מבט לג’האד העולמי (29 באוגוסט- 4 בספטמבר 2019)

משאיות נושאות תותח וטנק שנלקחו שלל על-ידי צבא סוריה במהלך הקרבות (סאנא, 31 באוגוסט 2019).

משאיות נושאות תותח וטנק שנלקחו שלל על-ידי צבא סוריה במהלך הקרבות (סאנא, 31 באוגוסט 2019).

משאיות נושאות תותח וטנק שנלקחו שלל על-ידי צבא סוריה במהלך הקרבות (סאנא, 31 באוגוסט 2019).

משאיות נושאות תותח וטנק שנלקחו שלל על-ידי צבא סוריה במהלך הקרבות (סאנא, 31 באוגוסט 2019).

משגר טילי נ

משגר טילי נ"ט של ארגוני המורדים, שנלקח שלל על-ידי צבא סוריה (סאנא, 31 באוגוסט 2019).

כלי טיס בלתי מאויש איראני שהופל על-ידי פעילי המטה לשחרור אלשאם. כלי הטיס הועמס על גבי כלי רכב והועבר מהמקום (אבאא', 31 באוגוסט 2019).

כלי טיס בלתי מאויש איראני שהופל על-ידי פעילי המטה לשחרור אלשאם. כלי הטיס הועמס על גבי כלי רכב והועבר מהמקום (אבאא', 31 באוגוסט 2019).

הריסות המבנה שהותקף ע

הריסות המבנה שהותקף ע"י מטוסי ארה"ב (חשבון הטוויטר sadikabbara, המזוהה עם ארגוני המורדים, 31 באוגוסט 2019).

פעילים מחדשים את שבועת האמונים שלהם למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי (טלגרם, 2 בספטמבר 2019).

פעילים מחדשים את שבועת האמונים שלהם למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי (טלגרם, 2 בספטמבר 2019).

הדובר בסרטון נושא את דבריו.

הדובר בסרטון נושא את דבריו.

נשק, תחמושת ותמונות של אנשי מליציה, שנלקחו על-ידי פעילי דאעש באי מינדנאו (טלגרם, 31 באוגוסט 2019).

נשק, תחמושת ותמונות של אנשי מליציה, שנלקחו על-ידי פעילי דאעש באי מינדנאו (טלגרם, 31 באוגוסט 2019).

נשק, תחמושת ותמונות של אנשי מליציה, שנלקחו על-ידי פעילי דאעש באי מינדנאו (טלגרם, 31 באוגוסט 2019).

נשק, תחמושת ותמונות של אנשי מליציה, שנלקחו על-ידי פעילי דאעש באי מינדנאו (טלגרם, 31 באוגוסט 2019).

עיקרי אירועי השבוע
  • בבוקר 31 באוגוסט 2019 נכנסה לתוקפה הפסקת אש חד-צדדית במרחב אדלב עליה הודיע צבא סוריה, במעורבות רוסיה. למעט אירועי ירי ספורדיים נכון ל-3 בספטמבר 2019 נשמר באזור שקט מתוח. ארגוני המורדים לא התייחסו להפסקת האש, אך נמסר כי הם מתנגדים לה (הם אף ארגנו הפגנת מחאה באדלב). בת’ינה שעבאן, יועצת התקשורת של נשיא סוריה, הבהירה כי זוהי הפסקת אש זמנית, שלאחריה תימשך המערכה באדלב כחלק מאסטרטגיית- העל של שחרור סוריה מה”טרור” ומהכוחות הכובשים.
  • להודעה הסורית על הפסקת אש קדם כיבוש עשרה ישובים ובתוכם העיר אלתמאנעה, שממזרח לח’אן שיח’ון. בכך הולכת ומסתיימת השתלטות צבא סוריה על דרום מרחב אדלב. נראה לנו כי הפסקת האש הינה מהלך טקטי מצד צבא סוריה שנועד לצורכי התארגנות ותגבור כוחות, שלאחריו הוא ימשיך להתקדם צפונה לעבר אדלב, במטרה להשתלט על מרחב אדלב כולו.
  • בזירה העיראקית נמשכת הפעילות האינטנסיבית של דאעש. המתווים הבולטים של הפעילות היו הפעלת מטעני חבלה (דפוס הפעולה השכיח), ירי פצצות מרגמה, ירי צלפים, התקפה נגד מתקנים ומחסומים של כוחות הביטחון העיראקים וחיסול אישים.
  • מחוזות דאעש באפריקה ובאסיה המשיכו בביצוע הפגועים ה”שגרתיים”. השבוע דווח על פיגועים בסיני, אפגניסטאן, פקיסטאן, ניגריה, צ’אד, הפיליפינים ותימן.
מרחב אדלב
כיבוש כפרים ממזרח לח’אן שיח’ון ע”י צבא סוריה הביא להפסקת אש

לאחר כישלון מתקפת הנגד של ארגוני המורדים ממזרח לח’אן שיח’ון, המשיך צבא סוריה לטהר את החלק הדרום מזרחי של מרחב אדלב. עד 30 באוגוסט 2019 כבש צבא סוריה את העיר אלתמאנעה (שמונה ק”מ ממזרח לח’אן שיח’ון) ועשרה ישובים ותילים נוספים, ובהם אלח’וין ואלסכיאכ, ממזרח לח’אן שיח’ון (ראו מפה). בכך הולכת ומסתיימת השתלטות צבא סוריה על דרום מרחב אדלב. בעקבות ההישגים הללו הודיעו רוסיה וצבא סוריה על הפסקת אש חד- צדדית, שנכנסה לתוקף ב-31 באוגוסט 2019. מאז ההודעה על הפסקת האש שורר במרחב אדלב שקט מתוח.

