מבט לג’האד העולמי (26-20 ביוני 2019)

וחמי החזית הלאומית לשחרור, ארגון מורדים בחסות תורכית, יורים לעבר חיילי צבא סוריה, בעת ההתקפה נגד תל אלמלח ואלג'בין (ערוץ היוטיוב החזית הלאומית לשחרור, 20 ביוני 2019).

וחמי החזית הלאומית לשחרור, ארגון מורדים בחסות תורכית, יורים לעבר חיילי צבא סוריה, בעת ההתקפה נגד תל אלמלח ואלג'בין (ערוץ היוטיוב החזית הלאומית לשחרור, 20 ביוני 2019).

שיגור רקטת גראד ע

שיגור רקטת גראד ע"י פעילי החזית הלאומית לשחרור לעבר ריכוזי צבא סוריה על תל מלח ואלג'בין (ערוץ היוטיוב החזית הלאומית לשחרור, 20 ביוני 2019).

לוחם החזית הלאומית לשחרור משגר רקטות גראד לעבר מקום המפגש בין צבא סוריה ולאנשי צבא רוסים (ערוץ היוטיוב של

לוחם החזית הלאומית לשחרור משגר רקטות גראד לעבר מקום המפגש בין צבא סוריה ולאנשי צבא רוסים (ערוץ היוטיוב של "החזית הלאומית לשחרור", 24 ביוני 2019).

בוצת פעילי דאעש בסיני בראשה פעיל המכונה אבו ג'עפר אלאנצארי (טלגרם, 19 ביוני 2019).

בוצת פעילי דאעש בסיני בראשה פעיל המכונה אבו ג'עפר אלאנצארי (טלגרם, 19 ביוני 2019).

פעילי הארגון לפני שבועת האמונים. אחד מהם נושא טיל כתף (טלגרם, 19 ביוני 2019).

פעילי הארגון לפני שבועת האמונים. אחד מהם נושא טיל כתף (טלגרם, 19 ביוני 2019).

אבו הרירה אלאנצארי, מבצע פיגוע ההתאבדות נגד הקואליציה האפריקאית (טלגרם, 22 ביוני 2019).

אבו הרירה אלאנצארי, מבצע פיגוע ההתאבדות נגד הקואליציה האפריקאית (טלגרם, 22 ביוני 2019).

פעילי דאעש בדרום הפיליפינים לפני חידוש שבועת האמונים (מימין) ובמהלכה (משמאל) (אלאנצאר, 22 ביוני 2019).

פעילי דאעש בדרום הפיליפינים לפני חידוש שבועת האמונים (מימין) ובמהלכה (משמאל) (אלאנצאר, 22 ביוני 2019).

עיקרי אירועי השבוע
  • המהלך הקרקעי של צבא סוריה נגד ארגוני המורדים, הנמשך קרוב לחודשיים, ממשיך לדשדש במקום. השבוע נהדפו שתי התקפות נוספות של צבא סוריה נגד ארגוני המורדים באזור תל אלמלח (ממזרח לחלק הדרומי של מישור אלע’אב), תוך שצבא סוריה סופג אבידות קשות. צבא סוריה תגבר כוחותיו בגזרה בה מתנהל המאמץ העיקרי שלו והעביר לשם כך כוחות מדיביזיה 4, שפעלו באזור כבאנה שבהר הכורדים (שם התנהל המאמץ המשני של ההתקפה הסורית הקרקעית).
  • הזירה העיראקית: במוקד פעילות דאעש עמד פיגוע התאבדות במסגד שיעי במזרח העיר בגדאד (עשרה הרוגים ושלושים פצועים). כמו כן תקפו פעילי דאעש כלי רכב בהם נסעו שיעים מצפון מערב לבגדאד. במחוזות צפון עיראק ובמערבה נמשכו פיגועים במגוון דפוסים: פיצוץ מטעני חבלה (הדפוס הנפוץ ביותר), ירי פצצות מרגמה, ירי צלפים וחיסולים אישיים.
  • במחוזות השונים של דאעש במזרח התיכון, אפריקה ואסיה נמשכת פעילות “שגרתית”: בצפון חצי האי סיני נורו פועלים שעסקו בבניית חומה סביב שדה התעופה של אלעריש כהגנה מפעילות דאעש; כמו כן ביצעו פעילי דאעש סידרת התקפות מתוזמנות נגד מחסומים של כוחות הביטחון המצריים באלעריש ובסביבתה. בניגריה הותקף בסיס של צבא ניגריה במדינת בורנו, שבצפון מזרח המדינה; בקמרון תקפו פעילי דאעש בסיסי צבא בקרבת הגבול עם ניגריה; בבורקינה פאסו הרגו פעילי דאעש 17 אזרחים; בקונגו (בקרבת הגבול עם אוגנדה) תקפו פעילי דאעש מחנה של צבא קונגו; באפגניסטאן בוצעה שורה של התקפות נגד אנשי הטאלבאן במזרח המדינה; בפקיסטאן הרגו פעילי דאעש מפקד שיעי בעיר קראצ’י; בסומליה נורו ונהרגו אנשי משטרה בבירה מוגדישו ובצפון מזרח המדינה; בצ’צ’ניה, טוען מחוז קווקז של דאעש, כי פעיל הארגון ניסה להתנקש בחייו של הנשיא קדירוב, אך הוא נורה ונהרג (על פי הגרסה הרוסית התבצע פיגוע דקירה בקרבת מעון הנשיא); בתימן ספג דאעש מכה בעקבות לכידתו של מנהיג (אמיר) דאעש בתימן ע”י כוחות סעודים מיוחדים.
  • לאחרונה פרסם דאעש סרטונים שצולמו ע”י פעיליו במחוזות השונים. בסרטונים הללו נראים הפעילים מחדשים את שבועתם למנהיג דאעש אבו בכר אלבע’דאדי, משבחים את ניצחונות הארגון וקוראים למוסלמים נוספים להצטרף לדאעש. קמפיין זה נועד להערכתנו להעלות את מורל פעילי דאעש, להביא לגיוס פעילים חדשים, ולהעביר את המסר כי דאעש ממשיך לפעול ולנצח ברחבי העולם גם לאחר המכה שספג בסוריה.
עיקרי האירועים בסוריה
מרחב אדלב

