מבט לג’האד העולמי ( 21-15 באפריל 2021)

פעיל דאעש משגר רקטה לעבר טנק מצרי (טלגרם, 17 באפריל 2021).

פעיל דאעש משגר רקטה לעבר טנק מצרי (טלגרם, 17 באפריל 2021).

הוצאה להורג של נוצרי שהקים כנסייה אורתודוקסית בסיני, שבה התקיים, על פי דאעש, שיתוף פעולה עם צבא מצרים נגד דאעש (טלגרם, 17 באפריל 2021).

הוצאה להורג של נוצרי שהקים כנסייה אורתודוקסית בסיני, שבה התקיים, על פי דאעש, שיתוף פעולה עם צבא מצרים נגד דאעש (טלגרם, 17 באפריל 2021).

כלי רכב משוריין של צבא ניגריה אותו נטלו פעילי דאעש לידיהם כשלל (טלגרם, 19 באפריל 2021).

כלי רכב משוריין של צבא ניגריה אותו נטלו פעילי דאעש לידיהם כשלל (טלגרם, 19 באפריל 2021).

פעילי דאעש מעלים באש את הבסיס.
אחד מכלי הרכב שהועלו באש (טלגרם, 17 באפריל 2021).

אחד מכלי הרכב שהועלו באש (טלגרם, 17 באפריל 2021).

תיעוד ההתקפה של פעילי דאעש נגד עמדה של צבא ניגריה.

תיעוד ההתקפה של פעילי דאעש נגד עמדה של צבא ניגריה.

נשק ותחמושת שלל שנטלו לידיהם פעילי דאעש (טלגרם, 17 באפריל 2021).

נשק ותחמושת שלל שנטלו לידיהם פעילי דאעש (טלגרם, 17 באפריל 2021).

