מבט לג’האד העולמי (18-14 בספטמבר 2017)

השיחות באסטנה בין נציגי רוסיה, תורכיה ואיראן (עמוד הפייסבוק של שגרירות רוסיה בקזחסטן, 15 בספטמבר 2017)

השיחות באסטנה בין נציגי רוסיה, תורכיה ואיראן (עמוד הפייסבוק של שגרירות רוסיה בקזחסטן, 15 בספטמבר 2017)

לוחמי כוחות SDF סמוך לנשים, ילדים ופצועים לאחר שדאעש השתמש בהם כמגן אנושי (חשבון הטוויטר قوات سوريا من الجبهة@QSD_Jabha, 14 בספטמבר 2017).

לוחמי כוחות SDF סמוך לנשים, ילדים ופצועים לאחר שדאעש השתמש בהם כמגן אנושי (חשבון הטוויטר قوات سوريا من الجبهة@QSD_Jabha, 14 בספטמבר 2017).

שני טילי נ

שני טילי נ"ט של צבא סוריה, שנתפסו על-ידי פעילי דאעש בכפר אבו אלתבאביר.

חמשת פעילי דאעש שהשתתפו בהתקפה במח'מור לפני היציאה לפעולה (חשבון גוגל פלוס על-שם يحيى البغدادي, 17 בספטמבר 2017. במקור: סוכנות אעמאק של דאעש).

חמשת פעילי דאעש שהשתתפו בהתקפה במח'מור לפני היציאה לפעולה (חשבון גוגל פלוס על-שם يحيى البغدادي, 17 בספטמבר 2017. במקור: סוכנות אעמאק של דאעש).

הודעת קבלת האחריות של דאעש לפיצוץ מטען החבלה ברכבת התחתית בלונדון (אח'באר אלמסלמין, 15 בספטמבר 2017).

הודעת קבלת האחריות של דאעש לפיצוץ מטען החבלה ברכבת התחתית בלונדון (אח'באר אלמסלמין, 15 בספטמבר 2017).

פעילי דאעש ניצבים מאחורי שני בני אדם, שראשם נערף בקונאר אפגניסטאן (אח'באר אלמסלמין, 13 בספטמבר 2017).

פעילי דאעש ניצבים מאחורי שני בני אדם, שראשם נערף בקונאר אפגניסטאן (אח'באר אלמסלמין, 13 בספטמבר 2017).

