מבט לג’האד העולמי (18-12 ביולי 2018)

נשיא ארה

נשיא ארה"ב ונשיא רוסיה במסיבת העיתונאים המשותפת, שערכו לאחר פגישתם (אתר הקרמלין, 16 ביולי 2018)

טנק של כוחות המורדים מדרעא, שנמסרו לידי צבא סוריה (סאנא, 15 ביולי 2018).

דגלי סוריה מונפים בעיר טפס (סאנא, 12 ביולי 2018).

דגלי סוריה מונפים בעיר טפס (סאנא, 12 ביולי 2018).

פעילי ח'אלד בן אלוליד בעיירה חיט, בסרטון שפרסמו נראה דובר שלהם נשבע בשמם אמונים למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי.

פעילי ח'אלד בן אלוליד בעיירה חיט, בסרטון שפרסמו נראה דובר שלהם נשבע בשמם אמונים למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי.

תל אלחארה ובתי העיירה אלחארה שלמרגלותיו (יוטיוב, 31 בינואר 2011).

תל אלחארה ובתי העיירה אלחארה שלמרגלותיו (יוטיוב, 31 בינואר 2011).

אמצעי לחימה של דאעש שאותרו על-ידי צבא סוריה בעיירה חסראת, שמצפון לאלבוכמא (סאנא, 14 ביולי 2018).

אמצעי לחימה של דאעש שאותרו על-ידי צבא סוריה בעיירה חסראת, שמצפון לאלבוכמא (סאנא, 14 ביולי 2018).

אמצעי לחימה של צבא מצרים שנלקחו שלל על-ידי פעילי דאעש במארב (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 14 ביולי 2018).

אמצעי לחימה של צבא מצרים שנלקחו שלל על-ידי פעילי דאעש במארב (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 14 ביולי 2018).

מחבל מתאבד של דאעש טרם יציאתו לפיגוע כשברקע דגל דאעש (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 13 ביולי 2018).

מחבל מתאבד של דאעש טרם יציאתו לפיגוע כשברקע דגל דאעש (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 13 ביולי 2018).

