מבט לג’האד העולמי (27 בדצמבר 2018 – 2 בינואר 2019)

הנשיא טראמפ נפגש עם חיילים אמריקאים בעת ביקורו בעיראק (מחלקת ההגנה של ארה

הנשיא טראמפ נפגש עם חיילים אמריקאים בעת ביקורו בעיראק (מחלקת ההגנה של ארה"ב, 26 בדצמבר 2018)

כוחות אמריקאים במנבג' (ערוץ אלג'זירה על בסיס סוכנות הידיעות הסורית סמארט, 28 בדצמבר 2018

כוחות אמריקאים במנבג' (ערוץ אלג'זירה על בסיס סוכנות הידיעות הסורית סמארט, 28 בדצמבר 2018

כוחות צבא תורכיים נעים לעבר מנבג' (אוריינט ניוז, 30 בדצמבר 2018)

כוחות צבא תורכיים נעים לעבר מנבג' (אוריינט ניוז, 30 בדצמבר 2018)

מרואן אלפתיח חבר ב

מרואן אלפתיח חבר ב"מועצה הדמוקרטית של סוריה", שנורה למוות ע"י דאעש (זמאן אלוצל, 30 בדצמבר 2018).

אוטובוס התיירים מפונה מזירת הפיגוע (www.yawmiyetna.com, 31 בדצמבר 2018)

אוטובוס התיירים מפונה מזירת הפיגוע (www.yawmiyetna.com, 31 בדצמבר 2018)

