מבט לג’האד העולמי (19-13 ביוני 2019)

שני חיילים בצבא סוריה, שנשבו על-ידי פעילי המטה לשחרור אלשאם בכפר אלג'בין, הסמוך לתל אלמלח (אבאא', 15 ביוני 2019).

שני חיילים בצבא סוריה, שנשבו על-ידי פעילי המטה לשחרור אלשאם בכפר אלג'בין, הסמוך לתל אלמלח (אבאא', 15 ביוני 2019).

כלי רכב של ארגוני המורדים שהושמד על-ידי צבא סוריה על ציר אלחמאמיאת – אלג'בין (סאנא, 13 ביוני 2019).

כלי רכב של ארגוני המורדים שהושמד על-ידי צבא סוריה על ציר אלחמאמיאת – אלג'בין (סאנא, 13 ביוני 2019).

חברי החוליה של דאעש, שנעצרו באלרקה על-ידי SDF.

חברי החוליה של דאעש, שנעצרו באלרקה על-ידי SDF.

חידוש שבועת האמונים למנהיג דאעש (אתר שיתוף קבצי הוידאו mihanvideo.com, 16 ביוני 2019).

חידוש שבועת האמונים למנהיג דאעש (אתר שיתוף קבצי הוידאו mihanvideo.com, 16 ביוני 2019).

שיח' אבו סלמה אלמנע'אוי, שהינו, ככל הנראה, מפקד קבוצת הפעילים במאלי ובבורקינה פאסו (עומד במרכז).

שיח' אבו סלמה אלמנע'אוי, שהינו, ככל הנראה, מפקד קבוצת הפעילים במאלי ובבורקינה פאסו (עומד במרכז).

המחבל המתאבד המכונה חד'יפה אלח'ראסאני (שבכת שמוח', 15 ביוני 2019).

המחבל המתאבד המכונה חד'יפה אלח'ראסאני (שבכת שמוח', 15 ביוני 2019).

עיקרי אירועי השבוע
  • הזירה הסורית: במרחב אדלב נמשכת הלחימה בין צבא סוריה לארגוני המורדים בהנהגת המטה לשחרור אלשאם. הפסקת האש שהושגה (12 ביוני) קרסה לאחר מספר ימים. ב-15 ביוני ביצע צבא סוריה התקפת נגד במטרה לכבוש את אזור תל אלמלח, ממזרח לחלקו הדרומי של מישור אלע’אב, שנתפס ע”י ארגוני המורדים. התקפת הנגד נהדפה ע”י המטה לשחרור אלשאם, שדיווח כי צבא סוריה ספג אבידות קשות. מנגד, נהדפו מספר התקפות של ארגוני המורדים על עמדות צבא סוריה, שבמרחב תל אלמלח.
  • דאעש ממקד מאמציו בזירה הסורית בפעילות טרור וגרילה נרחבת נגד כוחות ה-SDF הכורדים. בלט השבוע פיגוע התאבדות באמצעות מכונית תופת בקרבת מטה כוחות הביטחון הכורדים בעיר אלקאמשלי (שבקרבת הגבול עם תורכיה). מוקדי הפעילות של דאעש נגד ה-SDF הינם מרחב אלמיאדין- דיר אלזור שבעמק הפרת, מרחב העיר אלרקה (“עיר הבירה” של דאעש לשעבר) ומרחב אלחסכה, שבעומק אזור השליטה הכורדי.
  • הזירה העיראקית: דאעש המשיך בפעולות טרור וגרילה במחוזות השונים, בעיקר בצפון עיראק ובמערבה. המתווים שבלטו השבוע הם פיצוץ מטעני חבלה על כלי רכב, ירי צלפים, הוצאות להורג של משתפי פעולה, הצתת שדות תבואה ופיגועי הרג נגד תושבים שיעים.
  • במחוזות השונים של דאעש במזה”ת, באפריקה ובאסיה נמשכה הפעילות ה”שגרתית”: בצפון חצי-האי סיני נמשכות ההתקפות על כוחות הביטחון המצרים (הפעלת מטעני חבלה, ירי צלפים); בדרום לוב, שהפכה למוקד הפעילות של דאעש במדינה, התנהלה לחימה בין פעילי דאעש לאנשי מליציה של צבא חפתר; בניגריה הותקף מחנה של הצבא הניגרי; במאלי ובבורקינה פאסו חידשו פעילי דאעש את שבועתם למנהיג דאעש אלבע’דאדי; בקונגו הותקף מחנה של צבא קונגו; באפגניסטאן בוצע פיגוע התאבדות במחסום של הממשל בעיר ג’לאלאבאד (8 הרוגים). באזור הימי של מלזיה נחטפו דייגים ע”י גורמים המזוהים עם דאעש והובאו לאי סולו, שבדרום הפיליפינים, כנראה לשם דרישת כופר עבורם.
עיקרי האירועים בסוריה
מרחב אדלב

