מבט לג’האד העולמי (21-15במרץ 2018)

ביקור בשאר אלאסד, נשיא סוריה בקרב חיילים וקצינים מצבא סוריה באזור ג'סרין באלע'וטה המזרחית (מראסלון, 18 במרץ 2018).

ביקור בשאר אלאסד, נשיא סוריה בקרב חיילים וקצינים מצבא סוריה באזור ג'סרין באלע'וטה המזרחית (מראסלון, 18 במרץ 2018).

פעילי דאעש בשכונת אלקדם בדרום דמשק לאחר התנגשויות עם חיילי צבא סוריה.

פעילי דאעש בשכונת אלקדם בדרום דמשק לאחר התנגשויות עם חיילי צבא סוריה.

טנק של צבא סוריה שהושמד על ידי פעילי דאעש בשכונת אלקדם (א'חבאר אלמסלמין, 17 במרץ 2018).

טנק של צבא סוריה שהושמד על ידי פעילי דאעש בשכונת אלקדם (א'חבאר אלמסלמין, 17 במרץ 2018).

מקסים הושאר המכונה אבו עבדאללה הצרפתי שנהרג בסוריה בנסיבות שאינן ידועות (אלערב אליום [Al 'Arab Al Youm], 15 במרץ 2018).

מקסים הושאר המכונה אבו עבדאללה הצרפתי שנהרג בסוריה בנסיבות שאינן ידועות (אלערב אליום [Al 'Arab Al Youm], 15 במרץ 2018).

אופנועים עולים באש לאחר שהוצתו על-ידי צבא מצרים (עמוד הפייסבוק הרשמי של הכוחות המזויינים, 18 במרץ 2018).

אופנועים עולים באש לאחר שהוצתו על-ידי צבא מצרים (עמוד הפייסבוק הרשמי של הכוחות המזויינים, 18 במרץ 2018).

עיקרי אירועי השבוע
  • באלע’וטה המזרחית המשיך צבא סוריה לתקוף את שלושת המובלעות של ארגוני המורדים, ששטחם הולך ומצטמצם. על פי מקורות סוריים נכבשו ע”י צבא סוריה כ-75% משטחי אלע’וטה המזרחית. לנוכח ההצלחות הללו ערך נשיא סוריה, בשאר אלאסד, סיור מתוקשר היטב בקרב חיילי צבא סוריה באלע’וטה המזרחית. דאעש מצידו, השולט על מרחב מחנה הפליטים אלירמוכ שמדרום לדמשק, יזם מתקפה נגד שכונת אלקדם, שממערב למחנה וכבש אותה (או לפחות את רובה הגדול). ייתכן והמדובר במהלך שמטרתו לנצל את מיקוד תשומת הלב של הכוחות הסורים וארגוני המורדים באלע’וטה המזרחית כדי להרחיב את אזור השליטה של דאעש מדרום לדמשק.
  • ב-18 במרץ 2018 הצהיר נשיא תורכיה, טאיפ ארדואן, כי צבא תורכיה והכוחות הסורים המשתפים עמו פעולה השתלטו באופן מלא על העיר עפרין, שבצפון מערב תורכיה. הוא הוסיף כי מרבית “פעילי הטרור” (קרי, הפעילים הכורדים) נמלטו מהעיר (AP, 18 במרץ 2018). בהצהרה נוספת מסר ארדואן כי לאחר הניצחון בעפרין תרחיב תורכיה את פעילותה לאזורים נוספים שבשליטה כורדית, הן בסוריה והן בעיראק. לדבריו, תתמקד סוריה בערים מנבג’ ועין אלערב (העיר קבאנה, שעל גבול סוריה-תורכיה). הוא הוסיף, כי אם ממשלת עיראק לא תצליח לסלק את כוחות הטרור (קרי, את הכוחות הכורדים) מאזור סנג’אר, תורכיה תיכנס גם אליו (AP, 19 במרץ 2018).
  • כוחות כורדים של SDF עברו ממורד עמק הפרת אל מובלעת עפרין כדי ליטול חלק בלחימה נגד צבא תורכיה. על פי בכיר אמריקאי האט הדבר את קצב הלחימה שלהם נגד דאעש (שבינתיים התבסס בעמק הפרת, במרחב שמצפון לאלבוכמאל). לאחר כיבוש העיר עפרין תלויה ועומדת השאלה האם כוחות SDF ישובו להילחם בדאעש בעמק הפרת (כפי שהאמריקאים מעוניינים) או שמא יועברו להגנה על אזורי שליטה כורדים, בין אם בעיר מנבג’ (הנמצאת “על הכוונת” של תורכיה) או במרחב השליטה הכורדי, שממזרח לנהר הפרת.
המעורבות הרוסית
רוסיה
  • משרד ההגנה הרוסי האשים את ארה”ב, כי היא מעכבת הגעתם של נציגי ארגונים הומניטאריים ומשלחת של האו”ם לאלרקה, הסובלת ממשבר הומניטארי. לדברי משרד ההגנה, נותרו בה מטענים שטרם נוטרלו, המהווים איום על התושבים. על פי משרד ההגנה הרוסי, מצב דומה שורר גם במחנה הפליטים אלרכבאן שבאזור אלתנף, בגבול עיראק סוריה,[1] הנמצא אף הוא בשליטה אמריקאית. זאת למרות התחייבות ארה”ב להעביר לאלתנף משלחת סיוע הומניטארי (טאס, אתר ערוץ זבזדה, שבבעלות משרד ההגנה הרוסי, 17 במרץ 2018).

