מבט לג’האד העולמי (21 -27 במרץ 2019)

מבנה בעיירה אלחויז, שנפגעה מירי ארטילרי של צבא סוריה (אבאא', 23 במרץ 2019).

מבנה בעיירה אלחויז, שנפגעה מירי ארטילרי של צבא סוריה (אבאא', 23 במרץ 2019).

חיילי צבא סוריה נערכים לביצוע ירי ארטילרי לעבר המרחב הכפרי, שמדרום לאדלב (סאנא, 20 במרץ 2019).

חיילי צבא סוריה נערכים לביצוע ירי ארטילרי לעבר המרחב הכפרי, שמדרום לאדלב (סאנא, 20 במרץ 2019).

כלי רכב של דאעש, שנפגעו במחנה אלבאע'וז, שהיה בשליטת דאעש (פראת פוסט, 23 במרץ 2019).

כלי רכב של דאעש, שנפגעו במחנה אלבאע'וז, שהיה בשליטת דאעש (פראת פוסט, 23 במרץ 2019).

מפקדים בכירים בכוחות SDF על רקע אלבאע'וז ודגל הארגון (פראת פוסט, 23 במרץ 2019).

מפקדים בכירים בכוחות SDF על רקע אלבאע'וז ודגל הארגון (פראת פוסט, 23 במרץ 2019).

איש היחידה לטיפול בחומרי נפץ של הגיוס העממי סמוך למוקש אותו איתר מדרום מזרח למוצול (al-hashed.net, 21 במרץ 2019).

איש היחידה לטיפול בחומרי נפץ של הגיוס העממי סמוך למוקש אותו איתר מדרום מזרח למוצול (al-hashed.net, 21 במרץ 2019).

התמונה תחת הכיתוב

התמונה תחת הכיתוב"חיילי הח'ליפות בבורקינה פאסו". הלוגו בתמונה הוא של מחוז מערב אפריקה (שבכת שמוח', 22 במרץ 2019).

עיקרי אירועי השבוע
  • אזור העיירה אלבאע’וז נפל השבוע לידי כוחות SDF ובכך הסתיימה המערכה, שנמשכה למעלה מחצי שנה, לכיבוש מרחב השליטה של דאעש במורד נהר הפרת. לוחמי SDF מבצעים סריקות וחיפושים אחרי פעילי דאעש המתחבאים באזור.
  • עיקרי התגובות בתום המערכה:
    • דוברי SDF הודיעו על השמדת ארגון דאעש ועל סיום שליטת דאעש בכיס האחרון באלבאעו’ז. הם ציינו כי הח’ליפות האסלאמית אינה קיימת עוד וכי כוחות SDF ימשיכו לרדוף אחר שרידי הארגון עד להשמדתו המוחלטת.
    • הנשיא טראמפ ודוברים אמריקאים בכירים הודיעו, כי ארה”ב ובעלות בריתה שחררו את כל השטחים שהיו בשליטת דאעש בסוריה ובעיראק. אולם לדבריהם הלחימה עדיין לא הסתיימה וארה”ב ובעלות בריתה נותרו מחויבים לרדוף ולהשמיד את שרידי דאעש.
    • דאעש ממשיך במאמציו לתת מענה הסברתי למפלה שספג. המסרים שבלטו השבוע: המערכה עדיין לא הסתיימה; המדינה האסלאמית לא רק שלא תעלם אלא היא תתרחב ותתפשט; הלוחמים למען אללה יזכו לגן עדן. דאעש המשיך לקרוא לתומכיו בכל העולם לבצע פיגועים נגד “הצלבנים” (קרי, המערב) כנקמה על האכזריות, שהפגינה הקואליציה בתקיפותיה באלבאע’וז.
  • אובדן אזור השליטה של דאעש במורד הפרת מסמן סיומו של תהליך, שבמהלכו איבד דאעש את שארית אזורי שליטתו בסוריה בשנה האחרונה. השטחים שאיבד דאעש הם אזור מחנה הפליטים אלירמוכ שמדרום לדמשק, דרום רמת הגולן ומובלעת מצפון מזרח לאלסוידאא’ (שם נותרו עדיין שרידים של פעילי דאעש). מרבית פעילי דאעש בסוריה מרוכזים עתה במרחב המדברי שבין אלסח’נה לנהר הפרת הנתפס ע”י דאעש כבסיס התארגנות ופעילות גרילה נגד הכוחות הסורים ונגד האויבים האחרים. בעקבות אובדן שטחי השליטה בסוריה צפוי דאעש לשנות את אופיו ולהפוך לארגון טרור וגרילה כפי שהיה בראשית דרכו (עדויות לכך ניתן למצוא בשטח בפעילות הגרילה שמנהל דאעש במעלה עמק הפרת, בצפון סוריה ובמדבריות אלסח’נה).
  • על רקע המפלה שנחל דאעש בסוריה בולטת המשך פעילותם האינטנסיבית של מחוזות הארגון ברחבי העולם. האירועים שבלטו השבוע: בחצי-האי סיני נמשכת פעילות גרילה אינטנסיבית של דאעש נגד כוחות הביטחון המצרים בצפון חצי-האי ובמרכזו; באפגניסטאן נמשכים פיגועי התאבדות, ירי ופיצוץ מטעני חבלה נגד יעדים שיעים, אישים המזוהים עם הממשל האפגאני והטאליבאן; מחוז מערב אפריקה של דאעש מרחיב כנראה את פעילותו לבורקינה פאסו (מדרום למאלי, לשם “זלגה” פעילות דאעש מניגריה); מחוז סומליה של דאעש פוצץ מטען חבלה בשוק במוגדישו נגד כלי רכב שהסיע שוטרים סומאלים.
המעורבות האמריקאית בסוריה

