מבט לג’האד העולמי (29-23 בנובמבר 2017)

פגישותיו של פוטין עם אסד.

פגישותיו של פוטין עם אסד.

פגישה של פוטין ואסד עם בכירי משרד ההגנה והמטכ

פגישה של פוטין ואסד עם בכירי משרד ההגנה והמטכ"ל הרוסי (אתר הקרמלין, 21 בנובמבר 2017).

פגישת הרמטכ

פגישת הרמטכ"לים של רוסיה, איראן ותורכיה בסו'צי (isna, 21 בנובמבר 2017).

רכבים ממוגנים מדגם האמר ונגמ

רכבים ממוגנים מדגם האמר ונגמ"שים של צבא עיראק בשטח מדברי במסגרת מבצע הטיהור (אלבגדאדיה ניוז, 26 בנובמבר 2017).

הכניסה למטה הראשי של תחנת הטלוויזיה התרכמאנית (Türkmeneli TV), שהותקף על-ידי חמושים רעולי פנים (אלסומריה ניוז, 28 בנובמבר 2017).

הכניסה למטה הראשי של תחנת הטלוויזיה התרכמאנית (Türkmeneli TV), שהותקף על-ידי חמושים רעולי פנים (אלסומריה ניוז, 28 בנובמבר 2017).

המסגד בכפר אלרוצ'ה שבצפון מערב סיני.

המסגד בכפר אלרוצ'ה שבצפון מערב סיני.

גופות של חלק מהרוגי הפיגוע במסגד באלרוצ'ה (חק, 25 בנובמבר 2017).

גופות של חלק מהרוגי הפיגוע במסגד באלרוצ'ה (חק, 25 בנובמבר 2017).

וידוא הריגה ע

וידוא הריגה ע"י פעיל דאעש. עקיד חמוד מחמד אלחמידי שוכב על הקרקע לאחר שרגע לפני זה נורה בראשו (חשבון הטוויטר ابن الجنوب عدن@g68yizadnLrBDUA, 26 בנובמבר 2017).

