מבט לג’האד העולמי (16-10 באוגוסט 2017)

פעילי דאעש נערכים להתקפה נגד כוחות ה-SDF באלרקה (אח'באר אלמסלמין, 10 באוגוסט 2017).

פעילי דאעש נערכים להתקפה נגד כוחות ה-SDF באלרקה (אח'באר אלמסלמין, 10 באוגוסט 2017).

פעילי דאעש נלחמים נגד כוחות ה-SDF באלרקה (אח'באר אלמסלמין, 10 באוגוסט 2017).

פעילי דאעש נלחמים נגד כוחות ה-SDF באלרקה (אח'באר אלמסלמין, 10 באוגוסט 2017).

חיילים סורים לפני צאתם לפעולת ההנחתה (עמוד הפייסבוק @syrianarmy.sy, 13 באוגוסט 2017).

חיילים סורים לפני צאתם לפעולת ההנחתה (עמוד הפייסבוק @syrianarmy.sy, 13 באוגוסט 2017).

שלט של דאעש

שלט של דאעש "המדינה האסלאמית, מחוז חמץ (של דאעש), העיר אלסח'נה".

חיילי צבא סוריה מניפים את דגל סוריה באלסח'נה (אלחדת', 12 באוגוסט 2017).

חיילי צבא סוריה מניפים את דגל סוריה באלסח'נה (אלחדת', 12 באוגוסט 2017).

העברת מוצרי דלק וגנראטורים למחלקת הרפואה המשפטית בעיר מוצול על-ידי ארגון סיוע (מרכז נינוא להסברה, 12 באוגוסט 2017).

העברת מוצרי דלק וגנראטורים למחלקת הרפואה המשפטית בעיר מוצול על-ידי ארגון סיוע (מרכז נינוא להסברה, 12 באוגוסט 2017).

אחמד אלחלאק מרצועת עזה, שנהרג בקרבות בחצי-האי סיני (חק, 11 באוגוסט 2017).

אחמד אלחלאק מרצועת עזה, שנהרג בקרבות בחצי-האי סיני (חק, 11 באוגוסט 2017).

עיקרי אירועי השבוע
  • להלן עיקרי ההתפתחויות בסוריה ובעיראק:
    • בסוריה– הלחימה באלרקה ממשיכה לדשדש, וכוחות ה-SDF נתקלים בהתנגדות קשה. הכוחות הסורים מטהרים את המרחב, שמצפון לאלסח’נה, להערכתנו כשלב מכין לקראת התקדמותם לעבר דיר אלזור. השבוע הנחיתו מסוקים סורים ורוסיים כוח צבא סורי באלכדיר, שמצפון לאלסח’נה. במקביל התקדם כוח סורי מאלסח’נה (שכיבושה הושלם) לעבר מקום ההנחתה, להערכתנו על מנת לחבור לכוח המונחת.
    • בעיראק– החלה המערכה לכיבוש העיר תלעפר מידי דאעש, שבה משתתפים צבא עיראק והמליציות השיעיות שבחסות איראן (“הגיוס העממי”). המערכה נפתח בהתקפה אווירית של חיל האוויר העיראקי, כשלב מקדים לקראת התקפה קרקעית בהמשך. כיבוש מובלעת דאעש באזור תלעפר הנמצאת על הדרך המובילה ממוצול לגבול העיראקי-סורי, יקל על טיהור הגבול בידי הכוחות העיראקים והמליציות השיעיות.
  • ארגון אלקאעדה בחצי-האי ערב פרסם בביטאון INSPIRE מאמר הקורא לפעיליו לבצע ביוזמתם פיגועים בארה”ב ובאירופה (“ג’האד אישי”). הוקדש מקום מיוחד לפגיעה ברכבות שהינה, על פי המאמר, “אמצעי פשוט אך בעל השפעה עצומה”.
רוסיה וארה”ב
הסכמי אי-ההסלמה בסוריה
  • בשלושת האזורים, שהוכרז כאזורי אי- ההסלמה נשמר השבוע שקט יחסי למעט כמה הפרות, בעיקר מצד כוחות המשטר הסורי. באשר להכללת אזור אדלב בהסכמי האי-הסלמה, קיימים עדיין קשיים הנובעים מכך שהמטה לשחרור אלשאם, שאינו נכלל בהסכמים, השתלט על חלקים נרחבים מהאזור. בהקשר זה טען גוורג מירזיאן (Gevorg Mirzayan), פרשן מדיני רוסי בכיר, כי נראה כי הקמתו של אזור אי-הסלמה רביעי באדלב מסתבכת. לדבריו בתחילה דובר על-כך שההסכמות תמומשנה על ידי ארגון אחראר אלשאם, הסר למרותה של תורכיה, אלא שהארגון הובס בעימותים בינו לבין המטה לשחרור אלשאם, שהתחזק באופן משמעותי, וארגונים רבים הפועלים באזור הצטרפו לשורותיו (ריאה נובוסטי, 7 באוגוסט 2017).
  • סרגיי שויגו, שר ההגנה של רוסיה אמר, כי כינון אזורי אי-ההסלמה מהווה ביטוי בשטח להפרדה בין המלחמה בטרור לבין מלחמת האזרחים, אשר בה נלחמת האופוזיציה נגד המשטר הסורי. לדבריו כאשר נקבעו אזורי אי-ההסלמה היה ידוע שנמצאים בהם כוחות אופוזיציה בלבד (מתונים וגם לא מתונים) ללא נוכחות של ארגוני טרור. לדבריו ההכרזה על אזורים אלה אפשרה לשחרר כוחות משמעותיים להקצאה לטובת המלחמה בטרור. סרגיי שויגו הוסיף, כי במידה וימצאו באזורי אי-ההסלמה פעילי טרור, על כוחות האופוזיציה הנמצאים באותו אזור להילחם בהם (אתר רוסיה-24, 13 באוגוסט 2017).
עיקרי ההתפתחויות בסוריה
המערכה לכיבוש אלרקה