ב-15 ביוני 2019 ביצע צבא סוריה מתקפת נגד, שמטרתה לכבוש מחדש את אזור העיירה תל אלמלח והכפר אלג’בין, שממזרח לחלקו הדרומי של מישור אלע’אב (העיירה תל אלמלח ממוקמת בסמוך לכביש מס’ 56, המוביל מחמאה לעבר מישור אלע’אב ומשם צפונה לכיוון אדלב). כזכור אזור תל אלמלח היה היחידי, שארגוני המורדים הצליחו להשתלט עליו במתקפת הנגד, שהם ערכו ב-7 ביוני 2019[1]. למתקפת הנגד של צבא סוריה קדמו ירי ארטילרי מאסיבי ומאות תקיפות אוויריות (אבאא’, 15 ביוני 2019). על פי התקשורת הרוסית הושגה קודם לכן (12 ביוני 2019) הפסקת אש, במסגרתה היו הצדדים היריבים אמורים להפסיק את כל פעולות האיבה (ספוטניק, 13 ביוני 2019). כמו הפסקת האש שקדמה לה, גם הפסקת האש הזו התמוטטה כעבור מספר ימים בעקבות מתקפת הנגד, שביצע צבא סוריה.

  • על פי דיווחי המטה לשחרור אלשאם הצליחו פעיליו להדוף את מתקפת הנגד. נמסר, כי צבא סוריה ספג אבידות קשות: על פי אינפוגרף, שפרסם המטה לשחרור אלשאם, נגרמו לצבא סוריה למעלה מחמישים הרוגים ופצועים. כמו כן נלקחו שלושה שבויים ואמצעי לחימה הושמדו ונלקחו שלל (אבאא’, 15 ביוני 2019).

אזור העיירה תל מלח (1); והכפר אלג'בין (2) שלעברו כוונה מתקפת הנגד של צבא סוריה, מצפון לו נמצא אזור אלחמאמיאת (3), בו הדף צבא סוריה התקפה של ארגוני המורדים (Google Maps).
אזור העיירה תל מלח (1); והכפר אלג’בין (2) שלעברו כוונה מתקפת הנגד של צבא סוריה, מצפון לו נמצא אזור אלחמאמיאת (3), בו הדף צבא סוריה התקפה של ארגוני המורדים (Google Maps).

  • מנגד, דיווח צבא סוריה, כי סיכל התקפה של ארגוני המורדים על אזור אלחמאמיאת, צפונית לתל אלמלח (סאנא, 13 ביוני 2019). התקפה נוספת של ארגוני המורדים של עמדות צבא סוריה, שבמרחב תל מלח, התבצעה בבוקר ה-18 ביוני 2019. סוכנות הידיעות הסורית דיווחה כי ההתקפה נהדפה ולכוח התוקף נגרמו אבידות רבות (סאנא, 18 ביוני 2018).
נמשך ירי הרקטות לעבר שדה התעופה הצבאי בחמאה
  • גם השבוע דווח, כי ארגוני המורדים שיגרו מספר רקטות גראד לעבר שדה התעופה הצבאי חמאה. לא נמסר על נפגעים בקרב צבא סוריה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 17 ביוני 2019).
גזרת כבאנה
  • בגזרת כבאנה, שבהר הכורדים (מדרום מערב לג’סר אלשע’ור), לא חל שינוי משמעותי בשטח. על-פי מפקד בארגוני מורדים לאחר הדיפת ניסיונות ההתקדמות של צבא סוריה ומליציות המסייעות לו ב-11 ביוני 2019 נשמר השקט בגזרה (ענב בלדי, 12 ביוני 2019).
סיכום ביניים של אבידות הצדדים
  • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי מאז 30 באפריל 2019 (ערב ההתקפה של צבא סוריה) נהרגו 1,664 בני אדם. מבין ההרוגים: 675 משתייכים לכוחות המורדים. 555 לצבא סוריה והכוחות המסייעים לו. 429 הרוגים הינם אזרחים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 17 ביוני 2019).
פעילות סיכול של המטה לשחרור אלשאם נגד דאעש
  • בעיצומה של הלחימה נגד צבא סוריה הודיע המטה לשחרור אלשאם, כי מנגנון הביטחון שלו עצר במהלך החודשיים האחרונים במרחב אדלב מפקדים ופעילי דאעש. חלק מהעצורים הוצאו להורג (אבאא’, 14 ביוני 2019). גוף שמאחוריו עומד כנראה המטה לשחרור אלשאם פרסם פרטים אודות חמישה-עשר בכירי דאעש שנעצרו (טלגרם, 14 ביוני 2019).