עיקרי אירועי השבוע
  • כשבועיים לאחר הודעת הנשיא טראמפ על הוצאת החיילים האמריקאים מסוריה הועתקה תשומת הלב של השחקנים המרכזיים בזירה הסורית למזרח ולצפון סוריה. להלן עיקרי תמונת המצב בשטח:
    • בעיר הג’ין ובסביבתה נמשכת המערכה שמנהלים כוחות SDF נגד דאעש בסיוע אווירי של ארה”ב ומדינות הקואליציה. נראה כי כוחות SDF השתלטו על העיר. על פי דיווח תקשורתי (הטעון אימות) הם החלו להתקדם דרומה, לעבר העיירה אלכשמה, שמדרום להג’ין, בכך מאיים SDF להשתלט על חלקה הצפוני של המובלעת שבשליטת דאעש. גם חיל האוויר העיראקי תקף השבוע יעדי דאעש שבדרום המובלעת.
    • העיר מנבג’, שבשליטת הכורדים, הממוקמת ממערב לפרת, זוכה לתשומת לב מדינית וצבאית רבה בעקבות הצהרת טראמפ. הכורדים, החוששים ממהלך כוח תורכי נגדם, הגיעו להסדר עם המשטר הסורי לפיו צבא סוריה יכנס לעיר והכוחות הכורדים ייסוגו ממנה. כוח של צבא סוריה הגיע לאחד מפרברי העיר והניף את דגל סוריה אך בניגוד להודעת דובר צבא סוריה העיר עדיין בשליטת הכורדים (והאמריקאים ממשיכים לקיים בה נוכחות). בכלי תקשורת ערביים דווח, כי הושג הסכם רוסי-תורכי לפיו צבא סוריה לא ייכנס לעיר והשליטה עליה תועבר למנהלה אזרחית, שאינה מזוהה עם הכוחות הכורדים (הדיווחים הללו טעונים אימות).
    • במרחב אדלב נמשכות תקריות בין צבא סוריה לארגונים ג’האדיסטים אך עצימותן ירדה (באופן זמני?), זאת לנוכח העתקת תשומת הלב הסורית (והרוסית) למזרח סוריה (עמק הפרת) ולאזור שממערב לפרת (העיר מנבג’). השבוע ביצעו מטוסים רוסיים תקיפות אוויריות חריגות נגד יעדים ג’האדיסטים מדרום מערב לאדלב לאחר שורת התקפות נגד צבא סוריה.
  • על פי התקשורת הערבית החלו האמריקאים לפנות את חייליהם מסוריה לחבל כורדיסטאן שבעיראק. נשיא ארה”ב ודוברים אמריקאים שיגרו השבוע כמה מסרים מרגיעים. הודגש, כי היציאה תתבצע לאט, בצורה מבוקרת ובאופן מתואם (ארבעה חודשים, על פי הניו יורק טיימס, המסתמך על פקידי ממשל). נשיא ארה”ב הודיע בעת ביקורו בעיראק, כי לאחר היציאה מסוריה תישאר הנוכחות הצבאית האמריקאית בעיראק וציין כי חיל האוויר האמריקאי עשוי לפעול מעיראק, אם יוחלט לתקוף בסוריה. סוכנות רויטרס דיווחה כי משרד ההגנה האמריקאי שוקל שימוש בצוותי כוחות מיוחדים שבסיסם בעיראק כדי לפגוע בפעילי דאעש בסוריה.
  • דאעש ממשיך בקמפיין שבמסגרתו נקראים תומכיו בחו”ל, בדגש על מדינות המערב, לבצע פיגועים מהלך חופשת החגים. בפועל בוצע פיגוע דקירה (מנצ’סטר שבבריטניה) העשוי להתפרש כ”פיגוע השראה” שמבצעו נענה לקריאות דאעש (הגם שדאעש לא קיבל עדיין אחריות לביצוע פיגוע) בנוסף לכך, בוצעו שני פיגועים נוספים, שדאעש לא קיבל עליהם אחריות: הפעלת מטען חבלה נגד אוטובוס תיירים באזור הפירמידות במצרים (שני הרוגים, עשרה פצועים); הפועלת מטען חבלה במרכז קניות בדרום הפיליפינים (שני הרוגים, 28 פצועים).
