מבט לג’האד העולמי (25-19 ביולי 2018)

פגישת המשלחת הישראלית והמשלחת הרוסית בירושלים. בצילום נראים שר החוץ הרוסי לברוב (שני משמאל) והרמטכ

פגישת המשלחת הישראלית והמשלחת הרוסית בירושלים. בצילום נראים שר החוץ הרוסי לברוב (שני משמאל) והרמטכ"ל הרוסי גרסימוב (משמאל) (חשבון הטוויטר של ראש ממשלת ישראל, 23 ביולי 2018).

הפצצות וירי ארטילרי של צבא סוריה נגד תל אלג'מוע, שבצפון מזרח מובלעת דאעש (ח'טוה, 23 ביולי 2018).

הפצצות וירי ארטילרי של צבא סוריה נגד תל אלג'מוע, שבצפון מזרח מובלעת דאעש (ח'טוה, 23 ביולי 2018).

הריסות מבנים בעיירה תסיל כתוצאה מהפצצות, שנטען כי בוצעו על-ידי כלי טיס רוסיים (ערוץ היוטיוב תסיל אלאח'באריה, 19 ביולי 2018).

הריסות מבנים בעיירה תסיל כתוצאה מהפצצות, שנטען כי בוצעו על-ידי כלי טיס רוסיים (ערוץ היוטיוב תסיל אלאח'באריה, 19 ביולי 2018).

פעילי המטה לשחרור אלשאם בעיירה אלפועה לאחר פינוייה.

פעילי המטה לשחרור אלשאם בעיירה אלפועה לאחר פינוייה.

אמצעי לחימה, שאותרו על-ידי פעילי המטה לשחרור אלשאם בעיירות אלפועה וכפריא. על אחד הארגזים בצד שמאל כתוב בפרסית רקטות 107 מ

אמצעי לחימה, שאותרו על-ידי פעילי המטה לשחרור אלשאם בעיירות אלפועה וכפריא. על אחד הארגזים בצד שמאל כתוב בפרסית רקטות 107 מ"מ (אבאא', סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 20 ביולי 2018).

לוחמי מיליציות שיעיות, חמושים בנשק אישי בסמוך לאוטובוסים, האמורים לפנות אותם מאלפועה וכפריא, על הקרקע מונחים אמצעי לחימה שנאספו בחיפוש, שנערך על-ידי פעילי המטה לשחרור אלשאם, מאחר שהוצאתם

לוחמי מיליציות שיעיות, חמושים בנשק אישי בסמוך לאוטובוסים, האמורים לפנות אותם מאלפועה וכפריא, על הקרקע מונחים אמצעי לחימה שנאספו בחיפוש, שנערך על-ידי פעילי המטה לשחרור אלשאם, מאחר שהוצאתם

