מבט לג’האד העולמי (23-16 במאי 2018)

ולדימיר פוטין ובשאר אסד במהלך פגישתם בסוצ'י (אתר הקרמלין, 17 במאי 2018)

ולדימיר פוטין ובשאר אסד במהלך פגישתם בסוצ'י (אתר הקרמלין, 17 במאי 2018)

חיילי צבא סוריה חוגגים לאחר כיבוש המובלעת מידי דאעש (בטולאת אלג'יש אלסורי, 21 במאי 2018).

חיילי צבא סוריה חוגגים לאחר כיבוש המובלעת מידי דאעש (בטולאת אלג'יש אלסורי, 21 במאי 2018).

ההרס הרב שנגרם במחנה הפליטים אלירמוכ (חק, 20 במאי 2018)

ההרס הרב שנגרם במחנה הפליטים אלירמוכ (חק, 20 במאי 2018)

זירת הפיגוע (אלעאלם, 16 במאי 2018)

זירת הפיגוע (אלעאלם, 16 במאי 2018)

צילום מזירת הפיגוע (יוטיוב, 19 במאי 2018)

צילום מזירת הפיגוע (יוטיוב, 19 במאי 2018)

זירת הפיגוע (אלזכינה, 20 במאי 2018)

זירת הפיגוע (אלזכינה, 20 במאי 2018)

עיקרי אירועי השבוע
  • לאחר כחודש של לחימה השתלט צבא סוריה על מובלעת דאעש, שמדרום לדמשק. בעקבות זאת הכריז המשטר הסורי על אזור דמשק כ”אזור ללא טרור”. קודם לכן כ-1,600 פעילי דאעש ובני משפחותיהם פונו מהשכונות הדרומיות של דמשק למדבר הסורי ו-600 בני משפחות נוספות פונו לאדלב (בעקבות הסדר פינוי לא רשמי שהושג עם המשטר הסורי). דאעש פרסם הודעה לקונית לפיה פעיליו יצאו מדרום דמשק “מנצחים ובראש מורם” לאחר שנלחמו כחודש וגרמו לצבא סוריה אבידות רבות. כוחות ביטחון הפנים הסורים נערכים עתה להשלמת טיהור השכונות, שהיו בידי דאעש, והחזרת שליטת המשטר הסורי עליהם.
  • בעוד שדאעש נוחל מפלות בסוריה, ופעיליו בעיראק עומדים תחת לחצים בלתי פוסקים של כוחות הביטחון העיראקים, ממשיכים מחוזות דאעש ותומכי דאעש ברחבי העולם בפעילות טרור אינטנסיבית. השבוע תקפו ארבעה פעילי דאעש כנסייה בגרוזני בירת צ’צ’ניה (שלושה הרוגים); באפגניסטאן בוצע פיגוע הרג בעת משחק קריקט באצטדיון בג’לאלאבאד (לפחות שמונה הרוגים, דאעש עדיין לא קיבל אחריות); בפיליפינים הודיע דאעש כי פעיליו הרגו לפחות 33 חיילים מהצבא הפיליפיני באי סולו, שבקצה הדרומי של הפיליפינים.
  • על רקע הישגי צבא סוריה, ובמסגרת ההערכות ל”יום שאחרי”, צפים ועולים מתחים בין מוקדי הכוח המרכזיים המסייעים לצבא סוריה. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ואלכסנדר לברנטייב, שליחו להסדרה בסוריה, הבהירו, כי לנוכח הישגי צבא סוריה במאבקו בטרור יהיה על כל הכוחות הזרים לעזוב את סוריה. אלכסנדר לברנטייב הבהיר, כי הכוונה היא לאמריקאים, לתורכים, לחזבאללה ולאיראן (רוסיה, כמובן, אינה נכללת בהגדרה זאת). דובר משרד החוץ האיראני הזדרז להגיב, כי איראן היא מדינה עצמאית, הפועלת על פי האינטרסים שלה, והיא תישאר בסוריה כל עוד נשקפת סכנה מצד פעילי הטרור וכל עוד ממשלת סוריה מעוניינת בכך.
  • הכללת איראן וחזבאללה כחלק מהכוחות הזרים, שיאלצו לעזוב את סוריה משקפת להערכתנו אינטרס רוסי מובהק להישאר כוח דומיננטי בסוריה בתום מלחמת האזרחים וההסדרה המדינית ולא לאפשר לכוחות אחרים (ואיראן בתוכם) לחלוק עמה את ההשפעה על המשטר הסורי. אינטרס זה עומד בסתירה לתפיסה האיראנית החותרת להשפעה על המשטר הסורי, מרכיב חיוני בציר איראן-סוריה-חזבאללה, בעידן, שלאחר מלחמת האזרחים. כל עוד נשקפה סכנה לשרידותו של המשטר הסורי היו האינטרסים המשותפים של איראן ורוסיה חזקים דיים כדי להבטיח שיתוף פעולה ביניהם. אולם עתה, ככל שהמשטר הסורי הולך ומתייצב, ועתיד ההסדרה בסוריה עומד עתה על הפרק, כן פוחתת ההזדקקות לתמיכה הצבאית של איראן וחזבאללה, וניגוד האינטרסים הבסיסי שבין רוסיה לאיראן צף על פני השטח.[1]
המעורבות הרוסית בסוריה
התבטאויות בכירים רוסים כי על הכוחות הזרים, ובכלל זה איראן וחזבאללה לסגת מסוריה
  •  ב-17 במאי 2018 הגיע נשיא סוריה, בשאר אסד, לביקור פתע בעיר סוצ’י שברוסיה. במהלך ביקורו נועד אסד עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. על פי דיווח אתר הקרמלין דנו השניים במצב בסוריה, ובין היתר התייחסו לנושא המאבק בטרור ותהליך הפיוס במדינה. נמסר, כי במהלך פגישתם תיאמו השניים את מאמציהם המשותפים במאבק בארגוני הטרור, ציינו את ההתקדמות המשמעותית שביצע צבא סוריה והגיעו למסקנה כי בשלו התנאים להאצת התהליך המדיני. לאחר הפגישה אמר פוטין כי לנוכח הישגי צבא סוריה במאבק בטרור, והמעבר לשלב אקטיבי יותר בתהליך המדיני, יפעלו רוסיה וסוריה על בסיס ההנחה, כי “הכוחות המזוינים הזרים ייסוגו משטחה של הרפובליקה הערבית הסורית” (אתר הקרמלין באנגלית, 17 במאי 2018).[2]