עיקרי אירועי השבוע
  • צבא סוריה ממשיך לצבור הישגים במערכה לכיבוש דרום המדינה. לאחר שהשתלט על מרחב דרעא העביר צבא סוריה את מרכז הכובד של פעילותו לרמת הגולן במטרה להשתלט על האזורים שבשליטת ארגוני המורדים. גם ברמת הגולן נוקט צבא סוריה בדפוס פעולה המשלב לחימה קרקעית וכיבוש שטחים תוך הגעה להסדרי כניעה מקומיים, על פי מתכונת הסדרי הכניעה שיושמו במרחב דרעא.
  • השבוע פתח צבא סוריה במהלך התקפי נגד מאחזי המורדים ממזרח ומדרום מזרח לקניטרה. לחימה קשה התנהלה בעיירה מסחרה (כ-12 ק”מ ממזרח לקניטרה), שם נהרגו עשרות חיילים סוריים וביניהם קצין סורי בכיר (בדרגת תא”ל). בין המקומות שנתפסו באמצעות הסדרי כניעה בלטו העיירה אלחארה ותל אלחארה השולט על מרחב הגולן. לאחר כיבוש תל אלחארה ממשיכים הכוחות הסורים להתקדם דרומה, להערכתנו לכיוון העיר נוא. במקביל השתלט צבא סוריה על פאתיה הדרומיים והדרום מערביים של מובלעות דאעש (אגן הירמוכ) ונערך מול צבא ח’אלד בן וליד המזוהה עם דאעש. מהלכי צבא סוריה יוצרים איום על מובלעת דאעש מצפון ומדרום.
  • במקביל ללחימה התנהלו מגעים דיפלומטיים בהם עלתה, בין השאר, סוגיית נוכחות האיראנים והכוחות השיעים שבחסותה (פגישת נתניהו -פוטין; פגישת טראמפ- פוטין ). בפגישה בין פוטין לטראמפ הביעו השניים את תמיכתם בביטחון ישראל. פוטין התבטא, כי המצב ברמת הגולן חייב להתאים באופן מלא להסכם הפרדת הכוחות משנת 1974 אך יחד עם זאת הוא נמנע מהתייחסות פומבית לשאלת מעמדה של איראן. טראמפ ציין כי רוסיה וארה”ב תפעלנה במשותף לטובת ישראל והבהיר כי ארה”ב לא תתאפשר לאיראן לנצל את המערכה נגד דאעש לקידום האינטרסים שלה בסוריה.
  • מחוז ח’ראסאן של דאעש (אפגניסטן/פקיסטן) ממשיך בפעולת טרור אינטנסיבית, ובכלל זה ביצוע פעולות טרורבאמצעות מחבלים מתאבדים. השבוע ביצע דאעש פיגוע התאבדות בעצרת בחירות בפקיסטאן, שבו נהרגו כ- 150 בני אדם. פיגוע נוסף בוצע ע”י דאעש בקרבת המשרד לשיקום כפרי ופיתוח בקאבול, בירת אפגניסטאן (נהרגו בו לפחות שבעה בני אדם).
המעורבות הרוסית והאמריקאית בסוריה
הסוגיה הסורית בוועידת הפסגה בין נשיאי ארה”ב ורוסיה
  • ב-16 ביולי 2018 נערכה בהלסינקי (פינלנד) ועידת פסגה ראשונה בין נשיא ארה”ב, דונלד טראמפ, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.[1] הפסגה נפתחה במסיבת עיתונאים משותפת של שני הנשיאים. לאחר מכן קיימו השניים פגישה פרטית שאליה הצטרפו בהמשך גם יועציהם. לאחר מכן קיימו הנשיאים מסיבת עיתונאים נוספת (אתר הקרמלין, 16 ביולי 2019; טאס, 17 ביולי 2018). מייק פומפאו, מזכיר המדינה של ארה”ב, ושר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב נפגשו גם הם בשולי הפסגה (חשבון הטוויטר של משרד החוץ הרוסי, טאס, 16 ביולי 2018).
  • הסוגיה הסורית הייתה אחת מתוך מגוון נושאים שנדונו בפסגה. בשלב זה אין בידינו מידע על סיכומים/הבנות שהושגו בין פוטין לטראמפ בסוגיה זאת. בהתבטאויותיהם הפומביות הדגישו נשיאי רוסיה וארה”ב את חשיבות שי הפעולה בזירה הסורית ואת תמיכתם בביטחונה של ישראל. להלן עיקרי התבטאויות השניים בנושא הסורי:
    • לדברי הנשיא פוטין רוסיה וארה”ב יכולות ללא ספק לשתף פעולה ביניהן ולהוביל בכינון השלום בסוריה. בהתייחסו למצב בדרום סוריה אמר פוטין כי לאחר הבסתם הסופית של פעילי הטרור בדרום סוריה המצב ברמת הגולן צריך להיות תואם באופן מלא להסכם הפרדת הכוחות בין ישראל ובין סוריה משנת 1974.[2] לדבריו, הדבר יאפשר להשיב את השקט לרמת הגולן, לשקם את הסכם הפסקת האש בין סוריה לבין ישראל ולשמור על ביטחונה של ישראל. עוד ציין בדבריו, כי ניתן יהיה לקדם שלום ויציבות באזור על בסיס החלטה 338 של מועצת הביטחון[3] (אתר הקרמלין, 16 ביולי 2018). בהתבטאויותיו לא התייחס פוטין לשאלת מעמדה של איראן בסוריה.
    • הנשיא טראמפ אמר כי רוסיה סייעה לארה”ב במבצע שניהלה נגד דאעש, אשר מתקרב לסיומו. הוא הבהיר כי ארה”ב לא תאפשר לאיראן לנצל את המערכה נגד דאעש לקידום האינטרסים שלה. בהתייחסו לישראל ציין טראמפ כי ארה”ב פעלה [בשיתוף פעולה] עמה זמן ממושך, והיא קרובה יותר לישראל מאשר כל מדינה אחרת. הוא הוסיף כי רוסיה גם פועלת לטובתה של ישראל ורוצה לפעול בהקשר הסורי למען ביטחונה. בהתאם לכך, רוסיה וארה”ב תפעלנה יחד לטובתה של ישראל. טראמפ ציין כי צבאות רוסיה וארה”ב מתאמים את פעולותיהם בסוריה ובמקומות נוספים (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 16 ביולי 2018).
  • ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בירך על דברי הנשיא טראמפ והנשיא פוטין. הוא הביע הערכה כלפי המחויבות העמוקה, שהציג הנשיא האמריקאי, לביטחון מדינת ישראל והוסיף כי הברית בין ישראל לארה”ב מעולם לא הייתה איתנה יותר. נתניהו הביע גם את הערכתו לתיאום הביטחוני בין ישראל לרוסיה ושיבח את עמדתו של הנשיא פוטין בנוגע לצורך לקיים את הסכמי ההפרדה בין ישראל לסוריה משנת 1974. נתניהו ציין כי שוחח בפירוט רב על נושאים אלו עם שני הנשיאים בימים האחרונים (דף הפייסבוק של בנימין נתניהו, 16 ביולי 2018).
סוריה
המערכה בדרום סוריה