עיקרי אירועי השבוע האחרון
  • השבוע (תחילת חודש רמצ’אן) ניכרה עלייה במספר הפיגועים שביצע דאעש במחוזות השונים לעומת השבועות הקודמים. יצוינו פיצוץ מכונית תופת באזור אלצדר השיעי בבגדאד בו נהרגו לפחותארבעה בני אדם (לטענת דאעש מספר ההרוגים בפיגוע הגיע לעשרים) וירי לעבר מסוק רוסי שניסה לנחות במדבר חמץ בו נפגעו שני חיילים רוסיים. בגיליון האחרון של שבועון דאעש, אלנבא’, התפרסם מאמר הקורא למוסלמים לבצע פיגועים במהלך חודש רמצ’אן כאחת המצוות העיקריות של חודש זה.
  • באפריקה נמשכה הפעילות האינטנסיבית של דאעש. בניגריה: השתלטו פעילי דאעש, זו הפעם הרביעית תוך חודש, על בסיס צבאי ועל העיירה דמסק על גבול ניגריה-ניז’ר. השתלטות זו, בדומה לקודמותיה, ארכה מספר שעות ולאחריה עזבו פעילי דאעש את האזור לאחר שהעלו באש מבני ציבור. בעיירה כאמויה, שבצפון-מזרח ניגריה, תקפו פעילי דאעש עמדה של הצבא. בחילופי האש, שהתנהלו במקום, נהרגו לפחות עשרה חיילים וכמה נוספים נפצעו. בניז’ר: תקפו פעילי דאעש ריכוז כוחות צבא ומטה של המשטרה, באזור דיפה (Diffa), גבול ניז’ר-ניגריה. שישה עשר חיילים ושוטרים, אחד מהם קצין, נהרגו וכמה נוספים נפצעו.
  • סוריה:בלטה השבוע פעילות דאעש באזור חוראן שבדרום סוריה נגד כוחות הביטחון הסוריים (שני אירועים). במרחב דיר אלזור-אלמיאדין וחסכה נמשכה פעילות הטרור של דאעש נגד כוחות SDF הכורדים. פיגוע בולט היה ב-13 באפריל 2021 שהחל בירי רקטות לעבר מחנה של כוחות SDF באלג’אסמי, ממזרח לדיר אלזור. נגד כוחות הסיוע שהגיעו למקום הופעלו שני מטעני חבלה. לפחות עשרה לוחמי SDF נהרגו ונפצעו. רוסיה דיווחה על תקיפה אווירית שביצעו כוחותיה נגד בסיס דאעש סמוך לתדמור במהלכה נהרגו לדבריה כמאתיים פעילים והושמד ציוד רב.
  • עיראק: במרכז האירועים, כאמור, פיצוץ מכונית תופת בשכונה שיעית במזרח בגדאד. יצוין כי זהו פיגוע ראשון בבגדאד (שידעה בעבר פיגועים רבים) מאז 21 בינואר 2021. כמו כן, ניכרה השבוע עלייה בהיקף הפיגועים במחוז כרכוכ.
  • חצי האי סיני: נמשכה פעילות דאעש, אם כי בהיקף נמוך, נגד כוחות הביטחון המצרים. מחוז סיני של דאעש פרסם סרטון, המאיים על תושבי חצי האי סיני, ובמיוחד אנשי המיליציות השבטיות הפועלות לצד כוחות הביטחון המצריים, לבל יפעלו נגד דאעש.
  • אסיה: באפגניסטאן נמשכה פעילות דאעש נגד כוחות הביטחון בעיקר במתווה של הפעלת מטענים. בהודו הועלו באש שדות תבואה של אזרחים הינדים באזור ניו דלהי במסגרת מה שמכנה דאעש “המלחמה הכלכלית” שמבצע הארגון.
  • בפרק העוסק באיומי דאעש ואלקאעדה בדו”ח הערכת האיומים השנתי של קהילת המודיעין האמריקאית שפורסם ב-9 באפריל 2021 נאמר שארגונים אלה נותרו כאיומים הסונים הגדולים ביותר על אינטרסים של ארה”ב מעבר לים. על פי ההערכה, אותם ארגונים גם פועלים לביצוע פיגועים על אדמת ארה”ב למרות שפעילות הסיכול של ארה”ב ובני בריתה הפחיתו משמעותית את יכולתם לעשות כן. פעילים בודדים בארה”ב ותאים קטנים, בעלי מניעים אידאולוגיים, עדיין מהווים איום מיידי מבית.
הזירה הסורית
מפת מחוזות סוריה (Freeworldamaps)
מפת מחוזות סוריה (Freeworldamaps)
