מבט לג’האד העולמי (25- 31 ביולי 2019)

תל מלח, שנכבשה מחדש על-ידי צבא סוריה.

תל מלח, שנכבשה מחדש על-ידי צבא סוריה.

תל מלח, שנכבשה מחדש על-ידי צבא סוריה. הכיתוב בערבית (מימין):

תל מלח, שנכבשה מחדש על-ידי צבא סוריה. הכיתוב בערבית (מימין): "מצלמת [סוכנות] סאנא בתוך העיירה תל מלח לאחר טיהורה מהטרור" (סאנא, 29 ביולי 2019).

מבנים שנפגעו בג'בין, שנכבשה מחדש על-ידי צבא סוריה מידי ארגוני המורדים ב-29 ביולי 2019. הכיתוב בערבית:

מבנים שנפגעו בג'בין, שנכבשה מחדש על-ידי צבא סוריה מידי ארגוני המורדים ב-29 ביולי 2019. הכיתוב בערבית: "מצלמת סאנא בתוך העיירה ג'בין לאחר טיהורה מהטרור" (סאנא, 30 ביולי 2019). במבנים ניכרים סימני פגיעות רבות של כדורי מתכת. להערכתנו יתכן שהפגיעות נגרמו כתוצאה מתקיפות האוויריות, אשר הכילו כמות גדולה של רסס מסוג זה.

מבנים שנפגעו בג'בין, שנכבשה מחדש על-ידי צבא סוריה מידי ארגוני המורדים ב-29 ביולי 2019. הכיתוב בערבית:

מבנים שנפגעו בג'בין, שנכבשה מחדש על-ידי צבא סוריה מידי ארגוני המורדים ב-29 ביולי 2019. הכיתוב בערבית: "מצלמת סאנא בתוך העיירה ג'בין לאחר טיהורה מהטרור" (סאנא, 30 ביולי 2019). במבנים ניכרים סימני פגיעות רבות של כדורי מתכת. להערכתנו יתכן שהפגיעות נגרמו כתוצאה מתקיפות האוויריות, אשר הכילו כמות גדולה של רסס מסוג זה.

ששת החטופים בסרטון, שהופץ באינטרנט (RootsTV Nigeria, 25 ביולי 2019).

ששת החטופים בסרטון, שהופץ באינטרנט (RootsTV Nigeria, 25 ביולי 2019).

פעילי מחוז תימן נשבעים אמונים למנהיג דאעש (טלגרם, 27 ביולי 2019).

פעילי מחוז תימן נשבעים אמונים למנהיג דאעש (טלגרם, 27 ביולי 2019).

עיקרי אירועי השבוע
  • בזירה הסורית, עלה בידי צבא סוריה לזכות בהישג במרחב אדלב לאחר שבועות ארוכים של דשדוש. צבא סוריה כבש מידי ארגוני המורדים את העיירות תל מלח ואלג’בין, שמצפון מערב לחמאה. מטרת המהלך הינה להערכתנו להשתלט על חלק מהכביש המוביל מחמאה למישור אלע’אב (ומשם צפונה לעבר ג’סר אלשע’ור ואדלב). המטה לשחרור אלשאם הודה בנפילת תל מלח ואלג’בין “לאחר חודש וחצי של הקרבה ומאמץ”.
  • במקביל נמשך בסוריה תהליך ההתאוששות של דאעש, ששינה את דפוסי פעילותו ועבר מפעילות גלויה המבוססת על טריטוריה ושליטה על אוכלוסייה לדפוס פעילות חשאי של טרור וגרילה. פעילותו של דאעש מתמקדת בעמק הפרת (מרחב אלמיאדין) במובלעת הכורדית שבצפון מזרח סוריה ובמדבריות שבאזור תדמור. בנוסף לכך נראה, כי התארגנויות מקומיות של דאעש חידשו פעילותן במרחב דרעא ויתכן גם במרחב דמשק (השבוע פוצץ עצמו פעיל דאעש בקרב כוח של צבא סוריה מצפון מזרח לדרעא).
  • בזירה העיראקית בלטה פעילות טרור וגרילה אינטנסיבית של דאעש במחוזות השונים. דפוס הפעולה העיקרי היה פיצוץ מטעני חבלה נגד כלי רכב בצירים השונים, ירי צלפים, שיגור פצצות מרגמה וחיסול סוכנים של המודיעין העיראקי. מנגד, נמסר כי כוחות הביטחון העיראקים סיכלו השבוע גל פיגועים גדול שבמסגרתו היו אמורים להתבצע מספר פיגועים, ובכלל זה פיגועי התאבדות, בבגדאד, כרבלה, בצרה ובמקומות נוספים.
  • במחוזות ובאזורים השונים של דאעש בחו”ל נמשכה הפעילות ה”שגרתית”: בניגריה נחטפו שישה עובדים של ארגון סיוע בינלאומי; במוזמביק הותקפו בסיס צבאי ובתי מגורים של “סוכנים ומשתפי פעולה”; במצרים הופעל מטען חבלה נגד סיור של צבא מצרים באזור רפיח; באפגניסטאן הותקפו בקאבול יעדים המזוהים עם הממשל האפגאני, כשבמקביל נמשכה פעילות אינטנסיבית בחבל ננגרהאר (מזרח אפגניסטאן); בבנגלדש הוטמנו מטעני חבלה במחסומי משטרה בבירה דאקה ובדרום הפיליפינים בלמו פעילי דאעש התקפה של צבא הפיליפינים.
עיקרי האירועים בסוריה
מרחב אדלב