בכירים בדאעש, שנעצרו על-ידי מנגנון הביטחון של המטה לשחרור אלשאם במהלך החודשיים האחרונים. חלקם הוצאו להורג (הודעה מטעם גדודי הדיפת הפורשים, גוף שמאחוריו עומד להערכתנו
בכירים בדאעש, שנעצרו על-ידי מנגנון הביטחון של המטה לשחרור אלשאם במהלך החודשיים האחרונים. חלקם הוצאו להורג (הודעה מטעם גדודי הדיפת הפורשים, גוף שמאחוריו עומד להערכתנו המטה לשחרור אלשאם (טלגרם, 14 ביוני 2019).

מזרח סוריה
מרחב אלמיאדין- דיר אלזור
  • בשבוע שעבר נמשכו פעולות הטרור והגרילה של דאעש במרחב אלמיאדין- דיר אלזור להלן פירוט האירועים על-פי הודעת מחוז אלשאם-אזור אלח’יר :
    • 11 ביוני 2019: בוצע ירי לעבר “סוכן” המודיעין הצבאי של כוחות SDF באזור העיר אלבצירה. “הסוכן” נהרג (טלגרם, 12 ביוני 2019).
    • 15 ביוני 2019: בוצע ירי לעבר לוחם כוחות SDF בעיר אלבצירה, כ-14 ק”מ מצפון לאלמיאדין. הלוחם נהרג (טלגרם, 15 ביוני 2019).
    • 16 ביוני 2019: בוצע ירי לעבר משאית של כוחות SDF בעיירה ד’יבאן, חמישה ק”מ ממזרח לאלמיאדין. לוחם SDF נהרג ואחר נפצע (טלגרם, 16 ביוני 2019).
    • 16 ביוני 2019: בוצע ירי לעבר כלי רכב שטח של כוחות SDF בעיירה אלצבחה, כעשרים ק”מ מצפון לאלמיאדין. שלושה לוחמי SDF נהרגו ונפצעו (טלגרם, 16 ביוני 2019).
    • 16 ביוני 2019: הופעלו שני מטעני חבלה נגד מטה כוחות SDF בעיירה אלטיאנה, כשמונה ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. ארבעה לוחמי SDF נפצעו (טלגרם, 17 ביוני 2019).
    • 16 ביוני 2019: בוצע ירי לעבר כלי רכב של כוחות SDF כעשרה ק”מ מצפון מזרח לדיר אלזור. ארבעה לוחמי SDF נהרגו ונפצעו (טלגרם, 17 ביוני 2019).
המרחב שבין אלסח’נה לעמק הפרת
  • מחוז אלשאם – אזור חמץ דיווח, כי מארב של דאעש תקף ב-12 ביוני 2019, כוח של צבא סוריה ממזרח לעיר אלסח’נה. בתקיפה נהרגו אחד-עשר חיילי צבא סוריה וכמה חיילים נוספים נפצעו. שני כלי רכב נלקחו שלל (אח’באר אלמסלמין, 12 ביוני 2019).
צפון סוריה
צפון מזרח סוריה (עומק אזור השליטה הכורדי)

פיצוץ מכונית תופת בקרבת מפקדת כוחות ביטחון הפנים הכורדים באלקאמשלי

ב-17 ביוני 2018 ניסה מחבל מתאבד של דאעש, שנהג במכונית תופת, לחדור למפקדת כוחות ביטחון הפנים הכורדים (האסאיש, Aasyish) בעיר אלקאמשלי (בצפון אזור השליטה הכורדי, בקרבת הגבול עם תורכיה). משלא הצליח המחבל לחדור הוא פוצץ את המכונית בקרבת המפקדה. שבעה אזרחים נפצעו, בהם שלוש נשים וילד (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 17 ביוני 2019).