מרחב אדלב
  • נמשכו חילופי האש הארטילריים בין צבא סוריה והכוחות המסייעים לו לבין כוחות המורדים.
    • ב-15 באפריל 2021: נהרגו שני לוחמים מהכוחות המסייעים לצבא סוריה בפיצוץ באזור ג’בל אלזאויה, בדרום-מזרח מובלעת המורדים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 15 באפריל 2021).בתגובה שיגרצבא סוריה רקטות לעבר יעדי המטה לשחרור אלשאם באזור. כמו כן, ביצע ירי מקלעים לעבר סהל אלע’אב, שבדרום-מערב המובלעת. לא דווח על נפגעים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 16 באפריל 2021).
    • ב-13 באפריל 2021: ביצע צבא סוריה ירי ארטילרי לעבר סהל אלע’אב. בתגובה שיגרו כוחות המורדים טיל מונחה לעבר כלי רכב של צבא סוריה. נוסעי כלי הרכב נפגעו (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 13 באפריל 2021).
מרחב דיר אלזור-אלמיאדין
  • פעילי דאעש המשיכו לבצע פיגועים במרחב בעיקר נגד כוחותSDF ואנשי ממשל המזוהים עמם. פיגוע בולט היה ב-13 באפריל 2021 כאשר בוצע ירי רקטות לעבר מחנה של כוחות SDF באלג’אסמי, ממזרח לדיר אלזור. נגד כוחות הסיוע שהגיעו למקום הופעלו שני מטעני חבלה. לפחות עשרה לוחמי SDF נהרגו ונפצעו ולמחנה נגרם נזק רב. להלן אירועים נוספים על פי הודעות קבלת אחריות של דאעש:
    • 20 באפריל 2021: הופעל מטען נגד כלי רכב של כוחות SDF על כביש אלעתאל-אלבצירה, כעשרים ק”מ צפונית לאלמיאדין. נוסעי כלי הרכב נפצעו.
    • 20 באפריל 2021: איש מודיעין של כוחות SDFנורה למוות באזור ד’יבאן, כשלושה ק”מ ממזרח לאלמיאדין.
    • 19 באפריל 2021: בוצע ירי לעבר “מרגל” של SDF באלשחיל, כעשרה ק”מ צפונית לאלמיאדין. בו ביום בוצע ירי נוסף באזור לעבר איש מודיעין של SDF. איש המודיעין נפצע.
    • 17 באפריל 2021: בוצע ירי מקלעים לעבר כלי רכב של כוחות SDF באזור ד’יבאן. מפקד ומלווה שלו נהרגו וכלי הרכב הושבת. באותו יום הופעל מטען נגד משאית של SDF באזור אלבצירה, כ-15 ק”מ צפונית לאלמיאדין. שני לוחמי SDF נהרגו ולפחות חמישה נוספים נפצעו.
    • 15 באפריל 2021: בוצע ירי מקלעים לעבר איש מודיעין של כוחות SDF באזור אלצור, כחמישים ק”מ צפונית-מערבית לדיר אלזור.
מרחב אלרקה
  • 19 באפריל 2021: מטען הופעל נגד כלי רכב של כוחות SDF על כביש אלרקה-אלסחל, מדרום-מערב לאלרקה. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו.
מרחב אלחסכה
  • מטען הופעל נגד משאית של כוחות SDF שהובילה ציוד לוגיסטי דרומית לאלחסכה, בקרבת גבול סוריה-עיראק. לוחם SDF נהרג ונפצעו שני לוחמי SDF נוספים. המשאית הושמדה.
המרחב המדברי (אלבאדיה)
  • 17 באפריל 2021: על פי דיווחי דאעש, חיילי צבא רוסיה שהונחתו ממסוק באזור אלסח’נה (כ-120 ק”מ מדרום-מערב לדיר אלזור), הותקפו בירי על ידי פעילי הארגון. נמסר שבתקרית נהרגו שני חיילים וכמה נוספים נפצעו. לטענת גורמי דאעש, גם המסוק ניזוק אך נחלץ מהמקום. יצוין כי לאירוע אין כל אזכור בכלי התקשורת הרוסיים.
  • 16 באפריל 2021: שני אזרחים נהרגו מהתפוצצות מוקש שפעילי דאעש הטמינו צפונית-מערבית לתדמר (אלעאלם, 16 באפריל 2021).