ולדימיר פוטין ובשאר אסד במהלך פגישתם בסוצ'י (אתר הקרמלין, 17 במאי 2018)
ולדימיר פוטין ובשאר אסד במהלך פגישתם בסוצ’י (אתר הקרמלין, 17 במאי 2018)

  • אלכסנדר לברנטייב, שליח נשיא רוסיה להסדרה בסוריה (שנכח בפגישת אסד ופוטין יחד עם שר החוץ ושר ההגנה הרוסים), הבהיר, כי על “כלל היחידות הצבאיות הזרות שכוחותיהן נמצאים בשטחי סוריה” לעזוב את המדינה. הוא הוסיף כי הכוחות הזרים הללו כוללים את “האמריקאים, התורכים, חזבאללה, כמובן, והאיראנים”. הוא ציין כי לא מדובר על רוסיה בהקשר זה.[3] לברנטייב הדגיש כי הנסיגה לא צריכה להתבצע באופן מידי, אלא יחד עם פעולות נוספות. הוא אמר כי המאבק בטרור נמצא בשלביו האחרונים, אך עדיין נותרו שרידים של דאעש, ג’בהת אלנצרה וארגונים נוספים בסוריה ועל כן נסיגת הכוחות תימשך זמן מה (RIA ברוסית, טאס, 18 במאי 2018).
תגובת איראן
  • דובר משרד החוץ האיראני בהראם קאסמי (Bahram Qassemi) התייחס להתבטאויות הרוסיות בנוגע לנסיגת כל הכוחות הזרים ובהם איראן מסוריה והדגיש, כי איראן היא מדינה עצמאית הפועלת על פי האינטרסים הלאומיים שלה. הוא הבהיר, כי איראן תישאר בסוריה כל עוד קיימת סכנת מצד פעילי טרור, כל עוד ממשלת סוריה מעוניינת בכך וכל עוד יהיה צורך בנוכחותה. לטענתו, אלה שנכנסו לסוריה ללא הסכמת המשטר הסורי הם אלה שצריכים לעזוב (רמז לארה”ב ולתורכיה) (תסנים, איסנא, 21 במאי 2018).
סוריה
צבא סוריה כבש את מובלעת דאעש, שמדרום לדמשק

