מבט לג’האד העולמי (28 במרץ-3 באפריל 2019)

שיגור פצצת מרגמה לעבר עמדות צבא סוריה (טלגרם, 29 במרץ 2019).

שיגור פצצת מרגמה לעבר עמדות צבא סוריה (טלגרם, 29 במרץ 2019).

ירי ארטילרי של המטה לשחרור אלשאם לעבר עמדות צבא סוריה באזור העיר מחרדה (אבאא', 1 באפריל 2019).

ירי ארטילרי של המטה לשחרור אלשאם לעבר עמדות צבא סוריה באזור העיר מחרדה (אבאא', 1 באפריל 2019).

מראות ההרס באלבאע'וז (אלחדת', 26 במרץ 2019).

מראות ההרס באלבאע'וז (אלחדת', 26 במרץ 2019).

כתבת אלחדת' בשוחה של דאעש במחנה אלבאע'וז. הכתבת ציינה, כי בשוחות נמצאים מלכודים, שעדיין לא נוטרלו (אלחדת', 26 במרץ 2019).

כתבת אלחדת' בשוחה של דאעש במחנה אלבאע'וז. הכתבת ציינה, כי בשוחות נמצאים מלכודים, שעדיין לא נוטרלו (אלחדת', 26 במרץ 2019).

פיצוץ מבוקר של מטעני חבלה, שאותרו על-ידי צוות הנדסה של הגיוס העממי במחוז אלאנבאר (al-hashed.net, 30 במרץ 2019).

פיצוץ מבוקר של מטעני חבלה, שאותרו על-ידי צוות הנדסה של הגיוס העממי במחוז אלאנבאר (al-hashed.net, 30 במרץ 2019).

חייל של צבא מצרים בעת הוצאתו להורג (אח'באר אלמסלמין, 27 במרץ 2019).

חייל של צבא מצרים בעת הוצאתו להורג (אח'באר אלמסלמין, 27 במרץ 2019).

חיילי צבא ניגריה טרם הוצאתם להורג על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 1 באפריל 2019).

חיילי צבא ניגריה טרם הוצאתם להורג על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 1 באפריל 2019).

