מבט לג’האד העולמי (3 – 18 באוקטובר 2017)

סרגיי רודסקוי במסיבת העיתונאים (אתר משרד ההגנה הרוסי, 13 באוקטובר 2017).

סרגיי רודסקוי במסיבת העיתונאים (אתר משרד ההגנה הרוסי, 13 באוקטובר 2017).

שני השבויים הרוסים בסרטון שפרסם דאעש. מימין: זבולוט רומן ואסילייב. משמאל: צורקנו גריגורי (חק, 3 באוקטובר 2017).

שני השבויים הרוסים בסרטון שפרסם דאעש. מימין: זבולוט רומן ואסילייב. משמאל: צורקנו גריגורי (חק, 3 באוקטובר 2017).

הרס נרחב בעיר אלרקה (חשבון הטוויטר الرقة تذبح بصمت@Raqqa_SL, 16 באוקטובר 2017).

הרס נרחב בעיר אלרקה (חשבון הטוויטר الرقة تذبح بصمت@Raqqa_SL, 16 באוקטובר 2017).

כוחות עיראקיים במרחב אלחויג'ה (חשבון היוטיוב Al Aan Arabic Television تلفزيون الآن, 11 באוקטובר 2017).

כוחות עיראקיים במרחב אלחויג'ה (חשבון היוטיוב Al Aan Arabic Television تلفزيون الآن, 11 באוקטובר 2017).

קאסם מצלח, מפקד חטיבה 13 של הגיוס העממי המשמש עתה כמפקד גזרת מערב מחוז אנבאר (חשבון היוטיוב Alsumaria السومرية, 20 ביוני 2017).

קאסם מצלח, מפקד חטיבה 13 של הגיוס העממי המשמש עתה כמפקד גזרת מערב מחוז אנבאר (חשבון היוטיוב Alsumaria السومرية, 20 ביוני 2017).

אבו אלקעקאע אלאנצארי, מחבל מתאבד של דאעש, שפוצץ מכונית התופת במחסום הראשי של מפעל המלט במרכז סיני.

אבו אלקעקאע אלאנצארי, מחבל מתאבד של דאעש, שפוצץ מכונית התופת במחסום הראשי של מפעל המלט במרכז סיני.

כותרת המאמר: "#DeirEzZorHolocaust" (חק, 12 באוקטובר 2017).

צילום של הפנטגון מאחורי כותרת קלטת השמע

צילום של הפנטגון מאחורי כותרת קלטת השמע "נלחם בכם עד שלא תהיה יותר רדיפה בעזרת אללה" של שיח' אימן אלט'ואהרי (חק, 4 באוקטובר 2017). הצילום פורסם ע"י דאעש ומידת מהימנותו נטולה בספק.

