מבט לג’האד העולמי (29 במרץ – 11 באפריל 2018)

חיילי צבא סוריה בציר הדרומי המוביל לעיר דומא (סמא, 8 באפריל 2018)

חיילי צבא סוריה בציר הדרומי המוביל לעיר דומא (סמא, 8 באפריל 2018)

ילד שנפגע מנשק כימי מטופל בדומא באמצעות משאף (יוטיוב, 7 באפריל 2018).

ילד שנפגע מנשק כימי מטופל בדומא באמצעות משאף (יוטיוב, 7 באפריל 2018).

תינוקות סורים מקבלים טיפול לאחר שנפגעו מהתקיפה בנשק הכימי(דף הפייסבוק פראת פוסט, 8 באפריל 2018)

תינוקות סורים מקבלים טיפול לאחר שנפגעו מהתקיפה בנשק הכימי(דף הפייסבוק פראת פוסט, 8 באפריל 2018)

פעילי דאעש במהלך הכנת שוחה ובעמדות בשכונת אלקדם בדרום דמשק, במסגרת ההכנות להתקפה של צבא סוריה (מחוז דמשק של דאעש כמצוטט ע

פעילי דאעש במהלך הכנת שוחה ובעמדות בשכונת אלקדם בדרום דמשק, במסגרת ההכנות להתקפה של צבא סוריה (מחוז דמשק של דאעש כמצוטט ע"י דף הפייסבוק "מחנה אלירמוכ בליבנו", 7 באפריל 2018).

פעיל דאעש חמוש ברובה קלצ'ניקוב מאייש עמדה מבוצרת בשכונת אלקדם, שבדרום דמשק (נאשר, 7 באפריל 2018)

פעיל דאעש חמוש ברובה קלצ'ניקוב מאייש עמדה מבוצרת בשכונת אלקדם, שבדרום דמשק (נאשר, 7 באפריל 2018)

שני אחים, מחבלים מתאבדים של דאעש, שביצעו את פיגוע ההתאבדות והירי נגד מטה מפלגת

שני אחים, מחבלים מתאבדים של דאעש, שביצעו את פיגוע ההתאבדות והירי נגד מטה מפלגת "אלחל" בעיר הית (אתר לשיתוף קבצים, 8 באפריל 2018).