תגובות אמריקאיות לכיבוש אלבאע’וז

  • נשיא ארה”ב דונלד טראמפ הודיע, כי ארה”ב ובעלות בריתה במדינות קואליציה שיחררו את כל השטחים שהיו בשליטת דאעש בסוריה ובעיראק (“100 אחוזים מהח’ליפות”). הנשיא הוסיף, כי ארה”ב תמשיך במאמצי הסיכול העולמיים נגד דאעש עד שבסופו של דבר הוא יובס. ארה”ב תמשיך לפעול עם שותפותיה ובעלות בריתה עד שהטרוריסטים האסלאמיים הרדיקליים ירוסקו לחלוטין.

הצהרת הנשיא על הבסת דאעש בסוריה ובעיראק 
(עמוד הטוויטר של ג'ון בולטון, 23 במרץ 2019).

הצהרת הנשיא על הבסת דאעש בסוריה ובעיראק
(עמוד הטוויטר של ג’ון בולטון, 23 במרץ 2019).

  • גנרל ג’וזף ווטל, מפקד פיקוד המרכז האמריקאי (CENTCOM), הודיע כי הם מברכים את כוחות SDF על שהובילו את הקרב האחרון להשמדת מה שמכונה “הח’ליפות”. המערכה הייתה פרי מאמץ רב-שנתי, שבוצע ע”י השותפים העיראקים והסורים (קרי, SDF) ונתמך ע”י כוחות הקואליציה הרב-לאומית בהובלת ארה”ב. ההודעה מסתיימת בקביעה כי הלחימה עדיין לא הסתיימה וכי ארה”ב ובעלות בריתה נותרו מחויבות להמשיך במאמצים לרדוף ולהשמיד את שרידי דאעש עד להבסתו המוחלטת (אתר CENTCOM, 23 במרץ 2019).

גנרל ג'וזף ווטל, מפקד פיקוד המרכז האמריקאי (CENTCOM), הודיע כי הם מברכים  את כוחות SDF על שהובילו את הקרב האחרון להשמדת מה שמכונה "הח'ליפות".

  • ג’ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של ארה”ב “צייץ” כי ח’ליפות דאעש הובסה וכי ארה”ב תמשיך לעקוב מקרוב אחר שרידי דאעש (עמוד הטוויטר של ג’ון בולטון, 23 במרץ 2019).

ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב "צייץ" כי ח'ליפות דאעש הובסה וכי ארה"ב תמשיך לעקוב מקרוב אחר שרידי דאעש (עמוד הטוויטר של ג'ון בולטון, 23 במרץ 2019).

מרחב אדלב
נמשכים חילופי האש בין צבא סוריה לארגוני המורדים הג’האדיסטים
  • גם השבוע נמשכו חילופי האש בין צבא סוריה לבין ארגוני המורדים הג’האדיסטים, ככל הנראה בעצימות גבוהה יותר. להלן עיקרן:
    • צבא סוריה ביצע ירי ארטילרי לעבר ריכוז כלי רכב של המטה לשחרור אלשאם, בצידו המזרחי של מישור אלע’אב. כמה פעילי הארגון נהרגו והושמדו כלי רכב וציוד צבאי (סאנא, 23 במרץ 2019); צבא סוריה פעל נגד עמדות שבהם התבצרו “פעילי טרור”, כ-25 ק”מ מצפון לחמאה. “פעילי טרור” רבים נהרגו ונפצעו ונהרסו עמדות, אמצעי לחימה ותחמושת (סאנא, 23 במרץ 2019). צבא סוריה ירה לעבר ריכוז כוחות של המטה לשחרור אלשאם, כ-35 ק”מ מדרום לאדלב. כתוצאה מכך הושמדו מקומות מסתור, אמצעי לחימה ותחמושת (סאנא, 24 במרץ 2019); המטה לשחרור אלשאם דיווח, כי צבא סוריה ירה לעבר מרכז מישור אלע’אב ופגע באזרחים רבים. כתוצאה מהירי נאלצו תושבי אחת העיירות לעקור ממנה (אבאא’, 23 במרץ 2019). צבא סוריה ביצע ירי ארטילרי לעבר העיר כפרזיתא, מצפון לחמאה. כמה מבנים נפגעו (ח’טוה, 23 במרץ 2019)