הודעת הנשיא טראמפ על הוצאת החיילים האמריקאים מסוריה (השלמה)
  • במהלך ביקור שערך אצל החיילים האמריקאים המוצבים בעיראק (26 בדצמבר 2018) התייחס הנשיא טראמפ להחלטתו להוציא את החיילים האמריקאים מסוריה. בשיחה עם הכתבים, שניהל בבסיס חיל האוויר אלאסד, שממערב לבגדאד, אמר טראמפ, כי ארה”ב תישאר בעיראק. הוא הוסיף, כי אם ארה”ב תחליט לפעול בסוריה היא תעשה שימוש בבסיס שבו ביקר. סוכנות רויטרס דיווחה, כי נסיגה מלאה של החיילים האמריקאים מסוריה תותיר 5,200 אנשי צבא אמריקאים בעיראק. עוד נמסר כי משרד ההגנה האמריקאי שוקל להשתמש בצוותים של כוחות מיוחדים שבסיסם בעיראק כדי לפגוע בפעילי דאעש בסוריה (רויטרס, 26 בדצמבר 2018).
  • סוגיה נוספת אשר נדונה במשרד ההגנה האמריקאי הינה אמצעי הלחימה שבידי חיילי צבא ארה”ב בסוריה. מפקדי הצבא המליצו, כי יש לאפשר לכוחות הכורדים הנלחמים בדאעש להחזיק באמצעי הלחימה האמריקאים המצויים בסוריה. לטענת אחד המפקדים יהיה בלתי אפשרי לאסוף את כל כלי הנשק ולכן יש להשאיר אותם בידי הלוחמים הכורדים. המלצה זאת מהווה חלק מתכנית היציאה מסוריה הנדונה עתה במשרד ההגנה. הנשיא טראמפ צפוי לקבל את המלצות משרד ההגנה בימים הקרובים (רויטרס, 29 בדצמבר 2018)[1].
מרחב אדלב
נמשכות התקריות במרחב אדלב, אף כי בעצימות נמוכה
  • גם השבוע נמשכו התקריות במרחב אדלב בין צבא סוריה לארגונים הג’האדיסטים. עם זאת, התרשמותנו היא שעצימות התקריות ירדה לנוכח העתקת תשומת הלב הסורית למזרח ולצפון (אזור העיר מנבג’), בעקבות הצהרת הנשיא טראמפ.
  • עיקרי התקריות:
    • ב-26 בדצמבר 2018 תקפו פעילי חדר מבצעים “עורר את המאמינים” (המזוהה עם ארגון אלקאעדה) מספר עמדות של צבא סוריה באזור הר הכורדים (מצפון-מזרח לאללאד’קיה). נטען כי, בפעולה נהרגו למעלה משלושים חיילי צבא סוריה ורבים נוספים נפצעו (חדר מבצעים “עורר את המאמינים”, 26 בדצמבר 2018).
    • צבא סוריה ביצע ירי ארטילרי לעבר עמדות של המטה לשחרור אלשאם באזור העיירה מורכ, כ-25 ק”מ מצפון לחמאה. פעילים רבים נהרגו ונפצעו ועמדות מבוצרות של הארגון הושמדו (סאנא, 30 בדצמבר 2018).
    • ב-31 בדצמבר 2018 ביצע חדר המבצעים “עורר את המאמינים” ירי קטיושות לעבר עמדות ומפקדות של צבא סוריה, 22 ק”מ מדרום לעיר ג’סר אלשע’ור.
  • בתקשורת הרוסית דווח, כי ב-30 בדצמבר 2018 ביצעו מטוסי קרב רוסיים תקיפות אוויריות נגד יעדים בשתי עיירות, במרחב שממערב לעיר ג’סר אלשע’ור (כשלושים ק”מ מדרום-מערב לאדלב). התקיפות בוצעו לאחר שורת התקפות של ארגונים ג’האדיסטים במרחב הכפרי שמצפון לאללאד’קיה נגד עמדות של צבא סוריה והכוחות המסייעים לו. דווח כי לאחר התקיפות האוויריות ביצע צבא סוריה ירי רקטות לעבר האזור שממערב לג’סר אלשע’ור ולעבר צירים בהר הכורדים (ענב בלדי, 31 בדצמבר 2018).
מזרח סוריה
המערכה על הג’ין (עדכני ל-1 בינואר 2019)