כיבוש אזורי תל מלח ואלג’בין ע”י צבא סוריה

ב-28 ביולי 2019 ערך צבא סוריה התקפה נגד כוחות המורדים בעיירות תל מלח ואלג’בין, כשלושים ק”מ מצפון מערב לחמאה, וכבש את שתיהן. מטרת ההתקפות הייתה להערכתנו להשתלט על קטע של כביש מספר 56 המוביל מחרדה אל אלסקילביה[1] (משם פונה הכביש צפונה, בפאתיו המזרחיים של מישור אלע’אב, לעבר ג’סר אלשע’ור ואדלב). יוזכר כי תל מלח נכבש ע”י ארגוני המורדים ב-6 ביוני 2019 ומאז כשלו ניסיונות של צבא סוריה להשיב אותו לשליטתו. כיבוש העיירות הללו מהווה הישג עבור צבא סוריה לאחר שבועות ארוכים של “דריכה במקום”.

קטע כביש 56 בין הערים מחרדה (1) לאלסקליביה (4). העיירות תל מלח (2) וג'בין (3), שנכבשו ע"י צבא סוריה, נמצאות בקרבת הכביש (Google Maps).
קטע כביש 56 בין הערים מחרדה (1) לאלסקליביה (4). העיירות תל מלח (2) וג’בין (3), שנכבשו ע”י צבא סוריה, נמצאות בקרבת הכביש (Google Maps).

מפת הערכות הכוחות במרחב הכפרי שמצפון מערב לחמאה: בירוק : האזור שבשליטת ארגוני המורדים; באדום: האזור שבשליטת צבא סוריה; בכחול : אזור אלג'בין, שנכבש ע"י צבא סוריה. מדרום לאלג'בין, באזור השליטה של צבא סוריה, נמצאת העיירה תל מלח (ח'טוה, 29 ביולי 2019).
מפת הערכות הכוחות במרחב הכפרי שמצפון מערב לחמאה: בירוק : האזור שבשליטת ארגוני המורדים; באדום: האזור שבשליטת צבא סוריה; בכחול : אזור אלג’בין, שנכבש ע”י צבא סוריה. מדרום לאלג’בין, באזור השליטה של צבא סוריה, נמצאת העיירה תל מלח (ח’טוה, 29 ביולי 2019).

  • להתקפה על תל מלח ב-28 ביולי 2019 קדם ירי רקטות של צבא סוריה לעבר עמדות המורדים שלווה תקיפות באמצעות חביות נפץ שהושלכו מהאוויר. במהלך כיבוש תל מלח נהרגו תשעה פעילי ארגוני המורדים וארבעה חיילים מצבא סוריה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 28 ביולי 2019). ב-29 ביולי 2019 פרסם הממשל הסורי סרטון בו נראים כלי רכב של צבא סוריה מסיירים בתל מלח (סאנא, 29 ביולי 2019). במקביל לתקיפת תל אלמלח תקף כוח עילית של צבא סוריה את העיירה אלג’בין. הכוחות הסורים הצליחו להשיב לידם את השליטה על העיירה. עשרות פעיליהמטה לשחרור אלשאם וארגונים נוספים נהרגו ונפצעו (מראסלון, 29 ביולי 2019).
כלי רכב של צבא סוריה מסיירים בתל מלח לאחר כיבושה מחדש (סאנא, 29 ביולי 2019).     רכב ממוגן מייצור עצמי של ארגוני המורדים, שהושמד בעיירה ג'בין (סאנא, 30 ביולי 2019).
מימין: כלי רכב של צבא סוריה מסיירים בתל מלח לאחר כיבושה מחדש (סאנא, 29 ביולי 2019). משמאל: רכב ממוגן מייצור עצמי של ארגוני המורדים, שהושמד בעיירה ג’בין (סאנא, 30 ביולי 2019).

