מבט לג’האד העולמי (24-18 בינואר 2018)

הודעת המטה הכללי של צבא סוריה על כיבוש שדה התעופה הצבאי אבו אלצ'הור (הטלוויזיה הסורית, 21 בינואר 2018).

הודעת המטה הכללי של צבא סוריה על כיבוש שדה התעופה הצבאי אבו אלצ'הור (הטלוויזיה הסורית, 21 בינואר 2018).

שלושת פעילי ארגון ח'לק, שנהרגו בעימותים עם צבא סוריה: עבד אלרא'וף הכורדי, ג'אבאן הכורדי ואבו יחיא הבלוצ'י (בטולאת אלג'יש אלסורי, 21 בינואר 2018).

שלושת פעילי ארגון ח'לק, שנהרגו בעימותים עם צבא סוריה: עבד אלרא'וף הכורדי, ג'אבאן הכורדי ואבו יחיא הבלוצ'י (בטולאת אלג'יש אלסורי, 21 בינואר 2018).

תמונות שלהערכתנו צולמו על ידי רחפן במקום כינוס כוחות SDF. לפני ביצוע פיגוע התאבדות באמצעות מכונית תופת, למעלה נראה טרנזיט לבן, ששימש ככל הנראה כרכב תופת (אח'באר אלמסלמין, 21 בינואר 2018).

תמונות שלהערכתנו צולמו על ידי רחפן במקום כינוס כוחות SDF. לפני ביצוע פיגוע התאבדות באמצעות מכונית תופת, למעלה נראה טרנזיט לבן, ששימש ככל הנראה כרכב תופת (אח'באר אלמסלמין, 21 בינואר 2018).

אבו מחמד אלג'ולאני (אלח'ליג אונליין, 17 בינואר 2018).

אבו מחמד אלג'ולאני (אלח'ליג אונליין, 17 בינואר 2018).