עיקרי אירועי השבוע
  • צבא סוריה הולך ומשלים את השתלטותו על רמת הגולן, תוך שהוא מתייצב לאורך קו הגבול עם ישראל. מוקד ההתנגדות היחידי נותר אגן הירמוכ שבשליטת דאעש, הנמצא תחת התקפה של צבא סוריה הכוללת הפגזות ארטילריות ותקיפות אוויריות (באחת מהן הופל מטוס סורי, שחדר בטעות לשטח ישראל, ע”י חיל האוויר הישראלי).
  • מרבית האזורים שבשליטת ארגוני המורדים נפלו לידי צבא סוריה והכוחות המסייעים לו ללא לחימה משמעותית אלא באמצעות הסכמי כניעה (המכונים הסכמי פיוס), שבהם מעורבים הרוסים. האזור הבולט בו הושג הסכם כניעה היה אזור קניטרה. ההסכם שהושג כלל הפסקת אש, חזרת צבא סוריה לכל העמדות שהיו בשליטתו לפני מלחמת האזרחים, ופינוי פעילי מורדים שאינם רוצים להצטרף לאזור אדלב שבצפון סוריה. בעקבות זאת נכנסו חיילי צבא סוריה ללא לחימה לעיירות ולכפרים שבמרחב, כולל העיירה אלרפיד, שבקרבת הגבול עם ישראל.
  • כיבוש דרום סוריה הולך איפא ומתקרב לסיומו ועיני המשטר הסורי (והרוסים) נשואות לאזורים נוספים שבשליטת ארגוני המורדים. שלושת האזורים הבולטים הינם מרחב אדלב, שם דומיננטי המטה לשחרור אלשאם; האזור שלאורך הגבול עם תורכיה, שם פועלים ארגוני מורדים בחסות תורכית; ומרחב תנף, שם פועלים ארגוני מורדים שבחסות אמריקאית. בעוד שסוגיית מרחב תנף ומרחב הגבול הסורי-תורכי עשויות למצוא פתרונן במגעים דיפלומטיים, דומה כי במרחב אדלב, שבצפון סוריה, צפוי להתחולל “הקרב האחרון” המשמעותי בין המשטר הסורי לבין ארגוני המורדים.
המעורבות הרוסית בסוריה
שיחות ביטחוניות בין ישראל לרוסיה
  • ב-23 ביולי 2018 ביקרה בירושלים משלחת רוסית בראשה סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי וולרי גרסימוב הרמטכ”ל הרוסי. המשלחת נפגשה עם בכירים ישראלים ובהם ראש הממשלה, שר ההגנה והרמטכ”ל. הפגישה התקיימה בעקבות בקשתו של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין. נדונו בפגישה, בין היתר, נושאים הקשורים לאיראן ולסוריה. דגש מיוחד הושם על סיום המבצע בדרום סוריה והבטחת הביטחון לאורך הגבול הסורי-ישראלי על בסיס יישום הסכם הפרדת הכוחות מ-1974 (אתר משרד החוץ הישראלי, אתר משרד החוץ הרוסי, 23 ביולי 2018).
  • בתום הפגישה לא פורסמה הודעה רשמית בנוגע לתוכן השיחות. בתקשורת המערבית והישראלית דווח, כי רוסיה הציעה לישראל להרחיק את הכוחות האיראנים כמאה ק”מ מהגבול הסורי-ישראלי. מנגד, על פי דיווחים בתקשורת, הצד הישראלי תבע, כי הכוחות האיראנים ייסוגו מסוריה לחלוטין. על פי “גורם מדיני” ישראלי הרחקת הכוחות האיראנים צריכה לכלול גם מרכיבים נוספים: הוצאה של נשק ארוך טווח ואמצעי לחימה אחרים בעלי משמעות אסטרטגית, כגון מערכות הגנה אווירית; הפסקת ייצור הנשק המדויק; וסגירת מעברי הגבול, שבין סוריה ללבנון ובין עיראק לסוריה, שדרכם מתבצעות הברחות של אמצעי לחימה (רויטרס, 23 ביולי 2018; Ynet, 24 ביולי 2018; RIA, 24 ביולי 2018).
התבטאויות שגריר רוסיה בסוריה בנוגע לאזור אדלב
  • שגריר רוסיה בסוריה, אלכסנדר קינשאק, התייחס במהלך ראיון שמסר לתקשורת הרוסית לאזור אי-ההסלמה באדלב. קינשאק אמר כי המצב באזור מורכב מאוד וכי קיים בו הריכוז הגבוה ביותר של חמושים ופעילי טרור. קינשאק הדגיש כי מאזור אדלב שוגרו כלי טיס בלתי מאוישים לכיוון חמימים (בסיס הקבע הרוסי המרכזי בסוריה), דבר אשר יצר איום ממשי על הכוחות הרוסים.[1] השגריר הרוסי ציין כי הדיונים בסוגיית אדלב אינם פשוטים מכיוון שלכל אחת מהמדינות המעורבות בפיוס בסוריה (רוסיה, תורכיה ואיראן) יש אינטרסים לאומיים משלה. קינשאק מסר, כי המדינות (המעורבות בעניין) עושות מאמצים כדי להגיע למכנה משותף בסוגיית אדלב והביע ביטחונו, כי הן יצליחו לשתף פעולה גם באזור זה (טאס, 19 ביולי 2018).
סוריה

אזורי השליטה בסוריה בתום השתלטות צבא סוריה על מרבית שטחה של דרום סוריה (עדכני ל-24 ביולי 2018). אזורי השליטה של דאעש (מסומנים בשחור) הינם באגן הירמוכ, אזור אלצפא שמצפון מזרח לסוידא, האזור המדברי שבין אלבוכמאל לתדמור, ולאורך גבול סוריה-עיראק. אזורי השליטה של ארגוני המורדים (בצבע ירוק) נמצאים במרחב אדלב, לאורך הגבול הסורי-תורכי ובאזור תנף (ח'טוה, ביולי 2018).
אזורי השליטה בסוריה בתום השתלטות צבא סוריה על מרבית שטחה של דרום סוריה (עדכני ל-24 ביולי 2018). אזורי השליטה של דאעש (מסומנים בשחור) הינם באגן הירמוכ, אזור אלצפא שמצפון מזרח לסוידא, האזור המדברי שבין אלבוכמאל לתדמור, ולאורך גבול סוריה-עיראק. אזורי השליטה של ארגוני המורדים (בצבע ירוק) נמצאים במרחב אדלב, לאורך הגבול הסורי-תורכי ובאזור תנף (ח’טוה, ביולי 2018).