  • דאעש קיבל אחריות לפיגוע. על פי סוכנות עאמק הציבו פעילי דאעש מכונית תופת מול מפקדת המודיעין של כוחות SDF באלקאמשלי. על פי ההודעה, רבים מאנשי כוחות SDF, בהם מפקדים, נהרגו או נפצעו. בנוסף לכך, נגרם נזק רב למבנה ולכלי רכב, שחנו מולו. בהודעה צוין כי אלקאמשלי מהווה מרכז מנהלתי של כוחות SDF ובה ממוקמות מרבית המפקדות הצבאיות, הביטחוניות והאזרחיות (טלגרם, 17 ביוני 2019).
אחד מכלי הרכב שהושמדו, כתוצאה מפיצוץ מכונית התופת ליד מפקדת כוחות ביטחון הפנים הכורדים.     פינוי אחד מכלי הרכב שהושמדו (ANHA - Hawar News Agency, אתר חדשות כורדי הפועל מבלגיה, 17 ביוני 2019).
מימין: אחד מכלי הרכב שהושמדו, כתוצאה מפיצוץ מכונית התופת ליד מפקדת כוחות ביטחון הפנים הכורדים. משמאל: פינוי אחד מכלי הרכב שהושמדו (ANHA – Hawar News Agency, אתר חדשות כורדי הפועל מבלגיה, 17 ביוני 2019).

להערכתנו, פיגוע ההתאבדות באלקאמשלי, מהווה “עליית מדרגה” במערכת הטרור והגרילה שמנהל דאעש נגד SDF והכורדים בסוריה. יעד הפיגוע היה מתקן ביטחוני כורדי חשוב בצפון מזרח סוריה. פיגוע זה התרחש במסגרת עלייה רבה בנפח הפעילות של דאעש נגד כוחות SDF. מוקדי הפעילות של דאעש הינם עמק הפרת (מרחב אלמיאדין- דיר אלזור), מרחב העיר אלרקה (“עיר הבירה” לשעבר של דאעש) ועומק אזור השליטה של הכורדים (אזור אלחסכה ועתה גם אלקאמשלי).

פעילות טרור וגרילה אינטנסיבית במרחב אלחסכה
  • בשבוע שחלף ניכרה פעילות טרור וגרילה אינטנסיבית של דאעש בעיר אלחסכה, שבעומק אזור השליטה הכורדי. להלן אירועים מרכזיים על פי הודעת מחוז אלשאם – אזור אלברכה:
    • 12 ביוני 2019: פעילי דאעש, ביצעו ירי לעבר מפקד בכוחות SDF, בשכונה שבדרום העיר. המפקד נהרג (טלגרם, 14 ביוני 2019).
    • 14 ביוני 2019: פעילי דאעש ביצעו ירי לעבר שני מפקדים בכוחות SDF, בשכונה, שבדרום העיר. שני המפקדים נהרגו (טלגרם, 14 ביוני 2019).
    • 15 ביוני 2019: פוצץ אופנוע תופת נגד כלי רכב של כוחות SDF בשכונה, שבצפון העיר. שלושה לוחמים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 15 ביוני 2019).
    • 16 ביוני 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב שטח של כוחות SDF, כשלושים ק”מ ממזרח לאלרקה. נוסעי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 16 ביוני 2019).
    • 15 ביוני 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF באזור אבו ראסין, כשישים ק”מ מצפון מזרח לאלחסכה (וכעשרה ק”מ מדרום מערב לאלקאמשלי). נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 16 ביוני 2019).
    • 17 ביוני 2019: פעילי דאעש פרצו לביתו של איש המודיעין הצבאי של SDF בעיירה ע’ריבה אלשרקיה, כשמונים ק”מ מדרום לאלחסכה. איש המודיעין נורה למוות (טלגרם, 17 ביוני 2019).
הפעלת מטעני חבלה ע”י דאעש במרחב אלרקה
  • פעילי דאעש הפעילו ארבעה מטעני חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF בעיר אלרקה. לאחר ששלושה מטענים הופעלו בכמה משכונות העיר הופעל המטען הרביעי נגד כוח, שנחלץ לסייע. מחוז אלשאם – אזור אלח’ירשל דאעש דיווח, כי 14 לוחמי SDF שהיו בכלי הרכב נהרגו ונוספים נפצעו (טלגרם, 13 ביוני 2019). כמו כן נוטרל מטען חבלה קטן, שהתגלה במרכז העיר (SDF Press, 14 ביוני 2019).
  • המחוז אלשאם -אזור אלרקה דיווח כי ב-15 ביוני 2019 פשטו פעילי דאעש על עמדת שמירה של כוחות SDF בקרבת העיירה אלעג’יל, כתשעה ק”מ מדרום לאלטבקה. שני לוחמי SDF נלקחו בשבי והוצאו להורג (טלגרם, 16 ביוני 2019).
פעילות סיכול של כוחות SDF בעיר אלרקה
  • כוחות SDF הודיעו כי אנשיהם, בשיתוף פעולה עם כוחות הקואליציההבינלאומית , עצרו בליל ה-14-13 ביוני 2019 בעיר אלרקה שבעה פעילי דאעש סורים. השבעה היו חברים בחולית דאעש, שהייתה אחראית לפיצוץ מכוניות תופת ומטעני חבלה, שאירעו לאחרונה בערים אלרקה ומנבג’. ברשות החוליה נמצאו אמצעי לחימה, תחמושת וציוד להפעלת מטעני חבלה (SDF Press, 14 ביוני 2019).
אזהרה של דאעש לגבי הסיכונים הכרוכים במעבר הגבול מסוריה לתורכיה
  • מוסד המהגרים , אחד ממוסדות ההסברה של דאעש, פרסם אזהרה באנגלית (וככל הנראה גם בערבית) תחת הכותרת “מבריחים אינם אומרים את האמת לגבי הסיכונים והסכנות בנתיבים בהם הם עושים שימוש וגורמים צרות לאחינו”. ההודעה מזהירה את פעילי דאעש כי נתיבי הבריחה אלו אינם בטוחים משום שלאורכם מצויות נקודות ביקורת של צבא סוריה, צבא תורכיה והמטה לשחרור אלשאם. על-פי עדותו של אחד מפעילי דאעש, הוא ניסה לעבור את הגבול חמש פעמים באמצעות מבריח אך ללא הצלחה. לטענתו, חלה הרעה במצב לעומת המצב לפני כמה שנים. על פי ההודעה ניסיונות מעבר בנתיבי הברחה אלו עלולים להסתיים במוות או במעצר (טלגרם, 13 ביוני 2019).

