מבט לג’האד העולמי (25-19 בנובמבר 2020)

מסע הלוויה של מלאזם אול (סגן) חסין אלג'בלי, שנהרג בירי ע

מסע הלוויה של מלאזם אול (סגן) חסין אלג'בלי, שנהרג בירי ע"י פעילי דאעש (ענב בלדי, 19 בנובמבר 2020).

עמודי מתח גבוה של קו החשמל המרכזי, שנפגעו בפיצוץ מטעני החבלה (סוכנות הידיעות העיראקית, 24 בנובמבר 2020).

עמודי מתח גבוה של קו החשמל המרכזי, שנפגעו בפיצוץ מטעני החבלה (סוכנות הידיעות העיראקית, 24 בנובמבר 2020).

משאית של צבא עיראק, שהוצתה על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 23 בנובמבר 2020).

משאית של צבא עיראק, שהוצתה על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 23 בנובמבר 2020).

מטענים ואמצעי לחימה של דאעש, שאותרו על-ידי צבא עיראק (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 22 בנובמבר 2020).

מטענים ואמצעי לחימה של דאעש, שאותרו על-ידי צבא עיראק (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 22 בנובמבר 2020).

לוחמי היחידה ללוחמה בטרור לאחר שעצרו את בכיר דאעש בנמל התעופה של בגדאד (חשבון הטוויטר של דובר הכוחות המזוינים העיראקיים, 23 בנובמבר 2020).

לוחמי היחידה ללוחמה בטרור לאחר שעצרו את בכיר דאעש בנמל התעופה של בגדאד (חשבון הטוויטר של דובר הכוחות המזוינים העיראקיים, 23 בנובמבר 2020).

הפעלת מטען של דאעש נגד דחפור של צבא מצרים בחלקה המערבי של אלשיח' זויד (טלגרם, 22 בנובמבר 2020).

הפעלת מטען של דאעש נגד דחפור של צבא מצרים בחלקה המערבי של אלשיח' זויד (טלגרם, 22 בנובמבר 2020).

רקטות של דאעש טרם שיגורן לעבר

רקטות של דאעש טרם שיגורן לעבר "האזור הירוק" (טלגרם, 23 בנובמבר 2020).

עיקרי אירועי השבוע האחרון
  • במרחב אדלב נמשכו חילופי אש ארטילריים בין צבא סוריה לבין ארגוני המורדים, ובמרכזם המטה לשחרור אלשאם.
  • מחוזות דאעש באפריקה ובאסיה המשיכו בפעילותם השגרתית. ראויים לציון:
    • סוריה: נמשכת הפעילות האינטנסיבית במרחבים המדבריים של מזרח סוריה. בלטה השבוע התנקשות ממארב בקצין סורי בכיר, מפקד חטיבה בדרגת אל”מ (עקיד), בשטח המדברי שממערב לעמק הפרת. כמו כן המשיך דאעש לבצע פיגועים נגד ארגונים הפועלים בחסות תורכיה בקרבת הגבול עם סוריה (הפעלת מטענים, חיסולים אישיים).
    • עיראק: הריגת קצין משטרה בדרגת עקיד (אל”מ) ע״י מערב יחד עם תשעה שוטרים נוספים, במחוז צלאח אלדין. כמו כן בלט פיצוץ עמודי מתח גבוה בקו החשמל הראשי בין מחוזות צלאח אלדין וכרכוכ, המשמש גם את צבא עיראק (עד כה לא פרסם דאעש הודעת קבלת אחריות על כך).
    • חצי האי- סיני: פעילי דאעש פוצצו צינור המוליך גז טבעי לעיר אלעריש. דאעש טען שמדובר בצינור המוביל גז לישראל אך מקורות מצריים וישראליים הכחישו זאת. לדברי מקור מצרי נגרמו נזקים קלים בלבד.
    • במחוזות השונים באפריקה נמשכו התקפות קטלניות נגד כוחות צבא מקומיים. בצפון מזרח ניגריה ביצעו פעילי דאעש מארב לשיירת כלי הרכב (לטענת דאעש עשרה הרוגים); במערב צ’אד הטביעו ספינה בימת צ’אד (לטענת דאעש נהרגו עשרה חיילי צבא צ’אד).
    • אפגניסטאן: פעילי דאעש שיגרו רקטות לעבר “האזור הירוק” בקאבול בו מצויות שגרירויות מדינות מערב ומבני ממשל.
    • סעודיה: בעקבות הפיגוע בג’דה (11 בנובמבר 2020) קראו כלי התקשורת של דאעש לפעילי הארגון לתומכיו להמשיך ולבצע פיגועים בחצי-האי ערב נגד הממשל הסעודי ויעדים המזוהים עם המערב (ה”צלבנים”) במאמר בביטאון דאעש נכתב כי פיגוע אחד בחצי-האי ערב שקול לעשרות פיגועים בכל מקום אחר.
הזירה הסורית
מרחב אדלב

במרחב אדלב נמשכו חילופי אש ארטילריים בין צבא סוריה לבין ארגוני המורדים ובמרכזם המטה לשחרור אלשאם. התקריות אירעו בעיקר במרחב שמדרום לאדלב. כמו כן דווח על שיגור טיל נ”ט ע”י ארגון ג’האדיסטי לעבר קבוצת חיילים, שעסקו בעבודות ביצורים מדרום לאדלב.

