מבט לג’האד העולמי (2 -7 במאי 2019)

עשן מתמר בעקבות התקיפות האוויריות בעיירה אלהביט, שמדרום לאדלב (אבאא', 2 במאי 2019).

עשן מתמר בעקבות התקיפות האוויריות בעיירה אלהביט, שמדרום לאדלב (אבאא', 2 במאי 2019).

עשן מתמר בעקבות התקיפות האוויריות בעיירה אלהביט, שמדרום לאדלב (אבאא', 2 במאי 2019).

עשן מתמר בעקבות התקיפות האוויריות בעיירה אלהביט, שמדרום לאדלב (אבאא', 2 במאי 2019).

פגיעות בעמדות של צבא סוריה (טלגרם, 3 במאי 2019).

פגיעות בעמדות של צבא סוריה (טלגרם, 3 במאי 2019).

הטלת חימוש של חדר המבצעים

הטלת חימוש של חדר המבצעים "עורר את המאמינים" נגד עמדות צבא סוריה

כוחות ממונעים של

כוחות ממונעים של "הגיוס העממי" הפועלים במסגרת המבצע הצבאי נגד פעילי דאעש במדבר צלאח אלדין (al-hashed.net, 5 במאי 2019).

כוחות ממונעים של

כוחות ממונעים של "הגיוס העממי" הפועלים במסגרת המבצע הצבאי נגד פעילי דאעש במדבר צלאח אלדין (al-hashed.net, 5 במאי 2019).

נשק ותחמושת שנפלו לידי דאעש בהתקפה נגד המפקדה הצבאית של חפתר באזור סבהא

נשק ותחמושת שנפלו לידי דאעש בהתקפה נגד המפקדה הצבאית של חפתר באזור סבהא

נשק ותחמושת שנפלו לידי דאעש בהתקפה נגד המפקדה הצבאית של חפתר באזור סבהא

נשק ותחמושת שנפלו לידי דאעש בהתקפה נגד המפקדה הצבאית של חפתר באזור סבהא

עיקרי אירועי השבוע
  • בזירה הסורית התמקדה הלחימה בין הארגונים הג’האדיסטים לבין צבא סוריה במרחב אדלב. בשבוע האחרון גברה עצימות התקריות במרחב: צבא סוריה תקף בסיסים של המטה לשחרור אלשאם בדרום מרחב אדלב. כמו כן ביצעו כלי טיס רוסיים וסורים תקיפות אינטנסיביות נגד יעדי ארגוני המורדים במרחבים הכפריים של חמאה, אדלב וחלב. ארגוני המורדים שיגרו (פעם נוספת) רקטות לעבר כלי טיס רוסיים בשדה התעופה בחמימים ותקפו יעדים של צבא סוריה ברחפנים חמושים.
  • בזירה העיראקית החלו כוחות הביטחון העיראקים במבצעי טיהור נרחבים נגד דאעש במדבריות, שבצפון מערב המדינה. הטיהור מתבצע ע”י כוחות קרקעיים בסיוע אווירי. דאעש המשיך בפעילות הגרילה השגרתית שהתמקדה השבוע בהפעלת מטעני חבלה על צירים, בהם נעים כוחות הביטחון העיראקים.
  • בחו”ל נמשכות פעולות אינטנסיביות של מחוזות דאעש: בצפון חצי- האי סיני הופעל מטען חבלה ונורתה אש צלפים לעבר חיילי צבא מצרים (נמסר על חמישה חיילים הרוגים ותשעה פצועים); בצפון מזרח ניגריה הותקף מוצב של צבא ניגריה (דאעש טען כי נהרגו עשרה חיילים); במחוז לוב (אזור סבהא, העיר שבמרכז המדינה) הותקפה מפקדה של צבא חפתר (כתשעה הרוגים); באפגאניסטאן הופעלו שני מטעני חבלה נגד שוטרים אפגאנים במחוז ננגרהאר, שבקרבת הגבול עם פקיסטאן (דאעש טען כי נהרגו שבעה שוטרים). במחוז תימן תקף מחבל מתאבד עמדה של ארגון אלקאעדה (ארבעה הרוגים, על פי הודעת דאעש).
מרחב אדלב