כותרת האזהרה לגבי מבריחי הגבול בין תורכיה לסוריה (הודעת מוסד המהגרים המזוהה עם דאעש, טלגרם, 13 ביוני 2019).
כותרת האזהרה לגבי מבריחי הגבול בין תורכיה לסוריה
(הודעת מוסד המהגרים המזוהה עם דאעש, טלגרם, 13 ביוני 2019).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעולות הטרור והגרילה של דאעש
  • להלן עיקרי הפיגועים עליהם קיבל דאעש אחריות השבוע:
    • מחוז דיאלא: ירי צלפים באזור אלסעדיה, כשבעים ק”מ צפונית-מזרחית לבעקובה. שני לוחמים של יחידה מיוחדת של צבא עיראק נהרגו (טלגרם, 16 ביוני 2019).
    • מחוז דיאלא: תפיסת “מרגל” של המודיעין הצבאי העיראקי בביתו והוצאתו להורג, כארבעים ק”מ דרומית-מזרחית לבעקובה (טלגרם, 15 ביוני 2019).
    • מחוז נינוא: פיצוץ מטען נגד כלי רכב של הגיוס העממי, כשלושים ק”מ דרומית-מערבית לסנג’אר. מפקד בכוחות הגיוס העממי נהרג ופעיל נוסף נפצע (טלגרם, 15 ביוני 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: פיצוץ ביתו של מח’תאר אחד הכפרים ממזרח לסאמראא’. לאחר הפיצוץ הגיע למקום סיור משטרתי, ואז פוצץ דאעש מטען-חבלה נוסף. ארבעה שוטרים נפצעו (טלגרם, 14 ביוני 2019).
    • מחוז נינוא: פעילי דאעש ערכו מספר התקפות נגד העיירה אלעית’ה, כתשעים ק”מ מדרום לעיר מוצול. בהתקפות נהרגו ונפצעו ששה לוחמי הגיוס השבטי. כמו-כן הוצתו שדות תבואה השייכים לפעילי הגיוס השבטי (סוכנות אעמאק, על-פי טלגרם, 13 ביוני 2019).
    • מחוז נינוא: הצבת מארב נגד כוחות כורדים (ככל הנראה נגד הפשמרגה). בפאתי הר סנג’אר. מספר לוחמים כורדיים נהרגו ונפצעו. האירוע החל בפריצה לביתו של לוחם כורדי והפעלת מטען-חבלה נגד כלי-רכב צבאי, שעצר במקום. נגד כוחות כורדיים שהגיעו למקום הופעלה מכונית תופת. כתוצאה מהפעולות הללו נהרגו ונפצעו לוחמים כורדים (טלגרם, 12 ביוני 2019).
    • מחוז בגדאד: דאעש קיבל אחריות לביצוע שלושה פיגועים בשלוש שכונות בעיר בגדאד נגד התקהלויות של תושבים שיעים. דאעש טוען, כי בפיגועים נהרגו ונפצעו 35 בני אדם (טלגרם, 12 ביוני 2019). לא אותרו התייחסויות לפיגועים הללו בתקשורת העיראקית.
פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקים
  • להלן עיקר פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון העיראקים במחוזות השונים:
    • מחוז צלאח אלדין: כוח של המשטרה הפדרלית העיראקית איתר משגר רקטות על הכביש המהיר, שבין בגדאד לאלסאמראא’ (אלסומריה, 15 ביוני 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: כוח של המודיעין הצבאי העיראקי פשט על “בית-הארחה” של דאעש, כשתושים ק”מ מצפון-מערב לביג’י. במקום נמצאו שבעה-עשר מטעני חבלה ובית מלאכה (אלסומריה, 16 ביוני 2019).
    • מחוז בגדאד: כוח של המודיעין הצבאי העיראקי, שערך חיפושים אחר אמצעי לחימה של דאעש, איתר מצפון-מזרח העיר בגדאד מאגר של ציוד צבאי (אלסומריה, 16 ביוני 2019).
