדברי, שמצפון מזרח לאלסוידאא’. ההתקפה התנהלה מדרום מזרח, מדרום מערב וממערב למובלעת. לאחר לחימה שנמשכה כשבוע כבש צבא סוריה את מרבית שטח המובלעת. עתה הוא מקיים מצור על אזור אלצפא, אזור הררי וולקאני הנחשב למעוזו העיקרי של דאעש במרחב (suwayda24.com, 11 באוגוסט 2018), ההתקפה הקרקעית של צבא סוריה מתנהלת תוך קבלת סיוע אווירי וירי ארטילרי לעבר יעדי דאעש. דווח כי באזור אלצפא נצורים עתה פעילי דאעש רבים המכותרים מכל הכיוונים ומנותקים מאספקה.

 

אזור אלצפא שבו מכותרים פעילי דאעש (מסומן בשחור). דאעש שולט עדיין באזור הוולקאני של אלצפא (מראסלון, 12 באוגוסט 2018).
אזור אלצפא שבו מכותרים פעילי דאעש (מסומן בשחור). דאעש שולט עדיין באזור הוולקאני של אלצפא (מראסלון, 12 באוגוסט 2018).

  • במשך שלושה ימים התקדמו הכוחות הסורים למרחק של כשלושים ק”מ במדבר אלסוידאא’ המזרחי. הכוחות ביצעו סריקות באזורים שאותם כבשו. במקביל נמשכו תקיפות מטוסי קרב וירי ארטילרי לעבר יעדי דאעש (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 9 באוגוסט 2018). ב-10 באוגוסט 2018 דווח כי הכוחות הסורים הגיעו עד לאזור אלצפא לאחר עימותים עזים עם דאעש (אלמצדר ניוז, 10 באוגוסט 2018). דאעש תקף את כוחות צבא סוריה והכוחות המסייעים להם באמצעות חוליות קטנות, שבחלקן נפגעו על-ידי הצבא בעת שניסו לסגת לעבר אזור אלצפא (suwayda24.com, 11 באוגוסט 2018).
טנק של צבא סוריה במהלך הפעילות נגד דאעש (סאנא, 8 באוגוסט 2018).    טור כוחות של צבא סוריה נע המדברי של אלסוידאא' [מתוך סרטון של ההסברה הקרבית של צבא סוריה] (חשבון הטוויטר الإعلام الحربي المركزي@C_Military3 של ההסברה הצבאית המרכזית של חזבאללה, 8 באוגוסט 2018).
מימין: טנק של צבא סוריה במהלך הפעילות נגד דאעש (סאנא, 8 באוגוסט 2018). משמאל: טור כוחות של צבא סוריה נע המדברי של אלסוידאא’ [מתוך סרטון של ההסברה הקרבית של צבא סוריה] (חשבון הטוויטר الإعلام الحربي المركزي@C_Military3 של ההסברה הצבאית המרכזית של חזבאללה, 8 באוגוסט 2018).
  • ב-11 באוגוסט 2018 החלו צבא סוריה והכוחות הסורים המסייעים לו במצור על אזור אלצפא, אזור הררי וולקאני הנחשב למעוז החשוב ביותר של דאעש במרחב. ב-12 באוגוסט 2018 הודיע צבא סוריה, כי לאחר לחימה קשה, שבמהלכה נהרגו רבים מקרב פעילי דאעש, סיים את ההשתלטות על מחוז אלסוידאא’, למעט האזור הוולקאני של אלצפא, המכותר מכל הכיוונים ומנותק מאספקה. פעילי דאעש נוספים נמלטו מהאזור לכיוון ירדן ולכיוון מעבר אלתנף, שם נערך אחריהם מצוד (סאנא, 12 באוגוסט 2018; סמא טיוי, 12 באוגוסט 2018; מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 13 באוגוסט 2018).
כוחות שריון של צבא סוריה בפאתי אזור אלצפא.   עמדה של דאעש בפאתי אלצפא, שנתפסה ע"י צבא סוריה והכוחות המסייעים לו (סמא טיוי, 12 באוגוסט 2018).
מימין: כוחות שריון של צבא סוריה בפאתי אזור אלצפא. משמאל: עמדה של דאעש בפאתי אלצפא, שנתפסה ע”י צבא סוריה והכוחות המסייעים לו (סמא טיוי, 12 באוגוסט 2018).
נמשך המו”מ עם דאעש לשחרור החטופים הדרוזים
  • נמשך משא ומתן בלתי רשמי בין המשטר הסורי ונציגים ממחוז אלסוידאא’ לבין דאעש במגמה להביא לשחרור שלושים החטופים הדרוזים המוחזקים ע”י דאעש. המשטר הסורי מנסה להביא לשחרורם תמורת פעילי דאעש ועצורים המזוהים עמו השוהים בבתי הכלא ובבתי המעצר של המשטר (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 9 באוגוסט 2018). אפשרות נוספת, שעלתה במשא ומתן, היא מתן אפשרות לפעילי דאעש הנצורים מצפון מזרח לאלסוידאא’ לעבור למדבר חמץ תמורת שחרור בני הערובה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 9 באוגוסט 2018).
מרחב אדלב

