מבט לג’האד העולמי ( 28 בספטמבר- 2 באוקטובר 2017)

פעילי דאעש חמושים בנשק קל, שאחד מהם נושא מטול RPG במרכז אלרקה

פעילי דאעש חמושים בנשק קל, שאחד מהם נושא מטול RPG במרכז אלרקה

גופות פעילי דאעש, שנהרגו בהתנגשויות צבא סוריה (בטולאת אלג'יש אלסורי, 30 בספטמבר 2017).

גופות פעילי דאעש, שנהרגו בהתנגשויות צבא סוריה (בטולאת אלג'יש אלסורי, 30 בספטמבר 2017).

אבו זיד אלטאא'י, מחבל מתאבד של דאעש, שפוצץ מכונית תופת נגד מפקדה משותפת של צבא רוסיה וצבא סוריה בכפר מט'לום.

אבו זיד אלטאא'י, מחבל מתאבד של דאעש, שפוצץ מכונית תופת נגד מפקדה משותפת של צבא רוסיה וצבא סוריה בכפר מט'לום.

לוחמים עיראקיים באזור אלחויג'ה (ערוץ אלאא'ן, 30 בספטמבר 2017).

לוחמים עיראקיים באזור אלחויג'ה (ערוץ אלאא'ן, 30 בספטמבר 2017).

המכונית המסחרית, אשר שימשה לביצוע פיגוע הדריסה, לאחר התהפכותה (עמוד הטוויטר של ZoeHTodd, 1 באוקטובר 2017).

המכונית המסחרית, אשר שימשה לביצוע פיגוע הדריסה, לאחר התהפכותה (עמוד הטוויטר של ZoeHTodd, 1 באוקטובר 2017).

שלושת פעילי דאעש ואמצעי הלחימה שבהם עשו שימוש בהתקפה בשדה התעופה הבינלאומי של קאבול (חק, 28 בספטמבר 2017).

שלושת פעילי דאעש ואמצעי הלחימה שבהם עשו שימוש בהתקפה בשדה התעופה הבינלאומי של קאבול (חק, 28 בספטמבר 2017).