השבוע נמשכה הלחימה בין כוחות SDF לדאעש בעיר הג’ין וסביבתה, כשברקע הצהרת הנשיא טראמפ על הוצאת החיילים האמריקאים מסוריה. ב-30 בדצמבר 2018 דווח כי כוחות SDF כבשו את הג’ין במלואה (אלדרר אלשאמיה,30 בדצמבר 2018). כוחות SDF הדפו התקפות נגד של דאעש. דווח, כי במקביל מתקיימים קרבות עזים באזור העיירה אלכשמה, 11 ק”מ מדרום מזרח להג’ין. כוחות SDF מאיימים איפא להשתלט על חלקה הצפוני של המובלעת שבשליטת דאעש ולדחוק אותו דרומה, לכיוון אלבוכמאל. מטוסי מדינות הקואליציה ממשיכים להעניק סיוע אווירי לכוחות הכורדים וממלאים תפקיד חשוב במערכה שמנהל SDF. כמו כן ממשיך חיל האוויר העיראקי לתקוף מטרות דאעש, במרחב אלבוכמאל.

  • ב-28 בדצמבר וב-30 בדצמבר 2018 תקפו כוחות SDF עמדות של דאעש בעיר הג’ין ובסביבתה. העימותים בין הצדדים נמשכו מספר שעות. מספר פעילי דאעש נהרגו ונפצעו והשאר נמלטו. דאעש ביצע התקפות נגד אך נבלם. פעילי הארגון ירו אש צלפים ושיגרו פצצות מרגמה. כוחות SDF דיווחו, כי עשרות פעילי דאעש נהרגו ורבים נוספים נפצעו. צוותי הנדסה קרבית של כוחות SDF נטרלו מוקשים, שהוטמנו ע”י דאעש בעיר הג’ין ובסביבותיה. מטוסי מדינות הקואליציה ביצעו תקיפות אוויריות אינטנסיביות נגד עמדות של דאעש (SDF Press, 28 ו-30 בדצמבר 2018). ב-31 בדצמבר 2018 ביצע דאעש התקפות נגד עמדות SDF מדרום מזרח להג’ין. דווח על ארבעה הרוגים לדאעש (ANHA, מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 31 בדצמבר 2018).

לוחם כוחות SDF משגר פצצת מרגמה לעבר עמדות של דאעש באזור הג'ין (SDF Press, 30 בדצמבר 2018).
לוחם כוחות SDF משגר פצצת מרגמה לעבר עמדות של דאעש באזור הג’ין
(SDF Press, 30 בדצמבר 2018).

  • מדיווחי אתר חדשות סורי המתמקד בדיווחים על מרחב דיר אלזור עולה, כי כוחות SDF החלו להתקדם מהעיר הג’ין דרומה. נמסר כי הכוחות כבשו מידי דאעש את העיירות אבו אלח’אטר (כשני ק”מ מדרום-מזרח להג’ין) ואבו אלחסן (כשישה ק”מ מדרום-מזרח להג’ין) והם מתקדמים עתה לכיוון העיירה אלכשמה (11 ק”מ מדרום-מזרח להג’ין). התקדמות כוחות SDF דרומה מתבצעת בסיוע תקיפות מהאוויר וירי ארטילרי של כוחות מדינות הקואליציה (דיר אלזור 24, 29 בדצמבר 2018). ב-31 בדצמבר 2018 דווח על קרבות עזים בין כוחות SDF לדאעש בעיירה אלכשמה (חשבון הטוויטר דיר אלזור 24, 31 בדצמבר 2018).
תקיפות חיל האוויר העיראקי
  • ב-31 בדצמבר 2018 ביצעו מטוסי קרב עיראקים מספר תקיפות אוויריות נגד עמדות ומבנים של דאעש בעיירה אלסוסה, כשבעה ק”מ מצפון-מזרח לאלבוכמאל (חשבון הטוויטר דיר אלזור 24, ערוץ אלערביה אלחדת’, 31 בדצמבר 2018). יום קודם לכן, ב-30 בדצמבר 2018, דווח כי גם מטוסי מדינות הקואליציה ביצעו מספר תקיפות אוויריות נגד פעילי דאעש בעיירה (חשבון הטוויטר דיר אלזור 24, 30 בדצמבר 2018).
אבידות לדאעש ול-SDF
  • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי מאז תחילת ההתקפה נגד מובלעת דאעש ב-10 בספטמבר 2018 נהרגו 1,050 פעילי דאעש ו-565 לוחמי SDF (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 30 בדצמבר 2018).
צפון סוריה
המאבק על השליטה בעיר מנבג’, שממערב לפרת