צבא סוריה המשיך השבוע לתגבר כוחותיו באזור אלחמאה ובאזורים נוספים המקיפים את אזור השליטה של המורדים במחוז אדלב. בין השאר תוגבר האזור שמצפון לחמאה ב”כוחות הנמר” וביחידות סוריות נוספות (אלג’זירה, 11 באוגוסט 2018; אלערביה אלחדת’, 10 באוגוסט 2018). זאת במסגרת היערכותו של צבא סוריה לקראת מערכה לכיבוש האזור (נבראס אלארצ’, אתר התומך במשטר הסורי, יוטיוב, 5 באוגוסט 2018). במקביל נמשכים המגעים הדיפלומטים בהשתתפות רוסיה ותורכיה שנועדו להקל על ההשתלטות על מרחב אדלב ולמנוע אבידות מיותרות (אלשרק אלאוסט, 10 באוגוסט 2018).

 

אזורי השליטה באזור אדלב (עדכני ל-10 באוגוסט 2018). צבא סוריה והכוחות המסייעים לו (באדום). המטה לשחרור אלשאם וכוחות המורדים (בירוק). נקודות פיקוח רוסיות ותורכיות (על-פי הדגל המופיע). העיר אדלב מסומנת בעיגול אדום (המכון הסורי למחקרים אסטרטגיים נורס, 10 באוגוסט 2018).
אזורי השליטה באזור אדלב (עדכני ל-10 באוגוסט 2018). צבא סוריה והכוחות המסייעים לו (באדום). המטה לשחרור אלשאם וכוחות המורדים (בירוק). נקודות פיקוח רוסיות ותורכיות (על-פי הדגל המופיע). העיר אדלב מסומנת בעיגול אדום (המכון הסורי למחקרים אסטרטגיים נורס, 10 באוגוסט 2018).