העיר אלתמאנעה והישובים אלסכיאת ואלח'וין אלכביר, שממזרח לח'אן שיח'ון, חלק מהישובים שעליהם השתלט צבא סוריה (Wikimapia – Bing Satellite).
העיר אלתמאנעה והישובים אלסכיאת ואלח’וין אלכביר, שממזרח לח’אן שיח’ון, חלק מהישובים שעליהם השתלט צבא סוריה (Wikimapia – Bing Satellite).

  •  ההתקפה נגד אלתמאנעה נמשכה יומיים (30-29 באוגוסט 2019). כלי תקשורת המזוהים עם המשטר הסורי דיווחו, כי במהלכה הושמדו ביצורים ומנהרות של המטה לשחרור אלשאם. כמו כן דווח, כי במהלך ההתקפה נהרגו 37 פעילי המטה לשחרור אלשאם, ארגון שומרי הדת (המזוהה עם אלקאעדה) והמפלגה האסלאמית התרכסתאנית (פעילים אויגורים שמוצאם מסין). מספר כלים משוריינים הושמדו ונתפסו אמצעי לחימה ותחמושת (מראסלון, 30 באוגוסט 2019; סאנא, 31 באוגוסט 2019). בנוסף לאלתמאנעה השתלט צבא סוריה על עשרה ישובים ותילים, ממזרח לח’אן שיח’ון (ספוטניק, 30 באוגוסט 2019).
הודעת צבא סוריה על הפסקת אש חד- צדדית
  • ב-30 באוגוסט 2019 הודיע המרכז הרוסי לפיוס, הפועל מבסיס חמימים[1], כי הגיע להסכם עם צבא סוריה על הפסקת אש חד-צדדית במרחב אדלב, שתיכנס לתוקפה ב-31 באוגוסט 2019. סוכנות הידיעות הסורית הודיעה, כי צבא סוריה ינצור את נשקו החל מ- 0600, אולם הוא שומר לעצמו את הזכות להגיב לכל הפרה של הפסקת האש (טאס, ספוטניק, 31 ,30 באוגוסט 2019; אלוטן, 1 בספטמבר 2019, חט’וה, 31 באוגוסט 2019). ארגוני המורדים לא פרסמו רשמית לגבי עמדתם לגבי הפסקת האש אך הם מתנגדים לה. בעקבות ההודעה השתרר שקט מתוח במרחב אדלב. נכון ל-3 בספטמבר 2019, למעט מספר אירועי ירי מקומיים, נשמר שקט מתוח באזור.[2]
  • לדברי בת’ינה שעבאן, יועצת התקשורת של נשיא סוריה, הפסקת האש במרחב אדלב אינה ראשונה מסוגה וזהו “מהלך שגרתי, במערכה מתמשכת”. עוד ציינה כי הפסקת האש, הינה זמנית והיא נועדה לשרת את אסטרטגיית- העל של המשטר, שהינה שחרור כל אדמת סוריה מ”הטרור” ומהכוחות הכובשים, לפיכך, ציינה שעבאן, המערכה (באדלב) תימשך (אלוטן, 1 בספטמבר 2019).

הפסקת האש הנוכחית הוכרזה לאחר הישגים משמעותיים של צבא סוריה בשטח. דבריה של בת’ינה שעבאן מעידים, כי צבא סוריה רואה בהפסקת האש הנוכחית (כמו שראה בקודמתה) מהלך טקטי לפרק זמן מוגבל, שנועד לצרכי התארגנות. נראה כי בכוונת צבא סוריה להמשיך ולהתקדם צפונה, לעבר אדלב, לכיבוש המרחב כולו. יוזכר כי גם ב-2 באוגוסט 2019 הודיע צבא סוריה באופן חד-צדדי של הפסקת אש אולם לאחר שלושה ימים (5 באוגוסט 2019), חידש את מהלכיו ההתקפיים והשתלט מאז על דרום מרחב אדלב.

