מבט לג’האד העולמי (20-14 ביוני 2018)

טנקים סוריים ממתינים לתחילת המערכה לכיבוש דרום סוריה (אלמחאור, 16 ביוני 2018).

טנקים סוריים ממתינים לתחילת המערכה לכיבוש דרום סוריה (אלמחאור, 16 ביוני 2018).

כוחות תגבור של צבא סוריה בקרבת אלצפא (אלמחואר, 17 ביוני 2018).

כוחות תגבור של צבא סוריה בקרבת אלצפא (אלמחואר, 17 ביוני 2018).

אחד הדוברים בסרטון קורא לכוחות המורדים

אחד הדוברים בסרטון קורא לכוחות המורדים "לחזור בתשובה" ולהצטרף ללחימה כנגד "אויבי אללה" (חק ואתר שיתוף קבצים, 13 ביוני 2018).

פעילי

פעילי "גדודי האמאם עלי" בסוריה (דף הפייסבוק של גדודי האמאם עלי, 20 בינואר 2018).

שיח' סאמי אלערידי, הסמכות הדתית העליונה של ארגון שומרי הדת המזוהה עם אלקאעדה.

שיח' סאמי אלערידי, הסמכות הדתית העליונה של ארגון שומרי הדת המזוהה עם אלקאעדה.

לוחמי טאליבאן וחיילי צבא אפגניסטאן אוחזים בפרחים לציון הסכם הפסקת האש לקראת עיד אלפטר.

לוחמי טאליבאן וחיילי צבא אפגניסטאן אוחזים בפרחים לציון הסכם הפסקת האש לקראת עיד אלפטר.