פיזור כרוזים באדלב הקוראים לתושבים להצטרף להסדרי כניעה
  • ב-9 באוגוסט 2018 פיזרו כלי טיס של צבא סוריה כרוזים מעל העיר אדלב ומעל עיירות וכפרים נוספים במרחב, שבשליטת המורדים. הכרוזים קראו לתושבים הצטרף בהקדם להסדרי פיוס מקומיים (קרי, הסדרי כניעה) כדי להביא לעצירת שפיכות הדמים ולהחזיר את הביטחון והיציבות ע”י המשטר הסורי (מראסלון, 9 באוגוסט 2018; אלערביה אלחדת’, 8 באוגוסט 2018).
כרוזים שפוזרו על-ידי כלי טיס סורים מעל העיר אדלב. הכרוז שמשמאל משווה באמצעות צילומים בין מצבם של התושבים והישובים לפני "תחילת הטרור" (קרי, ההתקוממות נגד משטר אסד) לבין המצב לאחר הניצחון על ארגוני המורדים (מראסלון, 9 באוגוסט 2018).   כרוזים שפוזרו על-ידי כלי טיס סורים מעל העיר אדלב. הכרוז שמשמאל משווה באמצעות צילומים בין מצבם של התושבים והישובים לפני "תחילת הטרור" (קרי, ההתקוממות נגד משטר אסד) לבין המצב לאחר הניצחון על ארגוני המורדים (מראסלון, 9 באוגוסט 2018).
מימין ומשמאל: כרוזים שפוזרו על-ידי כלי טיס סורים מעל העיר אדלב. הכרוז שמשמאל משווה באמצעות צילומים בין מצבם של התושבים והישובים לפני “תחילת הטרור” (קרי, ההתקוממות נגד משטר אסד) לבין המצב לאחר הניצחון על ארגוני המורדים (מראסלון, 9 באוגוסט 2018).
מזרח סוריה

כוחות ה- SDF נערכים להתקפה על אזור העיר הג’ין, שבשליטת דאעש

  • ב-10 באוגוסט 2018 הגיעו תגבורות של כוחות SDF מהמרחב שמדרום לאלחסכה אל אזור העיר הג’ין, שבשליטת דאעש, כ-25 ק”מ מצפון לאלבוכמאל (פראת פוסט, 10 באוגוסט 2018). כוחות SDF נערכים להתקפה על העיר במגמה להשלים את טיהור המרחב המדברי, שבין נהר הפרת לגבול הסורי-עיראקי.
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות דאעש
  • להלן עיקרי הפעילות של דאעש בשבוע שחלף:
    • בוצע פיגוע ירי באצטדיון כדורגל כשבעה ק”מ מצפון לאלשרקאט (אלסומריה ניוז, 10 באוגוסט 2018). דאעש קיבל אחריות על הפיגוע. על פי הודעת דאעש נהרגו ונפצעו בפיגוע שבעה בני אדם (אעמאק, 11 באוגוסט 2018).
    • דאעש קיבל אחריות להפעלת מטען חבלה נגד כלי רכב צבאי של “הגיוס השבטי” באזור שרקאט, כתשעים ק”מ מדרום למוצול. בפיגוע נפצעו שלושה מלוחמי “הגיוס השבטי” (אעמאק, 11 באוגוסט 2018).
    • דאעש קיבל אחריות להשמדת כלי רכב של צבא עיראק באמצעות מטען חבלה במחוז אנבאר. בפיגוע נהרגו ארבעה חיילים (אעמאק, 12 באוגוסט 2018).
    • דאעש הודיע, כי הרג איש מודיעין מצפון לבגדאד באמצעות מטען חבלה שהוטמן סמוך לרכבו (אעמאק, 12 באוגוסט 2018).
    • דאעש דיווח, כי פעליו לקחו בשבי כמה לוחמי “הגיוס השבטי”, בקרבת העיר ביג’י (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 13 באוגוסט 2018).
    • דאעש הודיע, כי פעיליו עצרו כמה פעילי ל “הגיוס השבטי”, כתשעים ק”מ מדרום למוצול. דאעש פרסם תמונות המתעדות את פעיל הארגון מוציאים להורג חלק מהעצורים (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 14 באוגוסט 2018).

הוצאה להורג של פעילי ה"גיוס השבטי", אותם תפסו פעילי דאעש (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 14 באוגוסט 2018).
הוצאה להורג של פעילי ה”גיוס השבטי”, אותם תפסו פעילי דאעש (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 14 באוגוסט 2018).