במרחב שמצפון מערב לחמאה (ממזרח לחלק הדרומי של מישור אלע’אב) ממשיכה הלחימה להתמקד באזור העיירה תל אלמלח, שנכבשה ע”י ארגוני המורדים. שתי התקפות נוספות של צבא סוריה נגד תל אלמלח נהדפו, ובמצב בשטח לא חל שינוי. צבא סוריה ממקד עתה את המאמץ בגזרה . על רקע זה נמסר כי כוחות מדיביזיה 4 הועברו מגזרת כבאנה שבהר הכורדים (שהיוותה מאמץ משני במתקפה הקרקעית) אל אזור הלחימה, שמצפון לתל אלמלח.

הלחימה שבאזור תלאלמלח
  • ב-20 ביוני 2019 ביצע צבא סוריה שתי התקפות נגד נוספות, שמטרתן לכבוש את העיירה תל מלח והכפר ג’בין שמצפון לו מידי ארגוני המורדים (בהמשך לניסיון התקיפה בשבוע שעבר). צבא סוריה נהנה מסיוע אווירי: מטוסי קרב רוסיים וסורים ביצעו תקיפות נגד יעדי ארגוני המורדים בתל מלח, ג’בין וישובים נוספים באזור (ח’טוה, 20 ביוני 2019). ההתקפות נהדפו ע”י ארגוני המורדים בהנהגת המטה לשחרור אלשאם. על פי המטה לשחרור אלשאם ספג צבא סוריה אבידות קשות (לפחות 54 הרוגים) (אבאא’, 20 ביוני 2019). ב-24 ביוני 2019 תקפו ארגוני המורדים עמדות של צבא סוריה בעקבות מידע על כוונת צבא סוריה לתקוף את הכפר ג’בין מצפון (ענב בלדי, 24 ביוני 2019).

תל מלח (1) ואלג'בין (2) שבהן נערכו מתקפות הנגד של צבא סוריה, שנהדפו ע"י ארגוני המורדים. בירוק מסומן האזור, שבשליטת ארגוני המורדים; באדום האזור שבשליטת צבא סוריה והכוחות המסייעים לו (מבוסס על מפה של ח'טוה מה-18 ביוני 2019 תוספת המספרים היא של מרכז המידע).
תל מלח (1) ואלג’בין (2) שבהן נערכו מתקפות הנגד של צבא סוריה, שנהדפו ע”י ארגוני המורדים. בירוק מסומן האזור, שבשליטת ארגוני המורדים; באדום האזור שבשליטת צבא סוריה והכוחות המסייעים לו (מבוסס על מפה של ח’טוה מה-18 ביוני 2019 תוספת המספרים היא של מרכז המידע).

שיגור רקטת גראד ע"י פעילי  החזית הלאומית לשחרור לעבר ריכוזי צבא סוריה על תל מלח ואלג'בין (ערוץ היוטיוב החזית הלאומית לשחרור, 20 ביוני 2019).      חייל צבא סוריה מכין רקטות לשיגור לעבר האזור שבשליטת ארגוני המורדים במרחב הכפרי, שמצפון מערב לחמאה (סאנא, 20 ביוני 2019).
מימין: שיגור רקטת גראד ע”י פעילי החזית הלאומית לשחרור לעבר ריכוזי צבא סוריה על תל מלח ואלג’בין (ערוץ היוטיוב החזית הלאומית לשחרור, 20 ביוני 2019). משמאל: חייל צבא סוריה מכין רקטות לשיגור לעבר האזור שבשליטת ארגוני המורדים במרחב הכפרי, שמצפון מערב לחמאה (סאנא, 20 ביוני 2019).
נסיגת צבא סוריה מאזור כבאנה
  •  על רקע הלחימה העזה במרחב שמצפון מערב לחמאה נמסר כי המטכ”ל הסורי החל להוציא כוחותיו מאזור כבאנה, שבהר הכורדים (שם התנהל המאמץ המשני של ההתקפה הסורית הקרקעית) במטרה להעבירם לאזור שמצפון מערב לחמאה, מוקד הקרבות נגד ארגוני המורדים (אלמצדר ניוז, 21 ביוני 2019). נמסר כי בעקבות החלטה זאת הוצאו כוחות דיביזיה 4 מהחזית שבאזור כבאנה והם נערכו בחזית נבודה, כארבעים ק”מ מצפון מערב לחמאה. הכוחות שהועברו מיועדים לאבטח את אזור נבודה, הנשלט ע”י ארגוני המורדים המצויים בתל אלצח’ר, במרחק כשני ק”מ מדרום מזרח לנבודה (אלמצדר ניוז, 21 ביוני 2019).