הגעת תגבורת לצבא סוריה
  • בכלי התקשורת הסורים דווח, כי צבא סוריה תגבר כוחותיו בקווי המגע עם מרחב אדלב ובכלל זה האזור שממערב לחלב. התגבור בוצע ביום בו נכנסה לתוקפה הפסקת האש (ענב בלד; דף הפייסבוק הנא חלב, 31 באוגוסט 2019). נמסר, כי מטרת צבא סוריה הינה ליישם את הסכם סוצ’י, לפתוח את הכבישים הבינלאומיים ולהביא לנסיגת פעילי המטה לשחרור אלשאם (“כנופיית אלנצרה”) מהחזית הגובלת בחלב (דף הפייסבוק הנא חלב המזוהה עם המשטר הסורי, 31 באוגוסט 2019).
תקיפת בסיס חמימים באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים
  • משרד ההגנה הרוסי דיווח, כי ב-3 בספטמבר 2019 בשעות הערב ניסו שני כלי טיס בלתי מאוישים של ארגוני המורדים, לתקוף את הבסיס האווירי הרוסי בחמימים. כלי הטיס יורטו על ידי אש נ”מ של צבא רוסיה במרחק מהבסיס (רוסיה היום, 3 בספטמבר 2019).
הפלת כלי טיס בלתי מאויש איראני ע”י ארגוני המורדים מצפון לח’אן שיח’ון
  •   המטה לשחרור אלשאם הודיע כי פעיליו הפילו ב-31 באוגוסט 2019 כלי טיס בלתי מאויש איראני מדגם אבאביל-3[3], כעשרה ק”מ מצפון לח’אן שיח’ון [הערה: המקום בו הופל נמצא בקרבת הכוח התורכי, שהתבסס 13 ק”מ מצפון לח’אן שיח’ון]. על פי דיווח המטה לשחרור אלשאם המדובר בכלי טיס לאיסוף מודיעין הכולל מצלמה וציוד תקשורת, אך הוא יכול לשמש גם בתצורה התקפית כ”כטב”מ מתאבד” הנושא ראש נפץ (אבאא’, 31 באוגוסט ו-1 בספטמבר 2019). להערכתנו, יתכן שכלי הטיס האיראני היה במשימת איסוף מודיעין על ארגוני המורדים והכוח התורכי במסגרת הסיוע שאיראן מעניקה לצבא סוריה.
כלי טיס בלתי מאויש איראני שהופל על-ידי פעילי המטה לשחרור אלשאם. כלי הטיס הועמס על גבי כלי רכב והועבר מהמקום (אבאא', 31 באוגוסט 2019).    כלי טיס בלתי מאויש איראני שהופל על-ידי פעילי המטה לשחרור אלשאם. כלי הטיס הועמס על גבי כלי רכב והועבר מהמקום (אבאא', 31 באוגוסט 2019).
כלי טיס בלתי מאויש איראני שהופל על-ידי פעילי המטה לשחרור אלשאם. כלי הטיס הועמס על גבי כלי רכב והועבר מהמקום (אבאא’, 31 באוגוסט 2019).
סיכום האבדות מאז תחילת ההתקפה הקרקעית של צבא סוריה
  • מאז תחילת ההתקפה הקרקעית של צבא סוריה בתחילת מאי 2019 נהרגו במרחב אדלב 4,114 בני-אדם. בין ההרוגים היו 1,667 פעילי ארגוני המורדים, מהם 1,087 פעילי הארגונים הג’האדיסטים [הנושאים בעיקר עול הלחימה]. כמו כן נהרגו 1,399 חיילי צבא סוריה והכוחות המסייעים לו ו-1,048 אזרחים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 31 באוגוסט 2019).
תקיפת מתקן אימונים מצפון לאדלב בו שהו בכירים המזוהים עם אלקאעדה
  •  ב-31 באוגוסט 2019 הודיע פיקוד מרכז של צבא ארה”ב, כי מטוסי ארה”ב תקפו מתקן אימונים בו שהו בכירי הנהגת אלקאעדה בסוריה. על פי ההודעה כוונה התקיפה נגד פעילים בכירים האחראים על התקפות המאיימות על ארה”ב, שותפותיה ואזרחים חפים מפשע. בהודעה נאמר, כי אזור צפון מערב סוריה (קרי, מרחב אדלב) נותר מקום מקלט של מנהיגי אלקאעדה, שפעילותם כוללת תכנון ההתקפות במזרח התיכון ובמערב. ההודעה מסתיימת באזהרה, כי ארה”ב תמשיך לפגוע ב”קיצונים האלימים””Violent) extremists”) בסוריה כדי למנוע מהם להשתמש בה כמקום מקלט (הודעת Centcom , 31 באוגוסט 2019).

העיירה כפריא (מסומנת באדום), שמצפון מזרח לאדלב, אשר בקרבתה בוצעה ההתקפה האמריקאית (Wikimapia).
העיירה כפריא (מסומנת באדום), שמצפון מזרח לאדלב, אשר בקרבתה בוצעה ההתקפה האמריקאית (Wikimapia).

  • על פי התקשורת הסורית תקפה ארה”ב פעילים בכירים של “ארגון שומרי הדת” (המזוהה עם אלקאעדה) ושל שלושה ארגונים נוספים ביניהם הארגון הג’האדיסטי “תומכי ייחוד האל” (אנצאר אלתוחיד)[4]. דווח כי פעילי הארגונים הללו שהו במתקן אימונים בקרבת העיירה כפריא, שבעה ק”מ מצפון מזרח לאדלב. המתקן נהרס לחלוטין. על פי מרכז המעקב לזכויות אדם התקיימה במקום פגישה של הנהגות הארגונים. נמסר כי בתקיפה נהרגו כמה עשרות פעילים (גרסאות שונות מוסרות כי נהרגו בין שלושים לחמישים פעילים). המטוסים התוקפים המריאו מתורכיה (מראסלון, 31 באוגוסט 2019; מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 1 בספטמבר 2019).