    • מחוז כרכוכ: כוח של המודיעין העיראקי עצר ארבעה מפקדי דאעש בכרכוכ. הארבעה ביצעו פיגועים נגד כוחות הביטחון העיראקים והפשמרגה במהלך המערכה לכיבוש מחוז נינוא מידי דאעש (סוכנות הידיעות העיראקית, 16 ביוני 2019).
    • מחוז דיאלא: כוחות הביטחון העיראקים עצרו “פעיל טרור” (במשתמע פעיל דאעש) במחוז דיאלא, כשברשותו חגורת נפץ (סוכנות הידיעות העיראקית, 16 ביוני 2019).
    • מחוז דיאלא: כוחות הביטחון העיראקים עצרו בבעקובה פעיל דאעש, בעת שהוביל מזוודה שהכילה משקפות לראיית לילה וציוד נוסף. חקירתו הובילה למעצר חוליה של פעילי דאעש (סוכנות הידיעות העיראקית, 17 ביוני 2019).
חצי-האי סיני ומצרים
  • נמשכות תקיפות דאעש נגד כוחות הביטחון המצרים בצפון חצי-האי סיני:
    • “מקור ביטחוני” מצרי מסר כי קצין משטרה וחמישה חיילים נפצעו מפיצוץ מטען חבלה שהוטמן בניידת משטרה, במהלך ביצוע סיור בצפון אלעריש (שאהד סינאא’, 13 ביוני 2019).
    • מחוז סיני של דאעש הודיע על הריגת חייל מצרי מירי צלף של דאעש ברפיח (טלגרם, 15 ביוני 2019).
    • מחוז סיני של דאעש הודיע על פיצוץ מטען-חבלה נגד חיילי צבא מצרים באזור אלמידאן, ממערב לאלעריש. תשעה חיילים נהרגו ונפצעו (טלגרם, 15 ביוני 2019). דאעש תיעד את הפיגוע.
    • חייל מצרי נהרג מירי צלפים בכפר אלמאסורה, שבקרבת הכביש הבינלאומי המוביל לרפיח (שהאד סינאא’, 16 ביוני 2019).
פעילות דאעש ברחבי העולם
לחימה בין דאעש לאנשי מיליציה המזוהים עם חפתר בדרום לוב
  • ב-15-12 ביוני 2019 התנהלה לחימה בין פעילי דאעש, לאנשי מיליציה של צבא חפתר, בהרי אלהרוג’ שבדרום לוב[2]. על פי הודעת דאעש נהרגו ונפצעו במהלך הלחימה עשרים אנשי מיליציה. עוד נמסר, כי קודם לכן נפגעו שלושים אנשי חפתר בקרבת העיירות תמסא וסמנו (ראו מפה) (שבכת שמחוח’, טלגרם, 15 ביוני 2019).
  • מנגד, דיווח צבא לוב כי ב-15 ביוני 2019 הסתיימו שלושת ימי לחימה נגד פעילי דאעש בהרי אלהרוג’ ובקרבת העיירה אלפקהא. על פי צבא לוב בקרבות נהרגו כ-16 פעילי דאעש והושמדו כ- 11 כלי רכב. חייל אחד מצבא לוב נפצע לאחר שכלי רכבו עלה על מוקש. עוד דווח כי צבא חפתר הפתיע את שרידי פעילי דאעש שהסתתרו בהרי אלהרוג’ וחיסל למעלה כ-12 מהם (אח’באר ליביא 24, 15-14 ביוני 2019).
מוקדי הלחימה בין דאעש לבין אנשי מיליציית חפתר בשבוע האחרון: הרי אלהרוג' (1); העיירה תמסה (2); העיירה סמנו (3) (Google Maps).     המרחב בו פועל דאעש באופן אינטנסיבי בשלושת החודשים האחרונים (Google Maps).
מימין: מוקדי הלחימה בין דאעש לבין אנשי מיליציית חפתר בשבוע האחרון: הרי אלהרוג’ (1); העיירה תמסה (2); העיירה סמנו (3) (Google Maps). משמאל: המרחב בו פועל דאעש באופן אינטנסיבי בשלושת החודשים האחרונים (Google Maps).