עיקרי אירועי השבוע
  • בשבוע האחרון הואץ תהליך ההתמוטטות המהיר של המדינה האסלאמית, העומדת לאבד את מעוזיה האחרונים בסוריה ובעיראק. להלן עיקרי תמונת המצב:
    • אלרקה: כוחות SDF בדומיננטיות כורדית, בסיוע אווירי אמריקאי שחררו כמעט לחלוטין את העיר אלרקה, לאחר ארבעת חודשי לחימה. כוחות SDF הכריזו על ניצחון. הקואליציה הודיעה כי כ-95% משטחה של אלרקה נכבש. בעקבות הסכם שהושג התפנו מהעיר 275 פעילי דאעש ובני משפחותיהם ועתה נותרו בה כ-300-250 פעילים, רובם זרים, שלא נכללו בהסכם.
    • דיר אלזור: מרבית העיר (כ-80%), אשר בה נצורים פעילי דאעש, נפל לידי הכוחות הסורים. הכוחות הסורים ממשיכים להתקדם בעיר ובמקביל הם נעים לכיוון דרום מזרח, במורד הפרת, במגמה להשלים את טיהור האזור מפעילי דאעש. כוחות צבא סוריה החזירו לשימוש את שדה התעופה הצבאי בדיר אלזור.
    • אלמיאדין: עיר זאת, שנתפסה כמעוז דאעש, נכבשה ע”י הכוחות הסורים בקלות יחסית לאחר מספר ימי לחימה. הכוחות הסורים יצרו רצף טריטוריאלי בשליטתם, משני גדות הפרת, מדיר אלזור ועד לאלמיאדין. ניתן להניח, כי הכוחות הסורים ימשיכו לנוע במורד הפרת לכיוון גבול סוריה-עיראק, שם נותרה העיר אבו כמאל, המעוז המשמעותי האחרון של דאעש במרחב הפרת (ובסוריה בכלל).
    • אלקאאם: עיר זאת נמצאת בצידו העיראקי של הגבול עם סוריה. הכוחות העיראקים והמליציות השיעיות שבחסות איראן (הגיוס העממי) נערכים עתה למבצע לכיבושה.
    • אלחויג’ה: העיר אלחויג’ה והמרחב שמסביבה, שבהם התקיימה מובלעת בולטת של דאעש בצפון מזרח עיראק, נפלו לידי הכוחות העיראקים והגיוס העממי (המליציות השיעיות שבחסות איראן). בעקבות זאת צפויים הכוחות העיראקים והגיוס העממי להעתיק את מאמציהם אל הערים ראוה וקאאם, שבמעלה הפרת, בקרבת הגבול עם סוריה, כדי להשלים את טיהור מחוז אנבאר.
  • מול התבוסות שנוחל דאעש בסוריה ובעיראק בולטות יכולותיו המבצעיות של מחוז סיני של דאעש שבימים האחרונים ביצע שורה של תקיפות מורכבות נגד כוחות הביטחון המצרים. בפעולות הללו השתתפו מחבלים מתאבדים, שבשני מקרים לפחות לבשו מדי צבא מצרים. במסגרת הפעולות הללו שוגרו רקטות לעבר יעדים מצרים כמו גם לעבר חבל אשכול שבישראל. נמסר, כי באחת הפעולות שדדו פעילי דאעש כמיליון דולרים מהבנק הלאומי במרכז אלעריש.
מעורבות רוסיה
מסיבת עיתונאים של ראש אגף המבצעים במטכ”ל הרוסי
  • במסיבת עיתונאים שערך סרגיי רודסקוי, ראש אגף המבצעים במטכ”ל הרוסי, הוא סיכם את הלחימה בסוריה בחודש האחרון, שבו חל שינוי משמעותי במצב בסוריה. להלן עיקרי דבריו (אתר משרד ההגנה הרוסי, 13 באוקטובר 2017):
    • במהלך החודש האחרון, שחרר צבא סוריה שטח של 5,481 קמ”ר ו-142 יישובים. במרכז סוריה גורשו פעילי דאעש מ-57 יישובים בשטחים ששוחררו.
    • כוח תקיפה סורי בפיקוד סהיל אלחסן, בתמיכת מטוסי חיל האוויר הרוסי, שיחרר לגמרי את המרחב שלאורך נהר הפרת, מצפון מערב ומצפון לדיר אלזור.
