מבט לג’האד העולמי (28 ביוני – 4 ביולי 2018)

פעילות חיילי צבא סוריה מצפון לדרעא (ההסברה הקרבית של חזבאללה, 29 ביוני 2018).

פעילות חיילי צבא סוריה מצפון לדרעא (ההסברה הקרבית של חזבאללה, 29 ביוני 2018).

פעילות חיילי צבא סוריה במרחב דרעא (בטולאת אלג'יש אלסורי, 28 ביוני 2018).

פעילות חיילי צבא סוריה במרחב דרעא (בטולאת אלג'יש אלסורי, 28 ביוני 2018).

תושבי העיירה אבטע שמצפון לדרעא מברכים על כניסת צבא סוריה ומניפים את תמונתו של נשיא סוריה, בשאר אלאסד (סאנא, 29 ביוני 2018).

תושבי העיירה אבטע שמצפון לדרעא מברכים על כניסת צבא סוריה ומניפים את תמונתו של נשיא סוריה, בשאר אלאסד (סאנא, 29 ביוני 2018).

פעילים מארגוני המורדים בבצרא אלשאם מוסרים את כלי נשקם לצבא הסורי (שבכת אלאעלאם אלמרכזי, 2 ביולי 2018).

פעילים מארגוני המורדים בבצרא אלשאם מוסרים את כלי נשקם לצבא הסורי (שבכת אלאעלאם אלמרכזי, 2 ביולי 2018).

לואא' (אלוף) יוסף מחמד עלי ולואא' (אלוף) עמאד עדנאן אבראהים מצבא סוריה, שנהרגו בלחימה עם כוחות המורדים במרחב הכפרי של דרעא (ענב בלדי, 1 ביולי 2018).

לואא' (אלוף) יוסף מחמד עלי ולואא' (אלוף) עמאד עדנאן אבראהים מצבא סוריה, שנהרגו בלחימה עם כוחות המורדים במרחב הכפרי של דרעא (ענב בלדי, 1 ביולי 2018).

עקורים נמלטים מכפריהם במרחב דרעא (אוריינט ניוז, 30 ביוני 2018).

עקורים נמלטים מכפריהם במרחב דרעא (אוריינט ניוז, 30 ביוני 2018).

זירת פיצוץ מכונית התופת בדרום כרכוכ (אלנג'באא', 1 ביולי 2018).

זירת פיצוץ מכונית התופת בדרום כרכוכ (אלנג'באא', 1 ביולי 2018).

רכב שטח של

רכב שטח של "פעילי טרור", שהושמד על-ידי כוחות הביטחון המצרים בסיני.

זירת פיגוע ההתאבדות של דאעש במרכז ג'לאלאבאד (חשבון הטוויטר Khabarnama@khabarnamaaf, אתר תקשורת אפגני, 2 ביולי 2018).

זירת פיגוע ההתאבדות של דאעש במרכז ג'לאלאבאד (חשבון הטוויטר Khabarnama@khabarnamaaf, אתר תקשורת אפגני, 2 ביולי 2018).