עיקרי אירועי השבוע[1]
  • מוקד האירועים בסוריה היה גם השבוע במרחב אדלב ובמרחב דיר אלזור:
    • במרחב אדלב תקפו מפציצים אסטרטגיים רוסיים יעדים של המטה לשחרור אלשאם. ההתקפה בוצעה כתגובה להתקפה נגד השוטרים הצבאיים הרוסיים, שפיקחו על יישום הסכם האי-הסלמה. נראה כי למטה לשחרור אלשאם נגרמו אבדות קשות, כולל מותם של פעילים בכירים. המטה לשחרור אלשאם הודיע על חילופי גברי בצמרת הפיקוד שלו ובכלל זה “התפטרות” מפקדו אבו ג’אבר אלשיח’. יתכן כי ברקע לחלופי הגברי הללו עומדות המכות הקשות, שספג המטה בתקיפות הרוסיות.
    • במרחב דיר אלזור ביצע דאעש מתקפת נגד רחבת היקף, שלהערכת הסורים כוונה להשתלט על המרחב הכפרי שממערב לדיר אלזור וממזרח לתדמור. כמו כן ניסה דאעש לנתק את הציר הלוגיסטי החיוני דיר אלזור-אלסח’נה-תדמור. מפקד הכוחות הסורים הודיע, כי כוחותיו הדפו את ההתקפה. הסורים גם טוענים, כי הם השיגו שליטה על ציר דיר אלזור- תדמור וכי ניסיונות דאעש לנתק ציר זה נכשלו.
  • במישור התודעתי בלטה קלטת שמע (כ-46 דקות), שפורסמה ע”י דאעש, ויוחסה למנהיג הארגון אבו בכר אלבע’דאדי. משמיעת דברי אלבע’דאדי אנו מתרשמים, שהקלטת היא אוטנטית ועדכנית. להערכתנו לפרסומה בעיתוי הנוכחי שלוש מטרות: להעביר את המסר כי אלבע’דאדי חי בעקבות השמועות שנפוצו על מותו; לעודד את פעילי דאעש בסוריה ובעיראק להמשיך בלחימה עיקשת, למרות המפלות שנחלו; ולהמריץ את פעילי דאעש ותומכיו בחו”ל להגביר התקפותיהם, בעיקר נגד מדינות המערב.
  • נראה כי קריאותיהם של אלבע’דאדי ושל מערכת ההסברה של בדאעש להגביר את ההתקפות בחו”ל נופלות על אוזניים קשובות. במדינות המערב בלטו השבוע שני פיגועי השראה: פיגוע דקירה במארסי שבצרפת (2 הרוגים), שעליו קיבל דאעש אחריות; פיגוע דריסה בקנדה (חמישה פצועים), שעליו עדיין לא קיבלל דאעש אחריות, אך במכוניתו של הדורס נמצא דגל דאעש. בנוסף לכך ביצעו שלושה פעילי דאעש פיגוע התאבדות בשדה התעופה הבינלאומי בקאבול, מספר שעות לאחר ששר ההגנה האמריקאי נחת במקום.
מעורבות רוסיה והקואליציה
תקיפות חיל האוויר הרוסי נגד דאעש והמטה לשחרור אלשאם
  • ב-26 בספטמבר 2017 המריאו משדה התעופה Engels , שברוסיה מפציצים אסטרטגיים, אשר טסו לסוריה מעל שטחי איראן ועיראק לאורך מרחק של כ-7,000 ק”מ. במרחב האווירי הסורי שיגרו המפציצים טילי שיוט לעבר מטרות דאעש והמטה לשחרור אלשאם במחוזות דיר אלזור ואדלב. על פי דיווח רוסי הושמדו בתקיפות הללו עמדות פיקוד, מתקנים, ריכוזי לוחמים ומחסני תחמושת. משרד ההגנה הרוסי הדגיש, כי כל המטרות היו ממוקמות מחוץ ליישובים ובמרחק בטוח מהכוחות האמריקאים וכוחות SDF (אתר משרד ההגנה הרוסי, 26 בספטמבר 2017).
אחד המפציצים האסטרטגיים שהשתתפו בתקיפות.    פגיעה במטרות דאעש במחוז דיר אלזור (אתר משרד ההגנה הרוסי, 26 בספטמבר 2017).
מימין: אחד המפציצים האסטרטגיים שהשתתפו בתקיפות. משמאל: פגיעה במטרות דאעש במחוז דיר אלזור (אתר משרד ההגנה הרוסי, 26 בספטמבר 2017).
הריגת בכירים במטה לשחרור אלשאם במחוז דיר אלזור
  • ב-27 בספטמבר דיווח משרד ההגנה הרוסי, כי חמישה מפקדים (מהמטה לשחרור אלשאם), שפיקדו על המתקפה נגד שוטרים צבאיים רוסיים (18 בספטמבר 2017), חוסלו במבצע, שנערך במחוז אדלב (מוקד כוחו של המטה לשחרור אלשאם). המבצע יצא לפועל בעקבות מידע שקיבלו הרוסים, על העיתוי והמיקום של פגישה של מפקדים בכירים של המטה לשחרור אלשאם בדרום העיר אדלב. לאחר קבלת המידע, התבצעו תקיפות מדויקות לעבר הבניין בו התבצעה הפגישה.
  • על פי הדיווח הרוסי נהרגו בעקבות התקיפה מספר פעילים בכירים במטה לשחרור אלשאם: אבו סלמאן הסעודי (ראש המרחב הדרומי במחוז אדלב), אבו עבאס אנאדין (אחראי הכלכלה), אבו חסן (יועץ לאמיר אבו מחמד אלג’ולאני) ווליד אלמצטפא (איש דת בכיר). כמו כן, נהרגו 32 פעילים נוספים והושמדו אמצעי לחימה, תחמושת וכלי רכב. בהודעה הרוסית נאמר, כי המבצעים המיוחדים לחיסול הפעילים, שנטלו חלק בתקיפה נגד השוטרים הצבאיים הרוסיים, עודם נמשכים[2] (עמוד הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 27 בספטמבר 2017).
סיכום הסיוע הצרפתי לצבא עיראק
  • בכתבה הסוקרת את פעילות הכוחות הצרפתיים במסגרת כוחות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש אמר פטריק סתיגר, דובר מטה כוחות היבשה הצרפתי , כי בשבוע האחרון ביצעו הכוחות הצרפתיים 33 תקיפות ארטילריות, כתמיכה לכוחות העיראקים הנלחמים באזור חויג’ה. כמו כן אימן צבא צרפת 7.500 חיילים עיראקיים, שרובם נלחמים עתה מול דאעש. מאז תחילת המעורבות של כוחות הקואליציה בסוריה ובעיראק בוצעו לדבריו ע”י צבא צרפת למעלה מ-7,000 גיחות אוויריות בהם נהרגו כ-3,000 פעילי דאעש. לדבריו המערכה נגד דאעש נועדה לא רק לחסל את נוכחות דאעש בסוריה ובעיראק אלא להגן על עשרות ערים באירופה המאוימות ע”י הטרור (אלעריבה אלחדת’, 29 בספטמבר 2017).
עיקרי ההתפתחויות בסוריה
המערכה לכיבוש אלרקה