אזור נבודה (2), שאליו הועברו הכוחות מדיביזיה 4, שהוצאו מאזור כבאנה.
 מדרום לו תל אלמלח (1), המוחזק ע"י ארגוני המורדים  (Google Maps).
אזור נבודה (2), שאליו הועברו הכוחות מדיביזיה 4, שהוצאו מאזור כבאנה.
מדרום לו תל אלמלח (1), המוחזק ע”י ארגוני המורדים (Google Maps).

ניסיון תקיפה נגד שדה התעופה הצבאי חמאה באמצעות כלי טיס בלתי מאויש
  • ב-22 ביוני 2019 בוצע ניסיון תקיפה נגד שדה התעופה הצבאי חמאה באמצעות כלי טיס בלתי מאויש (כטב”ם) מדגם מתקדם של המטה לשחרור אלשאם. כלי הטיס היה חמוש ברקטות וכלל מנגנון לשיגורן ורכיב ניווט המתבסס על טכנולוגיה המכונה GPRSL[1]. כלי הטיס הופל בירי נ”מ של צבא סוריה טרם הגיעו למטרה (סאנא, 22 ביוני 2019). כלי הטיס שבו נעשה שימוש הינו גדול יותר מקודמיו, והוא נועד לשאת חימוש, שמשקלו רב יותר. ככל הנאה נוספה לו גם מערכת ניווט. יוזכר כי לפני כשלושה שבועות ניסו ארגוני המורדים לתקוף באמצעות גכלי טיס בלתי מאוישים מנחת מסוקים של צבא סוריה כשלושים ק”מ ממערב לחמאה. גם אז הופלו כלי הטיס מאש נ”מ של צבא סוריה.
ירי רקטות לעבר יעדים סוריים
  • החזית הלאומית לשחרור הודיעה כי ב-24 ביוני 2019 היא שיגרה רקטות גראד לעבר חדר מבצעים משותף של צבא סוריה וגורמים רוסיים, כשבעים ק”מ מצפון מערב לחמאה. כמו כן שוגרו רקטות גראד לעבר אתר בו התקיימה פגישת מפקדים של צבא סוריה עם אנשי צבא רוסים, כארבעים ק”מ מצפון מערב לחמאה (ערוץ היוטיוב וחשבון הטוויטר של “החזית הלאומית לשחרור”, 24 ביוני 2019).
סיכום ביניים של אבידות הצדדים
  • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי מאז 30 באפריל 2019 (ערב ההתקפה של צבא סוריה) ועד ה-22 ביוני 2019 נהרגו 1,907 בני אדם. מבין ההרוגים: לפחות 780 משתייכים לכוחות המורדים; 614 לצבא סוריה והכוחות המסייעים לו; 513 הרוגים הינם אזרחים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 25 ביוני 2019).
מזרח סוריה
מרחב אלמיאדין – דיר אלזור
  • במהלך השבוע נמשכו פעולות הטרור והגרילה של דאעש במרחב אלמיאדין – דיר אלזור. דפוס הפעולה העיקרי של פעילי דאעש היה ירי נשק קל והפעלת מטעני חבלה, בשילוב ירי פצצות RPG, נגד כלי רכב ומחסומים של כוחות SDF. להלן פירוט האירועים על-פי הודעות מחוז אלשאם-אזור אלח’יר:
    • 20 ביוני 2019: שוגרה רקטת RPG לעבר מחסום של כוחות SDF בעיירה ד’יבאן, כחמישה ק”מ ממזרח לאלמיאדין. כמה לוחמי SDF נפצעו (טלגרם, 21 ביוני 2019).
    • 20 ביוני 2019: בוצע ירי לעבר סיור של כוחות SDF ושוגרה פצצת RPG לעבר משאית של SDF בעיירה ד’יבאן, חמישה ק”מ ממזרח לאלמיאדין. ששה לוחמי SDF נפצעו (טלגרם, 21 ביוני 2019).
    • 20 ביוני 2019: שוגרה רקטת RPG ובוצע ירי לעבר מחסום של כוחות SDF, ארבעה ק”מ מצפון מזרח לאלמיאדין. שני לוחמי SDF נהרגו (טלגרם, 21 ביוני 2019).
    • 20 ביוני 2019: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של כוחות SDF בעיירה אלבצירה, 14 ק”מ מצפון לאלמיאדין. לוחמי SDF שהיו בכלי הרכב נפצעו (טלגרם, 21 ביוני 2019).
מרחב אלרקה
  • 20 ביוני 2019: פעילי דאעש ביצעו ירי לעבר שני כלי רכב של כוחות SDF, כעשרים ק”מ מדרום מערב לאלרקה. כמה לוחמי SDF נהרגו ונפצעו (טלגרם, 20 ביוני 2019).
צפון סוריה
אזור קאמשלי (צפון אזור השליטה של הכורדים, בקרבת הגבול עם תורכיה)
  • ב-23 ביוני 2019 התפוצץ אופנוע תופת בקרבת כוחות SDF בשכונה בחלק המערבי של אלקאמשלי. חמישה לוחמי כוחות SDF נהרגו ונפצעו. דאעש קיבל אחריות על ביצוע הפיגוע (טלגרם, 25 ביוני 2019).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעולות הטרור והגרילה של דאעש