השבוע הועתקה תשומת הלב למאבק על השליטה בעיר מנבג’, שממערב לפרת, במה שנראה כתחילתו של מרוץ להשתלטות על שטחים, שבידי הכוחות הכורדים ממערב לפרת. בעקבות הצהרת הנשיא טראמפ, ועל רקע איומי הנשיא ארדואן, פנו הכורדים למשטר הסורי והגיעו עמו להסדר לפיו צבא סוריה ייכנס למנבג’ והכוחות הכורדים ייסוגו ממנה. כמו כן דווח, כי במסגרת ההסדר שהושג יועבר סכר תשרין שעל הפרת לידי המשטר הסורי[2]. בשטח תמונת המצב עדיין אינה ברורה: דובר מטעם צבא סוריה מסר כי הצבא נכנס למנבג’ והניף בה את דגל סוריה. אולם בפועל נראה כי הדגל הונף באחד מפרברי מנבג’ והעיר עדיין איננה בשליטת המשטר הסורי. נראה כי כוחות אמריקאים עדיין נמצאים בעיר והכוחות הכורדים עדיין לא התפנו ממנה. ברקע עומדות ידיעות כי הושג הסכם רוסי-תורכי לפיו תועבר השליטה על העיר למינהלה אזרחית שאינה מזוהה עם הכוחות הכורדים.

 

צבא סוריה מתקדם למנבג' ולעבר סכר תשרין כוחות התורכיים (בירוק) מתקדמים לעבר מנבג' מצפון (חשבון הטוויטר abduljabbar1612, 30 בדצמבר 2018).
צבא סוריה מתקדם למנבג’ ולעבר סכר תשרין כוחות התורכיים (בירוק) מתקדמים לעבר מנבג’ מצפון (חשבון הטוויטר abduljabbar1612, 30 בדצמבר 2018).