    • כוח סורי התקדם 37 ק”מ דרומית מזרחית מדיר אלזור וכבש את העיר אלמיאדין, שאותה תכנן דאעש להפוך למעוז מבוצר.
    • התקיפות האוויריות התעצמו פי 1.5. במהלך השבוע האחרון ביצעו מטוסים רוסיים 383 גיחות ופגעו ב-993 מטרות בקרבת דיר אלזור. כמו כן בוצעו בחודש האחרון שלוש תקיפות באמצעות טילי שיוט אוויר-קרקע מסוג Kh-101 ששוגרו ממפציצים אסטרטגיים וטילי שיוט מסוג “קליבר” ששוגרו מצוללות. הטילים ארוכי הטווח פגעו ב-37 מטרות, ביניהן מחסני תחמושת, כוח אדם, מתקנים, תשתיות תקשורת ועמדות שליטה של “טרוריסטים”.
    • תשומת לב מיוחדת ניתנה לחיסול הנהגת ארגוני הטרור ובסך הכול חוסלו בחודש האחרון 31 מנהיגים. הוא ציין, כי ב-3 באוקטובר 2017, בעקבות מידע מודיעיני אודות פגישה של מנהיגי מטה פתח אלשאם, תקפו מטוסי קרב רוסיים את מקום הפגישה. בתקיפה, לדברי הרוסים, נפצע אבו מחמד אלג’ולאני, מנהיג פתח אלשאם, באורח קשה ונהרגו מספר בכירים נוספים בארגון. המטה לשחרור אלשאם הכחיש את הדיווחים אודות פציעתו של אלג’ולאני והריגתם של בכירים בארגון (אלג’זירה, 4 באוקטובר 2017).
טענת דאעש על נפילתם בשבי של חיילים רוסיים
  • ב-3 באוקטובר 2017 פרסם דאעש סרטון בו נראים לטענתו שני חיילים רוסים שנשבו בכפר אלשולא (Al Shoula), כ-31 ק”מ מדרום מערב לדיר אלזור. אחד השבויים בסרטון מציין ברוסית כי שמו זבולוט רומן ואסילייב, וכי נולד בשנת 1979 בכפר ראספית, שבאזור אקסאיסק, במחוז רוסטוב. השבוי גם מציין כי נפל בשבי דאעש בכפר אלשולא במהלך מתקפת נגד של דאעש וכי עמו נפל בשבי גם צורקנו גריגורי, שנולד בשנת 1978 באזור דומודידובו (חק, 3 באוקטובר 2017).
  • משרד ההגנה הרוסי מיהר לפרסם הכחשה. בהודעה שפרסם נאמר, כי לא נחטפו או נפלו בשבי דאעש חיילים רוסיים כלשהם במחוז דיר אלזור או בכל מחוז אחר בסוריה (רוסיה היום, 3 באוקטובר 2017). למרות ההכחשה הודיעו ארגונים רוסים צבאיים למחצה, כי הם מכירים את שני השבויים הרוסיים. אגודת בויבוי בראצבו (אחוות הקרב), שבה חברים חיילים לשעבר ציינה שאחד השבויים הינו גריגורי צורקנו חבר האגודה. במקביל ציין ארגון צבאי למחצה של קוזאקים רוסים, כי רומן זבולוט הינו טבח שעבד בבתי קפה ומסעדות רבות באזור רוסטוב וכי הם לא יודעים כיצד הגיע לסוריה. ארגון נוסף בשם דון קוזאק הוסט פרסם תמונה של רומן זבולוט במדי צבא (Swissinfo, 4 באוקטובר 2017).
עיקרי ההתפתחויות בסוריה
מעוזי דאעש לאורך נהר הפרת : תמונת מצב
  • אלרקה : כוחות SDF השתלטו כמעט לחלוטין על העיר והם מנטרלים מוקדי התנגדות אחרונים.
  • דיר אלזור : כ-80% מהעיר מצויים בשליטת הכוחות הסורים.
  • אלמיאדין : העיר נפלה, בקלות יחסית, לידי הכוחות הסורים.
  • אבו כמאל : העיר נמצאת עדיין בשליטת דאעש.
  • אלקאאם, שבצדו העיראקי של הגבול : העיר עדיין בידי דאעש, והיא נמצאת “על הכוונת” של הכוחות העיראקים.
סיום המערכה לכיבוש אלרקה

