מבט לג’האד העולמי (26-19 במאי 2021)

מנהיג בוקו חראם, אבו בכר שכאו (Abubakar Shekau) (אלערביה, 21 במאי 2021).

מנהיג בוקו חראם, אבו בכר שכאו (Abubakar Shekau) (אלערביה, 21 במאי 2021).

המחנה אותו הציתו פעילי דאעש (טלגרם, 25 במאי 2021).

ההוצאה לפועל של גזר הדין (שבועון אלנבא’, טלגרם, 21 במאי 2021).

ההוצאה לפועל של גזר הדין (שבועון אלנבא’, טלגרם, 21 במאי 2021).

עיקרי אירועי השבוע האחרון
  • כשבוע וחצי לאחר סיום חודש רמצ’אן, ניכרת עדיין ירידה בפעילות ארגון דאעש בזירות השונות ברחבי העולם:
    • סוריה: במרחב דיר אלזור-אלמיאדין נמשכו התקפות דאעש נגד כוחות SDF. במרחב אלרקה בוצע ירי לעבר שתי מכליות נפט של חברת אלקאטרג’י (המשרתת את המשטר הסורי). במרחב חלב בוצע ירי לעבר מחנה של צבא סוריה בקרבת גבול סוריה -תורכיה.
    • עיראק: השבוע ניכרת ירידה בכמות הפיגועים שביצעו פעילי הארגון במחוזות השונים במדינה. כוחות הביטחון העיראקיים הצליחו לפגוע בתשתיות אספקה של דאעש במחוז דיאלא, ולהרוג שני מפקדים, שנטלו חלק מרכזי בפיגועים שבוצעו במהלך חודש רמצ’אן. צבא עיראק דיווח, כי הוא אמור לקבל ציוד מתקדם, שיביא לשיפור משמעותי ביכולת המעקב והאיתור שלו באזור הגבול.
    • אפריקה: גם באפריקה ניכרת השבוע ירידה בפעילות דאעש. התפרסמו דיווחים לפיהם בהתקפה שביצעו פעילי מחוז מערב אפריקה של דאעש, נפצע אבו בכר שכאו (Abubakar Shekau), מנהיג בוקו חראם, באורח קשה ויתכן אף נפטר מפצעיו.
    • אסיה: גם באפגניסטאן ניכרת ירידה בפעילות. כוחות הביטחון של תורכיה עצרו פעיל דאעש, מומחה חבלה בכיר, שהתמחה בהכנת חומרי נפץ וחגורות נפץ ואף הדריך פעילי דאעש באמצעות האינטרנט .
  • המלחמה על התודעה: המאמר הראשי השבוע בשבועון דאעש, אלנבא’, הוקדש לנושא ירושלים. כותב המאמר מדגיש, כי דרך הג’האד, שבה דוגל דאעש, שונה בתכלית מדרך “ההתנגדות” שבה דוגלים הארגונים הפלסטינים, ובראשם חמאס, וכן ארגון חזבאללה הפרו-איראני. כותב המאמר קובע שהדרך היחידה לשחרור ירושלים מידי ישראל היא דרך הג’האד של המוסלמים המאמינים ולא באמצעות פעילותן של חמאס, חזבאללה ואיראן.
הזירה הסורית
מפת מחוזות סוריה (Free world maps)
מפת מחוזות סוריה (Free world maps)
מרחב אדלב
  • במהלך השבוע נמשכו, כמעט מידי יום ביומו, חילופי האש הארטילריים בין צבא סוריה והכוחות המסייעים לו לבין כוחות המורדים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, מאי 2021).
מרחב דיר אלזור-אלמיאדין
  • נמשכה פעולות דאעש נגד כוחות SDF הכורדים הפועלים באזור, אם כי ניכרה ירידה ברמת הפעילות. להלן מספר אירועים על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש:
    • 23 במאי 2021: הופעל מטען סמוך לבית לוחם SDF באזור אלבצירה, כ-15 ק”מ צפונית לאלמיאדין. הבית נהרס.