ירי ארטילרי של צבא סוריה לעבר העיר כפרזיתא (ח'טוה, 23 במרץ 2019).
ירי ארטילרי של צבא סוריה לעבר העיר כפרזיתא (ח’טוה, 23 במרץ 2019).

  • חמ”ל “עורר את המאמינים” (המזוהה עם אלקאעדה) הודיע כי ירה לעבר עמדות צבא סוריה במישור אלע’אב, מצפון מערב לחמאה (טלגרם, 20 במרץ 2019); הארגון הג’האדיסטי אנצאר אלתוחיד (“תומכי ייחוד האל”) הודיע כי ביצע ירי ארטילרי לעבר עמדות צבא סוריה מצפון לשדה התעופה אבו אלט’הור. כמה חיילים סורים נהרגו ונפצעו (טלגרם, 26 במרץ 2019).
הפלת כלי טיס בלתי מאויש רוסי ע”י ארגון ג’האדיסטי
  • ארגון ג’האדיסטי בשם “צבא התהילה” (ג’יש אלעזה), הקשור למטה לשחרור אלשאם, פרסם סרטון בו נראית פגיעה באמצעות ירי תותח נ”מ בכלי טיס בלתי מאויש רוסי המשמש לתצפית במרחב הכפרי שמצפון לחמאה (ערוץ היוטיוב של “צבא התהילה”, 22 במרץ 2019).
פעיל "צבא התהילה" מבצע ירי תותח נ"מ לעבר כלי הטיס הבלתי מאויש רוסי     כלי טיס בלתי מאויש  תצפית רוסי, שנפגע באחת מכנפיו נופל לקרקע מחובר למצנח (ערוץ היוטיוב של ג'יש אלעזה, 22 במרץ 2019).
מימין: פעיל “צבא התהילה” מבצע ירי תותח נ”מ לעבר כלי הטיס הבלתי מאויש רוסי. משמאל: כלי טיס בלתי מאויש תצפית רוסי, שנפגע באחת מכנפיו נופל לקרקע מחובר למצנח (ערוץ היוטיוב של ג’יש אלעזה, 22 במרץ 2019).
מזרח סוריה
המערכה נגד דאעש במורד עמק הפרת הגיעה לסיומה

ב-23 במרץ 2019 השלימו כוחות SDF את כיבוש אזור אלבאע’וז מידי דאעש. בכך הגיעה לסיומה המערכת לטיהור מורד עמק הפרת מידי דאעש, שנמשכה למעלה מחצי שנה.