לאחר למעלה מחודשיים של לחימה הודיעה הקואליציה הבינלאומית כי כוחות ה-SDF כבשו למעלה ממחצית משטחה של העיר. מפקד בכוחות SDF העריך כי המערכה צפויה להמשך יותר מארבעה חודשים נוספים (סוריה.נט, 10 באוגוסט 2017). השבוע נמשכה הלחימה במרחב העיר העתיקה, בעיקר באזור המסגד הגדול הממוקם בדרום מערב העיר. בנוסף לכך, כוחות SDF השתלטו על השכונות אלמהג’י ואלראפקה, שבמזרח ודרום מזרח העיר (רשת תקשורת אלשאם, 13 באוגוסט 2017). הלחימה מתנהלת בסיוע תקיפות מהאוויר של כוחות הקואליציה. נמסר על אבדות רבות לשני הצדדים (רשת תקשורת אלשאם, 13 באוגוסט 2017).

  • דאעש ממשיך לתקוף את כוחות ה-SDF בעיקר באמצעות הפעלת מכוניות תופת. ב-11 באוגוסט 2017 דיווח דאעש, כי תשעה לוחמי SDFנהרגו ו-12 נפצעו בקרבת המסגד הגדול שבעיר העתיקה, כתוצאה מפיצוץ מכונית תופת. במכונית נהג מחבל מתאבד, המכונה אבו טלחה אלמקדסי (חק, 11 באוגוסט 2017).
טיהור המרחב שמצפון לאלסח’נה
הנחתת כוח סורי ממסוקים באזור שבשליטת דאעש צפונית לאלסח’נה

צבא סוריה ביצע הנחתה מהאוויר של לוחמים בשטח שבשליטת דאעש. ההנחתה בוצעה מדרום לכפר אלכדיר (Al Kadir), כ-42 ק”מ מצפון לאלסח’נה. הנחתת הכוח מהווה צעד נוסף בטהור מרחב אלרקה-אלסח’נה, כשלב מקדים לקראת ההתקדמות מזרחה, לעבר דיר אלזור. סרגיי שויגו, שר ההגנה של רוסיה, ציין כי דיר אלזור, הנצורה ע”י הטרוריסטים, מהווה נקודת מפתח בסוריה ושחרורה יהווה גורם מכריע במאבק נגד דאעש (עמוד הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 13 באוגוסט 2017).