פעילות דאעש בסוריה[1]

מרחב דיר אלזור-אלמיאדין
  • 22 בנובמבר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר אדם המזוהה עם המשטר הסורי בעיירה אלשחיל, כעשרה ק”מ מצפון לאלמיאדין. האיש נהרג.
  • 22 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד משאית של ראש המועצה המקומית בעיירה אלשחיל, כעשרה ק”מ מצפון לאלמיאדין. המשאית נפגעה .
  • 20 בנובמבר 2020: בוצע ירי לעבר לוחם SDF, כארבעה ק”מ מצפון-מזרח לאלמיאדין. לוחם SDF נהרג. דווח כי ההרוג, שרת בכוחות ביטחון הפנים (חשבון הטוויטר דיר אלזור 24, 20 בנובמבר 2020).
  • 19 בנובמבר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר איש מודיעין SDF, כ-15 ק”מ מדרום-מזרח לאלמיאדין. איש המודיעין נהרג.
  • 18 בנובמבר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר שני לוחמי SDF, כעשרה ק”מ מצפון לאלמיאדין. שני לוחמים נהרגו.
הריגת קצין סורי בכיר במרחב המדברי שממערב לאלמיאדין
  • ב-18 בנובמבר 2020 התנהלו עימותים בין כוח צבא סוריה לבין פעילי דאעש בשטח המדברי, שממערב לדיר אלזור. בעימותים נהרג בשיר סלים אסמאעיל, קצין סורי בכיר בדרגת עמיד (תא”ל), ששימש מפקד חטיבה 137 בדביזיה 17 בעיר דיר אלזור. כמו כן נהרגו שלושה לוחמים מכוחות המסייעים לצבא סוריה (חשבון הטוויטר דיר אלזור 24, 18 בנובמבר 2020).
  • דאעש קיבל אחריות להריגת הקצין. בהודעת קבלת האחריות צוין, כי פעילי הארגון הציבו ב-18 בנובמבר 2020 מארב לחיילי צבא סוריה במדבר אלמיאדין וביצעו לעברם ירי. על פי ההודעה נהרג במהלך התקיפה, עמיד (תת-אלוף) בשיר אסמאעיל וששה חיילים נוספים (טלגרם, 21 בנובמבר 2020).
עמיד (תת-אלוף) בשיר [סלים] אסמאעיל, מפקד חטיבה 137 בצבא סוריה, שנהרג ע"י דאעש (חשבון הטוויטר דיר אלזור 24, 18 בנובמבר 2020; חשבון הטוויטר musabalmjbel@musabalmjbel, 18 בנובמבר 2020).      עמיד (תת-אלוף) בשיר [סלים] אסמאעיל, מפקד חטיבה 137 בצבא סוריה, שנהרג ע"י דאעש (חשבון הטוויטר דיר אלזור 24, 18 בנובמבר 2020; חשבון הטוויטר musabalmjbel@musabalmjbel, 18 בנובמבר 2020).
עמיד (תת-אלוף) בשיר [סלים] אסמאעיל, מפקד חטיבה 137 בצבא סוריה, שנהרג ע”י דאעש (חשבון הטוויטר דיר אלזור 24, 18 בנובמבר 2020; חשבון הטוויטר musabalmjbel@musabalmjbel, 18 בנובמבר 2020).
ראיון עם מפקד בכיר של דאעש במרחב דיר אלזור
  • השבוע התפרסם בשבועון אלנבא’ של דאעש ראיון עם פעיל בכיר במרחב דיר אלזור המכונה אבו מנצור אלאנצארי (תפקידו מוגדר כמפקד של היחידות הביטחוניות באזור). להלן עיקרי דבריו (טלגרם, 19 בנובמבר 2020):
  • דאעש מנהל עתה לוחמת גרילה נגד צבא סוריה. זוהי שיטת לחימה העדיפה כרגע על פני עימות חזיתי. לדבריו, לוחמת הגרילה מאפשרת לדאעש לקבוע את הזמן והמקום המתאימים לביצוע ההתקפות.
  • צבא סוריה חושש לנוע באזור, שכן פעילי דאעש מציבים לו מארבים, מפעילים מטענים ופועלים בשיטה של פגע וברח. למרות זאת מצבם של פעילי דאעש גרוע משום שהמשטר הסורי שולט באזור באמצעות כוחות גדולים. כמו כן מטוסים ומסוקים מערביים (“צלבניים”) החגים בשמיים ומרגלים המצויים באזור מצרים את צעדיו של דאעש.
  • גם התושבים המקומיים אינם חשים ביטחון בשל מעשי חטיפה, שוד, ביזה ופעולות נקם שבטיות המתקיימות באזור. כמו כן שורר באזור רפיון דתי, כפי שהיה בתקופה שלפני השתלטות דאעש. אבו מנצור אלאנצארי מתרפק על התקופה שבה שלט דאעש באזור במהלכה, לדבריו, חשו התושבים ביטחון.
  • במישור התודעתי, מציין אלאנצארי, כי הצהרות המשטר הסורי על פגיעות בפעילי דאעש אינן נכונות והן נועדו לצרכי תעמולה. לדבריו גם התושבים המקומיים אינם מאמינים לידיעות המופצות ע”י המשטר. מהבחינה הכלכלית אין למשטר הסורי עניין באזור וכל עניינו מתמצה בנפט הנמצא שם.
מרחב אלחסכה
  • 22 בנובמבר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר איש מודיעין SDF, כחמישה ק”מ ממערב לגבול סוריה-עיראק (כ-75 ק”מ מדרום-מזרח לאלחסכה). איש המודיעין נהרג.
פעילות סיכול ומנע
  • 18 בנובמבר 2020: אנשי יחידות מיוחדות של כוחות SDF, בסיוע אווירי של מדינות הקואליציה, פעלו באזור תל חמיס שבקרבת אלקאמשלי (כשישים ק”מ מצפון-מזרח לאלחסכה). שני פעילי דאעש נתפסו. כמו-כן אותרו אמצעי לחימה, מוקשים, תחמושת וטלפונים סלולאריים (חשבון הטוויטר של המרכז לתיאום ולמבצעים צבאיים של SDF, 18 בנובמבר 2020).
אמצעי לחימה וציוד של שני פעילי דאעש, שנתפסו חשבון הטוויטר של SDF, Coordination & Military Ops Center - SDF@cmoc_sdf, 18 בנובמבר 2020).     אמצעי לחימה וציוד של שני פעילי דאעש, שנתפסו חשבון הטוויטר של SDF, Coordination & Military Ops Center - SDF@cmoc_sdf, 18 בנובמבר 2020).
אמצעי לחימה וציוד של שני פעילי דאעש, שנתפסו חשבון הטוויטר של SDF, Coordination & Military Ops Center – SDF@cmoc_sdf, 18 בנובמבר 2020).
המרחב שבקרבת הגבול הסורי-תורכי
  • ב-18 בנובמבר 2020 ירו אלמונים לעבר מלאזם אול (סגן) חסין אלג’בלי, קצין בכוחות המשטרה וביטחון הפנים המזוהה עם הצבא הלאומי (הפועל בחסות תורכיה). הקצין נהרג. דאעש קיבל אחריות על חיסולו בירי אקדח. חסין אלג’בלי שרת בעבר כלוחם במסגרת “חטיבת ייחוד האל”, ונלחם נגד דאעש. הוא הצטרף למשטרה המקומית לאחר שצבא תורכיה והארגונים הנתמכים על ידה השתלטו על אלבאב בפברואר 2017 (ענב בלדי, 19 בנובמבר 2020).
  • 17 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של אחד מארגוני המורדים הפועלים בחסות תורכיה באזור ג’ראבלס, בסמוך לגבול הסורי-תורכי. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו.
המרחב המדברי, שממזרח לחלב
  • 19 בנובמבר 2020: פעילי דאעש תקפו בירי מקלעים עמדה של צבא סוריה באזור דריהם (Durayhim), כ-65 ק”מ מדרום-מזרח לחלב. שלושה חיילים נהרגו.
הזירה העיראקית
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
דאעש פגע בקו חשמל מרכזי המשמש את צבא עיראק
  • מקור ביטחוני עיראקי מסר כי ב-24 בנובמבר 2020 פוצצו פעילי דאעש מספר עמודי מתח גבוה באמצעות מטעני חבלה, כשישים ק”מ דרומית למוצול. המקור הביטחוני הוסיף כי מדובר בקו חשמל המחבר בין מחוזות צלאח אלדין וכרכוכ (ועובר גם במחוז נינוא). קו זה משמש את הצבא, את מתקני הנפט ואת מתקני המים המצויים לאורכו (סוכנות הידיעות העיראקית, 24 בנובמבר 2020). עד כה לא קיבל דאעש אחריות על הפיגוע.