עיקרי אירועי השבוע
  • ב-21 בינואר 2018 פתחו תורכיה והמורדים שבחסותה במבצע צבאי נגד המובלעת כורדית בעפרין, שבצפון מערב סוריה (מבצע “ענף זית”). המבצע מכוון נגד הכוח הכורדי (YPG) השולט במובלעת, המנותקת מהמובלעת הכורדית העיקרית שבמערב. התורכים מסרו, כי המבצע מכוון למנוע מהכוח הכורדי לפגוע בביטחונה של סוריה, להשיג נגישות אל הים התיכון ולא לאפשר יצירת “מסדרון כורדי” לאורך הגבול של תורכיה עם סוריה (חשבון הטוויטר של משרד ראש ממשלת תורכיה; Hurriyet Daily News).
  • השבוע כבשו הכוחות הסורים את שדה התעופה אבו אצ’הור, שמדרום לחלב. כיבוש השדה, וטיהור שטחים נרחבים ממזרח לכביש חמאה-חלב, מעידים, כי השלב הראשון במערכה לכיבוש מרחב אדלב עומד להגיע לסיומו. בהמשך צפויים הכוחות הסורים להמשיך בהתקפה נגד אזורי הליבה שבשליטת ארגוני המורדים, ובמרכזם המטה לשחרור אלשאם, בעיר אדלב ובסביבותיה.
  • במזרח סוריה ממשיך דאעש לקיים פעילות התקפית אינטנסיבית נגד כוחות SDF הכורדים, שממזרח לפרת (בדגש על האזור שבין אלבוכמאל לעיירה אלמיאדין). בפעילותו זאת עושה דאעש שימוש בטילי נ”ט וברחפנים המתעדים את ההתקפות לצרכי הסברה. במקביל פרסם דאעש תמונות מקורס טילי נ”ט מדגם קורנט, שנפתח לאחרונה. זה ביטוי נוסף למאמצי דאעש לשקם את כוחותיו במזרח סוריה ולהחזירם לכשירות מבצעית, בעידן שלאחר נפילת המדינה האסלאמית.
מעורבות רוסיה וארה”ב
רוסיה והפלישה התורכית
  • דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, מסר כי רוסיה עוקבת מקרוב אחר המבצע באזור עפרין ושנציגים רוסיים נמצאים בקשר עם השלטונות הסורייים והשלטונות התורכייים בנושא. פסקוב הדגיש, כי רוסיה תמשיך לראות בשמירה על שלמותה הטריטוריאלית של סוריה עיקרון בסיסי. הוא ציין בנוסף שרוסיה מפקחת על ההיבטים ההומניטריים בעפרין. פסקוב סרב להגיד אם רוסיה ידעה מראש על המבצע התורכי (RIA, 22 בינואר 2018).
  • בעקבות פעילות תורכיה הודיע משרד ההגנה הרוסי, כי פיקוד הכוחות הרוסיים בסוריה החליט להעביר את קבוצת המבצעים של המרכז הרוסי לפיוס ואת יחידת המשטרה הצבאית הרוסית מאזור עפרין לאזור תל אג’אר (מצפון לחלב). בהודעת משרד ההגנה נאמר, כי העברת הכוחות נועדה למנוע פרובוקציות ולהגן על חייהם של הכוחות הרוסים. בהודעה צוין שהמרכז לפיוס הצדדים הלוחמים ממשיך לעקוב אחר המצב כדי לספק את הסיוע הדרוש לאזרחים הנמלטים מאזורי הלחימה (דף הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 20 בינואר 2018).
הודעת דובר אמריקאי בעניין הפלישה התורכית
  • הת’ר נאורט, דוברת מחלקת המדינה, קראה לתורכיה לחדול מהפעילות הצבאית במחוז עפרין ולהתמקד בדאעש (מחלקת המדינה האמריקאי, 18 בינואר 2018). בראיונות לעיתונות התורכית הבהיר אריק פונאן, דובר משרד ההגנה של ארה”ב, כי ארה”ב אינה נוכחת ואינה פועלת באזור עפרין, על כן המבצע התורכי לא ישפיע ישירות על מעשיה. פונאן הביע תקווה, כי כלל הכוחות ימשיכו להתמקד במטרה העיקרית, שהיא הבסת דאעש. הוא ציין שנסיגת רוסיה מעפרין היא עניין שבינה לבין ממשלות סוריה ותורכיה, והדגיש שארה”ב אינה מעורבת בסוגיה (אנטוליה, 20 בינואר 2018).
מזכיר המדינה של ארה”ב מתווה את מדיניות ארה”ב בסוריה
  • בנאום שנשא רקס טילרסון מזכיר המדינה של ארה”ב באוניברסיטת סטנפורד הוא הצביע על האסטרטגיה האמריקאית בסוריה בעידן שלאחר תבוסת דאעש. לדבריו שלושה גורמים עיקריים משפיעים כיום על המצב בסוריה: דאעש חדל מלהיות גורם משמעותי, אבל הוא לא הובס לגמרי; משטר אסד שולט על מחצית משטח סוריה ואוכלוסייתה; האיומים האסטרטגיים על ארה”ב [מהזירה הסורית] אינם רק מצד דאעש ואלקאעדה, אלא הם גם מצד איראן.
  • טילרסון מנה חמישה יעדי וכיווני פעולה של ארה”ב בסוריה:
    • לגרום לכך, שסוריה לא תשמש יותר כפלטפורמה או מקלט בטוח לטרוריסטים לארגן, לגייס, לממן, לאמן ולבצע פיגועים נגד אזרחים אמריקאים או נגד בעלי בריתה של ארה”ב, בארה”ב גופא או בחו”ל.
    • לפתור את הסכסוך בין העם הסורי לבין משטר אסד. הפתרון יושג באמצעות תהליך מדיני בראשות האו”ם כפי שנקבע בהחלטת מועצת הביטחון של האו”ם 2254. מטרת התהליך היא ליצור סוריה עצמאית יציבה ומאוחדת, המתפקדת כמדינה .
    • לצמצם ההשפעה האיראנית בסוריה.
    • לפרוק סוריה מנשק להשמדה המונית.
    • לסייע לשיבת הפליטים לסוריה.
    • טילרסון הדגיש בדבריו, שארה”ב לא תחזור על הטעויות שנעשו בלוב או בעיראק. לפיכך, כדי להשיג מטרות אלה מתכננת ארה”ב נוכחות צבאית ארוכת טווח בסוריה עד לתבוסתו הסופית והמוחלטת של דאעש. במקביל היא תפעל להפחתת המתיחות ותעודד את כל הצדדים להצטרף למשא ומתן ( אתר מחלקת המדינה האמריקאי, 17 בינואר 2018).
עיקרי ההתפתחויות בסוריה
המערכה לכיבוש אזור אדלב
  • ב-21 בינואר 2018 הודיע המטה הכללי של צבא סוריה, כי כוחות הצבא והכוחות המסייעים לו (כולל תגבורות איראניות שנשלחו לאזור) כבשו את שדה התעופה הצבאי אבו אלצ’הור. צוותי הנדסה קרבית של צבא סוריה פועלים לנטרול מוקשים, מטעני חבלה ומכוניות תופת שנותרו בשטח. במקביל לטיהור שדה התעופה נמסר, כי טוהרו עיירות וכפרים במרחב הכפרי של חמאה, אדלב וחלב, וכי פעילי דאעש כותרו במובלעת במרחב, שמדרום מזרח לשדה התעופה.
  • במקביל לכיבוש שדה התעופה תקפו הכוחות הסוריים מספר מאחזים של המטה לשחרור אלשאם וכבשו מספר כפרים באזורים, שמדרום מזרח לשדה התעופה (סאנא, 19 בינואר 2018). ב-22 בינואר 2018 השתלטו כוחות צבא סוריה על העיירה אבו אלצ’הור, הממוקמת כחמישה ק”מ ממערב לשדה התעופה הצבאי, אשר שימשה אחד המעוזים החשובים של המטה לשחרור אלשאם במרחב הכפרי של אדלב (מראסלון, 22 בינואר 2018). נמסר כי מכונית תופת שפוצצו פעילי המטה לשחרור אלשאם גרמה למותם של שלושים חיילי צבא סוריה ולהרס שלושה כלי רכב צבאיים (סוריה.נט, 22 בינואר 2018).

