מבט לג’האד העולמי (27-19 בספטמבר 2017)

אינפוגרף שפרסם משרד ההגנה של רוסיה המסכם את הפעילות הרוסית במלאת שנתיים למעורבות הרוסית בסוריה

אינפוגרף שפרסם משרד ההגנה של רוסיה המסכם את הפעילות הרוסית במלאת שנתיים למעורבות הרוסית בסוריה

לויטננט גנרל ואלרי אסאפוב (Valery Asapov) שנהרג בדיר אלזור (חשבון Google+ أخبار الحرب العالمية / Wold War News, 24 בספטמבר 2017).

לויטננט גנרל ואלרי אסאפוב (Valery Asapov) שנהרג בדיר אלזור (חשבון Google+ أخبار الحرب العالمية / Wold War News, 24 בספטמבר 2017).

כוח משוריין של צבא סוריה חוצה את נהר הפרת מהגדה המערבית לעבר המזרחית על גבי גשר צף (Syria-Victory, 24 בספטמבר 2017).

כוח משוריין של צבא סוריה חוצה את נהר הפרת מהגדה המערבית לעבר המזרחית על גבי גשר צף (Syria-Victory, 24 בספטמבר 2017).

ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי, מקבל עדכונים מהצמרת הביטחונית של עיראק אודות ההכנות הצבאיות לתקיפת אלחויג'ה (מרכז נינוא להסברה, 24 בספטמבר 2017).

ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי, מקבל עדכונים מהצמרת הביטחונית של עיראק אודות ההכנות הצבאיות לתקיפת אלחויג'ה (מרכז נינוא להסברה, 24 בספטמבר 2017).

כוחות של צבא עיראק באזור אלזאב (ערוץ אלאא'ן, 25 בספטמבר 2017).

כוחות של צבא עיראק באזור אלזאב (ערוץ אלאא'ן, 25 בספטמבר 2017).

זירת הפיגוע במסעדה בביג'י (אלעראק נט, 19 בספטמבר 2017).

זירת הפיגוע במסעדה בביג'י (אלעראק נט, 19 בספטמבר 2017).