התקפות דאעש במחוזות השונים[2]

מחוז דיאלא

  • 18 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד דחפור של צבא עיראק, כשישים ק”מ מצפון לבעקובה. חייל אחד נהרג ושניים נוספים נפצעו.
  • 18 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד חיילי צבא עיראק, כשבעים ק”מ מצפון לבעקובה. מספר חיילים נפצעו.
מחוז אלאנבאר
  • 23 בנובמבר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר מתחם של הגיוס העממי, כשלושים ק”מ מצפון-מערב לבגדאד. קצין ולוחם נהרגו. כאשר הגיע כוח סיוע לזירת הפיגוע, בוצע לעברו ירי מקלעים. לוחם אחד נפצע.
  • 23 בנובמבר 2020: בוצע ירי מקלעים ממערב לאלרמאדי לעבר אחראי על משתפי-פעולה עם מנגנון הביטחון הלאומי העיראקי. האחראי נהרג.
  • 22 בנובמבר 2020: פעילי דאעש הציבו מחסום בקרבת אלרטבה הם ניהלו חילופי אש עם חיילי צבא עיראק. קצין ושני חיילים נהרגו. כמו כן נפגעו במהלך חילופי האש כלי רכב ומשאית דלק של צבא עיראק.
  • 18 בנובמבר 2020: חוליה של דאעש פרצה לביתו של איש משטרת עיראק, כשלושים ק”מ מצפון-מערב לבגדאד. פעילי דאעש ירו לעברו והוא נהרג.
מחוז צלאח אלדין
  • 21 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של לוחם הגיוס השבטי כעשרים ק”מ מצפון לביג’י. הלוחם נהרג. פעילי דאעש הציבו מארב בזירת הפיגוע וביצעו ירי צלפים לעבר סיור של משטרת עיראק שהגיע לזירה. קצין משטרה בדרגת עקיד (מקביל לאלוף-משנה) ותשעה שוטרים נהרגו. כמו כן נפצעו שוטרים נוספים.
  • 18 בנובמבר 2020: בוצע ירי מקלעים ושוגרו רקטות אר.פי.ג’י לעבר סיור רגלי של צבא עיראק מצפון-מערב לסאמראא’. מספר חיילים נהרגו או נפצעו.
  • 16 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד סיור רגלי של צבא עיראק מצפון-מערב לסאמראא’. מספר חיילים נהרגו או נפצעו.
מחוז כרכוכ
  • 23 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק, כשבעים ק”מ מדרום לכרכוכ. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו.
  • 23 בנובמבר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר מחנה של צבא עיראק, כשבעים ק”מ מדרום לכרכוכ. חייל אחד נהרג וחייל נוסף נפצע.
  • 22 בנובמבר 2020: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של משטרת עיראק, כארבעים ק”מ מדרום-מערב לכרכוכ. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו.
  • 16 בנובמבר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר מתחם של משטרת עיראק, כשלושים ק”מ מדרום לכרכוכ. שוטר אחד נהרג ונוסף נפצע.
מחוז נינוא
  • 21 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק, כארבעים ק”מ מדרום למוצול. קצין אחד נהרג וארבעה חיילים נפצעו.

פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקיים

מחוז כרכוכ
  • ב-20-19 בנובמבר 2020 ניהלו כוחות היחידה העיראקית ללוחמה בטרור מבצע נגד קבוצת פעילי דאעש, כארבעים ק”מ מדרום-מערב לכרכוכ. במקום התנהלו חילופי אש ובוצעו תקיפות של מטוסי מדינות הקואליציה, שבמהלכם נהרגו ששה-עשר פעילי דאעש. בסריקות שנערכו במקומות המסתור של הפעילים אותרו מסמכים, נשק קל, דרכונים וכסף מזומן מקומי וזר (אלסומריה, 20 בנובמבר 2020).
  • 19 בנובמבר 2020: צוותים של מנהלת מודיעין מחוז כרכוכ, לכדו ארבעה פעילי דאעש, חברים בהתארגנות, שפעלה במקומות שונים במחוז. בחקירתם הראשונית, הודו הארבעה כי השתתפו בביצוע פיגועים נגד כוחות הביטחון ונגד אזרחים עיראקיים (אלסומריה, 19 בנובמבר 2020).
מחוז נינוא
  • 22 בנובמבר 2020: כוח של צבא עיראק, איתר מחסן נשק של דאעש, כשישים ק”מ ממערב למוצול. במקום נמצאו מטענים ותחמושת. במהלך הסריקות אותרו שלושה מטענים נוספים ושתי רקטות (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 22 בנובמבר 2020).
מטענים ואמצעי לחימה של דאעש, שאותרו על-ידי צבא עיראק 
(דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 22 בנובמבר 2020).
    מטענים ואמצעי לחימה של דאעש, שאותרו על-ידי צבא עיראק 
(דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 22 בנובמבר 2020).
מטענים ואמצעי לחימה של דאעש, שאותרו על-ידי צבא עיראק
(דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 22 בנובמבר 2020).
  • 22 בנובמבר 2020: צוותים של מנהלת מודיעין מחוז נינוא, תפסו חמישה פעילי דאעש מבוקשים. (אלסומריה, 22 בנובמבר 2020).
מחוז בגדאד
  • 23 בנובמבר 2020: דובר הכוחות המזוינים העיראקיים, אלוף (לואא’) יחיא רסול, הודיע כי היחידה ללוחמה בטרור עצרה פעיל דאעש בכיר, המכונה אבו נבא’, בשדה התעופה של בגדאד. העצור, הנושא בתפקיד המתאם המנהלתי הכללי של דאעש[3], ניסה להגיע לעיראק ממדינה אחרת (ששמה לא נמסר), כדי לערוך ישיבה עם מפקדי שטח בבגדאד. עוד ציין הדובר כי העצור פעיל כבר משנת 2003 וכי נערך אחריו מעקב מהרגע שעלה על המטוס בדרכו לעיראק (אלסומריה, 23 בנובמבר 2020).
לוחמי היחידה ללוחמה בטרור לאחר שעצרו את בכיר דאעש בנמל התעופה של בגדאד (חשבון הטוויטר של דובר הכוחות המזוינים העיראקיים, 23 בנובמבר 2020).
לוחמי היחידה ללוחמה בטרור לאחר שעצרו את בכיר דאעש בנמל התעופה של בגדאד (חשבון הטוויטר של דובר הכוחות המזוינים העיראקיים, 23 בנובמבר 2020).
חצי האי סיני
פיצוץ צינור להולכת גז טבעי ממערב אלעריש

ב-19 בנובמבר 2020 אירע פיצוץ בצינור גז טבעי ממערב לעיר אלעריש. על-פי מקורות רשמיים מצריים המדובר בצינור המספק גז לאלעריש. מקור מצרי רשמי מסר, כי מיד לאחר הפיצוץ, סגרה החברה המצרית לגז טבעי GASCO[4] את מגופי השליטה הראשיים בצינור מה שזירז את ההשתלטות על האש שפרצה. אותו גורם הוסיף, כי אירעו נזקים קלים בלבד לצינור וכי לא היו אבדות בנפש (מצראוי, 19 בנובמבר 2020). משרד האנרגיה בישראל מסר שלא מדובר בצינור המוביל גז טבעי מישראל למצרים (ישראל היום, 19 בנובמבר 2020).