עיקרי אירועי השבוע
  • צבא סוריה המשיך לתקוף את ארגוני המורדים בעיר דומא, המעוז המשמעותי האחרון שנותר ברשותם באלע’וטה המזרחית. המהלך הקרקעי של צבא סוריה לווה בתקיפות אוויריות, שבאחת מהן נעשה שימוש בחומר כימי (גז כלור?). הנשיא טראמפ ומדינות מערביות נוספות גינו את הפעלת הנשק הכימי והצביעו על אחריותו של המשטר הסורי לכך. הנשיא טראמפ התבטא בפומבי, כי הוא צפוי לקבל החלטות משמעותיות בעניין הפעלת הנשק הכימי בימים הקרובים וכי ביכולתה של ארה”ב לפעול במגוון דרכים צבאיות. על הפרק עומדת אפשרות תקיפה נגד יעדי המשטר הסורי ע”י ארה”ב ומדינות הקואליציה הבינלאומית.
  • ובינתיים עומד צבא סוריה בפני סיום השתלטותו על אלע’וטה המזרחית. ב-10 באפריל 2018 הסתיים פינוי 8,000 פעילי צבא האסאלם, הכוח הדומיננטי בדומא, אל אזור אדלב. לפעילים היוצאים נלוו 40,000 תושבים, בעיקר בני משפחות המפונים (ביטוי נוסף לעקירה ההמונית של תושבים המחוללת שינוי דמוגרפי מהותי בפרברים המזרחיים של דמשק). “על הכוונת” של המשטר הסורי נמצאים עתה מובלעת דאעש, שבמבואות הדרומיים של דמשק ומרחב דרעא ואגן הירמוכ, שבדרום סוריה (הנשלטים ע”י ארגוני המורדים ודאעש). להערכתנו, לכשיסיים המשטר הסורי לטפל בשני מרחבי התנגדות הללו תוסט עיקר תשומת ליבו למרחב אדלב, המעוז האחרון של המטה לשחרור אלשאם ושל ארגוני מורדים נוספים.
  • לאחרונה התרבו הידיעות על כוונת ארה”ב להוציא חייליה מסוריה (“בקרוב מאוד”, לדברי הנשיא טראמפ). הכוחות האמריקאים, המונים כ-2,000 לוחמים, תומכים בכוחות הכורדים (SDF), השולטים במרחב שממזרח לפרת ועל העיר מנבג’, שממערב לפרת. הוצאת הכוחות האמריקאים תוביל להערכתנו להיחלשות אזור השליטה של הכוחות הכורדים שממזרח לפרת (הנתמך ע”י ארה”ב) ולהתחזקות גזרת דאעש במורד נהר הפרת כתוצאה מהחלשות SDF. מעבר לכך הוצאת החיילים האמריקאים מסוריה תחליש את יכולתה של ארה”ב לתת מענה לאתגרים הרבים שמציב המשבר הסורי ותחזק את מעמדם של רוסיה, איראן ותורכיה בסוריה ובאזור כולו.
המעורבות האמריקאית בסוריה
  • להלן כמה התבטאויות אמריקאיות, רשמיות ובלתי רשמיות, בסוגיית הוצאת חיילי ארה”ב מסוריה:
    • במהלך נאום, שנשא דונלד טראמפ, נשיא ארה”ב באוהיו, הוא הכריז באופן מפתיע, כי ארה”ב תיסוג מסוריה בקרוב, באומרו: “דרך אגב, אנחנו חובטים בארגון דאעש” By the way, we’re knocking the hell out of ISIS” , טראמפ ציין, “אנחנו נצא מסוריה בקרוב מאוד. תנו לאנשים אחרים לדאוג לזה עכשיו. בקרוב מאוד נצא” (וושינגטון פוסט, 29 במרץ 2018).
    • דונאלד טראמפ, נשיא ארה”ב הורה למפקדי הצבא האמריקאי לסיים את המבצע הצבאי בסוריה ואת כל ההכנות כדי ולאפשר יציאה מסוריה בעוד כמה חודשים. הנשיא וויתר על דרישתו ליציאה מידית מסוריה, לאחר שמפקדי הצבא הודיעו לו, כי הם זקוקים למספר חודשים להשלמת המשימה (הניו יורק טיימס, 4 באפריל 2018). בנוסף לכך, מסר גורם בכיר בממשל טראמפ, כי הנשיא הורה למחלקת המדינה להקפיא את הסיוע הכלכלי לסוריה, בשווי של למעלה ממאתיים מיליון דולר, כל עוד ארה”ב מעריכה מחדש את תפקידה ואת מעורבותה בסכסוך בסוריה (הניו יורק טיימס, 30 באפריל 2018).
    • גורם בכיר בממשל ארה”ב אמר כי כאשר דונאלד טראמפ, הכריז על נסיגה מהירה מסוריה, הוא למעשה ביטל את התוכניות לשהות ארוכה טווח, סיוע בהשבת היציבות בסוריה, וחיסול המדינה האסלאמית. הניו יורק טיימס דיווח, כי הפנטאגון, מחלקת המדינה האמריקאית וה-CIA מודאגים מכוונת הנשיא לסגת בפתאומיות, שכן קיים חשש להיווצרות מצב של ואקום בסוריה, אותו עשויים לנצל גורמים עוינים לארה”ב (הניו יורק טיימס, 4 באפריל 2018).
    • גורם בכיר בממשל טראמפ דיווח כי הנשיא טראמפ ביקש את תכניות היציאה מסוריה, ושוחח על כך עם ראש המטה ג’ון פ. קלי ועם מזכיר ההגנה ג’ים מאטיס. הגורם הבכיר הוסיף, כי יועציו של הנשיא שכנעו אותו להישאר בשלב זה בסוריה כדי למנוע את התאוששות המדינה האסלאמית, ובמטרה להכשיר את הקרקע להסכם שלום עתידי שייטיב עם ארה”ב. על-פי דיווחים של גורמים רשמיים נראה כי הודעת הנשיא טראמפ לא הייתה מתוכננת, וכי המערכת נערכת החלה להיערך לאפשרות שכזאת ( הוושינגטון פוסט, 30 במרץ 2018).
סוריה
עיקרי תמונת המצב

צבא סוריה המשיך לתקוף את צבא האסלאם וארגוני מורדים נוספים בעיר אלדומא, המעוז המשמעותי האחרון שנותר ברשותם באלע’וטה המזרחית. התקיפות הקרקעיות לוו בתקיפות אוויריות, אחת מהן תוך שימוש בחומר בכימי (גז כלור?) (שגרם לפחות לשבעים הרוגים, על פי מרכז המעקב הסורי, 9 באפריל 2018). ב-10 באפריל 2018 הסתיים מימוש הסכם, שבמסגרתו פונו 8,000 פעילי צבא האסלאם ו-40,000 בני משפחותיהם אל אזור אדלב. הקרב לכיבוש אלע’וטה המזרחית עומד איפא בפני סיומו.