  • דובר מטעם הכוחות המזויינים הסורים הודיע, כי צבא סוריה נכנס לעיר מנבג’ והניף בה את דגל סוריה. רוסיה ואיראן ברכו על ההודעה הסורית. מנגד, טען נשיא תורכיה, כי הודעת המשטר הסורי אינה אלא מלחמה פסיכולוגית, שאין בה אמת, ואיים “ללמד את החמושים הכורדים לקח” (סאנא, 28 בדצמבר 2018; Syria TV, 28 בדצמבר 2018; ספוטניק, 30 בדצמבר 2018). בתקשורת המערבית דווח, כי צבא סוריה נמצא בפאתי מנבג’ אך אין עדויות מצולמות לפיהן הוא נכנס לתוכה (הגארדיאן, 28 בדצמבר 2018). כמו כן דווח על נוכחות של כוח רוסי בקרבת מנבג’ (אלאח’באר, 28 בדצמבר 2018). סוכנות הידיעות ספוטניק פרסמה תמונה בה נראה דגל סוריה מונף על סכר תשרין (ספוטניק, 30 בדצמבר 2018).
דגל סוריה מונף על-ידי צבא סוריה. לטענת ערוץ אלמיאדין, התמונות צולמו מתוך העיר מנבג', אך נראה כי שמדובר בפאתי העיר (אלמיאדין, 28 בדצמבר 2018)   כוחות תורכיים הנושאים את דגל תורכיה מעבר לגבול הסורי לא הרחק ממנבג' (Syria TV, 28 בדצמבר 2018).
מימין: דגל סוריה מונף על-ידי צבא סוריה. לטענת ערוץ אלמיאדין, התמונות צולמו מתוך העיר מנבג’, אך נראה כי שמדובר בפאתי העיר (אלמיאדין, 28 בדצמבר 2018) משמאל: כוחות תורכיים הנושאים את דגל תורכיה מעבר לגבול הסורי לא הרחק ממנבג’ (Syria TV, 28 בדצמבר 2018).
דיווחים על הסכם בין רוסיה לתורכיה בעניין מנבג’
  • ב-28 בדצמבר 2018 דיווחה סוכנות רויטרס, כי כוח תורכי וארגוני המורדים הפועלים בחסות תורכית נעים לעבר מנבג’ במטרה “לשחרר אותה”. נמסר כי באזור מנבג’ נמצאים כ-8,000 לוחמים המזוהים עם צבא סוריה החופשי, הנתמך ע”י תורכיה (Syria TV, 31 בדצמבר 2018; אוריינט ניוז, 31-30 בדצמבר 2018). מנגד, דיווחה סוכנות הידיעות ח’טוה ב-30 בדצמבר 2018 כי תורכיה הורתה לארגוני המורדים שבחסותה לסגת מקרבת העיר מנבג’. על פי אותו דיווח, בעקבות פגישה שהתקיימה בין נציגים רוסיים ותורכיים סוכם שתורכיה לא תפתח במבצע צבאי במזרח הפרת. על פי דיווחים באלג’זירה הושג בפגישה הסכם רוסי-תורכי להסדרת המצב במנבג’. על פי ההסכם צבא סוריה לא ייכנס לעיר והשליטה עליה תועבר למינהלה אזרחית, שאינה מזוהה עם אף גורם צבאי כורדי. על פי ההסכם האופוזיציה הסורית הנתמכת ע”י תורכיה (קרי, ארגוני המורדים שבחסות תורכיה) תציג מועמדים למינהלת העיר (אלג’זירה, 31 בדצמבר 2018).
  • להערכתנו יתכן, שהמדובר בהסכם שהושג בפגישה שהתקיימה ברוסיה ב-29 בדצמבר 2018 בין סרגי שוויגו, שר ההגנה הרוסי, ומבלוט צ’אבושאוע’לו שר החוץ התורכי. משרד ההגנה הרוסי הודיע, כי השנים דנו בסוגיות הנוגעות למצב בסוריה ובכלל זה נסיגת הכוחות האמריקאים מסוריה והמצב באדלב. שר ההגנה הרוסי ציין בתחילת הפגישה כי “זוהי הזדמנות נהדרת לדון במצב באדלב, באזורי האי הסלמה, בהסכמים שהושגו באיסטנבול, הצעדים שנעשו בעקבות ההסכמים, ובכל הנוגע למה שמתרחש מזרחית לפרת” (אתר משרד ההגנה הרוסי, 29 בדצמבר 2018). 
הריגת פעיל כורדי בכיר ע”י דאעש
  • דאעש קיבל אחריות להריגת מרואן אלפתיח, מפקד בכיר ב-SDF (מחוז אלשאם-אלחסכה, 30 בדצמבר 2018). מקורות כורדים מסרו כי הוא נורה ונהרג בעת שנסע בכביש בין דיר אלזור לאלחסכה (כורדיסטן 24, 24 בדצמבר 2018), מדובר בחבר “המועצה הדמוקרטית של סוריה”, שהינה הזרוע הפוליטית של SDF. מרואן אלפתיח שימש בתפקידים בכירים נוספים במוסדות האוטונומיה הכורדית שבמזרח סוריה (זמאן אלוצל, 30 בדצמבר 2018).
דרום סוריה
בכיר בארגון “שומרי הדת” (המזוהה עם אלקאעידה) נהרג באזור דרעא
  • פעיל ג’האדיסטי בכיר המכונה אבו ג’לביב הירדני (שמו האמתי הוא איאד אלטובאסי) נהרג לאחרונה באזור דרעא בעת שניסה להסתנן לירדן[3]. יחד עמו היו שלושה פעילים נוספים. אבו ג’לביב הירדני היה מבכירי המפקדים של ארגון “שומרי הדת” המזוהה עם אלקאעדה שהתפלג מהמטה לשחרור אלשאם[4]. הוא הגיע לאזור דרעא מאזור אדלב, מוקד פעילותו של ארגון “שומרי הדת”. ארגון “שומרי הדת” פרסם הודעת אבל על מותו.