הרי אלהרוג' במרכז לוב (מסומנים בעיגול אדום) 
(Bing Sattelite).
הרי אלהרוג’ במרכז לוב (מסומנים בעיגול אדום)
(Bing Sattelite).

המרחב שבין הרי אלהרוג’ לעיירה סבהא משמש בחודשים האחרונים כמוקד פעילות טרור וגרילה של דאעש בלוב. פעילות זאת מתבטאת בתקיפת בסיסים ומחסומים וביצוע פיגועי ירי וחטיפות נגד אנשי מיליציה המזוהים עם צבא חפתר. כמו כן מקיימים פעילי דאעש פשיטות על עיירות הנתונות לשליטתם או להשפעתם של אנשי המיליציה. נראה לנו, כי מרחב זה ימשיך להיות אזור פעילות מועדף עבור דאעש, בשל הוואקום הביטחוני והממשלי השורר בו.

מחוז מערב אפריקה

התקפה נגד מחנה צבא ניגריה

  • פעילי מחוז מערב אפריקה של דאעש תקפו מחנה של צבא ניגריה, במדינת בורנו שבצפון מזרח המדינה. מחוז מערב אפריקה של דאעש הודיע, כי בהתקפה נהרגו לפחות עשרים חיילים. כמו כן נלקחו אמצעי לחימה רבים (שבכת שמוח’, 15 ביוני 2019).

חידוש שבועת האמונים במאלי ובבורקינה פאסו למנהיג דאעש

מאלי ובורקינה פאסו (Google Maps).
מאלי ובורקינה פאסו (Google Maps).

מחוז מערב אפריקה של דאעש פרסם ב-15 ביוני 2019 סרטון תחת הכותרת “התוצאות [הברוכות] יהיו לטובת אלה הדבקים בדת [האסלאם]”. בסרטון נראו פעילי הארגון במאלי ובבורקינה פאסו מחדשים את שבועת האמונים שלהם למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע’דאדי. הסיבה לחידוש השבועה, אינה ברורה, אך ייתכן כי הרקע לכך הוא פרישת פעילים מהארגון ורצון הפעילים שנותרו להביע תמיכה במנהיג דאעש ולעודד פעילים חדשים להצטרף (אתר שיתוף קבצי הוידאו mihanvideo.com, 16 ביוני 2019).