  •  בעקבות כיבוש האזור סורקים עתה כוחות SDF את אלבאע’וז וסביבתה. מספר פעילי דאעש שהתחבאו במנהרות ובשוחות הסגירו עצמם לידי הכוחות. יתכן כי כמה מהם מתחבאים עדיין בגבעות שבאזור אלבאע’וז (ANHA, 24 במרץ 2019; ערוץ אלע’ד, 24 במרץ 2019). במקביל החלו משאיות של SDF לפנות ציוד של דאעש מאלבאע’וז לאלחסכה, שבעורף אזור השליטה הכורדי, בין השאר כדי למנוע התארגנות מחודשת של דאעש במקום (פראת פוסט, 24 במרת 2019).
  • ב-23 במרץ 2019 קיימו כוחות SDF מסיבת עיתונאים בה הכריז מט’לום כובאני, מפקד כוחות SDF על “השמדת ארגון דאעש וסיום שליטתו על ‘הכיס’ האחרון באלבאע’וז”. הוא הוסיף, כי 11,000 לוחמיSDF נהרגו בקרבות [נגד דאעש] ו-21,00 לוחמים נוספים נפצעו (דיר אלזור, 24, 24 במרץ 2019). מצטפא באלי, אחראי ההסברה של SDF הודיע, כי לאחר שנים של לחימה הם מכריזים לעולם על כך שהמדינה האסלאמית איננה קיימת עוד. כוחות SDF ימשיכו להילחם בדאעש ולרדוף אחר שרידי הארגון עד להשמדתם המוחלטת. בהודעה נוספת (באנגלית) ציין באלי כי “כוחות SDF מכריזים, שמה שכונה הח’ליפות האסלאמית [של דאעש] חוסלה, ודאעש ספג מאה אחוזים של תבוסה טריטוריאלית” (חשבון הטוויטר של מצטפא באלי, 22 במרץ 2019).
המענה ההסברתי של דאעש
  • להלן עיקרי המסרים שהופיעו בסרטון, שפרסם דאעש ערב נפילתה של אלבאע’וז (אח’באר אלמסלמין, 21 במרץ 2019) ובסרטון נוסף שהופק ע”י אחד מתומכיו:
    • המערכה טרם הסתיימה והניצחון יושב ע”י דבקות בדרכיו של אללה.
    • הלוחמים למען אללה יזכו לגן עדן: הלוחמים למען אללה מנהלים מלחמה של האמת נגד השקר והם יזכו לגן עדן. הסרטון כולל דברי שבח לפעילי דאעש שנותרו באלבאע’וז המוכנים להקריב חייהם למען האסלאם.
    • המדינה האסלאמית לא רק שלא תעלם, אלא היא תתרחב ותתפשט. בסרטון הופיע פעיל המכונה אבו אלחארת’ אלאנצארי. הפעיל פנה לארה”ב והתריס בפניה כי לא תוכל לחסל את דרך הג’האד, ואם הג’האד יסתיים במקום אחד הוא יופיע במקום אחר.
    • קריאה לג’האדיסטים בכל העולם לבצע פיגועים נגד ה”צלבנים” (קרי המערב) ונגד אלו שנטשו את האסלאם. בסרטון הופיעו תמונות מזירות פיגוע שונות נגד המערב.
    • ההתקפות האכזריות ממחישות את האיבה ה”צלבנית” (קרי, של ארה”ב והמערב) לאסלאם: דאעש שיתף, סרטון (22 במרץ 2019) שכותרתו “שואת אלבאע’וז” שהופק כנראה ע”י אחד מתומכיו. בסרטון נראות תקיפות אוויריות וירי ארטילרי. כמו כן נראים גופות של ילדים ושל ילדים פצועים (שבכת שמוח, 23 במרץ 2019).

אבו אלחארת' אלאנצארי קורא לכל "אנשי ייחוד האל" בכל העולם לבצע פיגועים נגד "הצלבנים" 
ונגד "נוטשי דת האסלאם" (אח'באר אלמסלמין, 21 במרץ 2019).
אבו אלחארת’ אלאנצארי קורא לכל “אנשי ייחוד האל” בכל העולם לבצע פיגועים נגד “הצלבנים” ונגד “נוטשי דת האסלאם” (אח’באר אלמסלמין, 21 במרץ 2019).

