מבט לג’האד העולמי (29 ביולי- 4 באוגוסט 2021)

פיצוץ כלי הרכב של משטרת עיראק (טלגרם, 2 באוגוסט 2021).

פיצוץ כלי הרכב של משטרת עיראק (טלגרם, 2 באוגוסט 2021).

שיגור רקטה לעבר בית הזיקוק של ביג'י (טלגרם, 30 ביולי 2021).

שיגור רקטה לעבר בית הזיקוק של ביג'י (טלגרם, 30 ביולי 2021).

שיגור רקטה לעבר בית הזיקוק של ביג'י (טלגרם, 30 ביולי 2021).

שיגור רקטה לעבר בית הזיקוק של ביג'י (טלגרם, 30 ביולי 2021).

שלושה מכלי הרכב של צבא עיראק עולים באש (טלגרם, 2 באוגוסט 2021).

שלושה מכלי הרכב של צבא עיראק עולים באש (טלגרם, 2 באוגוסט 2021).

אחת המנהרות שאותרו והושמדו על ידי כוחות הביטחון המצריים (דף הפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים של מצרים, 1 באוגוסט 2021).

אחת המנהרות שאותרו והושמדו על ידי כוחות הביטחון המצריים (דף הפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים של מצרים, 1 באוגוסט 2021).

השוטר שנחטף באזור קנדוז רגע לפני שהוצא להורג (טלגרם, 30 ביולי 2021).

השוטר שנחטף באזור קנדוז רגע לפני שהוצא להורג (טלגרם, 30 ביולי 2021).

תיעוד תקיפת השיירה (טלגרם, 2 באוגוסט 2021).

תיעוד תקיפת השיירה (טלגרם, 2 באוגוסט 2021).