עיקרי אירועי השבוע
  • השבוע שחלף עמד בסימן התקדמות צבא סוריה במובלעת המזרחית של ארגוני המורדים (ממזרח ומצפון מזרח לדרעא) בסיוע של חיל האוויר הרוסי והסורי[1]. צבא סוריה דיווח, כי הוא נמצא עתה במרחק של כ-7 ק”מ ממעבר הגבול אלנציב, שבין סוריה לירדן. מוקד לחימה מרכזי הינה העיר דרעא, בעלת המשמעות הסמלית (בה החלה ההתקוממות נגד משטר אסד). העיר מכותרת ממזרח, צפון ומערב וצבא סוריה חותר לחסום גם את הנתיב הדרומי המוביל לגבול עם ירדן. בלחימה מסתייע צבא סוריה במיליציות עיראקיות-שיעיות המופעלות ע”י איראן אך נראה לנו, כי משקלן בסד”כ הסורי המשתתף במערכה אינו משמעותי. על פי “מכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב” צפויים להצטרף ללחימה גם פעילי יחידת העילית אלרצ’ואן של חזבאללה.
  • התקדמות הצבא הסורי מלווה במו”מ עם ארגוני המורדים (לו שותפה גם רוסיה) במטרה להגיע להסכמי כניעה מקומיים. כמו כן מתקיימים מגעים להם שותפה רוסיה על הסכם כניעה כולל. במסגרת ההסכמים הללו נדרשים המורדים למסור את כלי נשקם להסגיר עצמם לידי צבא סוריה. בשלב זה הושגו הסדרי כניעה בכמה עיירות אולם בניגוד לתיאורים בכלי תקשורת התומכים במשטר הסורי עדיין לא מדובר בתופעה רחבת היקף. בתקשורת הסורית דווח, כי החל סבב חדש של שיחות בין רוסיה לבין ארגוני המורדים (3 ביולי 2018).
  • בעקבות הלחימה מתחוללת בריחה המונית של תושבים מספר העקורים נאמד ב-270,000 אנשים (אתר האו”מ, עדכני ל-2 ביולי 2018). מרבית התושבים ברחו לקרבת הגבול הירדני, ומקצתם (קרוב ל-90,000, על פי התקשורת הסורית) לרמת הגולן (בעיקר לאזורי רפיד וקניטרה, שבמרכז הרמה). ישראל וירדן מעניקות לעקורים סיוע הומניטארי אך שתיהן הודיעו, כי הן לא תאפשרנה לעקורים להיכנס לשטחן.
  • בשלב זה מתמקדת ההתקפה של צבא סורי במובלעת המזרחית שבשליטת ארגוני המורדים ובעיר דרעא בעוד שברמת הגולן עדיין לא בוצע מהלך צבאי משמעותי, הכרוך ברגישויות מדיניות. ניתן להניח כי סוגיית השתלטות המשטר הסורי על רמת הגולן והתייצבותו לאורך הגבול עם ישראל נדונה עתה בין רוסיה, ארה”ב וישראל, כחלק ממכלול הנושאים הקשורים למערכה המתנהלת עתה בדרום סוריה.
המעורבות הרוסית בסוריה
תקיפת כלי טיס בלתי מאוישים על הבסיס הרוסי בחמימים
  • ב-30 ביוני איתרו אמצעי בקרה רוסיים קבוצה של כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים), צפונית-מזרחית לבסיס האווירי חמימים, אחד מבסיסי הקבע המרכזיים של הכוחות הרוסים בסוריה. משרד ההגנה הרוסי דיווח, כי הכטב”מים אותרו במרחק רב מהבסיס והושמדו על ידי מערכות ההגנה האוויריות הרוסיות. ממשרד ההגנה הרוסי נמסר, כי לא היו נפגעים ולא נגרם נזק לבסיס הרוסי (אתר ערוץ “זבזדה”, שבבעלות משרד ההגנה הרוסי, 1 ביולי 2017).
  • הבסיס האווירי חמימים והמרכז הלוגיסטי של הצי הרוסי בטרטוס מהווים מאז נסיגת מרבית הכוחות הרוסים מסוריה (דצמבר 2017) יעד לתקיפות ארגוני מורדים שבמרחב אדלב (הארגון הג’האדיסטי המטה לשחרור אלשאם הינו הדומיננטי שבהם). זו התקיפה השישית המתבצעת על בסיס חמימים בחצי השנה האחרונה. התקיפות התבצעו תחילה באמצעות רקטות ופצצות מרגמה ובהמשך על ידי כלי טיס בלתי מאוישים, חלקם בעלי טכנולוגיה מתקדמת.[2]
סוריה
המערכה בדרום סוריה

טיהור המובלעת של המורדים, שמצפון מזרח לדרעא

בעקבות ביתור מובלעת המורדים שמצפון מזרח לדרעא באזור העיירה בצר אלחריר פתחו הצבא הסורי והכוחות המסייעים לו בהתקפה מתואמת לכיוון דרום (מאמץ עיקרי) ולכיוון צפון (מאמץ משני). הכוחות התוקפים מסתייעים בחילות האוויר של רוסיה וסוריה. נראה כי הכוחות הסורים השתלטו כבר על מרבית חלקה הצפוני של המובלעת המזרחית. להערכתנו היעד האופרטיבי המרכזי של כוחות הצבא הסורים המתקדמים מצפון לדרום, לאורך הכביש הראשי (M-5), הינו מעבר אלנציב, שעל גבול סוריה-ירדן. יחידת ההסברה של הצבא הסורי הודיעה, כי הצבא הסורי מרוחק עתה כ-7 ק”מ ממעבר אלנציב (רשת ההסברה הצבאית המרכזית, 1 ביולי 2018). עם זאת נראה כי בחלקה הצפוני של המובלעת עדיין מתנהלת לחימה מקומית בין הצבא הסורי לארגוני המורדים וכיבושה עדיין לא הסתיים.