שדה התעופה אבו אלצ’הור, הנמצא כ-50 ק”מ מדרום לחלב, הינו השני בגודלו בסוריה. מאז ספטמבר 2015 היה השדה בשליטת ארגוני המורדים, בקרבם דומיננטי כיום המטה לשחרור אלשאם. בדצמבר 2017 פתחו הכוחות הסורים במערכה, שמטרתה להשתלט על שדה התעופה כשלב ביניים חשוב במערכה לכיבוש אזור אדלב. נפילת השדה לידי הכוחות הסורים, וטיהור שטחים נרחבים ממזרח לכביש חמאה-חלב, מצביעים, כי השלב הראשון במערכה על אדלב עומד להגיע לסיומו. בהמשך צפויים הכוחות הסורים להמשיך בהתקפה נגד אזורי הליבה של שליטת ארגוני המורדים, ובמרכזם המטה לשחרור אלשאם, בעיר אדלב ובסביבותיה. אתר המזוהה עם המשטר הסורי רמז שהמרחב הכפרי שממזרח לאדלב, שבו מצויות שתי העיירות השיעיות הנצורות אלפועה וכפריא, עשוי להיות היעד הבא של הכוחות הסורים (אתר בטולאת אלג’יש אלסורי, המזוהה עם צבא סוריה, 21 בינואר 2018).