עיקרי אירועי השבוע האחרון
  • סוריה: השבוע ניכרה ירידה משמעותית בפעילות דאעש. באזור אדלב נמשכו חילופי-אש ארטילריים בין צבא סוריה והכוחות המסייעים לו לבין כוחות המורדים במובלעת המורדים. צבא סוריה נעזר בסיוע אווירי של מטוסים רוסיים. על רקע הפסקת המעורבות של הכוחות האמריקאים בעיראק ובסוריה במשימות לחימה, מסר גורם בכיר בממשל ביידן, אשר ביקש להישאר בעילום שם, כי כ-900 חיילים אמריקאים אמורים להישאר בסוריה כדי להמשיך לתמוך ולייעץ לכוחות הדמוקרטיים של סוריה (SDF), קרי לכורדים, אשר נלחמים בדאעש.
  • עיראק: גם בעיראק ניכרה השבוע ירידה בהיקף פעילות דאעש. במחוז צלאחאלדין, שם התרכזה השבוע פעילות דאעש, בוצעו מספר תקיפות נגד כוחות הביטחון העיראקיים והארגונים המסייעים להם. למרות הפסקת מעורבות הכוחות האמריקניים במשימות לחימה, הודיע שגריר ארה”ב בעיראק שארה”ב תמשיך לסייע לעיראק, במסגרת כוחות הקואליציה הבינלאומית ללחימה בדאעש, עד להבסתו. הוא קבע שהסיוע לצבא עיראק הוא חיוני לא רק לעיראק אלא גם לארה”ב משום שבכך נמנעת עלייתו מחדש של דאעש. תחבין אלח’פאג’י, דובר מפקדת המבצעים המשותפים בעיראק, ציין שכוחות ביטחון של עיראק זקוקים להמשך התמיכה במטרה לשפר את יכולותיהם ואת הציוד שברשותם שיסייעו להם במלחמה נגד דאעש.
  • סיני: אירוע מרכזי השבוע היה תקיפת בסיס צבאי סמוך לאגו’רה באזור אלשיח’ זויד בצפון חצי האי סיני. בתקיפה נהרגו שבעה חיילים וכמה נוספים נפצעו. כוחות הביטחון המצריים פרסמו סרטון המסכם את פעילות הסיכול שלהם נגד פעילי דאעש במהלך החודשים האחרונים. על פי הסרטון נהרגו בידי כוחות הביטחון פעילים רבים ואמצעי לחימה רבים נתפסו. כמו כן אותרו והושמדו מספר רב של מנהרות.
  • אפריקה: השבוע ניכרת ירידה בהיקף הפעילות של דאעש באפריקה. רוב התקיפות כוונו נגד מחנות ושיירות של כוחות הביטחון המקומיים. בקונגו תקפו פעילי דאעש ממארב שיירה מסחרית של אזרחים נוצרים – אחד הסוחרים נהרג ושישה כלי רכב עלו באש.
  • אפגניסטאן: סרגיי שוייגו, שר ההגנה הרוסי, הביע דאגה בעקבות נסיגת הכוחות האמריקאים מהמדינה. לדבריו בשל הנסיגה החפוזה המצב הביטחוני באפגניסטאן מתדרדר ודאעש וטליבאן מתחזקים. פעילות דאעש התמקדה השבוע בעיקר בפעולות התנקשות נגד אנשי כוחות הביטחון ואזרחים המשתפים פעולה עמם. ב-2 באוגוסט 2021: הופעל מטען נגד אוטובוס בו נסעו אזרחים שיעים.14 מנוסעי האוטובוס נהרגו ונפצעו.
  • תעמולה: המאמר הראשי בשבועון דאעש, אלנבא’, הוקדש השבוע לאירועים בתוניסיה. לטענת כותב המאמר תנועת האחים המוסלמים, המיוצגת על-ידי מפלגת אלנהצ’ה, משלמת עתה את מחיר ההתפשרות שלה עם רעיון הדמוקרטיה. כותב המאמר מסיק מזאת, כי הדרך היחידה היא הדרך שמציג דאעש, המבוססת על אימוץ הג’האד והשריעה.
הזירה הסורית
מפת מחוזות סוריה (Freeworldmaps)
מפת מחוזות סוריה (Freeworldmaps)
נוכחות אמריקאית בסוריה
  • גורם בכיר בממשל ביידן אשר ביקש להישאר בעילום שם מסר כי כ-900 חיילים אמריקאים לרבות מספר חיילי הכוחות המיוחדים של צבא ארה”ב יישארו בסוריה כדי להמשיך לתמוך ולייעץ לכוחות הדמוקרטיים של סוריה (SDF), קרי הכורדים, אשר נלחמים בדאעש. לדבריו, הוא אינו צופה בטווח הקצר שינויים בנוכחות האמריקאית באזור. בכיר במשרד ההגנה של ארה”ב מסר שבפועל, כבר למעלה משנה לא מלווים חיילים אמריקאים את הכוחות המקומיים בסיורי לחימה בסוריה ובעיראק וכי המטרה היא לחזק את הכוחות המקומיים ללחימה עצמאית בדאעש (פוליטיקו, 27 ביולי 2021).
מרחב אדלב
  • השבוע נמשך הירי הארטילרי של צבא סוריה והכוחות המסייעים לו לעבר מובלעת המורדים באזור אדלב. הכוחות הסתייעו בתקיפות מהאוויר של מטוסים רוסיים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 29 ביולי 2021).
מרחב אלרקה
  • 28 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר סיור של כוחות SDF צפונית-מזרחית לאלרקה.לוחם SDFנהרג ולוחם נוסף נפצע (טלגרם, 28 ביולי 2021).
הזירה העיראקית
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
יציאת הכוחות האמריקאים מעיראק
  • מת’יו טולר, שגריר ארה”ב בעיראק, אמר כי למרות יציאת הכוחות האמריקנים מעיראקת תמשיך ארה”ב לסייע לעיראק עד להבסתו של דאעש, במסגרת כוחות הקואליציה הבינלאומית ללחימה בדאעש. הוא קבע שהסיוע לצבא עיראק הוא חיוני לא רק לעיראק אלא גם לארה”ב משום שבכך נמנעת עלייתו מחדש של דאעש. לדבריו, ארה”ב יכולה לסייע לכוחות הביטחון העיראקיים ללחימה באמצעות העברת מידע מודיעיני (סוכנות הידיעות העיראקית, סקיי ניוז בערבית, 28 ביולי 2021).
  • תחבין אלח’פאג’י, דובר מפקדת המבצעים המשותפים בעיראק, אמר כי הקהילה הבינלאומית עדיין לוקחת חלק בסיוע לכוחות הביטחון של עיראק במאבק נגד דאעש. זאת לדבריו, בעיקר באמצעות תמיכה אווירית, העברת מידע מודיעיני, אימונים וסיוע בציוד צבאי. לדבריו, כוחות ביטחון של עיראק זקוקים להמשך התמיכה במטרה לשפר את יכולותיהם במלחמה נגד דאעש (סוכנות הידיעות העיראקית, 28 ביולי 2021).
  • חאמד אלמוסוי, חבר פרלמנט מטעם סיעת ברית אלפתח, אמר כי במהלך ישיבותיו הקרובות מתכוון הפרלמנט להקים וועדה למעקב אחר יציאת הכוחות האמריקאים מעיראק. מקורב לממשלה מסר כי הקמת הוועדה היא תנאי שהציבו מספר ארגונים חמושים בעיראק להפסקת פעילותם (אלערבי אלג’דיד, 1 באוגוסט 2021).