כחודש לאחר פתיחת המערכה לכיבוש הפרברים הדרומיים של דמשק הודיע הצבא הסורי, כי כוחותיו השתלטו באופן סופי על המובלעת של דאעש בפרבריה הדרומיים של דמשק. המשטר הסורי הכריז על אזור דמשק כ”אזור ללא טרור” (אלאעלאם אלחרבי אלסורי, קאסיון, 21 במאי 2018). קודם לכן פונו למדבר הסורי כ-1,600 פעילי דאעש ובני משפחותיהם באמצעות אוטובוסים. 600 בני משפחות פעילים (נשים וילדים) נוספות הועברו לאדלב (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 22,21 במאי 2018; אלעאלם, 22 במאי 2018). כוחות ביטחון הפנים הסורים נערכים עתה להיכנס למחנה הפליטים אלירמוכ ולשכונת אלחג’ר אלאסוד, שני מעוזי דאעש לשעבר, כדי לטהר אותם משרידי פעילי דאעש ולהשלים את ההשתלטות עליהם (סוכנות הידיעות הסורית, טאס, 20 במאי 2018).

 
חיילי צבא סוריה חוגגים לאחר כיבוש המובלעת מידי דאעש (בטולאת אלג'יש אלסורי, 21 במאי 2018).    חיילים סורים סמוך לבית-ספר במחנה הפליטים אלירמוכ ששימש את אשבאל אלח'לאפה, תנועת הנוער של דאעש, שמהווה מסגרת הכשרה של ילדי דאעש כדי להפכם ללוחמי הארגון, (חשבון הטוויטר @FortRussNews, 19 במאי 2018)
מימין: חיילי צבא סוריה חוגגים לאחר כיבוש המובלעת מידי דאעש (בטולאת אלג’יש אלסורי, 21 במאי 2018). משמאל: חיילים סורים סמוך לבית-ספר במחנה הפליטים אלירמוכ ששימש את אשבאל אלח’לאפה, תנועת הנוער של דאעש, שמהווה מסגרת הכשרה של ילדי דאעש כדי להפכם ללוחמי הארגון, (חשבון הטוויטר @FortRussNews, 19 במאי 2018)
תגובת דאעש
  • דאעש הגיב בהודעה לקונית על התבוסה שספג. ב-21 במאי 2018 הוא פרסם הודעה קצרה לפיה פעיליו יצאו מדרום דמשק “מנצחים ובראש מורם” לאחר שגרמו, ליותר מאלף הרוגים לכוחות הסורים במהלך חודש לחימה (חק, 21 במאי 2018).
  • דאעש פרסם תמונות המתעדות את ההרס הרב שנגרם במחנה אלירמוכ, שצולמו בידי צלמים רוסיים. זאת תחת הכותרת “ראה את [היקף] ההרס העצום במחנה אלירמוכ, שם קיימו לוחמי המדינה האסלאמית התנגדות הרואית במשך יותר מחודש” (חק, 20 במאי 2018). נראה לנו כי הפרסום נועד להאשים את המשטר הסורי כאחראי להרס הרב ובו בזמן להאדיר את עמידתו “ההרואית” של דאעש. זאת כמענה הסברתי לנוכח אובדן מובלעת דאעש בפרבריה הדרומיים של דמשק.
  •  דובר מזכ”ל האו”ם, שציטט את סוכנות אונר”א, דיווח, כי מחנה הפליטים אלירמוכ הרוס כמעט כולו. הוא הוסיף כי הדבר מצדיק את בקשת אונר”א לקבל מימון דחוף לטיפול בסוריה (טאס, 20 במאי 2018).
מורד עמק הפרת

נמשך מבצע “סופת אלג’זירה”

במורד עמק הפרת נמשכו הקרבות בפרברי העיירה הג’ין (כ-26 ק”מ צפונית לאלבוכמאל), המעוז הבולט של דאעש בגדה המזרחית של הפרת. כוחותSDF כבשו תל השולט על הג’ין וכי בפרברי העיירה התחוללו קרבות. דווח כי כוחות SDF הסתייע בירי ארטילרי של כוח צרפתי לעבר מטרות דאעש ובתקיפות אוויריות של מטוסי הקואליציה הבינלאומית (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 20 במאי 2018; עמוד הפייסבוק של SDF, 20 במאי 2018).