ברקע האשמות הרוסים עומד המצב הקשה השורר באלרקה, “עיר הבירה” של המדינה האסלאמית לשעבר, אשר נפלה לידי הכוחות הכורדים בתמיכת ארה”ב לפני כחמישה חודשים (17 באוקטובר 2017). כיום שורר עדיין באלרקה הרס רב, התשתיות בעיר טרם שוקמו, ומצויים בה מטענים רבים שטרם נוטרלו. עבודות שיקום כבר החלו אולם נראה כי הן מועטות, מתנהלות בעצלתיים ותמשכנה זמן רב. תושבים רבים בעיר חוששים לחזור לעיר ההרוסה ולפיכך הם מעדיפים להישאר במחנות פליטים שמחוצה לה שם הם טוענים שמצבם טוב יותר (Jorf New, 28 במרץ 2018; סמארט ניוז, 28 בפברואר 2018; עמוד הפייסבוק אלרקה נטבחת בשקט).

תמונות מהעיר אלרקה
 עבודת שיקום הגשר המוביל לפריפריה הצפונית של אלרקה, שהחלה בתחילת מרץ 2018 ואמורה להסתיים ב-3 באפריל 2018 (Jorf New, 19 במרץ 2018).    עבודות השיקום באלרקה, המתקיימות בעצלתיים  (סמארט ניוז, 28 בפברואר 2018).
מימין: עבודת שיקום הגשר המוביל לפריפריה הצפונית של אלרקה, שהחלה בתחילת מרץ 2018 ואמורה להסתיים ב-3 באפריל 2018 (Jorf New, 19 במרץ 2018). עבודות השיקום באלרקה, המתקיימות בעצלתיים (סמארט ניוז, 28 בפברואר 2018).
סוריה
המערכה באלע’וטה המזרחית

הכוחות הסורים בסיוע אווירי המשיכו השבוע להתקדם ולהשתלט על אזורי אלע’וטה המזרחית. אזורי השליטה של המורדים מפוצלים עתה לשלוש מובלעות, ששטחן הולך ומצטמצם. נראה, כי השבוע שמו הכוחות הסורים את הדגש על המובלעת הדרומית, שבה מצויות הערים דומא וחרסתא. על פי מקורות סוריים יותר מ-70% משטחי אלע’וטה המזרחית נכבשו ע”י הכוחות הסורים. המשטר הסורי כבר החל למנף את הישגי המערכה באמצעות ביקור מתוקשר של הנשיא אסד בקרב כוחותיו באלע’וטה המזרחית.

  •  השבוע דווח כי מטוסי קרב ומסוקים סורים ביצעו תקיפות נגד מעוזי המורדים. בתקיפות הללו השליכו מסוקי קרב חביות נפץ והכוחות הסורים ביצעו ירי ארטילרי לעבר אזורים בעיר דומא, שמצפון מזרח לדמשק, הנמצאת בשליטת צבא האסלאם. כמו כן בוצעו תקיפות נגד חרסתא, שמצפון מזרח לדמשק (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 18 במרץ 2018). על פי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם מאז תחילת המבצע באלע’וטה המזרחית נהרגו 1,517 בני אדם, בהם 311 ילדים מתחת לגיל 18 ו-191 נשים ( 18 בפברואר 2018), רובם נהרגו מתקיפות מהאוויר ומירי ארטילרי של צבא סוריה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 20 במרץ 2018).