עיקרי אירועי השבוע
  • עיקרי ההתפתחויות בשבוע שחלף בזירה הסורית:
    • הכוחות הסוריים מתבססים במרחב דיר אלזור במטרה לכתר את פעילי דאעש המצויים בעיר ובסביבתה ולנתק את הערוצים הלוגיסטיים שלהם. במקביל פועלים הכוחות הסוריים להשמשת שדה התעופה דיר אלזור, שכוחותיהם חברו אליו. פעילות צבא סוריה מתבצעת בסיוע רוסי, שמצא ביטויו, בין השאר בירי שבעה טילי שיוט מצוללות במזרח הים התיכון לעבר מטרות דאעש באזור דיר אלזור.
    • בשיחות באסטנה בין רוסיה, תורכיה ואיראן הושג הסכם נוסף להפחתת ההסלמה באזור אדלב. הכוונה היא לשגר כוחות פיקוח רוסיים, איראנים ותורכיים לאדלב. יישום ההסכם החדש טומן בחובו קשיים רבים משום שחזית פתח אלשאם (ג’בהת אלנצרה לשעבר) מהווה את הכוח הדומיננטי במרחב אדלב. להערכתנו פעילי חזית פתח אלשאם יתנגדו בכוח לכל ניסיון לפרוק את נשקם או לפגוע בשליטתם על האוכלוסייה המקומית.
  • בזירה העיראקית ביצע דאעש השבוע שורה של פעולות טרור וגרילה נגד אזרחים שיעים וכוחות הביטחון העיראקים. שיאה של פעילות זאת היה פיגוע הרג מורכב, שבוצע באזור העיר אלנאצריה במרחב השיעי של דרום עיראק. בפיגוע נהרגו 59 בני אדם ו-96 נפצעו.
  • השבוע פוצץ מטען מאולתר ברכבת נוסעים במערב לונדון. 29 בני אדם נפצעו, רובם באורח קל. דאעש קיבל אחריות על הפיגוע (הגם שעדיין אין הוכחות לקשר בין מבצע/מבצעי הפיגוע לבין דאעש). כוחות הביטחון הבריטים עצרו עד כה שני חשודים.
הסכם נוסף להפחתת ההסלמה בין רוסיה, תורכיה ואיראן
  • השבוע נמשכו השיחות בין איראן, רוסיה ותורכיה במסגרת תהליך ההסדרה המתבצע בסוריה. נציגים של איראן, רוסיה ותורכיה נפגשו לסבב השישי של שיחות ההסדרה, שהחל ב-14 בספטמבר 2017 באסטנה. במקביל נפגש שר החוץ האיראני, מחמד-ג’ואד זריף, בסוצ’י שברוסיה, עם הנשיא פוטין, ודן עמו, בין השאר, בהתפתחויות בסוריה.
  • ב-15 בספטמבר 2017 הודיעו רוסיה תורכיה ואיראן, כי במהלך סבב השיחות הנוכחי באסטנה, הושג הסכם להפחתת ההסלמה באזור אדלב. בכך הושלמו ההסכמים להפחתת ההסלמה בארבעה אזורים בסוריה: דרום סוריה, אלע’וטה המזרחית, חמץ ואדלב. הוסכם על הקמת מרכז תיאום רוסי-סורי-תורכי שיפקח על יישום ההסכם בארבעת האזורים. בהודעת סיכום משותפת, שפורסמה בתום סבב השיחות, הודגש, כי תוקף ההסכם הוא לחצי שנה, עם אפשרות להארכתו בהסכמת שלושת המדינות השותפות לו.
  • השליח המיוחד של נשיא רוסיה לנושא ההסדרה בסוריה הצהיר, כי סוכם על שיגור כוחות פיקוח רוסיים, איראניים ותורכיים לאדלב (500 מכל מדינה), אולם על המיקום המדויק של כוחות הפיקוח יוחלט בהמשך. משרד החוץ התורכי מסר שרוסיה, איראן ותורכיה הסכימו לפרוש משקיפים בנקודות ביקורת במרחב אדלב. נמסר שכוח המשימה התורכי יימנע לחימה בין המשטר הסורי ל”כוחות האופוזיציה” ויאכוף את הסכמי הפסקת האש (רויטרס, 15 בספטמבר 2017).

להערכתנו, יישום ההסכם החדש הנוגע למרחב אדלב טומן בחובו קשיים רבים. זאת משום שחזית פתח אלשאם (ג’בהת אלנצרה לשעבר) המזוהה עם אלקאעדה הינה הכוח הצבאי הדומיננטי במרחב אדלב. ההסכם שהושג (כמו קודמיו) אינו מכיר בחזית פתח אלשאם ובמסגרת-העל הצבאית שלה (המטה לשחרור אלשאם). לפיכך צפוי להערכתנו, כי חזית פתח אלשאם, אליה עלולים להצטרף פעילים מדאעש ומארגונים נוספים, תתנגד בכוח לכל ניסיון לפרוק את נשקה או לפגוע בשליטתה על האוכלוסייה המקומית. בהנחה שכך, עלול מחוז אדלב להפוך לאבן הבוחן של סיכויי יישום ההסכמים להפחתת ההסלמה, שהושגו בשיחות באסטנה.