 

מימין: ביתור המובלעת של המורדים באזור בצר אלחריר ובעקבות זאת המשך ההתקפות לכיוון צפון ודרום (ח'טוה, 27 ביוני 2018). משמאל: התקפות צבא סוריה על חלקה הדרומי של מובלעת המורדים המזרחית והתקפות מקומיות מצפון מערב לדרעא לכיוון מערב (ח'טוה, 30 ביוני 2018).
מימין: ביתור המובלעת של המורדים באזור בצר אלחריר ובעקבות זאת המשך ההתקפות לכיוון צפון ודרום (ח’טוה, 27 ביוני 2018). משמאל: התקפות צבא סוריה על חלקה הדרומי של מובלעת המורדים המזרחית והתקפות מקומיות מצפון מערב לדרעא לכיוון מערב (ח’טוה, 30 ביוני 2018).

הלחימה בעיר דרעא
  • העיר דרעא, בעלת המשמעות הסמלית (בה החלה ב-2011 ההתקוממות נגד אסד), מהווה מוקד לחימה מרכזי. נראה כי העיר מכותרת למעשה משלושה עברים (מזרח, מערב וצפון). חלקה הצפוני של העיר (“שכונת אלסחארי”, “כיכר פנורמה”) נמצא בידי צבא סוריה. ארגוני המורדים שבעיר העתיקה ובשכונה הנמצאת מצפון לה מנסים לבלום ניסיונות התקדמות של צבא סוריה. הכוחות הסורים פועלים עתה כדי לחסום את הדרך שבין דרעא לבין הגבול עם ירדן ובכך לכתר לחלוטין את העיר (אלג’זירה, 26 ביוני 2018).
הסדרי כניעה מקומיים ומו”מ עם הרוסים
  • התקדמות הצבא הסורי מלווה במאמץ להשיג הסכמי כניעה מקומיים עם ארגוני המורדים. בערוץ אלמיאדין הלבנוני, המזוהה עם חזבאללה, דיווח, כי במקומות רבים הושגו ההסכמים בחסות רוסית (אלמיאדין, 1 ביולי 2018). בתקשורת המזוהה עם המשטר הסורי דווח על שלוש עיירות בולטות, שבהן הושגו הסכמים כאלה: אבטע (כ-17 ק”מ מצפון לדרעא), דאעל (כ-13 ק”מ מצפון לדרעא) וטפס (כ-11 ק”מ מצפון לדראע)[3]. כמו כן, נכנעו המורדים בכפר בצר אלחריר, שבמרכז המובלעת המזרחית. נמסר כי במסגרת ההסכמים הללו נכנעו המורדים ומסרו את כלי נשקם לצבא הסורי (בטולאת אלג’יש אלסורי, 30 ביוני 2018).

הערוץ הלבנוני אלמיאדין, המזוהה עם חזבאללה, טען (1 ביולי 2018), כי עיירות רבות הוחזרו לשליטת המשטר הסורי באמצעות הסכמי פיוס ולא באמצעות פעילות צבאית. גם ערוץ אלמנאר של חזבאללה דיווח כי כמה עיירות מרכזיות במרחב דרעא ביקשו לנהל משא ומתן על מנת להימנע מלחימה (אלמנאר, 30 ביוני 2018). אנו מתרשמים, כי התיאורים הללו מוגזמים וכי הם נועדו לפגוע במורל של ארגוני המורדים. להערכתנו עדיין לא מדובר בתופעה נרחבת וארגוני המורדים ממשיכים בלחימה, למרות הישגי הצבא הסורי ואובדן שטחים במובלעת המזרחית.

 

תושבי העיירה אבטע שמצפון לדרעא מברכים על כניסת צבא סוריה ומניפים את תמונתו של נשיא סוריה, בשאר אלאסד (סאנא, 29 ביוני 2018).    תושבי העיירה אבטע שמצפון לדרעא מברכים על כניסת צבא סוריה ומניפים את תמונתו של נשיא סוריה, בשאר אלאסד (סאנא, 29 ביוני 2018).
תושבי העיירה אבטע שמצפון לדרעא מברכים על כניסת צבא סוריה ומניפים את תמונתו של נשיא סוריה, בשאר אלאסד (סאנא, 29 ביוני 2018).
  • במקביל להסדרי הכניעה המקומיים מתנהל מו”מ בין נציגי כפרים ועיירות במרחב דרעא לבין נציגים רוסיים על השגת הסדר, שיכלול את כל מחוז דרעא. ב-1 ביולי 2018 התנהל מו”מ על הסדרים בעיירות שממזרח לדרעא, ובמחוז דרעא בכלל. לבקשת הרוסים נשמר השקט באותה עת במשך שלוש שעות בכל המחוז (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 1 ביולי 2018). המגעים הללו עדיין לא הניבו תוצאות. בתקשורת הסורית דווח, כי החל סבב חדש של מו”מ בין ארגוני המורדים לבין רוסיה. דובר החמ”ל המרכזי של ארגוני המורדים מסר, כי משתתפי המו”מ מייצגים את מחוזות דרעא וקניטרה (ענב בלדי, 3 ביולי 2018).
מיליציות עיראקיות-שיעיות המופעלות ע”י איראן וכוח מחזבאללה משתתפים במערכה לכיבוש דרום סוריה