היערכות הכוחות באלע'וטה המזרחית (עדכני ל-20 במרץ 2018): צבא סוריה והכוחות  המסייעים לו מסומנים באדום; השטחים שנכבשו על-ידם לאחרונה מסומנים בכחול; מובלעות  המורדים מסומנות בירוק (מראסלון, 20 במרץ 2018).
היערכות הכוחות באלע’וטה המזרחית (עדכני ל-20 במרץ 2018): צבא סוריה והכוחות
המסייעים לו מסומנים באדום; השטחים שנכבשו על-ידם לאחרונה מסומנים בכחול; מובלעות
המורדים מסומנות בירוק (מראסלון, 20 במרץ 2018).

  • ב-15 במרץ 2018 אבטח צבא סוריה את יציאתם של כ-12,000 תושבים מאלע’וטה המזרחית דרך מעבר חמוריה, הנמצא כשבעה ק”מ ממזרח לדמשק, ונושק לעיר סקבא שנכבשה השבוע ע”י חיילי צבא סוריה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 15 במרץ 2018). זאת, ככל הנראה כשלב מקדים לקראת מהלך הצבאי לשם כיבושו המלא של האזור. מרכז התיאום הרוסי בחמימים דיווח כי מאז תחילת ההפוגות ההומניטריות, עזבו את אזור מזרח אלע’וטה כ-77,000 אזרחים (אתר משרד ההגנה הרוסי, 19 במרץ 2018).


חיילי צבא סוריה בעיר סקבא, שנכבשה מידי כוחות המורדים
(ערוץ היוטיוב סאנא, 18 במרץ 2018).

  • לאור ההצלחות באלע’וטה המזרחית ערך בשאר אלאסד, נשיא סוריה, סיור מתוקשר היטב בקרב חיילי צבא סוריה ובקרב אזרחים באזור. סרטון המתעד את הביקור הועלה ליו טיוב (ערוץ היוטיוב של נשיאות סוריה [PresidencySy], 18 במרץ 2018).
    ביקור בשאר אלאסד, נשיא סוריה בקרב חיילים וקצינים מצבא סוריה באזור ג'סרין באלע'וטה המזרחית (מראסלון, 18 במרץ 2018).    ביקור בשאר אלאסד, נשיא סוריה בקרב חיילים וקצינים מצבא סוריה באזור ג'סרין באלע'וטה המזרחית (מראסלון, 18 במרץ 2018).
    ביקור בשאר אלאסד, נשיא סוריה בקרב חיילים וקצינים מצבא סוריה באזור ג’סרין באלע’וטה המזרחית (מראסלון, 18 במרץ 2018).
מרחב מחנה הפליטים אלירמוך, שמדרום לדמשק

ב-19 וב-20 במרץ 2018 יזמו פעילי דאעש מתקפה נגד שכונת אלקדם, ממערב למחנה הפליטים אלירמוכ, שמדרום לדמשק. מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם וכלי תקשורת נוספים דיווחו כי כל שכונת אלקדם נכבשה ע”י דאעש. נראה לנו, כי המדובר במהלך של דאעש, שמטרתו לנצל את עיסוק הכוחות הסורים וארגוני המורדים באלע’וטה המזרחית כדי להרחיב את מרחב השליטה שלו מדרום לדמשק, בשכונות הנושקות למחנה הפליטים (שמרביתו נמצא בשליטת דאעש).