הפעלת נשק כימי ע”י המשטר הסורי בעיר דומא
  • במקביל, דווח בכלי התקשרות הסוריים, כי חיל האוויר הסורי ביצע מתקפה כימית נגד העיר דומא. מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם מסר, כי לפחות שבעים בני אדם נחנקו למוות כתוצאה משאיפת הגז הרעיל. בידיעות נוספות בתקשורת הערבית והמערבית דווח, כי מספר ההרוגים גבוה יותר והוא מגיע לכ-200-150. המשטר הסורי (בגיבוי מדיני והסברתי של רוסיה) הכחיש את מעורבותו בתקיפה.
ילד שנפגע מנשק כימי מטופל בדומא באמצעות משאף (יוטיוב, 7 באפריל 2018).    תינוקות סורים מקבלים טיפול לאחר שנפגעו מהתקיפה בנשק הכימי(דף הפייסבוק פראת פוסט, 8 באפריל 2018)
מימין: ילד שנפגע מנשק כימי מטופל בדומא באמצעות משאף (יוטיוב, 7 באפריל 2018). משמאל: תינוקות סורים מקבלים טיפול לאחר שנפגעו מהתקיפה בנשק הכימי(דף הפייסבוק פראת פוסט, 8 באפריל 2018)

להערכתנו, השימוש בחומר לחימה כימי, בעיתוי שבו ארגוני המורדים באלע’וטה המזרחית עומדים בפני תבוסה, נועד להעביר מסר לשאר הארגונים להניח את נשקם ולהיכנע למשטר הסורי. הנשיא טראמפ ומדינות מערביות גינו בחריפות את הפעלת הנשק הכימי והצביעו על אחריות המשטר הסורי לכך.

הסכם לפינוי המורדים מדומא

במהלך התקיפות נגד דומא התנהל משא ומתן לפינוי אזרחים ופעילי המורדים מהעיר, בעיקר פעילי צבא האסאלם. מסיבות שונות (כולל יריבויות פנימיות בצבא האסאלם) לא הושג הסכם עד ל-8 באפריל 2018. נראה, כי השימוש בנשק כימי ע”י המשטר הסורי החיש השגת הסכם, שהוביל לכניעת המורדים בדומא ויחיש את סיום השתלטות הכוחות הסוריים על אלע’וטה המזרחית כולה.

  • ב-8 באפריל 2018 הודיעו מקורות סוריים, כי הושג הסכם, שבמסגרתו יתפנו כל פעילי צבא האסלאם לערים ג’ראבלוס ואלבאב, שבאזור הביטחון התורכי. נראה כי בעקבות סירובה של תורכיה לקלוט אותם סוכם על העברתם לאזור אדלב. בתמורה ישחרר צבא האסלאם את השבויים שבידו. במסגרת ההסכם פונו מדומא 8,000 פעילי צבא האסלאם ו-40,000 בני משפחותיהם (מראסלון, 10 באפריל 2018). צבא האסלאם שחרר 52 עצורים שהיו בידיו (זמאן אלוצל, 9 באפריל 2018).
אוטובוסים שהגיעו לפנות את פעילי צבא האסלאם מדומא (הטלוויזיה הסורית, 8 באפריל 2018).   אוטובוסים שהגיעו לפנות את פעילי צבא האסלאם מדומא, על רקע מבנים הרוסים (אלחדת' סוריה, 8 באפריל 2018)
מימין: אוטובוסים שהגיעו לפנות את פעילי צבא האסלאם מדומא (הטלוויזיה הסורית, 8 באפריל 2018). משמאל: אוטובוסים שהגיעו לפנות את פעילי צבא האסלאם מדומא, על רקע מבנים הרוסים (אלחדת’ סוריה, 8 באפריל 2018)
עקירה של תושבי אלע’וטה המזרחית
  • על פי המרכז הרוסי לפיוס, פונו מאלעו’טה המזרחית בעזרת הרוסים כ-161,000 תושבים מאז תחילת ההפוגות ההומניטריות באזור (אתר משרד ההגנה הרוסי, 10 באפריל 2018). יציאת התושבים מאלע’וטה המזרחית עדיין נמשכת. רובם מועברים לצפון סוריה, בעיקר אל מרחב אדלב שבשליטת המורדים. ערב פרוץ מלחמת האזרחים הסורית הוערך מספר תושבי אלע’וטה המזרחית בכ-400,000 נפש (אלג’זירה, 21 בפברואר 2018).