חיילי צבא סוריה בסמוך לדיר מטוסים בשדה התעופה הצבאי אבו אלצ'הור (סאנא, 22 בינואר 2018).    הכוחות הסוריים בשדה התעופה אבו אלצ'הור (ערוץ היוטיוב של סאנא, 21 בינואר 2018).
מימין: חיילי צבא סוריה בסמוך לדיר מטוסים בשדה התעופה הצבאי אבו אלצ’הור (סאנא, 22 בינואר 2018). משמאל: הכוחות הסוריים בשדה התעופה אבו אלצ’הור (ערוץ היוטיוב של סאנא, 21 בינואר 2018).
המענה של המטה לשחרור אלשאם ושל דאעש
  • ב-22 בינואר 2018 פוצץ המטה לשחרור אלשאם מכונית תופת, בה נהג מחבל מתאבד. הרכב פוצץ בקרב ריכוז של חיילים סוריים (סוכנות הידיעות אבאא’, המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 22 בינואר 2018).
  •  קודם לכיבוש שדה התעופה אבו אלצ’הור דיווח מחוז אדלב של דאעש על התקפה, שביצעו פעילי הארגון נגד הכוחות הסורים באזור סנג’אר (כ-18 ק”מ מדרום מערב לשדה התעופה). על פי דיווחי דאעש נסוגו חלק מהכוחות הסורים וחלקם נהרגו, נשבו או נורו למוות (אח’באר אלמסלמין, 17 בינואר 2018).
פעילי דאעש נעים לעבר עמדות הכוחות הסורים בקרבת סנג'אר, שמדרום מערב לשדה התעופה אבו אלצ'הור.    דגל חטיבת אלקדס הפלסטינית בסמוך לאפוד קרב, שנמצאו על ידי דאעש במבנה (אח'באר אלמסלמין, 17 בינואר 2018).
מימין: פעילי דאעש נעים לעבר עמדות הכוחות הסורים בקרבת סנג’אר, שמדרום מערב לשדה התעופה אבו אלצ’הור. משמאל: דגל חטיבת אלקדס הפלסטינית בסמוך לאפוד קרב, שנמצאו על ידי דאעש במבנה (אח’באר אלמסלמין, 17 בינואר 2018).
פעילי ארגון המזוהה עם אלקאעדה, נהרגו בהתנגשויות מול צבא סוריה
  • נמסר כי במהלך הקרבות נגד הכוחות הסוריים במרחב הכפרי, שמצפון לחמאה, נהרגו שלושה פעילי הארגון הסלפי ג’האדיסטי ח’לק (Khalq), המזוהה עם אלקאעדה. שניים מהם היו כורדים ואחד מבלוצ’יסטאן. המדובר בארגון ג’האדיסטי קטן הפועל בסוריה יחד עם ארגוני המורדים. המידע אודות הארון מועט ככל הנראה מכיוון שפעילותו דלה יחסית.
נמשכות ההתנגשויות מצפון לאלבוכמאל

גם השבוע נמשכו ההתנגשויות בין פעילי דאעש לבין כוחות SDF מצפון באזור, שממזרח לפרת, בין אלבוכמאל לעיירה מיאדין. אזור זה עדיין לא טוהר לגמרי מנוכחות פעילי דאעש הממשיכים בלוחמת גרילה נגד הכוחות הסורים וכוחות SDF. כוחותSDF מסתייעים בתקיפות מהאוויר של כוחות הקואליציה בראשות ארה”ב. פעילי דאעש תוקפים ריכוזים של SDF תוך עשיית שימוש במכוניות תופת. לשני הצדדים נגרמו אבידות.