  • בכתבה ששודרה בטלוויזיה הסורית דווח, כי בפעולת ההנחתה לקחו חלק כוחות, אשר הונחתו מארבעה מסוקים של חיל האוויר הסורי ומשלושה מסוקים של חיל האוויר הרוסי. קודם להנחתה ביצעה הארטילריה הסורית הפגזת ריכוך. כמו כן ביצע חיל האוויר הסורי פעולות ריכוך ותקף מהאוויר יעדים המזוהים עם דאעש (הטלוויזיה הלוויינית הסורית, 12 באוגוסט 2017).
  • בעקבות ההנחתה כבשו כוחות המשטר הסורי את ח’רבת מכמאן (Khirbet Mikman) ואת הכפרים אלכדיר וביר אלרחום (Bir Al Ruhum) (אח’באר אלמסלמין, 11 באוגוסט 2017). נמסר כי למעלה מ-25 פעילי דאעש נהרגו ופעילים נוספים נפצעו (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 13 באוגוסט 2017).
השלמת כיבוש העיר אלסח’נה וטיהור מרחב אלסח’נה

צבא סוריה הודיע ב-12 באוגוסט 2017, כי הוא שולט באופן מלא בעיר אלסח’נה, שמצפון מזרח לתדמור זאת, כשבוע לאחר שכוחותיו נכנסו לעיר (5 באוגוסט 2017). צבא סוריה אף השלים את טיהור העיר ממוקשים ומטעני החבלה שהטמינו פעילי דאעש (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 12 באוגוסט 2017). נמסר, כי במהלך הלחימה בסח’נה נהרגו פעילי דאעש רבים וציוד ואמצעי לחימה רבים הושמדו. כמה מאות פעילי דאעש נמלטו מהעיר לכיוון אזור אבו כמאל, שמדרום מזרח לדיר אלזור (אלחדת’, 12 באוגוסט 2017).

  • לאחר כיבוש אלסח’נה המשיכו הכוחות הסורים לטהר את המרחב, שמצפון ומדרום לעיר. הכוחות הסורים התקדמו לשטח שבשליטת דאעש הנמצא כ-35 ק”מ צפונית לאלסח’נה, ככל הנראה על מנת לחבור לכוח הסורי שהונחת באזור אלכדיר. הכוחות הסורים כבשו מספר כפרים במרחב ושדה גז, הנמצא בקרבת מקום, דאעש ניסה לבצע התקפת נגד מצפון לאלסח’נה. כמו כן ביצע דאעש התקפה נגד עמדה של צבא סוריה דרומית מזרחית לאלסח’נה (Syria-victory, 10 באוגוסט 2017).
הכנות של צבא לבנון וחזבאללה לטיהור רכסי ראס בעל בכ ואלקאע
  • נמשכות ההכנות של צבא לבנון וחזבאללה לפתיחת המערכה משותפת של צבא לבנון וחזבאללה באזור רכסי ראס בעל בכ ואלקאע, שבצפון בקעת הלבנון. נמסר כי יחידות מצבא לבנון החלו להיערך בשטחים שולטים באזור (לבנון 24, 14 באוגוסט 2017). כמו כן ביצע צבא לבנון הפגזה ארטילרית על יעדי דאעש ברכסי ראס בעל בכ. סוכנות הידיעות האיראנית שיבחה את תקיפות צבא לבנון נגד עמדות “הטרוריסטים של המדינה האסלאמית” בראס בעלבכ וטענה, כי המדובר במהלך מקדים לקראת ההתקפה, שחזבאללה וצבא לבנון מתכננים נגד השטחים שכבש דאעש באזור בשלוש השנים האחרונות (אירנ”א, 10 באוגוסט 2017).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
המצב במוצול
  • המצב בעיר מוצול ממשיך להיות קשה מבחינה הומניטארית. אספקת החשמל והמים משובשת וחלק מהבתים עדיין מנותקים לחלוטין . בתי החולים משתמשים בגנראטורים שארגוני הסיוע מעבירים אליהם (מרכז נינוא להסברה, 12 באוגוסט 2017).
  • פעילי דאעש בודדים מנסים עדיין לפגוע בכוחות הביטחון במוצול. ב-12 באוגוסט 2017 תקף פעיל דאעש בירי קלאצ’ניקוב וברימונים עמדת משטרה בשכונת אלירמוכ, שבמערב העיר. התוקף נהרג על ידי השוטרים. לאחר מותו הסתבר, כי הוא גם נשא חגורת נפץ שלא הופעלה (אלסומריה, 12 באוגוסט 2017).
החלה המערכה לכיבוש תלעפר