עיקרי אירועי השבוע
  • המדינה האסלאמית שהקים דאעש בסוריה ובעיראק הולכת ומתפוררת. מאחזיו של דאעש בסוריה ובעיראק נופלים זה אחר זה לידי הקואליציות הנלחמות כנגדו, הגם שבכמה מאחזים חשובים ממשיכים פעילי דאעש לגלות לחימה עיקשת.
  • עיקרי ההתפתחויות השבוע:
    • בסוריה שולטים עתה כוחותSDF על מרבית שטחה של אלרקה “בירת דאעש”. פעילי דאעש ממשיכים לנהל את הלחימה מאזור מצומצם שבשליטתם במרכז העיר. בדיר אלזור השתלטו הכוחות הסורים על המרחב שממערב לפרת. הם מרחיבים את שטחי שליטתם בדיר אלזור ומתבססים ממזרח לפרת (תוך חיכוכים אלימים עם כוחות SDF, שבחסות אמריקאית, הפועלים באזור שממזרח לפרת).
    • בעיראק החלו הכוחות העיראקים במבצעים שמטרתם לכבוש ולטהר את מובלעות דאעש, שנותרו בצפון עיראק ובמערבה. השבוע פתחו הכוחות בהתקפה נגד מובלעת דאעש באזור אלחויג’ה, שמדרום למוצול. העיראקים מדווחים על הישגים. במקביל פתחו הכוחות העיראקים במבצע לביסוס שליטתם במערב מחוז אלאנבאר (הסוני) במעלה נהר הפרת. העיראקים דיווחו כי כבשו את מרחב עאנה, וכי הם מתקדמים עתה לכוון מעוז דאעש באלקאא’ם, שבקרבת גבול עיראק-סוריה.
  • הרוסים המשתתפים באופן פעיל במבצעי הכוחות הסורים היו מעורבים השבוע בחיכוכים אלימים עם הכוחות הג’האדיסטים באזור דיר אלזור ובמרחב אדלב:
    • ניכרת מעורבות רוסית עמוקה במערכה בדיר אלזור. אחד מביטוייה – מומחים צבאיים רוסים בנו גשר פריק עבור צבא סוריה למעבר כלי רכב משוריינים מעל נהר הפרת ואפשרו העברת כוח סורי לגדה המזרחית של הנהר. בו בזמן גובה נוכחות הרוסים בשטח קורבנות. השבוע נהרגו לוטננט גנרל ואלרי אסאפוב וכמה ממלוויו באזור דיר אלזור כתוצאה מירי פצצות מרגמה של דאעש על מפקדה סורית. זהו ככל הנראה הקצין הרוסי בעל הדרגה הגבוהה ביותר, שנהרג עד כה בסוריה. כדי להפחית את החיכוכים במרחב דיר אלזור, ובעיקר בגדה המזרחית של הפרת, נפגשו השבוע אנשי צבא רוסים ואמריקאים בכירים. בפגישה נדונו דרכים להגברת התאום בין הצדדים.
    • פעילי המטה לשחרור אלשאם (מסגרת-על המזוהה עם אלקאעדה) כיתרו שוטרים צבאיים רוסיים שפיקחו על אזור אי-ההסלמה החדש באדלב. השוטרים הצבאיים חולצו ע”י כוח פריצה שכלל גם כוחות מיוחדים רוסיים בסיוע אווירי רוסי. התקרית המחישה את פוטנציאל החיכוך באזור אי-ההסלמה החדש במרחב אדלב, הנשלט ע”י המטה לשחרור אלשאם, שאין לו שום כוונה לאפשר מימושו בשטח.
המעורבות הרוסית
סיכום הפעילות הרוסית במלאת שנתיים למעורבות בסוריה
  • משרד ההגנה הרוסי פרסם אינפוגרף המסכם את פעילות הכוחות הרוסיים בסוריה מאז תחילת המעורבות הרוסית במלחמת האזרחים בסוריה ועד בספטמבר 2017. עיקרי הנתונים שהוצגו (משרד ההגנה הרוסי, 22 בספטמבר 2017):
  • צבא סוריה הצליח להשתלט על 87.4% מהשטחים עליהם שלט ארגון דאעש ברחבי סוריה.
  • כ-2,235 אזורים מאוכלסים הצטרפו להסכמי הפסקת אש (קרי, ההסכמים למניעת הסלמה) מאז פברואר 2016.
  • חיל האוויר הרוסי ביצע מעל 30,000 גיחות בהן השמיד מעל 96,000 “מטרות טרור”. בין השאר הושמדו 8,332 עמדות פיקוד, כ-1,000 מחנות אימונים ו-6,769 מחסני נפט ותחמושת. בתקיפות הללו נהרגו 53,707 לוחמים של ארגוני הטרור.
  • הוסב נזק כבד לתשתיות הנפט של דאעש. הושמדו 212 שדות נפט ו-184 מפעלים ובתי זיקוק.

אינפוגרף שפרסם משרד ההגנה של רוסיה המסכם את הפעילות הרוסית במלאת שנתיים למעורבות הרוסית בסוריה
אינפוגרף שפרסם משרד ההגנה של רוסיה המסכם את הפעילות הרוסית במלאת שנתיים למעורבות הרוסית בסוריה

המעורבות הרוסית במרחב דיר אלזור

המערכה בדיר אלזור יוצרת חיכוכים בין רוסיה והכוחות הסוריים לבין ארה”ב לכוחות SDF. זאת, משום שהכוחות הללו פועלים בתאי שטח סמוכים (הכוחות הסוריים פועלים בעיקר בצידו המערבי של נהר הפרת בעוד ש-SDF פועלים בצידו המזרחי). מאמץ הכוח הסורי להתבסס בגדה המזרחית של הפרת (ראו פרק סוריה) הגביר עוד יותר את פוטנציאל החיכוכים. על רקע זה הצהיר איגור קונשנקוב דובר משרד ההגנה הרוסי, כי הכוח הרוסי מצא עצמו לאחרונה פעמיים תחת אש, שנורתה מכיוון האזור בו נמצאים כוחות SDF. קונשנקוב הזהיר כי כל ניסיון מצד כוחות SDF לפתוח באש יענה בתגובה מצד רוסיה (CNN, 21 בספטמבר, דויטשה וולה, 22 בספטמבר 2017).