דרום סוריה

  • השבוע דיווחו כלי התקשורת של דאעש על פעילות נגד כוחות הביטחון הסוריים באזור חוראן שבדרום סוריה. להלן האירועים על פי הודעות קבלת אחריות של דאעש:
    • 20 באפריל 2021: בוצע ירי לעבר שני חיילי צבא סוריה בע’דיר אלבסתאן, בפריפריה של קניטרה. שני החיילים נהרגו וכלי נשקם נלקחו כשלל.
    • 15 באפריל 2021: בוצע ירי מקלעים לעבר כלי רכב של מנגנון הביטחון הצבאי של המשטר הסורי בנוא, מערבית לדרעא. שני אנשי המנגנון נהרגו ושניים נוספים נפצעו. כלי הרכב הושבת.

פעילות רוסית

תקיפות אוויריות
  • ב-19 באפריל 2021 ביצעו מטוסים רוסיים יותר ממאתיים גיחות באזור תדמור (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 20-19 באפריל 2021). על פי אלכסנדר קרפוב, סגן ראש מרכז הפיוס הרוסי בסוריה, קיבל צבא רוסיה מידע אודות פעילים חמושים שהקימו בסיס מוסווה סמוך לתדמור. לאחר אישור המודיעין תקפו מטוסי קרב רוסיים את הבסיס. בתקיפה הושמדו שני מתקנים בהם התחבאו פעילי הארגון ולפחות מאתיים פעילים נהרגו. כמו כן, הושמדו 24 טנדרים נושאי מקלעים, 500 ק”ג תחמושת ורכיבים להרכבת מטעני חבלה מאולתרים. על פי הדובר הרוסי היוו המתקנים שהותקפו בסיס חימוש ואיסוף עבור קבוצות טרור שעמדו לבצע פיגועים ברחבי סוריה (ערב ניוז, 20 באפריל 2021). מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם מפקפק באמינות הדיווח מכיוון שלדבריו, פעילי דאעש נוהגים לנוע בשטח בקבוצות קטנות והם אינם נוהגים להתרכז בבסיס אחד. המרכז מעריך כי הסיבה להפצת הידיעה על ידי גורמי צבא רוסיים היא הודעת דאעש מספר שעות קודם לכן, שפעילי הארגון תקפו מסוק והרגו שני לוחמים רוסיים במהלך מבצע הנחתה כושל במדבר הסורי (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 20 באפריל 2021).
החזרת ילדים יתומים מסוריה לרוסיה
  • מטוס של משרד ההגנה הרוסי, שטס מסוריה ובו 44 ילדים יתומים רוסים, נחת בשדה התעופה הסמוך למוסקבה. רוב הילדים, בגילאי שנתיים עד 16, הגיעו ממחנה אלהול שבשליטת הכורדים בצפון מזרח סוריה (שם עצורים בני משפחות פעילי דאעש), עשרה מהם הגיעו מבית יתומים בדמשק. מי שטיפל בהבאתם לרוסיה היא אנה קוזנצובה, אחראית זכויות האדם מטעם נשיא רוסיה. החזרת הילדים היא חלק משורה של מאמצים של רוסיה להחזרת צעירים בעלי אזרחות רוסית, בני משפחות של פעילי דאעש, מסוריה ומעיראק (טאאס, 19 באפריל 2021).
 הזירה העיראקית
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
  • נראה כי השבוע חלה עלייה בכמות הפגועים שביצעו פעילי דאעש במחוזות השונים בעיראק. רוב הפיגועים כוונו נגד כוחות הביטחון העיראקיים והמיליציות התומכות בהם. בלט פיגוע שבוצע בשוק בשכונה שיעית בבגדאד בו נהרגו אזרחים רבים. להלן פיגועים בולטים על פי הודעות קבלת אחריות של דאעש.
מחוז בגדאד
  • ארבעה בני-אדם נהרגו וכעשרים נפצעו בפיצוץ מכונית תופת בשוק אלחביביה בשכונת מדינת אלצדר השיעית, במזרח בגדאד (רויטרס, 15 באפריל 2021; אלערביה, 18 באפריל 2021). דאעש קיבל אחריות לפיגוע וציין כי הפיגוע בוצע באמצעות פיצוץ מכונית תופת שהוחדרה לאזור השוק, למרות אמצעי הביטחון הרבים הננקטים בעיר. על-פי הודעת דאעש בפיגוע נהרגו ונפצעו כעשרים שיעים (טלגרם, 16 באפריל 2021).
  • על פי מידע שהגיע לערוץ אלערביה הסעודי, מי שעמד מאחורי ביצוע הפיגוע היו גורמים פרו-איראניים. לדבריהם הייתה מכונית התופת אמורה להתפוצץ ברחוב מרכזי בבגדאד נגד שיירת סיוע לוגיסטי של כוחות הקואליציה הבינלאומית. אולם, בשל תקלה באחד המטענים, החלה המכונית לבעור, הנהג נטש אותה והיא התפוצצה. עד נמסר שנהג המכונית, חסין עלי מחמוד אלפרטוסי, שנפצע ומצבו יציב, הינו, פעיל המיליציה הפרו-איראנית סיד אלשהדאא’, המהווה חלק מכוחות הגיוס העממי (אלערביה, 18 באפריל 2021).
  • יצוין כי זהו פיגוע ראשון המתבצע בבגדאד (שידעה בעבר פיגועם רבים) מאז 21 בינואר 2021. פיגוע ההתאבדות קודם התרחש כשנה וחצי קודם לכן, ב-21 ביוני 2019, במסגד אלמהדי השיעי בעיר. יעד הפיגוע, שוק הומה בשכונה שיעית בעיר, היווה בעבר מטרת לשורה של פיגועים שביצעו פעילי דאעש ועל כן סביר יותר שדאעש, שקיבל אחריות רשמית על ביצועו, עומד מאחורי הפיגוע גם הפעם.
זירת הפיגוע בשוק אלחביביה (אלסומריה, 17 באפריל 2021).    זירת הפיגוע בשוק אלחביביה (אלסומריה, 17 באפריל 2021).
זירת הפיגוע בשוק אלחביביה (אלסומריה, 17 באפריל 2021).
מחוז דיאלא