עיקרי אירועי השבוע
  • גם לאחר נפילת “כיס” דאעש שבמרחב אלבאע’וז, ממשיכים כוחות SDF לטהר את העיירה ואת האזור שמסביבה. במקום נותרו עדיין מספר פעילי דאעש, המסתתרים בשוחות ובמנהרות, ומידי פעם מנסים לתקוף את כוחות SDF.
  • בינתיים ממשיך דאעש בפעולות טרור וגרילה בזירה הסורית. פעולות דאעש התמקדו השבוע בעמק הפרת (אזורי אלמיאדין ודיר אלזור) ובמדבריות שבין אלסח’נה לבין דיר אלזור. דפוס פעילותם הינו בעיקר ביצוע מארבים ופיגועי ירי לעבר כלי רכב ולוחמי SDF או של צבא סוריה. באחד המקרים אף התפוצצה מכונית תופת בסמוך לשיירה של SDF באזור אלמיאדין. פעילי המטה לשחרור אלשאם תקפו (באופן חריג) כוח של צבא סוריה בדיר אלזור במה שהארגון כינה פעולה “מעבר לקווי האויב”.
  • צבא סוריה וכוחות הביטחון של SDF נוקטים פעולות סיכול ומנע נגד פעילות הגרילה של דאעש. נמסר כי במדבריות שבמרחב אלסח’נה תגבר צבא סוריה את כוחותיו והציב עשרות מחסומים על ציר אלסח’נה-דיר אלזור. בערים אלרקה ומנבג’ חשפו כוחות הביטחון הכורדים התארגנויות של דאעש, שהיו מעורבות בפיגועים נגד כוחות SDF.
  • השבוע נמשכו פעולות הטרור והגרילה במחוזות השונים של דאעש: במחוז עיראק נמשכות פעולות גרילה נרחבות בדגש על פיצוץ מטענים ופיגועי ירי; מחוז מזרח אסיה ממשיך לנהל לחימה עזה נגד צבא הפיליפינים באי מינדאו, שבדרום; מחוז סיני המשיך לבצע פעולות גרילה נגד כוחות הביטחון המצריים בצפון סיני; מחוז מערב אפריקה תקף השבוע מתחם של צבא ניגריה ויתכן גם, שביצע פיגוע התאבדות וירי בדרום מזרח ניג’ר; מחוז לוב ביצע חטיפת משתפי פעולה עם הממשל הלובי; מחוז סומליה פוצץ מטען חבלה נגד כוח צבא מצפון מערב לבירה מוגדישו ומחוז תימן מעורב לאחרונה בלחימה עזה נגד שלוחת אלקאעדה בתימן.
מרחב אדלב
נמשכים חילופי האש בין צבא סוריה לארגוני המורדים הג’האדיסטים
  • גם השבוע נמשכו חילופי האש בין צבא סוריה לבין ארגוני המורדים. להלן עיקרי האירועים:
    • צבא סוריה ביצע ירי ארטילרי לעבר כוחות המטה לשחרור אלשאם בחלק הדרומי של מישור אלע’אב ומדרום לאדלב . דווח כי “פעילי טרור” רבים נהרגו ונפצעו. כמו כן ביצע צבא סוריה ירי ארטילרי לעבר ריכוז כוחות של “המפלגה האסלאמית התורכמניסטאנית” (הפעילים האוויגורים, שמוצאם מסין) במרכז ובחלק הדרומי של מישור אלע’אב. כתוצאה מהירי הושמדו “חוליות טרור” ומקומות מסתור של הארגון (סאנא, 28,29 במרץ 2019).
    • המטה לשחרור אלשאם הודיע כי שיגר פצצות מרגמה לעבר עמדות צבא סוריה בחלק הדרומי של מישור אלע’אב (כארבעים ק”מ מדרום לג’סר אלשע’ור) (טלגרם, 29 במרץ 2019). בהודעה נוספת מסר המטה לשחרור אלשאם, כי פעיליו ירו אש ארטילרית לעבר עמדות צבא סוריה באזור העיר אלמחרדה, כעשרים ק”מ מצפון מערב לחמאה (אבאא’, 1 באפריל 2019).
שיגור פצצת מרגמה לעבר עמדות צבא סוריה 
(טלגרם, 29 במרץ 2019).     ירי ארטילרי של המטה לשחרור אלשאם לעבר עמדות צבא סוריה באזור העיר מחרדה (אבאא', 1 באפריל 2019).
מימין: שיגור פצצת מרגמה לעבר עמדות צבא סוריה (טלגרם, 29 במרץ 2019). משמאל: ירי ארטילרי של המטה לשחרור אלשאם לעבר עמדות צבא סוריה באזור העיר מחרדה (אבאא’, 1 באפריל 2019).
מזרח סוריה
נמשכות פעולות טיהור מרחב אלבאע’וז ע”י כוחות SDF

גם לאחר כיבוש מרחב אלבאע’וז ממשיכים כוחות SDF לטהר את העיירה ואת האזור שמסביבה. שרידי פעילי דאעש, שעדיין מסתתרים בשוחות ובמנהרות, ממשיכים לתקוף מידי פעם את הכוחות .