פיגועים בחלוקה למחוזות[1]

מחוז כרכוכ
  • 2 באוגוסט 2021: בוצע ירי לעבר עמדה של משטרת עיראק באזור אלריאצ’, כחמישים ק”מ מדרום-מערב לכרכוכ. שוטר נהרג, נגרם נזק חומרי לעמדה (טלגרם, 3 באוגוסט 2021).באותו יום בוצעה תקיפה נוספת נגד עמדת משטרה באזור אלרשאד,כארבעים ק”מ דרומית-מערבית לכרכוכ. שלושה שוטרים נהרגו ושלושה נוספים נפצעו.
  • 1 באוגוסט 2021: הופעל מטען נגד שיירת כלי רכב של משטרת עיראק על כביש כרכוכ-תכרית, בקרבת אלכבה. נוסעי אחד מכלי הרכב נפצעו. לעבר כלי רכב נוסף בוצע ירי ונוסעיו נפצעו.
  • 29 ביולי 2021: הופעל מטען נגד כלי רכב משוריין של משטרת עיראק ליד שדה הנפט עלאס, כארבעים ק”מ צפונית-מזרחית לתכרית. נוסעי כלי הרכב נפצעו.
מחוז אלאנבאר (מערב עיראק)
  • 31 ביולי 2021: הופעל מטען נגד כלי רכב שטח של כוחות הגיוס העממי ממזרח להית. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 1 באוגוסט 2021).באותו יום תקפו פעילי דאעש בית באזור והרגו שלושה בני משפחה. שניים מהם, לטענתם, היו “מרגלים” שפעלו בשירות המודיעין העיראקי. השלישי שירת כשוטר.
מחוז צלאח אלדין
  • 1 באוגוסט 2021: הופעל מטען נגד כלי רכב של כוחות הגיוס העממי ממזרח לתכרית. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 3 באוגוסט 2021).
  • 1 באוגוסט 2021: בוצע ירי לעבר ריכוז כוחות של הגיוס השבטי באזור אלצ’לועיה, כשלושים ק”מ דרומית-מזרחית לסאמראא’. שני לוחמים נהרגו וחמישה נפצעו. שישה כלי רכב הושבתו (טלגרם, 2 באוגוסט 2021).
  • 31 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר עמדת משטרה באזור ית’רב, כארבעים ק”מ דרומית-מזרחית לסאמראא’. לא נמסר על נפגעים.
  • 30 ביולי 2021: בוצעה תקיפה בעת אירוע ניחום אבלים שבו השתתפו אנשי כוחות הגיוס השבטי ומשטרת עיראק באזור ית’רב, כארבעים ק”מ דרומית-מזרחית לסאמראא’. 15 בני אדם נהרגו ולפחות עשרים נפצעו. פעילי דאעש השביתו ארבעה כלי רכב של הגיוס השבטי וכלי רכב נוסף של משטרת עיראק (טלגרם, 31 ביולי 2021). מקורות ביטחוניים עיראקיים דיווחו על שבעה הרוגים ו-17 פצועים (אלסומריה, 30 ביולי 2021).
  • 30 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר שני “מרגלים” של המודיעין העיראקי, אחת מהם אישה,באזור אלטארמיה, כשלושים ק”מ צפונית לבגדאד. לטענת דאעש השניים נורו משום שגרמו למעצר פעילי הארגון. יומיים קודם לכן, ב-28 ביולי 2021,בוצע באזור ירי לעבר איש מנגנון הביטחון הלאומי העיראקי.
  • 30 ביולי 2021: מספר רקטות שוגרו לעבר בית הזיקוק של ביג’י. לטענת דאעש, זוהו פגיעות ישירות. מקורות עיראקיים ציינו כי שוגרה רקטה מאולתרת שנחתה בשטח בית הזיקוק, אך לא גרמה לנזק כלשהו (צחיפת אלעראק אלאלכתרוניה , 30 ביולי 2021).
מחוז דיאלא
  • 30 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר מחנה של צבא עיראק צפונית לג’לולאא’, כשמונים ק”מ צפונית-מזרחית לבעקובה. ארבעה חיילים נהרגו וכמה נוספים נפצעו. פעילי דאעש העלו באש את שטח המחנה ומספר כלי רכב.