הודעת דובר מטעם המטה לשחרור אלשאם

  • ב-29 ביולי 2019 הודה דובר רשמי מטעם המטה לשחרור אלשאם, כי תל מלח ואלג’בין נכבשו ע”י צבא סוריה, “לאחר חודש וחצי של הקרבה ומאמץ”. הדובר ציין, כי כוחות המטה לשחרור אלשאם נאלצו לנטוש את העיירות בשל מאות רבות של תקיפות אוויריות שביצעה רוסיה. על פי ההודעה במהלך התקיפות נעשה שימוש בנשק מדויק ובהשלכת חביות נפץ ממסוקים. הדובר הוסיף, כי צבא סוריה והמיליציות המסייעות לו הרסו את התשתיות של העיירות תל מלח ואלג’בין כחלק ממדיניות ה”אדמה חרוכה” (אבאא’, 29 ביולי 2019).

המטה לשחרור אלשאם ממשיך לפעול נגד התארגנויות דאעש במרחב אדלב

  • בעוד ארגוני המורדים נלחמים נגד צבא סוריה נמשכים החיכוכים האלימים בין המטה לשחרור אלשאם לבין התארגנויות חשאיות של דאעש הפועלות במרחב אדלב. השבוע הודיע מנגנון הביטחון של המטה לשחרור אלשאם, כי כוח של המנגנון איתר חולייה של דאעש בעיר סראקב (כ-15 ק”מ מדרום מזרח לאדלב). פעילי דאעש סירבו להיכנע ואחד מהם פוצץ עצמו (באמצעות חגורת נפץ). שלושה פעילי דאעש נהרגו בעימותים בין שני הצדדים (אבאא’, 30 ביולי 2019).
סיכום ביניים של אבידות הצדדים
  • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי מאז 30 באפריל 2019 (ערב ההתקפה של צבא סוריה) ועד ה-27 ביולי 2019 נהרגו 2,747 בני אדם. פילוח ההרוגים: 997 הרוגים משתייכים לארגוני המורדים; 926 משתייכים לצבא סוריה והכוחות המסייעים לו; 824 הרוגים הינם אזרחים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 28 ביולי 2019).
דרום סוריה
פיגוע התאבדות של פעיל דאעש במרחב דרעא
  • מקורות סוריים רשמיים דיווחו, כי כוח של צבא סוריה תקף השבוע מקום מסתור של “פעילי טרור” בעיירה מליחת אלעטש, כשלושים ק”מ מצפון מזרח לדרעא. במהלך התקיפה פוצץ עצמו “פעיל טרור” באמצעות חגורת נפץ, שנשא על גופו. מספר חיילים נפצעו (סאנא, 27 ביולי 2019).
  • מחוז החוראן של דאעש הודיע, כי מחבל מתאבד של דאעש בשם אבו מאלכ אלאנצארי ניהל חילופי אש עם כוח של צבא סוריה. לאחר מכן פוצץ עצמו בקרב החיילים באמצעות חגורת נפץ. לטענת דאעש שמונה חיילי צבא סוריה נהרגו ועשרה נפצעו (טלגרם, 27 ביולי 2019).

לאחר תקופה של שקט יחסי, מאז השתלטות צבא סוריה על אזור אלצפא (מצפון מזרח לאלסוידאא’) שב דאעש לפעול באזור דרעא. פעילותו מתבצעת ע”י מחוז אלשאם – אזור החוראן, אשר הודיע על חידוש פעילותו באזור לפני כחודשיים[2]. יוזכר כי גם פעילות מחוז דמשק חודשה לאחרונה. יתכן איפא כי לאחר תקופה ממושכת של התארגנות, מאז כיבוש דרום סוריה ומרחב דמשק, שב דאעש ומחדש פעולותיו באזורים הללו בדפוס של התארגנויות חשאיות המבצעות פעילות גרילה (ללא שליטה על טריטוריות ותושבים, כפי שהיה בעבר).