מעבר להרס הפיזי ולקורבנות הרבים, התרוקנו הפרברים המזרחיים של דמשק בקרוב למחצית האוכלוסייה, שהתגוררה בהם. קיים סימן שאלה גדול האם המשטר הסורי יתיר לאוכלוסייה הזאת לשוב למקום מגוריה, בין השאר משום שבראייתו היא אינה נאמנה לו ותומכת בארגוני המורדים. להערכתנו, המשטר הסורי עלול להעדיף אכלוס פרברי דמשק בתושבים הנאמנים לו תוך שינוי דמוגרפי מהותי במרחב שממזרח לבירה הסורית.

היערכות לכיבוש אזור השליטה של דאעש מדרום לדמשק
  • בתקשורת הסורית דווח, כי צבא סוריה והכוחות המסייעים לו החלו לפני כשבוע לרכז כוחות לכיבוש המרחב שבשליטת דאעש בפרברים הדרומיים של דמשק. מרבית התגבורת שנשלחה לאזור מורכבת מכוחות פלסטינים הלוחמים לצד הצבא הסורי, חטיבת אלקס, צש”פ ומיליציות פלסטיניות נוספות (זמן אלוצל, 7 באפריל 2018). מחוז דמשק של דאעש דיווח, כי דאעש נערך בדרום דמשק לתקיפת הכוחות הסוריים. נמסר כי דאעש הציע לארגון הג’האדיסטי היריב, המטה לשחרור אלשאם ( הנמצא בנחיתות מספרית ברורה), לשתף פעולה בלחימה נגד צבא סוריה.
פעילי דאעש במהלך הכנת שוחה ובעמדות בשכונת אלקדם בדרום דמשק, במסגרת ההכנות להתקפה של צבא סוריה (מחוז דמשק של דאעש כמצוטט ע"י דף הפייסבוק "מחנה אלירמוכ בליבנו", 7 באפריל 2018).    פעיל דאעש חמוש ברובה קלצ'ניקוב מאייש עמדה מבוצרת בשכונת אלקדם, שבדרום דמשק (נאשר, 7 באפריל 2018)
מימין: פעילי דאעש במהלך הכנת שוחה ובעמדות בשכונת אלקדם בדרום דמשק, במסגרת ההכנות להתקפה של צבא סוריה (מחוז דמשק של דאעש כמצוטט ע”י דף הפייסבוק “מחנה אלירמוכ בליבנו”, 7 באפריל 2018). משמאל: פעיל דאעש חמוש ברובה קלצ’ניקוב מאייש עמדה מבוצרת בשכונת אלקדם, שבדרום דמשק (נאשר, 7 באפריל 2018)