  • 27 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר עמדה של משטרת עיראק בנהר אלאמאם, שבאזור אלמקדאדיה. שוטר נהרג.באותו יום בוצע ירי לעבר עמדה נוספת הממוקמת בסבתה. שוטר נוסף נהרג.
  • 26 ביולי 2021: בוצע ירי לעבר מחנה צבא עיראק באללהיב, שבאזור אלמקדאדיה. חייל נהרג ושניים נפצעו.
  • 19 ביולי 2021: שבועון דאעש, אלנבא’, דיווח כי פעילי הארגון העלו באש קרקע חקלאית השייכת ללוחם בגיוס השבטי באזור אלמדאא’ן, כ-15 ק”מ דרומית-מזרחית לבגדאד. הפעילות בוצעה במסגרת מה שדאעש מכנה “המלחמה הכלכלית” (שבועון אלנבא’, טלגרם, 30 ביולי 2021).
הקרקע שהועלתה באש (שבועון אלנבא’, טלגרם, 30 ביולי 2021).
הקרקע שהועלתה באש (שבועון אלנבא’, טלגרם, 30 ביולי 2021).
חצי האי סיני
פעילות הסיכול של כוחות הביטחון המצריים
  • המפקדה הכללית של כוחות הביטחון המצרים פרסמה ב-1 באוגוסט 2021 סרטון המתעד את פעילות הכוחות נגד פעילי הטרור בחצי האי סיני בחודשים האחרונים. על פי הסרטון, הרג צבא מצרים 89 פעילי דאעש, איתר 73 רובים אוטומטיים, 140 מחסניות נשק וכחמשת אלפים כדורי רובה, 34 מכשירי טלפון סלולרי, רחפן מצויד במצלמה, משקפת לראיית לילה וסכום נכבד של כסף מזומן. כמו כן אותרו ונוטרלו 404 מטעני חבלה וארבע חגורות נפץ. כוחות הביטחון החרימו 59 אופנועים שמשמשים את פעילי הטרור ו-52 כלי רכב. במהלך פעילות הכוחות הושמדו 31 מנהרות ששימשו את פעילי הטרור כדי לחדור לחצי האי סיני (ייתכן על גבול עזה). כמו כן דיווחו הכוחות על השמדת כמאתיים כלי רכב, חלקם מצוידים בנשק ותחמושת, בעת שפעילי טרור ניסו לחדור למצרים ממערב ומדרום (יתכן שהכוונה לחדירות מלוב ומסודאן). צוין כי בפעולות אלה נהרגו ונפצעו שמונה חיילים מצריים (דף הפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים של מצרים, 1 באוגוסט 2021).
גופות פעילי דאעש לצד ציוד ואמצעי הלחימה שנמצאו ברשותם.     אמצעי לחימה שנתפסו
 (דף הפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים של מצרים, 1 באוגוסט 2021).
מימין: גופות פעילי דאעש לצד ציוד ואמצעי הלחימה שנמצאו ברשותם. משמאל: אמצעי לחימה שנתפסו
(דף הפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים של מצרים, 1 באוגוסט 2021).
רחפן שנתפס במהלך הפעילות המבצעית.     אופנועים שאותרו והושמדו (דףהפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים של מצרים, 1 באוגוסט 2021).
מימין: רחפן שנתפס במהלך הפעילות המבצעית. משמאל: אופנועים שאותרו והושמדו (דףהפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים של מצרים, 1 באוגוסט 2021).
אחת המנהרות שאותרו והושמדו על ידי כוחות הביטחון המצריים
 (דף הפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים של מצרים, 1 באוגוסט 2021).
אחת המנהרות שאותרו והושמדו על ידי כוחות הביטחון המצריים
(דף הפייסבוק של דובר הכוחות המזוינים של מצרים, 1 באוגוסט 2021).