צפון מזרח סוריה
נמשכים הפיגועים בעומק אזור השליטה של הכורדים
  • גם השבוע המשיכו פעילי דאעש לתקוף את כוחות SDF שממזרח לפרת, בעומק אזור השליטה של הכורדים. להלן עיקרי הפעולות (על פי דיווחי דאעש):
    • 23 ביולי 2019: אופנוע תופת פוצץ נגד ריכוז כוחות SDF, בצפון מערב העיר אלחסכה. שלושה לוחמים נהרגו וכמה נוספים נפצעו (טלגרם, 24 ביולי 2019).
    • 23 ביולי 2019: בוצע ירי לעבר כלי רכב של מפקד בכוחות SDF, 65 ק”מ מצפון לדיר אלזור. המפקד ניצל ומלווהו נפצע (טלגרם, 25 ביולי 2019).
    • 25 ביולי 2019: בוצע ירי לעבר איש מודיעין של כוחות SDF ממערב לעיר אלשדאדי, כחמישים ק”מ מדרום לאלחסכה. איש המודיעין נהרג (טלגרם, 27 ביולי 2019).
    • 26 ביולי 2019: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של כוחות SDF בקרבת העיירה תל חמיס, כשישים ק”מ מצפון מזרח לאלחסכה. לוחם SDF נהרג ושלושה נוספים נפצעו (טלגרם, 26 ביולי 2019).
    • 29 ביולי 2019: מטען חבלה הופעל נגד משאית של כוחות SDF באזור העיירה מרכדה, כשמונים ק”מ מדרום לאלחסכה. עשרה מנוסעי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 29 ביולי 2019).
מזרח סוריה
מרחב אלמיאדין
  • נמשכת פעילות אינטנסיבית של דאעש במרחב אלמיאדין. הפיגועים התבצעו במתווה של פיגועי ירי או הפעלת מטעני חבלה נגד כלי רכב הנעים בצירים. להלן עיקרי הפעילות (על פי הודעות מחוז אלשאם-אזור אלח’יר של דאעש):
    • 22 ביולי 2019: רקטת RPG שוגרה לעבר ריכוז כוחות SDF בתחנה (לשאיבת) מים בעיירה אלטיאנה, שמונה ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. שלושה לוחמי SDF נהרגו (טלגרם, 24 ביולי 2019).
    • 23 ביולי 2019: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של כוחות SDF על ציר שדה הנפט אלעמר, תשעה ק”מ מצפון לאלמיאדין. שלושה לוחמי SDF נהרגו או נפצעו (טלגרם, 24 ביולי 2019).
    • 23 ביולי 2019: בוצע ירי לעבר כלי רכב של כוחות SDF בעיירה אלבריהה, 14 ק”מ מצפון לאלמיאדין. ארבעה לוחמי SDF נהרגו או נפצעו (טלגרם, 24 ביולי 2019).
    • 24 ביולי 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF 23 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. שלושה לוחמי SDF ובהם מפקד נהרגו. חמישה נפצעו באורח קשה (טלגרם, 24 ביולי 2019).
    • 25 ביולי 2019: בוצע ירי לעבר כלי רכב של כוחות SDF בעיירה אלטיאנה, שמונה ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. שני מפקדי SDF נהרגו (טלגרם, 25 ביולי 2019).
    • 25 ביולי 2019: בוצע ירי לעבר כלי רכב של כוחות SDF בעיירה ד’יבאן, חמישה ק”מ ממזרח לאלמיאדין. מפקד שני לוחמי SDF נהרגו (טלגרם, 25 ביולי 2019).
    • 25 ביולי 2019: בוצע ירי לעבר איש מודיעין של כוחות SDF בעיירה אלשחיל, תשעה ק”מ מצפון לאלמיאדין. איש המודיעין נהרג (טלגרם, 26 ביולי 2019).
    • 26 ביולי 2019: בוצע ירי לעבר איש מודיעין של כוחות SDF בעיירה אלשחיל, ק”מ מצפון לאלמיאדין. איש המודיעין נהרג (טלגרם, 26 ביולי 2019).
    • 26 ביולי 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF, בעיירה אלשחיל, תשעה ק”מ מצפון לאלמיאדין. שלושה לוחמי SDF נהרגו וכמה נוספים נפצעו (טלגרם, 27 ביולי 2019).
    • 26 ביולי 2019: בוצע ירי לעבר שלושה מלוחמי כוחות SDF, ארבעה ק”מ מצפון מזרח לאלמיאדין. שלושת לוחמי SDF נהרגו (טלגרם, 26 ביולי 2019).