פיגוע התאבדות במסגד שיעי בבגדאד

ב-21 ביוני 2019 בוצע פיגוע התאבדות במסגד האמאם אלמהדי, במזרח העיר בגדאד. ביום שישי בעת שהייתה נוכחות מתפללים רבים במסגד, ניסה מחבל מתאבד לבוש אפוד נפץ להיכנס למסגד. לאחר שכניסתו נמנעה על-ידי אנשי הביטחון, הפעיל המחבל את אפוד נפץ בכניסה למבנה. דווח על עשרה הרוגים ושלושים פצועים (בע’דאד אליום, ערוץ אלע’ד, ערוץ אלחרה וערוץ אלסומריה, 21 ביוני 2019).

  • מחוז עיראק של דאעש באזור בגדאד קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. בהודעת קבלת האחריות צוין כי את הפיגוע ביצע פעיל הארגון המכונה אבו עלי אלאנצארי, שהצליח להסתנן למסגד של השיעים באזור אלבלדיאת, שבמזרח בגדאד, ופוצץ את אפוד-הנפץ שנשא עליו. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו ונפצעו יותר מארבעים שיעים (טלגרם, 23 ביוני 2019).
  • להלן פעולות טרור וגרילה נוספות עליהן קיבל דאעש אחריות השבוע:
    • מחוז כרכוכ: ירי מספר פצצות-מרגמה מזרחית לחויג’ה, כ-500 ק”מ ממערב לכרכוכ. לא נמסר על נפגעים (טלגרם, 19 ביוני 2019).
    • מחוז כרכוכ: פיצוץ מטען חבלה נגד כלי רכב של משטרת עיראק מערבית לכרכוכ. שניים מנוסעי כלי הרכב נהרגו (טלגרם, 22 ביוני 2019).
    • מחוז כרכוכ: פיצוץ מטען נגד מכוניתו של מפקד בגיוס העממי, בפאתי העיר כרכוכ. המפקד נהרג (טלגרם, 21 ביוני 2019).
    • מחוז דיאלא: השלכת רימון יד במרכז העיר ח’אנקין. שלושה שיעים נפצעו (טלגרם, 22 ביוני 2019).
    • מחוז דיאלא: ירי צלפים לעבר בסיס צבא עיראק באזור הכפרי, שמדרום מזרח לבעקובה (טלגרם, 22 ביוני 2019).
    • מחוז נינוא: פיצוץ מטען חבלה נגד כלי רכב של צבא עיראק מזרחית למח’מור. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 19 ביוני 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: פיצוץ מטען נגד כלי רכב של “סוכן” של הגיוס השבטי, כשישים ק”מ צפונית לתכרית. ה”סוכן” נפצע (טלגרם, 21 ביוני 2019).
    • מחוז דיאלא: מחבל מתאבד שנשא על גופו חגורת-נפץ פוצץ עצמו בבית קפה בעיר ח’נאקין. כמה בני אדם נפצעו. דאעש עדיין לא קיבל אחריות על הפיגוע, אך סביר להניח כי מדובר בפעולה של אנשי הארגון (אח’באר אלעראק, 21 ביוני 2019; אלסומריה, 20 ביוני 2019).
    • מחוז דיאלא: ירי צלפים לעבר חייל צבא עיראק באזור אלנדא, כארבעים ק”מ ממזרח לבעקובה. החייל נהרג (טלגרם, 23 ביוני 2019).
    • מחוז נינוא: ירי לעבר פעיל בגיוס השבטי בביתו כשבעים ק”מ דרומית-מערבית לעיר מוצול. הפעיל נהרג (טלגרם, 23 ביוני 2019).
    • מחוז בגדאד: סוכנות אעמאק הודיעה כי פעילי דאעש ביצעו שתי התקפות נגד שיעים כ-25 ק”מ צפונית-מערבית לבגדאד. באירוע הראשון, ירו פעילי הארגון אש מקלעים לעבר כלי רכב בו נסעו שיעים, אחד מהנוסעים נהרג ואחר נפצע. באירוע השני, הפעילו פעילי הארגון מטען נגד כלי רכב שבו נסעו שיעים. כמה מהם נהרגו וחלקם נפצעו (טלגרם, 25 ביוני 2019).
    • מחוז דיאלא: הופעל מטען חבלה נגד איש המשטרה הפדרלית העיראקית, כ-15 ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. השוטר נהרג (טלגרם, 24 ביוני 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של הגיוס השבטי בג’זירת אלשרקאט, כמאה ק”מ ממערב לכרכוכ. שניים מנוסעי כלי הרכב נפצעו (טלגרם, 24 ביוני 2019).
    • מחוז נינוא: מטען חבלה הופעל נגד בית “סוכן” של ממשלת עיראק בכפר הנמצא כ-25 ק”מ מצפון מערב למוצול (טלגרם, 24 ביוני 2019).
    • מחוז נינוא: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של הגיוס השבטי כ-35 ק”מ מצפון מערב למוצול. שניים מנוסעי כלי הרכב נפצעו (טלגרם, 24 ביוני 2019).
פעולות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקים
  • מחוז כרכוכ: כוח של המנגנון העיראקי ללוחמה בטרור, שפעל בתיאום עם מטוסי מדינות הקואליציה, הרג ארבעה-עשר פעילי דאעש מדרום לכרכוכ (סוכנות הידיעות העיראקית, 24 ביוני 2019).
  • מחוז כרכוכ: כוח של המודיעין העיראקי עצר פעיל, שעסק בהעברת משפחות פעילי דאעש במחוז כרכוכ. הפעיל גם היה מבוקש בשל השתתפותו בביצוע מספר פיגועים (אלסומריה, 21 ביוני 2019).