  • 19 באפריל 2021: בוצע ירי לעבר שני מחנות צבא עיראק באלהיתאויין, מדרום לאזור אלעט’ים, כחמישים ק”מ מצפון לבעקובה. שני חיילים נהרגו, קצין וחייל נפצעו. בו ביום השמידו פעילי דאעש ארבעים גנרטורים וטרנספורמטורים המשמשים את כוחות הגיוס השבטי במקום.
  • 19 באפריל 2021: מטען הופעל נגד כלי רכב של צבא עיראק, כשני ק”מ דרומית-מזרחית לבעקובה. כלי הרכב הושמד ונוסעיו נהרגו או נפצעו.
  • 12 באפריל 2021: הופעל מטען נגד קבוצת שוטרים בעת שערכו מבצע באם אלח’נאזיר, באזור אלוקף, צפונית-מערבית לבעקובה. תשעה שוטרים נפצעו.
  • 12 באפריל 2021: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק באזור אלמנצוריה, כחמישים ק”מ צפונית-מזרחית לבעקובה. לא נמסר על נפגעים. כלי הרכב הושבת. נגד כלי רכב נוסף הופעל מטען באזור קארה טאפה, כ-75 ק”מ צפונית לבעקובה. שלושה חיילים נהרגו ושניים נפצעו וכלי הרכב הושמד.
מחוז כרכוכ
  • באזור כרכוכ ניכרה השבוע עלייה בפעילות דאעש נגד צבא עיראק והכוחות המסייעים לו (הגיוס העממי והגיוס השבטי). להלן מספר אירועים בולטים על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש:
    • 18 באפריל 2021: רקטות שוגרו ובוצע ירי מקלעים לעבר מחנה של משטרת עיראק באזור אלרשאד, כ-35 ק”מ דרומית-מזרחית לכרכוכ. שוטר אחד נפצע ונגרמו נזקים חומריים למחנה.
    • 17 באפריל 2021: מספר מטעני חבלה הופעלו נגד שתי בארות נפט בקרבת אזור אלדבס, כשלושים ק”מ צפונית-מערבית לכרכוכ. על-פי מקורות עיראקיים, לא נגרם נזק לבארות. לטענת דאעש, נגרם להן נזק חומרי (טלגרם, 18 באפריל 2021; אלסומריה, 17 באפריל 2021). נראה כי זהו פיגוע נוסף בסדרת פיגועים שמבצע דאעש במסגרת “המלחמה הכלכלית” שהוא מפעיל נגד המשטר.
    • 16 באפריל 2021: בוצע ירי רקטות ומקלעים לעבר שלושה מחנות משותפים של צבא עיראק והגיוס העממי בקרבת נמל התעופה אלחליוה, דרומית לכרכוכ. כוח סיוע שהגיע למקום הותקף אף הוא. ארבעה חיילים נהרגו וחמישה נפצעו.
    • 16 באפריל 2021: בוצע ירי לעבר מחנה של צבא עיראק בקרבת אלכיף, כשלושים ק”מ צפונית-מערבית לכרכוכ. שני חיילים נהרגו.
    • 16 באפריל 2021: בוצע ירי לעבר מחנה של משטרת עיראק באזור אלריאצ’, כחמישים ק”מ מדרום-מערב לכרכוכ. שני שוטרים נהרגו.
    • 15 באפריל 2021: שוגרו רקטות לעבר בתי מגורים של לוחמי הגיוס השבטי באלדכשמאן, כארבעים ק”מ דרומית-מערבית לכרכוכ.
    • 13 באפריל 2021: בוצע ירי לעבר מחנה של משטרת עיראק באזור דאקוק, במרחב הדרומי של כרכוכ. שלושה שוטרים נהרגו ונוסף נפצע.
  • הפעילות הערה של דאעש באזור כרכוכ אף תועדה בסדרה של תמונות שפורסמו באמצעי התקשורת של הארגון תחת הכותרת “חלק מהתקפות חיילי הח’ליפות נגד מחנות נוטשי דת האסלאם באזורים השונים בכרכוכ” (טלגרם, 19 באפריל 2021).
כותרת סדרת התמונות המתעדות את פעילות דאעש בכרכוכ (טלגרם, 19 באפריל 2021).
כותרת סדרת התמונות המתעדות את פעילות דאעש בכרכוכ (טלגרם, 19 באפריל 2021).
רקטה ששוגרה לעבר בתי לוחמי הגיוס השבטי באלדכשמאן, כארבעים ק"מ דרומית-מערביתלכרכוכ (טלגרם, 19 באפריל 2021).     פעילי דאעש בדרכם להתקפה נגד מחנה של משטרת עיראק באזור אלרשאד, כ-35 ק"מ דרומית-מזרחיתלכרכוכ (טלגרם, 19 באפריל 2021).
מימין: רקטה ששוגרה לעבר בתי לוחמי הגיוס השבטי באלדכשמאן, כארבעים ק”מ דרומית-מערביתלכרכוכ (טלגרם, 19 באפריל 2021). משמאל: פעילי דאעש בדרכם להתקפה נגד מחנה של משטרת עיראק באזור אלרשאד, כ-35 ק”מ דרומית-מזרחיתלכרכוכ (טלגרם, 19 באפריל 2021).
מחוז צלאח אלדין
  • 18 באפריל 2021: הופעל מטען חבלה נגד מושל שכונה (מח’תאר) בפרברי סאמראא’.
  • 15 באפריל 2021: בוצע ירי לעבר שני מחנות צבא עיראק והגיוס העממי באזור טוזח’ורמאטו, כמאה ק”מ צפונית-מזרחית לסאמראא’. שלושה חיילים נהרגו.
  • 12 באפריל 2021: בוצע ירי לעבר איש מודיעין של צבא עיראק בקרבת אלטארמיה, כשלושים ק”מ צפונית לבגדאד. איש המודיעין נהרג.
מחוז אלאנבאר
  • 18 באפריל 2021: בוצע ירי רקטות לעבר מחנה צבא עיראק מערבית להית. דווח על פגיעות ישירות במחנה. לא נמסרו פרטים אודות נפגעים.
  • 17 באפריל 2021: פצצות-מרגמה שוגרו לעבר מחנה צבא עיראק מזרחית לאלרטבה, על הכביש הבינלאומי. דווח על פגיעות ישירות במחנה אולם לא נמסרו פרטים אודות נפגעים.
מחוז נינוא
  • 18 באפריל 2021: הופעל מטען נגד סיור רגלי של צבא עיראק דרומית למוצול. שלושה חיילים נפצעו.