  • בהקשר לכך דווח, כי ב-27 במרץ 2019 נהרגו קרוב לעשרים לוחמי כוחות SDF ורבים נוספים נפצעו בהתקפה שבוצעה על-ידי פעילי דאעש, שהתבצרו במנהרה בעיירה אלבאע’וז. מטוסי הקואליציה ביצעו תשע גיחות תקיפה נגד המנהרה בה התבצרו פעילי דאעש התוקפים (דיר אלזור 24, 28 במרץ 2019). ב-29-28 במרץ 2019 התנהלו עימותים בין לוחמי כוחות SDF לפעילי דאעש, שהתבצרו באחת השוחות בקרבת הר אלבאע’וז (דיר אלזור 24, 28 במרץ 2019). מרכז המעקב הסורי דיווח כי מטוסי הקואליציה תקפו מספר פעמים שוחות ומערות, שבהם מסתתרים פעילי דאעש המסרבים להיכנע. נמסר כי פעילי דאעש מסתתרים במנהרות, במורדות הר אלבאע’וז (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 2 באפריל 2019).
תגבור השטח המדברי במרחב אלסח’נה ע”י צבא סוריה
  • מקורות אופוזיציה סורית דיווחו כי כמה חיילים סורים נהרגו ונפצעו בעימותים עם דאעש במדבר, שמדרום לדיר אלזור. על-פי אחד הדיווחים, בין ההרוגים שני קצינים סוריים, אחד מהם בדרגת עקיד (אלוף-משנה) (דיר אלזור 24, 1 באפריל 2019; MENA Media Monitor, 2 באפריל 2019). מקורות רשמיים סוריים לא התייחסו לעת עתה לידיעה.
  • על רקע פעילות הגרילה שמנהל דאעש בשטח המדברי, שבמרחב אלסח’נה, דווח כי צבא סוריה תגבר לאחרונה את האזור בכוחות מדיביזיה 11. נמסר, כי הכוחות הסורים הציבו כחמישים חיילים במדבר אלסח’נה ועל ציר אלסח’נה דיר אלזור (ח’טוה, 30 במרץ 2019). כמו כן נמסר, כי חיל האוויר הסורי תקף פעילי דאעש שהסתתרו באזור (ח’טוה, 30 במרץ 2019).
מעצר פעיל בכיר בדאעש
  • דווח כי כוח של יחידת המארינס שפעל מטעם הקואליציה הצליח לעצור את אחד הפעילים הבכירים של דאעש המכונה אבו צהיב העיראקי. מעצרו התבצע באזור אלבאע’וז באמצעות הנחתת כוח ממסוק. נמסר, כי אלעראקי, הנחשב לאיש השלישי בחשיבותו בדאעש, שימש כאחראי (אמיר) על ההכשרות הצבאיות בארגון ופעילות ההכוונה התודעתית האסלאמית. יחד עמו נעצרו חמישה פעילי דאעש נוספים. הוא הועבר לאזור שדה הנפט עמר (עשרה ק”מ ממזרח לאלמיאדין), שם הוקם מתקן כליאה עבור פעילי דאעש ובני משפחותיהם (אלסומריה, 31 במרץ 2019; ח’טוה, 31 במרץ 2019).

אבו צהיב העיראקי (אלסומריה, 31 במרץ 2019).
אבו צהיב העיראקי (אלסומריה, 31 במרץ 2019).

צפון מזרח סוריה
פעולות גרילה של דאעש בעמק הפרת
  • גם השבוע נמשכה פעילות הגרילה של דאעש נגד כוחות SDF בגדה המזרחית של עמק הפרת, באזורי אלמיאדין ודיר אלזור. להלן עיקרי הפיגועים:
    • פיגוע ירי נגד לוחמי SDF כ-24 ק”מ ממזרח לדיר אלזור. שני לוחמי SDF נהרגו (הודעת מחוז אלשאם-אלח’יר באמצעות טלגרם, 28 במרץ 2019).
    • פיגוע ירי נגד כלי רכב של כוחותSDF , כחמישה ק”מ ממזרח לאלמיאדין. שני לוחמי SDF נהרגו (מחוז אלשאם- אלח’יר, באמצעות הטלגרם, 28 במרץ 2019).
    • פיגוע ירי נגד לוחמי SDF בכפר אלטיאנה, כשמונה ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. לוחם SDF נהרג (חשבון הטוויטר Drexl Spivey@RisboLensky, 30 במרץ 2019).
    • בכפר אלטיאנה, כ-8 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין, בוצע ירי נגד מחסום של SDF. לא אותרה קבלת אחריות של דאעש. כוחות SDF ביצעו סריקות בכפר (דיר אלזור 24, 1 באפריל 2019).

אזורים בהם ביצע דאעש פיגועים בעמק הפרת במהלך השבוע האחרון (Google Maps).
אזורים בהם ביצע דאעש פיגועים בעמק הפרת במהלך השבוע האחרון (Google Maps).