    • 19 במאי 2021: בוצע באזור ירי לעבר כלי רכב של SDF באזור אלשחיל, כעשרה ק”מ צפונית לאלמיאדין. שני מפקדים ולוחם SDF נהרגו, ושני לוחמים נוספים נפצעו. נגד סיור סיוע שהגיע למקום הופעל מטען, שישה לוחמי SDF נפצעו, אחד מהם מפקד. יומיים לאחר מכן (21 במאי 2021) בוצע באזור ירי לעבר שלושה לוחמי SDF, אחד מהם מפקד. שלושת הלוחמים נהרגו.
    • 19 במאי 2021: בוצע ירי ושוגרה רקטה לעבר סיור רגלי של כוחות SDF בד’יבאן, כשלושה ק”מ ממזרח לאלמיאדין. שני לוחמים נהרגו.
מרחב אלרקה
  • 19 במאי 2021: בוצע ירי מקלעים לעבר עורך-דין הפועל בשירות כוחות SDF בכראמה, שממזרח לאלרקה. עורך-הדין נהרג. כמו כן, בוצע ירי לעבר שתי מכליות נפט של חברת אלקאטרג’י (המשרתת את המשטר הסורי) על כביש אלמבאח’ר שממזרח לאלרקה. שתי המכליות הושבתו.
מרחב אלחסכה
  • ב-24 במאי 2021 בוצע ירי לעבר כלי רכב של כוחות SDF באזור אלשדאדי, כחמישים ק”מ דרומית לאלחסכה. נוסעי כלי הרכב נפצעו.
מרחב חלב
  • 20 במאי 2021: בוצע ירי לעבר מחנה צבא סוריה במדבר דריהם, בקרבת גבול סוריה-תורכיה. שני משגרי רקטות הושמדו.
דרום סוריה
  • דאעש קיבל אחריות על התנקשות בשני פעילי מיליציות בח’רבה ע’זאלה (במזרח דרעא), בכביש הבינלאומי דמשק עמאן. על פי הודעת דאעש, אחד ההרוגים פעל בשירות חזבאללה וניסה לשכנע תושבים לעבור לזרם השיעי (SY24, 21 במאי 2021). עוד נמסר, כי אלמונים חמושים ירו לעבר פואז עבד אלכרים אלצלח’די שהיה פעיל דאעש בג’אסם הממוקמת בצפון דרעא . הפעיל נהרג (SY24, 21 במאי 2021).
 הזירה העיראקית
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
  • גם השבוע ביצעו פעילי דאעש פיגועים במחוזות השונים בעיראק אם כי ניכרה השבוע ירידה משמעותית בכמות הפיגועים. כוחות הביטחון העיראקיים המשיכו בפעילות סיכול נגד פעילי דאעש במחוזות השונים. להלן האירועים בעיקר על פי הודעות קבלת אחריות של דאעש.
מחוז כרכוכ
  • 23 במאי 2021: בוצע ירי לעבר שוטרי משטרת עיראק באזור אלריאצ’, כחמישים ק”מ מדרום-מערב לכרכוכ. שוטר אחד נהרג ושניים נפצעו.
  • 22 במאי 2021: הופעל מטען נגד כלי רכב של משטרת עיראק בדרום דאקוק, במרחב הדרומי של כרכוכ. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו.
מחוז צלאח אלדין
  • 22 במאי 2021: בוצע ירי לעבר כוח של צבא עיראק שהציב מארב לפעילי דאעש באזור ית’רב, כארבעים ק”מ דרומית-מזרחית לסאמראא’. חייל נפצע.
  • 22 במאי 2021: בוצע ירי לעבר מפקד בכוחות גיוס השבטי סמוך לביתו באלטארמיה. המפקד נהרג.