בשבוע אחרון גברה עצימות התקריות שבין צבא סוריה לארגוני המורדים הג’האדיסטים במרחב אדלב: צבא סוריה תקף בסיסים של המטה לשחרור אלשאם, כ-35 ק”מ מצפון מערב לחמאה, וביצע ירי ארטילרי מאסיבי. כמו כן ביצעו כלי טיס רוסיים וסורים למעלה ממאה תקיפות אוויריות נגד יעדי ארגונים המורדים במרחבים הכפריים של חמאה, אדלב וחלב. ארגוני המורדים הג’האדיסטים תקפו יעדים של צבא סוריה באמצעות רחפנים חמושים, שיגרו (פעם נוספת) רקטות לעבר כלי טיס רוסיים בשדה התעופה בחמימים, שיגרו רקטות לעבר שדה תעופה של חיל האוויר הסורי, וביצעו התקפות קרקעיות.

התקפות קרקעיות של צבא סוריה בדרום מרחב אדלב
  • המטה לשחרור אלשאם הודיע ב-6 במאי 2019 כי מתנהלים עימותים עם כוחות “הנמר” (כוחותיו של סהיל חסן), כ-35 ק”מ מצפון מערב לחמאה. על פי ההודעה למעלה משלושים לוחמי “הנמר” נהרגו ועשרות נפצעו (אבאא’, 5 במאי 2019). כמו כן הודיע המטה לשחרור אלשאם על ניסיון התקדמות של צבא סוריה לעבר מרחב אדלב מכיוון המרחב הכפרי של לאד’קיה (טלגרם, 6 במאי 2019). מקורות סוריים רשמיים דיווחו בלאקוניות, כי צבא סוריה מכה במורדים בדרום מרחב אדלב (סאנא, 6 במאי 2019).
  • המטה לשחרור אלשאם פרסם הודעה רשמית, באמצעות אחד ממפקדיו המכונה אבו ח’אלד אלשאמי, כי כל כניסה של צבא סוריה (המכונה “הכיבוש הרוסי”) לאזור בשליטת המורדים (“אדמתנו המשוחררת”) “יתקבל בברזל ובאש”. כמו כן מפרטת ההודעה את הישגי המטה לשחרור אלשאם בפעילותה מול צבא סוריה (אבאא’, 6 במאי 2019).

אבו ח'אלד אלשאמי, מפקד במטה לשחרור אלשאם, מזהיר את צבא סוריה ("הכיבוש הרוסי") 
לבל יכנס ל"אזור המשוחרר"  (מרחב אדלב שבשליטת המורדים) (אבאא', 6 במאי 2019).
אבו ח’אלד אלשאמי, מפקד במטה לשחרור אלשאם, מזהיר את צבא סוריה (“הכיבוש הרוסי”) לבל יכנס ל”אזור המשוחרר” (מרחב אדלב שבשליטת המורדים) (אבאא’, 6 במאי 2019).