  • מחוז נינוא: כוחות הביטחון העיראקים עצרו, במערב העיר מוצול, פעיל בכיר של דאעש, ששימש בעבר כאחראי על “לשכת השלל” של דאעש באלקירואן, 95 ק”מ ממערב למוצול (סוכנות הידיעות העיראקית, 21 ביוני 2019).
  • מחוז צלאח אלדין: כוח של המיליציה השיעית “פלוגות השלום”, המשתייכת לזרם הצדרי, סיכל ניסיון הסתננות של פעילי דאעש באמצעות סירות גומי באזור, שממערב לסאמראא’, על גדות ימת אלת’רת’אר (סוכנות הידיעות העיראקית, 23 ביוני 2019).
  • מחוז אלאנבאר: כוח ממונע של צבא עיראק בהשתתפות הגיוס השבטי, ביצעו פעילות ביטחונית, במערב מחוז אלאנבאר (סוכנות הידיעות העיראקית, 23 ביוני 2019).
כוח של "פלוגות השלום" במהלך פעילות ביטחונית בעיראק.      כוח ממונע של צבא עיראק במהלך הפעילות הביטחונית (סוכנות הידיעות העיראקית, 23 ביוני 2019).
מימין: כוח של “פלוגות השלום” במהלך פעילות ביטחונית בעיראק. משמאל: כוח ממונע של צבא עיראק במהלך הפעילות הביטחונית (סוכנות הידיעות העיראקית, 23 ביוני 2019).
  • מחוז צלאח אלדין: כוח של המשטרה הפדרלית העיראקית איתר ונטרל שלושה מטעני חבלה בעיר סאמראא’ (אלסומריה, 23 ביוני 2019).
  • מחוז נינוא: צבא עיראק הודיע, כי בפעילות ביטחונית שקיים במחוז נינוא, הוא השמיד עשר מנהרות ומחסנים לוגיסטיים של דאעש (אמאן דסתור, 23 ביוני 2019).
חצי- האי סיני ומצרים
פעילות דאעש בצפון חצי- האי סיני
  • נמשכות התקפות דאעש בצפון חצי- האי סיני נגד כוחות הביטחון המצרים:
    • 22 ביוני 2019: בוצע ירי לעבר פועלים מצריים בעת שעבדו בשדה התעופה של אלעריש. בשדה התעופה נבנית חומה המקיפה את השדה במטרה להגן עליו מפני תקיפות ארגוני הטרור. לאחר הירי הציתו התוקפים את מכוניותיהם של הפועלים ונמלטו מהזירה. ארבעה פועלים נהרגו ושמונה נפצעו (ערוץ אלערבי TV המצרי, אלערבי אלג’דיד, 22 ביוני 2019). דאעש קיבל אחריות על האירוע. בהודעת קבלת האחריות נאמר, כי פעילי דאעש תקפו חיילי צבא מצרים, שאבטחו פועלים שעסקו בהקמת ביצורים סביב שדה תעופה אלעריש. כתוצאה מחילופי האש נהרגו ונפצעו עשרה פועלים (אעמאק, 24 ביוני 2019).
    • 19 ביוני 2019: צלף של דאעש הרג חייל מצרי במחסום דרומית לרפיח. מחוז סיני של דאעש קיבל אחריות על הפיגוע (טלגרם, 21 ביוני 2019).
    • 20 ביוני 2019: דאעש הפעיל מטען-חבלה נגד כלי-רכב לסילוק מוקשים מערבית לאלעריש. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו. מחוז סיני של דאעש קיבל אחריות לביצוע פיגוע (טלגרם, 20 ביוני 2019).
    • 25 ביוני 2019: פעילי דאעש ביצעו מספר התקפות בו זמנית נגד מספר עמדות של צבא מצרים בעיר אלעריש. דאעש קיבל אחריות (טלגרם, 25 ביוני 2019). על-פי דיווח של ערוץ אלג’זירה, ששה אנשי כוחות הביטחון המצריים נהרגו ועשרה נפצעו בסדרת ההתקפות מתוזמנות בשעת לילה מאוחרת נגד כוחות הביטחון המצריים באלעריש. ההתקפות כוונו נגד מחסומים, שהציבו כוחות הביטחון המצריים בדרום העיר ובמרכזה. “מקור ביטחוני” מסר כי חמישה מהתוקפים נהרגו ושבעה נעצרו (אלג’זירה, 25 ביוני 2019; אלערביה, 25 ביוני 2019).
    • שבועון דאעש אלנבא’ דיווח, כי ב-13 ביוני 2019 עצרו פעילי מחוז סיני שני תושבי אלעריש, עורכי דין בבית המשפט העליון לערעורים, במחסום שהציבו פעילי דאעש ממערב לאלעריש. נמסר כי שני עורכי הדין יועברו לבית משפט שרעי (הלכתי) של דאעש ויועמדו לדין באשמת שיתוף פעולה עם בתי המשפט המצרים ועם “חוקי הכפירה” (אלנבא’, 20 ביוני 2019).
קמפיין חידוש שבועת האמונים למנהיג דאעש
  • מחוז סיני של דאעש פרסם ב-19 ביוני 2019 סרטון תחת הכותרת “התוצאות [הברוכות] יהיו לטובת אלה הדבקים [בדת האסלאם]”. קדם לסרטון זה פרסום בשבוע סרטון שעבר של של מחוז מערב אפריקה, שנשא אותה כותרת. בסרטון נראית קבוצת פעילי דאעש בסיני, שחידשה את שבועת האמונים שלה למנהיג דאעש. אחד הפעילים נראה נושא טיל כתף. בראש הקבוצה עומד דובר, המכונה אבו ג’עפר אלאנצארי, שקרא למוסלמים המאמינים להצטרף לדאעש ולבצע את הג’האד כפי שהורה אללה למאמינים. הוא ציין כי נחישות פעילי הארגון בסיני עצומה, שכן הם יודעים כי אללה הבטיח את הניצחון למאמינים. בסרטון שולבו גם קטעי ארכיון, שתיעדו לחימה ואימונים של פעילי דאעש בחצי האי סיני (טלגרם, 19 ביוני 2019).