פעילי דאעש בשכונת אלקדם בדרום דמשק לאחר התנגשויות עם חיילי צבא סוריה.     טנק של צבא סוריה שהושמד על ידי פעילי דאעש בשכונת אלקדם (א'חבאר אלמסלמין, 17 במרץ 2018).
מימין: פעילי דאעש בשכונת אלקדם בדרום דמשק לאחר התנגשויות עם חיילי צבא סוריה. משמאל: טנק של צבא סוריה שהושמד על ידי פעילי דאעש בשכונת אלקדם (א’חבאר אלמסלמין, 17 במרץ 2018).
  • בהודעה שפרסם דאעש ב-16 במרץ 2018 נטען, כי בתקיפה שביצעו פעילי הארגון נגד מטה צבא סוריה בשכונת אלקדם, נהרגו 173 חיילי צבא סוריה והושמדו שני טנקים ונגמ”ש (אח’באר אלמסלמין, 20 במרץ 2018). נראה לנו כי מספר ההרוגים שבו נקב דאעש מוגזם. על פי המרכז הסורי לזכויות אדם (19 במרץ 2018) איבדו צבא סוריה והכוחות המסייעים לו לפחות 23 לוחמים ולמעלה מ-43 נפצעו או נשבו בידי דאעש.


שכונת אלקדם, ממערב למחנה הפליטים אלירמוכ, בדרום העיר דמשק (אח’באר אלמסלמין, 15 במרץ 2018).

מרחב אלבוכמאל-דיר אלזור

ההתקפה על תחנת 2-T

  • השבוע דווח, כי פעילי דאעש השתלטו על תחנת T2 לשאיבת נפט, כשבעים ק”מ ממערב לאלבוכמאל, שהייתה בשליטת צבא סוריה. דאעש פוצץ במקום ארבע מכוניות תופת, שגרמו ל-23 הרוגים בקרב הכוחות הסורים. כמו כן נפלו בשבי דאעש 17 חיילים סוריים. דאעש ספג תשעה הרוגים ולמעלה מ-15 פצועים. כוחות הצבא הסורי בסיוע חיל אוויר נכשלו להשיג לידיהם את תחנת 2T (אח’באר אלסוריין, 19 במרץ 2018; ענד בלדי, 18 במרץ 2018).

תחנת T2 לשאיבת נפט והעיר אלבוכמאל (Google Maps).
תחנת T2 לשאיבת נפט והעיר אלבוכמאל (Google Maps).

סוגיית חזרת פעילי SDF , שהועברו ממורד הפרת לאזור עפרין
  • בתקשורת הרוסית דווח, כי מפקד בכוחות SDF מסר, כי המבצע נגד דאעש במרחב דיר אלזור הושהה כדי להמשיך את הלחימה בעפרין. זאת לדבריו, בניגוד לבקשתה של ארה”ב. לדברי אותו מפקד ארה”ב מודעת לתרומה הגדולה של כוחות SDF בלחימה נגד דאעש אך עתה עליהם להתמודד בעפרין (ספוטניק, 14 במרץ 2018).
  • דנה וואיט, דוברת הפנטגון, וקנת’ מקנזי, ראש המטות המשולבים של ארה”ב, קיימו מסיבת עיתונאים משותפת, שבה הצביע מקנזי על הקשר שבין לחימת SDF בעפרין ללחימה בעמק הפרת. להלן עיקרי דבריו:
  • על רקע הלחימה באזור עפרין שבצפון סוריה הואט קצב הלחימה נגד דאעש באזור נהר הפרת. זאת, מכיוון שחלק מכוחות SDF שנלחמו עד כה בדאעש, עברו להילחם באזור שמדרום לעפרין. לדבריו, באזור עפרין מצויים כיום כמה ממנהיגי.
  • מעבר הכוחות משפיע על יכולת כוחות הקואליציה ברשות ארה”ב לסיים את הלחימה בדאעש באזור נהר הפרת ומאט משמעותית את התקדמות הכוחות. יחד עם זאת ציין מקנזי, כי דאעש אינו מושפע מהאטה זו ופעיליו אינם מנצלים אותה (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 15 במרץ 2018).

נפילת מובלעת עפרין לידי צבא תורכיה וצבא סוריה החופשי צפויה להערכתנו להעמיד את כוחות SDF בפני דילמה. ככוחות בעלי אופי כורדי עיקר האינטרסים שלהם מצויים בעיר מנבג’ שממערב לפרת הנמצאות “על הכוונת” של התורכים, ובמרחב השליטה של הכורדים ממזרח לנהר הפרת. להערכתנו, בנסיבות אלו כלל לא ברור האם כוחות SDF שעברו לעפרין יתלהבו לשוב לגזרת הלחימה הקודמת שלהם נגד דאעש במורד עמק הפרת, הגם שניתן להניח כי הם צפויים לעמוד בפני לחצים אמריקאים לעשות זאת. דאעש מצדו ניצל את דלדול הכוחות שלSDF כדי להתחזק ולהרחיב פעילותו במרחב שמצפון לאלבוכמאל.