השתלטות הצבא הסורי על העיר דרעא

השבוע סיימו הצבא הסורי והכוחות התומכים בו את ההשתלטות על דרעא, העיר בה החלה ההתקוממות נגד המשטר הסורי לפני שבע שנים. נראה כי העיר נפלה לידי צבא סוריה ללא התנגדות משמעותית תוך יישום מרכיבי הסכם הפסקת האש מה-6 ביולי 2018. במסגרת זאת מסרו ארגוני המורדים לידי צבא סוריה את הנשק הכבד והבינוני וציוד צבאי שהיה ברשותם. פעילים שסירבו לקבל את ההסכם הורשו לעזוב את העיר ועברו בעיקר צפונה, לאיזור אדלב (סאנא, 15 ביולי 2018).

  • נראה כי מרבית המורדים ובני משפחותיהם פונו מדרעא לעבר אדלב שבצפון. פינויים נעשה בכמה פעימות. ב- 15 ביולי 2018 דווח כי בוצעה הפעימה הראשונה, במסגרתה יצאו אוטובוסים ובהם 450 פעילי ארגוני המורדים ובני משפחותיהם. השיירה לוותה ע”י אנשי הסהר האדום (סאנא, 15 ביולי 2015 ). נראה כי בין המפונים היו גם פעילי המטה לשחרור אלשאם, שהועברו לקניטרה, במסגרת הסכם עם צבא סוריה ובחסות רוסית (ספוטניק בשפה הערבית, 11 ביולי 2018).
הפעימה הראשונה של פינוי כוחות המורדים מדרעא העתיקה.   אנשי הסהר האדום הסורי מלווים את השיירה (סאנא, 15 ביולי 2018).
מימין: הפעימה הראשונה של פינוי כוחות המורדים מדרעא העתיקה. משמאל: אנשי הסהר האדום הסורי מלווים את השיירה (סאנא, 15 ביולי 2018).
התבססות צבא סוריה בפאתיו הדרומיים של אגן הירמוכ, שבשליטת דאעש

השבוע השתלט צבא סוריה על ישובים נוספים מצפון ומצפון מערב לדרעא, שהוחזקו ע”י ארגוני המורדים. ההשתלטות בוצעה על בסיס הפסקת האש מה-6 ביולי 2018 ללא התנגדות משמעותית. בכך התבסס צבא סוריה בפאתיה הדרומיים של המובלעת הנשלטת ע”י צבא ח’אלד בן וליד המזוהה עם דאעש וכוחותיו נערכו מולם. מהלכים אלו עשויים להערכתנו להתפרש כהכנה של צבא סוריה להתקפה נגד מובלעת דאעש מכיוון דרום ודרום מערב.