כללי

מיליציות עיראקיות-שיעיות, המופעלות ע”י איראן, משתתפות במערכה בדרום סוריה. המיליציות השיעיות נותנות למעורבותן בלחימה כיסוי תקשורתי, יתכן כצעד של התרסה פומבית[4], כשברקע דיווחים בתקשורת על התנגדות ישראלית לנוכחות איראן והמיליציות שהיא מפעילה. להערכתנו מההיבט הצבאי משקלן של המיליציות השיעיות בכלל הסד”כ הגדול המופעל ע”י המשטר הסורי אינו משמעותי. בנוסף לכך דיווח “מכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב”, כי פעילי יחידת העילית אלרצ’ואן של חזבאללה נשלחים לסוריה על מנת ליטול חלק בלחימה בדרום.

דיווח על שיגור יחידת עילית של חזבאללה למערכה בדרום סוריה
  • “מכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב” פרסם מאמר ב-29 ביוני 2018 לפיו חזבאללה שולח לסוריה את יחידת העילית אלרצ’ואן. מחברי המאמר ציינו כי כשיחידה זו מופנית ללחימה, הדבר מעיד, כי צפויה להתקיים לחימה אינטנסיבית (כפי שאירע בקרבות הקשים באלקציר, חלב ודיר אלזור). על-פי מקורות בשטח, איראן החלה לגייס מחדש את המיליציות הפרו-איראניות ללחימה באזור דרום סוריה באפריל 2018, באזורי אלסויידאא’, דרעא וקוניטרה. על פי המאמר יחידות חזבאללה משולבות עם כוחות דיביזיה 4 ועם כוחות משמרות הרפובליקה של צבא סוריה. בנוסף לכך לוחמי חטיבת אלפאטמיון האפגניים משולבים בכוחותיו של סהיל חסן (“הנמר”) ואף לובשים את מדיהם (The Washington Institute for Near East Policy, Hanin Ghaddar and Philip Smyth, 29 ביוני 2018).
חטיבת ד’ו אלפקאר
  • אחת המיליציות המשתתפות בלחימה הינה מיליציהשיעית-עיראקית בשם חטיבת ד’ו אלפקאר[5]. מיליציה זאת נטלה חלק במהלך החשוב של כיבוש העיירה בצר אלחריר מידי כוחות המורדים (מהלך שהוביל לביתור המובלעת של המורדים שמצפון מזרח לדרעא). מעורבותם של לוחמי חטיבת ד’ו אלפקאר תועדה בצילומים, שהתפרסמו בעמוד הפייסבוק של החטיבה (26 ביוני 2018).
לוחמים של צבא סוריה מחטיבת ד'ו אלפקאר בתמונת ניצחון בבצר אלחריר.   לוחמים של צבא סוריה ושל חטיבת ד'ו אלפקאר באזור בצר אלחריר (עמוד הפייסבוק של חטיבת ד'ו אלפקאר, 26 ביוני 2018).
מימין: לוחמים של צבא סוריה מחטיבת ד’ו אלפקאר בתמונת ניצחון בבצר אלחריר. משמאל: לוחמים של צבא סוריה ושל חטיבת ד’ו אלפקאר באזור בצר אלחריר (עמוד הפייסבוק של חטיבת ד’ו אלפקאר, 26 ביוני 2018).

חטיבת ד’ו אלפקאר הינה מסגרת צבאית עיראקית-שיעית המופעלת ע”י האיראנים. היא הוקמה ביוני 2013 על מנת לסייע לחטיבה שיעית-עיראקית נוספת, חטיבת אבו פצ’ל אלעבאס בהגנה על מתחם הקבר הקדוש של אלסת זינב, שמדרום לדמשק[6] (ראו להלן). החטיבה מורכבת בעיקר מפעילים עיראקים, שפעלו בעבר במיליציות שיעיות עיראקיות המופעלות ע”י איראן[7].