ירי ארטילרי של צבא סוריה
  • ב-3 במאי 2019 ביצע צבא סוריה ירי ארטילרי נגד ריכוזי כוחות ואמצעי לחימה של “פעילי טרור”, 38 ק”מ מדרום מערב לאדלב. על פי ההודעה נהרגו מספר פעילי טרור וכמה קני שיגור הושמדו (סאנא, 4 במאי 2019).
  • ב-4 במאי ביצע צבא סוריה ירי מאסיבי לעבר ציוד וכלי רכב צבאיים של המטה לשחרור אלשאם במרחב אדלב (סאנא, 4 במאי 2019). ב-4 במאי 2019 ביצע צבא סוריה ירי ארטילרי נגד עמדות של המטה לשחרור אלשאם בפרברי עיירה הנמצאת כארבעים ק”מ מצפון מערב לחמאה (סאנא, 4 במאי 2019).
תקיפות חיל האוויר הרוסי והסורי במרחב אדלב
  • להלן דיווחים על תקיפות חיל האוויר הרוסי והסורי במרחב אדלב:
    • ב-2 במאי 2019 דיווח המטה לשחרור אלשאם, כי מטוסי צבא סוריה וצבא רוסיה תקפו את העיירה אלהביט, כחמישים ק”מ מדרום לאדלב. כמו כן דווח על תקיפת חיל האוויר הרוסי מצפון לחמאה. נמסר כי חמישה אזרחים נהרגו ושמונה נפצעו (אבאא’, 3 במאי 2019). המטה לשחרור אלשאם, דיווח כי מטוסים רוסים תקפו בשעות הערב כפר הנמצא כעשרים ק”מ מדרום מערב לאדלב. כתוצאה מכך נהרגו ונפצעו תושבים (אבאא’, 3 במאי 2019).
    • ב-3 במאי 2019 דיווח המטה לשחרור אלשאם, כי מטוסים ומסוקים רוסים הפציצו, באמצעות מאות חביות נפץ כפרים ועיירות במרחב הכפרי שמדרום לאדלב (אבאא’, 3 במאי 2019).
  • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי החל מבוקר ה-4 במאי 2019 ביצעו מטוסי חיל האוויר הסורי, שלושים ושלוש תקיפות במרחבים הכפריים של חמאה ואדלב. המטוסים המריאו מבסיס אלשעיראת (28 ק”מ מדרום מזרח לחמץ) ומבסיס T4 (84 ק”מ ממזרח לחמץ). בחלק מהתקיפות נעשה שימוש בטילים בעלי עוצמת פיצוץ רבה. בנוסף לכך ביצעו מטוסי חיל האוויר הרוסי 56 תקיפות אוויריות במרחבים הכפריים של חמאה, אדלב וחלב (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 4 במאי 2019).
  • על פי דיווח באתר המזוהה עם צבא סוריה בוצעו למעלה ממאה תקיפות אוויריות ע”י כלי טיס רוסים וסורים. בתקיפות הללו הושמדו אמצעי קשר מתקדמים ועמדות לגילוי מוקדם של תנועות כלי טיס, שהוקמו במקומות שולטים במרחב אדלב. כמו כן הושמדו מחסני נשק ותחמושת ומספר מערות שבהן השתמשו ארגוני המורדים (בטולאת אלג’יש אלסורי, 5 במאי 2019).
שיגור רקטות לעבר בסיס חיל האוויר הסורי ג’ב רמלה
  • המטה לשחרור אלשאם הודיע כי שיגר רקטות גראד לעבר בסיס חיל האוויר הסורי ג’ב רמלה, 28 ק”מ ממערב לחמאה. בהודעה נמסר כי מבסיס זה ממריאים מסוקים התוקפים אזרחים במרחב הכפרי שמצפון לחמאה ובמרחב הכפרי שמדרום לאדלב (אבאא’, 5 במאי 2019).

מיקומו של בסיס חיל האוויר הסורי באזור ג'ב רמלה (Google Maps).
מיקומו של בסיס חיל האוויר הסורי באזור ג’ב רמלה (Google Maps).