עיקרי ההתפתחויות בסוריה
המערכה לכיבוש אלרקה

נמשכת המערכה לכיבוש אלרקה ע”י כוחות SDF, ללא שינויים משמעותיים בשטח. פעילי דאעש עדיין שולטים על מספר שכונות, ממרכז העיר לכיוון צפון, כאשר אזור השליטה הגדול יותר מצוי בצפון העיר (ראו מפה). שאר השכונות, המצויות במרבית שטחה של העיר, נמצאות בשליטת כוחות SDF (קאסיון, 13 בספטמבר 2017). כוחות דאעש ממשיכים בלחימה עזה תוך גרימת אבידות לכוחות SDF (אלצואהם, 16 בספטמבר 2017).

לוחם cכוחות SDF סמוך לדחפור המשמש את הכוחות באחד מרחובות העיר העתיקה של אלרקה.    מראות ההרס באחד מרחובות העיר העתיקה (חשבון הטוויטר داعش عاجل@DaeshAjel10, 18 בספטמבר 2017).
מימין: לוחם cכוחות SDF סמוך לדחפור המשמש את הכוחות באחד מרחובות העיר העתיקה של אלרקה. משמאל: מראות ההרס באחד מרחובות העיר העתיקה (חשבון הטוויטר داعش عاجل@DaeshAjel10, 18 בספטמבר 2017).
  • ב-14 בספטמבר 2017 פורסם סרטון בו נראים לוחמי כוחות SDF סמוך לנשים, ילדים ופצועים מורעבים, נמסר, כי דאעש השתמש בהם כ”מגן אנושי” בקרבת בית החולים הלאומי של אלרקה. לוחמי SDF חילקו להם מזון אוכל לאחר שהם לא אכלו מספר ימים (חשבון הטוויטר قوات سوريا من الجبهة@QSD_Jabha, 14 בספטמבר 2017).
המערכה על דיר אלזור

הכוחות הסורים ותומכיהם החלו בפעולות להשמשת שדה התעופה הצבאי של דיר אלזור, אשר הכוחות הסורים חברו אליו. במסגרת הפעולות נכבשו גם מספר כפרים ושטחים, שבקרבת השדה, כדי ליצור “מרחב ביטחון” סביבו. כמו כן מסרו הכוחות הסורים, כי הם מאבטחים את מסלולי ההמראה והנחיתה בשדה התעופה כדי לאפשר תנועת מטוסים (הטלוויזיה הסורית, 16 בספטמבר 2017). במקביל ממשיכים הכוחות הסורים להתבסס במרחב דיר אלזור במגמה לכתר את פעילי דאעש ולנתק את ערוצי האספקה שלהם.