  • במסגרת ההתבססות השתלט צבא סוריה השבוע על העיר טפס, הנמצאת כעשרה ק”מ מצפון לדרעא, ועל כמה עיירות וכפרים שמסביבה. בטפס מתגוררים כ-50,000 תושבים והיא מהווה מרכז עירוני חשוב במרחב הצפון מערבי של דרעא. ב-12 ביולי 2018 נכנס צבא סוריה לעיר טפס. יום לפני כן נכנס לעיר כוח רוסי (סאנא, 12 ביולי 2018).
  • לאחר שהשתלט על העיר טפס התקדם צבא סוריה מערבה ותפס את תלאשערי (כ-3.5 ק”מ ממערב לטפס). במקביל התקדם כוח של צבא סוריה מהעיירה זיזון לעבר העיירה ג’לין, כ-5 ק”מ מצפון מערב לזיזון (בטולאת אלג’יש אלסורי, 12 ביולי 2018). בכך יצר צבא סוריה מרחב בשליטתו צפונית מערבית לדרעא, מול פאתיו הדרומיים של אזור אגן הירמוכ הנשלט ע”י דעאש.
כיבוש העיירה חיט ע”י צבא ח’אלד בן וליד
  • ב-12 ביולי 2018 כבש צבא ח’אלד אלוליד את העיירה חיט, שמצפון מערב לזיזון. זאת לאחר שארגוני המורדים עזבו את העיירה עם נשקם האישי בעקבות הסכם כניעה עם המשטר הסורי (ח’טוה, 12 ביולי 2018). בסרטון שפורסם נראים פעילי דאעש ודובר מטעמם נשבעים אמונים למנהיג דאעש אבו בכר אלבע’דאדי ומבטיחים להילחם בכופרים (ע’רבאא’, אתר המזוהה עם דאעש, 13 ביולי 2018). נראה כי כיבוש העיירה חיט נועד לשפר מוכנותו של צבא ח’אלד בן וליד לקראת התקפה אפשרית של צבא סוריה, תוך ניצול “החלל הריק” הצבאי שהתהווה עם יציאת ארגוני המורדים.
פעילי ח'אלד בן אלוליד בעיירה חיט, בסרטון שפרסמו נראה דובר שלהם נשבע בשמם אמונים למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי.    טנק של צבא ח'אלד בן אלוליד בעיירה חיט (ע'רבאא', אתר המזוהה עם דאעש, 13 ביולי 2018).
מימין: פעילי ח’אלד בן אלוליד בעיירה חיט, בסרטון שפרסמו נראה דובר שלהם נשבע בשמם אמונים למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע’דאדי. משמאל: טנק של צבא ח’אלד בן אלוליד בעיירה חיט (ע’רבאא’, אתר המזוהה עם דאעש, 13 ביולי 2018).
הלחימה במרחב קניטרה

עיקרי תמונת המצב

השבוע פתח צבא סוריה במהלך התקפי נגד אזורי מפתח ושטחים שולטים שממזרח ומדרום מזרח לקניטרה. הקרבות במרחב קניטרה לוו בריכוך ארטילרי ותקיפות מהאוויר של צבא סוריה. ההתקפה כללה שילוב של לחימה קרקעית לכיבוש שטחים שבידי המורדים יחד עם חתימה על הסדרי כניעה מקומיים. לחימה קשה במיוחד התנהלה בעיירה מסחרה (ממזרח לקניטרה), הסמוכה לתל מסחרה (עשרות הרוגים לצבא סוריה). בין המקומות שעליהם השתלט צבא סוריה ללא לחימה קרקעית בלט תל חארה, שטח שולט בעל חשיבות רבה מדרום מזרח לקניטרה. קודם לכן השתלט צבא סוריה על העיירה אלחארה ללא התנגדות, במסגרת הסכם כניעה שהושג במקום. לאחר ההשתלטות על תל אלחארה המשיך צבא סוריה להתקדם דרומה, להערכתנו לעבר העיר נוא שבשליטת המורדים (הנתונה להפגזות ארטילריות ולתקיפות אוויריות).

 

הערכת הכוחות ברמת הגולן (עדכני ל-17 ביולי 2018): באדום מסומנים האזורים שעליהם שולט צבא סוריה; בסגול אזורים שעליהם השתלט צבא סוריה באמצעות הסכמי כניעה; בירוק מסומנים האזורים שבשליטת המורדים ובשחור שטחים שבשליטת דאעש (מארסלון, 17 ביולי 2018).
הערכת הכוחות ברמת הגולן (עדכני ל-17 ביולי 2018): באדום מסומנים האזורים שעליהם שולט צבא סוריה; בסגול אזורים שעליהם השתלט צבא סוריה באמצעות הסכמי כניעה; בירוק מסומנים האזורים שבשליטת המורדים ובשחור שטחים שבשליטת דאעש (מארסלון, 17 ביולי 2018).