הריגתו של פעיל דעאש ממוצא צרפתי (לא ברור היכן)
  • פעיל דאעש ממוצא צרפתי בשם מקסים הושאר (Maxime Hauchard), המכונה אבו עבדאללה הצרפתי, נהרג בסוריה בנסיבות שאינן ידועות. מקסים הושאר תועד בנובמבר 2014 בסרטון בו הוא נראה אוחז בראשו הערוף של פיטר קסיג (Peter Kassig), בן ערובה אמריקאי, שהיה שבוי בידי דאעש מאז אוקטובר 2013. כמו כן היה שותף להוצאה להורג של שמונה-עשר שבויים מצבא סוריה.
  • נגד הושאר היה תלוי צו מעצר בינלאומי, שהוצא על-ידי צרפת ב-26 בדצמבר 2014. ב-15 בספטמבר 2015 הופיע שמו ברשימה השחורה של פעילי טרור זרים שהוציאה ארה”ב. הושאר נולד וגדל כנוצרי בעיירה קטנה בנורמנדי, שבצפון צרפת ובשנת 2009 התאסלם. לאחר מכן הוא עבר תהליך של הקצנה. בין אוקטובר 2012 למאי 2013 הוא נסע פעמיים למאוריטניה ושהה במרכזי לימוד סלפים. ב-17 באוגוסט 2013 נסע הושאר לסוריה דרך תורכיה (אלנהאר, 15 במרץ 2018).