אבו ג'ליביב הירדני, בכיר בארגון "שומרי הדת", שנהרג בעת שניסה להסתנן מדרעא לירדן (סוכנות מא'תה המזוהה עם דאעש, 28 בדצמבר 2018).
אבו ג’ליביב הירדני, בכיר בארגון “שומרי הדת”, שנהרג בעת שניסה להסתנן מדרעא לירדן (סוכנות מא’תה המזוהה עם דאעש, 28 בדצמבר 2018).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעולות טרור וגרילה של דאעש
  • להלן עיקרי פעולות הטרור והגרילה שביצע דאעש בשבוע האחרון (על בסיס הודעות קבלת אחריות של דאעש):
    • מחוז דיאלא:
      • פעילי דאעש תקפו עמדה של משטרת עיראק ממערב לעיר ח’נאקין (ב-28 בדצמבר 2018). על-פי הודעת קבלת האחריות, בהתקפה נהרג שוטר ושוטר נוסף נפצע. העמדה הועלתה באש והושמדו תחמושת וציוד (מחוז אלעראק – דיאלא, 29 בדצמבר 2018)
      • ב-28 בדצמבר 2018 שיגרו פעילי דאעש פצצות מרגמה לעבר עמדה של צבא עיראק כשישים ק”מ צפונית לבעקובה. לא דווח על נפגעים (מחוז אלעראק – דיאלא, 29 בדצמבר 2018).
      • מחוז צלאח אלדין: דאעש הודיע כי פעיליו תקפו שני בתים של “סוכנים” של ממשלת עיראק הקשורים ל”גיוס העממי”, מזרחית לעיר סאמראא’. שני “סוכנים” נהרגו (מחוז אלעראק – דיאלא, 29 בדצמבר 2018).
פעילות כוחות הביטחון העיראקים
  • להלן עיקרי הפעילות, שביצעו כוחות הביטחון העיראקים בשבוע האחרון נגד דאעש (על פי כלי התקשורת העיראקים):
    • מנהלת המודיעין של צבא עיראק חשפה סדנא לייצור טילים מונחים באלקאא’ם, שבמחוז אלאנבאר (בקרבת גבול עיראק-סוריה). נמסר כי בסדנא אותרו שלושה-עשר טילים מונחים, שלושה-עשר מכלי חמצן, שלושה כני שיגור טילים וחומרי נפץ. צוותי הנדסה קרבית פוצצו את אמצעי הלחימה (אלסומריה, 27 בדצמבר 2018).
    • כוחות הביטחון העיראקיים איתרו והשמידו ששה מקומות מסתור של פעילי דאעש בנפת אלחויג’ה, 51 ק”מ ממערב לכרכוכ (סוכנות הידיעות העיראקית, 31 בדצמבר 2018).
    • כוחות הביטחון העיראקיים פתחו במבצע לאיתור חוליות דאעש בצפון מזרח מחוז דיאלא (כ-78 ק”מ מצפון מזרח לבגדאד). חוליות אלו אחראיות להפעלת מטענים וביצוע התקפות באזור (סוכנות הידיעות העיראקית, 31 בדצמבר 2018).
    • מטוסי מדינות הקואליציה ביצעו תקיפה נגד מקום מסתור של דאעש, כ-45 ק”מ מדרום מערב לכרכוכ. התקיפה בוצעה על בסיס מידע מודיעיני, שהועבר על-ידי כוחות הביטחון העיראקים. בתקיפה נהרגו ששה פעילי דאעש (סוכנות הידיעות העיראקית, 30 בדצמבר 2018).
    • כוחות הביטחון העיראקיים איתרו מחבוא ובו עשרות מטעני-חבלהכ-12 ק”מ מצפון מזרח לאלפלוג’ה, שבמחוז אלאנבאר. מטעני החבלה פוצצו באופן מבוקר (סוכנות הידיעות העיראקית, 30 בדצמבר 2018).
    • כוחות “הגיוס העממי” (המיליציות השיעיות בחסות איראן) וכוחות הביטחון העיראקים פתחו במבצע לאיתור פעילי דאעש באזור תכרית, שבמחוז צלאח אלדין (Al-Hashed.net, 30 בדצמבר 2018).
מצרים וחצי-האי סיני
הפעלת מטען חבלה נגד אוטובוס תיירים באלגיזה
  • ב-28 בדצמבר 2018 הופעל מטען חבלה מאולתר באלגיזה, כחמישה ק”מ מדרום מערב לקהיר (אזור הפירמידות). אוטובוס תיירים שעבר במקום נפגע. שני תיירים מווייטנאם נהרגו ועשרה נפצעו. כמו כן נפצעו נהג האוטובוס ונציג חברת התיירות, שניהם אזרחים מקומיים (חשבון הטוויטר של משרד הפנים המצרי, 28 בדצמבר 2018). עד עתה לא אותרה הודעת קבלת אחריות של דאעש.
פעילות דאעש בצפון סיני
  • מחוז סיני של דאעש קיבל אחריות להשמדת כלי רכב צבאי במחסום של צבא מצרים דרומית לשיח’ זויד. על-פי הודעת הארגון, כל נוסעי הרכב נפגעו (מחוז סיני של דאעש, 29 בדצמבר 2018). דובר צבא מצרים הכחיש את קיום האירוע (אלמצרי אליום, 29 בדצמבר 2018).
סיכום המערכה של כוחות הביטחון המצרים נגד דאעש בשנת 2018
  • אתר האינטרנט הבינערבי בואבת אלעין, פרסם אינפוגרף המתבסס על הודעות הצבא המצרי בנוגע להישגיו במלחמה נגד מחוז דאעש בסיני ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2018. על-פי צבא מצרים נהרגו 530 פעילי טרור ו-1,000 “פעילי טרור” וחשודים בפעילות טרור נעצרו. בנוסף, פגעו כוחות הביטחון המצריים בתשתיות של דאעש באמצעות איתור חומרי-חבלה, אופנועים, כלי-נשק, הריסת עמדות והשתלטות על סמים, שככל הנראה מממנים את פעילות דאעש (בואבת אלעין, 28 בדצמבר 2018). למרות זאת, ממשיך מחוז סיני של דאעש לשמור על שרידותו ולבצע פעולות טרור וגרילה נגד כוחות הביטחון המצרים, בעיקר בצפון סיני.
פעולות ג’האדיסטיות במדינות נוספות
פיגוע דקירה במנצ’סטר, בריטניה
  • ב-31 בדצמבר 2018, ערב כניסת השנה החדשה ביצע אדם פיגוע דקירה באמצעות סכין מטבח גדולה בתחנת הרכבת ויקטוריה, שבמנצ’סטר. שלושה בני אדם, וביניהם שוטר, נפצעו. על פי סרטון שפורסם באפליקציית העברת המסרים סנאפצ’אט קרא התוקף “אללה אכבר” בעת שביצע את הפיגוע וגם בעת שהוכנס לניידת משטרה (Mirror, 1 בינואר 2018). על פי סאם קלאק, מפיק ב-BBC שהיה נוכח בתחנת הרכבת בעת פיגוע הדקירה, אמר הדוקר “כל עוד תמשיכו להפציץ את המדינות האלה זה ימשיך לקרות” (סוכנות רויטרס; CNN, 1 בינואר 2018). עד כה לא אותרה הודעת קבלת אחריות של דאעש אך יתכן שהפיגוע בוצע בהשראת הארגון. 
הפעלת מטען חבלה בכניסה למרכז קניות בדרום הפיליפינים
  • ב-31 בדצמבר 2018 הופעל מטען חבלה מאולתר בכניסה למרכז קניות בעיר קוטבאטו (Cotabato City), שבדרום הפיליפינים[5]. כתוצאה מכך, נהרגו שני בני אדם ו-28 נפצעו. מייג’ור ג’נרל סיריליטו סובג’אנה (Major General Cirilito Sobejana), מפקד דיביזיה בצבא הפיליפינים, מסר כי מטען החבלה “הינו בעל חתימה המאפיינת פעילות בהשראת דאעש” (רויטרס, 31 בדצמבר 2018). עד כה לא אותרה הודעת קבלת אחריות של דאעש.