כוחות כורדיים באזור העיירה הג'ין.    כוחות כורדיים צופים על העיירה הג'ין (עמוד הפייסבוק של SDF, 20 במאי 2018)
מימין: כוחות כורדיים באזור העיירה הג’ין. משמאל: כוחות כורדיים צופים על העיירה הג’ין (עמוד הפייסבוק של SDF, 20 במאי 2018)
אזור אלבוכמאל
  • דאעש דיווח כי צלפי הארגון הרגו שני חיילי צבא סוריה בפרברי אלבוכמאל. כמו כן ירו פעילי דאעש פצצות מרגמה לעבר צבא סוריה באלבוכמאל (חק, 17 במאי 2018).
  • ב-21 במאי 2018 הודיע מנהל אגף התקשורת בפנטגון, קולונל רוב מנינג, כי כוחות הקואליציה ביצעו מספר תקיפות נגד פעילים וציוד של דאעש בקרבת אלבוכמאל. על-פי המדווח, נפגעו יחידות טקטיות, מטרות פיקוד ושליטה, נתיבי אספקה ועמדות לחימה של דאעש (משרד ההגנה האמריקני, 21 במאי 2018).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
אחד מבכירי דאעש שנלכדו היה שותף לשריפת הטייס הירדני
  • מרכז ההסברה הלאומי העיראקי דיווח, כי צדאם עמר יחיא אלג’מל, אחד מחמשת בכירי דאעש שנלכדו במבצע מודיעיני עיראקי-אמריקאי-תורכי, היה שותף לשריפת הטייס הירדני מעאד’ אלכסאסבה (אלדסתור, 13 במאי 2018). צדאם אלג’מל היה מפקד בכיר בדאעש, ששימש גם כאחראי הביטחון במחוז אלפראת של הארגון. ב-3 בפברואר 2015 פרסם דאעש סרטון, שבו נראתה הוצאתו להורג בשריפה של הטייס הירדני, שמטוסו הופל ב-24 בדצמבר 2014 באזור אלרקה.

צדאם עמר יחיא אלג'מל, בכיר דאעש שהיה שותף לשריפת החייל הירדני (אלדסתור, 13 במאי 2018)
צדאם עמר יחיא אלג’מל, בכיר דאעש שהיה שותף לשריפת החייל הירדני (אלדסתור, 13 במאי 2018)