  • לטענת הרוסים בתצלומי אוויר מ-12-8 בספטמבר 2017, שתיעדו מיקום פעילי דאעש במחוז דיר אלזור נראה מספר גדול של כלי רכב מסוג האמר, שבשימוש הכוחות המיוחדים של ארה”ב. כוחות אלו נראו במאחזים שהיו שייכים בעבר לדאעש (עמוד הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 24 בספטמבר 2017).
  • משרד ההגנה הרוסי דיווח על מותו של לוטננט גנרל ואלרי אסאפוב, מירי של פצצות מרגמה, שביצעו פעילי דאעש סמוך לדיר אלזור. אסאפוב שימש כמפקד ארמיה בצבא הרוסי, שהה בסוריה במסגרת קבוצת יועצים רוסים המסייעים למפקדים הסורים במבצע לשחרור דיר אלזור. לפני בואו לסוריה מילא תפקיד בחזית האוקראינית. אסאפוב צפוי לקבל עיטור לאחר מותו (ספוטניק, 24 בספטמבר 2017). ככל הנראה זהו הקצין הרוסי בעל הדרגה הגבוהה ביותר, שנהרג עד כה בסוריה.
תקרית אלימה בין כוח פיקוח רוסי לבין פעילי חזית פתח אלשאם במרחב אדלב
  • ב-19 בספטמבר 2017, כיתרו פעילי המטה לשחרור אלשאם, מסגרת-על המזוהה עם אלקאעדה, 29 שוטרים צבאיים רוסים במטרה לחטוף אותם. השוטרים הללו ביצעו משימות תצפית במסגרת הפיקוח על אזור אי-ההסלמה החדש בצפון מחוז אדלב, במשך כמה שעות ניסו הכוחות הרוסיים, בסיוע כוחות סוריים מקומיים, לחלץ את השוטרים הצבאיים אך ללא הצלחה.
  • כמענה לכיתור, הורכב צוות פריצה, אשר כלל לוחמי כוחות מיוחדים רוסים, קצינים מצפון הקווקז ולוחמים סורים. במהלך הלחימה נפצעו שלושה אנשי כוחות ה”מבצעים המיוחדים” הרוסים (אתר משרד ההגנה של רוסיה, 20 בספטמבר 2017). לבסוף חולצו השוטרים הרוסים. פעולת חילוץ השוטרים הצבאיים לוותה גם בתקיפות אוויריות. בנוסף לכך, שיגרה הצוללת וליקי נובגורוד (Veliky Novgorod), הפועלת בים התיכון, מספר טילי שיוט מסוג “קליבר” לעבר מטרות חזית פתח אלשאם[1] במרחב אדלב. על פי דיווח רוסי הושמדו בתקיפה עמדות פיקוד ושליטה, בסיסי אימון וכלי רכב משוריינים שהיו מעורבים בניסיון החטיפה (עמוד הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 22 בספטמבר 2017).

תקרית זאת ממחישה היטב את פוטנציאל החיכוך הצבאי בין רוסיה והכוחות הסוריים לבין חזית פתח אלשאם הטמון בהסכם להפחתת ההסלמה במרחב אדלב. שכן חזית פתח אלשאם הינה הכוח הדומיננטי השולט על מרחב אדלב וצפוי, שמימוש ההסכם בשטח יתקל מצידה בהתנגדות אלימה, שתופנה כלפי הכוחות הסוריים ובעלי בריתם (רוסיה ותורכיה).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה
המערכה לכיבוש אלרקה

הלחימה באלרקה נמשכת. נראה כי כוחות SDF שולטים עתה על מרבית שכונותיה של העיר אלרקה (כ-80%) . פעילי דאעש נסוגו למרכז העיר והם מנהלים בעיקר מלחמת צלפים. לדברי טלאל סלו הדובר הרשמי של כוחות SDF, שחרור העיר אלרקה במלואו עתיד להסתיים תוך שבוע או שבועיים. לדבריו נותר עתה לכוחות להשתלט על כ- 20% מהעיר ביניהם כיכר אלסאעה וכיכר אלנעים הנמצאים ב”מרובע הביטחוני” – מוקד השליטה והפעילות של ארגון דאעש במרכז העיר (אלדרר אלשאמיה, דמשק אלא’ן, 23 בספטמבר 2017).

ה"מרובע הביטחוני" של דאעש במרכז העיר אלרקה (אוריינט ניוז, 1 בספטמבר 2017).
ה”מרובע הביטחוני” של דאעש במרכז העיר אלרקה (אוריינט ניוז, 1 בספטמבר 2017).