לאחר כארבעה חודשי לחימה אינטנסיבית שוחררה העיר אלרקה מידי דאעש. כוחות SDF השתלטו על כיכר אלנעים במרכז אלרקה, ששימשה את פעילי דאעש כאתר להוצאות להורג (הכיכר כונתה ע”י התושבים “כיכר הגיהינום”). כוחות SDF השתלטו על מאחזים נוספים של דאעש וביניהם בית החולים הלאומי והאצטדיון, שבמרכז העיר (קאסיון, רויטרס, 17 באוקטובר 2017). בעיר נותרו עדיין פעילי דאעש אך הם אינם מהווים כוח התנגדות משמעותי. ב-17 באוקטובר 2017 הודיעו כוחות SDF כי השתלטו על כל העיר וכי אחרוני פעילי דאעש יצאו מהעיר יחד עם בני משפחותיהם לעבר דיר אלזור (אלקדס אלערבי, 17 באוקטובר 2017). לעומת זאת, קולונל ריאן דילון, דובר הקואליציה, מסר, כי כ-95% משטחה של העיר נפלו בידי כוחות SDF ופעולות הטיהור עדיין נמשכות.

 

  • תמונות מאלרקה ממחישות היטב את ההרס הרב שנגרם לעיר כתוצאה מהלחימה, מפיצוץ מכוניות תופת ומוקשים ע”י דאעש וכתוצאה ומתקיפות מטוסי הקואליציה הבינלאומית (חשבון הטוויטר الرقة تذبح بصمت@Raqqa_SL, 12 ו-16 באוקטובר 2017).
הרס נרחב בעיר אלרקה (חשבון הטוויטר الرقة تذبح بصمت@Raqqa_SL, 16 באוקטובר 2017).    מוקשים מייצור עצמי שפעילי דאעש הטמינו ברחבי אלרקה (חשבון הטוויטר الرقة تذبح بصمت@Raqqa_SL, 16 באוקטובר 2017).
מימין: הרס נרחב בעיר אלרקה (חשבון הטוויטר الرقة تذبح بصمت@Raqqa_SL, 16 באוקטובר 2017). משמאל: מוקשים מייצור עצמי שפעילי דאעש הטמינו ברחבי אלרקה (חשבון הטוויטר الرقة تذبح بصمت@Raqqa_SL, 16 באוקטובר 2017).
  • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם פרסם (17 באוקטובר 2017) נתונים על האבדות באלרקה: 1,117 אזרחים נהרגו ומאות נפצעו, בהם לפחות 1,101 הרוגים כתוצאה מתקיפות מטוסי הקואליציה; 155 אזרחים נוספים נהרגו בעת שניסו להימלט מאזורים בשליטת דאעש; לפחות 1,331 פעילי דאעש נהרגו. בין ההרוגים חמישה לוחמים זרים, בעלי אזרחות אמריקאית, גיאורגית, בריטית ותורכית; 600 לוחמים נהרגו מקרב כוחות SDF.
פינוי פעילי דאעש ובני משפחותיהם מאלרקה

במקביל לשלבים האחרונים של המערכה לכיבוש אלרקה התנהל משא ומתן בין פעילים סורים של דאעש לבין המועצה האזרחית של אלרקה ונכבדי השבטים המקומיים. במשא ומתן הושג הסכם פינוי עבור 275 פעילי דאעש סוריים ובני משפחותיהם, שמומש ב-15 באוקטובר 2017.

  • במסגרת ההסכם יצאומאלרקה ב-15 באוקטובר 275 פעילים סורים של דאעש ובני משפחותיהם. בעיר נותרו כ-300-250 פעילים, חלקם הגדול זרים, המתכוונים להילחם “עד הסוף” (רויטרס, 14,16 באוקטובר 2017; BBC בערבית, 15 באוקטובר 2017). ראמי אבו דרהם, העומד בראש הארגון הסורי לזכויות אדם, מסר, כי בין הלוחמים שנותרו בעיר נמצא פעיל דאעש שתכנן את מתקפת הטרור בצרפת בה נהרגו ונפצעו עשרות אנשים (נובמבר 2015). לדבריו פעיל זה הינו ממוצא צפון אפריקאי בעל אזרחות צרפתית או בלגית.
כיבוש העיר אלמיאדין וסביבותיה

לאחר מספר ימי לחימה בלבד, ב-14 באוקטובר 2017, כבשו הכוחות הסורים בהנהגת סהיל חסן ובסיוע חיל האוויר הרוסי את העיר אלמיאדין, אחד ממעוזיו האחרונים של דאעש בסוריה. צבא סוריה ניהל מרדף אחר פעילי דאעש, שנסוגו מהעיר, בעוד צוותי הנדסה נטרלו מוקשים ומטעני חבלה, שהוטמנו בעיר (הטלוויזיה הסורית, 14 באוקטובר 2017). הכוחות הסורים פועלים עתה לטיהור שתי שכונות בעיר שנותרו בידי דאעש והם התקדמו לעבר שדה הנפט עמר הממוקם בגדה המזרחית של נהר הפרת (מוסד ההסברה הקרבית, 14 באוקטובר 2017). נפילתה המהירה של אלמיאדין, אחד המעוזים האחרונים שנותרו לדאעש בסוריה, עשויה להצביע על פגיעה קשה בכשירות הצבאית ובמורל של פעילי דאעש.