עיקרי אירועי השבוע
  • במוקד אירועי השבוע עמד פיגוע הרג משולב, שביצע דאעש במסגד צופי בכפר אלרוצ’ה, כ-45 ק”מ ממערב לאלעריש. בפיגוע נהרגו 309 אנשים ו-124 נפצעו, רובם הגדול אזרחים שהתפללו במסגד בדרשת יום השישי. היה זה פיגוע הטרור הקטלני ביותר בהיסטוריה של מצרים. על פי מאפייני הפיגוע נראה לנו, כי הוא בוצע ע”י מחוז סיני של דאעש, הגם שדאעש הכחיש זאת.
  • להערכתנו, בעיתוי הנוכחי יש למחוז סיני, ולמחוזות נוספים של דאעש בחו”ל, מוטיבציה גבוהה לבצע פיגועי ראווה רבי נפגעים. זאת על מנת להעביר את המסר, כי הם עדיין “על המפה”, גם לאחר נפילת המדינה האסלאמית. לפיגוע ההרג מתווספים פיגועים (חלקם מרובי נפגעים) שבוצעו לאחרונה במחוזות נוספים של דאעש בחו”ל (ובתוכם אפגניסטאן ותימן, בה חוסל השבוע קצין ביטחון בכיר בעדן, בירי מטווח קצר). פיגועים אלו המחישו היטב, כי היכולות המבצעיות של פעילי דאעש במחוזות השונים בחו”ל, בדגש על חצי האי סיני, שרירים וקיימים גם לאחר קריסת המדינה האסלאמית בסוריה ובעיראק.
  • צבא עיראק והמיליציות השיעיות, בסיוע אווירי אמריקאי, פתחו במבצע לטיהור האזורים המדבריים שבמעלה הפרת, בסמוך לגבול העיראקי-סורי, אשר אליהם נמלטו פעילי דאעש. במבצע נפגעו פעילי דאעש ונתפסו אמצעי לחימה רבים. אנו סבורים, כי יש בכך כדי להקשות על תהליך ההתארגנות מחדש של דאעש, אך לא למנוע אותו, בעיקר לנוכח קשיי המשילות המסורתיים הקיימים באזורים הללו.
  • בעיראק מתעצמות פעולות הטרור והגרילה שמבצע דאעש: בלט השבוע פיגוע רב נפגעים (17 אזרחים הרוגים) שביצע דאעש ממזרח לבגדאד באמצעות שני מחבלים מתאבדים (בפועל, רק אחד מהם פוצץ עצמו). כמו כן תקפו “חמושים רעולי פנים” (יתכן פעילי דאעש) את המטה הראשי של תחנת טלוויזיה תרכמאנית מצפון לכרכוכ. הפיגועים שמצליח דאעש לבצע מצביעים על קיומן של התארגנויות טרור, בעלות יכולת מבצעית גבוהה, במחוזות שונים בעיראק.
המעורבות הרוסית והאמריקאית בסוריה
תגובות רוסיות להתמוטטות המדינה האסלאמית
  • נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בפגישותיו עם נשיא סוריה, בשאר אלאסד, בסוצ’י, אמר, כי הטרור הוא בעיה גלובלית והמאבק נגדו רחוק מלהסתיים, אך המבצע הצבאי נגד הטרור בסוריה אכן קרוב לסיום. פוטין הביע תקווה שהמשימה המרכזית במבצע המשותף של צבא רוסיה וצבא סוריה תושלם בעתיד הקרוב מאוד. פוטין הדגיש, כי גם לאחר סיום המאבק יישארו “כיסי טרור”, שישובו לעיתים להיות פעילים. דמיטרי פסקוב, דוברו של הנשיא פוטין, ציין, כי ל”כיסי טרור” אלה, כבר לא תהיה השפעה על המאבק שמנהל צבא סוריה בתמיכת חיל האוויר הרוסי נגד הטרור בסוריה (אתר הקרמלין, RIA, 21 בנובמבר 2017).
  • בפגישה שקיימו בסוצ’י הרמטכ”לים של רוסיה, איראן ותורכיה, אמר רמטכ”ל רוסיה, ואלרי גראסימוב, כי למרות בעיות מסוימות שנותרו, השלב הפעיל של הפעילות הצבאית בסוריה עומד לקראת סיום. בפגישה זו דנו ראשי המטכ”ל על צעדים מעשיים לחיסול דאעש וחזית פתח אלשאם בסוריה וכן, על אמצעים לשיפור שיתוף הפעולה באזור אי-ההסלמה באדלב. גראסימוב ציין גם שהודות למאמצים המשותפים של איראן ורוסיה, המבצע להשמדה המוחלטת של ארגוני הטרור במזרח סוריה בקרבת אלבוכמאל קרוב לסיום. גראסימוב הדגיש, כי יש לחזק את התוצאות הצבאיות שהושגו בסוריה ולמנוע את האפשרות של חזרת טרוריסטים למדינה, לפני שיבת התושבים לבתיהם (אתר משרד ההגנה הרוסי, 21 בנובמבר 2017).