  • במסגרת מאמציו להתבסס במרחב דיר אלזור השתלט צבא סוריה השבוע על מספר כפרים ואזורים: הכפר חויג’ת אלמרעיה (Huyjat Al Mri’iyah) שבקרבת שדה התעופה; מספר עמדות באזור הכפר אלמרעיה, שמדרום מזרח לשדה התעופה; הכפר אלבע’יליה, שמצפון מערב לדיר אלזור (הטלוויזיה הסורית, 16 בספטמבר 2017); ואזור ג’פרה, כשישה ק”מ דרומית מזרחית לדיר אלזור , סמוך לנהר הפרת (ספוטניק, 17 בספטמבר 2017).
  • להלן כמה התפתחויות נוספות באזור דיר אלזור:
    • יתכן וכוח של צבא סוריה חצה את הגדה המזרחית של נהר הפרת במרחב דיר אלזור. ב-15 בספטמבר 2017 הודיעה מריה זכרובה, דוברת משרד החוץ הרוסי, כי כוח של צבא סוריה חצה את נהר הפרת מהגדה המערבית למזרחית והתבסס בכמה עמדות באזור זה. פעולה זו מאתגרת את קביעת כוחות SDF הנתמכים ע”י ארה”ב, כי נהר הפרת הינו “קו אדום” וכי הם לא יתירו לכוחות הסורים לחצות לגדה המזרחית של הנהר (Syria-Victory, 16 בספטמבר 2017). לא צוין היכן בדיוק חצה כוח צבא סוריה את נהר הפרת אך להערכתנו המדובר באזור דיר אלזור.
    • ארגון דאעש קרא לתושבי השכונות הנמצאות תחת שליטתו בדיר אלזור לפנות את העיר והכריז עליהן כשטח צבאי סגור (אלנשרה, 14 בספטמבר 2017). הכוחות הסורים, שקודם היו נצורים, הידקו עתה את המצור על דאעש ועתה אין באפשרות תושבים ופעילים להימלט מהעיר. בתקשורת הסורית דווח, כי לאחר הסרת המצור מעל דיר אלזור נכנסו לעיר חיילים רוסיים, פעילי מיליציות שיעיות מאיראן, מעיראק, מלבנון, מאפגניסטאן, ומתימן, אליהם הצטרפו גם מיליציות סוניות ושבטיות מאלרקה, דיר אלזור ואלחסכה (ח’טוה, 15 בספטמבר 2017).
    • לנוכח זאת התפרסמה הודעה מטעם גוף בשם “מועצת דיר אלזור”, שהזהירה מפני השתלטות המיליציות האיראניות יחד עם הכוחות הסורים על האזור. לדברי ההודעה רוב תושבי דיר אלזור הם סונים וההשתלטות תביא לסכסוכים מדיניים ואתניים ותערער את היציבות בטווח הארוך (אלערביה אלחדת’, 13 בספטמבר 2017).
    • שתי צוללות רוסיות הממוקמות במזרח הים התיכון, ביצעו ירי לעבר מטרות דאעש דרומית מזרחית לדיר אלזור. בדיווח של משרד ההגנה הרוסי נמסר: “ב-14 בספטמבר שתי הצוללות, “וולקי נובגורוד” וה”קולפינו”(Veliki Novgorod, Kolpino) , ביצעו ירי טילי “קליבר” לעבר מטרות חשובות של ארגון דאעש: מרכזי פיקוד, מרכזי תקשורת, מחסני נשק ותחמושת. נמסר כי שבעה טילי שיוט נורו לעבר המטרות (טאס, 14 בספטמבר 2017).
שיגור טילי השיוט "קליבר" לעבר מטרות דאעש בדיר אלזור ע"י הכוחות הרוסים.    פגיעה הטילים במטרות דאעש בדיר אלזור (עמוד הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 14 בספטמבר 2017).
מימין: שיגור טילי השיוט “קליבר” לעבר מטרות דאעש בדיר אלזור ע”י הכוחות הרוסים. משמאל: פגיעה הטילים במטרות דאעש בדיר אלזור (עמוד הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 14 בספטמבר 2017).
  • ריאן דילון דובר כוחות הקואליציה הצהיר כי המיליציות הנתמכות על ידי ארה”ב בסוריה אינן מתכוונות להיכנס לדיר אלזור. לדבריו יפחית הדבר את הסיכוי להיתקלות כוחות המשטר הסורי עם כוחות הקואליציה. דילון ציין, כי שדה הקרב בדיר אלזור צפוף ממילא והוסיף כי כוחות SDFצפויים להתקדם אל מרכז עמק הפרת (רויטרס, 14 בספטמבר 2017).

טיהור המרחבים הכפריים שממזרח לחמץ ולחמאה

  • הכוחות הסוריים עסקו השבוע בפעולות טיהור במרחב הכפרי שממזרח לחמץ ולחמאה. מטרת פעילות זאת היא להשלים את סילוק פעילי דאעש מכמה תאי שטח בהם הם עדיין שולטים. נראה כי ידם של הכוחות הסוריים הייתה על העליונה, למרות מוקדי התנגדות מקומיים של דאעש. כך למשל, הצליח דאעש להשתלט מחדש על הכפר אבו אלתבאביר, שממזרח לחמץ תוך גרימת אבדות לצבא סוריה בעקבות פיצוץ מכונת תופת ע”י מחבל מתאבד. דאעש טוען, כי כתוצאה מכך ספג צבא סוריה למעלה מ-22 הרוגים וכי לידי הארגון נפלו אמצעי לחימה רבים.
עיקרי ההתפתחויות בעיראק