הריסות המבנה שהותקף ע"י מטוסי ארה"ב
 (חשבון הטוויטר sadikabbara, המזוהה עם ארגוני המורדים, 31 באוגוסט 2019).
הריסות המבנה שהותקף ע”י מטוסי ארה”ב
(חשבון הטוויטר sadikabbara, המזוהה עם ארגוני המורדים, 31 באוגוסט 2019).

  • משרד ההגנה הרוסי פרסם הודעת גינוי להתקפה האמריקאית. בה נטען, כי ארה”ב תקפה שורה של מטרות באדלב והרגה אזרחים רבים ללא מתן אזהרה מוקדמת לרוסיה או לסוריה. לדברי ההודעה מאיימת ההתקפה האמריקאית על הפסקת האש במחוז אדלב, שהושגה בעמל רב (רוסיה היום, 1 בספטמבר 2019).

יוזכר כי ב-30 ביוני 2019 תקפו מטוסים אמריקאים פעילים בכירים של ארגון שומרי הדת, ששהו במתקן אימונים מצפון מזרח לאדלב. המתקן נהרס לחלוטין. על פי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם התקיימה במקום פגישה של הנהגת הארגון. גם אז דיווח פיקוד המרכז של צבא ארה”ב, כי התקיפה כוונה נגד פעילים שעסקו בתכנון פיגועים מחוץ לסוריה (“external attacks”), שכוונו נגד אזרחים אמריקאים, שותפותיה של ארה”ב ואזרחים חפים מפשע. ההודעה הסתיימה באזהרה, כי ארה”ב תמשיך לפגוע בדאעש ובאלקאעדה בסוריה, כדי למנוע מהם להשתמש בה כמקום מקלט
(הודעת ,Centcom 30 ביוני 2019)[5]. נראה איפא כי ארה”ב ממשיכה לנקוט במדיניות של תקיפת יעדים המזוהים עם אלקאעדה, תוך הימנעות תקיפת יעדים של המטה לשחרור אלשאם וארגונים ג’האדיסטים נוספים בעלי אופי סורי- מקומי.