התבטאות רוסית נוספת בעניין הפחתת הסד”כ בסוריה
  • ואלרי גראסימוב, רמטכ”ל צבא רוסיה אמר, כי יתכן שהיקף הכוחות של הצבא הרוסי בסוריה יופחת. גראסימוב ציין, כי ב-22 בנובמבר במהלך ביקור של בשאר אלאסד ברוסיה, אמר נשיא רוסיה, ולדמיר פוטין, כי המבצע נגד ארגוני הטרור בסוריה עומד להסתיים. לדבריו יש עוד הרבה מה לעשות בכדי להשיג ניצחון על הטרור, אך בכל הקשור לשיתוף הפעולה של רוסיה במלחמה בארגוני הטרור, “המבצע הצבאי מגיע לסיומו” (טאס, 23 בנובמבר 2017).
התבטאויות אמריקאיות סביב הפחתת הסיוע הצבאי לכורדים
  • סוכנות רוייטרס דיווחה, כי הנשיא טראמפ הודיע ב-24 בנובמבר 2017, כי הוא הוציא הנחיות לפיהן לא יסופקו יותר אמצעי לחימה ללוחמים הכורדים בסוריה (רוייטרס, 27 בנובמבר 2017). על רקע זה התפרסמו בתקשורת האמריקאית התייחסויות של דוברי משרד ההגנה לסוגיית הוצאתם או דילולם של הכוחות האמריקאים בסוריה ובעיראק:
    • דובר משרד ההגנה האמריקאי, אל”מ רוב מנינג, ציין, כי נבחנות עתה “התאמות” (adjustments ) בעניין הסיוע הצבאי ל”שותפים הכורדים” של ארה”ב. זאת בהתחשב בדרישות הנובעות מהצורך להביס את דאעש והמאמצים לייצוב המצב ולמניעת חזרתו של דאעש. הדובר ציין, כי ארה”ב תמשיך לפגוע בדאעש, אך בו בזמן היא מחויבת להגן על תורכיה, בעלת הברית שלה בנאט”ו (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 27 בנובמבר 2017).
    • מזכירת העיתונות של הבית הלבן, שרה סנדרס, ציינה, כי המטרה האמריקאית הבסיסית הייתה מלכתחילה להביס את דאעש. עתה, כאשר ארה”ב ממשיכה למחוץ את הח’ליפות (של דאעש), ניתן להפסיק ולספק ציוד צבאי ל”קבוצות מסוימות”. עם זאת, הוסיפה הדוברת, כי אין פרושו של דבר הפסקת כל הסיוע לקבוצות הללו (מתוך תשובת הדוברת במהלך תדרוך לתקשורת, אתר משרד ההגנה האמריקאי, 27 בנובמבר 2017).
עיקרי ההתפתחויות בסוריה
כיבוש אלבוכמאל, המעוז האחרון של המדינה האסלאמית[1]
  • ב-19 בנובמבר 2017 כבשו צבא סוריה והכוחות השיעים המסייעים לו בסיוע אווירי רוסי, את העיר אלבוכמאל מידי דאעש. אלבוכמאל הייתה העיר האחרונה, שנותרה בידי המדינה האסלאמית בסוריה. נפילתה סימלה את סוף עידן המדינה האסלאמית בסוריה והפיכתו של דאעש לארגון טרור וגרילה, שאינו כבול להגנת מסגרת טריטוריאלית.
  • להלן סרטון המתאר את כיבושה של אלבוכמאל המתבסס על סרטונים, שצולמו במהלך כיבושה של אלבוכמאל. הסרטונים הללו פורסמו ע”י הטלוויזיה הסורית, ארגון חזבאללה וערוץ טלוויזיה המזוהה עמו, בין ה-18 ל-20 בנובמבר והם עוסקים בנושאים הבאים: סיוע אווירי של חיל האוויר הרוסי לפני המתקפה הקרקעית באלבוכמאל; לחימה בשטח בנוי של כוחות הצבא הסורי והמיליציות השיעיות שסייעו לו; שיגור רקטות, טילי נ”ט וירי נק”ל; פעילותו של קאסם סלימאני, מפקד כוח אלקדס, ובכלל זה פגישתו של סלימאני עם המיליציות השיעיות ו”תמונת הניצחון” של כוחות לוחמים ב”כיכר השעון”, שבחלקה המזרחי של אלבוכמאל.[2]