פיגוע חריג, שביצע המטה לשחרור אלשאם נגד צבא סוריה בדיר אלזור

השבוע הודיע המטה לשחרור אלשאם על פיגוע שביצע נגד כוח של צבא סוריה בדיר אלזור, “מעבר לקווי האויב”. זהו פיגוע חריג, הדורש יכולות גרילה גבוהות, שכן המטה לשחרור אלשאם אינו פעיל בעמק הפרת ופעילותו מתמקדת במרחב אדלב.

  • ב-28 במרץ2019 הודיע המטה לשחרור אלשאם כי פעיליו תקפו קבוצה של קצינים המשתייכים לדיביזיה 4 של צבא סוריה בדיר אלזור. פעילי דאעש ניהלו עמם חילופי אש. כתוצאה מכך נהרגו קצין וחייל סורי וחיילים נוספים נפצעו. בהודעת המטה לשחרור אלשאם נמסר כי התקיפה בוצעה בתגובה לתקיפות האינטנסיביות, שביצע צבא סוריה נגד מובלעות אדלב (“השטחים המשוחררים”) (אתר האינטרנט אבאא’, באמצעות הטלגרם, 28 במרץ 2019).
צפון סוריה
פעולות סיכול ומנע של כוחות הביטחון הכורדים באלרקה ובמנבג’
  • כוחות הביטחון הכורדים המשיכו בפעולות סיכול ומנע באלרקה, שמטרתן לחשוף התארגנויות חשאיות של דאעש ולשים קץ לפיגועים המתבצעים באזור. במסגרת זאת דווח כי ב-31 במרץ 2019 עצרו כוחות הביטחון הכורדים תשעה פעילי דאעש, שהשתייכו להתארגנות דאעש באלרקה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 31 במרץ 2019). כמו כן עצרו כוחות הביטחון הכורדים את החוליה שביצעה התקפה נגד מחסום כוחות SDF בליל ה-25 במרץ 2019 באחת הכניסות למנבג’ (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 26 במרץ 2019).
‏עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעולות הטרור והגרילה של דאעש
  • להלן דיווחים על פיגועים שביצע דאעש (בעיקר על פי הודעות קבלת האחריות שלו):
    • מחוז אלאנבאר: פיצוץ מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק מדרום לאלקאא’ם. שלושה חיילים עיראקים נפצעו ואחד נהרג (חשבון הטוויטר @TRACterrorism , 30במרץ 2019).
    • מחוז אלאנבאר: הריגת ארבעה חיילים עיראקיים והשמדת כלי הרכב שלהם באמצעות פיצוץ מטען באזור אלרמאדי (חשבון הטוויטר @TRACterrorism, 30 במרץ 2019).
    • מחוז נינוא: השלכת רימון יד לעבר ביתו של קצין משטרה עיראקי באזור העיר זמאר (טלגרם, 31 במרץ 2019).
    • מחוז דיאלא: פיצוץ מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק דרומית-מזרחית לבעקובה. שני חיילים עיראקים נפצעו (שבכת שמוח’, 1 באפריל 2019).
    • מחוז בגדאד: הרג מפקד משטרה ומפקד בגיוס השבטי ופציעת פעילים נוספים במהלך חילופי-אש, כחמישים ק”מ צפונית לבגדאד (שבכת שמוח’, 1 באפריל 2019). מקורות צבאיים עיראקיים אישרו את האירוע (ערבי21, 31 במרץ 2019).
    • אזור כרכוכ: חילופי אש בין פעילי דאעש לבין לוחמי הגיוס העממי ושוטרי משטרת עיראק מדרום מזרח לעיר כרכוכ. במהלך חילופי האש נהרג פעיל בגיוס השבטי ופעיל נוסף נפצע. בנוסף, פוצץ דאעש באותו אזור מטענים נגד כלי רכב של משטרת עיראק והגיוס השבטי. כמו-כן, נורו רקטות לעבר מבנים ששימשו את אנשי הביטחון העיראקיים ונגרמו נזקים למבנים (שבכת שמוח’, 31 במרץ 2019).
פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקים
  • להלן עיקרי פעולות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון העיראקים:
    • מחוז אלאנבאר: הגיוס העממי עצר שני פעילי דאעש במזרח מחוז אלאנבאר. העצורים, שהודו בהשתייכותם לדאעש, ציינו כי הממונה עליהם היה אזרח זר (al-hashed.net, 27 במרץ 2019).
    • מחוז צאלח אלדין: המיליציה השיעית “פלוגות השלום” הודיעה כי לוחמיה הרגו במערב נפת סאמראא’ את מחמד אנתח’אב, מי ששימש כמושל הצבאי מטעם דאעש. בכלי התקשורת העיראקים נמסר, כי הוא היה אחראי להכשרת מחבלים מתאבדים, תכנן פיגועים רבים, והיה איש הקשר בין מחוז צלאח אלדין של דאעש לבין מחוז צפון בגדאד. יחד עמו נהרגו ארבעה מעוזריו, נתפסו והוחרמו סירת גומי, אמצעי לחימה ותחמושת (אלסומריה, 29 במרץ 2019).
    • מחוז אלאנבאר: צוות הנדסה של הגיוס העממי איתר ונטרל מספר מטעני חבלה באזור עכאשאת, כ-70 ק”מ מצפון לאלרטבה (al-hashed.net, 30 במרץ 2019).
    • מחוז אלאנבאר: משרד ההגנה העיראקי הודיע כי מטוסי הקואליציה ביצעו תקיפה אווירית נגד שתי עמדות דאעש במדבר אלג’זירה, שבמחוז אלאנבאר. בתקיפה נהרגו מספר פעילי דאעש והעמדות הושמדו (סוכנות הידיעות העיראקית, 31 במרץ 2019).
    • העיר מוצול: כוחות הביטחון העיראקים עצרו חוליה של דאעש, שהייתה אחראית לפיצוץ מטעני חבלה בחלקה המזרחי של העיר מוצול (אלסומריה, 31 במרץ 2019). 
חצי האי סיני ומצרים
  • נמשכות פעולות הגרילה של דאעש בצפון חצי-האי סיני ובמרכזו. להלן כמה פעולות שבוצעו במהלך השבוע:
    • מחוז סיני של דאעש הודיע כי הוציא להורג בירי חייל מצבא מצרים, שנפל בשבי הארגון באזור אלג’פג’אפה, שבמרכז סיני (אח’באר אלמסלמין, 27 במרץ 2019).
    • מחוז סיני של דאעש הודיע כי פעילי הארגון פוצצו מטען חבלה נגד טנק של צבא מצרים מדרום לאלשיח’ זויד. אנשי צוות הטנק נהרגו ונפצעו (אח’באר אלמסלמין, 28 במרץ 2019).
    • סוכנות אעמאק של דאעש הודיעה כי הארגון השמיד דחפור של צבא מצרים ברפיח באמצעות ירי רקטה (חשבון הטוויטר @TRACterrorism, 27 במרץ 2019).
    • פעילי דאעש הרגו שני אנשים העובדים עם צבא מצרים באמצעות פיצוץ מטען חבלה, בחלקה הדרומי של רפיח (שהאד סינאא’, 27 במרץ 2019).
פעילות מחוזות דאעש ברחבי העולם