  • דאעש קיבל אחריות על פיצוץ הצינור. על פי הודעת קבלת האחריות הופעלו מספר מטענים נגד אחד הצינורות שלטענת דאעש מוליך גז מישראל, כשלושים ק”מ ממערב למרכז אלעריש (מקורות ישראליים ומצריים הכחישו זאת). כמו כן נטען ע”י דאעש, כי לצינור נגרמו נזקים כבדים.
התלקחות גז כתוצאה מהפיצוץ בצינור (דף הפייסבוק שאהד סינאא' – אלרסמיה, 19 בנובמבר 2020).      מקום הפיצוץ באזור אזור סביכה, שממערב לאלעריש (Google Maps).
מימין: התלקחות גז כתוצאה מהפיצוץ בצינור (דף הפייסבוק שאהד סינאא’ – אלרסמיה, 19 בנובמבר 2020). משמאל: מקום הפיצוץ באזור אזור סביכה, שממערב לאלעריש (Google Maps).
פעילות דאעש בצפון סיני
  • 21 בנובמבר 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר שני חיילי צבא מצרים בחלקה המערבי של אלשיח’ זויד. שני החיילים נהרגו.
  • 17 בנובמבר 2020: פעילי דאעש הציבו מארב ללוחמי כוחות שבטיים המסייעים לצבא מצרים מדרום לרפיח. שני לוחמים נפצעו. כמו כן נתפסו אמצעי לחימה ותחמושת.
  • 22 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד דחפור של צבא מצרים בחלקה המערבי של אלשיח’ זויד. הדחפור ככל הנראה נפגע.
  • 22 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב משוריין של צבא מצרים בחלק המערבי של אלשיח’ זויד. ככל הנראה המשוריין נפגע (הערה: ייתכן שמדובר באותו אירוע של הפעלת המטען נגד הדחפור).
פעילות דאעש ברחבי העולם[5]
סיכום פעילות דאעש במחוזות השונים (18-12 בנובמבר 2020)
  • דאעש פרסם אינפוגרף, אשר סיכם את פעילות הארגון בתקופה, שבין 18-12 בנובמבר 2020. בתקופה זו ביצעו פעילי דאעש 59 התקפות במחוזות השונים באסיה ובאפריקה, לעומת 46 התקפות שביצעו בשבוע שקדם לכך (קרי: עלייה של כ-28% בהיקף הפיגועים). מספר ההתקפות הגדול ביותר בוצע בעיראק (35). מספר ההתקפות, שבוצעו בשאר המחוזות: סוריה (9); מערב אפריקה (7); חצי-האי סיני (4); ח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (3); והחג’אז, קרי: סעודיה (1) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 19 בנובמבר 2020).
  • בהתקפות הללו נהרגו ונפצעו למעלה מ-131 בני אדם, לעומת 135 בני אדם בשבוע שקדם. מספר ההרוגים והפצועים הגדול ביותר היה בעיראק (51). שאר ההרוגים והפצועים היו במחוזות הבאים: מערב אפריקה (41); סוריה (28); חצי-האי סיני (4); החג’אז, קרי: סעודיה (4); וח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (3) (טלגרם, 19 בנובמבר 2020).

אפריקה

ניגריה
  • 21 בנובמבר 2020: פעילי דאעש הציבו מארב וביצעו ירי מקלעים לעבר שיירת כלי רכב של צבא ניגריה מצפון/צפון מזרח למידוגורי, בירת מדינת בורנו (שבצפון-מזרח ניגריה). עשרה חיילים נהרגו וחיילים נוספים נפצעו. כמו כן, נתפסו אמצעי לחימה, תחמושת וציוד צבאי.
  • 20 בנובמבר 2020: פעילי דאעש תקפו מתחם של צבא ניגריה, כארבעים ק”מ מצפון-מערב למידוגורי. מספר חיילים נהרגו או נפצעו.
  • 20 בנובמבר 2020: פעילי דאעש תקפו מפקדה של כוחות המסייעים לצבא ניגריה, כ-15 ק”מ מדרום למידוגורי. לוחם אחד נלקח בשבי. המפקדה הועלתה באש.
  • 16 בנובמבר 2020: פעילי דאעש תקפו כפר שבו מתגוררים נוצרים, כמאה ק”מ מדרום-מערב למידוגורי. תושב נוצרי נהרג. כמו-כן הוצתו כנסייה ומספר בתים.
הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו
  • 20 בנובמבר 2020: פעילי דאעש הפעילו מספר מטענים נגד חיילי צבא קונגו באזור בני (Beni), שבצפון-מזרח קונגו (כעשרה ק”מ ממערב לגבול עם אוגנדה). ארבעה חיילים נהרגו. כוח סיוע, שהגיע לזירת התקרית, נתקל במארב שהציבו פעילי דאעש מארב וביצע לעברו ירי מקלעים. ארבעה חיילים נוספים נהרגו ושלושה נפצעו.
צ’אד
  • 18 בנובמבר 2020: פעילי דאעש הטמינו מטען סמוך לגדת ימת צ’אד, שבמערב צ’אד. המטען הופעל כאשר התקרבה למקום ספינה שבה היו חיילי צבא צ’אד. על פי דיווח דאעש, עשרות חיילים נהרגו. הספינה הושמדה וטבעה.