כוחות ה-SDF הודיעו, כי הם לא יתקדמו לעבר אלבוכמאל
  • ב-25 בנובמבר 2017 הודיעו כוחות ה-SDF הנתמכים ע”י ארה”ב, כי הם לא יתקדמו לעבר העיר אלבוכמאל על מנת להימנע מהתנגשויות עם צבא סוריה ובעלי בריתו. כוחות ה-SDF הודיעו באתר שלהם, כי הם כבשו שטח של 40 קמ”ר ממזרח לדיר אלזור במסגרת מבצע “סופת אלג’זירה”. על פי אותה הודעה הם נמצאים עתה במרחק של תשעה ק”מ מגבול סוריה-עיראק ובמרחק זהה מהעיר אלבוכמאל (אלעאלם, 26 בנובמבר 2017).
תקיפות אוויריות רוסיות בדיר אלזור
  • חיל האוויר הרוסי ביצע ב-26-23 בנובמבר 2017 תקיפות נגד מטרות דאעש הפזורות במרחב דיר אלזור. להערכתנו המדובר בפעילי דאעש, אשר ברחו מדיר אלזור ומערים נוספות שנפלו לידי המשטר הסורי, והתפזרו בשטחים המדבריים. בתקיפות שולבו מפציצים ארוכי טווח מסוג Tu-22M3. בכל תקיפה השתתפו שישה מפציצים שהמריאו מבסיס חיל האוויר ברוסיה (טאס, 26-23 בנובמבר 2017). הרוסים הודיעו, כי “כל המטרות הושמדו. כלי טיס בלתי מאוישים תיעדו את תוצאות התקיפה” (טאס, 26 בנובמבר 2017).
תקיפות חיל האוויר הרוסי ב-26 בנובמבר 2017 במחוז דיר אלזור (דף הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 21 בנובמבר 2017).    תקיפות חיל האוויר הרוסי ב-26 בנובמבר 2017 במחוז דיר אלזור (דף הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 21 בנובמבר 2017).
תקיפות חיל האוויר הרוסי ב-26 בנובמבר 2017 במחוז דיר אלזור (דף הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 21 בנובמבר 2017).
  • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי בגיחת הפצצה רוסית בכפר אלשעפה (מצפון לאלבוכמאל) נהרגו לפחות 53 אזרחים (מהם 21 ילדים ו-13 נשים) (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 27 בנובמבר 2017). משרד ההגנה הרוסי הכחיש את הדיווח וטען, כי המטוסים הרוסיים כלל לא תקפו באזור הכפר אלשעפה (טאס, 27 בנובמבר 2017).
הרוגים באלרקה כתוצאה מפיצוץ מוקשים/מטענים, שהוטמנו ע”י דאעש
  • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי לפחות 18 תושבים נהרגו תוך ארבעה ימים כתוצאה מפיצוץ מוקשים/מטענים, שהוטמנו ע”י פעילי דאעש ברחבי העיר. כוחות ה-SDF מקיימים סריקות, שמטרתן איתור/נטרול מוקשים ומטעני חבלה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 26 בנובמבר 2017). דאעש דיווח על הפיצוצים הללו אך התעלם מהאזרחים שנהרגו. על פי סוכנות הידיעות מא’תה (המזוהה עם דאעש) נהרגו לפחות ארבעה מלוחמי ה- SDF מפיצוצים של מספר מטעני חבלה באלרקה (חק, 26 בנובמבר 2017).
פשיטה של פעילי דאעש על המרחב הכפרי שמצפון מזרח לחמאה
  • ב-21 בנובמבר 2017 הגיעו מאות פעילי דאעש מהמדבר הסורי אל המרחב הכפרי, שמצפון מזרח לחמאה. הפעילים היו מצויים בכלי רכב משוריינים ונשק כבד וקל. דווח, כי דאעש כבש מידי המטה לשחרור אלשאם (המזוהה עם אלקאעדה) במשך חמישה ימים למעלה מ-20 יישובים באזור זה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
טיהור האזורים המדבריים של מחוז אלאנבאר