 

אמצעי לחימה דאעש, שנפגעו במהלך הלחימה של צבא סוריה לכיבוש העיר (הטלוויזיה הסורית, 15 באוקטובר 2017).    אמצעי לחימה דאעש, שנפגעו במהלך הלחימה של צבא סוריה לכיבוש העיר (הטלוויזיה הסורית, 15 באוקטובר 2017).
אמצעי לחימה דאעש, שנפגעו במהלך הלחימה של צבא סוריה לכיבוש העיר (הטלוויזיה הסורית, 15 באוקטובר 2017).
  • הרוסים ניצלו את נפילת אלמיאדין כדי להפיק הון תעמולתי מול ארה”ב והקואליציה. משרד ההגנה הרוסי טען, כי ההצלחה של הצבא הסורי בחיסול המובלעת האחרונה של דאעש במזרח סוריה, עומדת בניגוד לחוסר ההתקדמות של הקואליציה בלחימה באלרקה. משרד ההגנה הרוסי טען, כי “הפצצות השטיח” של כוחות הקואליציה על אזורי מגורים, תוך השמדה מכוונת של כל מקורות אספקת המים, גרמו להרוגים רבים בקרב האוכלוסייה (עמוד הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 14 באוקטובר 2017).
מרחב דיר אלזור

הכוחות הסוריים ממשיכים לכבוש שכונות שבשליטת דאעש בעיר דיר אלזור, המכותרת לחלוטין. ב-16 באוקטובר 2017 דווח, כי צבא סוריה שולט עתה על כ-80% משטחה של העיר. בימים האחרונים החל צבא סוריה בהתקפה מאסיבית נגד מספר שכונות, בעיקר אלו המצויות בדרום מזרח העיר. במקביל ממשיכים הכוחות הסוריים לטהר את המרחב שמסביב לעיר ולהתקדם במורד הפרת. במקביל המשיכו הכוחות הסורים להשתלט על שטחים בגדה הדרום מזרחית של הפרת ויצרו רצף טריטוריאלי בין דיר אלזור לבין אלמיאדין (מוסד ההסברה הקרבית של צבא סוריה, 17 באוקטובר 2017).