סיכול טרור בעיראק

מחוז נינוא
  • מערכת המשפט בעיראק הודיעה כי תחת הריסות מבנים בעיר מוצול אותר רכוש רב בשווי מוערך של כ-1.6 מיליון דולר שהותירו אחריהם פעילי דאעש ששלטו בעיר. בין הממצאים, מטבעות זהב וכסף, כלי זהב ותכשיטים. הממצאים הועברו לבנק המרכזי העיראקי (aramme.com, 16 באפריל 2021). יומיים קודם לכן איתרו כוחות הביטחון העיראקיים סדנא לייצור חומרי נפץ באזור תלעפר, במערב עיראק. במקום אותרו חומרים לייצור חומרי נפץ, פגזים, מרגמות וכדורים מסוגים שונים (אלסומריה, 14 באפריל 2021).
מחוז כרכוכ
  • משרד הפנים דיווח שבמספר זירות במחוז כרכוכ איתרו כוחות המשטרה מטעני חבלה ומנגנוני נפץ (אלסומריה, 19 באפריל 2021).
חצי האי סיני
  • במהלך השבוע דווח על מספר קטן יחסית של אירועים. ב-12 באפריל 2021 תקפו פעילי דאעש באש מקלעים סיור רגלי של צבא מצרים על הכביש הבינלאומי ליד אלתלול, שבקרבת בא’ר אלעבד. לפחות חייל אחד נפצע.
סרטון של דאעש המזהיר את תושבי חצי האי סיני
  • מחוז סיני של דאעש פרסם סרטון, בו נשמעים איומים המכוונים כלפי תושבי חצי האי סיני, ובמיוחד לאנשי המיליציות השבטיות הפועלות לצד כוחות הביטחון המצריים. בסרטון שאורכו כ-13 דקות מזהירים פעילי דאעש את התושבים לבל יפעלו נגד דאעש, ומאיימים שפעילי דאעש יפעלו נגדם בנחישות וסופם יהיה רע ומר. כחיזוק לדברים הנאמרים מוצגות בסרטון תמונות המתעדות את פעילות לוחמי דאעש נגד כוחות הביטחון המצריים, פיגועים שביצעו פעילי הארגון, הוצאות להורג של משתפי-פעולה עם המשטר המצרי (אחד מהם נוצרי שהקים כנסייה בסיני, שממנה פעלו, על-פי הסרטון, גורמי ביטחון נגד דאעש), ועוד (טלגרם, 17 באפריל 2021).
  • משרד הפנים המצרי פרסם הודעה כי נהרגו שלושה פעילי טרור בחצי האי סיני וכי אושרה מעורבותם של שלושה נוספים בחטיפתו והריגתו של אזרח נוצרי בצפון סיני (חשבון הטוויטר @mahmoudgamal44, 19 באפריל 2021).
סיכום פעילות דאעש במחוזות השונים
  • דאעש פרסם השבוע אינפוגרף, אשר סיכם את פעילות הארגון ברחבי העולם בתקופה שבין 14-7 באפריל 2021. על-פי האינפוגרף, בתקופה זו ביצעו פעילי דאעש 43 התקפות במחוזות השונים באסיה ובאפריקה, לעומת 34 התקפות, שביצעו בשבוע שקדם לכך. מספר ההתקפות הגדול ביותר בוצע בסוריה (11) ובעיראק (11). ההתקפות, שבוצעו בשאר המחוזות: מערב אפריקה (10); מרכז אפריקה (4); ח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (3); סיני (2); סומליה (1); והודו (1) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 15 באפריל 2021).
  • על-פי האינפוגרף, בהתקפות הללו נהרגו ונפצעו לפחות 117 בני אדם, לעומת 102 בני אדם בשבוע שקדם. מספר הרוגים והפצועים הגדול ביותר היה במערב אפריקה (46). שאר ההרוגים והפצועים היו במחוזות הבאים: עיראק (29); סוריה (26); מרכז אפריקה (4); ח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (4); סומליה (3); וסיני (3) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 15 באפריל 2021). האינפוגרף מעיד על המשך בולטות במספר הנפגעים שדאעש מסב באפריקה למרות שמספר הפיגועים הגבוה הוא בסוריה ובעיראק.
האינפוגרף בשבועון אלנבא' של דאעש (שבועון אלנבא’, טלגרם, 15 באפריל 2021).
האינפוגרף בשבועון אלנבא’ של דאעש (שבועון אלנבא’, טלגרם, 15 באפריל 2021).