צידוד משגר רקטות של המטה לשחרור אלשאם, לעבר שדה התעופה ג'ב רמלה (אבאא', 5 במאי 2019).      שיגור אחת מרקטות הגראד לעבר שדה התעופה (אבאא', 5 במאי 2019).
מימין: צידוד משגר רקטות של המטה לשחרור אלשאם, לעבר שדה התעופה ג’ב רמלה (אבאא’, 5 במאי 2019). משמאל: שיגור אחת מרקטות הגראד לעבר שדה התעופה (אבאא’, 5 במאי 2019).
ארגוני המורדים הג’האדיסטים
  • המטה לשחרור אלשאם וחמ”ל “עורר את המאמינים” (המזוהה עם אלקאעדה) הודיעו על שורת תקיפות שביצעו נגד יעדי צבא סוריה ונגד שדה התעופה הרוסי חמימים. להלן עיקרי האירועים:
    • תקיפות עמדות צבא סוריה באמצעות רחפנים חמושים: חדר המבצעים “עורר את המאמינים” תקף עמדות של צבא סוריה כעשרים ק”מ מדרום אלשע’ור. יוזכר כי בעבר עשה דאעש שימוש ברחפנים חמושים.[1]
    • שיגור רקטות לעבר שדה התעופה הרוסי בחמימים:
      • ב-2 במאי 2019 בשעות היום שיגרו כוחות המטה לשחרור אלשאם למעלה מ-35 רקטות גראד לעבר שדה התעופה חמימים, הבסיס הרוסי המרכזי בסוריה. בסרטון שפורסם נראה שיגור רקטות ממשגר רב-קני הנישא על-גבי משאית (אבאא’, 2, 5 במאי 2019). ירי הרקטות התבצע ששה ימים לאחר שחמ”ל “עורר את המאמינים” שיגר רקטות גראד לעבר שדה התעופה.
      • מרכז התיאום הרוסי הודיע כי הבסיס בחמימים הותקף פעמיים ע”י כוחות המטה לשחרור אלשאם. סה”כ שוגרו לעברו 36 רקטות. במהלך הירי נעשה שימוש גם בכלי טיס בלתי מאוישים. במהלך החודש שחלף ניסו “חמושים” לתקוף את בסיס חמימים 12 פעמים (ספוטניק, 6 במאי 2019).
    • ירי נ”ט: המטה לשחרור אלשאם הודיע, כי פלוגת הנ”ט שלו שיגרה טיל נ”ט לעבר טנקים של צבא סוריה, כארבעים ק”מ מצפון מערב לחמאה. על פי ההודעה הושמד הטנק (אבאא’, 4 במאי 2019).

טיל נ"ט, ששוגר לעבר טנק של צבא סוריה 
(אבאא', 4 במאי 2019).
טיל נ”ט, ששוגר לעבר טנק של צבא סוריה (אבאא’, 4 במאי 2019).

  • ירי רקטות לעבר מחנה של צבא סוריה: המטה לשחרור אלשאם הודיע כי שיגר רקטות לעבר מחנה צבא סוריה, הנמצא 37 ק”מ מצפון מערב לחמאה. על פי ההודעה נהרגו 18 לוחמים של מיליציית “הנמר” (של הקולונל סהיל אלחסן) ונפצעו 23 (אבאא’, 5 במאי 2019).
  • התקפות קרקעיות: המטה לשחרור אלשאם הודיע כי פעיליו תקפו ב-3 במאי 2019 עמדות של מיליציות המסייעות לצבא סוריה 37 ק”מ מצפון מערב לחמאה, על פי ההודעה, נהרגו בתקיפה למעלה מחמישים לוחמי המיליציות ועשרות נפצעו (אבאא’, 4 במאי 2019). כמו כן הודיע המטה לשחרור אלשאם, כי פעיליו תקפו כוח תצפית של המיליציות, כארבעים ק”מ מצפון מערב לחמאה. אנשי כוח התצפית נהרגו ונפצעו (אבאא’, 4 במאי 2019).
מזרח סוריה
נמשכות ההתקפות דאעש נגד צבא סוריה במדבריות סח’נה ותדמור
  • ב-3 במאי 2019 תקפו פעילי דאעש עמדות של צבא סוריה והכוחות המסייעים לו, במרחב המדברי של אלשערה, כ-30 ק”מ מצפון מזרח לתדמור (חשבון הטוויטר דיר אלזור 24, 3 במאי 2019).
פעילות גרילה אינטנסיבית של דאעש במרחב דיר אלזור ואלמיאדין

השבוע נמשכה פעולות הגרילה של דאעש נגד כוחות SDF בגדה המזרחית של נהר הפרת. כמו כן התבצעה פעילות דאעש נגד צבא סוריה ו-SDF ממערב לפרת. ייתכן שמדובר בפעילי דאעש שנמלטו מהגדה המזרחית של הפרת או כאלו שהסתננו לעמק הפרת ממרחב אלסח’נה.