  • ב-18 באוקטובר 2017 פורסם סרטון ע”י אתר החדשות הרוסי Sputnik בו נראה מטוס סילון נוחת בשדה התעופה הצבאי של דיר אלזור ומטוס תובלה הממריא ממנו. בכיר סורי ציין, כי מטוס התובלה נחת והביא עמו כמויות גדולות של אספקה לצבא סוריה. הוא הוסיף, כי מטוסים אזרחיים ומסחריים יכולים להמריא ולנחות משדה התעופה ללא כל בעיה. צבא סוריה החל ב-17 באוקטובר 2017 להפעיל את שדה התעופה לאחר קרוב לשנה שלא פעל (קאסיון, 18 באוקטובר 2017).
אזור דרעא ואגן הירמוכ
  • צבא ח’אלד בן וליד, השולט על מובלעת המזוהה עם דאעש, באגן הירמוך, ממשיך לעמוד תחת לחצים של ארגוני המורדים. ב-14 באוקטובר 2017 דווח כי כוחות המורדים ביצעו ירי ארטילרי לעבר אזורים באגן הירמוכ, הנתונים לשליטת פעילי צבא ח’אלד בן אלוליד (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 14 באוקטובר 2017). ב-15 באוקטובר 2017 אירעו התנגשויות בין פעילי צבא ח’אלד בן אלוליד לכוחות המורדים בפרברי העיירה עדואן, כ-23 ק”מ צפונית-מזרחית למשולש הגבולות סוריה-ירדן-ישראל.
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
כיבוש מובלעת דאעש באלחויג’ה
  • ב-5 באוקטובר 2017, לאחר כשבועיים של קרבות, השתלטו כוחות צבא עיראק בסיוע מיליציות שיעיות שבחסות איראן על העיר חויג’ה, המעוז הבולט של דאעש בצפון מזרח עיראק. עמיד (תא”ל) יחיא רסול, דובר מפקדת המבצעים המשותפים של משרד ההגנה העיראקי, מסר, כי 1,316 פעילי דאעש נהרגו באלחויג’ה וכי דאעש איבד שטח של 7,199 קמ”ר. רסול ציין כי במהלך המערכה ביצעו מטוסי הקואליציה הבינלאומית 284 גיחות כסיוע לכוחות התוקפים (אלבואבה, 12 באוקטובר 2017).
כוחות עיראקיים במרחב אלחויג'ה (חשבון היוטיוב Al Aan Arabic Television تلفزيون الآن, 11 באוקטובר 2017).    כוחות עיראקיים במרחב אלחויג'ה (חשבון היוטיוב Al Aan Arabic Television تلفزيون الآن, 11 באוקטובר 2017).
כוחות עיראקיים במרחב אלחויג’ה (חשבון היוטיוב Al Aan Arabic Television تلفزيون الآن, 11 באוקטובר 2017).
  • ג’באר אלמעמורי, מפקד בגיוס העממי (המליציות השיעיות שבחסות עיראק), טען, כי כ-800 פעילי דאעש, שנמלטו מאלחויג’ה, הסגירו עצמם לידי לוחמי הפשמרגה הכורדים במחוז כרכוכ. לדבריו, בין הפעילים הללו מצויים שלושים מפקדים מארבעה מחוזות של דאעש. כוחות הפשמרגה לא מסרו להיכן נלקחו הפעילים (אלסומריה, 15 באוקטובר 2017).
מחוז אלאנבאר
  • לאחר כיבוש אלחויג’ה הועתק המאמץ העיראקי לכיבוש אלקאאם וראוה (Rawah), המעוזים האחרונים של דאעש במחוז אלאנבאר, המצויים בקרבת גבול סוריה עיראק. במבצע ייטלו חלק כוחות צבא עיראק, כוחות משטרה, המנגנון ללוחמה בטרור ומיליציות עממיות (אלסומריה, 12 באוקטובר 2017). קאסם מצלח, מפקד חטיבה 13 של הגיוס העממי[1] המשמש עתה כמפקד גזרת מערב מחוז אלאנבאר, מסר שהמבצע לכיבוש אלקאאם יחל בימים הקרובים. לדבריו לשם כך מתקיים תאום בין מפקדת הגיוס העממי של גזרת מערב אלאנבאר לבין מפקדת דיביזיה 1 של צבא עיראק (אתר הגיוס העממי, 15 באוקטובר 2017)
פעילות דאעש
  • פעילי דאעש ממשיכים לבצע פעולות טרור וגרילה ברחבי עיראק:
    • נפת אלחויג’ה: מחבלים מתאבדים של הארגון פוצצו שלוש מכוניות תופת נגד טור כוחות עיראקי, במהלך התנגשויות ממזרח לעיירה אלריאצ’, כ-13 ק”מ דרומית-מזרחית לאלחויג’ה (אלצוארם, 10 באוקטובר 2017).
    • הית: מחבל מתאבד של דאעש פוצץ חגורת הנפץ שנשא בבית קפה במרכז העיר הית, כ-70 ק”מ מערבית לאלרמאדי. מקורות עיראקיים רשמיים מסרו, כי עשרה בני אדם נהרגו וחמישה-עשר נפצעו, (אלסומריה, 11 באוקטובר 2017).
    • אזור כרכוכ: דאעש קיבל אחריות לביצוע שני פיגועי התאבדות נגד מקום כינוס כוחות של “הגיוס העממי” בכפר ארסים דרב (Arsim Darb), כ-40 ק”מ דרומית לכרכוכ (אלצוארם, 5 באוקטובר 2017).
    • מחוז דיאלא : שלושה חיילי צבא עיראק נהרגו ושניים נפצעו מירי ממארב של פעילי דאעש בכפר אללהיב (Al Lahib), כארבעה ק”מ צפונית לאלמקדאדיה (Al Muqdadiyah), כ-85 ק”מ צפונית-מזרחית לבגדאד.

התקפות אלו מצביעות על התארגנויות מקומיות, שנותרו לדאעש ברחבי עיראק, בעלות יכולות מבצעיות לא מבוטלות. עם זאת, נראה, כי פעילותן של התארגנויות אלה הינה ספורדית, בלתי מתואמת ואין בה כדי להשפיע על התנהלות הכוחות העיראקים במערכה נגד דאעש או על יציבות המשטר העיראקי.