דאעש ביצע השבוע שורה של פעולות טרור וגרילה נגד אזרחים שיעים וכוחות הביטחון העיראקים ברחבי עיראק. שיאה של מתקפת הטרור היה פיגוע הרג מורכב באזור העיר אלנאצריה, במרחב השיעי של דרום עיראק. על פי מקורות עיראקים נהרגו בפיגוע 59 בני אדם. מתקפה זאת של דאעש ממחישה, כי הארגון ממשיך לקיים את יכולותיו המבצעיות הגבוהות בעיראק, גם לאחר נפילת מוצול, תלעפר ומעוזים נוספים במערב המדינה.

  • ב-14 בספטמבר 2017 הגיעו פעילים חמושים של דאעש בשני כלי רכב למסעדה, שבעיר אלנאצריה. הפעילים החלו לירות לעבר הנוכחים במסעדה. משם הם המשיכו לנסוע עד למחסום סמוך של כוחות הביטחון העיראקים. נהג אחד המכוניות הפעיל מטען, ככל הנראה אפוד נפץ, שנשא עליו. כתוצאה מכך נהרגו אנשים נוספים. על פי מקורות עיראקים נהרגו 59 בני אדם, לפחות שבעה מהם אזרחים איראנים. כמו כן נפצעו 96 בני אדם (אלסומריה, 14 בספטמבר 2017; אלערביה, 14 בספטמבר 2017).
זירת הפיגוע במחסום (אלעאלם, 14 בספטמבר 2017).    נפגעים מפונים מזירת הפיגוע (יוטיוב, 14 בספטמבר 2017).
מימין: זירת הפיגוע במחסום (אלעאלם, 14 בספטמבר 2017). משמאל: נפגעים מפונים מזירת הפיגוע (יוטיוב, 14 בספטמבר 2017).
  • דאעש קיבל אחריות על הפיגוע. בהודעת קבלת האחריות צויין כי שלוש קבוצות של פעילי דאעש, שנשאו על גופם אפודי נפץ, תקפו שלושה יעדים שיעים בעיר אלנאצריה וסביבתה. בנוסף לכך, נאמר בהודעה, כי יום קודם לכן הציבו פעילי דאעש מארב לאנשי “הגיוס העממי” (מסגרת-על של מיליציות שיעיות הפועלת בחסות איראן) ליד העיר אלמסיב, שבאזור השיעי בדרום עיראק. על פי הודעת דאעש נהרגו ונפצעו בהתקפות הללו יותר מ-200 שיעים (אח’באר אלמסלמין, 14 בספטמבר 2017).
  • בנוסף לכך ביצע דאעש שורה של פעולות טרור וגרילה ברחבי עיראק:
    • אזור תלעפר: דאעש קיבל אחריות למתקפה נגד עמדה של “הגיוס העממי” באזור העיירה תלעבטה, כ-50 ק”מ דרומית מזרחית מהעיר. פעילי “הגיוס העממי” נמלטו מהמקום והעמדות היו נטושות בעת המתקפה (אח’באר אלמסלמין, 12 בספטמבר 2017).
    • מחוז דיאלא: דאעש דיווח כי חמישה שוטרים נהרגו באזור אלסעדיה, כ-120 ק”מ צפונית מזרחית לבגדאד. זאת בעקבות פיצוץ מטען נגד שיירה, שבה נסע קצין בכיר במשטרת עיראק (סוכנות מאתה של דאעש, 17 בספטמבר 2017).
    • התקפה בעיר אלמקדאדיה: ב-17 בספטמבר הודיע דאעש, כי 28 שיעים נהרגו בהתקפה שביצעו שני פעילי הארגון, שנשאו מקלעים, רימוני יד ואפודי נפץ בעיר אלמקדאדיה, כ-85 ק”מ צפונית-מזרחית לבגדאד (אעמאק, 17 בספטמבר 2017). מקורות עיראקיים רשמיים ציינו, כי עשרה בני-אדם נפגעו, חלקם נהרגו, בהתקפה של דאעש, שהייתה אמורה להיות בהיקף נרחב הרבה יותר (אלסומריה, 18 בספטמבר 2017).