  • 21 במאי 2021: בוצעה תקיפה נגד ביתו של מפקד בגיוס השבטי מזרחית לתכרית. המפקד נהרג.
  • 20 במאי 2021: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק מצפון-מזרח לטוזח’ורמאטו, כמאה ק”מ צפונית-מזרחית לסאמראא’. כלי הרכב הושמד ונוסעיו נהרגו או נפצעו.
מחוז אלאנבאר
  • 22 במאי 2021: בוצע ירי ממארב לעבר סיור של משמר הגבול העיראקי סמוך לגבול עיראק-סעודיה מספר לוחמים נפצעו.
סיכול טרור בעיראק
  • צבא עיראק הודיע כי כוחותיו פועלים בתאום עם כוחות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בראשות ארצות-הברית לקבלת ציוד מתקדם, שיביא תוך חודשיים לשיפור משמעותי ביכולות המעקב ואיתור חדירות גבול. נמסר שציוד זה יביא לסגירה הרמטית של הגבול בין עיראק לסוריה ולמניעת חדירת פעילי טרור לשטחה של עיראק (אלראפדיון, 22 במאי 2021).
מחוז דיאלא
  • היחידה ללוחמה בטרור של עיראק דיווחה, כי הרגה שני מפקדי דאעש שנטלו חלק מרכזי בפיגועים שאירעו במהלך חודש רמצ’אן במחוז (אלחל, 21 במאי 2021). בנוסף, השמידו אנשי היחידה ללוחמה בטרור מספר מקומות מסתור ומערות ששימשו את פעילי דאעש באזור הרי חמרין, כחמישים ק”מ צפונית-מערבית לבעקובה (אלסומריה, 22 במאי 2021).
מחוז צלאח אלדין
  • צבא עיראק איתר מאגר אמצעי לחימה השייך לפעילי דאעש באזור ימת אלת’רת’אר, דרומית-מערבית לסאמראא’. בין אמצעי הלחימה שנמצאו: שני כלי טיס בלתי מאוישים, מקלע BKC, מטול אר.פי.ג’י ורקטות, רימוני יד ושתי מצלמות (אלסומריה, 22 במאי 2021).
מחוז כרכוכ
  • 22 במאי 2021: כוחות הגיוס העממי הודיעו כי איתרו מספר בתי הארחה שהיוו בסיס אספקה עבור פעילי דאעש. להערכת הגיוס העממי, איתור בתי ההארחה יביא לצמצום משמעותי ביכולות דאעש לבצע פיגועים באזור (אלעאלם, 22 במאי 2022).
  • 22 במאי 2021: צבא עיראק הודיע כי עצר שלושה פעילי דאעש וניטרל שבעה מטעני חבלה. כמו כן, דיווח על איתור מנהרה של דאעש, שבעה תת מקלע מסוג קלצ’ניקוב וחומרי נפץ (אלסומריה, 22 במאי 2021).
חצי האי סיני
  • כוחות צבא מצרים בביר אלעבד ערכו מבצע נגד תא טרור של דאעש בכפר עמוריה זאת לאחר שפעילי דאעש השתלטו על מכונית, חטפו את ארבעת נוסעיה ונמלטו. מיד לאחר אירוע החטיפה החלו כוחות הצבא במרדף אחר הפעילים, בסיוע אווירי. הכוחות השיגו את החוטפים והתעמתו עמם. ארבעה פעילי דאעש נהרגו ושלושה נוספים נתפסו וברשותם נמצאו אמצעי לחימה ותחמושת (אנבאא’ סינאא’, 23 במאי 2021).
  • סיור ביטחוני הרג שלושה פעילי טרור ועצר פעילים נוספים בביר אלעבד. פעיל נוסף נתפס יומיים קודם לכן בעת שניסה להניח מטען בקרבת תחנת המשטרה בביר אלעבד (אנבאא’ סינאא’, 23 במרי 2021).