אפריקה

ניגריה[1]
  • השבוע (13 באפריל 2021), ביצעו פעילי דאעש תקיפה נוספת באזור דמסק (Damasak),על גבול ניגריה-ניז’ר, בתחום מדינת בורנו, בצפון-מזרח ניגריה. זוהי הפעם רביעית בה משתלטים פעילי הארגון על העיירה בחודש האחרון. מתווה התקיפה דומה מאד לזה של התקיפה הקודמת ב-10 באפריל 2021. תחילה, תקפו פעילי דאעש את בסיס צבא ניגריה בעיירה. במקום התנהלו חילופי-אש שבמהלכם נהרגו ונפצעו מספר חיילים. לאחר מכן, התפרשו פעילי דאעש בעיירה, הרגו שמונה עובדי ארגונים מערביים (“צלבניים”) וחטפו עובד נוסף. כמו-כן, העלו באש שלושה כלי רכב, מספר מבנים השייכים לארגונים ומספר מבני ציבור של ממשלת ניגריה. לאחר כמה שעות עזבו שוב את האזור. ב-17 באפריל 2021 תקפו פעילי דאעש ממארב את חיילי צבא ניגריה על הכביש שבין דמסק לגוביו (Gubio) , כשבעים ק”מ דרומית לדמסק. במקום התנהלו חילופי-אש שבמהלכם נהרגו ונפצעו מספר חיילים.
  • ב-18 באפריל 2021 תקפו פעילי דאעש בסיס של צבא ניגריה בדיקוה (Dikwa), כחמישים ק”מ מגבול ניגריה-קמרון. במקום התנהלו חילופי-אש, שבמהלכם נהרגו ונפצעו מספר חיילים. פעילי דאעש העלו באש את הבסיס ונטלו לידיהם כשלל כלי רכב, אמצעי לחימה ותחמושת.
נשק ותחמושת שלל שנפלו לידי פעילי דאעש (טלגרם, 19 באפריל 2021).
נשק ותחמושת שלל שנפלו לידי פעילי דאעש (טלגרם, 19 באפריל 2021).
  • 16 באפריל 2021: פעילי דאעש תקפו עמדה של צבא ניגריה בכאמויה, שבקרבת ביו (Biu), כ-170 ק”מ דרומית-מערבית למידוגורי (Maiduguri) בירת מדינת בורנו, שבצפון-מזרח ניגריה. במקום התנהלו חילופי-אש, שבמהלכם נהרגו לפחות עשרה חיילים ונפצעו כמה נוספים. פעילי דאעש העלו באש את העמדה וארבעה כלי רכב משוריינים.
  • 13 באפריל 2021: פעילי דאעש תקפו מחנה של צבא ניגריה בגג’יראם, כ-120 ק”מ דרומית-מזרחית למשולש הגבולות ניגריה-צ’אד-קמרון, בצפון-מזרח ניגריה. נמסר שבמקום התנהלו חילופי-אש, שבמהלכם נהרגו ונפצעו מספר חיילים.
ניז’ר
  • פעילי דאעש תקפו באש מקלעים ריכוז כוחות של צבא ומטה של משטרת ניז’ר באזור דיפה (Diffa), בדרום-מזרח המדינה, על גבול ניז’ר-ניגריה. בתקיפה נהרגו עשרה חיילים ושוטרים, אחד מהם קצין, ונפצעו כמה נוספים. פעילי דאעש השתלטו על ששה כלי רכב. נגד כוחות סיוע שהגיעו למקום הופעל מטען ושישה חיילים נוספים נהרגו כך הגיע מניין ההרוגים בהתקפה לששה-עשר חיילים.
אסיה
אפגניסטאן
  • גם השבוע פעל דאעש נגד גורמי ביטחון אפגניים. להלן אירועים בולטים על פי הודעות קבלת אחריות של דאעש:
  • 19 באפריל 2021: בוצע ירי לעבר איש ביטחון אפגאני בג’לאלאבאד. איש הביטחון נהרג.
  • 18 באפריל 2021: בוצע ירי לעבר קצין במנגנוני הביטחון האפגניים בג’לאלאבאד. הקצין נהרג. באותו יום גם הופעל מטען נגד כלי רכב של קצין במנגנוני הביטחון של אפגניסטאן. הקצין נפצע באורח קשה ומלווה שלו נהרג.
  • 12 באפריל 2021: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא אפגניסטאן באזור ואתפור (Watapur), שבמחוז קונאר, כעשרים ק”מ צפונית-מערבית לאסאדאבאד. כלי הרכב הושבת והנוסעים בו נפצעו.
פקיסטאן
  • 19 באפריל 2021: בוצע ירי לעבר מפקד בארגון טאלבאן בפשאוור, סמול לגבול אפגניסטאן. שלושה ממלוויו נפצעו.
הודו
  • במגזין אלנבא’ של דאעש, שיצא לאור השבוע, דווח כי במסגרת “המלחמה הכלכלית המתמשכת” של הארגון, העלו פעילי דאעש באש שדות תבואה שהיו בבעלות של הינדים “פוליתאיסטים” בעיירה ננגלה בראהמאן (Nangal Brahman), כחמישים ק”מ דרומית לניו דלהי (שבועון אלנבא’, טלגרם, 15 באפריל 2021).