לוחמי כוחות SDF באחת מהשכונות שנכבשו על ידם באלרקה (ערוץ אלאא'ן, 23 בספטמבר 2017)   לוחמי כוחות SDF באחת מהשכונות שנכבשו על ידם באלרקה (ערוץ אלאא'ן, 23 בספטמבר 2017)
לוחמי כוחות SDF באחת מהשכונות שנכבשו על ידם באלרקה (ערוץ אלאא’ן, 23 בספטמבר 2017)
  • ב-24 בספטמבר 2017 פורסם סרטון המתעד התנגשויות בין כוחות SDF לדאעש באלרקה. בתחילת הסרטון נראים לוחמי כוחות SDF בדרכם לאזור הקרבות, כאשר הם נעים ברחובותיה ההרוסים של אלרקה (לא צוין שם השכונה). הלוחמים נעים דרך מבנים באמצעות שבירת קירות, להערכתנו כדי להימנע מהיתקלויות ומירי צלפים (חשבון היוטיוב فرات اف ام, 24 בספטמבר 2017).
  • פעילי דאעש מגלים לחימה עיקשת הגורמת לאבידות רבות בקרב כוחות SDF. במסגרת זאת מרבים פעילי דאעש בירי טילי נ”ט וירי צלפים לעבר הכוחות.
המערכה על דיר אלזור

הכוחות הסוריים ממשיכים להתבסס בגדה המערבית של הפרת ולהשתלט על אזורים נוספים בעיר דיר אלזור. ב-25 בספטמבר 2017 דיווח צבא סוריה כי כוחותיו השתלטו על כל האזור שממערב לדיר אלזור (הטלוויזיה הסורית, 25 בספטמבר 2017). על פי דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קונשנקוב, יותר מ-85% משטחה של העיר דיר אלזור נמצאים עתה בשליטת צבא סוריה, ולהערכתו תשוחרר העיר בקרוב. קונשנקוב הוסיף כי כוחות מיוחדים רוסיים מסייעים לחיילי צבא סוריה בפעילות נגד דאעש (טאאס, 21 בספטמבר 2017). במקביל , מתבססים הכוחות הסוריים בסיוע רוסי בגדה המזרחית של הפרת תוך חיכוכים מקומיים עם כוחות SDF שבחסות אמריקאית, הפועלים במרחב זה.

פעילות הכוחות הסורים בגדה המערבית של הפרת
  • הכוחות הסורים המשיכו להתבסס במרחב הכפרי שממערב לפרת. צבא סוריה השתלט על העיירה מעדאן (M’adan), השוכנת בעמק הפרת, באמצע הדרך שבין אלרקה לדיר אלזור . מקור סורי דיווח, כי מעדאן הייתה המעוז האחרון של דאעש במחוז אלרקה (בטולאת אלג’יש אלסורי, 24 בספטמבר 2017). על פי דיווח הכתב הצבאי של הטלוויזיה הסורית השתלט צבא סוריה על 44 כפרים, עיירות ואתרים שהיו בידי דאעש לאורך הגדה המערבית של נהר הפרת מאזור אלבע’יליה (Al Bghiliyah) ועיאש (‘Ayash), שמצפון מערב לדיר אלזור ועד מעדאן (הטלוויזיה הסורית, 24 בספטמבר 2017).
ג'עפר יונס, הכתב הצבאי של הטלוויזיה הסורית, מדווח מהעיירה מעדאן לאחר השתלטות צבא סוריה עליה.   
מימין: ג’עפר יונס, הכתב הצבאי של הטלוויזיה הסורית, מדווח מהעיירה מעדאן לאחר השתלטות צבא סוריה עליה. משמאל: בתי העיירה מעדאן (הטלוויזיה הסורית, 24 בספטמבר 2017).

פעילות הכוחות הסוריים וSDF- בגדה המזרחית של הפרת במרחב דיר אלזור

  • במהלך השבוע השתלטו הכוחות הסוריים על מספר כפרים ועיירות בגדה המזרחית של הפרת ביניהם הכפר מט’לום והעיירה ח’שאן (ראו מפה) (Syria-Victory, 24 בספטמבר 2017). פעילות זאת יצרה פוטנציאל חיכוך עם כוחות SDF הפועלים באזור בחסות אמריקאית. דאעש דיווח, כי ב-23 בספטמבר 2017 ביצעו פעיליו של התקפה נגד הכפר מט’לום. בהתקפה נהרגו שבעה חיילים סוריים ושלושה נפצעו (אלצואום, 24 בספטמבר 2017).