  • על פי נתונים שפרסמה “החזית המצרית לזכויות אדם” במחצית הראשונה של שנת 2021 נהרגו על ידי פעילי מחוז סיני של דאעש כחמישים אנשי כוחות ביטחון, חלקם אנשי שבטים המסייעים לכוחות. כוחות הביטחון הרגו כשלושים פעילי דאעש, 25 מהם במהלך חודש ינואר 2021 (אלערבי אלג’דיד, 1 באוגוסט 2021).
פעילות דאעש
  • אירוע מרכזי השבוע היה תקיפת בסיס צבאי סמוך לאגו’רה באזור אלשיח’ זויד בצפון חצי האי סיני, שהיה מאויש בכוחות ביטחון מצריים. במקום התפתחו חילופי אש במהלכם נהרגו שישה חיילים, ביניהם קצין, כמה חיילים נוספים נפצעו. באירוע גם נהרגו שלושה פעילי דאעש (שאהד סינאא’, 31 ביולי 2021).בהמשך דווח על שבעה הרוגים מצבא מצרים (masaaraby.com, 1 באוגוסט 2021). דאעש קיבל אחריות על ביצוע הפיגוע למחרת היום. על-פי הודעה,שפרסם הארגון, ביצעו הפעילים תקיפה נגד מחנה של צבא מצרים ליד אלג’ורה. בתקיפה נהרגו שישה חיילים, ביניהם קצין, וכמה חיילים נפצעו. במהלך האירועים הופעל מטען נגד טנק מסוג M60 שניסה להתקדם למקום. הטנק ניזוק ונמנע ממנו להגיע למקום הפיגוע (טלגרם, 1 באוגוסט 2021).
  • מטען חבלה התפוצץ כאשר טכנאים של חברת החשמל המצרית ביצעו עבודות תיקון באזור אבו אלדהב. שישה בני אדם נפצעו באירוע (שאהד סינאא’, 1 באוגוסט 2021). מאוחר יותר נמסר על מותו של אחד הטכנאים (דף הפייבוסק שאהד סינאא’, 2 באוגוסט 2021).
  • ב-1 באוגוסט 2021 מטען חבלה שהתפוצץ באזור העיר החדשה רפיח השמיד דחפור של צבא מצרים . נהג הדחפור נפצע (שאהד סינאא’, 2 באוגוסט 2021).
סיכום פעילות דאעש במחוזות השונים
  • מנתוני אינפוגרף, שפרסם דאעש, אשר סיכם את פעילות הארגון ברחבי העולם בתקופה שבין 28-22 ביולי 2021, עולה, כי בתקופה זו ביצעו פעילי דאעש 33 התקפות במחוזות השונים באסיה ובאפריקה, לעומת 61 התקפות, שביצעו בשבוע שקדם לכך. מספר ההתקפות הגדול ביותר בוצע בעיראק (14). ההתקפות, שבוצעו בשאר המחוזות: מרכז אפריקה (8); מערב אפריקה (6); סוריה (3); ח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (2) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 30 ביולי 2021).
  •  על-פי האינפוגרף, בהתקפות הללו נהרגו ונפצעו לפחות 88 בני אדם, לעומת 206 בני אדם בשבוע שקדם. מספר הרוגים והפצועים הגדול ביותר היה במחוז מרכז אפריקה (32); שאר ההרוגים והפצועים היו במחוזות הבאים: מערב אפריקה (29); עיראק (17); ח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (6); סוריה (4) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 30 ביולי 2021). על פי האינפוגרף חלה ירידה משמעותית בפעילות דאעש ברחבי העולם. מחוז עיראק ממשיך להוביל במספר הפיגועים, אך באפריקה מספר הנפגעים הגבוה ביותר. יתכן והירידה בפיגועים המדווחים חלה בעקבות בעיות תקשורת בין המחוזות השונים של דאעש.
 (שבועון אלנבא’, טלגרם, 30 ביולי 2021).
האינפוגרף כפי שהופיע בשבועון אלנבא’ של דאעש
(שבועון אלנבא’, טלגרם, 30 ביולי 2021).