הפיכת אזור אלמטיביג’ה, שמצפון לבעקובה, למעוזו העיקרי של דאעש בעיראק
  • בכיר עיראקי במחוז דיאלא דיווח, כי דאעש הפך את אזור אלמטביג’ה (כ-66 ק”מ מצפון לבעקובה) למעוזו העיקרי בעיראק. נמסר כי באזור התקבצו פעילי דאעש ממחוזות שונים, בהם דיאלא, ומספרם שם הולך וגדל (אלסומריה ניוז, 18 במאי 2018).
פיגוע התאבדות של דאעש מצפון לבגדאד
  • דאעש דיווח, כי אחד-עשר בני אדם נהרגו ועשרים ושמונה נוספים נפצעו כתוצאה מפיגוע התאבדות, שביצע ב-15 במאי 2018, מצפון לבגדאד. הפיגוע בוצע ע”י פעיל המכונה אבו ח’טאב אלסאמראא’י. הוא פוצץ אפוד נפץ, שנשא על גופו, לאחר שחדר לקבוצה של אנשים שהגיעו לניחום אבלים של עקיד (אלוף משנה) עאמר אחמד אלטכה (שנהרג בהתקפה של פעילי דאעש בביתו ב-14 במאי 2018). פיגוע ההתאבדות התרחש מצפון לאלתאג’י, מחנה גדול של כוחות הצבא העיראקים (חק, 17 במאי 2018). על פי מקורות עיראקיים המחבל הותקף על-ידי כוחות הביטחון, ובמהלך ההתקפה נהרגו מספר בני אדם ואחרים נפצעו (אלעאלם, 16 במאי 2018).
פעילות כוחות הביטחון העיראקים
  • להלן עיקרי פעילות כוחות הביטחון העיראקים נגד דאעש:
  • מחוז כרכוכ:
    • שמונה פעילי דאעש, בהם מפקד, נהרגו בתקיפה של חיל האוויר העיראקי, כ-75 ק”מ מדרום מערב לכרכוכ. ארבעה פעילי דאעש נוספים נהרגו ומקומות מסתור של הארגון הושמדו על-ידי אנשי המשטרה הפדרלית העיראקית בסיוע חיל האוויר העיראקי, כ-45 ק”מ מדרום מערב לכרכוכ (אלסומריה ניוז, 17 במאי 2018).
    • המשטרה הפדרלית העיראקית השמידה חמישה מקומות מסתור של דאעש בנפת אלחויג’ה, כ-55 ק”מ ממערב לכרכוכ. בנוסף לכך, אותרו במרחב זה אמצעי לחימה ושני אופנועים (סוכנות הידיעות העיראקית, 20 במאי 2018).
    • כוחות “הגיוס העממי” הרגו חמישה פעילי דאעש כ-12 ק”מ מדרום לכרכוכ. הכוחות, שפעלו על סמך מידע מודיעיני, הציבו מארבים באזור ופגעו בכלי רכב בהם נסעו פעילי דאעש (סוכנות הידיעות העיראקית, 20 במאי 2018).
    • מחוז אלאנבאר: מקורות ביטחוניים עיראקיים דיווחו, כי שלושה מקומות מסתור של דאעש הושמדו במהלך סריקות במספר אזורים במחוז אלאנבאר. בנוסף לכך, אותרו ונוטרלו 19 מטעני חבלה (סוכנות הידיעות העיראקית, 20 במאי 2018).
    • מחוז נינוא: ארבעה פעילי דאעש נעצרו על-ידי כוחות הביטחון העיראקים בתל כיף (Tall Kayf), כ-15 ק”מ מצפון למוצול. העצורים הודו שביצעו פיגועים נגד אזרחים ואנשי כוחות הביטחון העיראקים (אלסומריה ניוז, 18 במאי 2018).
מצרים וחצי-האי סיני
הריגת ופציעת קצינים מצרים בתקיפות שביצע דאעש
  • ב-17 במאי 2018 פוצצו פעילי דאעש מטען חבלה סמוך לכלי רכב ממוגן בכביש ההיקפי של אלעריש. בפיצוץ נהרג סרן עבד אלמג’יד אלמאחי, קצין בכוחות הביטחון המרכזי בסיני (אלמצרי אליום, אלבואצלה, 18 במאי 2018). על פי מקור ביטחוני מצרי לואא’ (אלוף) נאצר חסין. עוזר מנהל האזור המרכזי של גזרת הביטחון בצפון סיני, נפצע בתקיפה (אלג’זירה, 18 במאי 2018). דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע (חק, 18 במאי 2018).
נקיב (פקד) עבד אלמג'יד מצטפא אלמאחי, קצין בכוחות הביטחון המרכזי בסיני, שנהרג מפיצוץ מטען חבלה של דאעש באזור אלעריש.     הרכב הממוגן, אשר נפגע ממטען חבלה של דאעש באזור אלעריש (חק, 18 במאי 2018).
מימין: נקיב (פקד) עבד אלמג’יד מצטפא אלמאחי, קצין בכוחות הביטחון המרכזי בסיני, שנהרג מפיצוץ מטען חבלה של דאעש באזור אלעריש. משמאל: הרכב הממוגן, אשר נפגע ממטען חבלה של דאעש באזור אלעריש (חק, 18 במאי 2018).
  • ב-18 במאי 2018 הודיע דאעש כי פעילים חמושים תקפו מקום כינוס של כוחות צבא מצרים בדרום אלשיח’ זויד. באירוע נהרג ראא’ד (רב-סרן) עבד אלרחמן אלשנאוי וכן חייל נוסף (חק, 18 במאי 2018).
  • נמשך מבצע “סיני 2018”: ב-17 במאי 2018 הודיע דובר צבא מצרים (“הודעה מס’ 22”), כי חיל האוויר המצרי השמיד כלי רכב, שניסה לחדור מהגבול המערבי של מצרים (עם לוב) . כלי הרכב הכיל כמויות גדולות של נשק ותחמושת. בנוסף לכך, עשרה פעילי טרור, נהרגו בהתנגשויות עם כוחות הביטחון המצריים בצפון סיני ומרכזה. ברשותם נמצאו כלי נשק, תחמושת ומכשירי קשר אלחוטיים. תשעה פעילי טרור נוספים נהרגו בהתנגשויות עם אנשי ביטחון של משרד הפנים באזור אלעריש. כמו כן, אותרו והושמדו תשעה כלי רכב ו-15 אופנועים אשר לא נשאו לוחיות רישוי. אנשי הנדסה קרבית של צבא מצרים איתרו ונטרלו שלושה מטעני חבלה, שהוטמנו על צירי התנועה של כוחות הביטחון המצריים (דף הפייסבוק של דובר צבא מצרים, 17 במאי 2018).
פעילות ג’האדיסטית במדינות נוספות
אפגניסטאן