פעילות כוחות הביטחון העיראקים
  • להלן עיקרי פעילות כוחות הביטחון העיראקים בשבוע שחלף:
    • כוח של המשטרה הפדרלית הרג שני פעילי דאעש מדרום מערב לכרכוכ. אחד מההרוגים נשא על גופו חגורת נפץ. באזור אותרו רשת מנהרות וארבעה מטעני חבלה (אלסומריה ניוז, 9 באוגוסט 2018).
    • כוח של משמר הגבול העיראקי הרג חמישה פעילי דאעש ועצר שניים נוספים, במהלך סיכול ניסיון הסתננות מצפון לנפת אלקאא’ם שבעיראק, בקרבת גבול עיראק-סוריה (בסמוך לגזרת אלבוכמאל) (סוכנות הידיעות העיראקית, 10 באוגוסט 2018).
מצרים וחצי-האי סיני
הריגת פעילי דאעש באזור אלעריש
  • בתקשורת המצרית דווח כי מידע מודיעיני, שהגיע לידי הביטחון הלאומי המצרי, הוביל לאזור אלמלאחה, ממערב לאלעריש. במקום שהו שנים-עשר “פעילי טרור”, אשר נהרגו בידי כוחות הביטחון המצריים לאחר חילופי אש ביניהם. ברשות הפעילים אותרו ארבעה רובי סער, רובה ציד, תחמושת ושני מטעני חבלה מוכנים לשימוש (אלמצרי אליום, 12 באוגוסט 2018).

פעילות ג’האדיסטית במדינות נוספות

פיצוץ מטען חבלה נגד סיור של אנשי ביטחון ירדניים באזור העיר סלט (מצפון מערב לעמאן)
  •  ב-10 באוגוסט 2018 הופעל מטען חבלה מאולתר נגד כוח סיור של אנשי בטחון באזור אלפחיץ, דרומית מזרחית לעיר סלט (מצפון מערב לבירה עמאן). הסיור כלל ארבעה אנשי ג’נדרמריה ושני אנשי הביטחון הכללי הירדני. בפיגוע נהרג איש ביטחון ירדני ושישה נפצעו (סוכנות הידיעות פטרה,11 באוגוסט 2018).
  • חוליית הטרור, שהייתה מעורבת בפיגוע, נמלטה למבנה בעיר סלט (כשישה ק”מ מצפון מערב לזירת הפיגוע באלפחיץ). אנשי החוליה התמקמו במבנה, מלכדו אותו וניהלו חילופי אש עם כוחות הביטחון הירדנים. בסיום האירוע פוצצו המחבלים את המבנה וגרמו לקריסתו. במהלך חילופי האש נהרגו ארבעה אנשי כוחות הביטחון הירדנים ונפצעו עשרים בני אדם, כמחציתם אנשי כוחות הביטחון. שלושה “פעילי טרור” נהרגו במהלך הפריצה למבנה וחמישה “פעילי טרור” נעצרו כשניסו להימלט מהמבנה לאחר קריסתו.

המבנה, בו התבצרו פעילי הטרורבעיר אלסלט
המבנה, בו התבצרו פעילי הטרורבעיר אלסלט

המבנה לאחר קריסתו (חשבון הטוויטר عبدالله الحويطات @aboodrss , 11 באוגוסט 2018).
המבנה לאחר קריסתו (חשבון הטוויטר عبدالله الحويطات @aboodrss , 11 באוגוסט 2018).