מלחמת גרילה של דאעש במדבר הסורי (מדבר אלסח’נה)
  • נמשכת פעילות הגרילה של דאעש במרחב שבין העיר אלח’סנה לנהר הפרת. להלן כמה דיווחים של דאעש אודות פעילות כוחותיו:
    • פעילי דאעש הציבו ב-17 במרץ 2019 מארב לשיירה סורית-רוסית על ציר אלח’סנה-דיר אלזור. בין הצדדים התנהלו עימותים במשך מספר שעות. דאעש טען כי שישה חיילים רוסיים ו-19 חיילים סורים נהרגו, כמו כן נלקח שלל רב. בטלוויזיה הסורית דווח, כי דאעש הפעיל אמצעים לשיבוש קשר שגרמו לאובדן הקשר בין הכוח הסורי-רוסי ומפקדותיו (שבכת שמוח’, 21 במרץ 2019; הטלוויזיה הסורית 19 במרץ 2019.
    • דאעש דיווח כי פעיליו הציבו מארב לכוח של צבא סוריה כעשרים ק”מ מדרום לתדמור. ארבעה חיילי צבא סוריה נהרגו וכלי רכב שלהם נלקח שלל (שבכת שמוח’, 21 במרץ 2019).
צפון סוריה
תקיפת מחסום של SDF בכניסה למנבג’
  • מחוז אלשאם של דאעש באזור חלב הודיע כי פעילי דאעש תקפו בליל 26-25 במרץ 2019 מחסום של כוחות SDF במערב העיר מנבג’. תשעה לוחמי SDF נהרגו ואמצעי לחימה ותחמושת נלקחו שלל (טלגרם, 26 במרץ 2019).
  • אחד מחברי המועצה הצבאית של מנבג’ מסר לסוכנות הידיעות AP, כי בוצעה התקפה נגד לוחמים, שאיישו את אחת הכניסות לעיר מנבג’ (AP, 26 במרץ 2019). מרכז המעקב הסורי דיווח, כי התקיפה בוצעה, ככל הנראה, על-ידי התארגנות רדומה של דאעש, נגד מחסום של כוחות השייכים ל-SDF על ציר מנבג’-חלב. בהתקפה נהרגו שבעה לוחמים ושלושה נפצעו (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 26 במרץ 2019).
צפון מזרח סוריה
נמשכים פיגועי דאעש באזורי אלמיאדין ודיר אלזור
  • גם השבוע נמשכה פעילות הגרילה של דאעש במרחב אלמיאדין- דיר אלזור. להלן עיקרי הפיגועים (על פי דיווחי דאעש):
    • חמישה לוחמי SDF נהרגו ונפצעו בהתקפה של פעילי דאעש (שבכת שמוח’, 23 במרץ 2019).
    • שני לוחמי SDF נהרגו 27 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין (דיר אלזור 24, 21 במרץ 2019).
    • חמישה לוחמי SDF נהרגו וכמה נוספים נפצעו בירי שבוצע לעבר ריכוז של כוחות SDFכחמישה ק”מ ממזרח לאלמיאדין (שבכת שמוח’, 23 במרץ 2019).
    • שלושה לוחמי SDF נהרגו כתוצאה מירי שבוצע לעבר מחסום, עשרים ק”מ מדרום מזרח לדיר אלזור (שבכת שמוח’, 23 במרץ 2019).
  • ב-23 במרץ 2019 ביצע מחבל מתאבד פיגוע התאבדות בדיר אלזור נגד מטה יחידות אלפאטמיון (מיליציה בה משרתים שיעים ממוצא אפגאני הפועלת בסוריה בחסות איראנית). בפיגוע נהרגו ונפצעו עשרות לוחמים (דיר אלזור 24, 23 במרץ 2019; אוריינט ניוז, 24 במרץ 2019). אף ארגון לא קיבל עד כה אחריות על ביצוע הפיגוע, אך ככל הנראה המדובר בדאעש.
  • משרד ההגנה הרוסי דיווח, כי בסוף חודש פברואר 2019 נהרגו שלושה רוסים ששירתו בסוריה, במהלך קרב יריות עם “מחבלים” (סביר להניח שהמדובר בפעילי דאעש). השלושה עשו דרכם חזרה בכלי רכב לאחר שהעבירו ציוד הומניטרי לתושבים באזור דיר אלזור. כלי הרכב שלהם נקלע למארב מחבלים ולאחר קרב יריות הם הוכרזו כנעדרים. בהמשך אושר מותם של השלושה (טאס, 26 במרץ 2019).
‏עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעולות הטרור והגרילה של דאעש
  • להלן הפעולות העיקריות שביצע דאעש בשבוע האחרון (על פי דיווחי דאעש):
    • מחוז צלאח אלדין: פעילי דאעש הציבו מארב לפעילי מיליציה שיעים בשם “פלוגות השלום”[1], עשרים ק”מ מדרום מזרח לסאמראא’. בין הצדדים התנהלו עימותים בהם נהרגו שלושה אנשי “פלוגות השלום” וחמישה נפצעו. נטען גם, כי פעילי דאעש הפילו כלי טיב בלתי מאויש שנועד למטרות תצפית (שבכת שמוח’, 22 במרץ 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: פעילי הארגון הצמידו מטען עלוקה לכלי רכב של הגיוס העממי/השבטי דרומית מזרחית לתכרית. כתוצאה מכך, נפצע מפקד בגיוס העממי/השבטי וכלי הרכב נפגע (שבכת שמוח’, 22 במרץ 2019).