הלחימה בין כוחות SDF לבין דאעש מתמקדת ב”ריבוע הביטחוני” שבשליטת דאעש, במרכז העיר אלרקה. השבוע התקיימו התנגשויות בין הכוחות לבין פעילי דאעש בכמה שכונות שבמרכז העיר (אלכהרבאא’ ואלפרדוס).

פעילי דאעש חמושים בנשק קל, שאחד מהם נושא מטול RPG במרכז אלרקה.    פעילי דאעש במרכז אלרק (אלצוארם, 28 בספטמבר 2017).
מימין: פעילי דאעש חמושים בנשק קל, שאחד מהם נושא מטול RPG במרכז אלרקה. משמאל: פעילי דאעש במרכז אלרק (אלצוארם, 28 בספטמבר 2017).
המערכה בדיר אלזור

השבוע פתחו פעילי דאעש במתקפה נרחבת, שמטרתה לכבוש את האזור הכפרי שבין דיר אלזור לתדמור, ולנתק את ציר דיר אלזור-אלסח’נה-תדמור. מפקד הכוחות הסורים דיווח, כי ההתקפה נכשלה. במקביל המשיכו הכוחות הסורים להתבסס במרחב שמדרום לדיר אלזור, על הציר המוביל לעיר אלמיאדין. נראה כי עיר זאת המהווה את המעוז העיקרי של דאעש בסוריה, נמצאת עתה “על הכוונת” של הכוחות הסורים.

המאבק על השליטה בכביש תדמור – אלסח’נה – דיר אלזור
  • פעילי דאעש תקפו ב-28 וב-29 בספטמבר 2017 שיירות סוריות שנעו בכביש אלסח’נה -דיר אלזור ועמדות של צבא סוריה באזור אלסח’נה במגמה לקטוע ציר אספקה חיוני זה. כתוצאה מכך נהרגו עשרות חיילי צבא סוריה ואזרחים (דמשק אלא’ן, 30 בספטמבר 2017). הכוחות הסורים בלמו ניסיון זה. בצילומים שפרסמו הכוחות הסורים נראות גופות פעילי דאעש, שנהרגו בהתנגשויות באזור הכפר אלשולא, כ-30 ק”מ מדרום מערב לדיר אלזור (בטולאת אלג’יש אלסורי, 30 בספטמבר 2017).

בעקבות זאת פתחו הכוחות הסורים במבצע טיהור האזורים הסמוכים לכביש תדמור- דיר אלזור מנוכחות פעילי דאעש. המבצע, שנועד להבטיח מעבר בטוח בכביש, התמקד באזור שבין הכפר אלשולא לאלסח’נה (29 בספטמבר 2017). ממקורות חזבאללה נמסר, שהכוחות הסורים השיגו שליטה על כביש תדמור-דיר אלזור, לאחר שהדפו התקפה משמעותית של דאעש. התנועה בכביש זה מתאפשרת עתה לשני הכיוונים (רויטרס, 29 בספטמבר 2017).

כישלון מתקפת נגד של דאעש

ב-29 בספטמבר ביצע דאעש מתקפת נגד מתוזמנת רחבת היקף נגד הכוחות הסורים שבמרחב תדמור. ההתקפה כונתה ע”י דאעש “הפשיטה על שם שיח’ אבו מחמד אלעדנאני” (דובר דאעש ובפועל האיש מספר 2 בארגון, שנהרג בתקיפה אמריקאית). בחשבון הטוויטר של סהיל חסן (“הנמר”), מפקד הכוחות הסורים, נאמר, כי מטרת ההתקפה הייתה לכבוש את המרחב הכפרי שממערב לדיר אלזור וממזרח לתדמור ולהגיע למובלעת חמאה ואלקריתין (חשבון הטוויטר The’Nimr’Tiger@Souria4Syrians, 30 בספטמבר 2017). לדברי סהיל חסן ההתקפה נכשלה.