מחמד אלחצ’רי, דובר משרד ההגנה העיראקי, הודיע, כי בליל 15-14 באוגוסט 2017 החלה המערכה לשחרור תלעפר מידי דאעש (אלסומריה, 15 באוגוסט 2017). המדובר במובלעת הנשלטת ע”י דאעש הנמצא כשבעים ק”מ ממערב למוצול. על פי השליח האמריקאי המיוחד לקואליציה נמצאים באזור תלעפר כ-1,000 פעילי דאעש. המובלעת מפריעה לתנועה שבין מוצול לבין אזור הגבול העיראקי-סורי. כיבושה יקל על טיהור אזור הגבול (שכבר החל) ע”י המליציות השיעיות (“הגיוס העממי”) וצבא עיראק.

  • דובר משרד ההגנה העיראקי הוסיף, כי המערכה על תלעפר החלה בהתקפה של חיל האוויר העיראקי על יעדי דאעש. ההתקפה האווירית הינה שלב מקדים להתקפה קרקעית המתוכננת בהמשך (אלסומריה, 15 באוגוסט 2017). במקביל דווח כי שש התפוצצויות רבות עוצמה נשמעו בעיר תלעפר. אחת מהן הייתה בסדנה להכנת חומרי נפץ של דאעש (אלסומריה, 15 באוגוסט 2017). בהתקפה על תלעפר משתתפות גם יחידות מהמליציות השיעיות, שבחסות איראן.
  • העיר תלעפר נמצאת במחוז נינוא שבצפון עיראק, כ-48 ק”מ ממערב למוצול. אוכלוסייתה היא ברובה מוסלמית-סונית, ממוצא תורכמני (דוברי תורכית, בעלי תרבות תורכיה, שתורכיה רואה בהם בני חסותה). בשנת 2003 מנתה אוכלוסיית העיר מלמעלה מ-200,000 נפש אולם עימותים בינעדתיים ואירועים אלימים הביאו לירידת מספר התושבים ל-80,000 (2007). ביוני 2014 נכבשה העיר ע”י דאעש. בעקבות זאת נמלטו ממנה רבים מתושביה, בעיקר התורכמנים. כיום מספר התושבים אינו ידוע אך הוא אינו עולה על 50,000 אנשים (ויקיפדיה).
גבול סוריה-עיראק
  • גדוד סיד אלשהדאא’ (“גדוד בכיר השהידים”, כינויו של חסין בן עלי), השייך למליציות של “הגיוס העממי”, הודיע כי ארבעים מלוחמיו נהרגו ושלושים נפצעו בתקיפה מהאוויר של כוחות הקואליציה הבינלאומית. נמסר כי התקיפה כוונה נגד שיירה של הגדוד, שניסתה לחצות את הגבול בין עיראק לסוריה. מפקד הגדוד קרא לממשלת עיראק לפתוח בחקירה (אלערביה אלחדת’, אלמיאדין, 8 באוגוסט 2017). לטענת אבו אלולאא’ אלולאא’י, מפקד הגדוד, לאחר ההתקפה האווירית של הקואליציה בוצעה התקפה של דאעש נגד פעילי הארגון (אלעאלם, 8 באוגוסט 2017).
  •   דאעש מיהר להודיע, כי פעיליו הם שתקפו את כוחות המיליציה. הארגון אף פרסם סרטון המתעד את ההתקפה. בסוף הסרטון תועדה הוצאה להורג של שבוי איראני (חק, 11 באוגוסט 2017). גורמים בקואליציה הבינלאומית נגד דאעש הכחישו את הדיווחים, שטענו כי הם תקפו את כוחות “הגיוס העממי” בגבול עיראק-סוריה (אתר אלערביה אלחדת’ באנגלית, 9 באוגוסט 2017).

ערוץ אלעאלם האיראני דיווח, כי ארגון דאעש הוציא להורג את מחסן אלחג’י, לוחם משמרות המהפכה אשר נשבה ב-8 באוגוסט 2017 באזור אלתנף בגבול סוריה עיראק (סוריה.נט, 9 באוגוסט 2017). על רקע הוצאתו להורג הדגיש מפקד כוח קדס, כי האומה האיראנית תנקום את מותו (תסנים, 10 באוגוסט 2017).