כדי לאפשר העברת טנקים וכלי רכב משוריינים לגדה המזרחית של נהר הפרת בנו הרוסים גשר צף עבור הכוחות הסורים. ולדימיר בורבצב, ראש שרות התובלה בכבישים של משרד ההגנה הרוסי, מסר כי מומחים צבאיים רוסיים בנו גשר פריק לתנועת כלי רכב מעל נהר הפרת קילומטרים ספורים מדיר אלזור. הגשר, שנבנה לדברי הרוסים תוך שתי יממות תחת מטחי ירי, מאפשר מעבר כלי רכב משוריינים כבדים (טאס, 26 בספטמבר 2017).

  • מנגד השתלטו כוחות SDF על שדה הגז כונכו, שבגדה המזרחית של הפרת (ראו מפה), ועל המפעל הסמוך לו (אלדרר אלשאמיה, 22 בספטמבר 2017; סוריה.נט, 24 בספטמבר 2017). זהו שדה הגז הגדול ביותר בסוריה, שעד כה נשלט ע”י דאעש.[2] כמו כן השתלטו הכוחות על שדה הגז אלעזבה (Al ‘Izbah) הסמוך לו (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 23 בספטמבר 2017). בנוסף לכך כוחות הקואליציה הבינלאומית ביצעו פעולת הנחתה של כוחות באזור שדה הנפט כונכו במהלכה נעצר מפקד בולט בשורות דאעש המכונה המאם תרכי אלרמצ’אן (ח’טוה, 20 בספטמבר 2017).

כדי לנסות למנוע חיכוכים בין הכוחות השונים הפועלים באותו תא שטח (ממזרח לפרת), נערכו בשטח מגעים אמריקאים-רוסיים. ריאן דילון, דובר כוחות הקואליציה בראשות ארה”ב, אמר כי בכירי צבא רוסיים ואמריקאים ערכו פגישה במקום סמוך לדיר אלזור, אשר מטרתה הייתה למנוע היתקלויות בין כוחות שתי המדינות במקום. הוא מסר, כי במסגרת הפגישה דנו המפקדים בהגברת התיאום ובאמצעים למניעת משברים, ביניהם שיתוף פעולה בתחום המודיעין. הוא אף ציין, כי יתקיימו פגישות נוספות בהמשך (רויטרס, 21 בספטמבר 2017).

הפעילות הצבאית והאזרחית של דאעש
  • למרות הלחצים הכבדים המופעלים עליהם נמשכת ההתנגדות הצבאית של דאעש. הישג בולט של דאעש הייתה הריגתו של לוטננט גנרל ואלרי אסאפוב. נמסר, כי הקצין הרוסי הבכיר וכמה ממלוויו נהרגו כתוצאה משיגור פצצת מרגמה ע”י דאעש, שפגעה במפקדה של צבא סוריה בה ביקר.
  • ב-23 בספטמבר 2017 נהרגו כמה עשרות חיילי צבא סוריה ורבים נוספים נפצעו בהתקפה שביצעו פעילי דאעש, באזור חויג’ת צכר (Hawijat Sakr), אי סמוך לדיר אלזור. בתקיפה השתתף גם מחבל מתאבד שפוצץ מכונית תופת נמסר כי בין ההרוגים היו שלושה חיילים רוסיים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 24 בספטמבר 2017).

פצצה, שהוטלה מרחפן חמוש של דאעש, לעבר משאית שבשימוש צוות ההסברה הצבאית של צבא סוריה בדיר אלזור (אלצוארם, 21 בספטמבר 2017).
פצצה, שהוטלה מרחפן חמוש של דאעש, לעבר משאית שבשימוש צוות ההסברה הצבאית של צבא סוריה בדיר אלזור (אלצוארם, 21 בספטמבר 2017).