    • 26 ביולי 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF בעיירה ד’יבאן, חמישה ק”מ ממזרח לאלמיאדין. שבעה לוחמי SDF נהרגו או נפצעו (טלגרם, 27 ביולי 2019).
    • 26 ביולי 2019: בוצע ירי לעבר מחסום של כוחות SDF בעיירה סוידאן, 17 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. שלושת לוחמי SDF נהרגו (טלגרם, 27 ביולי 2019).
    • 27 ביולי 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF, ארבעה ק”מ מצפון מזרח לאלמיאדין. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 27 ביולי 2019).
    • 27 ביולי 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF בעיירה אלשחיל, תשעה ק”מ מצפון לאלמיאדין. לוחם SDF נפצע (טלגרם, 27 ביולי 2019).
פעילות סיכול ומנע של כוחות ה-SDF
  • כוחות SDF הודיעו, כי בבוקר ה-27 ביולי 2019 החלו כ-600 לוחמים לסרוק את אזור כפר חמאם, 27 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. במהלך הסריקות נתפסו עשרים פעילי דאעש. פעיל דאעש נוסף נהרג בחילופי אש. הכוחות הסורקים תפסו נשק קל, תחמושת ומכשירי קשר (SDF PRESS, 27 ביולי 2019).
 פעילי דאעש, שנישבו בכפר אבו חמאם.    אמצעי לחימה ומכשירי קשר של דאעש, שנתפסו על-ידי כוחות SDF בכפר אבו חמאם (SDF Press, 27 ביולי 2019).
מימין: פעילי דאעש, שנישבו בכפר אבו חמאם. משמאל: אמצעי לחימה ומכשירי קשר של דאעש, שנתפסו על-ידי כוחות SDF בכפר אבו חמאם (SDF Press, 27 ביולי 2019).
עיקרי ההתפתחות בעיראק
פעילות טרור וגרילה של דאעש במחוזות השונים
  • להלן עיקרי הפעילות של דאעש במחוזות השונים בשבוע האחרון (על פי הודעות קבלת אחריות של דאעש):
    • מחוז דיאלא: בוצע ירי צלפים באזור כנעאן, מדרום מזרח לבעקובה, חייל עיראקי נפצע באורח קשה (מחוז דיאלא של דאעש על-פי טלגרם, 24 ביולי 2019).
    • מחוז דיאלא: בוצע ירי צלפים לעבר מחנה של הגיוס העממי ממערב לח’אנקין. לוחם של הגיוס העממי נהרג ולוחם נוסף נפצע (טלגרם, 25 ביולי 2019).
    • מחוז דיאלא: בוצע ירי מרגמות לעבר מחנה של הגיוס העממי ממערב לח’אנקין (טלגרם, 25 ביולי 2019).
    • מחוז דיאלא: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של צבא עיראק בדרום אזור כנעאן, מדרום-מזרח לבעקובה. כמה נוסעים נהרגו ואחרים נפצעו (טלגרם, 25 ביולי 2019).
    • מחוז נינוא: שריפת ביתו של “מרגל” של המודיעין הצבאי העיראקי ממערב לעיר מוצול (טלגרם, 28 ביולי 2019).
    • מחוז נינוא: תקיפה נגד ריכוז כוחות של הגיוס השבטי מדרום למוצול. אחד ממפקדי הגיוס השבטי ואחד ממלוויו נהרגו (טלגרם, 24 ביולי 2019).
    • מחוז אלאנבאר: ירי לעבר חיילים עיראקיים מערבית לעיר אלרמאדי. חייל אחד נהרג (טלגרם, 25 ביולי 2019).
    • מחוז אלאנבאר: ירי צלפים לעבר פעילי הגיוס השבטי מערבית לעיר אלרמאדי. שלושה פעילים נהרגו (טלגרם, 25 ביולי 2019).
    • מחוז נינוא: הפעלת מטען חבלה נגד כלי רכב של ראש כפר (מח’תאר), כשלושים ק”מ מצפון למוצול. כלי הרכב הושמד (טלגרם, 28 ביולי 2019).
    • מחוז נינוא: הפעלת מטען חבלה נגד משאית מדרום למוצול. חמישה שיעים נהרגו (טלגרם, 28 ביולי 2019).
    • מחוז כרבלא: הפעלת מטען חבלה נגד כלי-רכב של שיעים מצפון מזרח לכרבלאא’. חמישה שיעים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 29 ביולי 2019).
    • מחוז דיאלא: פיצוץ מטען חבלה נגד כלי רכב שבו נסעו שני שיעים במזרח מחוז דיאלא. שני הנוסעים נפצעו (טלגרם, 30 ביולי 2019).
פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקיים

סיכול גל פיגועים שתוכנן להתבצע בבגדאד ובמקומות נוספים

  • אבו עלי אלבצרי, בכיר ביחידת המודיעין הצבאי העיראקי, דיווח, כי סוכל גל פיגועים גדול, אשר תוכנן להתבצע בעיר בבגדאד ובכמה מחוזות בדרום עיראק ובחבל כורדיסטאן. במהלך מבצע הסיכול בוצעו תקיפות אוויריות ויבשתיות והושמדו יעדי דאעש. כמו כן נעצרו כ-160 פעילי דאעש במחוז נינוא ולמעלה מארבעים בבגדאד. ארבעה פעילים שנעצרו בבצרה עברו הכשרה לקראת ביצוע פיגועי התאבדות באמצעות חגורות נפץ בבגדאד, ארביל, בצרה ומקומות נוספים (סוכנות הידיעות העיראקית, 28 ביולי 2019).

פעילות סיכול נוספות

  • להלן פעולות סיכול ומנע נוספות שבוצעו ע”י כוחות הביטחון העיראקיים:
    • מחוז אלאנבאר: כוחות הביטחון העיראקיים במערב מחוז אלאנבאר, ביצעו סריקות אחר חוליות דאעש. במהלך הסריקות הושמדו מספר “בתי הארחה”, מנהרות וציוד צבאי (אלסומריה, 28 ביולי 2019).
    • מחוז נינוא: הגיוס העממי הודיע כי ב-24 ביולי 2019 ניהל חילופי אש עם חוליית דאעש, שניסתה להסתנן למפעל המלט באזור הר סנג’אר (ממערב למוצול). מפקד החוליה וששה מלוויו נהרגו. מפקד החוליה היה עבדאללה אלציאד, תושב שכונת אלכראמה בעיר מוצול, ששימש כאחראי הביטחון האזרחי של דאעש. ברשות אנשי החוליה נמצאו חגורות נפץ, נק”ל ולטלפונים סלולריים (al-hashed.net, 26 ביולי 2019).
    • מחוז אלאנבאר: כוחות הביטחון העיראקיים השמידו מספר “בתי הארחה” של דאעש באזור המדברי שבמערב מחוז אלאנבאר. אחד מ”בתי ההארחה” שימש את מושל אלאנבאר של הארגון (al-hashed.net, 25 ביולי 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: משטרת עיראק הודיעה, כי הכוחות המוצבים להגנת שדות הנפט באלעלאס, שבמחוז צלאח אלדין (כארבעים ק”מ צפונית-מזרחית לעיר תכרית), הדפו התקפה של פעילי דאעש. נמסר כי הפעילים ניסו ככל הנראה להשתלט על שדות הנפט (www.thebaghdadpost.com , 29 ביולי 2019).
חצי-האי סיני ומצרים
  • מחוז סיני של דאעש קיבל ב-30 ביולי 2019 אחריות לפיצוץ מטען חבלה נגד סיור רגלי וכלי-רכב של צבא מצרים בקרבת מחסום בפאתי העיר רפיח. על-פי הודעת קבלת האחריות, עשרה חיילים נהרגו ונפצעו (טלגרם, 30 ביולי 2019). עד כה לא אותרה התייחסות לאירוע בתקשורת המצרית.
פעילות דאעש ברחבי העולם
סיכום פעילות דאעש ברחבי העולם במחצית הראשונה של 2019
  • ב-24 ביולי 2019 פרסמה סוכנות אעמאק של דאעש, אינפוגרף המסכם את פעילות הארגון בעולם במהלך המחצית הראשונה של שנת 2019. על-פי האינפוגרף, ביצע דאעש במהלך תקופה זו למעלה מ-1,800 התקפות, שכתוצאה מהם נהרגו או נפצעו למעלה מ-8,000 בני אדם. כמו כן נפגעו 834 כלי רכב, הושמדו 92 בסיסים ונלקחו בשבי 105 בני אדם. מרבית הפיגועים בוצעו בעיראק (666), סוריה (534), אפגניסטאן (180) ובמערב אפריקה (135). מרבית ההרוגים והפצועים היו כתוצאה מהתקפות בסוריה (1,910), עיראק (1,692) ומערב אפריקה (1,178) (טלגרם, 24 ביולי 2019).

מהנתונים באינפוגרף ומהמידע שבידינו עולה כי עיראק וסוריה, שתי “מדינות הליבה”, אכן נותרו המדינות הפעילות ביותר, למרות המכות שספג דאעש במדינות הללו (האחרונה שבהן הייתה בסוריה, נפילת המאחז הטריטוריאלי האחרון של דאעש במורד עמק הפרת). במרחק גדול מסוריה ומעיראק נמצאת פעילות דאעש באפגניסטאן ובמערב אפריקה. היקף הפעילות בשאר המחוזות והאזורים במדינות המזרח התיכון, אפריקה ואסיה קטן בהרבה (285), קרי, קרוב ל-16% מכלל ההתקפות שבוצעו ע”י דאעש במחצית הראשונה של 2019.