לאחר חיסולה של המדינה האסלאמית הועתק המאמץ הצבאי העיראקי לטיהורם של האזורים המדבריים הנמצאים במעלה הפרת, בסמוך לגבול העיראקי-סורי (המכונים גם אזור אלג’זירה והמדבר המערבי). לאזורים המדבריים הללו נמלטו פעילי דאעש ועימם אמצעי לחימה רבים. טיהורם של אזורים אלו עשוי להקשות על תהליך ההתארגנות מחדש של דאעש אף, כי, להערכתנו, אין בו כדי למנוע את התהליך. זאת בשל גודלם הרב של האזורים המדבריים אליהם נמלטו פעילי דאעש וקשיי המשילות בהם. הכוחות הרבים שהקצה המשטר העיראקי לטיהורם אינם צפויים להישאר שם דרך קבע ולפיכך ניתן לצפות, כי ימשכו שם קשיי המשילות המסורתיים, המהווים קרקע נוחה להתארגנות מחדש של פעילי דאעש.

  • ההסברה העיראקית דיווחה, כי במבצע הטיהור השתתפו יחידות של צבא עיראק, המשטרה הפדרלית ו”הגיוס העממי” (המיליציות השיעיות בחסות עיראק), בסיוע חיל האוויר העיראקי. כוחות אלו טיהרו 175 כפרים, והשתלטו על חמישה גשרים ומעברים ועל שדה התעופה ג’ניף (Jineef). כל זאת במרחב שמצפון לראוה ומדרום לכפר אלחצ’ר (אלסומריה ניוז, 26 בנובמבר 2017).
  • ב-26 בנובמבר 2017 פרסם צבא עיראק סרטון, שבו נראו אמצעי לחימה של דאעש, שנתפסו ע”י הכוחות העיראקים, אשר השתתפו במבצע הטיהור. אחד הלוחמים ציין, כי הוא משתייך לדיביזיית אלעבאס של “הגיוס העממי”.[3] לדבריו אמצעי לחימה אלו אותרו על ידם ממזרח לשדה התעופה ג’ניף שמדרום לאלחצ’ר. הוא ציין שהכוחות העיראקים התקדמו למרחק של 50 ק”מ ביום ובשל כך לדאעש לא הספיק להעביר את מאגרי הנשק שלו למקום חלופי (חשבון היוטיוב של ההסברה הקרבית של צבא עיראק [الاعلام الحربي العراقي], 26 בנובמבר 2017).
לוחם מדיביזיית אלעבאס של "הגיוס העממי" מתראיין. ברקע נראים אמצעי לחימה של דאעש, שאותרו ממזרח לשדה התעופה ג'ניף.    אמצעי לחימה של דאעש ודגל הארגון, שאותרו על-ידי דיביזיית אלעבאס ממזרח לשדה התעופה ג'ניף (חשבון היוטיוב של ההסברה הקרבית של צבא עיראק [الاعلام الحربي العراقي], 26 בנובמבר 2017).
מימין: לוחם מדיביזיית אלעבאס של “הגיוס העממי” מתראיין. ברקע נראים אמצעי לחימה של דאעש, שאותרו ממזרח לשדה התעופה ג’ניף. משמאל: אמצעי לחימה של דאעש ודגל הארגון, שאותרו על-ידי דיביזיית אלעבאס ממזרח לשדה התעופה ג’ניף (חשבון היוטיוב של ההסברה הקרבית של צבא עיראק [الاعلام الحربي العراقي], 26 בנובמבר 2017).
עשרות פצצות מרגמה של דאעש, שאותרו על-ידי דיביזיית אלעבאס ממזרח לשדה התעופה ג'ניף.   ארגזי תחמושת לנשק קל של דאעש, שאותרו על-ידי דיביזיית אלעבאס (חשבון היוטיוב של ההסברה הקרבית של צבא עיראק [الاعلام الحربي العراقي], 26 בנובמבר 2017).
מימין: עשרות פצצות מרגמה של דאעש, שאותרו על-ידי דיביזיית אלעבאס ממזרח לשדה התעופה ג’ניף. משמאל: ארגזי תחמושת לנשק קל של דאעש, שאותרו על-ידי דיביזיית אלעבאס (חשבון היוטיוב של ההסברה הקרבית של צבא עיראק [الاعلام الحربي العراقي], 26 בנובמבר 2017).
סיוע אווירי של ארה”ב והקואליציה
  • מטוסי ארה”ב והקואליציה הגישו סיוע אווירי לכוחות העיראקים, שהשתתפו במבצע הטיהור, ותקפו מטרות באזורי הערים שכבר נכבשו מידי דאעש. האמריקאים דיווחו, כי מטוסי הקואליציה תקפו יעדי דאעש באזור אלבוכמאל (סוריה) ובאזורי הערים אלקאא’ם, קיארה וראוה (עיראק). בתקיפות הללו הושמדו מפקדות, סדנא ליצור מטענים, כלי רכב, מבנים, מנהרות ומצבורי נשק. כמו כן בוצעו תקיפות באזורים אחרים (מוצול, ביג’י) (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 24 בנובמבר 2017; אתר מבצע נחישות טבועה, 27 בנובמבר 2017).
  • ערוץ אלג’זירה דיווח, כי בתקיפות האמריקאיות באזור אלקאא’ם נהרג “האיש מספר 2” בדאעש, עוזרו של מנהיג דאעש, אבו בכר אלבע’דאדי. ההרוג הינו איאד חאמד אלג’מילי (אבו יחיא). יחד עמו נהרגו שתי נשותיו ובניו ולמעלה מארבעים מפקדים ופעילים של דאעש (אלג’זירה, 26 בנובמבר 2017; אנפראד (Enferaad), 27 בנובמבר 2017). איאד אלג’מילי שרת כקצין בצבא עיראק בתקופתו של צדאם חסין והצטרף לארגון אלקאעדה מיד לאחר כיבוש עיראק ע”י ארה”ב. הוא פעל באזור אלפלוג’ה ונעצר ע”י כוחות הקואליציה בהובלת ארה”ב. לאחר שחרורו הוא שב ופעל במסגרת שלוחת אלקאעדה בעיראק וקיבל בה תפקידי הנהגה. ב-6 ביולי 2017 דווח על מותו של אלג’מילי בעיר העתיקה במוצול, אך דיווח זה התברר כשגוי.