כיבוש העיירה מסחרה

  • בעיירה מסחרה, כ-12 ק”מ ממזרח לקינטרה, התחולל קרב קשה, שבסיומו השתלט צבא סוריה על העיירה (15 ביולי 2018). לאחר מכן השתלט צבא סורי העל תל מסחרה שממערב לה (סאנא, 16 ביולי 2018 ; מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 16 ביולי 2018). בקרב המורדים שנלחמו בכפר היו גם פעילי המטה לשחרור אלשאם (ג’בהת אלנצרה לשעבר). בתקשורת הסורית דווח, כי בלחימה במסחרה נהרגו למעלה משלושים חיילים וקצינים סוריים. בין ההרוגים תא”ל (עמיד) עסאף דיאב, מפקד בכיר בדביזיה 7 של צבא סוריה (זמאן אלוצל, 16 ביולי 2018:נצאא’ סוריא, 15 ביולי 2018). לאחר השתלטות צבא סוריה על העיירה נכנעו כמה עיירות שבסביבתה (ח’טוה, 16 ביולי 2018).
פעילי המטה לשחרור אלשאם בעיירה מסחרה.   פעיל המטה לשחרור אלשאם משגר רקטת אר.פי.ג'י לעבר חיילי צבא סוריה בעיירה מסחרה (אבאא', סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 15 ביולי 2018).
מימין: פעילי המטה לשחרור אלשאם בעיירה מסחרה. משמאל: פעיל המטה לשחרור אלשאם משגר רקטת אר.פי.ג’י לעבר חיילי צבא סוריה בעיירה מסחרה (אבאא’, סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 15 ביולי 2018).
נגמ"ש של צבא סוריה במסחרה.   צבא סוריה בעיירה מסחרה (ההסברה הקרבית של צבא סוריה, 16 ביולי 2018).
מימין: נגמ”ש של צבא סוריה במסחרה. משמאל: צבא סוריה בעיירה מסחרה (ההסברה הקרבית של צבא סוריה, 16 ביולי 2018).

ההשתלטות על העיירה אלחארה ועל תל אלחארה

  • מקום שולט בעל חשיבות רבה, שנתפס ע”י צבא סוריה, היה תל אלחארה (כ-16 ק”מ מדרום מזרח לקניטרה)[4]. קדמה לתפיסתו הפגזה ארטילרית על העיירה אלחארה (מדרום מזרח לתל חארה), שתושביה סירבו למסור את נשקם ולהיכנע לצבא סוריה (ענב בלדי, 16 ביולי 2018). בסופו של דבר הושג הסכם כניעה עם ארגוני המורדים שבעיירה, שבעקבותיו השתלט צבא סוריה על העיירה ללא קרב (סוכנות הידיעות ח’טוה, 16 ביולי 2018).
מהלכי צבא סוריה לכיוון דרום
  • בעקבות כיבוש תל אלחארה המשיך צבא סוריה להתקדם דרומה. נראה לנו כי יעד המהלך הסורי הינו העיר נוא, הנתונה לירי ארטילרי ותקיפות אוויריות, שגרמו למותם ופציעתם של עשרות בני אדם (אבאא’, סוכנות ידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 18 ביולי 2018; אלערבי אלג’דיד, 18 ביולי 2018). כמו כן ביצע צבא סוריה תקיפות אוויריות וארטילריות נגד תל אלג’אביה ותל אלג’מוע, שמצפון מזרח וממזרח לעיר נוא. תילים אלו שולטים על מרחב השליטה הדרומי של המורדים ועל חלקה הצפוני של המובלעת של דאעש (ענב בלדי, 17 ביולי 2018).