לחימה באזורים נוספים של עיראק
  • נמשכת הלחימה באזורים שונים של עיראק:
    • אלחויג’ה: ב-12 באוגוסט 2017 אירע פיצוץ בעמדה של דאעש בחויג’ה, שבשליטת דאעש (העיר נמצאת כ-55 ק”מ דרומית-מערבית לעיר כרכוכ). 14 פעילי נערי הח’ליפות של דאעש נהרגו (אלסומריה, 12 באוגוסט 2017).
    • מחוז צלאח אלדין: מקור מקומי דיווח בתקיפה מהאוויר שבוצעה נגד בית הארחה של דאעש במזרח מחוז צלאח אלדין (לא צוין מיקום מדויק) נהרג מפקד מקומי של דאעש (אלסומרה, 12 באוגוסט 2017). מטוסי הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש תקפו מקום כינוס של פעילי דאעש באזור טוזח’ורמאתו, במזרח המחוז. כתוצאה מהתקיפה נהרגו ונפצעו עשרות פעילי דאעש ששהו במקום (אלסומריה, 13 באוגוסט 2017).
    • כרבלא : מכונית תופת התפוצצה במחסום צבאי מערבית לעיר כרבלא, סמוך למפעל מלט. לאחר הפיצוץ היו חילופי אש בין כוחות הביטחון לתוקפים. פעיל דאעש הפעיל במהלך ההתקפה חגורת נפץ. דאעש קיבל אחריות על ההתקפה וציין כי כחמישים מאנשי כוחות הביטחון העיראקיים נפגעו בה (חק, 12 באוגוסט 2017).
    • בגדאד – דאעש קיבל אחריות על פיצוץ מכונית תופת ברחוב פלסטין במרכז בגדאד, שבו מתגוררת אוכלוסייה שיעית. על פי דאעש, 27 שיעים נפגעו, חלקם נהרגו וחלקם נפצעו (חק, 13 באוגוסט 2017). מנגד, משרד הפנים העיראקי הודיע כי כוחות הביטחון העיראקים עצרו במרכז בגדאד שני מחבלים מתאבדים והשתלטו על מכונית תופת. המכונית פוצצה בצורה מבוקרת (אלסומריה, 13 באוגוסט 2017).
נפגעים אמריקאים בלחימה בצפון עיראק
  • כוחות הקואליציה הבינלאומית דיווחו, כי שני אמריקאים נהרגו וחמישה נפצעו בפעולות לחימה בצפון עיראק. דיווחים ראשוניים מצביעים על כך שמותם לא נגרם בעקבות מגע ישיר עם האויב. רוב מנינג, דובר הפנטגון, אמר, כי החיילים שנפגעו היו חלק מיחידת ארטילריה, שביצעה משימה נגד אתר מרגמות של דאעש. הוא מסר, שמותם נגרם כתוצאה מתאונה, ואין ממצאים המצביעים על כך שהיה לדאעש קשר לתקרית. הוא הוסיף, כי המקרה נמצא בחקירה (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 13, 14 באוגוסט 2017).
  • דאעש קיבל אחריות על האירוע. בהודעה שפרסם, טען, הארגון כי הרג ופצע עשרה חיילים אמריקאים באמצעות ירי רקטות מסוג גראד סמוך לכפר אלבואר ( al-Buwayr) מזרחית לתלעפר (,site 13 באוגוסט 2017).
מצרים וחצי האי סיני
  • מחוז סיני של דאעש הודיע כי פעיל הארגון, אחמד אלחלאק, המכונה אבו אסיד אלמקדסי, תושב מחנה הפליטים אלשאטי בעזה, נהרג בקרבות בחצי-האי סיני (חק, 11 באוגוסט 2017).
מדינות נוספות

ישראל

  • שירות הביטחון הכללי עצר במהלך חודש יולי 2017 שני אחים תושבי אם אלפחם תומכי דאעש. על גג ביתם של השניים מחמד ג’ברין, בן 25, ונעים ג’ברין, בן 20, אותר תת-מקלע מאולתר מסוג קרלו. ברשות השניים נמצאו תמונות וחומרים המחזקים את החשדות כי הם תומכים באידאולוגיה של דאעש. מחמד ג’ברין התכוון לצאת מהארץ ולהצטרף לשורות לוחמי דאעש בסוריה . לצורך זה הוא עמד בקשר עם פעיל דאעש בסוריה תושב אם אלפחם לשעבר, שהצטרף ללחימה בשנת 2014 . נעים אחיו נשבע אמונים לאבו בכר אלבע’דאדי.
התנהלות המדינה האסלאמית