מחוזות דאעש ברחבי העולם

מחוז מזרח אסיה
  • בסוף חודש מרץ 2019 נמשכה הלחימה העזה בין צבא הפיליפינים לבין פעילי דאעש באי מינדנאו, שבדרום הפיליפינים. ארגון הצלב האדום הבינלאומי הודיע כי למעלה מ-50,000 אזרחים נעקרו מבתיהם שבמינדנאו בעקבות הגברת פעילות צבא הפיליפינים נגד דאעש בסוף מרץ 2019 (Minda News, אתר חדשות העוסק במינדנאו, 27 במרץ 2019).
פעילי דאעש במהלך העימותים עם צבא הפיליפינים באי מינדנאו, שבדרום הפיליפינים.     נשק ותחמושת, שנלקחו שלל על-ידי פעילי דאעש במהלך ההתנגשויות עם צבא הפיליפינים 
(אח'באר אלמסלמין, 31 במרץ 2019).
מימין: פעילי דאעש במהלך העימותים עם צבא הפיליפינים באי מינדנאו, שבדרום הפיליפינים. משמאל: נשק ותחמושת, שנלקחו שלל על-ידי פעילי דאעש במהלך ההתנגשויות עם צבא הפיליפינים (אח’באר אלמסלמין, 31 במרץ 2019).
מחוז מערב אפריקה