  • במסגרת התקפה זאת דיווח דאעש על שורת פעולות שביצעו אנשיו ובכלל זה: פיצוץ מכונית תופת נגד ריכוז של צבא סוריה בתחנת שאיבת הנפט T-3 , שהביאה למותם של 34 חיילים סוריים; תקיפת חמישה מחסומים של צבא סוריה באזור אלסח’נה בה ספג צבא סוריה 40 הרוגים ואיבד אמצעי לחימה רבים; פיצוץ מכונית תופת נגד ריכוז של חיילים סוריים בכפר סוחא, כ-30 ק”מ ממזרח לאלסלמיה (חק, 30 בספטמבר 2017).
פעילי דאעש מתארגנים לקראת "הפשיטה על-שם שיח' אבו מחמד אלעדנאני".    פעיל דאעש יורה מתותח נ"מ הנישא על-גבי רכב שטח במהלך הפשיטה(חק, 30 בספטמבר 2017).
מימין: פעילי דאעש מתארגנים לקראת “הפשיטה על-שם שיח’ אבו מחמד אלעדנאני”. משמאל: פעיל דאעש יורה מתותח נ”מ הנישא על-גבי רכב שטח במהלך הפשיטה(חק, 30 בספטמבר 2017).
  • מפקד הכוחות הסורים סהיל חסן פרסם הודעה על כך שההתקפה הנרחבת על שם אבו מחמד אלעדנאני נכשלה:
הגדה המזרחית של נהר הפרת
  • ב-30 בספטמבר 2017 פרסם דאעש תמונות בהן נראה מחבל מתאבד שפוצץ ב-28 בספטמבר 2017 מכונית תופת במפקדה משותפת של צבא רוסיה וצבא סוריה בכפר מט’לום. דאעש הודיעו כי עשרות נהרגו בפיצוץ וכי הושמדו שישה כלי רכב צבאיים. על פי הודעת דאעש בוצע הפיגוע במסגרת “הפשיטה על-שם שיח’ אבו מחמד אלעדנאני” (חק, 30-29 בספטמבר 2017).
הרחבת אזור השליטה של הכוחות הסורים למורד הפרת, מדרום לדיר אלזור
  • הכוחות הסוריים במרחב דיר אלזור מנסים להרחיב את שטח שליטתם למורד נהר הפרת, למרחב שמדרום לדיר אלזור. הכוחות הסורים הצליחו להשתלט על אזור אלת’רדאת על הציר המוביל מדיר אלזור לעיר אלמיאדין. עיר זאת עתידה להיות אזור השליטה העיקרי של דאעש, לאחר נפילתן של אלרקה ודיר אלזור.
  • ב-30 בספטמבר 2017 תקף דאעש מספר עמדות של צבא סוריה באזור אלת’רדאת. צבא סוריה בלם את המתקפה. התקשורת הסורית מסרה, כי במתקפה נהרגו עשרות פעילי דאעש. כמו כן הושמדו שלוש מכוניות תופת, אמצעי לחימה וציוד של דאעש ונלקחה שלל שריונית (הטלוויזיה הסורית, 30 בספטמבר 2017).
 מסוק של צבא סוריה במרחב בו התנהלו ההתנגשויות מול דאעש באזור אלת'רדאת (חשבון היוטיוב syriaalikhbaria2, 30 בספטמבר 2017).   נגמ"ש של דאעש, שעליו כתוב "צבא הח'ליפות" 261. בתמונה נראים חיילים סורים בוחנים אותו, לאחר שנלקח כשלל בידי צבא סוריה (חשבון היוטיוב של סאנא, 30 בספטמבר 2017).
מימין: מסוק של צבא סוריה במרחב בו התנהלו ההתנגשויות מול דאעש באזור אלת’רדאת (חשבון היוטיוב syriaalikhbaria2, 30 בספטמבר 2017). משמאל: נגמ”ש של דאעש, שעליו כתוב “צבא הח’ליפות” 261. בתמונה נראים חיילים סורים בוחנים אותו, לאחר שנלקח כשלל בידי צבא סוריה
(חשבון היוטיוב של סאנא, 30 בספטמבר 2017).