אסיה

אפגניסטאן
שיגור רקטות של דאעש לעבר קאבול
  • ב-21 בנובמבר 2020 בשעות הבוקר פגעו 23 רקטות באזורי מגורים שונים בקאבול. על-פי משרד הפנים האפגאני, שמונה בני אדם נהרגו ו-31 נפצעו (Khaama Press, 21 בנובמבר 2020). דאעש קיבל אחריות על ביצוע הירי. על פי הודעת קבלת האחריות פעילי הארגון שיגרו 28 רקטות לעבר “האזור הירוק” בקאבול, שבו שוכנים מבנה נשיאות אפגניסטאן, שגרירויות מדינות מערביות ומפקדות של הכוחות האפגאניים. לטענת דאעש נצפו פגיעות מדויקות במטרות.
 האזור שנפגע מירי הרקטות בקאבול (Khaama Press, 21 בנובמבר 2020).     מקום הפגיעה של אחת מהרקטות ב"אזור הירוק" (טלגרם, 23 בנובמבר 2020).
מימין: האזור שנפגע מירי הרקטות בקאבול (Khaama Press, 21 בנובמבר 2020). משמאל: מקום הפגיעה של אחת מהרקטות ב”אזור הירוק” (טלגרם, 23 בנובמבר 2020).
פעילות נוספת של מחוז ח’ראסאן
  • 20 בנובמבר 2020: הופעל מטען נגד מח’תאר אחד הכפרים המסייע לצבא אפגניסטאן, כעשרה ק”מ מדרום-מערב לג’לאלאבאד. המח’תאר נפצע.
צפון הקווקז
חשש מפוטנציאל התפשטות דאעש בצפון הקווקז

חוקר התנועות האסלאמיות בקווקז, מאירבק וואטצ’אגאייב, והעיתונאי ניק סטארדי, כתבו לאחרונה מאמר משותף העוסק בפוטנציאל העלייה בפעילות דאעש בצפון הקווקז. לטענתם, האהדה לדאעש ולמטרותיו באזור היא רבה, וקיימים סימנים המעידים על כל שעלולה להיות עלייה חדה בהתקפות שמבצע הארגון. הם ציינו גם כי בעבר הצטרפו לוחמים רבים מאזור צפון הקווקז לשורות דאעש, יותר מכל מקום אחר בעולם.[6]