  • הטלוויזיה הסורית דיווחה כי לנוכח הלחצים הכבדים המופעלים עליו פינה דאעש את מרבית הפעילים הזרים ובני משפחותיהם שהתגוררו בשכונות העיר לעבר המרחב הכפרי שממזרח לדיר אלזור (חשבון היוטיוב של הטלוויזיה הסורית ORTAS Videos, 20 בספטמבר 2017). מקור מקומי בדיר אלזור פרסם, כי ארגון דאעש מינה את אחמד דחאם, מפקד לשעבר בצבא סוריה החופשי, ל”אמיר” ד במחוז אלח’יר (קרי, מחוז דיר אלזור) (All4Syria, 24 בספטמבר 2017).
תקיפת מטרות דאעש במדבר הסורי ע”י כלי טיס לא מאוישים איראנים
  • ב-24 בספטמבר 2017 פרסם צבא סוריה סרטון, בו נטען כי כלי טיס לא מאוישים חמושים השייכים ליחידת כלי הטיס הלא מאוישים של משמרות המהפכה האיראניים תקפו בטילים מפקדות ורכבים של דאעש במדבר הסורי, באזור גבול סוריה-עיראק. בסרטון נראות מטרות דאעש (שתי מפקדות, משוריין ותחנת דלק) משתי מצלמות: הראשונה מותקנת על-גבי רחפן תצפית והשנייה המותקנת בראשי הטילים, ששוגרו מכלי הטיס החמושים (חשבון היוטיוב של מוסד ההסברה הקרבית של צבא סוריה, 24 בספטמבר 2017).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק

ראש ממשלת עיראק חידר אלעבאדי הודיע בבוקר ה-21 בספטמבר 2017 על פתיחת המערכה לכיבוש מובלעת דאעש באלחויג’ה (אלערביה אלחדת’, 21 בספטמבר 2017). העיר חויג’ה שוכנת דרומית למוצול בין כרכוכ לנהר הפרת. מאז השתלט עליה דאעש בתחילת 2014 העיר והמרחב שמסביבה משמשים עבור פעילי דאעש כנקודת יציאה לפיגועים בבאג’י, תכרית וכרכוכ. ביולי 2016 במהלך המבצע לכיבוש מוצול בודד אזור חויג’ה משאר האזורים בהם שלט דאעש והוכשרה הקרקע לכיבושו.