הפגנה באדלב נגד “הסכם אסטנה”[6]
  • ב-30 בספטמבר 2019 התקיימה הפגנה באדלב בהשתתפות עקורים ותושבי העיר תחת הכותרת “אסטנה איננה הפתרון, ולא תהיה”. המפגינים תבעו מהקהילה הבינלאומית לשאת באחריות הומאנית כלפי למעלה ממיליון עקורים, כתוצאה מהפעילות הצבאית העוינת נגד אזרחים במרחב אדלב (קרי, פעילות צבא סוריה). המפגינים דרשו מארגוני המורדים להשיב לידיהם את השליטה על האזורים שאותם כבש צבא סוריה (ח’טוה, 30 באוגוסט 2019). נראה לנו, כי ההפגנה אורגנה ע”י המטה לשחרור אלשאם וצבא סוריה החופשי שבחסות תורכיה (בהפגנה נראו שלטים של צבא סוריה החופשי).
צפון מזרח סוריה
פיגועים בעומק אזור השליטה הכורדי
  • 28 באוגוסט 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של ,SDF כעשרים ק”מ מדרום לאלחסכה. נוסעי כלי הרכב נהרגו ונפצעו (טלגרם, 30 באוגוסט 2019).
  • 30 באוגוסט 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של SDF בדרום אלחסכה. מפקדת בכוחות
    SDF נפצעה (טלגרם, 30 באוגוסט 2019).
  • 1 בספטמבר 2019: בוצע ירי מאקדח נגד לוחם SDF באלעטאלה, כעשרים ק”מ מדרום לאלחסכה. הלוחם נהרג (טלגרם, 2 בספטמבר 2019).
  • 3 בספטמבר 2019: בוצע ירי לעבר פעיל SDF בשכונת אלמפתי, בחלק הצפוני של אלחסכה. הפעיל נהרג (טלגרם, 3 בספטמבר 2019).
פעילות סיכול של SDF
  • כוח מיוחד של SDF בסיוע כוחות הקואליציה, פשט ב-28 באוגוסט 2019 לפנות בוקר על מקום מסתור של דאעש במרחב הכפרי, שממזרח לדיר אלזור. במקום נתפסו כמה פעילי דאעש. ברשות הפעילים נמצאו דרכונים, מכשירי קשר, מצלמה, מדים צבאיים וחומר אידאולוגי (SDF Press, 28 באוגוסט 2019). ב-2 בספטמבר 2019 בשעות הלילה בוצעה הנחתה של כוח משותף של הקואליציה הבינלאומית ולוחמי SDF בכפר אלעזבה, כ-15 ק”מ מצפון מזרח לדיר אלזור. שלושה פעילי דאעש נעצרו (דיר אלזור 24, 3 בספטמבר 2019).
 פעילי דאעש שנתפסו ע"י כוחות SDF ממזרח לדיר אלזור    דרכונים, מכשירי קשר וחומר אידאולוגי שנמצאו ברשותם של פעילי דאעש (SDF Press, 28 באוגוסט 2019)
מימין: פעילי דאעש שנתפסו ע”י כוחות SDF ממזרח לדיר אלזור. משמאל: דרכונים, מכשירי קשר וחומר אידאולוגי שנמצאו ברשותם של פעילי דאעש (SDF Press, 28 באוגוסט 2019)
  • יחידות הלוחמה בטרור (YAT) של כוחות SDF עצרו את אחמד מחמד אחמד (המכונה אבו רפעה), אחראי הכספים של דאעש. אחמד מחמד אחמד מילא בעבר שורה של תפקידים בכירים בארגון. בעת מעצרו נמצאו ברשותו מסמכים רבים אשר יסייעו בחשיפתם של תאים נוספים של פעילי דאעש (SDF Press, 3 בספטמבר 2019).
  • במקביל לפעולות הסיכול נמשכת פעילות הטרור של דאעש במרחב דיר אלזור-אלמיאדין-אלבוכמאל. להלן עיקרי הפעילות:
    • 30 באוגוסט 2019: אופנוע נפץ פוצץ נגד מפקדה של כוחות SDF באלצור, כחמישים ק”מ מצפון מזרח לדיר אלזור. שני לוחמי SDF נהרגו ושלושה נפצעו (טלגרם, 1 בספטמבר 2019).
    • 30 באוגוסט 2019: בוצע ירי מקלעים לעבר כלי רכב של כוחות SDF באלבחרה, שלושים ק”מ מצפון לאלבוכמאל (בגדה המזרחית של נהר הפרת). שני לוחמי SDF נהרגו (טלגרם, 1 בספטמבר 2019).
    • 31 באוגוסט 2019: בוצע ירי לעבר לוחם כוחות SDF באלבצירה, כ-14 ק”מ מצפון לאלמיאדין. לוחם SDF נהרג (טלגרם, 2 בספטמבר 2019).
    • 1 בספטמבר 2019: בוצע ירי לעבר לוחם SDF בצ’מאן, כעשרים ק”מ מצפון לאלמיאדין. הלוחם נהרג (טלגרם, 2 בספטמבר 2019).
לכידת פעיל דאעש בכיר, אחד ממתכנני פיגועי פריז (2015) ובריסל (2016)
  • יחידות הלוחמה בטרור (YAT) של כוחות SDF לכדו את אנור עבד אלרחמן חדושי, פעיל דאעש בכיר הנחשב לאחד מפעילי דאעש המסוכנים ביותר שפעל במרחב הכפרי שממזרח לדיר אלזור. נמסר כי חדושי, בעל אזרחות בלגית, לקח חלק בהכנה ובתכנון של פיגועי פריז (13 בנובמבר 2015, 130 הרוגים ו-368 פצועים) ובריסל (פיגוע התאבדות בנמל התעופה ובמטרו ב-22 במרץ 2016, 32 הרוגים ולמעלה מ-300 פצועים) (SDF Press, 31 באוגוסט 2019). דווח כי לכידתו התאפשרה בעקבות חקירת פעילי דאעש העצורים בידי כוחות SDF (ח’טוה, 1 בספטמבר 2019).

אנור עבד אלרחמן חדושי, שנעצר על-ידי כוחות SDF (SDF Press, 31 באוגוסט 2019).
אנור עבד אלרחמן חדושי, שנעצר על-ידי כוחות SDF (SDF Press, 31 באוגוסט 2019).

דרום סוריה
פעילות דאעש במרחב דרעא
  • מחוז אלשאם -אזור חוראן של דאעש הודיע כי פעילי הארגון עצרו את חסן רצ’ימאן אלעליאן, איש הביטחון הצבאי בצבא סוריה, על הציר שבין הערים אזרע ואלחראכ (כעשרים ק”מ ממזרח לדרעא). לאחר חקירתו הוצא איש הביטחון להורג (טלגרם, 2 בספטמבר 2019).