מקסים הושאר המכונה אבו עבדאללה הצרפתי שנהרג בסוריה בנסיבות  שאינן ידועות (אלערב אליום [Al 'Arab Al Youm], 15 במרץ 2018).
מקסים הושאר המכונה אבו עבדאללה הצרפתי שנהרג בסוריה בנסיבות
שאינן ידועות (אלערב אליום [Al ‘Arab Al Youm], 15 במרץ 2018).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק
המשך טיהור עיראק מנוכחות דאעש
  • ברחבי עיראק נמשכו השבוע פעולות כוחות הביטחון העיראקיים נגד התארגנויות מקומיות של דאעש. במסגרת הפעילות נהרגו ונעצרו פעילים של דאעש ונתפסו אמצעי לחימה. חיל האוויר העיראקי ביצע, בתיאום עם מנגנון הלוחמה בטרור, מבצע הנחתת הכוחות רחב היקף, הגדול ביותר שנערך בשנה וחצי האחרונות, במדבר שבמערב מחוז אלאנבאר. הכוחות, שהוטסו באמצעות עשרה כלי טיס נחתו בקרבת היעד, כ-87 ק”מ מצפון מערב לאלרמאדי, שם עצרו מספר מבוקשים (סוכנות הידיעות העיראקית, 19 במרץ 2018).
  • להלן מספר פעולות סיכול ומנע נוספות של כוחות הביטחון העיראקיים ברחבי עיראק:
    • במחוז כרכוכ דיווח מפקד מקומי בכוחות ה”גיוס העממי” כי למעלה משמונים פעילי דאעש, בהם מחבלים מתאבדים, נהרגו במהלך עשרים יום של פעילות ביטחונית (אלסומריה ניוז, 15 במרץ 2018).
    • אלוף מען אלסעדי, מפקד הכוחות לאכיפת החוק בכרכוכ, דיווח כי ששה פעילי דאעש, בהם שני מפקדים, נהרגו בשתי תקיפות שביצעו כלי טיס של הקואליציה הבינלאומית. אחד המפקדים היה המפקד הצבאי של דאעש בנפה והשני אחראי להכנת מכוניות תופת ושיגורן לכרכוכ ולפרבריה (אלסומריה ניוז, 15 במרץ 2018).
    • מנהלת המודיעין הצבאי העיראקי הודיעה, כי באזור העיר אלרמאדי שבמחוז אלאנבאר, אותר מקום מסתור של פעילי דאעש, בו נמצאו שלוש חגורות נפץ מוכנות להפעלה (סוכנות הידיעות העיראקית, 15 במרץ 2018).
    • באזור שמצפון למוצול עצרו אנשי מנהלת המודיעין הצבאי העיראקי את מפקד משטרת מחוז נינוא לשעבר של דאעש (עיראקי ניוז, 17 במרץ 2018).
    • צבא עיראק איתר על בסיס מדע מודיעיני מדויק מאגר תחמושת של דאעש, באזור אלשורא,
      כ-34 ק”מ מדרום למוצול.
      המאגר כלל, בין השאר, כמה מאות פצצות מרגמה מייצור עצמי, שהיו מוכנות לשימוש כמטעני חבלה, מטעני חבלה ומכלי גז המשמשים לייצור מטעני חבלה (סוכנות הידיעות העיראקית, 19 במרץ 2018).
    • משרד ההגנה העיראקי דיווח כי אותר מחנה אימונים של דאעש באזור המדברי של מחוז אלאנבאר. במחנה נמצאו אמצעי חבלה (סוכנות הידיעות העיראקית, 19 במרץ 2018).
  • נראה כי השבוע הגביר דאעש את פעילותו והצליח מספר פעמים לפגוע בכוחות הביטחון העיראקים:
    • מקור במחוז אלאנבאר דיווח, כי שבעה חיילי צבא עיראק נהרגו ושבעה נוספים נפצעו בעימותים עם פעילי דאעש מדרום מזרח לאלרטבה. גם לפעילי דאעש היו כמה הרוגים (אלסומריה ניוז, 15 במרץ 2018).
    • מחוז צפון בגדאד של דאעש הודיע על מספר תקיפות שביצעו פעיליו נגד כוחות הביטחון העיראקיים ביניהן בהתקפות נגד בתי קצינים בכירים בצבא עיראק באלדג’יל (Al Dejail), כחמישים ק”מ מצפון לבגדאד. דאעש דיווח, כי בפעילות זאת נהרגו ארבעה חיילים, ושמונה נפצעו. כמוכן פוצצו פעילי דאעש מגדל תצפית של ה”גיוס השבטי” כ-30 ק”מ מצפון לבגדאד.
    • מחבל מתאבד של דאעש המכונה אבו פרקאן אלאנצארי פוצץ חגורת הנפץ במקום כינוס של כוחות עיראקים באזור אלטארמיה, כ-30 ק”מ מצפון לבגדאד. מספר חיילים נפצעו ביניהם מפקד חטיבה. ב-15 במרץ 2018 פוצצו פעילי דאעש את דירותיהם של מספר ממלאי תפקידים במשרד הפנים העיראקי, בצבא עיראק ובמשטרה הפדראלית באלטארמיה (אח’באר אלמסלמין, 17 במרץ 2018).
חשיפת קבר אחים של פועלים הודים, שנרצחו ע”י דאעש, מצפון מערב למוצול
  • סושמה סוורג’ (Sushma Swaraj), שרת החוץ של הודו, הודיעה, כי אותר קבר אחים בו נמצאו גופותיהם של שלושים ותשעה פועלים הודים, שנחטפו ממוצול בשנת 2014 ונרצחו על-ידי דאעש. קבר האחים אותר בבאדוש, כעשרה ק”מ מצפון מערב למוצול. בדיקות DNA הוכיחו את זהותם של הנרצחים. גופותיהם יוטסו להודו ויימסרו לבני משפחותיהם. בסך הכול נחטפו ארבעים פועלים, אחד מהם בשם הרג’יט מסיה (Harjit Masih) הצליח להימלט משבי דאעש לאחר שהתחזה למוסלמי מבנגלדש. מסיה טען שהוא היה עד לטבח הפועלים ב-15 ביוני 2014 אך ממשלת הודו דחתה את טענותיו (הינדוסטאן טיימס, 20 במרץ 2018).

באזור מוצול התגלו מספר קברי אחים של אזרחים שהוצאו להורג ע”י דאעש לאחר כיבושה של מוצול ביוני 2014. אחד מקברי האחים הללו הינו בור עמוק המכונה אלח’ספה (בערבית – בור, שקע באדמה), הנמצא בשטח מדברי מדרום למוצול. איש צבא בגמלאות סיפר, כי היה עד לשש הוצאות להורג באתר זה (אלסומריה ניוז, 7 במרץ 2018).