ב-30 באוגוסט 2017 צויין בחשבון הטוויטר של קולונל סהיל אלחסן (המכונה “הנמר”), כי צבא סוריה מתכונן למערכה לכיבוש העיר אלמיאדין, כ-45 ק”מ מדרום מזרח לדיר אלזור. אלמיאדין מכונה על ידו “הבירה החדשה של דאעש ומעוז ראשי שלו, אשר מפקדי הארגון ובני משפחותיהם מתגוררים בה” (חשבון הטוויטר The’Nimr’Tiger@Souria4Syrians, 30 בספטמבר 2017).

מרחב אדלב

חילופי גברי במטה לשחרור אלשאם

  • ב-1 באוקטובר 2017 פורסמה החלטתה מנהלתית של המטה לשחרור אלשאם, בה נאמר, כי מועצת השורא של הארגון התכנסה וקיבלה את ההחלטות הבאות (חשבון הטוויטר أبو حيدرة القلموني@allser7, 1 באוקטובר 2017).
  • קבלת התפטרותו של שיח’ אבו ג’אבר אלשיח’ מתפקידו כמפקד הכללי של המטה לשחרור אלשאם.
  • סגנו, שיח’ אבו מחמד אלג’ולאני, יטפל בעת הנוכחית בענייני המטה לשחרור אלשאם.
  • אבו ג’אבר אלשיח’ ימונה לראש מועצת השורא של המטה לשחרור אלשאם.
  •  בשלב זה לא ברור הרקע לשינויים הללו. יתכן שאבו ג’אבר אלשיח’ “התפוטר”, בעקבות התקיפות הנרחבות של חיל האוויר הרוסי ונגד בסיסי הארגון במרחב אדלב ואובדן רבים מפעיליו כולל פעילים בכירים.
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
המערכה לכיבוש מובלעת דאעש באלחויג’ה
  •  השבוע לא חלה התקדמות משמעותית במערכה לכיבוש מובלעת דאעש באלחויג’ה, מדרום למוצול, שמנהלים הכוחות העיראקים. צבא עיראק הודיע, כי הצליח לשחרר את כל השטחים שממערב לעיר (ההסברה הקרבית של הכוחות המבצעיים המשותפים של עיראק, 30 בספטמבר 2017).

לוחמים עיראקיים באזור אלחויג'ה (ערוץ אלאא'ן, 30 בספטמבר 2017).
לוחמים עיראקיים באזור אלחויג’ה (ערוץ אלאא’ן, 30 בספטמבר 2017).

פעילות הג’האד העולמי במדינות נוספות
פיגועים בהשראת דאעש

פיגוע דקירה בצרפת (תמונת מצב ראשונית)

  • שתי נשים עוברות אורח בנות 17 ו-20 נדקרו למוות בתחנת רכבת המרכזית של מארסי ב-1 באוקטובר 2017. המחבל הדוקר נורה ונהרג ע”י חיילים צרפתים, שסיירו מחוץ לתחנת הרכבת, אנשים שנכחו בתחנה העידו, כי הגבר צעק “אללה אכבר” לפני שהתנפל על שתי הנשים. מניעיו של הדוקר טרם התבררו. מקור במשטרה הצרפתית אמר לכלי התקשורת, כי האירוע הינו כנראה פיגוע טרור (רויטרס, 1 באוקטובר 2017).
  • דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. ב-1 באוקטובר 2017 הודיע דאעש כי “מבצע פיגוע הדקירה בעיר מארסי שבצרפת הינו אחד מחיילי המדינה האסלאמית, שביצע את הפיגוע כהיענות לקריאות לפגוע במדינות הקואליציה [הבינלאומית]” (אעמאק,1 באוקטובר 2017).

פיגוע דריסה בקנדה (תמונת מצב ראשונית)

  • גבר בשנות השלושים לחייו ביצע פיגוע דריסה בשתי זירות שונות בעיר אדמונדטון, שבמחוז אלברטה שבקנדה. באירועים הללו נפצעו שוטר וארבעה אזרחים. האירוע החל בדריסת שוטר באמצעות מכונית מסחרית. השוטר נפצע אך לא נשקפת סכנה לחייו. לאחר מכן יצא המפגע ואיים על הסובבים בסכין. המפגע נמלט מזירת הפיגוע והתנהל אחריו מרדף ברחבי העיר אדמונדטון. בעיר התחתית עלתה המכונית על המדרכה ופצעה ארבעה אזרחים. המכונית התהפכה והמחבל נעצר (אי.פי, 1 באוקטובר 2017).
  • התוקף נעצר. מפקד המשטרה המקומי מסר, כי דגל של דאעש נמצא במכוניתו של הדורס. מבצע הפיגוע הינו אדם כבן 30, תושב העיר אדמונדטון, פליט מסומליה המוכר למשטרה. פקיד ממשלה קנדי זיהה את המפגע כעבדאללה חסן שריף (AP, 2 באוקטובר 2017). המשטרה הקנדית הודיעה, כי אירוע הדריסה נחקר כאירוע טרור, שבוצע ע”י “זאב בודד”. עד כה לא קיבל דאעש אחריות לפיגוע.
פיגוע התאבדות בשדה התעופה הבינלאומי בקאבול