  • להלן עיקרי האירועים:
    • התנגשויות באזור העיירה ע’ראניג’: ב-19 בינואר 2018 דווח על התנגשויות בין פעילי דאעש לכוחות SDF, כ-37 ק”מ מצפון מערב לאלבוכמאל, בגדה המזרחית של נהר הפרת. במהלכן פוצצו פעילי דאעש שלוש מכוניות תופת. דאעש ספג אבדות. נמסר, כי בין ההרוגים גם הפעיל המכונה אבו טלחה הגרמני. כוחות SDF איבדו לפחות שמונה לוחמים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 19 בינואר 2018).
    • פיצוץ מכונית תופת נגד מקום ריכוז של SDF בעיירה ע’ראניג’: את הפיגוע ביצע מחבל מתאבד המכונה אבו אלזביר אלשמאלי (אח’באר אלמסלמין, 17 בינואר 2018).
    • תקיפת לוחמי SDF בכפר אלבחרה אלע’רביה, כ-32 ק”מ מצפון לאלבוכמאל. פעילי דאעש תקפו את פעילי SDF בכפר אלבחרה אלשרקיה (אח’באר אלמסלמין, 20 בינואר 2018). במהלך הקרבות פוצץ מחבל מתאבד מכונית תופת. לטענת דאעש נהרג בפיצוץ 30 לוחמי SDF (אח’באר אלמסלמין, 21,19 בינואר 2018).
כלי רכב ממוגן מייצור עצמי של דאעש בתקיפה נגד כוחות SDF באלבחרה מצפון לאלבוכמאל.    צריח תותח שהותקן על-גבי כלי רכב שטח (סוכנות אעמאק באמצעות אח'באר אלמסלמין, 20 בינואר 2018).
מימין: כלי רכב ממוגן מייצור עצמי של דאעש בתקיפה נגד כוחות SDF באלבחרה מצפון לאלבוכמאל.
משמאל: צריח תותח שהותקן על-גבי כלי רכב שטח (סוכנות אעמאק באמצעות אח’באר אלמסלמין, 20 בינואר 2018).
  • התנגשויות בין דאעש ל-SDF בעיירה אלשעפה, כ-12 ק”מ מצפון לאלבוכמאל. כוחות SDF פעלו באזור בסיוע אווירי של מטוסי הקואליציה (אתר SDF, 21 בינואר 2018).
התנגשויות מדרום לקוניטרה
  • ב-18 בינואר 2018 דווח, כי כוח שכלל כארבעים פעילים של צבא ח’אלד בן אלוליד (המזוהה עם דאעש) חדר לעיירה אלבכאר, כ-27 ק”מ מדרום לקוניטרה , בקרבת גבול סוריה ישראל. הם הגיעו למקום מעמדותיהם בעיירה עין זכר, שמדרום לאלבכאר. כוח דאעש השתלט במשך כשעה על בית ספר ומחסום מקומי אך כוח של צבא סוריה החופשי, שהגיע למקום כבש את אלבכאר מחדש.
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
המשך העימותים בין דאעש לכוחות הביטחון העיראקיים
  • גם השבוע נמשכה הפעילות הצבאית של כוחות הביטחון העיראקים נגד פעילי דאעש המפוזרים בצפונה של עיראק במובלעות, בכיסים בודדים ובהתארגנויות חשאיות. דאעש מצידו המשיך בפעילות טרור וגרילה. להלן מספר אירועים:
    • ב-19 בינואר 2018 פרסם מחוז אלאנבאר של דאעש, כי פעילי הארגון פרצו לבתיהם של שני בכירים במשטרת עיראק, באזור אלבוד’יאב (Albu Dhiyab), הסמוך לאלרמאדי. אחד הבכירים נהרג והשני נפצע באורח קשה.
    • ב-19 בינואר 2018 דווחו כוחות הביטחון העיראקים על הריגתו של מפקד בדאעש, בעימותים שהתקיימו באזור הכפר אלבוסיף (Albu Sayf), כשני ק”מ מדרום לשדה התעופה של מוצול. נמסר כי פעילי דאעש מתחבאים בסבך הגדל על גדות נהר החידקל סמוך לכפר (אלסומריה ניוז, 19 בינואר 2018).
    • בעקבות מידע מודיעיני הרגו כוחות הגיוס העממי בתאום עם המשטרה הפדראלית, מחבל מתאבד של דאעש באזור אלבובדרי (Albu Badri), ממזרח לסאמראא’ (סוכנות הידיעות העיראקית, 19 בינואר 2018).
דאעש קיבל אחריות לפיגוע ההתאבדות הכפול במרכז בגדאד