פיגוע הרג באצטדיון קריקט בג’לאלאבאד

  • ב-19 במאי 2018 נהרגו לפחות שמונה בני אדם ולפחות 55 נפצעו, בארבעה פיצוצים שהתרחשו במהלך משחק קריקט באצטדיון בג’לאלאבאד, שבמזרח אפגניסטאן. שניים מהפיצוצים התרחשו בתוך האצטדיון ושניים נוספים מחוצה לו, ככל הנראה במטרה לפגוע בצופים שנמלטו לאחר שני הפיצוצים הראשונים (אפגניסטאן טיימס, 20 במאי 2018). עד כה לא אותרה קבלת אחריות של דאעש לפיגוע, אך הארגון ביצע לאחרונה מספר פיגועים בעיר ג’לאלאבאד, וייתכן שהוא עומד גם מאחורי פיגוע זה.
צילום מזירת הפיגוע (יוטיוב, 19 במאי 2018)    צילום מזירת הפיגוע (יוטיוב, 19 במאי 2018)
צילום מזירת הפיגוע (יוטיוב, 19 במאי 2018)
פיגוע של דאעש נגד כנסיה בגרוזני, בירת צ’צ’ניה שברוסיה
  • ארבעה פעילי דאעש תקפו ב-19 במאי 2018 את כנסיית מיכאל בגרוזני, בירת צ’צ’ניה שברוסיה. בפיגוע נהרגו שלושה בני אדם. כל ארבעת הפעילים חוסלו. סוכנות אעמאק פרסמה הודעה בה מקבל דאעש אחריות לביצוע הפיגוע. בהודעת דאעש צוין, כי הפעילים עשו שימוש בסכינים, בקבוקי תבערה ורובים (רויטרס, 20 במאי 2018).

זירת הפיגוע (אלזכינה, 20 במאי 2018)
זירת הפיגוע (אלזכינה, 20 במאי 2018)

הוספת מחוז סהרה של דאעש לרשימת ארגוני הטרור של מחלקת המדינה האמריקאית
  • ב-16 במאי 2018 דווח, כי מחלקת המדינה האמריקאית הוסיפה את שלוחת סהרה של דאעש (Islamic State in the Greater Sahara – ISGS), לרשימת ארגוני הטרור הבינלאומיים. צוין כי מפקד מחוז זה הינו עדנאן אבו אלוליד אלצחראוי, אשר נשבע אמונים לדאעש באוקטובר 2016. שלוחת סהרה של דאעש, הפועלת באזור הגבול של בורקינה פאסו, ניז’ר ומאלי, קיבלה אחריות למספר פיגועים, שבוצעו באזור (The Long War Journal, 16 במאי 2018).

עדנאן אבו אלוליד אלצחראוי (בואבת אלחרכאת אלאסלאמיה, 21 במאי 2015).
עדנאן אבו אלוליד אלצחראוי (בואבת אלחרכאת אלאסלאמיה, 21 במאי 2015).