סיכום פעילות דאעש במחוזות השונים
  • כלי התקשורת שלדאעש פרסמו השבוע אינפוגרף, שסיכם את פעילות הארגון ברחבי העולם בתקופה שבין 19-13 במאי 2021. על פי נתוני האינפורגף חלה בשבוע זה ירידה משמעותית בהיקף הפעילות של דאעש במחזות השונים. על פי הנתונים, בתקופה זו ביצעו פעילי דאעש 39 התקפות במחוזות השונים באסיה ובאפריקה, לעומת 131 התקפות, שביצעו בשבוע שקדם לכך. מספר ההתקפות הגדול ביותר בוצע בסוריה (14). ההתקפות, שבוצעו בשאר המחוזות: עיראק (9); ח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (7); מערב אפריקה (4); מרכז אפריקה (2); הודו (2); סיני (1) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 21 במאי 2021). בהתקפות הללו נהרגו ונפצעו לפחות 127 בני אדם, לעומת 216 בני אדם בשבוע שקדם. מספר הרוגים והפצועים הגדול ביותר היה במחוז ח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (64); שאר ההרוגים והפצועים היו במחוזות הבאים: סוריה (33); עיראק (11); מערב אפריקה (10); מרכז אפריקה (7); סיני (2) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 21 במאי 2021). האינפוגרף מעיד על ירידה משמעותית בפעילות דאעש ברחבי העולם לאחר רמצ’אן. כמו כן עולה מנתוני האינפוגרף כי חלה ירידה בפעילות הארגון באפריקה וכי מספר הנפגעים הגדול ביותר היה באפגניסטאן.
האינפוגרף של דאעש (שבועון אלנבא’, טלגרם, 21 במאי 2021).
האינפוגרף של דאעש (שבועון אלנבא’, טלגרם, 21 במאי 2021).

אפריקה

ניגריה
  • על-פי מקור המקורב לבוקו חראם, מחוז מערב אפריקה של דאעש ניצל את חודש רמצ’אן כדי ליזום עימותים עם פעילי בוקו חראם ולהשתלט על אמצעי הלחימה שברשותם. עוד נמסר, כי חלק ממפקדי בוקו חראם הצטרפו למחוז מערב אפריקה של דאעש (CNN, 21 במאי 2021). על פי מספר דיווחים, בעקבות התקפה שביצעו פעילי מחוז מערב אפריקה של דאעש ביער סמביזה, דרומית למידוגורי, בצפון-מזרח ניגריה, נפצע אבו בכר שכאו (Abubakar Shekau), מנהיג בוקו חראם, באורח קשה ואפשר שאף נפטר מפצעיו. צבא ניגריה דיווח שהוא בודק את המידע (CNN, 21 במאי 2021; גארדיאן, 22 במאי 2021). בוול סטריט ג’ורנל, דווח כי מותו של מנהיג בוקו חראם אושר (וול סטריט ג’ורנל, 21 במאי 2021).
  • הלחימה בין בוקו חראם לדאעש במערב אפריקה (שרבים מפעיליו הם אנשי בוקו חראם לשעבר שפרשו מהארגון לאחר שלא הכירו בסמכותו של שכאו) היא ביטוי נוסף לקרע בין תומכי דאעש לתומכי שכאו. מותו של שכאו יכול להחליש משמעותי את בוקו חראם ולהוביל במקביל להתחזקות מחוז מערב אפריקה של דאעש.
  • שכאו השתלט על בוקו חראם (שאז עדיין נקרא ג’מאעת אהל אלסנה ללדעוה ואלג’האד) בשנת 2009 והגביר בצורת ניכרת את הפעילות האלימה של הארגון. בשנת 2014 הוא אף הכריז על עצמו כח’ליף בעיר Gwoza שבבורנו, בצפון-מזרח ניגריה. באותה השנה הוא התפרסם ברחבי העולם בשל חטיפת כשלוש מאות תלמידות בית-ספר בצ’בוכ (Chibok), בבורנו. כמאה מהתלמידות הללו עדיין נעדרות. לאחר שנה שבהם ביצע צבא ניגריה פעילות צבאית נגדו, בסיוע כוחות מקמרון צ’אד וניז’ר, הוא איבד את השליטה ב-Gwoza. בשנת 2016 הקימו פעילים שפרשו מבוקו חראם את מחוז מערב אפריקה של דאעש (CNN, 21 במאי 2021; גארדיאן, 22 במאי 2021).