  • ב-15 בינואר 2018 בוצע פיגוע התאבדות בשוק שבכיכר אלטיראן במרכז בגדאד. שני מחבלים מתאבדים, שנשאו על גופם חגורות נפץ פוצצו עצמם. בפיגוע נהרגו 26 בני אדם ונפצעו 95. ב-17 בינואר 2018, יומיים לאחר הפיגוע, פרסם דאעש הודעה בה הוא מקבל אחריות לביצוע פיגוע ההתאבדות. בהודעה נאמר, כי בפיגוע נהרגו ונפצעו מאתיים שיעים (אח’באר אלמסלמין, 17 בינואר 2018). האיחור בפרסום הודעת קבלת האחריות עשוי להצביע על בעיות בתפקוד מערך ההסברה של דאעש במרחב בגדאד.
מצרים וחצי-האי סיני
הפעילות הביטחונית של צבא מצרים ופעילות דאעש
  • מקורות שבטיים ביטחוניים ועדי ראייה מסרו, כי לאחרונה תגברו כוחות הביטחון המצריים את הנוכחות באזורים ברפיח הנתונים לשליטתם. זאת, לדבריהם כהכנה ל”מבצע צבאי חסר תקדים” נגד מאחזי דאעש במערב ובדרום רפיח. במסגרת זאת הוצבו מאות אנשי צבא, עשרות שריוניות, טנקים וכלי רכב צבאיים במחנות באלשיח’ זוויד ובאלעריש (אלערבי אלג’דיד, 18 בינואר 2018).
  •  ב-23 בינואר 2018 הודיע צבא מצרים, כי כוחותיו, בשיתוף חיל האוויר, פעלו בצפון סיני. במהלך הפעילות נהרגו שני פעילי טרור וכמה פעילים נעצרו. כמו כן הושמדו בסיסי טרור, נתפס רכב שטח שהיה מוכן להפעלה ונתפסו שישה מטעני חבלה. במהלך הפעילות נחשף חלק ממנהרה בעומק עשרה מטרים ונתפס כלי רכב, שבתוכו כמות גדולה של חומרים המשמשים לייצור מטעני חבלה (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 23 בינואר 2018).
  • דאעש המשיך לקיים פעילות אינטנסיבית נגד הכוחות הביטחון המצרים בצפון סיני בדגש על הנחת מטעני חבלה:
    • מחוז סיני של דאעש דיווח, כי פעיליו בלמו ב-22 בינואר 2018 מבצע של צבא מצרים והמשטרה באזור אלעריש. על פי ההודעה התפוצצו שלושה מטעני חבלה בקרבת שלושה טנקים, שניים מהם הושמדו והשלישי ניזוק. כמו כן פוצצו פעילי דאעש מטעני חבלה בדרום אלעריש (כלי רכב משוריין הושמד) ובמערב אלעריש (כמה אנשי פטרול רגלי נהרגו ונפצעו) (סוכנות הידיעות אעמאק, כפי שצוטטה בחשבון הטוויטר טרור מוניטור).
    • דאעש פוצץ ב-17 בינואר 2018 מטען חבלה באזור סביכה, שבצפון סיני, בסמוך לכביש החוף אלעריש-אלקנטרה. קצין משטרה וארבעה חיילים נפצעו (אלבואבה ניוז, 17 בינואר 2018). דאעש קיבל אחריות (אח’באר אלמסלמין, 18 בינואר 2018).
    • ב-19 בינואר 2018 נפצעו שני קצינים ועשרה חיילים מצבא מצרים בפיצוץ שני מטעני חבלה בשני אירועים שונים בכביש הבינלאומי במערב אלעריש. שני המטענים התפוצצו כאשר שתי שריוניות של כוחות הביטחון ביצעו סריקה באזור (אלמצרי אליום, 19 בינואר 2018).
התנהלות דאעש במחוזות השונים
  • מחוז אלברכה של דאעש (מזרח וצפון-מזרח סוריה) פרסם תמונות המתעדות קורס טילי נ”ט שעברו פעילי דאעש בשבועות האחרונים. בתמונות נראו הפעילים במהלך שיעור מקבלים הסברים אודות טיל נ”ט רוסי מתקדם מדגם קורנט. הפעילים נראו גם צופים בשיגור טיל נ”ט “על יבש” ושיגור טילי נ”ט לעבר מטרות של כוחות SDF (אח’באר אלמסלמין, 17 בינואר 2018). קיומו של קורס זה הינו ביטוי נוסף למאמצי דאעש לשקם את כוחותיו במזרח סוריה ולהחזירם לכשירות מבצעית בעידן שלאחר נפילת המדינה האסלאמית.
פעילי דאעש, במהלך שיעור בקורס טילי נ"ט. המדריך מסביר על טיל הנ"ט הרוסי המתקדם קורנט (Kornet).   המדריך מדגים שיגור טיל נ"ט "על יבש" (אח'באר אלמסלמין, 17 בינואר 2018).