לוחמים מחטיבת אבו אלפצ’ל אלעבאס
  • בנוסף לכך, צולמו בתחילת יוני 2018 באזור קניטרה לוחמים המשתייכים לחטיבת אבו אלפצ’ל אלעבאס, מיליציה עיראקית שיעית נוספת, המופעלת ע”י האיראנים. פעילי החטיבה הצטלמו כשהם לבושים במדי צבא סוריה לצד מפקדם, מאהר עג’יב (המכון הסורי למחקרים אסטרטגיים נורס, 6 ביוני 2018; ענב בלדי, 7 ביוני 2018). הצילומים נעשו בעיתוי בו התבצעו ההכנות של צבא סוריה לכיבוש דרום המדינה.

לוחמי חטיבת אבו אלפצ'ל אלעבאס באזור קניטרה לצד מפקדם מאהר עג'יב (המכון הסורי למחקרים אסטרטגיים נורס, 6 ביוני 2018).
לוחמי חטיבת אבו אלפצ’ל אלעבאס באזור קניטרה לצד מפקדם מאהר עג’יב (המכון הסורי למחקרים אסטרטגיים נורס, 6 ביוני 2018).

חטיבת אבו אלפצ’ל אלעבאס הינה מסגרת צבאית עיראקית שיעית הפועלת בסוריה. זוהי מסגרת בעלת כשירות צבאית גבוהה יחסית, שפעיליה מיומנים בטקטיקות של לוחמת גרילה אותן רכשו מתקופת הלחימה נגד צבא ארה”ב והקואליציה בעיראק. החטיבה הוקמה ככל הנראה בסוף 2012/תחילת 2013. משימתה הראשונה הייתה להגן על מתחם קבר אלסת זינב מפני התקפות הג’האדיסטים אך במהלך מלחמת האזרחים נוספו לה משימות נוספות. החטיבה כפופה לצבא סוריה ומשולבת באסטרטגיה האיראנית של הפעלת המיליציות השיעיות בסוריה.

 

סמל חטיבת אבו אלפצ'ל אלעבאס. באיור מופיע שמה של החטיבה ומעליה יד האוחזת ברובה, שמעליו פסוק מהקוראן: "הם הינם צעירים המאמינים בריבונם, הרעפנו עליהם את ההנחיה בדרך הישר" (סורת אלכהף, פסוק 13). חלק מפסוק זה מופיע גם בלוגו של "חבורות אנשי האמת", מיליציה עיראקית שיעית נוספת המופעלת ע"י איראן. הנפת הרובה ומעליו פסוק מהקוראן הינו סמל המשותף למשמרות המהפכה האיראנים ולארגונים שיעים, שהוקמו על ידם, ובכלל זה ארגון חזבאללה הלבנוני.
סמל חטיבת אבו אלפצ’ל אלעבאס. באיור מופיע שמה של החטיבה ומעליה יד האוחזת ברובה, שמעליו פסוק מהקוראן: “הם הינם צעירים המאמינים בריבונם, הרעפנו עליהם את ההנחיה בדרך הישר” (סורת אלכהף, פסוק 13). חלק מפסוק זה מופיע גם בלוגו של “חבורות אנשי האמת”, מיליציה עיראקית שיעית נוספת המופעלת ע”י איראן. הנפת הרובה ומעליו פסוק מהקוראן הינו סמל המשותף למשמרות המהפכה האיראנים ולארגונים שיעים, שהוקמו על ידם, ובכלל זה ארגון חזבאללה הלבנוני.