התנגשויות בין חיילי צבא הפיליפינים לבין דאעש
  • ב-15 במאי 2018 הודיעה סוכנות אעמאק של דאעש, כי לפחות 33 חיילי צבא הפיליפינים נהרגו ולמעלה מ-32 נפצעו בהתנגשויות עם פעילי דאעש באי סולו (Sulu), בקצה הדרומי של הפיליפינים (חק, 16 במאי 2018). מקורות בפיליפינים לא אישרו את הידיעה בדבר מותם של החיילים. יש לציין כי ב-13 במאי 2018 פתח צבא הפיליפינים במערכה לכיבוש עמדות דאעש שבאזור. ב-17 במאי 2018 דווח על-פי “מקור ביטחוני” בסולו, כי באי פועלים כ-300 פעילי ארגון אבו סיאף (ASG), המזוהים עם דאעש (מנילה טיימס, 17 במאי 2018).
פעילות סיכול ומנע
מעצר פעילי דאעש ע”י משטרת תורכיה
  • משטרת תורכיה דיווחה, כי עצרה 54 חשודים זרים בהשתייכות לדאעש. נמסר כי החשודים התכוונו להגיע לאזורי הקרבות בסוריה (רויטרס, 15 במאי 2018). ב-17 במאי 2018 דווח, כי משטרת תורכיה עצרה תשעה חשודים כפעילי דאעש במספר אתרים במחוז אדנה, שבדרום תורכיה. בין העצורים שני אזרחי סוריה. אחד העצורים עסק בבניית ראשי טילים עבור דאעש במחוז אלבאב שבסוריה (Hürriyet Daily News, 17,16 במאי 2018).
מעצר פעילי התארגנות של דאעש בברזיל
  • אחד-עשר בני אדם נעצרו בברזיל בשל ניסיון להקים התארגנות טרור של דאעש וניסיון לגייס פעילים ולשלוח אותם לסוריה. העצורים יצרו ביניהם קשר ברשתות החברתיות, שנוטרו על-ידי משטרת ברזיל, לאחר שמשטרת ספרד סיפקה למשטרת ברזיל מספרי טלפון, שנמצאו בטלפון הסלולרי של פעיל דאעש ברזילאי שנעצר בספרד. חלק מהנאשמים יצרו קשר ביניהם בקבוצת וואטסאפ ותכננו לבצע פיגוע דריסה בקרנבל בריו דה ז’ינרו או בסלבדור (רויטרס, 17 במאי 2018).
המערכה התודעתית שמנהל דאעש
מסע הפחדה של דאעש לקראת המונדיאל
  • ב-16 במאי 2018 פרסם דאעש בטלגרם וברשתות החברתיות כרזה חדשה בה נראים ראשיהם של שחקני הכדורגל ליונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו נערפים על-ידי פעילי דאעש על כר הדשא באצטדיון כדורגל הומה אדם. הכותרת שנכתבה בערבית ובספרדית הינה: “האדמה תתמלא בדמכם” ומתחת נכתב באנגלית “המדינה האסלאמית” (Site, 17 במאי 2018). זהו ביטוי נוסף למסע ההפחדה, שמנהל דאעש לקראת המונדיאל ברוסיה.

הכרזה תחת הכיתוב "האדמה תתמלא בדמכם" ומתחת נכתב "המדינה האסלאמית" (Site, 17 במאי 2018)
הכרזה תחת הכיתוב “האדמה תתמלא בדמכם” ומתחת נכתב “המדינה האסלאמית” (Site, 17 במאי 2018)

[1] ראו גם פרסום מרכז המידע מ-9 בינואר 2017: "חשש איראני גובר ביחס למדיניות רוסיה בסוריה", מאת ד"ר רז צימט. ראו פרסום מרכז המידע מ-22 במאי 2018: "הצהרות בכירים רוסיים בעניין הוצאת הכוחות הזרים מסוריה מעוררת ביקורת גוברת באיראן", מאת ד"ר רז צימט.
[2] דברי פוטין במקור:"We proceed from the assumption that in view of the significant victories and success achieved by the Syrian Army in its fight against terrorism, and the start of a more active phase of the political process, foreign armed forces will be withdrawing from the territory of the Syrian Arab Republic."
[3] בסוף 2017 הודיעה רוסיה כי הכוחות הרוסים נסוגו מסוריה. על פי ההודעה נותרו שני בסיסים קבועים בסוריה - בסיס חיל האוויר הרוסי בחמימים ובסיס הצי הרוסי בנמל טרטוס (מתקן לוגיסטי). כמו כן, ממשיכים לפעול בסוריה המרכז הרוסי לפיוס וכוחות המשטרה הצבאית הרוסית. בנוסף, הורה פוטין בעת נסיגת הכוחות על השארת נוכחות קבועה של ספינות וצוללות רוסיות בים התיכון שיהיו מצוידות בנשק מדויק ארוך טווח (אתר משרד ההגנה הרוסי, 22 בדצמבר 2017).