  • להלן הפיגועים העיקריים שבוצעו ע”י דאעש באזור דיר אלזור ואלמיאדין:
    • מארב לכלי רכב: ב-2 במאי 2019 הפעילו פעילי דאעש מטען חבלה נגד כלי רכב בו נסעו לוחמי כוחות SDF בכפר הנמצא בגדה המערבית של הפרת, כ-12 ק”מ מצפון לדיר אלזור. שני לוחמי כוחות SDF נפצעו (www.khfalh.ga, 3 במאי 2019).
    • פיצוץ צינור גז (2 במאי 2019): פוצץ צינור הגז שהתוואי שלו מתחיל בשדה הגז אלג’בסה, שבאזור אלשדאדי (שבשליטת הכורדים), והוא מגיע עד לאזור שבשליטת צבא סוריה (13 ק”מ ממערב לדיר אלזור). במקביל תקפו פעילי דאעש עמדות צבא סוריה והכוחות המסייעים לו 14 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. מטוסי קרב ביצעו תקיפות במרחב שבו התנהלו העימותים (ME-NA Media Monitor, כלי תקשורת ומחקר העוסק במזרח התיכון ובצפון אפריקה, 3 במאי 2019). עד כה לא קיבל ארגון כלשהו אחריות לביצוע הפיגוע אך ככל הנראה המדובר בדאעש.
    • ירי לעבר מיכלית: ב-3 במאי 2019 נורתה אש לעבר מכלית מים של כוחות ,SDF 14 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. שני לוחמי כוחות SDF נפצעו (www.khfalh.ga, 3 במאי 2019).
    • פיצוץ מטען חבלה: המטען הופעל ק”מ מצפון לדיר אלזור. כמה לוחמי כוחות SDF נפצעו (חשבון הטוויטר דיר אלזור 24, 4 במאי 2019). עד כה לא קיבל ארגון כלשהו אחריות לביצוע הפיגוע אך ככל הנראה המדובר בדאעש.
הפעלת מטענים בלב אזור השליטה הכורדי
  • דאעש קיבל אחריות להפעלת מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF על ציר אלחסכה – אלשדאדי (בלב אזור השליטה הכורדי). דאעש הודיע כי ארבעה לוחמי SDF נהרגו וכלי הרכב הושמד (www.khfalh.ga, 5 במאי 2019).
  • דאעש קיבל אחריות להפעלת מטען חבלה נגד כלי רכב בו נסעו לוחמי SDF על ציר אלהול – אלקאמשלי. חמישה לוחמי SDF נהרגו ונפצעו וכלי הרכב נפגע (www.khfalh.ga, 5 במאי 2019).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
מבצעי טיהור של כוחות הביטחון העיראקים בצפון מערב עיראק נגד דאעש
  • עמיד (תת-אלוף) יחיא רסול, דובר מפקדת המבצעים המשותפים של צבא עיראק, הודיע ב-5 במאי 2019 כי כוחות צבא עיראק החלו בסדרה של מבצעים מיוחדים במדבריות של מחוזות נינוא ואלאנבאר, באמצעות תקיפות אוויריות והנחתת כוחות [ממסוקים]. התקיפות האוויריות בוצעו בתיאום עם מדינות הקואליציה הבינלאומית בעיראק (סוכנות הידיעות העיראקית, 5 במאי 2019).
  • ב-5 במאי 2019 פתח צבא עיראק, בסיוע כלי טיס של מדינות הקואליציה, במבצע “אריות אלג’זירה”[2] נגד פעילי דאעש, בצפון מערב עיראק (במחוז נינוא ובצפון מחוז אלאנבאר). עד כה נמסר על שמונה פעילי דאעש שנהרגו ושלושה מקומות מסתור שהושמדו (סוכנות הידיעות העיראקית, 5 במאי 2019). במקביל נמסר כי כוחות הביטחון העיראקים בסיוע “הגיוס העממי” וחיל האוויר פתחו במבצע צבאי נגד פעילי דאעש במדבר צלאח אלדין (שבצפון מערב עיראק) (Al-hashed, 5 במאי 2019).
ירי ממסוק לעבר כלי רכב של דאעש במהלך מבצע "אריות אלג'זירה".     מסוק של צבא עיראק מנחית כוחות קרקעיים (ערוץ היוטיוב NAS, אתר חדשות עיראקי, 5 במאי 2019).
מימין: ירי ממסוק לעבר כלי רכב של דאעש במהלך מבצע “אריות אלג’זירה”. משמאל: מסוק של צבא עיראק מנחית כוחות קרקעיים (ערוץ היוטיוב NAS, אתר חדשות עיראקי, 5 במאי 2019).
חצי- האי סיני ומצרים
  • סוכנות אעמאק של דאעש פרסמה ב-1 במאי 2019 סרטון המתעד הפעלת מטען חבלה נגד נגמ”ש של צבא מצרים בקרבת אלעריש (www.khfalh.ga , 1 במאי 2019). לא נמסרו פרטים על התקיפה.
  • “מקורות מקומיים בצפון סיני” מסרו, כי חמישה חיילים מצרים נהרגו ותשעה נפצעו בהתקפות שביצעו ככל הנראה פעילי מחוז סיני של דאעש בצפון סיני. כמה מהאירועים הללו: חילופי-אש בין “פעילי טרור” לצבא המצרי מערבית לעיר רפיח, שנמשכו יותר משעה; ירי צלפים שכתוצאה ממנו נהרג חייל מצרי על הכביש הבינלאומי ממערב; הפעלת מטען סמוך לאלעריש. שני חיילים נהרגו ושלושה נפצעו (חשבון הפייסבוק @ShahidSinai, 3 במאי 2019).
התקפות דאעש במחוזות ואזורים ברחבי העולם