אבידות צבא סוריה וארגוני המורדים
  • על פי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם נהרגו במהלך הלחימה במרחב דרעא לפחות 79 חיילים מצבא סוריה והכוחות המסייעים לו. כמו כן נהרגו 57 לוחמי ארגוני המורדים ו-99 אזרחים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 29 ביוני 2018). בין ההרוגים שני קצינים בכירים בצבא סוריה, שמצאו מותם בתחילת המערכה במרחב הכפרי של דרעא. הקצינים הינם לואא’ (אלוף) עמאד עדנאן אבראהים ולואא’ (אלוף) יוסף מחמד עלי (ענב בלדי, 1 ביולי 2018). דווח כי השניים נהרגו כתוצאה מירי ארטילרי של כוחות המורדים נגד עמדות צבא סוריה במחוז דרעא (חשבון הטוויטר محمد هاشم ( أبو أحمد@op2065, 1 ביולי 2018).
בריחה המונית של תושבים בעקבות הלחימה
  • בעקבות ההתקפה של צבא סוריה במרחב דרעא, דווח על מספר גדול של תושבים, שנמלטו מאזורי הלחימה רובם הגדול ברחו לקרבת הגבול עם ירדן, ומקצתם לקרבת הגבול עם ישראל במרכז רמת הגולן.
  •  לפי נתוני האו”מ, העדכניים ל-2 ביולי 2018, כ-270,000 אנשים נעקרו מבתיהם מאז תחילת המערכה בדרום סוריה (אתר האו”מ, 2 ביולי 2018). בתקשורת הסורית דווח, כי כ-86,000 עקורים נמלטו לרמת הגולן, כ-30,000 מהם מצויים מדרום לעיירה רפיד וסמוך לנקודת האו”מ שבקרבת קניטרה, שבמרכז רמת הגולן (אקתצאד, אתר כלכלי סורי, 1 ביולי 2018). העקורים, סובלים ממצוקה הומניטארית קשה. ישראל העניקה סיוע הומניטארי (מזון, טיפול רפואי) למאות עקורים, שהגיעו קרוב לגבולה עם סוריה, אך הודיעה כי לא תאפשר להם לעבור לשטחה. ירדן מגישה לעקורים סיוע בתחום ההומניטארי (סיוע רפואי) אך גם היא הודיעה שהיא לא תקלוט יותר פליטים סורים בשטחה.

הגעת עקורים לשטחי צבא ח’אלד בן וליד באגן הירמוך

  • בדיווח של דאעש, המסתמך על מקורות סוריים, נמסר כי הושג הסכם הפסקת אש בין צבא סוריה החופשי לבין צבא ח’אלד בן אלוליד המזוהה עם דאעש. נמסר כי ההסכם מאפשר הקלה על מעבר העקורים לאגן הירמוך, שבשליטת ח’אלד בן וליד (חק, 27 ביוני 2018). בפועל אפשר ההסכם לעשרות/מאות עקורים, ויתכן גם לפעילים המשתייכים לארגוני המורדים, להגיע לאגן הירמוך (ענב אלבלדי, 30 ביוני 2018; חק, 1 ביולי 2018 www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 30 ביוני 2018). דאעש, מכל מקום, ניצל את הגעתם לשטחו לשם הפקת רווח תעמולתי.
עקורים מגיעים למרחב שבשליטת צבא ח'אלד בן אלוליד באגן הירמוכ שם הם נעצרים לבדיקה ע"י פעילי הארגון.    עקורים מגיעים למרחב שבשליטת צבא ח'אלד בן אלוליד (www.k1falh.ga, 30 ביוני 2018).
מימין: עקורים מגיעים למרחב שבשליטת צבא ח’אלד בן אלוליד באגן הירמוכ שם הם נעצרים לבדיקה ע”י פעילי הארגון. משמאל: עקורים מגיעים למרחב שבשליטת צבא ח’אלד בן אלוליד (www.k1falh.ga, 30 ביוני 2018).
מזרח סוריה

הצבא הסורי הודיע כי סיים לטהר את המרחב המדברי שבין דיר אלזור לתדמור. דאעש ממשיך בפעילות גרילה במרחב אלבוכמאל

  • ב-27 ביוני 2018 הודיע צבא סוריה, כי סיים לטהר את שטח המובלעת של דאעש במרחב המדברי שבין דיר אלזור לתדמור. הצבא הסורי מסר כי גודלו של השטח שטוהר הוא כ-5,800 קמ”ר. עם זאת במרחב שטוהר נותרו עדיין כיסי התנגדות של דאעש (המכון הסורי למחקרים אסטרטגים נורס, 3 ביולי 2018).

המרחב המדברי שבין דיר אלזור לתדמור (מסומן באפור), שהצבא הסורי טוען כי טיהר אותו מידי דאעש (נבראס אלארצ', 26 ביוני 2018).
המרחב המדברי שבין דיר אלזור לתדמור (מסומן באפור), שהצבא הסורי טוען כי טיהר אותו מידי דאעש (נבראס אלארצ’, 26 ביוני 2018).

  • דאעש ממשיך לנהל פעילות גרילה נגד צבא סוריה באזור אלבוכמאל. בתקשורת הסורית דווח כי פעילי דאעש תקפו ב-28 ביוני 2018 עמדות של צבא סוריה בקרבת הגבול עם עיראק באזור אלבוכמאל. 4 פעילי דאעש נהרגו ונתפסו ציוד ואמצעי לחימה (אלמצדר ניוז, 29 ביוני 2018; אתר משרד ההגנה הסורי, 28 ביוני 2018). ב-30 ביוני 2018 דיווח דאעש כי צלפי הארגון הרגו חייל סורי באזור אלסכריה, כ-2 ק”מ מצפון לאלבוכמאל (חק, 1 ביולי 2018).
דאעש דיווח, כי בנו של מנהיג הארגון נהרג בלחימה במחוז חמץ
  • דאעש הודיע על מותו של חד’יפה אלבדרי, בנו של מנהיג דאעש אבו בכר אלבע’דאדי. לפי ההודעה הוא נהרג בעת הסתערות של פעילי דאעש על כוחות של צבא סוריה ורוסיה בתחנה התרמית, שבמזרח מחוז חמץ (חק, 4 ביולי 2018).