פעילי דאעש, שמקורם בצפון הקווקז
  • על-פי ההערכות, רבע מכ-30,000 הלוחמים הזרים, שעזבו את מקומות מגוריהם, כדי להצטרף לדאעש בסוריה ובעיראק, היו ממדינות ברה”מ לשעבר. חלק הארי של לוחמים אלה הגיע מאזור צפון קווקז. הקבוצה הגדולה ביותר של גברים, נשים וילדים, שמספרם מוערך בכ-5,000, היו צ’צ’נים או מאזור דאגסטאן. רבים מהם, בפרט גברים וילדים, מתו או נותרו בשבי בסוריה ובעיראק. נהירת מוסלמים רדיקליים מרוסיה לסוריה ולעיראק בשנים 2017-2012 סייעה לייצוב המצב הסוער בצפון הקווקז, אזור בו התקוממות אסלאמית הולכת וגוברת התפתחה במשך כעשרים שנה.
רוסיה ו”אמירות קווקז” (Caucasus Emirate)
  • צפון קווקז מהווה במשך כמה מאות שנים זירת סכסוכים בין אוכלוסיות מקומיות לבין נוכחות רוסית גוברת. השלב המאוחר ביותר שלו החל ב-1994, כאשר צבא רוסיה ניסה לדכא ניסיון צ’צ’ני לוחמני להשיג עצמאות. במהלך שתי מלחמות, ומעבר לכך, התנגדות פעילה לשלטון הרוסי הפכה תחילה לקמפיין צבאי אזורי, ששאב את השראתו מסדר יום אסלאמי קיצוני, והתפשט בהדרגה לצפון קווקז. לוחמים בקמפיין החלו לראות עצמם חלק ממאבק אסלאמי גלובלי. רוב הקבוצות האסלאמיות הרדיקליות באזור הכריזו על נאמנות למדינה האסלאמית של דאעש ונשבעו אמונים לעומד בראשה בשנים 2014 ו-2015.
  • גורם מרכזי בהתפשטות הטרור האסלאמיסטי מעבר לאזור צפון קווקז היה “אמירות קווקז”, עליה הוכרז באופן רשמי ב-2007. מנהיגים מקומיים קשרו וקשרים עם ראשי קבוצות אסלאמיות דומות ברחבי העולם, בין השאר עם אלקאעדה. חברי הקבוצה גם קיבלו אחריות על ביצוע שורה של תקיפות נגד מטרות אזרחיות ברוסיה, לרבות: פיגוע ברכבת ב-2009, פיגוע ברכבת תחתית (מטרו) במוסקבה ב-2010 ופיגוע בנמל התעופה דומודדבו (Domodedevo) שבמוסקבה ב-2011.
התחרות בין דאעש לבין “אמירות קווקז”
  • ב-2012 נהיה ברור, שלוחמים מצ’צ’ניה ומאזורים אחרים בצפון קווקז עברו לפעול בסוריה, תחילה תחת הדגל של “אמירות קווקז”. בהמשך, קבוצה עצמאית הולכת וגדלה בשם “צבא המהגרים והתומכים” (ג’יש אלמהאג’רין ואלאנצאר), קלטה לשורותיה מספר הולך וגדל של לוחמים מאזור קווקז. קבוצה זו התפצלה ב-2013: פעילים בהנהגת הצ’צ’ני הגיאורגי טארח’אן באטיראשווילי (Tarkhan Batirashvili) המכונה אבו עמר הצ’צ’ני, הצטרפו לדאעש ונשבעו אמונים לעומד בראשו.[7] אבו עמר הצ’צ’ני הפך למפקד בכיר בדאעש, ושימש כממונה על המבצעים הצבאיים בסוריה מטעם הארגון עד למותו ביולי 2016. הח’ליפות האסלאמית שהוקמה ביוני 2014 הפכה להיות אתגר לסמכותה של “אמירות קווקז”. שהוחלפה למעשה ע”י שלוחה אזורית של דאעש בשם “מחוז קווקז” (ולאית קווקז). בראש מחוז קווקז עמד רוסתם אסילדרוב (Rustam Asilderov), שעמד קודם לכן בראש מחוז דאגסטאן (ולאית דאגסטאן) של “אמירות קווקז”. פעילי מחוז קווקז המשיכו בפעילותם בסוריה וקיוו לסיוע מדאעש, אך תקוותם לא התגשמה.
  • כוחות ביטחון רוסיים, שפעלו בצפון קווקז, הצליחו בפעילותם נגד לוחמים מקומיים, בעיקר בשל העדר סיוע חיצוני. רבים מהלוחמים המקומיים נהרגו. משמעות נפילת דאעש בסוריה הייתה קבלת פחות ופחות תמיכה מבחוץ. עם זאת, התקפות הארגון נגד צבא רוסיה נמשכו בצפון קווקז ואף גלשו לרוסיה עצמה.
הסיבה להמשך התמיכה בדאעש מצד לוחמים מקומיים צעירים