תעודת ביטחון זמנית מטעם אגף המודיעין של צבא סוריה, שהייתה ברשותו של חסן רצ'ימאן אלעליאן (טלגרם, 3 בספטמבר 2019).
תעודת ביטחון זמנית מטעם אגף המודיעין של צבא סוריה, שהייתה ברשותו של חסן רצ’ימאן אלעליאן (טלגרם, 3 בספטמבר 2019).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות טרור וגרילה של דאעש
  • להלן עיקרי פעולות, הגרילה והטרור של דאעש (על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש):
    • מחוז דיאלא: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של צבא עיראק, שמונה ק”מ דרומית לבעקובה (טלגרם, 28 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: שלוש פצצות מרגמה שוגרו לעבר כוח צבא עיראק, כ-45 ק”מ מזרחית לבעקובה (טלגרם, 28 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: מטען חבלה הופעל נגד סיור רגלי של צבא עיראק, כ-35 ק”מ צפונית-מזרחית לבעקובה. שני חיילים נפצעו (טלגרם, 29 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: פצצות מרגמה שוגרו לעבר ריכוז כוחות של הגיוס השבטי, כ-35 ק”מ צפונית-מזרחית לבעקובה. שני פעילי הגיוס השבטי נפצעו (טלגרם, 29 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: בוצע ירי צלפים לעבר מוצב משטרת עיראק באזור ג’לולאא’, כשלושים ק”מ צפונית-מזרחית לבעקובה. שוטר אחד נהרג ושניים נוספים נפצעו (טלגרם, 29 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: מחסום של צבא עיראק ושל הגיוס העממי מערבית לח’אנקין הותקף בנשק קל ומקלעים. שני חיילים ושני פעילי הגיוס העממי נפצעו (טלגרם, 31 באוגוסט 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: מארב הוצב נגד שיירה שליוותה את תופיק אלג’נאבי, אחד ממפקדי המשטרה בבגדאד, כשלושים ק”מ צפונית לבגדאד. בחילופי-אש שהתנהלו במקום, נפצעו מספר מאבטחים וקצינים שליוו אותו (טלגרם, 29 באוגוסט 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של הגיוס השבטי באזור אלשרקאט, כתשעים ק”מ דרומית למוצול. שלושה פעילי הגיוס השבטי נפצעו (טלגרם, 30 באוגוסט 2019).
    • מחוז נינוא: מטען חבלה הופעל נגד סיור רגלי של צבא עיראק, כארבעים ק”מ דרומית למוצול. שני חיילים נהרגו וחייל נוסף נפצע (טלגרם, 30-29 באוגוסט 2019).
    • מחוז דיאלא: בוצעה התקפה נגד מחנה של יחידת עילית של משרד הפנים כתשעים ק”מ צפונית לבעקובה. לוחם אחד נהרג ואחר נפצע באורח קשה (טלגרם, 1 בספטמבר 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: פעילי דאעש הציבו מארב לכלי רכב של מיליציה המשתייכת לגיוס העממי, צפונית מערבית לסאמרא. כל נוסעי כלי הרכב נהרגו . הרכב הועלה באש (טלגרם, 2 בספטמבר 2019).
    • מחוז אלפלוג’ה: פעילי דאעש תקפו מגורי חיילי צבא עיראק באזור אלצ’אבטיה, כ-15 ק”מ מצפון מערב לבגדאד. בחילופי האש נהרגו שני חיילים כמה חיילים נוספים נפצעו. בנוסף הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב צבאי. שלושה חיילים נהרגו (טלגרם, 3 בספטמבר 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: ירי צלפים בוצע לעבר שני לוחמי מיליציית סראיא אלסלאם, השייכת לגיוס העממי, צפונית-מערבית לסאמרא. שני הלוחמים נהרגו (טלגרם, 2 בספטמבר 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: מטען הופעל נגד כלי רכב של מיליציית סראיא אלסלאם, השייכת לגיוס העממי, צפונית-מערבית לסאמרא, כל נוסעי כלי רכב נהרגו (טלגרם, 2 בספטמבר 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: מטען הופעל נגד כלי רכב של משטרת עיראק, שבין משימותיה הגנה על שדות הנפט, באזור אלעלאס, כארבעים ק”מ צפונית-מזרחית לתכרית. כל נוסעי כלי הרכב נהרגו (טלגרם, 2 בספטמבר 2019).
פעולות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקי
  • ב-27 באוגוסט 2019 הסתיים השלב האחרון של המבצע “הרצון לנצח” שמטרתו הייתה לטהר את צפון עיראק ומערבה מפעילי דאעש, במהלך חלקו האחרון של המבצע נחשפו 25 עמדות של דאעש ונהרסו שש מנהרות. שני פעילי דאעש נהרגו וששה נעצרו (אלסומאריה, 27 באוגוסט 2019).
  • מחוז אלאנבאר: כוח של הגיוס העממי, שפעל במדבר ואדי חוראן, שבמחוז אלאנבאר, הרג את עבד אלסלאם חמד חמוד (המכונה אבו נור), מושל בגדאד של דאעש, עוזרו פוצץ עצמו ושישה ממאבטחיו נעצרו (al-hashed.net, 29 באוגוסט 2019).
  • מחוז דיאלא: צבא עיראק הודיע כי לראשונה השתמש דאעש בפרות ממולכדות בפיגוע שבו נפצע אדם אחד. הפיגוע התרחש באזור ג’לולאא’, כשלושים ק”מ צפונית-מזרחית לבעקובה. כוחות הביטחון העיראקיים חוששים כי מדובר בשיטת פעולה חדשה של הארגון (אלג’זירה, 1 בספטמבר 2019).
חידוש שבועת האמונים במנהיג של פעילי דאעש בעיראק
  • השבוע פורסם סרטון בו מתועדים פעילי דאעש בעיראק מחדשים את שבועת האמונים שלהם למנהיג הארגון (טלגרם, 2 בספטמבר 2019). בסרטון, שהתפרסם תחת הכותרת “התוצאה [הברוכה] תהיה לטובת הדבקים [באסלאם]”, נראים פעילי הארגון חמושים ורעולי-פנים. אחד מהם ציין כי הלחימה ב”צלבנים” [קרי: המערב הנוצרי] החלה לפני יותר מעשרים שנה והתנהלה ברציפות, עד שהם נמלטו מעיראק. הוא ציין בדבריו כי אללה עומד לצד בעלי הסבלנות וכי הניצחון יגיע בסופו של דבר לפעילי דאעש הדבקים בדתם. בסוף הסרטון נראות קבוצות פעילים ברחבי עיראק, כשהם מחדשים את שבועת האמונים שלהם לאלבע’דאדי (טלגרם, 2 בספטמבר 2019).
  • זהו סרטון נוסף בסדרת סרטונים שמפרסם הארגון לאחרונה בהם מתועדים פעילי דאעש במחוזות השונים מחדשים את שבועת האמונים שלהם למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע’דאדי.
 הדובר בסרטון נושא את דבריו.     פעילים מחדשים את שבועת האמונים שלהם למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי (טלגרם, 2 בספטמבר 2019).
מימין: הדובר בסרטון נושא את דבריו. משמאל: פעילים מחדשים את שבועת האמונים שלהם למנהיג דאעש, אבו בכר אלבע’דאדי (טלגרם, 2 בספטמבר 2019).
חצי- האי סיני
  • ב-27 באוגוסט 2019: הפעילו פעילי דאעש מטען חבלה נגד כלי רכב של צבא מצרים בקרבת שיח’ זויד. נוסעי כלי הרכב נפצעו (טלגרם, 28 באוגוסט 2019).
  • ב-28 באוגוסט 2019:הפעילו פעילי הארגון מטען חבלה נגד כלי רכב של צבא מצרים סמוך למחסום צבאי דרומית-מערבית לשיח’ זויד. כל נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 28 באוגוסט 2019).
  • ב-28 באוגוסט 2019: הפעילו פעילי דאעש מטען חבלה נגד דחפור של צבא מצרים ברפיח (טלגרם, 28 באוגוסט 2019). לא נמסר על נפגעים.
  • ב-30 באוגוסט 2019: הפעילו פעילי דאעש מטען נגד סיור רגלי של צבא מצרים מדרום לאלעריש וירו לעברו אש מקלעים. כמה חיילים מצרים נהרגו ונפצעו (טלגרם, 1 בספטמבר 2019).
  • ב-1 בספטמבר 2019: מטען חבלה הופעל נגד טנק של צבא מצרים מדרום לאלעריש. חיילים שהיו בטנק נהרגו ונפצעו (טלגרם, 1 בספטמבר 2019).
  • ב-2 בספטמבר 2019: מקור ביטחוני מצרי מסר כי אלמונים חמושים חסמו את כביש אלעריש אלקנטרה עצרו מכוניות וחטפו שישה אזרחים. מאוחר יותר תקפו החמושים בית בכפר מצפק הסמוך וחטפו ארבעה אזרחים נוספים. כוחות הביטחון, שניהלו מרדף אחר החוטפים, תקפו את מכוניתם מהאוויר והרגו ארבעה מהם (אלקדס אלערבי, 3 בספטמבר 2019).
פעילות דאעש ברחבי העולם
ניגריה
  • פעילי דאעש הציבו ב-30 באוגוסט 2019 מארב לשיירה של צבא ניגריה במדינת בורנו, שבצפון-מזרח המדינה. פעילי דאעש פתחו לעברם באש והפעילו מטען חבלה. שמונה חיילים נהרגו. שלושה כלי רכב עלו באש. פעילי דאעש לקחו שלל כלי רכב, נשק ותחמושת (טלגרם, 31 באוגוסט 2019).