עיקרי אירועי השבוע
  • צבא סוריה המשיך לתגבר כוחותיו באזור דרעא ונערך למתקפה בדרום סוריה. במקביל חידש הצבא את הלחימה נגד מובלעת דאעש באלצפא, שמצפון מזרח לאלסוידאא’. בצד ההכנות בשטח נמשכים מגעים דיפלומטים בין הצדדים ובכלל זה רוסיה, ארה”ב וישראל. נראה כי בשלב זה ארגוני המורדים אינם מראים נכונות להגיע להסדר ובתקשורת הסורית נקבע כי “הם בחרו במלחמה”.
  • ב-18 ביוני 2018 בוצעה התקפה אווירית בקרבת העיר אלבוכמאל נגד מיליציות שיעיות עיראקיות (הפועלות במסגרת “הגיוס העממי”) המופעלות ע”י איראן בשטח סוריה. “הגיוס העממי” פרסם כי הותקפה מפקדת קבע של המיליציות העיראקיות, בשטח סוריה, כ-700 מ’ מהגבול. בדיווח אחר נמסר, כי הותקפה שיירה צבאית (שייתכן ועצרה בקרבת המפקדה). דווח על 52 הרוגים, רובם פעילי המיליציות העיראקיות ומקצתם קצינים וחיילים סורים. נוכחות המיליציות העיראקיות השיעיות המופעלות ע”י איראן בשטח סוריה נועדה לאבטח את אזור מעבר אלבוכמאל דרכו עובר ציר האספקה היבשתי מעיראק לסוריה, שבראיית איראן נודעת לו חשיבות אסטרטגית רבה.
  • באפגניסטאן המשיך דאעש לבצע פעילות טרור וגרילה אינטנסיבית. השבוע בוצע פיגוע התאבדות במהלך פגישה שהתקיימה בין כוחות הביטחון האפגאנים לבין אנשי הטאליבאן (כ-25 הרוגים). ברקע הפגישה עמד הסכם הפסקת אש בין הממשל האפגאני לטאליבאן, שהוכרז לרגל עיד אלפטר. מטרת הפיגוע הייתה לטרפד את ההסכם (שלו דאעש לא היה שותף) ולסכל כל ניסיון פיוס בין הממשל האפגאני לבין טאליבאן.
המעורבות הרוסית בסוריה
  • על רקע הכנות צבא סוריה להתקפה בדרום סוריה התקיימו מגעים דיפלומטים בין ארה”ב, רוסיה וישראל. בהקשר לכך נמסר:
    • ולדמיר פוטין, נשיא רוסיה, שוחח בטלפון עם בנימין נתניהו, ראש ממשלת ישראל, בנוגע למצב בסוריה. הרוסים דיווחו כי הצדדים דנו במצב בסוריה בהקשר של השקעת מאמץ משותף להבטחת הביטחון באזור הגבול בין סוריה לישראל. שני המנהיגים הביעו נכונות לחזק את התיאום בנוגע לסוריה, כולל בסוגיית הלוחמה בטרור הבינלאומי (אתר הקרמלין, 15 ביוני 2018).
    • שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב קיים שיחה עם מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה”ב. לדברי דוברת מחלקת המדינה של ארה”ב, מזכיר המדינה האמריקאי הדגיש במהלך השיחה את מחויבותה של ארה”ב להסדר הפסקת האש באזור אי-ההסלמה בדרום-מערב סוריה. לדבריה, פומפאו ציין, כי חשוב שרוסיה והמשטר הסורי ידבקו בהסדר ולא יקיימו פעילות חד-צדדית באזור (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 18 ביוני 2018).
סוריה
נמשכת הערכות צבא סוריה לקראת המתקפה בדרום סוריה
  • גם השבוע לא חל שינוי בתמונת המצב בדרום סוריה. צבא סוריה ממשיך בהכנותיו לקראת המערכה לכיבוש הדרום. כלי תקשורת סוריים ורוסיים דיווחו, כי תגבורות צבאיות הגיעו לדרעא לקראת המבצע. בכלי התקשורת פורסם, כי התגבורות כוללות טנקים וארטילריה השייכים ל”כוחות הנמר”, שנשלחו לדרעא. נמסר גם, כי סהיל חסן, מפקד “כוחות הנמר”, הגיע למחוז דרעא (אלוטן, סוריה, 19 ביוני 2018; סוכנות הידיעות הרוסית Anna, 18 ביוני 2018; ענב בלדי, 18 ביוני 2018).
  • במקביל נערכים צבא סוריה החופשי וארגוני מורדים נוספים ללחימה במרחב דרעא. המרחב חולק לכמה חדרי מבצעים והועברו נשק ותחמושת לכוחות השונים (ענב בלדי, 18 ביוני 2018). בכלי תקשורת הסוריים נמסר, כי לא חלה התקדמות במגעים המדיניים וכי צבא סוריה ימתין זמן קצר בלבד עד שכוחות המורדים יחליטו אם ברצונם (הסדר) פיוס או מלחמה, הגם שנראה, כי “הם בחרו במלחמה” (בטולאת אלג’יש אלסורי, 18 ביוני 2018; ענב בלדי, 18 ביוני 2018).
התחדשה ההתקפה של צבא סוריה נגד מובלעת דאעש צפונית מזרחית לאלסוידאא’
  • לאחר מספר ימי הפוגה, התחדשה הלחימה של צבא סוריה במובלעת דאעש באלצפא, שמצפון מזרח לאלסוידאא’. נמסר כי צבא סוריה ניצל את ההפוגה לתגבור כוחותיו ונערך להתקפה, שנועדה לחסל את נוכחות דאעש באזור (אלעאלם, 17 ביוני 2018; אוקאת אלשאם, 16 ביוני 2018).


כוחות תגבור של צבא סוריה בקרבת אלצפא (אלמחואר, 17 ביוני 2018).

צבא ח’אלד בן וליד, המזוהה עם דאעש תר אחר בעלי ברית
  • צבא ח’אלד בן וליד, המזוהה עם דאעש, הערוך באגן הירמוכ, תר לאחרונה אחר בעלי ברית. ב-13 ביוני 2018 פרסם צבא ח’אלד בן וליד סרטון בו קרא אחד הדוברים לשבטים הסונים בדרום סוריה להתלכד סביבו ולארגוני המורדים “לחזור בתשובה” ולהצטרף למלחמה במאבק נגד “אויבי אללה”. קרי, צבא סוריה והכוחות המסייעים לו (חק ואתר שיתוף קבצים, 13 ביוני 2018).


אחד הדוברים בסרטון קורא לכוחות המורדים “לחזור בתשובה” ולהצטרף ללחימה כנגד “אויבי אללה” (חק ואתר שיתוף קבצים, 13 ביוני 2018).