בוצת פעילי דאעש בסיני בראשה פעיל המכונה אבו ג'עפר אלאנצארי
(טלגרם, 19 ביוני 2019).
קבוצת פעילי דאעש בסיני בראשה פעיל המכונה אבו ג’עפר אלאנצארי
(טלגרם, 19 ביוני 2019).

פעילות דאעש ברחבי העולם
מחוז מערב אפריקה

התקפת דאעש נגד בסיס צבא ניגריה

  • סוכנות אעמאק של דאעש דיווחה כי פעילי מחוז מערב אפריקה של דאעש תקפו ב-17 ביוני 2019 בסיס של צבא ניגריה בעיירה ע’ג’ירם (GAJIRAM), במדינת בורנו, שבצפון מזרח ניגריה (לא הרחק מגבול צ’אד, קמרון וניז’ר). 12 חיילים ניגרים נהרגו ונפצעו והבסיס נשרף. פעילי דאעש נסוגו ממקום ההתקפה בשלום (טלגרם , 19 ביוני 2019). על פי סוכנות רויטרס בוצעה ההתקפה ע”י “חמושים” (קרוב לוודאי, פעילי דאעש), שהגיעו לבסיס במשאיות ולחמו בו במשך שלוש שעות. 25 חיילים נהרגו. דובר בשם צבא ניגריה סרב להגיב על ההתקפה.

הדיפת התקפה של חיילי הקואליציה האפריקנית באזור ימת צ’אד

  • מחוז מערב אפריקה של דאעש הודיע על הדיפת מתקפה של חיילי הקואליציה האפריקנית הפועלים במרחב ימת צ’אד. על-פי ההודעה התנהלו חילופי אש בין הצדדים, שבמהלכם ביצע אחד מפעילי דאעש פיגוע התאבדות באמצעות מכונית תופת נגד קבוצה של חיילי הקואליציה. לפחות 15 חיילים נהרגו וכמה נוספים נפצעו (טלגרם, 22 ביוני 2019).

ימת צ'אד (Google Maps).
ימת צ’אד (Google Maps).

עשן מיתמר ממקום ביצוע פיגוע ההתאבדות.     אבו הרירה אלאנצארי, מבצע פיגוע ההתאבדות נגד הקואליציה האפריקאית (טלגרם, 22 ביוני 2019).
מימין: עשן מיתמר ממקום ביצוע פיגוע ההתאבדות. משמאל: אבו הרירה אלאנצארי, מבצע פיגוע ההתאבדות נגד הקואליציה האפריקאית (טלגרם, 22 ביוני 2019).

התקפה של כוח המשימה הרב לאומי נגד דאעש באזור ימת צ’אד

  • כוח המשימה הרב-לאומי המשותף ביצע התקפה נגד פעילי דאעש באזור ימת צ’אד. 42 פעילי דאעש נהרגו בהתקפה. בפעולה נהרג חייל ניגרי אחד ועשרה נפצעו. נמסר כי אלה היו האבדות הכבדות ביותר שנגרמו למחוז דאעש במערב אפריקה בחצי השנה האחרונה (סקאיי ניוז, יורוניוז וסוכנות הידיעות בלומברג, 22 ביוני 2019).