ההודעה על מותו של חד'יפה אלבדרי, בנו של מנהיג דאעש (חק, 4 ביולי 2018).
ההודעה על מותו של חד’יפה אלבדרי, בנו של מנהיג דאעש (חק, 4 ביולי 2018).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות דאעש

פיצוץ מכונית תופת בדרום העיר כרכוכ

  • ב-1 ביולי 2018 ניסה מחבל מתאבד, שנהג במכונית תופת, לפרוץ למתחם המחסנים הממשלתי בדרום העיר כרכוכ. המחבל פוצץ את מכונית התופת. אדם אחד נהרג ו-20 נפצעו, רובם מקרב אנשי הביטחון העיראקים (סוכנות הידיעות העיראקית; סקאי ניוז, 1 ביולי 2018). עד כה לא אותרה נטילת אחריות של דאעש אך סביר להניח שמדובר בארגון זה. במתחם המחסנים היו פתקי קלפיות, שהיו מיועדים לספירה ידנית חוזרת בעקבות טענות לזיופים בבחירות לפרלמנט (סקאי ניוז, 1 ביולי 2018). לפיכך נראה שהפיגוע נועד לערער את המערכת השלטונית העיראקית, בהמשך לניסיונות דאעש (שלא צלחו) לשבש את הבחירות.

הריגת שבויים ע”י דאעש (השלמה)

  • בניגוד לדיווח קודם, הסתבר כי ששת האנשים שנחטפו ע”י דאעש בכביש צאלח-כרכוכ הוצאו להורג ולא שוחררו[8]. ב-27 ביוני 2018 דווח כי אותרו גופותיהם של שמונה מהחטופים על כביש דיאלא-כרכוכ (אלסומריה ניוז, 27 ביוני 2018). לדיווח צורף צילום שבו נראים אנשי ביטחון עיראקים בסמוך לגופות החטופים (BasNews, 27 ביוני 2018).

אנשי ביטחון עיראקים בסמוך לגופות החטופים, שהוצאו להורג  על-ידי דאעש בכביש דיאלא-כרכוכ (BasNews, 27 ביוני 2018).
אנשי ביטחון עיראקים בסמוך לגופות החטופים, שהוצאו להורג
על-ידי דאעש בכביש דיאלא-כרכוכ (BasNews, 27 ביוני 2018).

פעילות כוחות הביטחון העיראקים והמשטר העיראקי

סיכול ניסיון של דאעש לפוצץ פרויקט מים ועמודי מתח גבוה

  • ב-30 ביוני 2018 דיווח מקור ביטחוני בכרכוכ, כי כוחות הביטחון העיראקים נטרלו מטעני חבלה של דאעש, שנועדו לפוצץ פרויקט מים ועמודי מתח גבוה, כ-55 ק”מ מדרום מערב לכרכוכ. המקור ציין כי לאחר תבוסותיו של דאעש בשדה הקרב תוקף עתה הארגון פרויקטים של מים וחשמל (אלסומריה ניוז, 30 ביוני 2018).