  • שר הפנים הירדני התבטא במסיבת עיתונאים, כי קיימות כוונות נוספות לפגוע ביעדים ביטחוניים ובהתקהלויות ציבוריות. הוא ציין כי הטרוריסטים שביצעו את הפיגוע הינם בעלי אידיאולוגיה “תכפירית” (קרי, סלפית ג’יהאדיסטית), התומכים בדאעש (מתוך מסיבת עיתונאים בעמאן, 13 באוגוסט 2018). על פי דיווח ערוץ פראנס 24 נעצרו ע”י המודיעין הירדני ב-8 באוגוסט 2018 17 פעילי דאעש, שתכננו לבצע פיגועים נגד מרכזים ביטחוניים, צבאיים, מסחריים וכלי תקשורת במהלך נובמבר 2017. חלק מהפיגועים היו אמורים להתבצע בו זמנית כדי לזרוע בהלה ותוהו ובוהו. ברשות פעילי ההתארגנות אותרו נשק וציוד, שנועדו לשימוש בפיגועים המתוכננים. לשם מימון הפיגועים תכננה ההתארגנות לשדוד בנקים ולגנוב מכוניות (פראנס 24, 8 בינואר 2018).

על פי אנשי הביטחון ומומחים ירדנים לענייני ארגונים אסלאמיים בירדן, עומד דאעש מאחורי הפיגוע. דאעש , מכל מקום, לא קיבל עד כה אחריות לביצוע פיגוע. להערכתנו דפוסי הפיגוע תואמים את אופן התנהלותו של דאעש. יתכן והימנעות דאעש מלקבל אחריות על הפיגוע נובעת מאי רצונו להקשות על פעילי דאעש נוספים בירדן, שאחריהם מחפשים עתה כוחות הביטחון הירדנים. אם הערכה זאת נכונה יתכן שהודעת קבלת האחריות של דאעש תפורסם במועד מאוחר יותר.

  • אירוע טרור הנוכחי התרחש בירדן לאחר קרוב לשנתיים של רגיעה ביטחונית. יוזכר כי ב-18 בדצמבר 2016 דיווחה התקשורת הירדנית, כי “פעילי טרור” הרגו בעיר אלכרכ, שבדרום המדינה, עשרה בני אדם ופצעו 21 . בין ההרוגים ארבעה אנשי הביטחון הכללי, שלושה אנשי הז’נדרמריה, שני אזרחים ותיירת מקנדה. לאחר חילופי אש עם פעילי הטרור הרגו כוחות הביטחון הירדניים ארבעה מחבלים שהתבצרו במצודת אלכרכ. ברשותם נמצאו אמצעי לחימה רבים ביניהם חגורות נפץ ורובי סער מסוג קלצ’ניקוב (אלע’ד, 19-18 בדצמבר 2016; אלשרק אלאוסט, 20 בדצמבר 2016). ב-20 בדצמבר פרסם דאעש הודעה בה קיבל אחריות לביצוע הפיגוע בכרכ.
לחימה בין דאעש לטאליבאן בקרבת גבול אפגניסטאן-פקיסטאן
  • סוכנות אעמאק של דאעש הודיע ב-11 באוגוסט 2018, כי פעילי הארגון באפגניסטאן קיימו חילופי אש עם אנשי הטאליבאן במחוזות קונאר וננגרהאר, שעל גבול אפגניסטאן-פקיסטאן. על פי הודעת דאעש נפגעו 64 פעילי טאליבן, חלקם נהרגו וחלקם נפצעו (אעמאק, 11 באוגוסט 2018).
פעילות תודעתית
סרטון של מחוז ח’ראסאן של דאעש (אפגניסטן/פקיסטן) קורא למוסלמים ברחבי העולם להצטרף לשורותיו

כותרת הסרטון "היענו לקריאה 2" של מחוז ח'ראסאן של דאעש  (אלע'רבאא', אתר המזוהה עם דאעש, 12 באוגוסט 2018).
כותרת הסרטון “היענו לקריאה 2” של מחוז ח’ראסאן של דאעש
(אלע’רבאא’, אתר המזוהה עם דאעש, 12 באוגוסט 2018).