ניגריה

  • מחוז מערב אפריקה של דאעש דיווח כי פעילי הארגון תקפו ב-29 במרץ 2019 מתחם של צבא ניגריה בעיירה מירנגה, שבמדינת בורנו (Borno), בצפון מזרח ניגריה. בעימותים בין הצדדים נהרגו מספר חיילי צבא ניגריה וכמה נוספים נפצעו. המתחם הועלה באש, טנק אחד הושמד וכלי נשק ותחמושת נלקחו שלל (אח’באר אלמסלמין, 29 במרץ 2019).

מדינת בורנו בצפון מזרח ניגריה (מסומנת באדום) (Google Maps).
מדינת בורנו בצפון מזרח ניגריה (מסומנת באדום) (Google Maps).

  • סוכנות אעמאק של דאעש פרסמה סרטון המתעד הוצאה להורג של חיילים ניגרים. בסרטון נראים חמישה פעילי דאעש רעולי פנים מוציאים להורג חמישה חיילי צבא ניגריה. ההוצאה להורג בוצעה במדינת בורנו, שבצפון מזרח ניגריה. הדובר בסרטון פונה ל”כופרים” בעולם ואומר כי הם לא יחדלו מהלחימה עד שדתו של אללה תתפשט לכל מקום (טלגרם, 1 באפריל 2019).

ניג’ר

  • ב-26 במרץ 2019 בוצע ירי ופיגוע התאבדות כפול על-ידי נשים בעיר נגויגמי (N’guigmi), בדרום מזרח ניג’ר. ראש עיריית נגויגמי מסר, כי המחבלת המתאבדת הראשונה פוצצה את עצמה באמצעות חגורת נפץ, שנשאה על גופה, בחצר ביתו של שוטר הממוקם במתחם משטרתי. מחבלת מתאבדת שנייה פוצצה את חגורת הנפץ שלה בין בניין העירייה למתחם המשטרתי והמשרד של נציגי המדינה. במקביל, ביצע פעיל חמוש ירי לעבר אזרחים. בפיגוע נהרגו לפחות עשרה בני אדם ושבעה או שמונה נפצעו. לא פורסמה הודעת קבלת אחריות (אלג’זירה, 27 במרץ 2019). סביר שאת הפיגוע ביצע מחוז מערב אפריקה של דאעש.

העיר נגויגמי (N'guigmi), שבדרום מזרח ניג'ר (Google Maps).
העיר נגויגמי (N’guigmi), שבדרום מזרח ניג’ר (Google Maps).

ההריסות במקום פיגוע ההתאבדות (עמוד הטוויטר של MENASTREAM@, 27 במרץ 2019).    ההריסות במקום פיגוע ההתאבדות (עמוד הטוויטר של MENASTREAM@, 27 במרץ 2019).
ההריסות במקום פיגוע ההתאבדות (עמוד הטוויטר של MENASTREAM@, 27 במרץ 2019).
מחוז לוב
  • ב-27 במרץ 2019 בוצע פיגוע ירי וחטיפה בעיירה גדווה (Ghadwa), שישים ק”מ מדרום לעיר סבה (כ-650 ק”מ מדרום לטריפולי). עשרה כלי רכב ובהם קבוצת חמושים רעולי פנים הגיעה לעיירה, במטרה לחטוף “מבוקשים” (כלומר משתפי פעולה עם הממשל הלובי). הקבוצה הרגה את אחד האזרחים שהתנגדו לחטיפה וחטפה שלושה נוספים. הקבוצה מזוהה עם מחוז לוב של דאעש (סוכנות חדשות מקומית, The Lybia Observe, ה-27 במרץ 2019).
מחוז סומליה
  • מחוז סומליה של דאעש הודיע כי פעיליו פוצצו מטען חבלה בעיר אפג’וי (Afgoye), כ-21 ק”מ מצפון מערב לבירה מוגדישו בדרום סומליה. שלושה חיילים נהרגו (Pastethis, אתר שיתוף קבצים, 28 במרץ 2019).
מחוז תימן
  • לאחרונה ניכרת עלייה בתדירות ובעצימות של העימותים בין פעילי דאעש לפעילי אלקאעדה, באזור אלביצ’אא’. ארגון אלקאעדה הודיע כי פעיליו השתלטו על אזור אלחמיצ’ה, שבאלביצ’אא’, (95 ק”מ מדרום מזרח לצנעא) והרגו חוליה של פעילי דאעש (טלגרם, 1 באפריל 2019). מנגד, סוכנות אעמאק של דאעש הודיעה, כי פעילי הארגון הרגו ופצעו לפחות עשרה פעילי אלקאעדה בעימותים בצפון מערב אלביצ’אא’ (טלגרם, 1 באפריל 2019).