המערכה בדרום סוריה

עיקרי תמונת המצב

צבא סוריה הולך ומשלים את ההשתלטות על רמת הגולן, והמערכה לשחרור דרום סוריה מתקרבת לסיומה. ארגוני המורדים, ובתוכם המטה לשחרור אלשאם, הפסיקו להתנהל ככוח צבאי מאורגן. מרבית הישובים שבשליטת המורדים נכנעו ללא לחימה משמעותית, אלא באמצעות הסכמי כניעה, שבהם היו מעורבים הרוסים. בלטו ההסכמים בערים נוא וקניטרה, שבעקבותיהם הצטרפו כפרים ועיירות נוספים. פעילים שלא הסכימו להצטרף להסכמים הללו התפנו לאזור אדלב. צבא סוריה משלים את היערכותו בשטחים שהיו בידי ארגוני המורדים ובכלל זה כפרים שבקרבת קו הגבול עם ישראל. מוקד ההתנגדות היחידי במרחב רמת הגולן נותר אגן הירמוכ שבשליטת דאעש, הנמצא תחת התקפה של צבא סוריה, הכוללת הפגזות ארטילריות ותקיפות אוויריות.

ההשתלטות על רמת הגולן

  • השתלטות צבא סוריה על העיר נוא בוצעה באמצעות הסכם כניעה שהושג לאחר תקיפות אוויריות וארטילריות מאסיביות, שגרמו לנפגעים רבים. המשא ומתן להשגת הסכם הכניעה התנהל עם נציגים סוריים ורוסיים. במסגרתו הוסכם על מסירת כלי הנשק הכבדים והבינוניים ועל הסדרת מעמדם האישי של פעילי המורדים (כולל אפשרות חזרת חיילים וקצינים לצבא סוריה). בהסכם נקבע כי פעילים שאינם מעוניינים לקבל על עצמם את ההסכם, יוכלו להתפנות לאדלב שבצפון (ח’טוה, 18 ביולי 2018). במקביל להסכם עם נוא, נחתמו הסכמי כניעה מקומיים עם עיירות נוספות מצפון לנוא, ובתוכן אנח’ל וג’אסם. בכך השתלט צבא סוריה על שטח נרחב שבשליטת המורדים.

ב–20 ביולי 2018 נחתם, באמצעות תיווך רוסי, הסכם כניעה במרחב קניטרה. ההסכם העביר לידי צבא סוריה שטחים נרחבים נוספים והביא לידי סיום את נוכחות צבאית מאורגנת של ארגוני המורדים ברמת הגולן, ובדרום סוריה בכלל (למעט אגן הירמוכ שבשליטת דאעש שעדיין ממשיך בלחימה נגד צבא סוריה). ההסכם כולל הפסקת אש במרחב קניטרה וחזרת צבא סוריה לכל העמדות, שהיו בשליטתו לפני פרוץ מלחמת האזרחים. בהסכם נקבע כי אלו שאינם מעוניינים להצטרף להסכם, ובמרכזם פעילי המטה לשחרור אלשאם ואחראר אלשאם, יפונו לצפון סוריה (מראסלון, 20, 21 ביולי 2018).