בינתיים פינה צבא סוריה החופשי כוח שלו שהיה ממוקם בשכונת אלתצ’אמן, שבשליטת דאעש. הכוח (שכינויו ג’יש אלאבאביל[1]) פונה לדרום סוריה בעקבות הסכם שהושג עם גורמים רוסיים. הפינוי החל להתבצע בבוקר 7 באפריל 2018. כ-1,500 פעילים על נשקם האישי החלו להתפנות לעיירה ג’אסם (כ-40 ק”מ מצפון לדרעא) (בטולאת אלג’יש אלסורי, 8 באפריל 2018). בעיירה ג’אסם הצטרפו הפעילים לארגוני המורדים המכתרים את מובלעת דאעש באגן הירמוכ. התפנותם משכונת אלתצ’אמן נובעת, להערכתנו, מחוסר רצונם להילחם לצד דאעש.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות כוחות הביטחון העיראקים נגד דאעש
  • ברחבי עיראק נמשכת פעילות כוחות הביטחון העיראקיים נגד התארגנויות מקומיות של דאעש:
    • מחוז אלאנבאר:
      • כוחות הביטחון העיראקים הודיעו, כי אבו טהא התוניסאי, המכונה “השוחט של דאעש”, נהרג יחד עם תשעה פעילים נוספים במהלך פעילות ביטחונית במחוז אלאנבאר. בנוסף לכך, אותרו מנהרות ששימשו הפעילים הללו (אלבואבה, 2 באפריל 2018).
      • עמר צפוכ, מפקד דאעש מצפון לאלרמאדי, וכמה פעילים בארגון, נהרגו בהתנגשויות עם כוח מיוחד של משטרת עיראק (סקאי ניוז בערבית, 4 באפריל 2018).
    • מחוז דיאלא:
      • שלושה פעילי דאעש נהרגו בפעילות ביטחונית בקרבת אגם חמרין, כ-20 ק”מ מדרום לבעקובה (עיראקי ניוז, 6 באפריל 2018).
      • מנהלת המודיעין הצבאי העיראקי הודיעה, כי אנשיה איתרו מקום מסתור של דאעש כ-18 ק”מ מדרום לבעקובה. במקום נמצאו חגורת נפץ, אמצעי לחימה ומטעני חבלה. כמו כן נמצאו במקום תעודות זהות מזויפות, טלפונים ניידים, מזון ובגדים (אלסומריה ניוז, 6 באפריל 2018).
    • מחוז נינוא:
      • עשרים ושלושה פעילי דאעש נעצרו בפעילות ביטחונית שהתקיימה במחוז נינוא. על-פי המשטרה הפדראלית העיראקית, חמישה-עשר פעילי דאעש, שתכננו לתקוף את כוחות ביטחון הערוכים במערב מוצול, נעצרו במנהרה כשברשותם אמצעי לחימה (עיראקי ניוז, 7 באפריל 2018).
      • משטרת מחוז נינוא עצרה שמונה פעילי דאעש בשכונת אלצדיק, שבצפון העיר מוצול (סוכנות הידיעות העיראקית, 8 באפריל 2018).
    • מחוז כרכוך:
      • מקורות ביטחוניים עיראקים הודיעו כי באזור כרכוך נהרג פעיל בכיר בדאעש המכונה אבו אלוליד הצ’צ’ני. הפעיל הוגדר כיד ימינו של מנהיג דאעש אבו בכר אלבע’דאדי. כוחות הביטחון העיראקים מצאו על גופו מסמכים חשובים על פעילי דאעש (אלסומריה, 9 באפריל 2018).
      • פעילי דאעש הציבו מחסום כ-30 ק”מ מצפון מערב לכרכוכ. הפעילים שהיו במחסום הרגו ארבעה מלוחמי “הגיוס השבטי” ותקפו כוח של המשטרה הפדרלית, שהגיע כתגבורת (אתר לשיתוף קבצים, 8 באפריל 2018).
פעילות דאעש

פיגוע התאבדות וירי בעיר הית

ב-7 באפריל 2018 ביצעו שני מחבלים מתאבדים של דאעש פיגוע התאבדות וירי נגד מטה מפלגת אלחל העיראקית.[2] הפיגוע בוצע במרכז העיר הית, שבמחוז אלאנבאר. המחבלים ניסו להיכנס למבנה שבו שהו מועמדים לבחירות. על פי גירסת דאעש ירו הפעילים למוות במאבטחים באמצעות כלי נשק עם משתיקי קול. לאחר מכן נכנס אחד הפעילים למטה ופוצץ עצמו באמצעות חגורת נפץ. פעיל נוסף נכנס לבניין, ניהל חילופי אש עם אלו שהיו בפנים, ופוצץ עצמו באמצעות חגורת נפץ (אתר לשיתוף קבצים, 8 באפריל 2018).

 

  • על פי הודעת מחוז אלאנבאר של דאעש נהרגו בפיגוע שבעה מאבטחים ואנשי צבא. 13 בני אדם נוספים נפצעו, בהם מועמדים לבחירות ושני בכירים בממשלת עיראק (אתר לשיתוף קבצים, 8 באפריל 2018). מקור איראני מסר כי שני אנשי ביטחון נהרגו וחמישה אנשים נפצעו, ביניהם מועמדת לבחירות בפרלמנט (אלעאלם, 8 באפריל 2018).