    • מחוז אלאנבאר: צבא עיראק הודיע ב-17 בספטמבר 2017 כי סיכל מתקפה של דאעש שכוונה נגד מפקדה של צבא עיראק, דרומית-מזרחית לעיר אלרטבה (אלסומריה, 17 בספטמבר 2017).
    • מח’מור: דאעש הודיע ב-17 בספטמבר 2017 כי ארבעה מפעיליו, שנשאו אפודי-נפץ, תקפו בסיס צבאי אמריקאי חדש, שהוקם דרומית-מערבית לעיירה מח’מור, השמידו מספר תותחים והרגו מספר אמריקאים. בהודעה נוספת מסר דאעש, כי לפחות ארבעים אמריקאים נהרגו בהתקפה (אח’באר אלמסלמין, 17 בספטמבר 2017).
    • אזור חויג’ה: ריאן דילון, דובר הקואליציה הבינלאומית, מסר כי ארבעה מחבלים מתאבדים של דאעש נהרגו באזור העיירה אלחויג’ה כ-130 ק”מ דרומית מזרחית למוצול. על פי ההודעה לא היו הרוגים לכוחות העיראקי או לכוחות הבינלאומיים (וושינגטון פוסט, 17 בספטמבר 2017).
מצרים וחצי האי סיני
  • ב-13 בספטמבר 2017 תקפו פעילי דאעש מחסום של כוחות המשטרה המצרית בכניסה לרפיח (אלבואבה ניוז, 13 בספטמבר 2017). דאעש קיבל אחריות לפעולה. בהודעה מטעמו נמסר כי מחבל מתאבד של הארגון פרץ מחסום של צבא מצרים בדרום רפיח ופוצץ חגורת נפץ נגד מקום ריכוז של חיילים (אח’באר אלמסלמין המצטט את אעמאק, 13 בספטמבר 2017).
הג’האד במדינות נוספות
פיצוץ מטען מאולתר ברכבת נוסעים בלונדון
  • ב-15 בספטמבר 2017, בשעות הבוקר, התפוצץ מטען חבלה מאולתר ברכבת נוסעים בעת שעצרה בתחנת הרכבת “פארסונס גרין” (Parsons Green), שבמערב לונדון. 29 בני אדם נפצעו, כמה מהם סבלו מכוויות ואחרים נפגעו בהמולה בעת שניסו להימלט מהמקום. על פי דיווח שירות הבריאות הלאומי הבריטי, אף אחד מהפצועים לא נפצע באורח קשה. מחקירה ראשונית עלה, כי המטען לא התפוצץ במלואו, ככל הנראה בשל תקלה, והדבר מנע מספר רב יותר של נפגעים.
  • ב-16 בספטמבר 2017, יום לאחר הפיגוע, עצרה המשטרה הבריטית צעיר בן 18 בעיר דובר בחשד למעורבות בפיגוע. שמו וזהותו עדיין לא פורסמו. כמו כן נעצר חשוד נוסף בסוריי (Surey), שבדרום מזרח לונדון. סרט חדש שהושג ע”י ITV News, מראה אדם נושא תיק גדול בבוקר יום הפיגוע. האדם צולם סמוך לבית אחד החשודים בסוריי, 90 דקות לפני הפיצוץ (אנדפנדנט, 17 בספטמבר 2017).
  • דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע בהודעה שפרסם הארגון נאמר, כי המטען שהתפוצץ הינו אחד מכמה מטענים שהונחו ברחבי העיר. לדברי ההודעה נפצעו בפיגוע כשלושים בני אדם (“צלבנים”). ההודעה מסתיימת באיום כי “מה שיגיע [בהמשך] ימיט אסון גדול יותר ומר יותר” (אח’באר אלמסלמין, 15 בדצמבר 2017).