הסרטון הינו עדות למצוקה בה נתון צבא ח’אלד בן וליד. לנוכח ההתקפה הממשמשת ובאה של צבא סוריה מוצאים עצמם פעילי דאעש ניצבים בפני כוח צבאי עדיף, ללא בעלי ברית, תוך שהם מבודדים משאר ארגוני המורדים המסרבים לשתף עימם פעולה.

מזרח סוריה

עשרות אנשי מיליציה שיעיים עיראקים נהרגו בתקיפה אווירית באזור אלבוכמאל

  • ב-18 ביוני 2018 בוצעה התקפה אווירית במרחב אלבוכמאל נגד מיליציות שיעיות עיראקיות המופעלות ע”י איראן. התקיפה בוצעה בעיירה אלהירי (Alhiri), בקרבת אלבוכמאל (חשבון הטוויטר @Qawem_Qawem, 18 ביוני 2018). מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח (19 ביוני 2018), כי ההתקפה כוונה נגד שיירה צבאית, שעצרה בעיירה אלהירי. “הגיוס העממי”, מסגרת-העל האחראית על המיליצות העיראקיות שהותקפו, מסרה כי התקיפה כוונה נגד מפקד חטיבות 45 ו-46 של “הגיוס העממי”, הנמצאת בשטח סוריה כ-700 מ’ מהגבול העיראקי (אתר האינטרנט של “הגיוס העממי”, 18 ביוני 2018).
  • עד כה לא ברור מי עמד מאחורי התקיפה. בעניין זה קיימות גרסאות שונות: המשטר הסורי האשים את הקואליציה הבינלאומית בהנהגת ארה”ב. מקור בצבא סוריה מסר, כי “הקואליציה האמריקאית תקפה את אחת מעמדותיו הצבאיות בעיירה אלהירי, שמדרום מזרח לאלבוכמאל. כתוצאה מכך נגרמו הרוגים ופצועים” (סאנא, 18 ביוני 2018). גם “הגיוס העממי” העיראקי, שאנשיו נפגעו בהתקפה, ייחס את ההתקפה לארה”ב וביקש מהאמריקאים לפרסם הבהרה בנוגע לה (אתר “הגיוס העממי”, 18 ביוני 2018). מנגד, דובר פיקוד המרכז של ארה”ב מסר, כי אף אחד בקואליציה בראשות ארה”ב לא ביצע תקיפות ליד אלבוכמאל (רויטרס). דובר מטעם משרד ההגנה האמריקאי מסר לסוכנות טאס (18 ביוני 2018) כי לא בוצעה תקיפה אווירית ע”י ארה”ב והקואליציה. בכיר בממשל האמריקאי, שביקש להישאר בעילום שם, טען כי ישראל היא שביצעה את ההתקפה (CNN, 18 ביוני 2018).
  • בהתקפה האווירית נהרגו 52 בני אדם, מהם 30 פעילי מיליציות שיעיות עיראקיות המופעלות ע”י איראן. בין ההרוגים לפחות 16 לוחמים ממוצא סורי, וביניהם קצין בדרגת סגן אלוף. ההרוגים השיעים משתייכים למליציות שיעיות עיראקיות של “הגיוס העממי”, המופעלות ע”י איראן. ממקור עיראקי נמסר כי המיליציות שייכות ל”גדודי חזבאללה”[1], “חבורות אנשי האמת” (עצאא’ב אלחק)[2] ו”תנועת האצילים” (אלנג’באא’)[3] (עראק אלח’יר, 18 ביוני 2018). כמו כן נפגעו פעילים של כוח מיליציה שיעי עיראקי בשם “גדודי האמאם עלי”.[4]
    • רשות “הגיוס העממי” פרסמה ב-18 ביוני 2018 “הודעת הבהרה”, שבה התייחסה לפעילותן של המיליציות העיראקיות בשטח סוריה (אתר “הגיוס העממי”, 18 ביוני):
    • פעילי “הגיוס העממי” נוכחים במרחב אלבוכמאל מאז שחרור האזור (נובמבר 2017). זאת בידיעת כוחות הביטחון העיראקים וממשלת סוריה.
    • פעילי “הגיוס העממי” עוסקים בשמירת מרחב הגבול יחד עם צבא סוריה.
    • המפקדה שהותקפה הייתה ממוקמת באזור שומם בקרבת הגבול. אזור זה חיוני מבחינה צבאית מכיוון שפעילי הטרור מנסים לחדור דרכו לשטח עיראק. בכך שומרים פעילים “הגיוס העממי” על אדמת עיראק ומגינים על הריבונות העיראקית.