ב-27 בספטמבר 2017 ביצעו שלושה פעילי דאעש פיגוע התאבדות בשדה התעופה הבינלאומי בקאבול. דאעש טען, כי הפיגוע בוצע במהלך ביקור שר ההגנה האמריקאי ג’יימס מאטיס. התקשורת האמריקאית (CNN) וסוכנות רויטרס דיווחו, כי הפיגוע בוצע מספר שעות לאחר ששר ההגנה מאטיס נחת בקאבול (רויטרס, 27 בספטמבר 2017).

  • פיקוד מרכז של ארה”ב דיווח, כי ב-27 בספטמבר 2017 נורתה אש ע”י מספר חמושים אל קרבת שדה התעופה הבינלאומי בקאבול. החמושים פוצצו עצמם באמצעות אפודי נפץ. יחידת עילית אפגאנית, בסיוע אווירי אמריקאי, הגיבה במהירות להתקפה. אחד הטילים שירו המטוסים האמריקאים, היה פגום וגרם למספר נפגעים, ביניהם אזרחים. נפתחה חקירה אודות הפיגוע והתקלה של התחמושת האמריקאית (אתר פיקוד מרכז של ארה”ב).
  • התקיפה בשדה התעופה הייתה חסרת תקדים בהיקפה, היא נמשכה מעל שש שעות. לפי המשטרה (האפגאנית), המטח שירו החמושים כלל 12 רקטות, שנורו משני אתרים. החמושים השתמשו באזרחים בתור “מגנים אנושיים”. דאעש והטליבאן קיבלו אחריות על הפיגוע, שבוצע בזמן שג’יימס מאטיס, שר ההגנה האמריקאי ומזכ”ל נאט”ו נפגשו עם בכירים באפגניסטאן. משרד הפנים (האפגאני) הודיע, כי אזרח אחד נהרג ולפחות 11 אחרים נפצעו, בעקבות פגיעת אחת הרקטות של החמושים בבית בקרבת שדה התעופה (וושינגטון פוסט, 27 בספטמבר 2017).
  • להלן תיאור הפיגוע ע”י דאעש (חק, 28 בספטמבר 2017):
    • הפיגוע בוצע ע”י שלושה פעילי דאעש, שנשאו עימם נשק רב: אפודי נפץ, משגר 9-SPG ורקטות, מרגמה ופצצות מרגמה. זוהי כמות חריגה בגודלה ובמשקלה של אמצעי לחימה, שיתכן והוברחו לשטח השדה קודם לפיגוע ע”י משתפי פעולה.
    • ההתקפה החלה בהפגזת עמדות של הכוחות האמריקנים, התורכים ומשרד האו”ם בשטח שדה התעופה באמצעות רקטות SPG ופצצות מרגמה. כמו כן הושלכו רמוני יד לעבר העמדות. מיד לאחר מכן התנהלו התנגשויות מטווח קרוב בין שלושת פעילי דאעש לבין הכוחות שהיו במקום. פעילי דאעש התבצרו בעמדות חדשות לאחר שהותירו מטען חבלה במשקל 50 ק”ג בעמדתם הקודמת. מטען זה פוצץ על ידם עם כניסת הכוחות לשטח העמדה.
    • לאחר מספר שעות של התנגשויות פוצצו פעילי דאעש את אפודי הנפץ, שנשאו על גופם. הפיצוצים כוונו נגד ריכוז כוחות של האמריקאים, התורכים והאפגאנים.
הברחת פעילים ואמצעי לחימה למצרים
  • בסרטון שפורסם בעמוד הפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים המצריים תועדה תקיפה שביצע חיל האוויר המצרי בגבול מצרים לוב נגד שיירה של כלי רכב 4X4, שניסתה להבריח אמצעי לחימה ותחמושת למצרים (28 בספטמבר 2017). העיתון המצרי אלדסתור ציטט אתר המקורב לדאעש, שפרסם את מסלולי המעבר מלוב למצרים וקרא לאנשיו לעשות בהם שימוש. בכל המסלולים מומלץ לנסוע בכלי רכב 4X4 .
  • על פי מחקר של המרכז האירופאי למאבק בטרור ובקיצוניות מסלולי פעילי הטרור מלוב למצרים עוברים דרך מספר דרכים יבשתיות במרכזן מעבר הגבול ארקין שבין מצרים לבין סודאן ודרך אלארבעין שבין מצרים לבין סודאן. על פי הכתבה המבריחים מתרחקים כעשרה ק”מ ממעברי הגבול ומעבירים בני אדם ואמצעי לחימה דרך אגם נאצר ודרך עיר התיירות אבו סמבל (אלדסתור, 29 בספטמבר 2017).
פעילות תודעתית
קלטת שמע של מנהיג דאעש אבו בכר אלבע’דאדי