  • סקר מקומי רחב-היקף מטעם ממשלת דאגסתאן חשף, ש-8.1% מהצעירים המיליטנטים המקומיים הצהירו על נכונותם להצטרף לדאעש. אהדה רבה יותר לארגון התגלתה בקרב סטודנטים שהשיבו לסקר ואשר מנו את הסיבות לכך: העדר הזדמנויות, שחיתות, אי-צדק חברתי ועליית הסלפיזם שנתפס בעיניהם כ”אלטרנטיבה אטרקטיבית” לשלטון האליטה המקומית, הפרו-רוסית. תמונה דומה התגלתה גם בקרב תומכים צעירים בדאעש בצ’צ’ניה’; שכן, נשיא המדינה, רמזאן קאדירוב (Ramazan Kadyrov), שהנו בעל אוריינטציה אסלאמית נוקשה, הגם שלא ג’האדית-סלפית, תומך במשטר פוטין ועוין אותם.
הערכות להמשך
  • ממחקרי-שטח עולה, כי האהדה לדאעש ולמטרותיו היא רבה, וכי קיימים סימנים לזינוק חד בהתקפות מטעמו בצפון קווקז. שכן, הגורמים העיקריים לרדיקליות ולהצטרפות לדאעש נותרו ללא פתרון. לפיכך, אלימות וחוסר יציבות עלולים לגדול בצפון קווקז אף בתקופה שלאחר דאעש, אם השלטונות המקומיים והפדרליים לא יטפלו בכך. לטענת הכותבים, לא ניתן להביס אידאולוגיה הדוגלת באלימות ללא הצגת אידיאולוגיה מתחרה, הנותנת מענה לסוגיות החברתיות, הגורמות להתגייסות לשורות דאעש. נוכח מצב העניינים הקשה הנוכחי שביחסים שבין המערב לבין רוסיה, נבצר מממשלות מערביות להשפיע או לפעול לצמצום האהדה לדאעש בצפון קווקז.
פעילות סיכול ומנע
מרוקו
  • ב-23 בנובמבר 2020 חשפו כוחות הביטחון במרוקו התארגנות דאעש המונה שלושה פעילים. ההתארגנות פעלה בערים אינזגאן (Inezgane), כ-480 ק”מ מדרום-מערב לרבאט, ואית מלול (Ait Melloul), הסמוכה לה. לדברי מקורות ביטחוניים במרוקו, אנשי ההתארגנות נשבעו יחד אמונים למנהיג דאעש ותכננו לבצע פיגועים, שנועדו לזעזע את ביטחונה ויציבותה של הממלכה. חברי ההתארגנות התכוונו להשיג אמצעי לחימה וחומרים המשמשים להכנת מטעני חבלה (אלמע’רב אליום, 23 בנובמבר 2020).
רוסיה
  • על פי דיווח ראשוני, שירותי הביטחון הפדרלי של רוסיה הצליחו לסכל פיגוע של דאעש במוסקבה ועצרו אזרח מאחת ממדינות מזרח אסיה. צוין כי החשודים עסקו בגיוס ובסחיטת כספים לצרכי טרור. עוד נמסר, כי במקום בו נעצר אחד החשודים נמצא מטען חבלה מייצור עצמי (mk.ru, 25 בנובמבר 2020).
המלחמה על התודעה
דאעש ממשיך לקרוא לפעיליו ולתומכיו לבצע פיגועים בחצי-האי ערב
  • בעקבות הפיגוע נגד קונסולים זרים בבית הקברות בג’דה (11 בנובמבר 2020) פרסם שבועון דאעש אלנבא’ מאמר התוקף את משפחת המלוכה הסעודית וקורא לפעילי דאעש לבצע פיגועים נוספים בחצי-האי ערב.
  • עיקרי המאמר (טלגרם, 19 בנובמבר 2020):
    • המאמר תוקף את מחמד בן סלמאן על שיתוף פעולה שלו עם “היהודים והצלבנים” (קרי, עם היהודים והמערב). הוא טוען כי מחמד בן סלמאן מתרחק מהאסלאם ומאפשר פתיחה של מועדוני לילה ודיסקוטקים. המאמר קורא למוסלמים בחצי האי ערב “להחיות את דת האסלאם”, ובמשתמע- לאמץ את האסלאם על-פי גרסת דאעש.
    • הפיגוע בבית הקברות בוצע כהיענות לקריאת דובר הארגון אבו חמזה אלקרשי לתושבי חצי האי ערב לפגוע באזרחים מערביים (“צלבנים”). לטענת מחבר המאמר, בוצע הפיגוע במטרה להגן על שמו הטוב של מחמד, נביא האסלאם, בעקבות הפגיעה בו ע”י צרפת בשבועות האחרונים,
    • בסוף המאמר, נקראו תומכי הארגון ופעיליו בחצי האי ערב לבצע פיגועים נגד “הכופרים” (קרי, אנשי הממשל הסעודי) ו”הצלבנים” [קרי, אזרחים מערביים]. כמו כן קרא המאמר לסייע לפעילי דאעש, לתת להם מקלט ולהטמיע את חובת ה”ג’האד”. הכותב ציין, כי ביצוע פיגוע אחד בחצי האי ערב שקול מסיבות רבות לביצוע עשרות פיגועים בכל מקום אחר (במשתמע, שכן מצויים בו המקומות הקדושים ביותר למוסלמים) (טלגרם, 19 בנובמבר 2020).