התקפות דאעש במחוזות ואזורים ברחבי העולם

סרי לנקה

מתקפת הטרור בסרי לנקה (השלמה)[3]

  • על פי דיווחי כלי התקשורת מסרי לנקה סבורים השלטונות כי מאחורי מתקפת הטרור עמדו שתי התארגנויות: האחת, “קבוצת הייחוד הלאומית” (NTJ), בהנהגת מחמד זהראן (איש המפתח במתקפת הטרור): והשנייה, התארגנות בשם Jammiyathul Millathu Ibrahim. כוחות הביטחון הסרי לנקים ממשיכים לבצע חיפושים נרחבים אחרי פעילים וסייענים המשתייכים לארגונים הללו. בחיפושים נעצרו חשודים רבים ונמצאו כלי נשק, אמצעי חבלה וציוד רב, ששימשו את פעילי ההתארגנויות.
מחוז מערב אפריקה

ניגריה

  • ב-3 במאי 2019 פרצו פעילי דאעש לבסיס צבא ניגריה ואנשי מיליציה אזרחית ([4]CJTF) בעיירה מאגומרי (Magumeri), כארבעים ק”מ מצפון מערב למאידוגורי, בירת מדינת בורנו (ראו מפה). פעילי דאעש הגיעו למקום במשאיות ואופנועים וניהלו עימותים שנמשכו כשעה. בתום העימותים נמלטו חיילי צבא ניגריה והאזרחים מהמקום והבסיס נותר בשליטת דאעש במשך למעלה מארבע שעות. מאוחר יותר פעילי דאעש נסוגו מהבסיס כשהם נושאים עמם שלל רב (The Defense Post, אתר חדשות אמריקאי, 4 במאי 2019).
  • סוכנות אעמאק של דאעש פרסמה הודעה בה מקבל דאעש אחריות על התקפה נגד בסיס של צבא ניגריה במהלכה נהרגו עשרה חיילים (www.khfalh.ga, 3 במאי 2019).