הודעת קבלת האחריות של דאעש לפיצוץ מטען החבלה ברכבת התחתית בלונדון (אח'באר אלמסלמין, 15 בספטמבר 2017).
הודעת קבלת האחריות של דאעש לפיצוץ מטען החבלה ברכבת התחתית בלונדון (אח’באר אלמסלמין, 15 בספטמבר 2017).

ההודעה הקצרה מאפיינת הודעות של דאעש בעקבות “פיגוע השראה”[1]. עם זאת בשלב זה אין בידינו מידע נוסף המאמת, כי דאעש או אדם שפעל מטעמו, הם אלו שביצעו את הפיגוע. ההודעה כי המטען שהתפוצץ הינו אחד מכמה מטענים שהונחו ברחבי לונדון הייתה כוזבת. היא נועדה להגביר את הפחד והמבוכה בקרב הציבור הבריטי ובקרב כוחות הביטחון הבריטים (שאכן חששו מפיגועים נוספים והעלו את הכוננות לרמה המכסימלית).

  • יוזכר כי לפני מספר שבועות פרסם ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב בביטאון אלקאעדה INSPIRE (גיליון מספר 17) קריאה לפעיליו לבצע פיגועים בארה”ב ובאירופה, בדגש על פגיעה ברכבות. שכן, על פי המאמר, הפגיעה ברכבות הינה “אמצעי פשוט אך בעל השפעה עצומה”. המאמר אף פרט את שיטות הפעולה שבהן יכולים לנקוט מבצעי הפיגועים: פגיעה ישירה ברכבת, מבחוץ או מבפנים; פגיעה בפסי הרכבת ותקיפה בתחנות רכבת, שהינן הומות אדם והדבר יגרום לנפגעים רבים[2]. בשלב זה לא ברור לנו האם שימשה קריאה זו השראה למבצעי הפיגוע במערב לונדון.
פיגוע התאבדות של דאעש והוצאה להורג של “סוכנים” באפגניסטאן
  • ב-13 בספטמבר 2017 פוצץ עצמו מחבל מתאבד בעמדת בידוק בקרבת אצטדיון הקריקט הבינלאומי של קאבול. לפחות שלושה בני אדם, ובהם שוטר, נהרגו וחמישה נפצעו (אפגניסטאן טיימס, 13 בספטמבר 2017). דאעש הודיע, כי ארבים אנשי כוחות הביטחון האפגנים נהרגו ונפצעו כתוצאה מפיצוץ אפוד נפץ של מחבל המכונה עבאס הח’ראסאני.
  • ב-13 בספטמבר 2017 פרסם דאעש צילומים של עריפת ראשיהם של שני בני אדם, בטענה ששימשו “סוכנים” של הקואליציה הבינלאומית. עריפת הראשים התבצע באזור קונאר, שבגבול אפגניסטאן- פקיסטאן.
התנהלות המדינה האסלאמית
סממני התפוררות בתפקוד “המדינה האסלאמית” בעקבות התבוסות של דאעש
  • בתקשורת הבריטית והרוסית דווח לאחרונה על סימפטומים להתפוררות של המדינה האסלאמית בעקבות התבוסות, שנחל דאעש:
  • הגרדיאן הבריטי דיווח, כי מאות פעילי דאעש, שנמלטו מאזורי שליטת הארגון, הגיעו למחוז אדלב במטרה לחצות את הגבול לתורכיה ומשם לשוב למדינות מהם הגיעו (במזרח התיכון, צפון אפריקה ואירופה). דווח, כי כמה עשרות לוחמים כבר הצליחו לעבור את הגבול. ארבעה פעילים סעודים הגיעו לסעודיה בתחילת ספטמבר 2017 לאחר שכל אחד מהם שילם 2000$ למבריחים. “אבו סעד”, פעיל דאעש ממוצא סעודי שנמלט מסוריה בסוף חודש אוגוסט סיפר, כי באדלב מצויים עתה כ-300 פעילים המנסים להימלט, רבים מהם הינם סעודים (הגרדיאן, 12 בספטמבר 2017).
  • דימיטרי פאוקטיסטוב (Dmitry Feoktistov), סגן ראש המחלקה לאתגרים ואיומים חדשים במשרד החוץ הרוסי, אמר במסיבת עיתונאים ברומא, כי דאעש החל להעביר את הכספים שברשותו מאזורי שליטתו בסוריה ובעיראק אל מדינות זרות ובכלל זה למדינות אירופה. פאוקטיסטוב הדגיש כי זו הפעם הראשונה בה מתועדת תנועת כספים הפוכה (בעבר הכספים הועברו לשטחים תחת שליטת דאעש ולא מהם). הוא אמר כי הסיבה לכך היא ככל הנראה איבוד השטחים של דאעש ותבוסתו הקרבה. כספים אלה אמורים, לדבריו, לתמוך בתאי הארגון שמחוץ לסוריה ועיראק ולשמש לביצוע פעולות טרור.
  • לדברי פאוקטיסטוב בעקבות אובדן הרווחים של דאעש ממסחר בנפט בסוריה, מנסה הארגון למצוא מקורות מימון חדשים, למשל: הפקת רווחים מהמרת כספים באזורים שבשליטתו; הברחת אוצרות תרבות ומכירתם; ניסיון להשתלט על סחר הסמים בצפון אפגניסטאן וסחר במוצרי נפט, שעדיין לא נפסק לחלוטין למרות, שדאעש איבד כ-90% מבארות הנפט שלו (RIA, 12 בספטמבר 2017).