[1] על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.
[2]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.
[3]
במקור: אלמנסק אלאדארי אלעאם.
[4] Egyptian Natural Gas Company
[5]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם
[6] Nick Sturdee and Meirbek Vatchagaev, ISIS in the North Caucasus. Center for Global Policy, 26 October 2020: https://cgpolicy.org/articles/isis-in-the-north-caucasu/ .
ניק סטארדי הוא עיתונאי ומפיק תכניות דוקומנטריות דובר-רוסית, בעיקר עבור ה-BBC. הוא עקב מקרוב אחרי אירועים וסייר בצ'צ'ניה ובצפון הקווקז מאז 1995. הוא הפיק סרטים אודות לוחמי צפון קווקז ובני משפחותיהם שבמזרח התיכון. לאחרונה הוא הכין תכנית רדיו דוקומנטרית עבור ה-BBC, העוסקת בתקיפות נגד פליטים צ'צ'נים באירופה. מאירבק וואטצ'אגאייב הוא היסטוריון וחוקר פוליטי צ'צ'ני בצפון הקווקז. הוא שימש פקיד ממשל בכיר בממשלת צ'צ'ניה. הוא עורך-שותף (co-editor) של הפרסום המחקרי "סקירת הקווקז" (Caucasus Survey""), היוצא לאור באוקספורד, בריטניה. הוא גם מחברם של חמישה ספרים על ההיסטוריה והדת של צפון קווקז.
[7]
קבוצה זו נקראת גם חטיבת (לואא') המהגרים והתומכים. (קרי- המהגרים [למכה] והתומכים [בנביא מחמד], שהיו מראשוני המצטרפים לאסלאם בתחילת דרכו). קבוצה ג'האדית סלפית זו, שחבריה היו דוברי-ערבית ולוחמים מצפון קווקז, נוסדה ב-2012 והייתה פעילה במלחמת האזרחית בסוריה. חלק שלא הצטרף לדאעש נשבע אמונים בספטמבר 2015, לג'בהת אלנצרה (חזית הסיוע), שבאותה עת היה שלוחה סורית של אלקאעדה, אך לאחר מכן פרש מהארגון.