ניז’ר: מבצע צבאי משותף של ארה”ב, צרפת וניז’ר נגד דאעש

  • משרד ההגנה של ניז’ר דיווח, כי 18 פעילי דאעש נהרגו וחמישה נלקחו בשבי, במבצע צבאי נרחב שביצעו ארה”ב, צרפת וניז’ר. המבצע התנהל בין ה-8 ועד ה-18 ביוני 2019 בצפון המדינה, סמוך לגבול עם מאלי. המבצע כוון נגד פעילי דאעש, שהיו מעורבים בהריגת 28 חיילי צבא ניז’ר במארב. בהודעת משרד ההגנה נמסר, כי לצבא ניז’ר לא היו אבדות בנפש. צרפת אישרה את קיום המבצע (BBC, אלנהאר, 20 ביוני 2019; אלחיאת, 21 ביוני 2019). דוברת פיקוד אפריקה של צבא ארה”ב מסרה, כי כוחות ארה”ב לא היו מעורבים במבצע (אינדיפנדנט, 21 ביוני 2019).

קמרון: התקפה נגד צבא קמרון בקרבת הגבול עם ניגריה

  • מחוז מערב אפריקה הודיע, כי פעילי דאעש תקפו ב-17 ביוני 2019 חיילי צבא קמרון בעיר פותוקול (Forokol), שבקרבת הגבול עם ניגריה. כמה מהחיילים נפצעו (מחוז מערב אפריקה, 19 ביוני 2019). דובר צבאי ניגרי מסר כי חמישה פעילי דאעש נהרגו ואחד נפל בשבי בניסיון נפל לתקוף בסיס צבא בנגומה, שבקרבת גבול קמרון עם ניגריה וצ’אד (כלי תקשורת מערביים, 22 ביוני 2019).

אזור נגומה, שבקרבת הגבול של קמרון עם ניגריה וצ'אד 
(Google Maps).
אזור נגומה, שבקרבת הגבול של קמרון עם ניגריה וצ’אד
(Google Maps).

קונגו: תקיפת מחנה של צבא קונגו

  • פעילי דאעש תקפו ב-24 ביוני 2019 מחנה של צבא קונגו באזור בני, שבקרבת הגבול עם אוגנדה. הפעילים ניהלו חילופי-אש עם חיילי צבא קונגו. תשעה חיילים נהרגו וכמה נפצעו. פעילי דאעש תפסו נשק ותחמושת מסוגים שונים ושבו לעמדותיהם בשלום (טלגרם, 25 ביוני 2019).

אזור בני, לא הרחק מגבול קונגו-אוגנדה (Google Maps).
אזור בני, לא הרחק מגבול קונגו-אוגנדה (Google Maps).

בורקינה פאסו

  • שריף סי, שר ההגנה של בורקינה פאסו, דיווח, כי ב-18 ביוני 2019 תקפו “פעילי טרור” אזרחים בכפר הנמצא כשבעים ק”מ מדרום לגבול עם מאלי. 17 אזרחים נהרגו בתקיפה. שר ההגנה הוסיף כי נעשות הכנות לפתיחת מבצע צבאי רחב היקף, שמטרתו לאתר את התוקפים ולאבטח את האזור (France 24, 20 ביוני 2019).
  • בתקשורת הצרפתית דווח, כי מאז שנת 2015 נהרגו בבורקינה פאסו למעלה מארבע מאות בני אדם בהתקפות גרילה. נמסר כי צרפת פרסה 4,500 חיילים במאלי, בבורקינה פאסו, ניז’ר וצ’אד במגמה לסייע לצבאות המקומיים במאבק בג’יהאדיסטים. בורקינה פאסו הצטרפה לאחרונה לארבע מדינות הסאחל: צ’אד, מאלי, מאוריטניה וניז’ר ביוזמה להקמת כוח משותף המונה 5,000 חיילים למאבק בטרור בתמיכת צרפת (France 24, 20 ביוני 2019).