  • בעקבות ההסכם ובמסגרת ההכנות לפינויים לצפון סוריה, הרסו פעילי המטה לשחרור אלשאם את המפקדות שלהם, והעלו באש מחסנים, כלי רכב ומסמכים, בקניטרה ובישובים שבסביבתה (ההסברה הקרבית של חזבאללה, 21 ביולי 2018). פעילים שלא קיבלו על עצמם את תנאי הסכם הכניעה הועברו מקניטרה ומסביבותיה לכפר אם באטנה, כשבעה ק”מ ממזרח לעיר. משם הם פונו צפונה (ההסברה הקרבית המרכזית של חיזבאללה, סוכנות ח’טוה, 21 ביולי 2018).
  • פינוי הפעילים צפונה בוצע בכמה פעימות: ב-20 ביולי 2018 בוצעה הפעימה הראשונה, עם פינוי מורדים ובני משפחותיהם מאם באטנה צפונה, לעבר מחוז אדלב (אלג’זירה, 20 ביולי 2018) ב-21 ביולי 2018 בוצעה הפעימה השנייה (אבאא’, סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 21 ביולי 2018), סוכנות הידיעות הסוריות דיווחה כי בפעימה השנייה פונו לצפון סוריה כ-250 פעילי כוחות המורדים ובני משפחותיהם (סאנא, 21 ביולי 2018). בתקשורת הסורית דווח כי אחת מהשיירות עוכבה במשך כמה שעות ע”י מיליציות שיעיות פרו- איראניות, ובתוכן “חבורת אנשי האמת” (עצאא’ב אהל אלחק) (אלדרר אלשאמיה, סוריה.נט, 22 ביולי 2018).
 אוטובוסים המפנים את כוחות המורדים, שלא הסכימו להסכם הכניעה, מאזור קוניטרה. על סוללת עפר ניצבים חיילי צבא סוריה (ההסברה הקרבית המרכזית של חזבאללה, 21 ביולי 2018).    יציאת אוטובוסים במסגרת הפעימה השנייה לפינוי פעילי המטה לשחרור אלשאם לעבר אדלב (אבאא', סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 21 ביולי 2018).
מימין: אוטובוסים המפנים את כוחות המורדים, שלא הסכימו להסכם הכניעה, מאזור קוניטרה. על סוללת עפר ניצבים חיילי צבא סוריה (ההסברה הקרבית המרכזית של חזבאללה, 21 ביולי 2018). משמאל: יציאת אוטובוסים במסגרת הפעימה השנייה לפינוי פעילי המטה לשחרור אלשאם לעבר אדלב (אבאא’, סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 21 ביולי 2018).

לאחר פינוי ארגוני המורדים מקניטרה ומסביבותיה החל צבא סוריה להיכנס לכפרים בקרבת הגבול עם ישראל. ב-23 ביולי 2018 דווח כי צבא סוריה נכנס בשעות הבוקר לעיירה אלרפיד, כעשרים ק”מ מדרום לקניטרה, לאחר שאף היא הצטרפה להסכם הכניעה (מראסלון, 23 ביולי 2018).

התקפת צבא סוריה נגד מובלעת דאעש באגן הירמוכ

ב-19 ביולי 2018 פתח צבא סוריה בהתקפה נגד מובלעת דאעש באגן הירמוכ. ההתקפה מתנהלת בצפון ובדרום מזרח המובלעת. במקביל נתונה המובלעת להפגזות ארטילריות ולתקיפות אוויריות מאסיביות, שבאחת מהן יורט ע”י חיל האוויר הישראלי מטוס סורי, שחדר בטעות לשטח ישראל. פעילי דאעש מצידם עושים ניסיונות מקומיים לבלום את ההתקפה אך יחסי הכוחות נוטים בבירור לרעתם.

 

קו המגע שבין צבא סוריה לבין דאעש באגן הירמוכ (מראסלון, 23 ביולי 2018).
קו המגע שבין צבא סוריה לבין דאעש באגן הירמוכ (מראסלון, 23 ביולי 2018).