מימין: פעילי דאעש, במהלך שיעור בקורס טילי נ”ט. המדריך מסביר על טיל הנ”ט הרוסי המתקדם קורנט (Kornet). משמאל: המדריך מדגים שיגור טיל נ”ט “על יבש” (אח’באר אלמסלמין, 17 בינואר 2018).
פעילות דאעש במדינות נוספות
אפגניסטאן
  • ארבעה פעילים ג’האדיסטים תקפו ב-20 בינואר 2018 את מלון אינטרקונטיננטל בקאבול בירת אפגניסטאן והתבצרו בו. לאחר 12 שעות של מצור, שערכו כוחות הביטחון האפגניים הם הצליחו להסיר את המצור מעל המלון. על פי שר הפנים האפגני נהרגו באירוע 14 אזרחים, ביניהם זרים. 153 אנשים ביניהם 41 זרים חולצו מבית המלון. הטאליבן מיהרו לקבל אחריות על הפיגוע ברשתות החברתיות ומסרו שבפיגוע נהרגו עשרה זרים בפעולת התאבדות במלון (CNN, 21 בינואר 2018).
דיווחים כי אלקאעדה מגייס פעילי דאעש לשעבר
  • קיימים דיווחים ממספר אזורים ברחבי העולם לפיהם מנסה ארגון אלקאעדה לאחר התמוטטות המדינה האסלאמית לגייס את פעילי דאעש לשורותיו. על פי הדיווחים קמפיין הגיוס החל בקיץ האחרון, עוד לפני שהמדינה האסלאמית איבדה את מאחזיה האחרונים. אחד המוקדים של המאמץ הזה היה באלג’יריה במהלך חודש אוגוסט. על פי גורמי ביטחון מקומיים עשרה לוחמי דאעש עברו לאלקאעדה. המאמץ השני, היה בסוריה במהלך חודש ספטמבר. בצפון אפריקה הצליחו בכירי באלקאעדה לגייס לשורותיהם מפקד בכיר. גם בתימן דיווחו על הצטרפות פעילי דאעש לשורות אלקאעדה (הגרדיאן, 18 בינואר 2018).
פעילות תודעתית
קריאה לקיים ג’האד נגד השלטון בקזחסטאן
  • מחוז אלח’יר של דאעש בסוריה פרסם סרטון העוסק ב”שלטון הכופר” בקזחסטאן והצורך לנהל נגדו ג’האד. הדוברים בסרטון, פעילי דאעש, המופיעים בסרט מכונים הקזחי (מה שעשוי להעיד שמוצאם מקזחסטאן) קראו לתושבי קזחסטאן לצאת לג’האד נגד השלטון. זאת משום שלדבריהם הוא משתף פעולה עם רוסיה , הוא דמוקרטי וחילוני , עושק את האוכלוסייה, מדכא את המוסלמים ונלחם נגד האסלאם. אחד הדוברים ציין כי אם אין אפשרות להגר למדינה האסלאמית עליהם להתנער מהכופרים, לדקור אותם בסכינים ולקחת מהם את נשקם (אח’באר אלמסלמין, 20 בינואר 2018).
אבו מחמד אלג’ולאני קורא לארגוני המחבלים לאחד מאמציהם נגד צבא סוריה, האויב המשותף
  • ב-16 בינואר 2018 הופצה ברשתות החברתיות קלטת שמע ובה נאום של אבו מחמד אלג’ולאני העומד בראש המטה לשחרור אלשאם. הנאום ,שאורכו כ-18 דקות, מופיע תחת הכותרת “להתעסק באויבים במקום להתעסק בנפש ובחילוקי דעות”. בפתח הנאום מתייחס אלג’ולאני בהרחבה לנזקים שנגרמו בשל תהליך ההסדרה בסוריה ומסביר מדוע המטה לשחרור אלשאם מתנגד לכך. הוא מציין שגם בעתיד הארגון לא ייקח חלק בוועידה או בתהליך שלא יהיה לטובת תושבי סוריה. זאת לדבריו מכיוון שהמטה הינו היא “חלק מהעם ומהמהפכה שלו נגד המשטר”.
  • נוכח המשברים והמצב הקשה מפציר אלג’ולאני בארגונים הסורים החמושים להניח למחלוקות, לאחד מאמצים וללכד את השורות נגד צבא סוריה. הוא שיבח את עמידתם האיתנה של הלוחמים בדרעא בקניטרה ובאזור דמשק ואמר שהם מהווים את הבסיס לכיבוש דמשק. בסוף דבריו הוא פנה ללוחמים ואמר להם שהמשך הג’האד באלשאם הוא עמוד התווך לסיכול “המזימות” שנרקמות נגד מסגד אלאקצא. הוא הזכיר כי זוהי אחריות כבדה ולכן יש לאחד את השורות ואת הלבבות ולהניח בצד את המחלוקות.