המהלך הסורי לאחר כיבוש תל אלחארה: התקדמות דרומה (מסומנת בחיצים) וירי ארטילרי  לעבר תל אלג'אביה (מסומן בכוכב שחור) ותל אלג'מוע (מסומן בעיגול) (ענב בלדי, 17 ביולי 2018).
המהלך הסורי לאחר כיבוש תל אלחארה: התקדמות דרומה (מסומנת בחיצים) וירי ארטילרי
לעבר תל אלג’אביה (מסומן בכוכב שחור) ותל אלג’מוע (מסומן בעיגול) (ענב בלדי, 17 ביולי 2018).

  • במקביל למהלכים הצבאיים התרחבה תופעת הסדרי הכניעה של עיירות וכפרים שבמרחב קניטרה. הסדרים אלו נעשים באמצעות פעילים בכירים בארגוני המורדים ואישים המזוהים עם המשטר הסורי (אלאח’באר, 17 ביולי 2017).
מעורבות בלחימה של מיליציות שיעיות המופעלות ע”י איראן
  • ב-3 ביולי 2018 הופצה ברשתות החברתיות תמונה שבה נראים לוחמי חטיבת פצ’ל אלעבאס, בפיקודו של אבו עג’יב, באזור הכפר דאעל (כ-15 ק”מ מצפון לדרעא)[5]. בימים האחרונים פורסמה תמונה נוספת של אבו עג’יב בעיירה דאעל, שככל הנראה צולמה גם היא בתחילת יולי 2018 (אלערב אליום, 11 ביולי 2018). המדובר בחטיבה עיראקית – שיעית הפועלת בחסות איראנית ולוחמיה משולבים בכיבוש דרום סוריה.

מפקד מיליציית אבו אלפצ'ל אלעבאס, המכונה אבו עג'יב (במרכז), בעיירה דאעל, שמצפון לדרעא (אלערב אליום, 11 ביולי 2018).
מפקד מיליציית אבו אלפצ’ל אלעבאס, המכונה אבו עג’יב (במרכז), בעיירה דאעל, שמצפון לדרעא (אלערב אליום, 11 ביולי 2018).

מזרח סוריה

דאעש ממשיך בלוחמת גרילה נגד צבא סוריה והמיליציות השיעיות במרחב אלבוכמאל

  • ב-11 ביולי 2018 ביצע דאעש שורה של התקפות נגד עמדות של צבא סוריה והכוחות המסייעים לו בקרבת אלבוכמאל ובשטח המדברי שבאזור העיר אלמיאדין (מצפון מערב לאלבוכמאל).
 פעיל דאעש מכוון תותח לעבר עמדות צבא סוריה באזור אלבוכמאל.   ני פעילי דאעש צועדים בשוחה במסגרת הערכות מול צבא סוריה (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 14 ביולי 2018).
מימין: פעיל דאעש מכוון תותח לעבר עמדות צבא סוריה באזור אלבוכמאל. משמאל: שני פעילי דאעש צועדים בשוחה במסגרת הערכות מול צבא סוריה (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 14 ביולי 2018).
  • ב-14 ביולי 2018 פרסמו מקורות סורים רשמיים סרטון בו נראים אמצעי לחימה של דאעש שאותרו על-ידי צבא סוריה בעיירה חסראת (כ-16 ק”מ מצפון לאלבוכמאל). אמצעי לחימה אלו כללו תחמושת, רקטות, ומכשיר קשר לווייני (סאנא, 14 ביולי 2018).
תקיפה של דאעש באזור שדה הנפט אלתנף
  • ב-17 ביולי 2018 תקפו פעילי דאעש כוח SDF (שבדומיננטיות כורדית) באזור שדה הנפט אלתנף (כ-49 ק”מ מצפון לאלבוכמאל). מטוסי הקואליציה ביצעו תקיפות אוויריות (נגד יעדי דאעש) במרחב (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 17 באפריל 2018). שדה הנפט אלתנף הינו אחד משדות הנפט הגדולים בסוריה.
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות דאעש
  • השבוע התאפיין בפעילות מעטה יחסית של דאעש. שתי פעולות ראויות לציון:
    • ב-14 ביולי 2018 אדם אחד נהרג ושניים נפצעו בהתקפה שביצעו פעילי דאעש נגד עמדת ביטחון בביתו של אסמאעיל אלהלוב, הסגן הראשון של מושל מחוז צלאח אלדין. ההתקפה התבצעה באזור אלעד’יה, כ-80 ק”מ מצפון לבגדאד (אלסומריה ניוז, 14 ביולי 2018).
    • ב-15 ביולי 2018 הודיע דאעש כי פעיל הארגון שיגר פצצות מרגמה לעבר כוחות הגיוס השבטי, כ-54 ק”מ מצפון לבעקובה (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 15 ביולי 2018). לא דווח על נפגעים.
פעילות כוחות הביטחון העיראקים
  • כוחות הביטחון העיראקים המשיכו השבוע בפעילות ביטחונית שמטרתה לאחר תשתיות והתארגנויות של דאעש:
    • מבצע “נקמת השהידים השנייה”: המבצע שהתנהל באגן אלעט’ים, שמצפון לבעקובה והסתיים ב-16 ביולי 2018 לאחר ארבעה ימים. במהלך המבצע נסרקו עשרות כפרים ע”י כוחות הביטחון העיראקים בסיוע חיל האוויר העיראקי. במבצע הושמדו מקומות מסתור של דאעש ונוטרלו מטעני חבלה (אלסומריה ניוז, 16 ביולי 2018).
    • ב-14 ביולי 2018 פתחו כוחות הביטחון במבצע “אריות [אזור] אלג’זירה”: במהלך המבצע נערכו סריקות במרחב שמצפון לנהר הפרת בעיראק, מציר חדית’ה – ביג’י ועד לגבול עיראק-סוריה. צוין כי כוחות הביטחון העיראקים מבצעים מדי פעם סריקות באזורים שהיו נתונים לשליטתו של דאעש ומצליחים לעצור פעילי דאעש ולאתר אמצעי לחימה ומטעני חבלה (אלסומריה ניוז, 14 ביולי 2018).