הוצאה להורג של פעילי דאעש

  • ב-29 ביוני 2018 דיווח משרד המשפטים העיראקי, כי שנים-עשר פעילי טרור, בהם מושל מוצול בזמן שליטתו של דאעש בעיר, הוצאו להורג בכלא אלנאצריה שבדרום עיראק (סוכנות הידיעות העיראקית, 29 ביוני 2018).
מצרים וחצי-האי סיני
פעילות כוחות הביטחון המצרים במסגרת מבצע “סיני 2018”
  •  ב-3 ביולי 2018 פרסמה המפקדה הכללית של הכוחות המזויינים המצריים סרטון ובו “הודעה מספר 25” אודות המערכה נגד דאעש בסיני (“סיני 2018”). בהודעה נאמר, כי כוחות הביטחון המצרים עצרו פעילי טרור וחשודים בפעילות טרור, פגעו בכלי רכב (כולל מיכלית דלק ממולכדת) והשמידו 285 מחסנים ומקומות מסתור שכללו אמצעי לחימה, חומרי נפץ, מערכות הפעלה למטעני חבלה, מכשירי קשר, מדי צבא וספרות סלפית-ג’האדיסטית. כמו כן אותרו והושמדו מספר מנהרות ברפיח (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 3 ביולי 2018).
רכב שטח של "פעילי טרור", שהושמד על-ידי כוחות הביטחון המצרים בסיני.    מיכלית דלק ממולכדת עולה באש (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 3 ביולי 2018).
מימין: רכב שטח של “פעילי טרור”, שהושמד על-ידי כוחות הביטחון המצרים בסיני. משמאל: מיכלית דלק ממולכדת עולה באש (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 3 ביולי 2018).
גופתו של "פעיל טרור", שנהרג בסיני.   מנהרה שאותרה והושמדה על-ידי כוחות הביטחון המצרים ברפיח (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 3 ביולי 2018).
מימין: גופתו של “פעיל טרור”, שנהרג בסיני. משמאל: מנהרה שאותרה והושמדה על-ידי כוחות הביטחון המצרים ברפיח (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 3 ביולי 2018).
פעילות ג’האדיסטית במדינות נוספות
פיגוע התאבדות של דאעש בג’לאלאבאד, אפגניסטאן
  •  ב-1 ביולי ביצע מחבל מתאבד פיגוע התאבדות בג’לאלאבאד. בפיגוע נהרגו 17 הנדים וסיקים ושני אנשי ביטחון (ח’אאמה פרס, 1 ביולי 2018). דאעש נטל אחריות לפיגוע. בהודעה מטעמו נמסר, כי מחבל מתאבד חדר לתוך ריכוז של חיילי צבא אפגניסטאן, הנדים וסיקים, במרכז העיר ג’לאלאבאד ופוצץ אפוד נפץ שנשא על גופו. כתוצאה מכך לטענת דאעש, נהרגו למעלה מ-40 אנשים, בהם מועמד לפרלמנט האפגני (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 1 ביולי 2018).
פעילות סיכול ומנע
עיראק מקימה גדר גבול לאורך גבולה עם סוריה
  • ב-30 ביוני 2018 הודיעה מפקדת משמר הגבול העיראקי על הקמת גדר לאורך גבול עיראק-סוריה. זאת במטרה לשים קץ לחדירות של “פעילי טרור” לשטחה של עיראק. לאורך הגבול יוקמו גדר ממתכת, גדר תיל ומגדלי שמירה מבטון. על הגדר תוצבנה מצלמות תרמיות ולאורכה יתנהלו סיורים (סוכנות הידיעות העיראקית, 30 ביוני 2018).

[1] היומון הרוסי קומרסנט דיווח כי הצד הרוסי מיידע את "השותפים שלו" (הכוונה לארה"ב וישראל) מבעוד מועד על פעילות הסיוע האווירי שבכוונתו לבצע (קומרסנט בשפה הרוסית, 25 ביוני 2018).
[2]
למידע קודם על כמה תקיפות שבוצעו על הבסיסים הרוסיים בסוריה ראו לקט מידע מ-10 בינואר 2018:
"
סדרת תקיפות נגד הבסיסים הרוסיים בחמימים ובטרטוס (תמונת מצב עדכנית ל-10 בינואר 2018)".
[3]
בקרבת העיירה טפס עדיין מתנהלת לחימה (אלמיאדין, 2 ביולי 2018) ולפיכך יתכן, שהדיווח הסורי על הסדר כניעה שהושג בה אינו מדויק. ארגוני המורדים הודיעו כי הרגו 45 חיילים של הצבא הסורי והמיליציות המסייעות לו באזור טפס (ח'טוה, 3 ביולי 2018).
[4]
עם זאת בתקשורת האיראנית אין התייחסות למיליציות השיעיות. דיווחיה אודות המתקפה בדרום סוריה הינם אינפורמטיביים.
[5]
דו אלפקאר הינו כינוי לחרב בעלת שני להבים, שניתנה על פי המסורת האסלאמית לאמאם עלי בן אבו טאלב ע"י הנביא מחמד.
[6]
ראו מסמך מרכז המידע מה-12 במרץ 2014: "תופעת הפעילים הזרים השיעים הלוחמים בסוריה".
[7]
אלסת זינב הייתה בתו האהובה של האמאם עלי בן טאלב, מייסד השיעה, ונכדו של הנביא מחמד. הקבר משמש מוקד לעלייתם של שיעים מרחבי העולם.
[8]
ראו מבט לג'האד העולמי, 27-21 ביוני 2018.