  • ב-19 ביולי 2018 תקף צבא סוריה את העיירות ג’לין ותל עשתרה, שבפאתיו הדרום מזרחיים של אגן הירמוכ שבשליטת דאעש. פעילי הארגון בלמו את ההתקפה (ע’רבאא’, אתר המזוהה עם דאעש, 19 ביולי 2018). דאעש טען כי למעלה מ-24 חיילים סורים נהרגו בלחימה בג’לין. כמו כן תקף הצבא הסורי את העיירה תסיל, שבצפון מזרח המובלעת. במקביל ביצע צבא סוריה ירי ארטילרי לעבר יעדים במובלעת ובכלל זה העיירות ג’לין, תסיל וסחם אלג’ולאן, שבאזור השליטה של דאעש. בעיירות הללו נגרם הרס רב (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 20 ביולי 2018). במהלך ההתקפה ביצע חיל האוויר הסורי תקיפות נגד יעדי דאעש (כלי תקשורת המזוהים עם ארגוני המורדים טענו כי גם כלי טיס רוסיים השתתפו בתקיפות).
ענני אבק מתמרים מהעיירה תסיל שבצפון מזרח המובלעת לאחר הפצצה, שנטען כי בוצעה על-ידי כלי טיס רוסיים (ערוץ היוטיוב תסיל אלאח'באריה, 19 ביולי 2018).   הריסות מבנים בעיירה תסיל כתוצאה מהפצצות, שנטען כי בוצעו על-ידי כלי טיס רוסיים (ערוץ היוטיוב תסיל אלאח'באריה, 19 ביולי 2018).
מימין: ענני אבק מתמרים מהעיירה תסיל שבצפון מזרח המובלעת לאחר הפצצה, שנטען כי בוצעה על-ידי כלי טיס רוסיים (ערוץ היוטיוב תסיל אלאח’באריה, 19 ביולי 2018). משמאל: הריסות מבנים בעיירה תסיל כתוצאה מהפצצות, שנטען כי בוצעו על-ידי כלי טיס רוסיים (ערוץ היוטיוב תסיל אלאח’באריה, 19 ביולי 2018).
  • ב-24 ביולי 2018 יירט חיל האוויר הישראלי מטוס קרב סורי, שחדר לעומק של שני ק”מ בשטח ישראל. המטוס נפל במובלעת שבשליטת דאעש. כלי התקשורת המזוהים עם המשטר הסורי מסרו כי המדובר במטוס קרב סורי, שתקף יעדים של דאעש באזור הכפר צידא, שבצפון מערב המובלעת (סאנא, 24 ביולי 2018).
 מטוס קרב עולה באש. ייתכן שמדובר במטוס הקרב הסורי שיורט ע"י ישראל (אבאא', סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 24 ביולי 2018).   ירי ארטילרי של דאעש לעבר צבא סוריה והכוחות המסייעים לו במרחב אגן הירמוכ (מתוך סרטון של סוכנות אעמאק, חשבון הטוויטר روح منـاصرة@pknoqhvo, 24 ביולי 2018).
מימין: מטוס קרב עולה באש. ייתכן שמדובר במטוס הקרב הסורי שיורט ע”י ישראל (אבאא’, סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 24 ביולי 2018). משמאל: ירי ארטילרי של דאעש לעבר צבא סוריה והכוחות המסייעים לו במרחב אגן הירמוכ (מתוך סרטון של סוכנות אעמאק, חשבון הטוויטר روح منـاصرة@pknoqhvo, 24 ביולי 2018).
  • ב-24 ביולי 2018 דווח כי מאז תחילת המתקפה באגן הירמוכ, ב-19 ביולי 2018, נהרגו לפחות 43 חיילי צבא סוריה והמיליציות המסייעות לו. כמו-כן, נהרגו לפחות 61 פעילי צבא ח’אלד בן אלוליד המזוהה עם דאעש. מאז תחילת המערכה ועד כה בוצעו למעלה מ-2,085 גיחות הפצצה על-ידי מטוסים רוסים וסורים וכמו-כן בוצע ירי ארטילרי של מאות רקטות, פגזים מתותחי שדה וטנקים ופצצות מרגמה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 24 ביולי 2018).
פינוי תושבי העיירות השיעיות פועא וכפריא, שבאזור אדלב

השבוע מומש הסכם שהושג לאחרונה לפינוי פועא וכפריא, שתי עיירות שיעיות מצפון ומצפון מזרח לאדלב, שהיו נצורות ע”י ארגוני המורדים למעלה משלוש שנים. להלן עיקרי ההסכם על פי התקשורת הסורית: הצדדים להסכם הינם המשטר הסורי והמטה לשחרור אלשאם אך נראה כי היו מעורבים בו גם איראן (בעלת החסות על הכפרים ועל לוחמים שיעים ששהו בהם) רוסיה ותורכיה. בהסכם נקבע כי כ -7,000 התושבים יפונו בתמורה לחלב או לכל יעד אחר שירצו. ישוחררו 1,500 עצורים שבידי המשטר הסורי ובידי חזבאללה. בין המשוחררים גם פעילי המטה לשחרור אלשאם ופעילי ארגוני מורדים אחרים. ההסכם קבע גם החזרתם של חטופים שהוחזקו ע”י אירגוני המורדים מהכפר אשתברק (כ-32 ק”מ מדרום מערב לחלב). המדובר בכאלו שנחטפו ע”י ג’בהת אלנצרה וארגונים נוספים ב-26 באפריל 2015, לאחר טבח שבוצע בתושבי הכפר (סאנא, 19 ביולי 2018).