נוכחות מיליציות שיעיות עיראקיות הנתמכות על ידי איראן בשטח סוריה, מהווה עדות נוספת לחשיבות הרבה שאיראן מייחסת למעבר אלבוכמאל. נוכחותם נועדה לסייע בלחימה בדאעש ולאבטח מעבר זה. במעבר עובר ציר האספקה היבשתי מעיראק לסוריה, שנועד לאפשר העברת פעילים ואמצעי לחימה ולשרת בכך אינטרסים אסטרטגיים איראנים[5].

קרבות בין צבא סוריה לדאעש בציר המוביל מאלבוכמאל לאלמיאדין

  • ב-14 ביוני 2018 התנהלו קרבות בין צבא סוריה והכוחות המסייעים לו לבין דאעש, במרחב אלמיאדין, שמצפון מערב לאלבוכמאל. נמסר כי צבא סוריה טיהר שטח מדברי גדול ממערב לאלמיאדין, השיב לידו מספר עמדות ונטרל עשרות מטעני חבלה (סאנא, 14 ביוני 2018).
  • ב-17 ביוני 2018 תקפו פעילי דאעש מוצבים של צבא סוריה, לאורך הציר המוביל מאלבוכמאל לאלמיאדין. דאעש דווח, כי שבעה חיילים סוריים ושלושה איראנים מכוח קדס נהרגו בהתקפה. נטען כי פעילי דאעש לקחו שלל נשק, תחמושת וציוד. כמו כן התבצעה ב-17 ביוני 2018 התקפה של דאעש נגד עיירה הנמצאת 3.5 ק”מ מצפון לאלמיאדין (אעמאק, 17 ביוני 2018).

מרחב אלחסכה

ב-17 ביוני 2018 השתלטו כוחות SDF הכורדים על העיירה אלדשישה, המעוז העיקרי של דאעש שמדרום לאלחסכה. נמסר כי לדאעש נגרמו לפחות שלושים הרוגים וכי פעיליו איבדו את הכפרים הסמוכים לעיירה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 17 ביוני 2018). כיבוש העיירה מהווה הישג חשוב לכוחות SDF וצעד חשוב לטיהור המרחב, שמדרום לאלחסכה מנוכחות דאעש ולביסוס השליטה הכורדית ממזרח לפרת.

 

מימין: כוחות SDF בעיירה אלדשישה. משמאל: העיירה אלדשישה (YPG PRESS OFFICE, 17 ביוני 2018).    מימין: כוחות SDF בעיירה אלדשישה. משמאל: העיירה אלדשישה (YPG PRESS OFFICE, 17 ביוני 2018).
מימין: כוחות SDF בעיירה אלדשישה. משמאל: העיירה אלדשישה (YPG PRESS OFFICE, 17 ביוני 2018).