איאד חאמד ח'לף אלג'מילי, "האיש מספר 2" בהנהגת דאעש (אלמיאדין, 6 ביולי 2017).
איאד חאמד ח’לף אלג’מילי, “האיש מספר 2” בהנהגת דאעש (אלמיאדין, 6 ביולי 2017).

פעילות סיכול עיראקית במחוזות השונים
  • לואא’ (אלוף) עלי פאצ’ל עמראן, מפקד בכיר בכרכוכ, הודיע, כי מתנהל מרדף אחרי פעילי דאעש, שנמלטו מצפון נפת אלחויג’ה (כ-58 ק”מ ממערב לכרכוכ). עמראן מסר, כי שני פעילי דאעש נהרגו ושמונה פעילים אחרים נלכדו (אלסומריה ניוז, 27 בנובמבר 2017).
  • במחוז דיאלה עצרה המשטרה חמישה עשר מבוקשים בשל “פעילות טרור” ופעילות פלילית. עוד נמסר, כי כוח משותף של צבא עיראק, המשטרה ו”הגיוס העממי” חשף כ-55 ק”מ ממזרח לדיאלה מצבור גדול של אמצעי לחימה, שכללו חומרי נפץ מסוג 4-C ומנגנוני הפעלת מטעני חבלה. במצבור נמצאו, בין השאר, מנגנוני פיצוץ לחגורות נפץ (אלסומריה ניוז, 27 בנובמבר 2017).

פעילות טרור וגרילה של דאעש

  • השבוע נמשכה פעילות הטרור וגרילה של דאעש ברחבי עיראק:
    • ב-27 בנובמבר 2017 בוצע פיגוע ע”י שני מחבלים באזור אלנהרואן (Al Nahrawan) (כ-20 ק”מ מבגדאד). שני המחבלים פתחו באש לעבר אזרחים בזה אחר זה. אחד מהם חוסל והשני פוצץ עצמו באמצעות חגורת נפץ. לפחות שני אנשים נהרגו ושבעה נפצעו. דאעש נטל אחריות לפיגוע באמצעות סוכנות “אעמאק”. בתקשורת העיראקית דווח כי בפיגוע נהרגו 17 אנשים ושמונה נפצעו (אלסומריה ניוז, 27 בנובמבר 2017).
    • דאעש דיווח, כ ב-23 בנובמבר 2017 בוצעו שישה פיגועי התאבדות ע”י פעילים שנסעו ברכבי תופת. הפיגועים כוונו נגד טורי כוחות עיראקיים וריכוזי כוחות של צבא עיראק ו”הגיוס העממי”, מצפון מערב לעיר ביג’י. לטענת דאעש בפיגועים הללו נהרגו ונפצעו עשרות לוחמים מהכוחות העיראקים והושמדו כלים משוריינים ורכבי שטח רבים (חק, 25 בנובמבר 2017).
    • ב-27 בנובמבר 2017 הודיע מחוז דיאלא של דאעש, כי חולייה של הארגון תקפה באמצעות נשק קל ובינוני עמדות של “הגיוס העממי” באזור אלנדא (כ-57 ק”מ ממזרח לבעקובה, בקרבת הגבול בעיראקי-איראני). בתקיפות הללו נהרגו כמה מלוחמי “הגיוס העממי” וכמה אזרחים שיעים. מספר כלי רכב צבאיים הושמדו באמצעות מטעני חבלה (חק, 27 בנובמבר 2017).
  • תקיפת המטה הראשי של תחנת טלוויזיה תרכמאנית מצפון לכרכוכ: ב-28 בנובמבר 2017 דווח בתקשורת העיראקית, כי “חמושים רעולי פנים” תקפו את המטה הראשי של תחנת הטלוויזיה התרכמאנית (Türkmeneli TV), כ-39 ק”מ מצפון לכרכוכ (אלסומריה ניוז, 28 בנובמבר 2017). הערה: יוזכר, כי דאעש פוצץ ב-21 בנובמבר מכונית תופת בשוק פירות וירקות בעיר בעלת הרוב התרכמאני-שיעי, טוזח’ורמאתו (Tuzkhourmatu), כ-69 ק”מ מדרום לכרכוכ.
מצרים וחצי האי סיני
כללי
  • ב-24 בנובמבר 2017 בוצע פיגוע הרג משולב במסגד, שבכפר אלרוצ’ה, בקרבת העיירה ביר אלעבד (45 ק”מ ממערב לאלעריש). פיגוע זה היה הקטלני ביותר, שביצע ארגון טרור במצרים. בפיגוע נהרגו 309 אנשים, בהם 27 ילדים ו-124 נפצעו (רובם הגדול אזרחים, שהתפללו במסגד בעת דרשת יום השישי). אנשי הכפר, שמרביתם הינם בני שבט אלסוארכה, המשתייכים לזרם הצופי באסלאם, אשר נתפס ע”י דאעש כ”כופר” ומהווה עבורו יעד לפיגועים. על פי מאפייני הפיגוע נראה לנו, כי הוא בוצע ע”י מחוז סיני של דאעש, הגם שדאעש הכחיש זאת.
  • על פי כלי התקשורת המצריים והודעות התובע הכללי המצרי נביל צאדק, בוצע הפיגוע ע”י 30-25 פעילי טרור. המחבלים הגיעו למקום בחמישה רכבי שטח, הניפו דגלי דאעש, וחלק מהם היו רעולי פנים. הם שכיתרו את המסגד ותפסו עמדות ליד הדלתות ו-12 חלונות המסגד. אחר כך הם השליכו לתוכו לפחות שני מטעני חבלה ואז פתחו באש מהחלונות ומהדלתות לתוך המסגד, בו התקיימה אותה עת דרשת יום השישי. לאחר מכן הם הציתו שבעה כלי רכב של התושבים ונמלטו. הצתת כלי הרכב נועדה, להערכתנו, להקשות על פינוי נפגעים מהמסגד ועל ניהול מרדף אחרי המחבלים שנמלטו.