אפריקה

  • השבוע ניכרה ירידה יחסית במספר הפיגועים שביצעו פעילי דאעש. רוב הפיגועים בוצעו נגד כוחות ביטחון מקומיים. להלן פירוט האירועים על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש.
ניגריה
  • בוצעה תקיפה ממארב נגד שיירת כלי רכב של צבא ניגריה ליד מארינו, ממערב למידוגורו, בצפון-מזרח ניגריה. לפחות שלושה חיילים נהרגו וכמה נוספים נפצעו. לעבר כוח סיוע שהגיע למקום בוצע ירי . מספר חיילים נהרגו ונפצעו.
קמרון
  • באיחור של כשבוע קיבל דאעש אחריות על התקפה שביצעו פעיליו נגד מחנה של צבא קמרון בזיגי, שבאזור מראוה (Maroua),בצפון המדינה, כשמונים ק”מ מגבול קמרון-ניגריה. בתקיפה נהרגו שבעה חיילים וכמה נוספים נפצעו. המחנה הועלה באש (טלגרם, 1 באוגוסט 2021).
תיעוד ההתקפה של פעילי דאעש נגד מחנה הצבא. משמאל: תחמושת שנלקחה כשלל
 (טלגרם, 3 באוגוסט 2021).
    תיעוד ההתקפה של פעילי דאעש נגד מחנה הצבא. משמאל: תחמושת שנלקחה כשלל
 (טלגרם, 3 באוגוסט 2021).
תיעוד ההתקפה של פעילי דאעש נגד מחנה הצבא. משמאל: תחמושת שנלקחה כשלל (טלגרם, 3 באוגוסט 2021).
הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו
  • 30 ביולי 2021: בוצעה תקיפה נגד מחנה של צבא קונגו באזור רוונזורי (Rwanzuri), לא הרחק מגבול קונגו- אוגנדה. במקום התנהלו חילופי-אש, במהלכם נהרגו ונפצעו מספר חיילים (רויטרס, 31 ביולי 2021).
  • 29 ביולי 2021:בוצעה תקיפה ממארב של שיירה מסחרית בה נסעו אזרחים נוצרים על כביש איטורי (Ituri) – בני (Beni), כחמישים ק”מ מערבית לגבול קונגו-אוגנדה. אדם אחד נהרג. שישה כלי רכב עלו באש. לעבר סיור של צבא קונגו שהגיע למקום נורתה אש אשר אילצה אותו לסגת מהמקום (טלגרם, 30 ביולי 2021).
תיעוד תקיפת השיירה (טלגרם, 2 באוגוסט 2021).   תיעוד תקיפת השיירה (טלגרם, 2 באוגוסט 2021).
תיעוד תקיפת השיירה (טלגרם, 2 באוגוסט 2021).
סומליה
  • לפחות שלושה בני-אדם נהרגו ושישה נפצעו בפיצוץ מטען חבלה ב-30 ביולי 2021 באוטובוס שהסיע קבוצת כדורגל בקיסמאיו (Kisamyo), שבדרום סומליה. לפי שעה לא התקבלה הודעת קבלת אחריות לפיגוע מטעם ארגון כלשהו. על פי ההערכות מדובר בארגון המקומי אלשבאב, המזוהה עם אלקאעדה (רויטרס, 30 ביולי 2021).
מוזמביק
  • בוצע ירי לעבר סיור של צבא מוזמביק במנדאפה (הכפר לא אותר, ככל הנראה הוא ממוקם במחוז קאבו דלגאדו, בצפון-מזרח מוזמביק). בחילופי האש שהתפתחו במקום נהרג חייל וכמה נוספים נפצעו, אחד מהם קצין .