העירה מונגונו (Monguno), במדינת בורנו, שבקרבתה הותקפה השיירה
 (Google Maps).
העירה מונגונו (Monguno), במדינת בורנו, שבקרבתה הותקפה השיירה
(Google Maps).

צ’אד
  • מחוז מערב אפריקה של דאעש הודיע כי פעילי הארגון הציבו מארב לחיילי צבא צ’אד, סמוך לימת צ’אד, וניהלו עמם חילופי אש. שלושה חיילים נהרגו, חייל נוסף נפצע. פעילי דאעש לקחו שלל אמצעי לחימה ותחמושת ונמלטו (טלגרם, 2 בספטמבר 2019).
אפגניסטאן
  • פעילי דאעש הפעילו מטען נגד איש ביטחון בכיר, גנרל נד’יר מחמד ניאזי ושלושת מלוויו בעיר פיזאבאד (Fayzabad), שבמחוז בדח’שאן (Badakhshan), בקצה הצפון מזרחי של אפגניסטאן. איש הביטחון נהרג ושלושה ממלוויו נפצעו (טלגרם, 3 בספטמבר 2019). ככל הידוע לנו, זו פעילות ראשונה של דאעש במחוז זה.
  • פעילי דאעש ירו בקצין משטרה אפגאני והרגו אותו, בחבל קונאר, על גבול אפגניסטאן-פקיסטאן (סוכנות אעמאק, 29 באוגוסט 2019).
  • פעילי דאעש ירו לעבר שוטר אפגאני בעיר ג’לאלאבאד שבננגרהאר השוטר נהרג (טלגרם, 28 באוגוסט 2019).
  • פעילי דאעש הפעילו מטען חבלה בעיר ג’לאלאבאד שבננגרהאר מפקד במיליציה התומכת בממשלת אפגניסטאן ושלושה ממלוויו נהרגו (טלגרם, 28 באוגוסט 2019).
הפיליפינים
  • מחוז מזרח אסיה של דאעש הודיע ב-30 באוגוסט 2019 כי פעילי הארגון הפעילו מטען בקרב ריכוז כוחות של צבא הפיליפינים ושל משטרת הפיליפינים, באזור פטיקול, שבאי ג’ולו (דרום הפיליפינים). חייל ושוטר נפצעו (טלגרם, 30 באוגוסט 2019).