הכוחות העיראקיים הפועלים במסגרת מבצע "אריות (אזור) אלג'זירה" (אלע'ד פרס, 14 ביולי 2018).
הכוחות העיראקיים הפועלים במסגרת מבצע “אריות (אזור) אלג’זירה” (אלע’ד פרס, 14 ביולי 2018).

מצרים וחצי-האי סיני
פעילי דאעש הציבו מארב לצבא מצרים מערבית לאלעריש
  • ב-14 ביולי 2018 הודיעה שלוחת דאעש בסיני כי פעיליה השתלטו על אמצעי לחימה של צבא מצרים בעת שהציבו מארב ממערב לאלעריש. בתמונה שפרסמה השלוחה, נראים רימונים, משקפות ראיית לילה, משקפת שדה וציוד נוסף של צבא מצרים (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 14 ביולי 2018). יצויין כי לאחרונה הגביר דאעש את התקפותיו נגד כוחות הביטחון המצרים בצפון חצי-האי סיני, למרות הפעילות הביטחונית הנרחבת שמנהלים נגדו כוחות הביטחון המצרים.

אמצעי לחימה של צבא מצרים שנלקחו שלל על-ידי פעילי דאעש במארב (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 14 ביולי 2018).
אמצעי לחימה של צבא מצרים שנלקחו שלל על-ידי פעילי דאעש במארב (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 14 ביולי 2018).

פעילות ג’האדיסטית במדינות נוספות
פקיסטאן

פיגוע התאבדות של דאעש בעצרת בחירות

  • ב-13 ביולי 2018 קיבל דאעש אחריות לביצוע פיגוע התאבדות מצפון לקראצ’י. דעאש הודיע על הריגתם של למעלה משמונים בני אדם ופציעת עשרות נוספים. הפיגוע בוצע ע”י מחבל המכונה אבו בכר הפקיסטאני, שפוצץ אפוד הנפץ שנשא על גופו במהלך עצרת בחירות בעיר מסטונג (Mastung), שבמחוז בלוצ’יסטאן (כ-554 ק”מ מצפון לקראצ’י, כ-42 ק”מ ממזרח לגבול שבין פקיסטאן לאפגניסטאן). בהודעת דאעש נמסר, כי בין ההרוגים מיר סראג’ ח’אן, ראש המודיעין הפקיסטאני בבלוצי’יסטאן ואחד המועמדים בבחירות (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 13 ביולי 2018). כתבים של ערוץ הסי אן אן בפקיסטאן דיווחו על סמך מקורות מקומיים כי בפיגוע נהרגו לפחות 149 בני-אדם ו-186 נפצעו (סי אן אן, 16 ביולי 2018).