  • עם ההכרזה על תחילת המבצע נמסר כי כוחות הביטחון העיראקיים השתלטו על חלק ממערב העיר (חשבון הפייסבוק معركة تحرير الغربيه , 23 בספטמבר 2017). במקביל, כחלק מהמערכה לשחרור אלחויג’ה, החל מנגנון הלוחמה בטרור של ממשלת עיראק במבצע לשחרור אלזויה ואלנמל שממערב לחידקל, כ-40 ק”מ ממערב לחויג’ה (אלסומריה, 23 בספטמבר 2017). דווח כי המערכה מתנהלת בקלות יחסית בשל הנוכחות הדלילה של פעילי דאעש באזור (ערוץ אלראפדין, 24 בספטמבר 2017). כמו כן השתלט צבא עיראק על אזור אלזאב, כ-25 ק”מ ממערב לחויג’ה, שהיה אף הוא בשליטת דאעש.
הרחבת השליטה העיראקית במחוז אלאנבאר
  • במקביל פתחו כוחות הביטחון העיראקיים בסיוע אווירי של כוחות הקואליציה במבצע להרחבת שליטתם במערב מחוז אלאנבאר. זאת באמצעות כיבוש הערים עאנה, ראוה ואלקאא’ם וטיהור האזור המדברי, שעל גבול עיראק סוריה. במהלך המבצע שוחררה נפת עאנה. כוחות הביטחון העיראקיים המשיכו לכיוון ראוה ואלקאא’ם. צפוי, כי באלקאא’ם תתקיים מערכה קשה, שכן מדובר במעוז חשוב של דאעש. עד כה נהרגו עשרות פעילי דאעש ועשרות נוספים נעצרו (ערוץ אלע’ד, 23 בספטמבר 2017; ערוץ אלפלוג’ה, 19 בספטמבר 2017). על-פי מקורות צבאיים עיראקיים, בהתקפה אווירית שביצע חיל האוויר העיראקי ב-19 בספטמבר 2017 נגד יעדי דאעש בעיר קאא’ם, נהרגו, 49 פעילי דאעש, ביניהם סגנו של אבו בכר אלבע’דאדי (ערוץ אלאא’ן, 19 בספטמבר 2017).
כוחות צבא עיראקיים במערב מחוז אלאנבאר (ערוץ אלפלוג'ה, 19 בספטמבר 2017).    כוחות הביטחון העיראקיים בעאנה לאחר שחרורה (אלחרה, 23 בספטמבר 2017).
מימין: כוחות צבא עיראקיים במערב מחוז אלאנבאר (ערוץ אלפלוג’ה, 19 בספטמבר 2017). משמאל: כוחות הביטחון העיראקיים בעאנה לאחר שחרורה (אלחרה, 23 בספטמבר 2017).
אזרחים בעאנה מחזיקים את דגל דאעש כשהוא הפוך כביטוי לתבוסת דאעש (אלחרה, 23 בספטמבר 2017).   חייל עיראקי מוחק את סיסמת דאעש "מדינת האסלאם עומדת על כנה ומתפשטת" שנכתבה על אחד הקירות בעאנה (אלמיאדין, 24 בספטמבר 2017).
מימין: אזרחים בעאנה מחזיקים את דגל דאעש כשהוא הפוך כביטוי לתבוסת דאעש (אלחרה, 23 בספטמבר 2017). משמאל: חייל עיראקי מוחק את סיסמת דאעש “מדינת האסלאם עומדת על כנה ומתפשטת” שנכתבה על אחד הקירות בעאנה (אלמיאדין, 24 בספטמבר 2017).
פעולות טרור וגרילה של דאעש ברחבי עיראק
  • דאעש ביצע שורה של פעולות טרור וגרילה ברחבי עיראק:
    • תלעפר 15 פעילי “הגיוס השבטי” (אלחשד אלעשאא’רי), מיליציה של בני שבטים המסייעים לממשלת עיראק בלחימה נגד דאעש, נהרגו כתוצאה מפיצוץ בבית-ספר בפריפריה של העיר תלעפר, ששוחררה מידי דאעש בחודש שעבר (אלג’זירה, 17 בספטמבר 2017).
    • ביג’י – ארבעה בני-אדם נהרגו ושבעה נפצעו בפיגוע התאבדות שביצע מחבל, שנשא על גופו חגורת נפץ במסעדה בעיר (אלסומריה, 19 בספטמבר 2017).
    • כרכוכ –ארבעה פעילי פשמרגה כורדיים נהרגו מפיצוץ מטען, שהונח בדרך בה ערכו סיור כשלושים ק”מ דרומית לכרכוכ (אלסומריה, 23 בספטמבר 2017).
    • בגדאד – כוחות הביטחון העיראקים הודיעו כי חשפו רשת טרור, שתכננה לבצע פיגועים נגד התקהלויות של שיעים בבגדאד ובדרום עיראק (אלסומריה, 23 בספטמבר 2017)
הג’האד במדינות נוספות
לוב
  • ב-22 בספטמבר ביצעו כוחות אמריקאים, בתיאום עם ממשל לוב, שש תקיפות אוויריות נגד מחנה דאעש הממוקם דרומית-מזרחית לסרת. בעקבות התקיפה נהרגו 17 פעילי דאעש והושמדו שלושה כלי רכב. המחנה שימש את דאעש להעברת לוחמים ללוב וממנה ולתכנון וביצוע פיגועים.
  • על פי צבא ארה”ב דאעש ואלקאעדה מנצלים את אי-היציבות הפוליטית השוררת בלוב, ומקימים במדינה מאחזים המשמשים לגיוס לוחמים והעברת לוחמים זרים, הכוונת פיגועים וכן גיוס והעברת כספים למימון פעילות הטרור. פעילי הטרור בלוב מנצלים את חופש התנועה היחסי באזור כדי לבצע פיגועים במדינות שכנות. בנוסף, נמצא קשר בין פעילי הטרור בלוב ומספר פיגועים שבוצעו ברחבי אירופה (אתר פיקוד אפריקה של ארה”ב, 24 בספטמבר 2017).
  • העיתון האמריקאי וול סטריט ג’ורנל פרסם כתבה (17 בספטמבר 2017) אודות התארגנות דאעש בלוב. עיקריה:
    • דאעש עושה מאמצים לארגן מחדש את אנשיו בלוב. ברשותו מספר תאים של לוחמים אשר הוקמו בחודשים האחרונים. כמו כן הקים הארגון בסיסים חדשים מחוץ לערים ופעיליו החלו לאגור כסף באמצעות חטיפת משאיות מסחריות ושוד מבריחי מהגרים.
    • לדברי אבו אלבראא’ הסורי, פעיל דאעש, שעבד בלשכה שטיפלה במצטרפים לארגון באלרקה וערק לתורכיה בחודש יוני 2017, דאעש רואה בלוב שער ראשי לאירופה. גורמי ביטחון בכירים באירופה מודאגים לנוכח מאמצי הארגון לחדש את נוכחותו בלוב. לדבריהם פעילי דאעש עברו מתורכיה לסודאן ומשם הגיעו ללוב.
    • קצין מודיעין במצרתא שבלוב ציין, כי פעילי דאעש שנמלטו מסרת, עדיין נמצאים בוואדיות וכי הם החלו להקים מידי פעם נקודות ביקורת ולחטוף משאיות וסחורות. לוחמים אחרים נמלטו לכפר ע’את שבדרום מערב המדינה סמוך לגבול על אלג’יריה והם מקיימם פגישות סודיות ונעים בחופשיות באזור שדה הנפט הגדול ביותר בלוב.