  • ב-12 באוגוסט 2018 פרסם מחוז ח’ראסאן של דאעש (אפגניסטאן/פקיסטאן) סרטון באורך של 17 דקות בשם “היענו לקריאה 2”. בסרטון מופנית קריאה לכל המוסלמים “להיענות לקריאת האל” ולהצטרף לג’יהאד. בסרטון נמתחה ביקורת על מוסלמים רבים העסוקים במסחר ובענייני העולם הזה ו”משאירים את אחיהם לוחמי הג’יהאד להתמודד לבדם מול הכופרים, התוקפים אותם מכל קצוות תבל”. כמו כן קורא הסרטון לסייע ללוחמי הג’יהאד בכסף ובכל אמצעי אחר (אלע’רבאא’, אתר המזוהה עם דאעש, 12 באוגוסט 2018).

בסרטון הופיע פעיל קטוע רגל שכינויו מנצור הח’ראסאני, אשר קרא לכל המוסלמים בעולם להגר לסוריה ולעיראק ולסייע שם ללוחמי הג’יהאד. אותו פעיל הוסיף, כי מי שאין ביכולתו להגיע לסוריה ולעיראק שיהגר למחוז ח’ראסאן משום שהדרך לשם פנויה. בסרטון נראים פעילים נוספים של דאעש ובהם עיוורים וצולעים, שקראו גם הם למוסלמים להגר למחוז ח’ראסאן. בסרטון זה שולבו צילומים מהלחימה שמנהלים פעילי דאעש עם פעילי הטאליבאן באזור ג’לאלאבאד, שבחבל ננגרהאר במזרח אפגניסטאן.

 

יתכן כי הקריאה להתגייסות לעזרת פעילי דאעש באפגניסטאן משקפת צורך דחוף לתגבר את מחוז ח’ראסאן, זאת בשל פעילות הטרור האינטנסיבית המתבצעת בו ע”י פעילי דאעש והלחימה שהם מתנהלים נגד לוחמי הטאליבאן ראוי לציון גם סדר העדיפויות של דאעש ומחוזותיו השונים המשתקף בסרטון: בעדיפות הראשונה מצויות סוריה ועיראק (גם לאחר התמוטטות המדינה האסלאמית) ובעדיפות השנייה נמצא מחוז ח’ראסאן שלו מייחס דאעש חשיבות רבה יותר מאשר לשאר המחוזות (אלע’רבאא’, אתר המזוהה עם דאעש, 12 באוגוסט 2018).

להלן מבחר תמונות מהסרטון
קריאה לכל המוסלמים להיענות לקריאת האל לג'האד.   "לאף אחד אין תירוץ להתחבא בביתו ולהסתתר כמו עלמות" (אלע'רבאא', אתר המזוהה עם דאעש, 12 באוגוסט 2018).
מימין: קריאה לכל המוסלמים להיענות לקריאת האל לג’האד. משמאל: “לאף אחד אין תירוץ להתחבא בביתו ולהסתתר כמו עלמות” (אלע’רבאא’, אתר המזוהה עם דאעש, 12 באוגוסט 2018).
פעיל דאעש קטוע רגל בשם מנצור הח'ראסאני קורא למוסלמים להגר למחוז ח'ראסאן כדי לסייע ללוחמי הג'האד, אם אין ביכולתם להגר לסוריה או לעיראק (אלע'רבאא', אתר המזוהה עם דאעש, 12 באוגוסט 2018).   פעיל דאעש קטוע רגל בשם מנצור הח'ראסאני קורא למוסלמים להגר למחוז ח'ראסאן כדי לסייע ללוחמי הג'האד, אם אין ביכולתם להגר לסוריה או לעיראק (אלע'רבאא', אתר המזוהה עם דאעש, 12 באוגוסט 2018).
פעיל דאעש קטוע רגל בשם מנצור הח’ראסאני קורא למוסלמים להגר למחוז ח’ראסאן כדי לסייע ללוחמי הג’האד, אם אין ביכולתם להגר לסוריה או לעיראק (אלע’רבאא’, אתר המזוהה עם דאעש, 12 באוגוסט 2018).