שניים מקרב החטופים ההודים שנרצחו על-ידי דאעש.   הפועל ההודי הרג'יט מסיה (Harjit Masih), שלטענתו הצליח להימלט משבי דאעש לאחר שהתחזה למוסלמי מבנגלדש  (ערוץ היוטיוב הינדוסטאן טיימס, 20 במרץ 2018).
מימין: שניים מקרב החטופים ההודים שנרצחו על-ידי דאעש. משמאל: הפועל ההודי הרג’יט מסיה (Harjit Masih), שלטענתו הצליח להימלט משבי דאעש לאחר שהתחזה למוסלמי מבנגלדש
(ערוץ היוטיוב הינדוסטאן טיימס, 20 במרץ 2018).
חצי-האי סיני
מבצע “סיני 2018”
  • כוחות הביטחון המצריים ממשיכים לדווח על הצלחות במערכה נגד נוכחות דאעש בחצי האי סיני במסגרת מבצע “סיני 2018”. עיקרי הישגי המבצע כפי שנמסרו בהודעתו של אל”מ תאמר אלרפאעי, דובר הכוחות המזויינים המצריים (19 במרץ 2018): חיל האוויר השמיד מכוניות תופת ובכלל זה מכונית שניסתה לחדור למקום ריכוז של הכוחות המצריים מדרום מערב לאלעריש; שלושים פעילי דאעש נהרגו בצפון סיני ובמרכזה במהלך התנגשויות עם כוחות הביטחון המצרים; חולייה בת שישה “פעילי טרור” נהרגה בידי שוטרים מצרים באלעריש; ברפיח אותרה תחנת שידור אלחוטית; 345 אנשים נעצרו בשל מעורבות בטרור או על רקע פלילי; הושמדו 386 מחסנים ובהם אמצעי לחימה, תחמושת מטעני חבלה וציוד; 93 מטעני חבלה פוצצו באופן מבוקר; 17 כלי רכב ו-67 אופנועים הושמדו. “מקורות ביטחוניים” מסרו על מותו של עואד אבו דאן מבכירי דאעש במחוז סיני במהלך מבצע שביצעו כוחות הצבא המצרים באזור צואן במרכז חצי האי סיני שם הוא הסתתר (אלבואבה ניוז, 16 במרץ 2018).
  • “מקורות שבטיים”, אשר התייחסו להודעות צבא מצרים מסרו, כי נכון אמנם לומר שהצבא ביצע עשרות תקיפות וכי הארטילריה המצרית תקפה אזורים שונים במאות פגזים. אולם, לדבריהם, רוב המטרות היו אדמות חקלאיות והרריות ובתים נטושים. לדבריהם לדאעש אין נקודות אחיזה יציבות ואין מרכזים מסודרים או מחבואי אמצעי לחימה כפי שטוען הצבא. מקורות בבתי החולים הצבאי באלעריש דיווחו, כי כ-65 אנשי כוחות הביטחון המצרים נהרגו ועשרות נפצעו, מספר הגבוה מהמספרים המצריים הרשמיים (אלערבי אלג’דיד, 16 במרץ 2018).
 שוטרים מצרים פורצים למבנה באלעריש, שבו הסתתרה "חולית טרור" שחוסלה.    תחנת שידור אלחוטית, שאותרה על-ידי צבא מצרים (עמוד הפייסבוק הרשמי של הכוחות המזויינים, 18 במרץ 2018).
מימין: שוטרים מצרים פורצים למבנה באלעריש, שבו הסתתרה “חולית טרור” שחוסלה. משמאל: תחנת שידור אלחוטית, שאותרה על-ידי צבא מצרים (עמוד הפייסבוק הרשמי של הכוחות המזויינים, 18 במרץ 2018).
תגובת דאעש
  • פעילי מחוז סיני של דאעש ממשיכים לבצע פיגועים נגד כוחות הביטחון המצריים. מקורות רפואיים בבית החולים באלעריש דיווחו כי קצין וחייל צבא מצרים נהרגו ומספר חיילים נפצעו בתקיפה שבוצעה נגד כלי רכב של צבא מצרים מערבית לאלעריש (אלערבי אלג’דיד, 14 במרץ 2018). מקורות רפואיים בבית החולים הצבאי באלעריש מסרו כי ב-16 במרץ 2018 נהרגו שבעה חיילים, ביניהם ארבעה קצינים, בפיצוץ דירה ממולכדת ברפיח. עשרה חיילים נוספים נפצעו באותו אירוע (אלערבי אלג’דיד, 16 במרץ 2018).