    • מחוז דיאלא: צלף של דאעש הרג חייל עיראקי, כשלושים ק”מ מח’נאקין (שבכת שמוח’, 26 במרץ 2019).
פעולות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקים
  • להלן עיקרי פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון העיראקים:
    • שישה פעילי דאעש שתכננו לבצע פיגועים במחוז כרכוכ נתפסו (סוכנות הידיעות העיראקית, 20 במרץ 2019).
    • צוות הנדסה של הגיוס העממי איתר ונטרל 45 מוקשים מדרום מזרח למוצול (al-hashed.net, 21 במרץ 2019).
    • המיליציה השיעית “פלוגות השלום” שיגרה פצצות מרגמה לעבר פעילי דאעש עשרים ק”מ מדרום מזרח לסאמראא’. במהלך סריקות שבוצעו באזור אותרו גופות שני פעילי דאעש (אלסומריה, 22 במרץ 2019).
    • דובר משרד הפנים העיראקי הודיע כי כוחות הביטחון העיראקים איתרו שני מקומות מסתור של דאעש כמה עשרות קילומטרים מדרום מערב לכרכוכ. במקומות הללו נמצאו מטעני חבלה ומנגנוני הפעלה (אלסומריה, 22 במרץ 2019).
    • כוחות הביטחון העיראקים ביצעו פעילות ביטחונית נגד דאעש בגבעות מכחול, כ-14 ק”מ מצפון לביג’י. בפעילות נהרג מחבל מתאבד, שנשא על גופו חגורת נפץ. כמו כן הושמדה מנהרה, ששימשה למסתור ולביצוע פיגועים. קודם לכן תקפו מטוסי חיל האוויר העיראקי ארבע מנהרות בגבעות מכחול, שסבורים כי פעילי דאעש התבצרו בהן (al-hashed.net, 24 במרץ 2019).
    • כוחות הביטחון העיראקים ניהלו מבצע כתשעים ק”מ ממערב למוצול, במהלכו נהרגו שלושה מחבלים מתאבדים של דאעש (al-hashed.net, 24 במרץ 2019).
    • במארב שהציבו כוחות הביטחון העיראקים בנפת הית, שבמחוז אלאנבאר נתפס פעיל דאעש בכיר, ששימש אחראי הגבייה והמימון של דאעש. הבכיר, היה מבוקש על רקע פעילות טרור (סוכנות הידיעות העיראקית, 21 במרץ 2019).
חצי האי סיני ומצרים
נמשכת פעולות הגרילה של דאעש בצפון חצי-האי סיני
  • נמשכות פעילות הגרילה של דאעש נגד כוחות הביטחון המצרים בצפון סיני ובמרכזה. להלן כמה פעולות שבוצעו בשבוע שעבר (על פי דיווחי מחוז סיני של דאעש):
    • פעילי הארגון שיגרו רקטה לעבר נגמ”ש צבא מצרים באזור רפיח. הנגמ”ש נפגע. פעילי דאעש לקחו שלל מהנגמ”ש, שכלל תחמושת וכלי נשק שונים (אח’באר אלמסלמין, 21 במרץ 2019). מקורות מצרים מקומיים מסרו בהקשר לכך כי שתי רקטות שוגרו לעבר טנק של צבא מצרים. לא דווח על נפגעים (חשבון הטוויטר ShahidSinai, 22 במרץ 2019).
    • פעילי הארגון פוצצו מטען חבלה נגד כוח סיור רגלי של צבא מצרים בקרבת שדה התעופה באלעריש. כמה חיילים נהרגו ונפצעו (אח’באר אלמסלמין, 21 במרץ 2019).
    • סוכנות אעמאק של דאעש הודיעה כי פעילי דאעש בסיני פגעו בטנק של צבא מצרים באמצעות מטען חבלה באזור רפיח (אח’באר אלמסלמין, 22 במרץ 2019).
    • ב-25 במרץ 2019 פוצצו פעילי דאעש שני מטעני חבלה באזור התעשייה, בדרום אלעריש. המטען הראשון הופעל נגד דחפור והשני נגד כלי רכב ממוגן של צבא מצרים. בפיצוץ נהרגו שני קצינים וחייל וכמה נפצעו. פרט לכך, הפעילו פעילי דאעש מטען חבלה נגד סיור של צבא מצרים. בפיצוץ נהרגו ארבעה חיילים וכמה נוספים נפצעו (שבכת שמוח’, 26 במרץ 2019).
    • פעילי מחוז סיני תקפו מיזמי פיתוח של צבא מצרים באזור ג’בל אלמע’ארה, בקרבת העיירה ביר ג’פג’פה, שבמרכז סיני. בהתקפה נהרגו 17 אזרחים (שאהד סיני, 26 במרץ 2019; חשבון הטוויטר Mahmoudgamal44; אלערבי אלג’דיד, 26 במרץ 2019).
    • נמסר כי “קבוצת חמושים” (להערכתנו פעילי דאעש) הציבה מארב והפעילה מטעני חבלה נגד שיירה של צבא מצרים בג’בל אלחלאל, שבמרכז סיני (שאהד סיני, 25 במרץ 2019).
סרטון של מחוז סיני של דאעש בעקבות נפילת אלבאע’וז