גיוס חובה בדיר אלזור

  • בגליון אלנבא’ פורסם ראיון עם ראש לשכת המתנדבים והמגויסים של דאעש. לדבריו השיעים והעלוים מרכזים את כוחותיהם לתקיפה במחוז אלח’יר (דיר אלזור) ועל כן יש צורך במתנדבים. אבו בכר אלבע’דאדי כבר קרא כמה פעמים לתשבי המחוז להתגייס ורבים נענו. למרות זאת, על פי ההודעה, יש צורך בלוחמים נוספים ולכן הוחלט על גיוס חובה. לדבריו עדיף לתושבים להתגייס מאפשר ליפול בידי העלוים שיחללו את כבודם, יגזלו את רכושם ויאלצו אותם לשרת בצבא שלהם.
  • צו גיוס החובה חל על תושבים בגילאי 30-20 והוא נתון לשינוי בהתאם למצב בשטח. לאחר גיוסם ישתתפו המגויסים בקורס הלכתי וקורס צבאי. משך השירות הוא ארבעה חודשים כולל זמן השהייה בקורסים. לאחר ארבעה חדשים יוכלו המגויסים להחליט אם להמשיך או לא . הגיוס הוא חובה וכל מי שיסרב או לא יקבל פטור משירות ייענש (אלנבא’ גיליון 93, 10 באוגוסט 2017).

גיוס החובה שהטיל דאעש על תושבי דיר אלזור הינו חלק מההכנות שעושה הארגון לקראת המערכה על העיר (והאזור) הממשמשת ובאה. בחודשים האחרונים מטהרים הכוחות הסורים את המרחב שממזרח לדיר אלזור וכוחותיהם מתקרבים אל העיר. בראיית דאעש יש לדיר אלזור, עיר מפתח בעמק הפרת, חשיבות רבה וצפוי כי הכוחות הסורים יתקלו בה בהתנגדות קשה.

הצטרפות פעילים מדגסטאן לשורות דאעש
  • משרד הנציב לזכויות ילדים ברפובליקה הדגסטאנית מסר, כי דווחו 213 מקרים בהם הורים עזבו את המדינה, לקחו את ילדיהם והצטרפו לשורות דאעש. לטענת נציב הארגון יתכן שבפועל המספר הוא אף גבוה בהרבה אולי אף פי שנים או שלושה מכיוון שלא אחת קרובי משפחה של אותם מתגייסים לדאעש חוששים לפנות לרשויות מהחשש שיואשמו בשיתוף פעולה עם ארגוני טרור (ספוטניק, 11 באוגוסט 2017).
פעולות סיכול ומנע

תורכיה

  • במהלך השבוע ביצעו כוחות הביטחון התורכים מספר פעולות סיכול ומנע נגד פעילי ג’האד ברחבי המדינה[1]:
  • מקור במשטרה התורכית מסר כי 12 חשודים בהשתייכות למטה פתח אלשאם (ג’בהת אלנצרה בעבר) נעצרו בפשיטה, שערכו כוחות המשטרה בעיר דיארבקיר בדרום מזרח המדינה (אנטוליה, 9 באוגוסט 2017).
  • גורמי ביטחון תורכיים עצרו פעיל דאעש רוסי בשם רנאת בקייב (Renat Bakiev), שתכנן להפיל מטוס אמריקני בבסיס חיל האוויר אינצ’רליק בדרום המדינה באמצעות רחפן. על פי הדיווחים בקייב הודה, כי הוא פעיל דאעש וכי בנוסף לפיגוע זה תכנן לבצע פיגוע נוסף נגד אזרחים אמריקנים. (רויטרס, 10 באוגוסט 2017).
  • תורכיה עצרה 22 פעילים החשודים בהשתייכות לדאעש במסגרת מבצע ביטחוני שערכו ברחבי המדינה (רויטרס, 11 באוגוסט 2017). במסגרת פשיטות, שנערכו במחוזות מלטיה, גזיאנטפ וסנליאורפה (שבמזרח ובדרום מזרח תורכיה), נעצרו שלושה גברים חשודים בהשתייכות לדאעש ובתכנון פעולות טרור. החשודים נהגו לעשות שימוש בשיחות צ’אט באפליקציות של משחקים כדי להתקשר עם פעילי דאעש (וושינגטון פוסט, 12 באוגוסט 2017).
  • משטרת תורכיה עצרה חשוד בהשתייכות לדאעש שערך תצפיות באיסטנבול כהכנה לביצוע פיגועים (הורייט, 13 באוגוסט 2017).