תיאור מפורט של פיגוע ההרג במסגד באלרוצ’ה וניתוח משמעויותיו יצא בנפרד בפרסום של מרכז המידע.

גופות של חלק מהרוגי הפיגוע במסגד באלרוצ'ה (חק, 25 בנובמבר 2017).    שני כלי רכב של התושבים, שנשרפו ע"י פעילי דאעש (אלמצרי אליום, 25 בנובמבר 2017).
מימין: גופות של חלק מהרוגי הפיגוע במסגד באלרוצ’ה (חק, 25 בנובמבר 2017). משמאל: שני כלי רכב של התושבים, שנשרפו ע”י פעילי דאעש (אלמצרי אליום, 25 בנובמבר 2017).
פעילות דאעש במדינות נוספות
נמשכת פעילות טרור וגרילה של דאעש בתימן
  • ב-25 בנובמבר 2017 הודיע דאעש, כי חיסל את עקיד (אל”מ) חמוד מחמד אלחמידי, קצין בכיר במנגנון החקירות הפליליות בעדן. דאעש דיווח, כי הוא חוסל מטווח קצר באמצעות אקדח עם משתיק קול (חשבון הטוויטר ابن الجنوب عدن@g68yizadnLrBDUA, 26 בנובמבר 2017).

לאחרונה ממקדת שלוחת דאעש בתימן מאמץ פיגועים בעדן. נראה כי מנגנון החקירות הפליליות נמצא “על הכוונת” של דאעש. ב-5 בנובמבר 2017 ביצע דאעש פיגוע משולב נגד מבנה של מנגנון החקירות הפליליות בעדן באמצעות מכונית תופת, שהופעלה ע”י מחבל מתאבד, ובעקבותיה נערכה הסתערות של פעילי דאעש לעבר המבנה (דפוס פעולה מוכר של דאעש).

[1] השלמה לפרסום מבט לג'האד העולמי 22-16 בנובמבר 2017.
[2] הסרטון מתבסס על המקורות הבאים: חשבון היוטיוב של ההסברה הקרבית המרכזית של חזבאללה, 20-18 בנובמבר 2017; ערוץ היוטיוב Al Mayadeen News המזוהה עם חזבאללה, 20 בנובמבר 2017; הטלוויזיה הסורית, 20 בנובמבר 2017.
[3] מדיווח זה ומדיווחים נוספים בתקשורת העיראקית עולה, כי המיליציות השיעיות השותפות ב"גיוס העממי" מאורגנות במסגרות דיביזיוניות וחטיבתיות.