  • ב-19 ביולי 2018 פונו תושבי אלפועה וכפריא באמצעות כ-120 אוטובוסים ועשרות אמבולנסים של הסהר האדום הסורי. מרבית המפונים הועברו בכמה פעימות למרכזי שהייה זמניים בחלב ומקצתם ללאד’קיה (סאנא, 19 ו-21 ביולי 2018). בעקבות פינוי התושבים השתלט המטה לשחרור אלשאם הארגון הדומיננטי במרחב אדלב, על שני כפרים אלו.
  • בין הפעילים ששוחררו מאלפועה וכפריא חמישה לוחמי חזבאללה ומפקד בכיר בארגון. השישה הועברו לדמשק ומשם ללבנון. בפרבר הדרומי של ביירות, מעוז חזבאללה, נערך טקס קבלת פנים לשישה. מנהיג חזבאללה חסן נצראללה התקשר אליהם ובירך אותם על הרוח האיתנה שהפגינו (אלאח’באר, 19 ביולי 2018).
מזרח סוריה

פעילות דאעש במרחב אלבוכמאל

  • גם השבוע המשיך דאעש לבצע פעולות גרילה נגד צבא סוריה במרחב אלבוכמאל. ב- 16 ביולי 2018 שיגר דאעש פצצות מרגמה לעבר עמדות צבא סוריה ממערב לאלבוכמאל (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 16 ביולי 2018). כמו כן התיר דאעש לאזרחים המתגוררים בשלושה כפרים שבשליטתו לעזוב את מקום מגוריהם. המדובר בתושבי הג’ין (כ- 25 ק”מ מצפון לאלבוכמאל), אלשעפה (כעשרה ק”מ מצפון לאלבוכמאל) ואלסוסה (כשבעה ק”מ מצפון מזרח לאלבוכמאל) (ח’טוה, 21 ביולי 2018).
הכפרים הג'ין (1), אלשעפה (2), אלסוסה (3), שתושביהם התפנו בהיתר של דאעש (Google Maps).      פעיל דאעש מכוון מרגמה לעבר עמדות של צבא סוריה בכפר אלח'יראת, שממערב לאלבוכמאל. המרגמה נעטפה בשמיכה לשם הסוואתה (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 16 ביולי 2018).
מימין: הכפרים הג’ין (1), אלשעפה (2), אלסוסה (3), שתושביהם התפנו בהיתר של דאעש (Google Maps). משמאל: פעיל דאעש מכוון מרגמה לעבר עמדות של צבא סוריה בכפר אלח’יראת, שממערב לאלבוכמאל. המרגמה נעטפה בשמיכה לשם הסוואתה (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 16 ביולי 2018).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות דאעש
  • ב-19 ביולי 2018 תקפו שישה מחבלים מתאבדים של דאעש כוחות של משטרת הנפט והגיוס העממי בתחנת K2 לשאיבת נפט (K2 Pumping Station). ההתקפה בוצעה כשישה ק”מ ממערב לביג’י. כתוצאה מהפיצוצים נפצעו מספר מאנשי משטרת הנפט אך לא היו הרוגים (סוכנות הידיעות העיראקית, 19 ביולי 2018).
  • בנוסף לכך נמשכה פעילות הגרילה שמבצע דאעש נגד כוחות הביטחון העיראקיים, אף כי (השבוע) בעצימות נמוכה יחסית. ראויים לציין: הריגת פעיל “הגיוס העממי”, בירי צלפים מצפון מזרח לבעקובה (20 ביולי, 2018): הפעלת מטען נגד כלי רכב של “הגיוס העממי” במחוז צלאח אלדין (21 ביולי, 2018); הריגת אנשי המשטרה הפדרלית, כ-77 ק”מ מצפון לבגדאד (22 ביולי 2018); הפעלת מטעני חבלה נגד כלי רכב של אנשי המשטרה הפדרלית ממערב לכרכוכ (22 ביולי 2018).
פעילות כוחות הביטחון העיראקיים