ניגריה
  • ב-24 ביולי 2019 דווח כי שישה עובדי ארגון הסיוע הבינלאומי Action Against Hunger[3] נחטפו סמוך לעיירה דאמאסאכ (Damasak), שבאזור בורנו, שבצפון-מזרח ניגריה (בקרבת הגבול עם ניג’ר), ככל הנראה, על-ידי פעילי מחוז מערב אפריקה של דאעש (SITE, 25 ביולי 2019; רויטרס, 25 ביולי 2019). ארגון הסיוע הודיע כי עובדיו נחטפו ב-18 ביולי 2019 כאשר שיירה בה נסעו הותקפה בקרבת מאידוגורי, בירת בורנו (אתר Action Against Hunger, 25 ביולי 2019). מלשכת נשיא ניגריה, מוחמדו בוהארי (MUHAMMADU BUHARI) נמסר, כי הממשלה מנהלת משא ומתן עם החוטפים כדי להביא לשחרור החטופים (אתר Action Against Hunger, 25 ביולי 2019).
  • מחוז מערב אפריקה של דאעש פרסם ציוץ בטוויטר שבו קיבל אחריות על החטיפה. בגיליון האחרון של שבועון אלנבא’ של דאעש דיווח הארגון, כי הפעולה בוצעה נגד “אנשי ארגון הצלב האדום, אשר עובדים לצד צבא ניגריה” (אלנבא’, גיליון 192, עמ’ , 25 ביולי 2019). על פי גירסא אחרת נחטפו ששת עובדי הסיוע ע”י ארגון בוקו חראם (הפלג שאינו משתייך לדאעש) (SITE, 26 ביולי 2019; בי בי סי, 25 ביולי 2019).
ששת החטופים בסרטון, שהופץ באינטרנט (RootsTV Nigeria, 25 ביולי 2019).     מקום חטיפה: העיירה Damasak, שבצפון-מזרח ניגריה, על גבול ניגריה-ניז'ר (Google Maps).
מימין: ששת החטופים בסרטון, שהופץ באינטרנט (RootsTV Nigeria, 25 ביולי 2019). משמאל: מקום חטיפה: העיירה Damasak, שבצפון-מזרח ניגריה, על גבול ניגריה-ניז’ר (Google Maps).
מוזמביק
  • ב-25 ביולי 2019 תקפו פעילי דאעש באש מקלעים בתי מגורים של “סוכנים ומשתפי פעולה” עם צבא מוזמביק. באזור מוסימבואה דה פראיא (MOCIMBOA DA PRAIA), שבצפון מזרח המדינה. בהתקפה נהרגו ארבעה “סוכנים”. כמו כן שרפו פעילי דאעש כמה בתי מגורים (מחוז מרכז אפריקה על-פי טלגרם, 25 ביולי 2019).

מוסימבואה דה פראיא, שבצפון מזרח מוזמביק 
(Google Maps).
מוסימבואה דה פראיא, שבצפון מזרח מוזמביק (Google Maps).

  • ב-26 ביולי 2019 תקפו פעילי דאעש בסיס של צבא מוזמביק בחבל כאבו דלגאדו (Cabo del Gado), שבצפון מזרח מוזמביק. במהלך התקיפה התנהלו חילופי אש בין הצדדים. בתקיפה נהרג חייל ונפצעו נוספים (סוכנות אעמאק, טלגרם, 26 ביולי 2019).

מרחב כאבו דלגאדו (Cabo del Gado), שבצפון במזרח מוזמביק  (מתוחם בצבע אדום)
(Google Maps).
מרחב כאבו דלגאדו (Cabo del Gado), שבצפון במזרח מוזמביק (מתוחם בצבע אדום) (Google Maps).

אפגניסטאן

פיגועים בבירה קאבול

  • מחוז ח’ראסאן של דאעש הודיע כי פעילי הארגון הפעילו מטען חבלה נגד כלי-רכב של משרד הנפט הממשלתי בקאבול. כל נוסעי כלי הרכב נהרגו ונפצעו. כאשר הגיעו למקום כוחות סיוע של אנשי ביטחון, פוצצו פעילי דאעש מטען חבלה נוסף. 13 אנשי הביטחון נהרגו או נפצעו (טלגרם, 25 ביולי 2019).
  • דאעש דיווח כי פעיליו הרגו עיתונאי “הנאמן לממשלת אפגניסטאן” בבירה קאבול באמצעות ירי (טלגרם, 30 ביולי 2019).

המשך הפיגועים בחבל ננגרהאר

  • פעילי דאעש המשיכו בפעילות אינטנסיבית בחבל ננגרהאר, שבמזרח אפגניסטאן, בדגש על העיר ג’לאלאבאד:
    • תקיפת מחנות של מיליציה הנאמנה לממשל האפגאני באזור אצ’ין בננגרהאר. שני אנשי מיליציה נהרגו ועשרה נפצעו (טלגרם, 24 ביולי 2019).
    • ירי לעבר שוטר במרכז העיר ג’לאלאבאד. השוטר נהרג (טלגרם, 24 ביולי 2019).
    • ירי לעבר שוטר קצין משטרה במרכז העיר ג’לאלאבאד. קצין המשטרה נהרג (טלגרם, 28 ביולי 2019).
    • ירי לעבר אופנוע, עליו רכב מפקד במיליציה המסייעת לצבא אפגניסטאן בעיר ג’לאלאבאד. המפקד נהרג (טלגרם, 28 ביולי 2019).
    • פציעת מפקד של אחד השבטים הנאמן לממשל האפגאני בחבל ננגרהאר (טלגרם, 30 ביולי 2019).