אזור אדלב

  • ארגון שומרי הדת”, פלג ג’האדיסטי הנאמן למנהיג אלקאעדה שפרש מהמטה לשחרור אלשאם[6], ביצע לאחרונה התקפה נגד כוח של צבא סוריה. ההתקפה התבצעה כ-15 ק”מ ממערב לג’סר אלשע’ור (מדרום מערב לאדלב). הארגון מסר כי הרג שני חיילים סורים. ב-16 ביוני 2018 פרסם הארגון סרטון בו קורא מנהיגו שיח’ סאמי אלערידי, לדבוק בג’האד ובאללה כתנאי לניצחון (יוטיוב, 16ביוני 2018).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות דאעש
  • השבוע נמשכה פעילות הטרור והגרילה של דאעש נגד כוחות הביטחון העיראקים. דאעש הודיע, כי פעיליו הרגו שלושה חיילים עיראקים כ-30 ק”מ מצפון לבגדאד וגרמו לנפגעים רבים בקרב מיליציות “הגיוס העממי” במארב מצפון מזרח לבעקובה (חק, 16 ביוני 2018). כמו כן תקפו פעילי דאעש סיור של “הגיוס העממי” מצפון מזרח לבעקובה (אלסומריה ניוז, 15 ביוני 2018).
פעילות כוחות הביטחון העיראקים
  • ב-14 ביוני 2018 דווח כי מפקד בכיר בדאעש, שהיה אחראי לפיגועים האחרונים בכרכוב, נהרג יחד עם שישה ממלוויו בנפת אלדבס (33 ק”מ מצפון מערב לכרכוב). נמסר כי כוחות הביטחון העיראקים התבססו על מידע מודיעיני, שהצביע על מיקומו ומיקום מלוויו. ברשות אותו המפקד אותרו מפות ותוכניות לגבי מטרות לביצוע פיגועים. נמסר, כי הריגתו עשויה להביא לשיתוק פעילות החוליות הרדומות של דאעש הפועלות בכרכוכ (אלסומריה ניוז, 14 ביוני 2018).

כוחות עיראקיים באזור אלדבס, מצפון מערב לכרכוכ (וכאלת כל אלעראק, 11 ביוני 2018).
כוחות עיראקיים באזור אלדבס, מצפון מערב לכרכוכ (וכאלת כל אלעראק, 11 ביוני 2018).

מצרים וחצי-האי סיני
  •   ב-14 ביוני 2018 הרגו פעילי דאעש שלושה חיילים מצריים, במחסום פתע שהציcו על הכביש הבינלאומי ממערב לאלעריש. הצלחה זאת של מחוז דאעש בצפון סיני באה לאחר תקופה ארוכה של “הורדת פרופיל” בעקבות הפעילות המוגברת של כוחות הביטחון המצריים באזור.
שני פעילי מחוז סיני של דאעש עוצרים משאית על הכביש הבינלאומי ממערב לאלעריש.    אמצעי לחימה וציוד של החיילים המצריים שנהרגו (חק, 15 ביוני 2018).
מימין: שני פעילי מחוז סיני של דאעש עוצרים משאית על הכביש הבינלאומי ממערב לאלעריש.
משמאל: אמצעי לחימה וציוד של החיילים המצריים שנהרגו (חק, 15 ביוני 2018).
פעילות ג’האדיסטית במדינות נוספות
אפגניסטאן

פיגוע התאבדות של דאעש בג’לאלאבאד

  • ב-16 ביוני 2018 הודיע דאעש כי ביצע פיגוע התאבדות במהלך פגישה שהתקיימה בין כוחות הביטחון האפגאנים לבין כוחות הטאליבאן בעיר ג’לאלאבאד. על פי הודעת דאעש נהרגו לפחות עשרים בני אדם (חק, 16 ביוני 2018). הפיגוע בוצע על רקע הפסקת אש שהושגה בין הצדדים לקראת עיד אלפטר. תחנת טלוויזיה אפגאנית מסרה, כי למעלה מעשרים וחמישה בני אדם נהרגו ולמעלה מחמישים נפצעו (חשבון הטוויטר 1TVNewsAF@1TVNewsAF, 17 ביוני 2018).
 אנשי כוחות הביטחון האפגאנים בסמוך לזירת פיגוע ההתאבדות של דאעש בג'לאלאבאד.    מספר גופות מוטלות על הכביש בזירת הפיגוע (חשבון הטוויטר 1TVNewsAF@1TVNewsAF, 17 ביוני 2018).
מימין: אנשי כוחות הביטחון האפגאנים בסמוך לזירת פיגוע ההתאבדות של דאעש בג’לאלאבאד. משמאל: מספר גופות מוטלות על הכביש בזירת הפיגוע (חשבון הטוויטר 1TVNewsAF@1TVNewsAF, 17 ביוני 2018).
לוחמי טאליבאן וחיילי צבא אפגניסטאן אוחזים בפרחים לציון הסכם הפסקת האש לקראת עיד אלפטר.   לוחמי טאליבאן וחיילי צבא אפגניסטאן חוגגים יחד באפגניסטאן את הפסקת האש (חק, 16 ביוני 2018).
מימין: לוחמי טאליבאן וחיילי צבא אפגניסטאן אוחזים בפרחים לציון הסכם הפסקת האש לקראת עיד אלפטר. משמאל: לוחמי טאליבאן וחיילי צבא אפגניסטאן חוגגים יחד באפגניסטאן את הפסקת האש (חק, 16 ביוני 2018).