צ’צ’ניה

  • ב-23 ביוני 2019 ביצע פעיל דאעש פיגוע בגרוזני, בירת צ’צ’ניה. על מהותו של הפיגוע קיימות שתי גרסאות סותרות:
    • הגרסה הרוסית: על פי הגרסה הרוסית עצרו שוטרים כלי רכב לבדיקת מסמכים, בקרבת מעונו של נשיא צ’צ’ניה קדירוב. נהג הרכב, שהיה חמוש בסכין, דקר שוטר שהיה במחסום ולוחם של המשמר הלאומי הצ’צ’ני, שהזדמן למקום. הדוקר שנורה ונהרג זוהה כתושב מקומי, בן 23. בכלי רכבו אותר רובה ציד (רוסיה היום, 24-23 ביוני 2019).
    • גרסת דאעש: מחוז הקווקז של דאעש הודיע, כי פעיל הארגון המכונה עבדאללה הצ’צ’ני, הצליח להגיע לכניסה לארמון הנשיאות של נשיא צ’צ’ניה, רמזאן קדירוב. הוא ניהל חילופי-אש עם הקצינים ואנשי הביטחון המאבטחים את הארמון. כתוצאה מכך, נהרגו ונפצעו מספר קצינים ואנשי ביטחון. לטענת מחוז הקווקז של דאעש, הפעיל הספיק לירות לעבר לשכת הנשיא קדירוב, לפני שנורה ונהרג (טלגרם, 23 ביוני 2019).
הפיליפינים
  • מחוז מזרח אסיה של דאעש פרסם סרטון תחת הכותרת “התוצאות [הברוכות] יהיו לטובת אלה הדבקים [בדת האסלאם]”. בסרטון נראית קבוצת פעילי דאעש, ככל הנראה בדרום הפיליפינים, שחידשו את שבועת האמונים שלהם למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע’דאדי. ברקע נשמעו דבריו של פעיל המכונה שיח’ אבו עבדאללה אלתאנומי. הוא הביע בדבריו תקווה ש”אללה ישמור על לוחמי הג’האד, ובמיוחד בפיליפינים” וקרא למי שעדיין לא נשבע את שבועת האמונים למנהיג דאעש למהר לעשות כן. בסוף הסרטון, שולבו קטעי תיעוד לחימה נגד הצבא הפיליפיני בלנאו דל סור (lanao del sur), שבמינדנאו (בדרום הפיליפינים) (אלאנצאר, 22 ביוני 2019). 
אפגניסטאן
  • מחוז ח’ראסאן של דאעש פרסם שורת הודעות קבלת אחריות על התקפות, שביצעו פעיליו נגד אנשי הטאלבאן בחבל קונאר, שבמזרח אפגניסטאן. ההתקפות נמשכו כשלוש שעות. דאעש דיווח כי 32 פעילי טאלבאן נהרגו ונפצעו (טלגרם, 20-19 ו-25 ביוני 2019).
  • מחוז ח’ראסאן של דאעש הודיע כי ב-20 ביוני 2019 הפעילו פעילי הארגון מטען-חבלה נגד כלי רכב של מיליציה התומכת בממשלה בעיר ג’לאלאבאד. שני לוחמי מיליציה נהרגו ושניים נוספים נפצעו (טלגרם, 20 ביוני 2019).
פקיסטאן
  • מחוז פקיסטאן של דאעש הודיע כי ב-19 ביוני 2019 ביצעו פעילי הארגון ירי לעבר מפקד שיעי בעיר קראצ’י. המפקד השיעי נהרג (טלגרם, 20 ביוני 2019).
סומליה
  • מחוז סומליה של דאעש הודיע כי ב-19 ביוני 2019 ביצעו פעילי הארגון ירי לעבר איש משטרה סומלי בשוק, שבבירה מוגדישו. איש המשטרה נהרג (טלגרם, 20 ביוני 2019).
  • מחוז סומליה של דאעש הודיע כי ב-20 ביוני 2019 ביצעו פעילי הארגון ירי לעבר איש משטרה סומלי בעיר בוסאסו, שלחופי מפרץ עדן בצפון מזרח סומליה. איש המשטרה נהרג (טלגרם, 21 ביוני 2019). העיר בוסאסו מהווה מוקד לפיגועים של מחוז סומליה.
פעילות סיכול ומנע
לכידת מנהיג דאעש בתימן ע”י כוחות סעודים מיוחדים
  • דובר הקואליציה הערבית (הפועלת בתימן נגד המורדים החות’ים), עקיד (אלוף-משנה) תרכי אלמאלכי, הודיע, כי כוחות מיוחדים סעודים לכדו ב-3 ביוני 2019 את אמיר (מנהיג) דאעש בתימן המכונה אבו אסאמה אלמהאג’ר. יחד עימו נתפסו שלושה פעילי דאעש נוספים. הבית בו שהו הארבעה יחד עם שלוש נשים ושלושה ילדים, היה תחת מעקב. המבצע ארך עשר דקות במהלכו הוחרמו אמצעי לחימה, תחמושת ומכשירי קשר (אלערביה, 25 ביוני 2019).

אמיר דאעש בתימן ושלושה פעילי דאעש נוספים מובלים על-ידי חיילי כוחות סעודים מיוחדים לאחר לכידתם בתימן (סוכנות הידיעות הסעודית, על-פי אלערביה, 25 ביוני 2019).
אמיר דאעש בתימן ושלושה פעילי דאעש נוספים מובלים על-ידי חיילי כוחות סעודים מיוחדים לאחר לכידתם בתימן (סוכנות הידיעות הסעודית, על-פי אלערביה, 25 ביוני 2019).

הריגת שני פעילי דאעש בדגסטאן
  • התקשורת הרוסית דיווחה, כי ב-23 ביוני 2019 נהרגו שני פעילי דאעש בדגסטאן, אשר תכננו לבצע פיגועים נגד רשויות אכיפת החוק. נמסר, כי כוחות הביטחון ניסו לעצור מכונית שבה נסעו השניים. השניים נורו לאחר שפתחו באש על כוחות הביטחון. ברשותם נמצאו מקלע ורובה (טאס, 23 ביוני 2019). המכונה 

[1] טכנולוגיה המכונה GPRS  General Packet Radio Service משמשת להעברת מידע וניווט ברשת סלולארית. זוהי טכנולוגיה אחות ל-GSM (Global System for Mobile Communications) המשמשת לניהול שיחות (אתר it still works).