אזור פטיקול, באי ג'ולו שבדרום הפיליפינים, שם הופעל מטען החבלה
 (Google Maps).
אזור פטיקול, באי ג’ולו שבדרום הפיליפינים, שם הופעל מטען החבלה
(Google Maps).

  • מחוז מזרח אסיה של דאעש פרסם תמונות המתעדות אמצעי לחימה שלטענת הארגון נלקחו במסגרת התקפה שביצע הארגון נגד לוחמי מיליציה הנאמנה לצבא הפיליפינים באי מינדנאו, שבדרום המדינה (טלגרם, 31 באוגוסט 2019).
תימן

התעצמות הלחימה בין דאעש לאלקאעדה

הלחימה בין דאעש לבין אלקאעדה הופכת אינטנסיבית יותר. דאעש פרסם השבוע מספר תמונות והודעות בהן דיווח על הישגים בלחימה נגד אלקאעדה באזור קיפה, שבמרכז המדינה. במקביל, הודיע אלקאעדה על הישגים משלו באותם הקרבות.

  • אזור אלביצ’אא’ במחוז תימן של דאעש הודיע, כי פעילי הארגון הדפו התקפה של ארגון אלקאעדה. בהודעה נטען כי, ההתקפה התבצעה בסיוע חיילי צבא תימן. ההתקפה החלה בהפעלת מטען נפץ נגד התוקפים ונמשכה בחילופי אש. פעילי אלקאעדה נסוגו לאחר שספגו אבידות (טלגרם, 1 בספטמבר 2019).
פיצוץ שנעשה ע"י פעילי דאעש במחנה של אלקאעדה באזור אלח'מיצה שבקיפה (מרכז תימן).    ההכנה ליציאה להתקפה (טלגרם, 1 בספטמבר 2019).
מימין: פיצוץ שנעשה ע”י פעילי דאעש במחנה של אלקאעדה באזור אלח’מיצה שבקיפה (מרכז תימן). משמאל: ההכנה ליציאה להתקפה (טלגרם, 1 בספטמבר 2019).
פיגוע בעדן
  •  אזור עדן אבין במחוז תימן הודיע, כי פעיליו בעדן פוצצו אופנוע סמוך לכלי רכב, שבו היו לוחמים של כוח משותף של ממשלת האמירויות וסעודיה. על-פי ההודעה נהרגו ונפצעו תשעה לוחמים (טלגרם, 30 באוגוסט 2019).
בנגלדש
  • פעילי דאעש הפעילו מטען חבלה נגד שני שוטרי תנועה בדקה בירת בנגלדש. השניים נפצעו באורח אנוש (טלגרם, 31 באוגוסט 2019).
פקיסטאן
  • מחוז פקיסטאן של דאעש הודיע כי ירה לעבר איש מודיעין של ממשלת פקיסטאן במחוז בלוצ’יסטאן והרג אותו (טלגרם, 2 בספטמבר 2019).

[1] שמו המלא: Russian Center for the Reconciliation of Conflicting Parties..
[2]
ב-2 בספטמבר 2019 שיגרו כוחות צבא סוריה והמיליציות המסייעות לו מספר רקטות לעבר מטרות במרחב הכפרי שמדרום לאדלב. ארגוני המורדים השיבו בשיגור רקטות לעבר עמדות צבא סוריה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 3 בספטמבר 2019). ב-3 בספטמבר התנהלו חילופי אש על ציר אלתמאנעה, כחמישים ק"מ מדרום לאדלב (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 3 בספטמבר 2019).
[3]
בדיווחים הראשוניים על הפלת כלי הטיס נמסר כי המדובר בכלי טיס רוסי. מאוחר יותר דווח כי הוא איראני מסוג אבאביל- 3.
[4]
אנצאר אלתוחיד הינו ארגון מורדים ג'האדיסטי, שהוקם במרץ 2018. הארגון מורכב מפלגים שהשתייכו בעבר לארגון הג'האדיסטי ג'נד אלאקצא (צבא אלאקצא) ופרשו ממנו בסוף 2016 (שבכת שאם, רשת תקשורת המזוהה עם ארגוני המורדים, 9 במרץ 2018).
[5]
להרחבה ראו פרסום מרכז המידע מה-3 ביולי 2019: "תקיפה אווירית של ארה"ב נגד בכירים מ"ארגון שומרי הדת" במרחב אדלב: תמונת מצב ראשונית והערכת משמעויות".
[6]
הכוונה היא להסכם סוצ'י מה-17 בספטמבר 2018, המהווה בסיס לפעילות המדינית הרוסית במרחב אדלב, ולהפסקות האש החד- צדדיות עליהן הכריז צבא סוריה במעורבות רוסית.