הידיעה שהתפרסמה בשבועון דאעש  ותיעוד השדות העולים באש
   (אלנבא’, טלגרם, 15 באפריל 2021).
הידיעה שהתפרסמה בשבועון דאעש ותיעוד השדות העולים באש (אלנבא’, טלגרם, 15 באפריל 2021).
תורכיה
  • בתורכיה המשיכו כוחות הביטחון בפעילות סיכול ומנע בממסגרת זאת עצרה היחידה ללוחמה בטרור במספר אתרים באיסטנבול 14 חשודים כפעילי דאעש (סוכנות אנטוליה, 20 באפריל 2021).
הערכת מודיעין ארה”ב לגבי איומי הטרור של דאעש ואלקאעדה
  • דו”ח הערכת האיומים השנתי של קהילת המודיעין האמריקאית שפורסם ב-9 באפריל 2021 עבור הקונגרס עוסק באיומים ברחבי העולם על הביטחון הלאומי של ארה”ב. בפרק העוסק באיומי דאעש ואלקאעדה נאמר בדו”ח כי ארגונים אלה נותרו כאיומים הסונים הגדולים ביותר על אינטרסים של ארה”ב מעבר לים. על פי ההערכה אותם ארגונים גם פועלים לביצוע פיגועים על אדמת ארה”ב למרות שפעילות הסיכול של ארה”ב ובני בריתה הפחיתו משמעותית את יכולתם לעשות כן. יחד עם זאת פעילים בודדים בארה”ב ותאים קטנים בעלי מניעים אידאולוגיים מהווים עדיין איום מיידי מבית.
  • לגבי דאעש צוין שלמרות חיסולם של בכירים רבים בארגון, עדיין יש בכוחו של דאעש לבצע התקוממות בסוריה ובעיראק. למרות שחלה ירידה בהתקפות שמבצע הארגון במדינות המערב מאז השיא ב-2017, ביצוע מתקפות כאלה הוא עדיין בעדיפות גבוהה עבור הארגון. יחד עם זאת לאור הקשיים הלוגיסטיים והמבצעיים בפניהם עומד דאעש, סביר שמתקפות בהשראת דאעש יישארו האיום העיקרי מצד הארגון על ביטחון הפנים של ארה”ב ולא פעילות מבצעית המוכוונת ישירות על ידי הארגון.
  • לגבי אלקאעדה צוין שהנהגת הארגון ספגה אבדות קשות בשנים האחרונות אבל ההנהגה שנותרה תעודד שיתוף פעולה בין גורמים אזוריים ותמשיך לקרוא לבצע תקיפות נגד ארה”ב ומטרות בינלאומיות נוספות ולקדם פעילות ברחבי העולם. השלוחות האזוריות של אלקאעדה ינצלו עימותים מקומיים ואזורים בהם הממשל חלש, כדי לאיים על ארה”ב ועל אינטרסים מערביים כמו גם על ממשלות מקומיות ועל האוכלוסייה (אתר משרד המודיעין הלאומי של ארה”ב, 9 באפריל 2021).
המלחמה על התודעה
  • בגיליון האחרון של שבועון דאעש, אלנבא’, התפרסם מאמר הקורא למוסלמים לבצע פיגועים במהלך חודש רמצ’אן כאחת המצוות של חודש זה. המאמר שהתפרסם תחת הכותרת “מעשי ישרי הדרך בחודש רמצ’אן”, דן במצוות שיש לבצע בחודש זה (שהחל ב-13 באפריל 2021). מעבר לחשיבות הצום, למעשי חסד וצדקה כלפי המסכנים, היתומים, האלמנות והנזקקים, ולשקידה על לימוד הקוראן, צוינו במאמר הג’האד וביצוע התקפות נגד האויבים כמצווה בעלת חשיבות עליונה. זאת, לצד ההגנה על שטחי המוסלמים (אלרבאט). כותב המאמר מציין שעל פעילות ג’האד התקפי מתקבל שכר מיוחד ונותן כדוגמה את קרב בדר, שאותו ביצע הנביא מחמד נגד תושבי מכה, ובסופו זכה לכבוש את העיר. כותב המאמר מסיים בקביעה שעל כל מי שרוצה לזכות לשכר הגבוה ביותר בחודש רמצ’אן, לבצע ג’האד (שבועון אלנבא’, טלגרם, 15 באפריל 2021).
נוסח  המאמר אודות חודש הרמצ'אן כפי שהופיע בשבועון דאעש, אלנבא' (שבועון אלנבא’, טלגרם, 15 באפריל 2021).
נוסח המאמר אודות חודש הרמצ’אן כפי שהופיע בשבועון דאעש, אלנבא’ (שבועון אלנבא’, טלגרם, 15 באפריל 2021).

[1] על פי הודעות קבלת אחריות של דאעש. ↑