ב-25 במרץ 2019 פרסם מחוז סיני של דאעש סרטון שכותרתו “התחייבות ועמידה איתנה”. בסרטון הועברו מספר מסרים המשתלבים עם הקמפיין התקשורתי, שמנהל דאעש בעקבות אובדן באע’וז. בסררטון נראו פעילי מחוז סיני מחדשים את שבועת האמונים שלהם (ביעה) למנהיג דאעש אבו בכר אלבע’דאדי (שבכת שמוח’, 25 במרץ 2019).

  • להלן עיקרי המסרים:
    • למרות שלוחמי הג’האד עמדו בפני מתקפה משולבת של ה”צלבנים” (קרי, המערב הנוצרי), היהודים ו”השליטים הכופרים”, אללה ינחיל להם את הניצחון ויבטיח את שכרם בגן העדן.
    • על לוחמי הג’האד להתאזר בסבלנות, להמשיך בג’האד, ו”בקרוב, אם ירצה אללה, אתם תראו שדרכם תצלח”.
    • קריאה לפעילי דאעש בסוריה לדבוק באללה, “שכן התוצאה הסופית תהיה לטובת אלה הדבקים באללה” (שבכת שמוח’, 25 במרץ 2019).
 פעיל המכונה אבו יחיא המצרי (במרכז) קורא לפעילי דאעש בכל העולם לדעת כי אללה הוא ריבונם, וכי שכרם בגן העדן מובטח.    חידוש שבועת האמונים למנהיג דאעש אלבע'דאדי 
(שבכת שמוח', 25 במרץ 2019).
מימין: פעיל המכונה אבו יחיא המצרי (במרכז) קורא לפעילי דאעש בכל העולם לדעת כי אללה הוא ריבונם, וכי שכרם בגן העדן מובטח. משמאל: חידוש שבועת האמונים למנהיג דאעש אלבע’דאדי (שבכת שמוח’, 25 במרץ 2019).
פעילות של מחוז סיני נגד צבא מצרים: ירי במקלע הנישא על אופנוע.     הפעלת מטען נגד כלי רכב של הצבא המצרי (שבכת שמוח', 25 במרץ 2019).
מימין: פעילות של מחוז סיני נגד צבא מצרים: ירי במקלע הנישא על אופנוע. משמאל: הפעלת מטען נגד כלי רכב של הצבא המצרי (שבכת שמוח’, 25 במרץ 2019).
פעילות ג’האדיסטית במדינות נוספות
מחוז ח’ראסאן

פיצוץ מטעני חבלה במקום כינוס של שיעים בקאבול

  • מחוז ח’ראסאן של דאעש הודיע כי פעיליו פוצצו ב-21 במרץ 2019 שלושה מטעני חבלה נגד כינוסים של שיעים, שנערכו במהלך החג (חג הנורוז, ראש השנה הפרסית). המטענים פוצצו בקרבת מקדש במערב הבירה קאבול. בפיצות המטענים נהרגו ונפצעו כחמישים בני אדם (שבכת שמוח’, 21 במרץ 2019).
  • מקורות ממשלתיים באפגניסטאן מסרו, כי הפיגוע במקדש בוצע באמצעות פיצוץ שלושה מטעני חבלה. על פי סוכנות רויטרס נהרגו בפיצוצים שישה בני אדם ו-23 נפצעו (חשבון הטוויטרDrexl Spivey@RisboLensky, רויטרס, 21 במרץ 2019). יוזכר כי גם לפני שנה (21 במרץ 2018) ביצע דאעש פיגוע התאבדות נגד מתפללים שיעים, שחגגו את חג הנורוז, במערב קאבול המאוכלס בשיעים רבים (רויטרס, 21 במרץ 2018).

השכונה במערב קאבול, שבה בוצע הפיגוע 
(חשבון הטוויטר Drexl Spivey@RisboLensky, 21 במרץ 2019).
השכונה במערב קאבול, שבה בוצע הפיגוע (חשבון הטוויטר Drexl Spivey@RisboLensky, 21 במרץ 2019).

הריגת מנהיג שבטי במרכז העיר ג’לאלאבאד

  • מחוז ח’ראסאן של דאעש דיווח על הריגת ח’אן אע’א מאהר, מנהיג שבטי הנאמן לממשלה האפגאנית. הוא נורה למוות במרכז ג’ללאלאבאד (שבכת שמוח’, 21 במרץ 2019).

אע'א מאהר מלווה באנשי ביטחון אפגאנים. 
הסימון באדום הוא במקור (חשבון הטוויטר Drexl Spivey@RisboLensky, 20 במרץ 2019).
אע’א מאהר מלווה באנשי ביטחון אפגאנים. הסימון באדום הוא במקור (חשבון הטוויטר Drexl Spivey@RisboLensky, 20 במרץ 2019).