לקראת עיד אלפטר הושגה הפסקת אש בת שלושה ימים בין הממשל האפגאני לבין הטאליבאן. הפסקת האש הסתיימה ב-17 ביוני 2018. הממשל האפגאני קרא להאריך את הפסקת האש בעשרה ימים, אך קריאתו נדחתה. פיגוע התאבדות שביצע דאעש בג’לאלאבאד נועד לטרפד את הפסקת האש (שלה לא היה שותף) ולסכל כל ניסיון פיוס בין הממשל האפגאני לטאליבאן.

פעילות סיכול ומנע
תורכיה
  • ב-14 ביוני 2018 דווח כי שמונה אזרחים זרים החשודים כפעילי דאעש נעצרו באיסטנבול על-ידי יחידות תורכיות ללוחמה בטרור. על-פי החשד, חלק מהעצורים שהו בסוריה ועברו הכשרה במחנות אימונים של דאעש כדי לשמש כמחבלים מתאבדים (הורייט דיילי ניוז, 14 ביוני 2018).
המלחמה על התודעה
  • בימים האחרונים הגביר דאעש את ההסתה שלו לבצע פיגועים ברוסיה על ידי “זאבים בודדים”. במהלך ימי המונדיאל ב-16 ביוני 2018 פורסמה כרזה באפליקציית טלגרם בה נכתב בערבית “רוסיה 2018 – צפי לנקמתי”. ברקע נראים מבנים הרוסים בסוריה שהופצצו על-ידי הממשל הרוסי וכן שני פעילים הנושאים על גבם תיקי גב (רמז למחבלים שיוצאים לפיגוע). למטה נראית טביעת אצבע, שמתחתיה נכתב באנגלית “המדינה האסלאמית” (טלגרם, 16 ביוני 2018).

כרזת איום של דאעש כנגד המונדיאל ברוסיה:  "רוסיה 2018 - צפי לנקמתי" (טלגרם, 16 ביוני 2018).
כרזת איום של דאעש כנגד המונדיאל ברוסיה:
“רוסיה 2018 – צפי לנקמתי” (טלגרם, 16 ביוני 2018).

[1] מיליציה שיעית בעיראק שהוקמה בתחילת 2007 ע"י כוח קדס האיראני במטרה לסלק את האמריקאים מעיראק. המיליציה נוטלת חלק פעיל במערכה נגד דאעש במסגרת "הגיוס העממי".
[2]
מיליציה שיעית עיראקית שהוקמה ע"י כוח קדס האיראני בשנת 2006 במטרה לסלק את האמריקאים מעיראק.
[3]
מיליציה שיעית עיראקית, שלחמה נגד האמריקאים בעיראק. כוח ממנה נשלח לסוריה והוא לוחם נגד ארגוני המורדים בהפעלת משמרות המהפיכה האיראנים.
[4]
מיליציה שיעית עיראקית שהחלה לפעול ביוני 2014. פעיליה נלחמים בעיראק ובסוריה נגד דאעש לצד מיליציות שיעיות עיראקיות נוספות המופעלות על ידי איראן.
[5]
ראו פרסום מרכז המידע מ-17 ביוני 2018: " קצין ולוחם משמרות המהפיכה, קצין בכיר בחזבאללה ופעילים ממליציות שיעיות, נהרגו לאחרונה בהתקפות דאעש בעיר אלבוכמאל שבקרבת הגבול עם עיראק. למעבר אלבוכמאל חשיבות רבה עבור איראן, דרכו עובר ציר החשוב לקידום האינטרסים האסטרטגיים שלה בסוריה ובלבנון".
[6]
ראו פרסום מרכז המידע מ-8 במרץ 2018: "פילוג בקרב שלוחת אלקאעדה בסוריה, על רקע חילוקי דעות קשים באשר לאופי הקשרים עם אימן אלט'ואהרי, מנהיג אלקאעדה".