העיירה מגומרי בה הותקף בסיס של צבא ניגריה מצפון מערב למאידוגורי, בירת מדינת בורנו
 (Google Maps).
העיירה מגומרי בה הותקף בסיס של צבא ניגריה מצפון מערב למאידוגורי, בירת מדינת בורנו (Google Maps).

 הסתערות של פעילי דאעש נגד המוצב של צבא ניגריה (www.khfalh.ga , 3 במאי 2019).     המוצב  מועלה באש (www.khfalh.ga , 3 במאי 2019).
מימין: הסתערות של פעילי דאעש נגד המוצב של צבא ניגריה (www.khfalh.ga , 3 במאי 2019). משמאל: המוצב מועלה באש (www.khfalh.ga , 3 במאי 2019).
לוב
  • סוכנות אעמאק של דאעש הודיעה כי 16 לוחמים מצבא חפתר נהרגו ונפצעו בהתקפה שביצעו פעילי דאעש נגד מטה של המפקדה הצבאית של חפתר באזור סבהא. התוקפים שחררו את כל האסירים שהיו כלואים שם, לקחו שלל ועזבו את המקום ללא נפגעים (טלגרם, 4 במאי 2019). מקורות מקומיים בלוב אישרו את הדיווח וציינו כי בין שמונה לתשעה לוחמים מצבא חפתר נהרגו בהתקפה (אלג’זירה, 4 במאי 2019).
טנק שנלקח שלל ע"י דאעש במהלך ההתקפה (www.khfalh.ga , 2 במאי 2019).     העיר סבהא, שבמרכז לוב (Google Maps)
מימין: טנק שנלקח שלל ע”י דאעש במהלך ההתקפה (www.khfalh.ga , 2 במאי 2019). משמאל: העיר סבהא, שבמרכז לוב (Google Maps)
אפגניסטאן
  • מחוז ח’ראסאן של דאעש קיבל אחריות להריגת שבעה שוטרים אפגניים בפיצוץ של שני מטעני-נפץ במחוז ננגרהאר, שבקרבת גבול אפגניסטאן-פקיסטאן (www.khfalh.ga , 3 במאי 2019).
תימן
  • ב-4 במאי 2019 תקף מחבל מתאבד של דאעש בסיס אלקאעדה, 117 ק”מ מדרום מזרח לבירה צנעאא’. על פי הודעת דאעש עבר המחבל את המחסומים של אלקאעדה עד שהגיע למקום, אשר בו התקיימה באותו זמן פגישה של פעילי הארגון. פעיל דאעש פוצץ את אפוד הנפץ שנשא על גופו במקום הפגישה. על פי הודעת דאעש שלושה פעילי אלקאעדה ומנהיג האזור (אמיר) נהרגו ופעילים נוספים נפצעו (www.khfalh.ga, 5 במאי 2019).

[1] ראו פרסום מרכז המידע מה-23 באפריל באוקטובר 2018: "השימושים שעשה דאעש ברחפנים בסוריה ובעיראק, ובחינת האיום העומד מאחורי הפעלתם בחו"ל לביצוע פעולות טרור".
[2]
אלג'זירה הינו כינוי לאזור המדברי שבצפון מערב עיראק החודר גם לשטחי סוריה ותורכיה.
[3]
סיכום על מתקפת הטרור ראו פרסום של מרכז מידע מה-29 באפריל 2019: "מתקפת הטרור בסרי לנקה: תמונת מצב ומשמעויות".
[4] Civilian Joint Task Force) CJTF):
מיליציה שאנשיה חמושים בנשק בסיסי, שהוקמה במאידוגורי (בירת מדינת בורנו) על-מנת להוציא בכוח את פעילי בוקו חראם מהעיר. המיליציה מונה למעלה מ-26,000 פעילים והיא פועלת במדינות בורנו ויובה, שבצפון מזרח ניגריה (ויקיפדיה).