התבטאות של חמזה בן לאדן עשויה להצביע על מצוקה בקרב ארגון חזית פתח אלשאם בסוריה

  • לאחרונה השמיע חמזה בן לאדן נאום שכותרתו “מצוקת אלשאם – מצוקת האסלאם”. בתחילת דבריו העלה חמזה בן לאדן על נס את הג’האד באלשאם (סוריה או סוריה רבתי) תוך הבעת תמיכה בלוחמים והזדהות עם סבלם. בהמשך הוא הזהיר את לוחמי הג’האד מפני מחלוקות ופירוד בינם לבין עצמם והסביר כי זוהי “מזימה” של האויב. הוא גם מזהיר את הלוחמים שלא להסכים ל”חצאי פתרונות” שמציעות מדינות העולם הוא פונה למוסלמים באינדונזיה, בצפון אפריקה ובמדינות נוספות ואומר, כי מצוקת אלשאם היא מצוקת האסלאם כולו וחייבים לסייע להם לפני שיהיה מאוחר מידי. לדבריו לוחמי הג’האד באלשאם זקוקים נואשות לסיוע המוסלמים “כאוויר לנשימה” (מוסד אלסחאב, 15 בספטמבר 2017).

התבטאות זאת משקפת להערכתנו את המצוקה בה נתונה חזית פתח אלשאם, שלוחת אלקאעדה בסוריה. ההצלחות הצבאיות של הכוחות הסורים והסכמי אסטנה שהאחרון שבהם עסק במרחב אדלב (“חצאי פתרונות”, בלשונו את חמזה בן לאדן), מאתגרים את חזית פתח אלשאם, שמרבית כוחה הצבאי מרוכז במרחב אדלב. נראה גם כי בקרב הארגון שוררות מחלוקות פנימיות, שעמדו בשורש הזהרתו של חמזה בן לאדן מפני “מחלוקות ופירוד”.

[1] ראו פרסום מרכז המידע מה-15 באוגוסט 2017: "ניתוח הודעות קבלת האחריות של דאעש על ביצוע פיגועים בחו"ל".
[2] ראו מבט לג'האד העולמי 16-10 באוגוסט 2017.