התארגנותו ופעילותו של דאעש בלוב, לאחר שאיבד לפי כתשעה חודשים את בסיסו הטריטוריאלי באזור סרת (דצמבר 2016) עשויים להערכתנו לשמש כ”מקרה מבחן” לגבי אופן התנהלותו בעתיד בסוריה ובעיראק. שכן בלוב, גם לאחר שדאעש נחל מפלה ואיבד את מרחב סרת, הוא לא חדל מלהתקיים אלא שינה את דפוסי פעולתו. בשלב זה פועל דאעש בלוב כארגון טרור וגרילה, ולא במאפיינים של בניית מדינה אסלאמית ושליטה טריטוריאלית ואזרחית על תושבים. פעיליו מתארגנים מחדש, בעיקר בדרום לוב, ופועלים להשגת משאבים כספיים, בין השאר באמצעות פעילות פלילית (חטיפת משאיות, שוד מבריחי מהגרים). במקביל להתארגנות מחדש אנו צופים כי דאעש ירחיב את פעולות הטרור והגרילה שלו ברחבי לוב ואף יזום פיגועים במדינות צפון אפריקה ואירופה.

פעילות סיכול ומנע
משטרת ספרד עצרה אדם הנאשם בהכנת רחפנים חמושים עבור דאעש
  • משטרת ספרד עצרה ב-22 בספטמבר 2017 בעיר מרידה, שמדרום מערב למדריד, אדם הנאשם בהכנת רחפנים חמושים עבור דאעש. העצור הינו עטאא’ אלחק, בן 34, מנהל בחברה בדרום ווילס. אלחק קשור לרשת של חברות קש, שנוהלו על-ידי משרד בקארדיף שבבריטניה. חברות אלו נאשמות בכך, שמימנו התקפות טרור בארה”ב ושילחו ציוד לשימוש צבאי לפעילי דאעש ברחבי העולם (The Times, 24 בספטמבר 2017).
התנהלות המדינה האסלאמית
מקורות מימון של דאעש
  • במאמר שנכתב אודות מקורות המימון הנוכחיים שלד דאעש צוטט דו”ח של מת’יו לויט, חוקר במכון וושינגטון. לדבריו עיקר המימון של הארגון כיום הינו באמצעות פעילות פלילית המתבצעת בסוריה ובעיראק (לרבות גניבת צאן , מכירת דרכונים של לוחמים זרים, גביית מיסים ממיעוטים, חקלאים ונהגי משאיות, שוד, דמי כופר מחטיפות אזרחים, שוד עתיקות ועוד). לדבריו הכנסות דאעש ממכירת נפט ומוצרים עומדות על סכום של 40 מיליון דולרים בקירוב. כסף זה משמש בעיקר להפעלת מוסדות הארגון ולתשלום משכורות.
  • על פי עיתונים בבריטניה, דאעש מחפש מקורות מימון חדשים ועל כן הוא החל לסחור באיברים. בהקשר זה סיפר רופא ממוצול לכתב העיתון סיינס מוניטור, כי דאעש מעסיק רופאים ומערכת מסועפת של סוחרי איברים בבית חולים בעיר. האיברים נמכרים בשוק השחור הבינלאומי ומכניסים רווחים גדולים. כמו כן נציגי דאעש מסתובבים עתה במדינות שונות ומנסים לאסוף תרומות (אלבואבה ניוז, 24 בספטמבר 2017).

[1] שלוחת אלקאעדה בסוריה המהווה את הגורם הדומיננטי במטה לשחרור אלשאם.
[2] 40% משדות הנפט והגז הטבעי של סוריה מצויים במרחב דיר אלזור. בשל כך מתחרים הכוחות המעורבים בלחימה בסוריה על השליטה באזור זה (אלערביה אלחדת', 19 בספטמבר 2017).