התקפה נגד מתחמים של הטאלבאן

  • מחוז ח’ראסאן של דאעש הודיע כי פעילי דאעש תקפו מתחמים של הטאלבאן בחבל קונאר, שבמזרח אפגניסטאן. בהתקפה נהרג איש טאלבאן ושניים נלקחו בשבי. כמו כן נמסר כי הושגה שליטה על ארבעה כפרים בחבל קונאר, כ-145 ק”מ מצפון מזרח לקאבול (שבכת שמוח’, 24 במרץ 2019).
מחוז מערב אפריקה
  • השבוע פרסם דאעש תמונה של פעיליו בבורקינה פאסו (מדרום למאלי). מדובר כנראה בפעילים המשתייכים למחוז מערב אפריקה של הארגון, שכן התמונה הופצה ע”י מנגנון ההסברה של מחוז מערב אפריקה של דאעש (שבכת שמוח’, 22 במרץ 2019). בורקינה פאסו הינה אחת המדינות העניות בעולם, בעלת צבא חלש ומשטר בלתי יציב. למעלה ממחצית האוכלוסייה הינה מוסלמית סונית והשאר הינם נוצרים או משתייכים לדתות ילידיות מקומיות. בין השנים 2018-2016 בוצעו בבורקינה פאסו כשמונים פיגועי טרור ע”י התארגנויות אזוריות ובינלאומיות, המציגות עצמן כמגני האוכלוסייה המוסלמית. חלקם הגדול של הפיגועים בוצע ע”י ארגון אנצאר אלאסלאם (Ansarul Islam), הפועל גם במאלי, ומזוהה עם אלקאעדה. בחודשים האחרונים אירעו במדינה פעולות טרור שמקורן במאלי, שבוצעו בעיקר ע”י אלקאעדה במגרב האסלאמי (AQIM). נראה כי באזור הגבול שבין בוקינה פאסו לניג’ר ומאלי פועלת גם שלוחה של מחוז מערב אפריקה של דאעש.
התמונה תחת הכיתוב"חיילי הח'ליפות בבורקינה פאסו". הלוגו בתמונה הוא של מחוז מערב אפריקה 
(שבכת שמוח', 22 במרץ 2019).      המדינות בהן פועל דאעש במערב אפריקה: ניגריה, ניז'ר, מאלי ובורקינה פאסו (Google Maps).
מימין: התמונה תחת הכיתוב”חיילי הח’ליפות בבורקינה פאסו”. הלוגו בתמונה הוא של מחוז מערב אפריקה (שבכת שמוח’, 22 במרץ 2019). משמאל: המדינות בהן פועל דאעש במערב אפריקה: ניגריה, ניז’ר, מאלי ובורקינה פאסו (Google Maps).
מחוז סומליה: פיצוץ מטען חבלה בשוק במוגדישו
  • כלי תקשורת של דאעש הודיעו כי פוצצו מטען חבלה בשוק הנמצא בעיר מוגדישו בעת שעבר במקום כלי רכב שהסיע שוטרים סומאלים. שלושה חיילים נהרגו וארבעה נפצעו (שבכת שמוח’, טלגרם, 23 במרץ 2019).
מחוז תימן: התקפה של דאעש נגד מפקדת ארגון אלקאעדה במחוז אלביצ’אא’
  • מחוז תימן של דאעש באזור אלביצ’אא’ הודיע, כי דאעש פעילי את מטה המפקדה והמבצעים של ארגון אלקאעדה במחוז אלביצ’אא’ (כ-110 ק”מ מדרום מזרח לבירה צנעאא’). שתי חוליות של פעילי דאעש הסתערו על המפקדה וניהלו חילופי אש עם המאבטחים שהיו במקום. אחד מהם חדר למבנה ופוצץ עצמו באמצעות אפוד נפץ. למעלה מעשרה פעילי אלקאעדה נהרגו ובהם כמה מפקדים (טלגרם, 25 במרץ 2019). בהודעה נוספת של מחוז תימן נמסר, כי פעיליו תקפו מספר מתחמים ומפקדות של ארגון אלקאעדה במחוז אלביצ’אא’ הרגו ופצעו כמה פעילי אלקאעדה, ופעילי דאעש השתלטו על האזור כולו (טלגרם, 26 במרץ 2019).

[1] מיליציה עיראקית-שיעית חמושה שהוקמה בשנת 2014. המיליציה משתייכת לזרם הצדרי בהנהגת מקתדא צדר והיא פועלת במסגרת "הגיוס העממי".