מנהיג בוקו חראם, אבו בכר שכאו (Abubakar Shekau) (אלערביה, 21 במאי 2021).
מנהיג בוקו חראם, אבו בכר שכאו (Abubakar Shekau) (אלערביה, 21 במאי 2021).
הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו
  • פעילי דאעש תקפו ב-24 במאי 2021 מחנה של צבא קונגו בקרבת כלא כנג’באי, באזור בני (Beni), כחמישים ק”מ מערבית לגבול קונגו-אוגנדה. במקום התנהלו חילופי-אש שבמהלכם נהרגו שני חיילים. פעילי דאעש העלו באש את המחנה.
ניג’ר
  • 22 במאי 2021: בוצע ירי לעבר מטה של משטרת ניז’ר על כביש צ’טימארי (Chetimari) – מיין-סורואה (Maine-Soroa), כארבעים ק”מ ממערב לדיפה (Diffa), בקרבת גבול ניגריה-ניז’ר. שוטר אחד נהרג וכמה נוספים נפצעו. פעילי דאעש נטלו לידיהם אמצעי לחימה ותחמושת.
מאלי
  • בשבועון אלנבא’ של דאעש התפרסמה כתבה המדווחת אודות הוצאה לפועל של גזר דין נגד שלושה פושעים בשוק באזור טין-האמה (Tin-Hama), שבדרום-מזרח מאלי. מדובר באזור רחוק משליטת השלטון המרכזי אשר גורמי ג’האד עולמי השתלטו עליו. לטענת דאעש, בעקבות תלונות תושבים מקומיים עצרו פעילי דאעש שלושה בני אדם באזור שבין גאו (Gao) למנאקה (Menaka), בדרום-מזרח מאלי . לשלושה נערך משפט ונגזר עליהם עונש של קטיעת ידיהם ורגליהם. על-פי הכתבה, גזר הדין בוצע על-פי חוקי השריעה על עבירת חראבה (Ḥirābah), שהיא שוד אלים במיוחד, המחייבת, על-פי חוקי השריעה, עונש כבד (שבועון אלנבא’, טלגרם, 21 במאי 2021). נראה, כי באזור המדובר, בהעדר ממשל יציב, הצליחו פעילי דאעש לבסס סוג של משילות על האוכלוסייה במקום, ולהחיל עליהם את חוקי השריעה (www.longwarjournal.org , 23 במאי 2021).
ההוצאה לפועל של גזר הדין (שבועון אלנבא’, טלגרם, 21 במאי 2021).
ההוצאה לפועל של גזר הדין (שבועון אלנבא’, טלגרם, 21 במאי 2021).

אסיה

אפגניסטאן
  • דאעש המשיך השבוע לבצע פיגועים בעיקר נגד אנשי ביטחון אפגניים. רוב הפיגועים בוצעו בג’לאלאבאד. להלן אירועים בולטים על פי הודעות קבלת אחריות של דאעש:
    • 24 במאי 2021: הופעל מטען נגד כלי רכב של המודיעין האפגאני בג’לאלאבאד. שישה אנשי מודיעין נהרגו ושלושה נפצעו.
    • 22 במאי 2021: בוצע ירי לעבר “מרגל” של המודיעין האפגאני בעיירה בשת במחוז קונאר. ה”מרגל” נהרג.
    • 19 במאי 2021: בוצע ירי לעבר שני שוטרים במשטרת אפגניסטאן בג’לאלאבאד. שני השוטרים נהרגו.