מצרים וחצי האי סיני
מצרים
  • בימים האחרונים ביצעו פעילי מחוז דאעש בחצי האי סיני מספר תקיפות חלקן מורכבות, נגד מתקנים מצרים ונגד כוחות הביטחון המצריים:
    • 16 באוקטובר 2017- שדדו פעילי דאעש את כספת סניף הבנק הלאומי במרכז אלעריש . הפעולה בוצעה באמצעות שלוש חוליות, שניסו גם לפגוע בכנסיית סנט ג’ורג’ ובמבנה עיריית אלעריש ככל הנראה כפעולת הסחה לשוד הבנק. הפעילים גם הטמינו מטעני חבלה בקרבת הבנק. שבעה בני אדם נהרגו בהם שלושה שוטרים מצריים. נמסר כי פעילי דאעש לקחו מהבנק סכום של כמיליון דולרים (אליום אלסאבע, חשבון הטוויטר Sinai Now TV, 16 באוקטובר 2017).
    • ב-15 באוקטובר 2017 ביצעו פעילי דאעש מתקפה משולבת נגד ארבע עמדות של צבא מצרים באזור שיח’ זויד, שבצפון חצי האי סיני. פעילי דאעש תקפו את המוצבים באמצעות מרגמות, מקלעים ו RPG- . לפחות עשרה חיילים מצרים נהרגו וכשלושים נפצעו. על פי המצרים לפחות שבעה פעילי דאעש נהרגו במהלך המתקפה (סקיי ניוז בערבית, 15 באוקטובר 2017). דאעש קיבל אחריות זמן קצר לאחר האירוע. נמסר גם, כי בפעולה לקחו חלק שני פעילים מרצועת עזה אחד מהם היה בעבר פעיל בזרוע הצבאית של חמאס (חשבון הטוויטר Sinai news 1, 17 באוקטובר 2017). בעקבות הפיגוע הודיעו שלטונות מצרים כי יבטלו את פתיחתו של מעבר רפיח שתוכננה לימים הקרובים (צפא, 16 באוקטובר 2017).
    • ב-14 באוקטובר 2017 דווח כי צבא מצרים סיכל מתקפה של פעילי דאעש נגד מקום כינוס כוחות מצריים באלעריש. פעילי הארגון, שלבשו מדי צבא מצרים וחגורות נפץ, והיו חמושים ברובים וברימוני יד, אותרו על-ידי צבא מצרים בעת ניסיון ההסתננות שלהם ונהרגו כתוצאה מירי שהביא לפיצוץ חגורות הנפץ שלבשו (חשבון הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 14 באוקטובר 2017).
    • ב-12 באוקטובר 2017 שישה חיילים מצריים נהרגו ולפחות ארבעה נפצעו בפיגוע שביצעו פעילי דאעש במזרח העיר אלעריש . שני פעילי דאעש שהתחזו לחיילים פרצו למוצב של צבא מצרים ופגעו בחיילים באמצעות ירי מקלע, יידוי רימוני יד ופיצוץ חגורות נפץ . המצרים דיווחו כי הפיגוע סוכל ושני המפגעים זוהו ונהרגו. מחוז סיני של דאעש קיבל אחריות על הפיגוע (אלבואבה ניוז, 13 באוקטובר 2017).
    • ב-10 באוקטובר 2017 ניסה מחבל מתאבד לפרוץ, כשהוא נוהג במכונית תופת, לתוך מפעל מלט במרכז סיני השייך לצבא מצרים. המחבל נבלם בכניסה. חייל נהרג וכן המחבל המתאבד (אלבואבה ניוז, 10 באוקטובר 2017). דעאש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע (אעמאק, 10 באוקטובר 2017).
  • דאעש פרסם הודעה בה פרט שורה של התקפות, שבוצעו נגד הכוחות המצרים. התקפות אלו כללו פשיטות נגד מחסומים ממזרח לאלעריש וירי רקטות גראד לעבר יעדים מצריים, כולל שדה התעופה אלעריש. כמו כן, דיווח דאעש כי פעיליו ביצעו ירי נ”מ לעבר מטוסים ישראלים ושיגרו שתי רקטות גראד לעבר המועצה האזורית אשכול (חק, 16 באוקטובר 2017).