פעילות נוספת של דאעש

  • כלי התקשורת של דאעש דיווחו על מספר תקיפות שביצעו פעילי הארגון נגד כוחות הביטחון העיראקיים, ובעיקר נגד לוחמי “הגיוס העממי” (המליציות השיעיות):
  • ב-4 באפריל 2018 הרגו פעילי דאעש שלושה לוחמי “הגיוס העממי”, כ-46 ק”מ מדרום מערב לכרכוב. שני רכבי שטח הושמדו ומשוריין נפגע מפיצוץ מטעני חבלה (אעמאק, 5 באפריל 2018).
  • דאעש הודיע, כי ירה רקטות ואש מקלעים לעבר עמדה של “הגיוס העממי” באזור דאקוק, דרומית לכרכוכ (נאשר, 6 באפריל 2018).
  • סוכנות אעמאק הודיעה, כי ארבעה מלוחמי “הגיוס העממי” נהרגו ושלושה נפצעו ב”פעילות ביטחונית” של דאעש ממערב לכרכוכ (אעמאק, 8 באפריל 2018).
מצרים וחצי-האי סיני
  • נמשך מבצע “סיני 2018”. להלן עיקרי הפעילות שנערכה לאחרונה, כפי שנמסרו בהודעתו של אל”מ תאמר אלרפאעי, דובר הכוחות המזויינים המצריים (8 באפריל 2018): חיל האוויר השמיד שני מקומות מסתור של “פעילי טרור” וכמה מהם נהרגו; שלושה “פעילי טרור” נהרגו ושניים נעצרו במרכז סיני; “פעיל טרור” נהרג בצפון סיני וברשותו נמצאו כסף מזומן, טלפונים ניידים וחשיש; הושמדו והוחרמו 46 כלי רכב מסוגים שונים שבשימוש “פעילי טרור”; הושמדו 114 אופנועים ללא לוחיות רישוי; הושמדו 386 מקומות מסתור ומחסנים ובהם אמצעי לחימה וציוד לפיצוץ מטעני חבלה. בנוסף לכך, אותרו ופוצצו 30 מטעני חבלה (דובר הכוחות המזויינים המצריים, 8 באפריל 2018).

מלמעלה מימין בכיוון השעון: כסף מזומן, טלפונים ניידים וחשיש שאותרו ברשות פעיל דאעש שנהרג בצפון סיני, תחמושת לנשק קל, שמונה פצצות מרגמה וגופת "פעיל טרור" (דובר הכוחות המזויינים המצריים, 8 באפריל 2018)
מלמעלה מימין בכיוון השעון: כסף מזומן, טלפונים ניידים וחשיש שאותרו ברשות פעיל דאעש שנהרג בצפון סיני, תחמושת לנשק קל, שמונה פצצות מרגמה וגופת “פעיל טרור” (דובר הכוחות המזויינים המצריים, 8 באפריל 2018)

מלמעלה מימין בכיוון השעון: אנשי הנדסה קרבית של צבא מצרים במהלך סריקות לאיתור מוקשים ומטעני חבלה, תחנת שידור של "גורמי טרור", שלושה עצורים ורכבים ממוגנים של צבא מצרים במהלך פעילות ביטחונית (דובר הכוחות המזויינים המצריים, 8 באפריל 2018)
מלמעלה מימין בכיוון השעון: אנשי הנדסה קרבית של צבא מצרים במהלך סריקות לאיתור מוקשים ומטעני חבלה, תחנת שידור של “גורמי טרור”, שלושה עצורים ורכבים ממוגנים של צבא מצרים במהלך פעילות ביטחונית (דובר הכוחות המזויינים המצריים, 8 באפריל 2018)

פעילות דאעש במדינות נוספות
לוב

פיגוע התאבדות של דאעש במבואות העיר אג’דביה

  • מחוז ברקה של דאעש בלוב קיבל אחריות על פיגוע, שבו פוצץ מתאבד מכונית תופת במחסום של כוחותיו של חפתר, בכניסה המזרחית לעיר אג’דביה. על-פי הודעת קבלת האחריות, נפגעו בהתקפה 19 בני-אדם, חלקם נהרגו וחלקם נפצעו (חק, 31 במרץ 2018). על-פי מקורות לובים, נהרגו בפיגוע חמישה בני-אדם ונפצעו עשרה נוספים, כולם חיילים ושוטרים. יש לציין כי שלושה שבועות קודם לכן בוצעה תקיפה של דאעש נגד מחסום מדרום לעיר אג’דאביה בה נפצעו שלושה בני אדם.
אפגניסטאן