ב-28 בספטמבר 2017 פרסם מוסד אלפרקאן של דאעש קלטת שמע, שיוחסה למנהיג דאעש אבו בכר אלבע’דאדי. בדברים שנשא, שנמשכו כ-46 דקות, התייחס אלבע’דאדי למצבו של דאעש וקרא לתומכיו בחו”ל להגביר את התקפותיהם. יוזכר, כי הקלטת האחרונה של אלבע’דאדי פורסמה בנובמבר 2016. משמיעת דברי אלבע’דאדי עולה, כי הקלטת היא אוטנטית ועדכנית.

  • להערכתנו יש לפרסום הקלטת בעיתוי הנוכחי שלוש מטרות:
    • להעביר מסר לתומכי דאעש, כי אבו בכר אלבע’דאדי חי, וכי השמועות שנפוצו על מותו אינן נכונות.
    • לעודד את פעילי דאעש בסוריה ובעיראק לדבוק בג’האד, להמשיך בלחימה עיקשת נגד הקואליציות הנלחמות נגדם, ולסרב לכל הסכם או פשרה, וזאת על רקע התבוסות בשטח, שנוחל הארגון.
    • להמריץ את פעילי הארגון ותומכיו בחו”ל להגביר את התקפותיהם נגד האויבים השונים, בעיקר נגד מדינות המערב, כסיוע למערכה שמנהל דאעש בסוריה ובעיראק.