מקום ההתנגשות בין דאעש לאלקאעדה בצפון מערב אזור אלביצ'אא' 
(Wikimapia).
מקום ההתנגשות בין דאעש לאלקאעדה בצפון מערב אזור אלביצ’אא’ (Wikimapia).

  • אזור אלביצ’אא’, שבמחוז תימן של דאעש, סרטון המעודד הגירת פעילים לתימן. הסרטון כולל תיעוד פעילות דאעש בתימן ומספר מקומות נוספים בעולם המוסלמי. בסוף הסרטון קורא הקריין למי שרוצה להגיע למדינה האסלאמית לנקוט באמצעי זהירות, כדי שיוכל להגיע בצורה בטוחה. לאלה שאינם יכולים, קרא הקריין לבצע פיגועים במדינת “הכפירה” שבהן הם נמצאים (אח’באר אלמסלמין, 1 באפריל 2019). להערכתנו, הרקע לפרסום הסרטון הינו עניינו של מחוז תימן להרחיב את שורותיו, כשברקע המאבק נגד ארגון אלקאעדה ונגד שורה של אויבים נוספים הפועלים בתימן.
פעיל דאעש בתימן: "על כל מוסלמי לגור בדאר אלאסלאם (קרי: הארץ שבה השלטון הוא אסלאמי) אם הוא גר מחוץ לדאר אלאסלאם, עליו להגר אליו... שכן במדינות הכפירה, לא יאפשרו לו לקיים את דתו. רק המדינה האסלאמית מאפשרת לו זאת" (אח'באר אלמסלמין, 1 באפריל 2019).    פעיל דאעש בתימן: "מהרו אל המדינה האסלאמית" (אח'באר אלמסלמין, 1 באפריל 2019).
מימין: פעיל דאעש בתימן: “על כל מוסלמי לגור בדאר אלאסלאם (קרי: הארץ שבה השלטון הוא אסלאמי) אם הוא גר מחוץ לדאר אלאסלאם, עליו להגר אליו… שכן במדינות הכפירה, לא יאפשרו לו לקיים את דתו. רק המדינה האסלאמית מאפשרת לו זאת” (אח’באר אלמסלמין, 1 באפריל 2019). משמאל: פעיל דאעש בתימן: “מהרו אל המדינה האסלאמית” (אח’באר אלמסלמין, 1 באפריל 2019).
מחוז ח’ראסאן
  • חזראת עלי, חבר פרלמנט אפגאני, הודיע, כי דאעש האיץ גיוס פעילים חדשים לארגון בחבלים שבמזרח אפגניסטאן: ננגרהאר (Nangarhar), קונאר (Kunar), לע’מאן (Laghman) ונוריסטאן (Nooristan). לטענת חבר הפרלמנט, המגויסים החדשים לדאעש נשלחים לאימונים בפקיסטאן ולאחר מכן מועברים לאזורים, שבמזרח אפגניסטאן. הוא הוסיף, כי תושבים בחבל ננגרהאר ובחבל נוריסטאן קראו לממשלה לפתוח במבצעים צבאיים כדי למנוע את התבססות פעילי דאעש (אפגניסטאן טיימס, 29 במרץ 2019).