אסיה[2]

אפגניסטאן
  • במהלך ביקור שערך סרגיי שוייגו, שר ההגנה הרוסי, בטג’יקיסטאן. הוא אמר כי הרוסים מודאגים מהתעצמות דאעש בצפון אפגניסטאן. שוויגו ציין שלאחרונה,בעקבות נסיגת הכוחות האמריקאים, שנעשתה לדבריו בצורה חפוזה, המצב הביטחוני באפגניסטאן מתדרדר. במסגרת זאת מאותרת תנועה לאפגניסטן של פעילי דאעש מסוריה, לוב ומספר מדינות נוספות, ומאותר המשך התפשטות ארגון טליבאן למחוזות נוספים במדינה. מקורות רוסיים ציינו, כי על רקע זה החליט הממשל הרוסי לתגבר את בסיסו בטג’יקיסטאן ולסייע בהכשרת חיילים מקומיים בעיקר במיומנויות של מלחמה בטרור. יצוין, כי בתחילת החודש קרא משרד החוץ הרוסי למדינות החברות בברית טשקנט: ארמניה, בלארוס, קזחסטאן, קירגיסטאן וטג’יקיסטאן(שתי האחרונות חולקות גבול עם אפגניסטאן), להגביר את האבטחה מול מתקפות טרור אפשריות בגבולותיהן (הארץ, רויטרס, 28 ביולי 2021).
  • 2 באוגוסט 2021: הופעל מטען נגד אוטובוס בו נסעו אזרחים שיעים באזור שהרכחאג’י עבאס במערב אפגניסטאן, לא הרחק מגבול אפגניסטאן-איראן. 14 נוסעי האוטובוס נהרגו ונפצעו.
  • 2 באוגוסט 2021: בוצע ירי לעבר חבר במועצת מחוז נגרהאר בג’לאלאבאד. חבר המועצה נהרג.
  • 1 באוגוסט 2021:בוצע ירי לעבר פעיל של תנועת טאלבאן בג’לאלאבאד. הפעיל נהרג.
  • 31 ביולי 2021:בשני אירועים נפרדים בוצע ירי לעבר מפקד ואיש מודיעין אפגאני בג’לאלאבאד (טלגרם, 1 באוגוסט 2021). השניים נהרגו. איש מודיעין נוסף נפצע.
  • 28 ביולי 2021: שוטר ממשטרת אפגניסטאן נחטף באזור קנדוז (Kunduz), שבקרבת גבול אפגניסטאן-טג’יקיסטאן. לאחר חטיפתו הוא נורה ונהרג.
השוטר שנחטף באזור קנדוז רגע לפני שהוצא להורג (טלגרם, 30 ביולי 2021).
השוטר שנחטף באזור קנדוז רגע לפני שהוצא להורג (טלגרם, 30 ביולי 2021).