מידת האמינות של הקלטת

  • משמיעת דברי אלבע’דאדי אנו מתרשמים, שהקלטת הינה אוטנטית ושהדובר הינו אכן אבו בכר אלבע’דאדי. לא נאמר מתי הוקלטה קלטת השמע אך אנו מתרשמים, כי היא עדכנית, שכן מוזכרים בה תבוסת דאעש במוצול, הסכם אסטנה ואיומי צפון קוריאה בנשק גרעיני על יפן וארה”ב.
  • יוזכר כי ביוני 2017 הודיע צבא רוסיה שככל הנראה אלבע’דאדי נהרג בתקיפה אווירית באזור אלרקה. ההודעה רוסית לא אומתה. בהמשך מסר גורם בכיר בצבא ארה”ב שאלבע’דאדי כנראה עדיין חי. תוכנה של הקלטת
  • להלן עיקרי דבריו של אבו בכר אלבע’דאדי:
    • הניצחון יהיה “למאמינים האמתיים”: אבו בכר החל דבריו בציטוטים מהקוראן סביב יעוד האדם בעולם. ייעודו, לפי אלבע’דאדי, הינו האסלאם ומימושו באמצעות ג’האד. אלבע’דאדי עשה אבחנה בין המוסלמים “אנשי האמת”, שגורלם גן העדן, לבין האחרים, “אנשי השקר”, “הכופרים”, שייעודם הגיהינום. הוא חזר לימי הנביא מוחמד וציין כי הניצחון יהיה למאמינים האמיתיים, אלה שלא חדלו מהלחימה למען האסלאם למרות הקשיים.
    • חולשתם של ארה”ב ומדינות הקואליציה: מכאן עבר אלבע’דאדי לניתוח הנסיבות הבינלאומיות הנוכחיות. הוא ציין, כי כיום קיים תסכול בקרב ה”כופרים”, שמאחדים כוחות נגד המדינה האסלאמית. הוא הוסיף כי יש מי שמנצל את המצב כדי להשתלט על אדמות המוסלמים (רמז לארה”ב, רוסיה ואיראן). לדבריו: “אמריקה [קרי: ארה”ב], המציגה עצמה כמעצמה היחידה, מאבדת את מעמדה כמי שעומדת בראש המדינות בעולם והופכת להיות מדינה מותשת, כשחובות ענק נערמים עליה. דבר [זה] מכשיר את הקרקע להתמוטטותה ולנפילת מדינות נוספות לתהום“. רוסיה מנצלת את החולשה האמריקנית כדי להראות שהיא המעצמה האלטרנטיבית לאמריקה, וכפי שעולה מהסכם אסטנה, היא מנסה להשתלט על סוריה ולהעביר שטחים לעלוים. המצב הגיע עד כדי כך ש“צפון קוריאה החלה לאיים על ארה”ב ויפן בנשק גרעיני” (אינדיקציה ברורה לעדכניות הקלטת). הוא הוסיף, כי הרוסים, האמריקאים והאירופאים החלו לחיות בפחד מחשש מהמכות שמנחיתים עליהם לוחמי הג’האד.
    • קריאה ללוחמי דאעש להיאזר בסבלנות, לדבוק באמונה, להמשיך להילחם עד טיפת דמם האחרונה, שכן הניצחון בסופו של דבר בוא יבוא: לדבריו הנחיתו פעילי דאעש “מכות כואבות” על “אומות הכפירה” ברחבי העולם. הוא קרא ללוחמי דאעש לנקוט בסבלנות ובעמידה איתנה. הוא ציין כי הניצחון אינו נמדד ביחסי הכוחות, אלא בדבקות באמונה. אלבע’דאדי הזכיר שהנביא מחמד היה באחד הקרבות בנחיתות מספרית, אך הדבקות באמונה הביאה לו ולתומכיו את הניצחון. הוא ציין כי כך נלחמים לוחמי הח’ליפות של המדינה האסלאמית, והדוגמה לכך היא בלחימה במוצול. בלחימה זאת הפגינו לוחמי דאעש עמידה איתנה, כשלא היו מוכנים למסור את אדמת העיר, אלא לאחר הקרבה של דם רב כשהם גאים בדתם ודבקים באמונתם. הם לא ויתרו ומסרו אותה רק לאחר שהקריבו את חייהם. הוא קרא לפעילי הארגון להמשיך וללכת בדרכם.
    • קריאה לסונים במדינות ערב להתקומם והוראה לפעילי דאעש שלא להסכים לפשרות: אבו בכר אלבע’דאד קרא לסונים בסוריה, עיראק ותימן ובכל מקום להתקומם ולנער את “אבק ההשפלה” מעליהם. הוא הוסיף: “דעו לכם שהשיעים והמשטר העלוי (הסורי) אינם מקבלים חצאי פתרונות, אחרי שהם שדדו את המדינות וחיללו את הכבוד”. אלבע’דאדי הורה לפעילי הארגון שלא להגיע לפשרה, לא להיכנע ולא להניח את הנשק, אלא לדבוק בדתם ולהפגין עמידה איתנה. הוא פרט את השכר שזוכה לו השהיד והילל את “לוחמי הג’האד האמיתיים” הדבקים בדרכם וממשים את צווי אללה.

קריאה לפעילי דאעש ולתומכיו ברחבי העולם להמשיך לבצע את ההתקפות נגד האויבים ו”להצית את להבת המלחמה” נגדם: “תילחמו בהם ותארבו להם בכל מקום, תגבירו את ההתקפות עליהם. סמנו כיעדים להתקפה את מרכזי ההסברה/התקשורת של הכופרים ואת מרכזי הלוחמה הפסיכולוגית שלהם… המשיכו את הפעולות שלכם… היזהרו פן ייהנו הצלבנים (קרי: תושבי המערב) ונוטשי דת האסלאם מחיים שלווים בבתיהם בזמן שאחיהם סובלים מהפצצות, הרג והרס”.

[1] מבט לג'האד העולמי לא יצא בשבוע הבא בשל חופשת חג הסוכות. חג שמח ושנה טובה.
[2] פרטים אודות ההתקפה שהתבצעה נגד כוח פיקוח רוסי במרחב אדלב ע"י פעילי חזית פתח אלשאם, ראו מבט לג'האד העולמי (27-19 בספטמבר 2017).