השתלטות מחוז ח’ראסאן על תעשיית כריתת העצים במחוז קונאר

  • המגזין האמריקאי Foreign Policy דיווח לאחרונה (15 ביולי 2019), כי המעוז החדש של מחוז ח’ראסאן של דאעש באפגניסטאן הינו חבל קונאר (במזרח אפגניסטאן, בקרבת הגבול עם פקיסטאן). נמסר, כי דאעש “ירש” בחבל זה תעשיית עץ משגשגת, שנשלטה קודם לכן ע”י הטאלבאן. העברת העצים מתבצעת ע”י מבריחים המעבירים אותם לאזורים אחרים של אפגניסטאן או לפקיסטאן השכנה. תעשייה זאת מייצרת הכנסות עבור דאעש.
בנגלדש
  • מחוז בנגלדש של דאעש הודיע, כי פעילי הארגון הפעילו שני מטעני חבלה במחסומים של משטרת בנגלדש בבירה דאקה. כתוצאה מהפיצוצים נגרמו נזקים חומריים (טלגרם, 24 ביולי 2019). לא אותר דיווח מקומי בנושא.
הפיליפינים
  • מחוז מזרח אסיה של דאעש הודיע כי פעילי הארגון בלמו התקפה של צבא הפיליפינים באי מינדנאו ארבעה חיילי צבא הפיליפינים נהרגו (טלגרם, 25 ביולי 2019). לא אותר דיווח מקומי בנושא.
המלחמה על התודעה
חידוש שבועת האמונים למנהיג דאעש ע”י פעילי מחוז מרכז אפריקה
  •  ב-25 ביולי 2019 פרסם מחוז מרכז אפריקה סרטון בו נראים פעילים מחדשים את שבועת האמונים שלהם למנהיג דאעש אבו בכר אלבע’דאדי. לפני חידוש השבועה נשא דברים אדם המכונה שיח’ עבד אלרחמן. לדבריו המוסלמים ברחבי העולם שרויים במשבר גדול והדבר מניע את “הכופרים” להכביד ידם נגדם. השיח’ קרא ללוחמי הג’האד “לדבר בקול אחד באמצעות מנהיג אחד” (טלגרם, 25 ביולי 2019).
הדובר בסרטון המכונה שיח' אבו עבד אלרחמן.     פעילי הארגון מקשיבים לדברי השיח' 
(טלגרם, 25 ביולי 2019).
מימין: הדובר בסרטון המכונה שיח’ אבו עבד אלרחמן. משמאל: פעילי הארגון מקשיבים לדברי השיח’
(טלגרם, 25 ביולי 2019).
חידוש שבועת האמונים למנהיג דאעש ע”י פעילי מחוז תימן
  • ב-27 ביולי 2019 פרסם מחוז תימן של דאעש סרטון שבו נראו פעילים מחדשים את שבועת האמונים שלהם למנהיג דאעש. אחד מהם, המכונה שיח’ אבו אלוליד אלמהאג’ר ציין, כי הפעילים בתימן היו בין הראשונים שנשבעו אמונים למנהיג דאעש. לדבריו הם גם פעלו נמרצות נגד “הכופרים” והכו בהם קשות. הוא תקף את ראשי אלקאעדה וכינה אותם “יהודי הג’האד”. בסוף הסרטון השמיעו פעילי המחוז את שבועת האמונים שלהם למנהיג דאעש (טלגרם, 27 ביולי 2019).

פעילי מחוז תימן נשבעים אמונים למנהיג דאעש 
(טלגרם, 27 ביולי 2019).
פעילי מחוז תימן נשבעים אמונים למנהיג דאעש (טלגרם, 27 ביולי 2019).

[1] אלסקילביה הינה העיר הגדולה ביותר במרחב הכפרי שמצפון לחמאה. בעבר הגיע מספר תושביה לכ-14,000 תושבים.
[2]
ב-4 ביוני 2019 הופעלו שני מטעני חבלה נגד כלי רכב של צבא סוריה, 14 ק"מ מצפון מזרח לדרעא. מחוז אלשאםאזור החוראן קיבל אחריות והודיע, כי שלושה חיילים סורים נהרגו (טלגרם, 4 ביוני 2019).
[3]
ארגון סיוע בינלאומי שהוקם על-ידי צרפת ופועל, בין השאר, בניגריה.