אירופה

יוון
  • היחידה ללוחמה בטרור של יוון עצרה בסלוניקי אזרח מרוקאי בן 28. הצעיר שהה ביוון באופן בלתי חוקי והוצא נגדו צו מעצר בינלאומי כבר במרץ 2021. לדברי גורם ביטחוני במרוקו, מעצרו של החשוד היה תוצאה של תיאום וחילופי מידע מודיעיניים בין שירותי הביטחון המרוקאים ועמיתיהם ביוון, איטליה, בריטניה וארצות הברית.העצור, המכונה אבו מחמד אלפאתח, הצטרף לדאעש בסוריה בשנת 2014 ומילא מספר תפקידים במערך המבצעי של הארגון בדיר אלזור ובמשטרת המוסר (אלחסבה) באלרקה. הוא גם נראה בקלטת וידאו המתעדת את הוצאתו להורג של לוחם סורי והשחתת גופתו. הפעיל הצליח להימלט מסוריה לאירופה, דרך יוון, באמצעות זהות ומסמכים מזויפים. על-פי גורמים במרוקו כעת מתנהל הליך הסגרתו למרוקו (greekcitytimes.com, 28 ביולי 2021; ג’רוסלם פוסט, 29 ביולי 2021; The Arab Weekly, 29 ביולי 2021).
רוסיה
  • שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה (FSB) חשף בעיר טיומן (Tyumen), בדרום רוסיה, תא של פעילי דאעש, שהיו חברים בו אזרחים מאחת הרפובליקות באזור מרכז אסיה. חברי התא תכננו לבצע פיגועים, בהנחיית פעילי דאעש מחוץ לרוסיה, במקומות הומי אדם ברוסיה. במהלך חילופי-האש בין כוחות הביטחון הרוסיים והפעילים נהרגו שניים מחברי התא. כמה פעילים נוספים, שמספרם לא צוין, ככל הנראה נמלטו.בעת חיפושים,שנערכו באתר בו שהו, נחשפו מטען חבלה מאולתר מוכן לשימוש, כלי נשק, תחמושת, ציודתקשורתוספרותהדתית (TASS, 29 ביולי 2021).
  • בית משפט צבאי במוסקבה דן תושב העיר מוסקבה, בן 23, לשלוש שנות מאסר בשל ניסיון לגייס מוסלמים רוסים למלחמה בסוריה בשורות דאעש (סוכנות טאס, 31 ביולי 2021).
המלחמה על התודעה
  • המאמר הראשי השבוע באלנבא’, שבועון דאעש, התפרסם תחת הכותרת “תוניסיה וקציר הדמוקרטיה”, ועסק בחוסר היציבות בתוניסיה (מדובר במהומות שהיו במדינה, שהובילו להדחת ראש הממשלה בידי הנשיא ולהשעיית הפרלמנט) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 30 ביולי 2021).
  • הטענה המרכזית במאמר היא שתנועת האחים המוסלמים בתוניסיה, המיוצגת על-ידי מפלגת אלנהצ’ה, משלמת כעת את מחיר ההתפשרות שלה עם רעיון הדמוקרטיה. לדברי כותב המאמר החוטאים הגדולים ביותר כלפי אללה הם תומכי הדמוקרטיה, מאחר שאינם מקבלים את שלטון אללה, שנאכף באמצעות ההלכה האסלאמית (השריעה). לדברי כותב המאמר דרכם של המאמינים המוסלמים מתבססת על הג’האד והשריעה ולא על דמוקרטיה ופייסנות ודאעש מאמץ את הערכים הללו באופן מוחלט. הוא הדגיש כי כל הניסיונות של “האביב הערבי” להביא מזור לא הועילו למעט הדרך שמציג הארגון, המבוססת על אימוץ הג’האד והשריעה.

המאמר בשבועון אלנבא' של דאעש  (טלגרם, 30 ביולי 2021).
המאמר בשבועון אלנבא’ של דאעש (טלגרם, 30 ביולי 2021).

[1] על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.
[2]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.