פעולות שלוחת דאעש באפגניסטאן

  • ב-8 באפריל 2018 הודיעה סוכנות אעמאק של דאעש כי סוכן של צבא ארה”ב נורה למוות על-ידי פעילי הארגון בעיר ג’לאלאבאד, שבמזרח אפגניסטאן (אעמאק, 8 באפריל 2018). דאעש הודיע, כי חמישה חיילי צבא אפגניסטאן, בהם קצין בדרגת אלוף משנה, נהרגו ונפצעו בפיצוץ מטען חבלה במרכז חימוש השייך למשרד ההגנה האפגאני בקאבול (אעמאק, 4 באפריל 2018) דאעש הודיע כי שני שוטרים אפגאנים נורו למוות על-ידי פעילי הארגון בעיר ג’לאלאבאד, שבמזרח המדינה (אעמאק, 4 באפריל 2018).

סיכום פעילות דאעש בקאבול

  • ב-4 באפריל 2018 פורסם בשבועון אלנבא’ של דאעש אינפוגרף המסכם את פעילות דאעש בקאבול בתקופה שבין ה-21 בספטמבר 2017 ל-16 במרץ 2018. על-פי האינפוגרף, ביצע דאעש במהלך תקופה זו, שלושה-עשר פיגועי התאבדות ופוצץ שלושה מטעני חבלה ומכונית תופת. כתוצאה מהם נהרגו ונפצעו לפחות 1,239 בני אדם, מרביתם שיעים (539). כמו כן נהרגו ונפצעו אנשי כוחות הביטחון, כולל אנשי מודיעין ומשטרה (360), חיילי צבא אפגניסטאן (129), אישים פוליטיים (110), אנשי תקשורת ומאבטחיהם (76) וכן נוצרים ופקידי קונסוליות זרות (25) (חק ואתר שיתוף קבצים, 6 באפריל 2018). האינפוגרף משקף פעילות אינטנסיבית של מחוז ח’ראסאן של דאעש (אפגניסטאן/פקיסטאן).

מספר פעילי דאעש באפגניסטאן

  • זמיר קבולוב (Zamir Kabulov), שליח משרד ההגנה הרוסי לאפגניסטן, דיווח, כי לפחות 7,000 פעילי דאעש פעילים כיום באפגניסטאן, וכ-3,000 פעילי דאעש במילואים. קבולוב הוסיף, כי הפעילים באפגניסטן מחזיקים במדינה רשת בסיסים , הםמגייסים פעילים חדשים, ומצפים להשיג גישה לסחר בסמים במטרה לפתור את הבעיות הפיננסיות של הארגון לאחר שהפסידו את מאחזיהם בסוריה ובעיראק (טאס, 29 במרץ 2018). סרגי סמירנוב, סגן ראש ה-FSB (שירות הביטחון הפדראלי הרוסי), דיווח כי כ-8,000 לוחמים מסוריה עברו לצפון אפגניסטאן (טאס, 5 באפריל 2018).
פעילות סיכול ומנע
לוב
  • ב-2 באפריל 2018 הכריזה ממשלת ההסכמה הלובית על מבצע “סופת המולדת” לטיהור לוב מפעילי דאעש. המבצע נועד לפגוע בקבוצות דאעש, שעדיין נותרו במדבר וכן לחשוף חוליות רדומות בכמה ערים באזור טריפולי. מחמד אלסלאכ, דובר יו”ר המועצה הנשיאותית, מסר כי הדבר יביא לסילוקם הסופי של פעילי דאעש מעל אדמת לוב. את המבצע יובילו כוחות הלוחמה בטרור של ממשלת לוב והוא יתחיל בוואדיות שממזרח למצראתה (אח’באר ליביא 24, 3 באפריל 2018). 
מרוקו
  • ב-29 במרץ 2018 דווח כי כוחות הביטחון המרוקנים חשפו חולית טרור שמנתה שמונה פעילי דאעש, שפעלו בערים ואד זם (Wadd Zimm) וטנג’יר. ברשות חברי החוליה אותרו אמצעי לחימה, ציוד אלקטרוני ומסמכים המזוהים עם דאעש. לטענת השלטונות, מאז שנת 2002 נחשפו עשרות חוליות טרור בפעילויות סיכול של כוחות הביטחון (רויטרס, 29 במרץ 2018).

[1]צבא להקות הציפורים", על שם סורת הפיל בקוראן.
[2]
אלחל, קריהפתרון, מפלגת רפורמה לאומית סונית.