זירת הפיגוע (http://syria.news, 31 בדצמבר 2018).
זירת הפיגוע (http://syria.news, 31 בדצמבר 2018).

פעילות המחוזות השונים של דאעש ברחבי העולם
  • מוסד ההסברה אלחיאת של דאעש פרסם לאחרונה סיכום שבועי של מספר ההרוגים והפצועים שהסבו מחוזות דאעש לאויביהם ברחבי העולם (הסיכום מתייחס לתקופה, שבין ה-20 ל-26 בדצמבר 2018). מספרי האבדות שדאעש נוהג לפרסם הינם מוגזמים ונועדו למטרות תעמולה אך הם נותנים אינדיקציה טובה להיקף הפעילות של מחוזות דאעש ברחבי העולם.
  • על פי הפרסום מירב האבדות היו בעיראק (61) (הדבר תואם את ממצאי מרכז המידע לפיהם דאעש הגביר לאחרונה את התקפות הטרור והגרילה שלו בעיראק). במקום השני נמצאת סוריה (50), שבה מנהל דאעש לחימה נגד SDF במרחב שמצפון לאלבוכמאל אחריהם לוב (31), מערב אפריקה (20), סיני (8), ח’ראסאן (3) וסומלי (2).

סיכום פעילות מחוזות דאעש ברחבי העולם בין 26-20 בדצמבר  2018 (מוסד אלחיאת של דאעש, 27 בדצמבר 2018).
סיכום פעילות מחוזות דאעש ברחבי העולם בין 26-20 בדצמבר
2018 (מוסד אלחיאת של דאעש, 27 בדצמבר 2018).

פעילות סיכול ומנע
  • אתר חדשות גרמני דיווח על מעצר אזרח גרמני בן 18 בעיר המבורג. על פי המשטרה המקומית שימש העצור כגייס מטעם דאעש . הוא פעל אמצעות הרשתות החברתיות באמצעותן הוא גם עודד ביצוע מעשי אלימות נגד קציני משטרה. הרשויות המקומיות אישרו כי נמצאו הוכחות מפלילות נוספות בעת חיפוש, שנערך בדירתו של החשוד, אך סרבו לפרט (Deutsche Welle, 23 בדצמבר 2018).
המלחמה על התודעה
נמשך קמפיין דאעש המעודד את תומכיו לבצע פיגועים בתקופת החגים הנוצריים
  • דאעש ותומכיו ממשיכים בניהול הקמפיין הקורא לתומכי דאעש לבצע פיגועים בתקופת החגים הנוצריים. קהל היעד המרכזי לפניות הם תומכי דאעש במערב, שאליהם נוספו רוסיה ותורכיה.
כרזה של תומכי דאעש לבצע פיגועים בעת החגים ומהלך החופשה שבעטיים (טלגרם, 29 בדצמבר 2018)     כרזה של דאעש המופנית ל"חיילי הח'ליפות" במערב הקוראת לביצוע פיגועים בתקופת חג המולד. הכרזה כוללת רשימה של כנסיות החשובות בספרד רוסיה, צרפת, בלגיה, תורכיה, אוסטרליה ועוד (טלגרם, 30 בדצמבר 2018).
מימין: כרזה של תומכי דאעש לבצע פיגועים בעת החגים ומהלך החופשה שבעטיים (טלגרם, 29 בדצמבר 2018) משמאל: כרזה של דאעש המופנית ל”חיילי הח’ליפות” במערב הקוראת לביצוע פיגועים בתקופת חג המולד. הכרזה כוללת רשימה של כנסיות החשובות בספרד רוסיה, צרפת, בלגיה, תורכיה, אוסטרליה ועוד (טלגרם, 30 בדצמבר 2018).
כרזה שבה קריאה ל"אנשי הייחוד של אללה" (קרי: תומכי דאעש ופעיליו) לבצע פיגועים נגד "הכופרים" בערב הסילבסטר כשברקע זיקוקים ופעיל דאעש מיידה בקבוק תבערה לעבר החוגגים (טלגרם, 31 בדצמבר 2018).   עידוד פיגועים בספרד ע"י תומכי דאעש (טלגרם, 30 בדצמבר 2018).
מימין: כרזה שבה קריאה ל”אנשי הייחוד של אללה” (קרי: תומכי דאעש ופעיליו) לבצע פיגועים נגד “הכופרים” בערב הסילבסטר כשברקע זיקוקים ופעיל דאעש מיידה בקבוק תבערה לעבר החוגגים (טלגרם, 31 בדצמבר 2018). משמאל: עידוד פיגועים בספרד ע”י תומכי דאעש (טלגרם, 30 בדצמבר 2018).

[1] בתקשורת הסעודית המסתמכת על "מקורות במזרח הפרת", דווח כי צבא ארה"ב כבר החל לפנות את בסיסיו ממקומות שונים ממזרח לפרת. אותם מקורות מסרו כי לא צפוי שארה"ב תשאיר את הנשק הכבד שלה בידי הכוחות כורדים (עכאט', 31 בדצמבר 2018).
[2]
סכר תשרין שעל גדות הפרת הוקם ב-1999 לצורך הפקת חשמל. בקרבתו מצויה תחנת כוח המהווה מקור מרכזי לאספקת חשמל לעיר חלב. כוחות SDF השתלטו על הסכר ב-16 בדצמבר 2015.
[3]
קיימת גם גרסא נוספת המתבססת על מקורות בתקשורת הסורית על פיה נהרג אבו ג'לביב מידי מארב של מנגנון הביטחון של צבא סוריה בעת שניסה לחזור לדרעא כדי לחדש את פעילות ארגון "שומרי הדת" באזור (אתר Syria TV, 29 בדצמבר 2018).
[4]
ראו פרסום מרכז המידע מה-6 בדצמבר 2017: "מחלוקת חריפה בין המטה לשחרור אלשאם לבין אלקאעדה".
[5]
כ-75% מתושבי העיר קוטבאטו הינם מוסלמים סונים.