רוסיה

  • במהלך מבצע מיוחד בו פשטו כוחות שירות הביטחון הפדראלי (FSB) של רוסיה על מעבדה ליצור חומרי נפץ. הכוחות עצרו שלושה פעילי דאעש, אשר לדבריהם תכננו לבצע פיגועי התאבדות במקומות הומי אדם ברחבי מוסקבה. חברי החוליה כללו שני מחבלים מתאבדים, מומחה להרכבת חומרי נפץ ושליח של ארגון דאעש מסוריה. שלושה מהעצורים הינם תושבי מרכז אסיה, אחד מהם הוא אזרח רוסי. לדברי ה-FSB פעילי הארגון תכננו לבצע פיגועים במקומות הומי אדם, בקווי תחבורה ואזורי קניות גדולים במוסקבה (RT, ספוטניק, 14 באוגוסט 2017).
המלחמה על התודעה
אלקאעדה בחצי האי ערב קורא לפעיליו לבצע פיגועים בארה”ב ובאירופה

ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב פרסם את גיליון מספר 17 של הביטאון Inspire המופק על ידי מוסד ההסברה אלמלאחם ויוצא לאור באנגלית וערבית. במאמר צויין, כי הגיליון מוקדש לנושא פגיעה ברכבות ברחבי ארה”ב ואירופה “אמצעי פשוט אך בעל השפעה עצומה”. לדברי המאמר הרעיון נדון באופן מפורט במשך יתר משנה על ידי צוות מיוחד, שהתווה שיטה מעמיקה ופשוטה, שתגרום למערב מבוכה מבחינה ביטחונית, צבאית וכלכלית.

  • לדברי המאמר יכולים הפעילים לבחור אחד משלוש שיטות תקיפה:
    • פגיעה ישירה ברכבת מבחוץ או מבפנים.
    • פגיעה בפסי הרכבת.
    • תקיפה בתחנות רכבת שתמיד הומות אדם מה שיגרום לנפגעים רבים.
  • המאמר מתמקד במתווה השני של הפגיעה והוא מספק לקוראים הוראות מפורטות לבניית רכיב שיגרום לקרון הרכבת לרדת מהמסילה. על פי המאמר לרכיב זה מספר יתרונות ובתוכם קלות ההרכבה וקלות הסתרת הראיות לאחר הביצוע. כמו כן מודגש במאמר כי סוג זה של פיגוע אינו מצריך הקרבה של המבצע ועל כן אפשר לחזור עליו יותר מפעם אחת (the Long War Journal, 13 באוגוסט 2017).
  • בכתבה נוספת המופיעה ב-INSPIRE התראיין עבד אלמאלכ דרודכאל בן רבאח בן אלונאס (אבו מצעב אלודוד), מנהיג ארגון אלקאעדה במע’רב. לדבריו כמו שארה”ב נלחמת בטרור בכל העולם כך פעילי דאעש נלחמים נגד ארה”ב בכל העולם באמצעות פגיעה באינטרסים החיוניים שלה. הוא מדגיש בדבריו כי הדבר הטוב ביותר הוא לפגוע בארה”ב בתוך ביתה. לדבריו, השיטה של “ג’האד אישי” הוכיחה את יעילותה ואת כוח ההרתעה שלה הוא פירט את יתרונות השיטה וקרא לכל המוסלמים לעודד סוג זה של ג’האד ולהפיץ אותו בכל מקום (הזכיר בדבריו גם את עזה וירושלים). לדבריו, בראש סדר העדיפויות עומדת הפגיעה במדינות חברות הקואליציה הבינלאומית כגון ארה”ב וצרפת. בפנותו לצרפת אמר כי עליה להתכונן מעתה ואילך לפרוע את החשבון על מעשיה כלפי המוסלמים.

[1] בכירים תורכים מסרו שכוחות הביטחון עצרו בשנים האחרונות למעלה מ-5,000 חשודים בהשתייכות לדאעש, גרשו מתורכיה כ-3,290 קיצונים זרים מ-95 מדינות ואסרו כניסתם של לפחות 38,269 איש לתחומי תורכיה (רויטרס, 10 באוגוסט 2017). ↑