  • בסרטון נראית קבוצת פעילים רעולי פנים. אחד מהם, המכונה שיח’ אבו סלמה אלמנע’אוי, שהינו, ככל הנראה, מפקד הקבוצה, ציין (בערבית), כי בעקבות הקמת הח’ליפות האסלאמית הפכו המאמינים המוסלמים לקבוצה מלוכדת, בעוד שלפני-כן היה מדובר היה בקבוצות נפרדות ללא קשר ביניהן. הדובר ציין, כי פעילי דאעש השתלטו על מספר עיירות בניגריה, ניז’ר וצ’אד ו”כוחות הכפירה הבינלאומיים” לא יפגעו באמונתם ובנחישותם. בהמשך תועדו בסרטון שלוש קבוצות במאלי ובבורקינה פאסו, אשר חידשו את שבועת האמונים שלהן למנהיג דאעש. בסיום נראו עשרות פעילי דאעש רכובים על אופנועים ולצדם דגל דאעש (אתר שיתוף קבצי הוידאו mihanvideo.com, 16 ביוני 2019).
מפגן פעילי דאעש רוכבים על אופנועים המשמשים כלי תחבורה חשוב המאפשר לפעילי דאעש ניידות בתנאי השטח המדבריים והמדבריים למחצה (אתר שיתוף קבצי הוידאו mihanvideo.com, 16 ביוני 2019).    מפגן פעילי דאעש רוכבים על אופנועים המשמשים כלי תחבורה חשוב המאפשר לפעילי דאעש ניידות בתנאי השטח המדבריים והמדבריים למחצה (אתר שיתוף קבצי הוידאו mihanvideo.com, 16 ביוני 2019).
מפגן פעילי דאעש רוכבים על אופנועים המשמשים כלי תחבורה חשוב המאפשר לפעילי דאעש ניידות בתנאי השטח המדבריים והמדבריים למחצה (אתר שיתוף קבצי הוידאו mihanvideo.com, 16 ביוני 2019).
מחוז מרכז אפריקה
  • מחוז מרכז אפריקה של דאעש הודיע ב-16 ביוני 2019 כי פעילי הארגון תקפו עמדה של צבא קונגו במזרח המדינה (בקרבת הגבול עם אוגנדה). על-פי ההודעה, התנהלו חילופי-אש בין פעילי דאעש לחיילי צבא קונגו. מספר חיילים נהרגו והשאר נמלטו. בהמשך פרסם מחוז מרכז אפריקה תמונות של אמצעי לחימה ותחמושת, שנפלו שלל לידי פעילי דאעש בהתקפה (טלגרם, 16 ביוני 2019).
נשק ותחמושת שנפלו שלל לידי פעילי דאעש (טלגרם, 17 ביוני 2019).    האזור, שבו אירעה ההתקפה, לא הרחק מגבול קונגו-אוגנדה (Google Maps).    
מימין: נשק ותחמושת שנפלו שלל לידי פעילי דאעש (טלגרם, 17 ביוני 2019). משמאל: האזור, שבו אירעה ההתקפה, לא הרחק מגבול קונגו-אוגנדה (Google Maps).
אפגניסטאן (מחוז ח’ראסאן)

פיגוע התאבדות במחסום בג’לאלאבאד

  • ב-13 ביוני 2019 ביצע מחבל מתאבד של דאעש פיגוע התאבדות במחסום של הממשל האפגאני בעיר ג’לאלאבאד. דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. על פי הודעת קבלת האחריות בפיגוע נהרגו שמונה אנשי מיליציה שהיו במקום ושישה נפצעו (שבכת שמוח’, 15 ביוני 2019).
 המחבל המתאבד המכונה חד'יפה אלח'ראסאני (שבכת שמוח', 15 ביוני 2019).     זירת הפיגוע (www.tolonews.com , 13 ביוני 2019).
מימין: המחבל המתאבד המכונה חד’יפה אלח’ראסאני (שבכת שמוח’, 15 ביוני 2019). משמאל: זירת הפיגוע (www.tolonews.com , 13 ביוני 2019).
הפיליפינים
  • סוכנות AP דיווחה, כי עשרה דייגים נחטפו על-ידי גורמים המזוהים עם דאעש באזור הימי המלזי של בורניאו. החטופים נלקחו לאי סולו שבדרום הפיליפינים (שם מתקיימת פעילות דאעש). החוטפים השתלטו על שתי סירות דייגים וחטפו עשרה מהם, בעוד ששישה דייגים נוספים הצליחו לברוח. ההערכה של גורמי הביטחון המקומיים היא שהחטיפה בוצעה על-ידי ארגון הטרור אבו סיאף כדי לגבות דמי כופר, שכן בשנים האחרונות נחטפו על-ידי הארגון מספר זרים לצורכי קבלת דמי כופר. חלק מהחטופים הוצאו להורג על-ידי הארגון (סוכנות AP, 18 ביוני 2019).

[1] פרוט ראו מבט לג'האד העולמי 12-5 ביוני 2019.
[2]
הרי אלהרוג' הינם הרי בזלת, ששטחם 45,000 קמ"ר, הנמצאים במרכז לוב. הפסגה הגבוהה של הרים אלו הינה בגובה של כ-1,200 מטרים מעל פני הים (ויקיפדיה).