פעיל דאעש יורה למוות בשוטר וחייל בצבא מצרים לאחר שנעצרו במחסום זמני שהציבו פעילי הארגון במערב אלעריש.   תעודת שוטר על-שם מחמד אלסיד חסן סלימאן אחד משני אנשי כוחות הביטחון המצרים, שפעילי דאעש הרגו במערב אלעריש (אח'באר אלמסלמין, 16 במרץ 2018).
מימין: פעיל דאעש יורה למוות בשוטר וחייל בצבא מצרים לאחר שנעצרו במחסום זמני שהציבו פעילי הארגון במערב אלעריש. משמאל: תעודת שוטר על-שם מחמד אלסיד חסן סלימאן אחד משני אנשי כוחות הביטחון המצרים, שפעילי דאעש הרגו במערב אלעריש (אח’באר אלמסלמין, 16 במרץ 2018).
מעורבותם הנרחבת של פעילים זרים במחוז סיני של דאעש
  • בכתבה שפורסמה באתר מרכז אלאהראם למחקרים מדיניים ואסטרטגיים טוענת אימאן רג’ב, חוקרת ביטחון אזורי, כי צפון סיני הוא אחד האזורים האטרקטיביים ביותר עבור פעילים זרים היוצאים מעיראק ומסוריה. זאת, בעיקר לנוכח המשך פעילותו הערה של מחוז סיני לעומת הפעילות המעטה יחסית של דאעש בעיראק ובסוריה. החוקרת הצביעה על הערכות לפיהן מספר הפעילים הזרים בחצי-האי סיני עד סוף 2017 עמד על 1,000-500. היא גם התייחסה להודעות דובר צבא מצרים במהלך מבצע “סיני 2018” בנוגע לתפיסת פעילים זרים במהלך המבצע. מההודעות עולה, כי דאעש אינו מבסס את התשתית שלו רק על תושבים מקומיים אלא גם על פעילים זרים המגיעים מחוץ לסיני. עוד עולה במחקרה, כי פעילים פלסטינים ממלאים תפקידים בכירים בשורות הארגון וכי קיים מידע לפיו פעילי דאעש מלוב הצליחו לחדור למצרים ולבצע בה פיגועים (אלאהראם, 13 במרץ 2018).
פעילות סיכול ומנע
רוסיה
  • שירות הביטחון הפדרלי הרוסי עצר ארבעה חברי “חוליה רדומה” של דאעש במחוז קלוגה (כ-200-150 ק”מ מדרום מערב למוסקבה). העצורים הינם תושבי מחוז ימלו-ננץ, שבחלקו הצפוני של מישור סיביר המערבי. בראש החוליה עמד פעיל דאעש, ששהה בסוריה ועבר אימונים במסגרת המדינה האסלאמית. הפעיל הגיע לרוסיה כדי לארגן פעילות טרור. העצורים הודו במהלך חקירתם, כי עסקו בתכנון פיגוע. החקירה בנושא נמשכת (אתר שירות הביטחון הפדרלי הרוסי, 15 במרץ 2018).
  • שירות הביטחון הפדרלי ומשרד הפנים הרוסי סיכלו פעילות של חולייה באזור מוסקבה, שעסקה בגיוס פעילים והעברתם לסוריה ולעיראק לשם לחימה לצד דאעש. בנוסף, עסקה החוליה בסיוע למתן מעמד חוקי למהגרים שהגיעו ממרכז אסיה. במהלך המבצע נערך חיפוש ב-17 כתובות ונעצרו שישים תושבים זרים. כמו כן נחשפו במהלך המבצע שלוש מעבדות להנפקת מסמכים מזויפים, כמות גדולה של חותמות (וביניהן חותמות מעברי גבול), טפסי הגירה ודרכונים של מדינות זרות (אתר שירות הביטחון הפדרלי הרוסי, 13 במרץ 2018).

[1] אלרכבאן הינו מחנה פליטים סורי, הנמצא בשטח ירדן, כ-25 ק"מ מדרום מערב למעבר אלתנף.