    • 18 במאי 2021: הופעל מטען נגד כלי רכב של משטרת אפגניסטאן בג’לאלאבאד. שוטר אחד נהרג ושלושה נפצעו.
תורכיה
  • במסגרת פעילות הסיכול של כוחות הביטחון התורכיים, נעצר ב-24 במאי 2021 באיסטנבול מומחה חבלה בכיר של דאעש, שככל הנראה תכנן לבצע פיגועים בתורכיה. העצור, מצטפא עבד אלוהאב צופי מחמוד, בן 22, יליד מצרים, נסע לסוריה, שם הצטרף לשורות דאעש והתמחה בהכנת חומרי נפץ וחגורות נפץ עבור הארגון. הוא גם הדריך פעילי דאעש באמצעות האינטרנט כיצד להכין חומרי חבלה. לאחר שעזב את סוריה שב למצרים ומשם עבר לתורכיה (www.turkeynow.news , 24 במאי 2021).
המלחמה על התודעה
שחרור ירושלים בראי דאעש
  • המאמר הראשי של שבועון דאעש, אלנבא’, תחת הכותרת “הדרך לירושלים”, עסק בנושא ירושלים. זאת, על רקע האירועים האחרונים בעיר והלחימה ברצועת עזה. המאמר קובע כי הדרך היחידה לשחרור ירושלים מידי ישראל היא דרך הג’האד של המוסלמים המאמינים ולא באמצעות דרכם של חמאס, חזבאללה ואיראן.
  • בפתח המאמר נאמר, כי בעבר נהוג היה לומר ש”כל הדרכים מובילות לרומא”, אך האמת היא שרק דרך אחת מובילה לרומא, והיא הדרך שמובילה למכה, לירושלים ולאנדלוסיה. זוהי גם אותה דרך המובילה לבגדאד, לדמשק ולשאר הבירות והמצודות של המוסלמים, שהפכו לבנות ערובה ושנגזלו מהמוסלמים. בהמשך מציין הכותב כי ירושלים היא בגדר “חוב שיש לפרוע והבטחה שיש לקיים”.
  • כותב המאמר מדגיש, כי דרך הג’האד, שבה דוגל דאעש, שונה בתכלית מדרך “ההתנגדות” שבה דוגלים הארגונים הפלסטינים, ובראשם חמאס, וכן ארגון חזבאללה הפרו-איראני. לכן, על המוסלמים לבחור בדרך הג’האד ולא בדרך “ההתנגדות”. הכותב מוסיף כי לוחמי הג’האד בעיראק, באפגניסטאן ובאפריקה קרובים יותר לירושלים, מאשר אלה הטוענים שהם מסייעים לה (קרי: חמאס) מפני שדרכם קלוקלת. אלה שיצרו פילוגים באסלאם, היפנו עורף לדאעש ושיתפו פעולה עם “הסרבנים” (כינוי גנאי לשיעים) ועם המשטרים הערביים “הרודנים”, לא ישחררו את ירושלים, אלא רק המוסלמים הדבקים באמונתם.
  •  לסיום, מציין כותב המאמר, כי דאעש אינו מפריז בחשיבות ירושלים ולא מייחד אותה לעומת סוגיות אחרות של האומה האסלאמית. הוא קרא לכל לוחמי הג’האד בכל מקום לסייע ל”אחיהם בפלסטין”, ועל כל מי שאינו יכול להילחם ביהודים בפלסטין, להילחם בהם מחוץ לפלסטין. כמו-כן, עליו להילחם בבני בריתם של היהודים ובמשטרים הערביים והזרים שתומכים בהם (שבועון אלנבא’, טלגרם, 21 במאי 2021).
המאמר על ירושלים (שבועון אלנבא’, טלגרם, 21 במאי 2021
המאמר על ירושלים (שבועון אלנבא’, טלגרם, 21 במאי 2021)