ברקע הפיגוע עומדים ניסיונות דאעש לשבש את הבחירות כשברקע חזרתו לפקיסטאן של ראש ממשלת פקיסטאן לשעבר נוואז שריף, שהורשע בעבירות שחיתות (כדי להתחיל ריצוי מאסר של עשר שנים). הפיגוע בעצרת הבחירות ארע כמה שעות לפני חזרתו והדבר הגביר את החששות הביטחוניים לקראת הבחירות הארציות (וושינגטון פוסט, 13 ביולי 2018). מעבר לכך ממחיש הפיגוע את הסיכון שב “זליגת” הפעילות הטרוריסטית הענפה של דאעש באפגניסטאן גם אל הזירה הפקיסטאנית, תוך ניצול חוסר היציבות הפוליטית.

אפגניסטאן

פיגוע התאבדות שביצע דאעש בקאבול

  • לפחות שבעה בני אדם נהרגו וחמישה-עשר נפצעו בפיגוע שביצע מחבל מתאבד שפוצץ את עצמו ב-15 ביולי 2018 בקרבת המשרד לשיקום כפרי ופיתוח בקאבול (Ministry of Rural Rehabilitation and Development – MoRRD) (ח’אאמה פרס, 15 ביולי 2018). מחוז ח’ראסאן של דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. בהודעה צוין כי פעיל הארגון, המכונה אבו יזיד הח’ראסאני, פוצץ אפוד נפץ שנשא על גופו בכינוס עובדי משרד הפיתוח הכפרי בקאבול. על פי ההודעה נפגעו בפיגוע כשישים בני אדם, חלקם נהרגו וחלקם נפצעו (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 15 ביולי 2018).

[1] היחסים בין ארה"ב לרוסיה סבלו מהידרדרות בשנים האחרונות. פוטין וטראמפ נפגשו בעבר בשולי אירועים בינלאומיים שונים וכן ערכו שיחות טלפון. זוהי הפגישה הרשמית הראשונה בין שני הנשיאים מאז תחילת נשיאותו של טראמפ.
[2]
הסכם הפרדת הכוחות (1974) – הסכם שנחתם בין ישראל לבין סוריה בתום מלחמת יום הכיפורים ומלחמת ההתשה שלאחריה. הסכם זה מגדיר את גבול ישראל-סוריה הנוכחי ואת ההסדרים הצבאיים הנלווים הכוללים הפרדה בין צה"ל צבא סוריה באמצעות הקמת רצועת חיץ שלתוכה נכנסו כוחות האו"ם. כמו כן קבע ההסכם אזורי דילול, בעיקר של טנקים וארטילריה.
[3]
החלטה 338 של האו"ם התקבלה באו"ם במהלך מלחמת יום הכיפורים וקראה לישראל ולסוריה להפסיק את הלחימה ולהתחיל בתהליך של משא ומתן. ההחלטה קראה גם לקיים את החלטה 242 של האו"ם אשר התבססה על יזמה בריטית-אמריקנית בעקבות מלחמת ששת הימים.
[4]
תל אלחארה הינו הר בגובה של כ- 950 מ' השולט על שטחים נרחבים ברמת הגולן. עד לנפילתו בידי ארגוני המורדים (2014) שימש תל אלחארה כבסיס של צבא סוריה, שכלל בסיס מכ"מ להתרעה מוקדמת ומגדל לשידורי רדיו. ב-5 באוקטובר 2014 כבש ארגון ג'יש אלאבאביל, אחד מארגוני המורדים, את התל מידי צבא סוריה.
[5]
ראו פרסום מרכז המידע מה- 9 ביולי 2018: "חזבאללה ומיליציות שיעיות המופעלות ע"י איראן משולבים במערכה שמנהל צבא סוריה לכיבוש דרום סוריה".