  • בתקשורת העיראקית דווח כי 15 פעילי דאעש נהרגו בתקיפה אווירית שבוצעה נגד ריכוז פעילי דאעש כתשעים ק”מ מצפון מזרח לבעקובה (אלסומריה ניוז, 22 ביולי 2018). כמו כן נמשך מבצע “נקמת השהידים השנייה” במרחב סאמראא, כמאה ק”מ מצפון לבגדאד. במהלך המבצע הושמדו ונוטרלו מטעני חבלה, הושמדו מקומות מסתור של פעילי דאעש והושמדה מנהרה, ששימשה את דאעש (חשבון הטוויטר המזוהה עם צבא עיראק, 20 ביולי 2018).
  • ב-23 ביולי 2018 דווח כי עשרים ושלושה פעילי דאעש נעצרו על-ידי משטרת עיראק באזור שכונת אלקדס, שבגדה המזרחית של העיר מוצול. בין העצורים האחראי על איסוף כספי הצדקה של דאעש באזורים שמדרום למוצול, אחראי הנדל”ן של דאעש, פעיל במשטרה האסלאמית בעת שדאעש שלט במוצול (סוכנות הידיעות העיראקית, 23 ביולי 2018).
מצרים וחצי – האי סיני
נמשכת לוחמת הגרילה של דאעש נגד כוחות הביטחון בצפון סיני
  • ב-21 ביולי 2018 הודיעה סוכנות אעמאק, כי חייל צבא מצרים נהרג וכלי רכב לפינוי מוקשים נפגע משני מטעני חבלה שהניחו פעילי דאעש בקרבת מעבר רפיח (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 21 ביולי 2018). ב-21 ביולי 2018 הודיעה סוכנות אעמאק כי קצין וחייל בצבא מצרים נהרגו מאש צלפים של דאעש באזור אלע’זה, שמדרום מערב לאלשיח’ זויד (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 21 ביולי 2018). יצויין כי לאחרונה הגביר דאעש את התקפותיו נגד כוחות הביטחון המצרים בצפון חצי- האי סיני, למרות הפעילות הביטחונית הנרחבת המתבצעת נגדו ע”י כוחות הביטחון המצרים.
פעילות ג’האדיסטית במדינות נוספות
פיגוע התאבדות של דאעש בשדה תעופה בקאבול
  • ב-22 ביולי 2018 ביצע מחבל של דאעש פיגוע התאבדות בקרבת שער הכניסה לשדה התעופה בקאבול. הפיגוע בוצע כמה דקות לאחר ששיירה ובה סגן נשיא אפגניסטאן יצאה מהשדה[2]. בפיגוע נהרגו לפחות 14 בני אדם ו-60 נפצעו (אפגניסטאן טיימס, 23 ביולי 2018).
  • דאעש קיבל אחריות על ביצוע הפיגוע בהודעת קבלת האחריות נאמר, כי הפיגוע בוצע על-ידי מחבל המכונה עכרמה הח’ראסאני, שפוצץ עצמו באמצעות אפוד נפץ. על פי ההודעה כוון הפיגוע נגד משתתפי קבלת פנים שנערכה לכבודו של סגן נשיא אפגניסטאן. לטענת הארגון, בפיגוע נהרגו ונפצעו לפחות 115 אנשי כוחות הביטחון האפגאנים ותומכיו של סגן הנשיא (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 22 ביולי 2018).

[1] הבסיס האווירי חמימים והמרכז הלוגיסטי של הצי הרוסי בטרטוס מהווים מאז נסיגת מרבית הכוחות הרוסים מסוריה (דצמבר 2017) יעד לתקיפות מצד ארגוני מורדים. בשבעת החודשים האחרונים בוצעו שמונה תקיפות נגד הבסיס הרוסי בחמימים. שתי התקיפות האחרונות אירעו ב-21 וב-22 ביולי 2018. בתקיפות אלה יירטו מערכות ההגנה האווירית של רוסיה כלי טיס בלתי מאוישים שהתקרבו לבסיס. באחת מהן (21 ביולי) דווח כי כלי הטיס שגורו ממחוז לאד'קיה (RT, 22 ביולי 2018).
[2]
הסגן הראשון של נשיא אפגניסטאן הגנרל עבד אלרשיד דסתם ('Abd Al-Rasheed Dostum) שב מגלות בת שנה וחודשיים בתורכיה, לאחר שהואשם על-ידי יריבו הפוליטי, אחמד איסצ'י (Ahmad Ischi), בביצוע מעשי אונס ועינויים. הוא היה, ככל הנראה, היעד לפיגוע (אפגניסטאן טיימס, 23 ביולי 2018).