רצף הפעולות הללו מצביע, כי מחוז דאעש בסיני שומר על יכולת מבצעית גבוהה, המאפשרת לו ליזום תקיפות מורכבות נגד כוחות הביטחון המצרים. הצלחותיו בסיני בולטות דווקא על רקע התמוטטותה של המדינה האסלאמית בסוריה ובעיראק. אם פעילי דאעש אכן הצליחו לשדוד כמיליון דולר מהבנק באלעריש ישפר הדבר את מצבם הכספי ויגביר את חופש הפעולה שלהם מול הנהגת דאעש הנאבקת על חייה.

פעילות דאעש במדינות נוספות
הפיליפינים
  • ב-17 באוקטובר 2017 הצהיר נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה, כי העיר מראוי שבאי מינדנאו (דרום הפיליפינים) שוחררה מהשפעתם של שני מנהיגי דאעש. על פי הודעתו נהרגו איסנילון הפילון (Isnilon Hapilon) מנהיג ארגון אבו סיאף, ועומר מאותי (‘Umar Mawt), בהתנגשויות עם צבא הפיליפינים ב-16 באוקטובר 2017. דובר צבא הפיליפינים מסר, כי בעיר נותרו עדיין בין עשרים לשלושים פעילי דאעש והם מחזיקים בידם כעשרים בני ערובה. הלחימה עדיין לא הסתיימה לחלוטין אך הפעילים הנותרים אינם מהווים איום, מאחר שהאזור בו הם מצויים הינו בשליטה מלאה של הצבא (רויטרס, 17 באוקטובר 2017).
פעילות סיכול ומנע
רוסיה
  • הועדה הלאומית למלחמה בטרור של רוסיה פרסמה כי במהלך 14-13 באוקטובר 2017 עצר שירות הביטחון הפדראלי (FSB) בשיתוף משרד הפנים הרוסי במוסקבה ובמחצ’קלה ארבעה בני אדם, אזרחי דגסטאן החשודים בהשתייכות לתא טרור המזוהה עם דאעש . חברי תא הטרור תכננו לבצע פיגועים באזורי התקהלות בשטחים ציבורים. במהלך המבצע נמצאו שני מקומות מסתור, שבהם היו שלושה מטעני חבלה (ספוטניק, 15 באוקטובר 2017).
מרוקו
  • שלטונות מרוקו עצרו 11 חברי חוליה המזוהה עם דאעש, שתכננו לבצע פיגועים באתרים רגישים ברחבי המדינה. אחד מחברי החוליה שנעצר הינו בעל ידע נרחב בהכנת חומרי נפץ ומטענים. בנוסף לכך אותרו כלי נשק, תחמושת, רימוני גז מדמיע וחומרים העשויים לשמש ליצור חומרי נפץ. לטענת השלטונות המרוקאים, מאז שנת 2002 נחשפו כ-170 חוליות טרור, שכ-50 מתוכן היו קשורות באופן הדוק לארגוני טרור בסוריה ובעיראק (רויטרס, 14 באוקטובר 2017).
פעילות תודעתית
עידוד נשים להצטרף ללחימה
  • בשבועון אלנבא’ של דאעש התפרסם מאמר העוסק בחובת הנשים לביצוע ג’האד. לדברי המאמר המדינה האסלאמית מנהלת מלחמה המחייבת את הנשים המוסלמיות למלא את חובתן ולסייע ללוחמי הקודש בכל התחומים כדי להגן על הדת ולהקריב את עצמן למענה. המאמר מסביר כי האישה היא שותפה למערכה לא בשל מחסור בגברים אלא בשל רצונה של האישה בגמול בהקרבה למען אללה. הוא פונה לאישה המוסלמית וקורא לה ללכת בדרכן של לוחמות הקודש הידועות בהיסטוריה האסלאמית כדי שיזכו בחסד. לדברי המאמר אם לוחמות הקודש משמשות לנשים מודל לחיקוי אז האומה המועלמית תנצח (אלנבא’, 5 באוקטובר 2017). מאמר זה עשוי להצביע על מאמץ של דאעש למצוא חלופות לפעיליו הרבים שנהרגו, גם באמצעות גיוס הנשים.
דאעש מכנה את תקיפות חיל האוויר הרוסי בשם “שואה”
  • ב-12 באוקטובר 2017 פרסם דאעש מאמר תחת הכותרת “שואת דיר אלזור ושואת אלרקה”, תוך שימוש בהאשטאג הכולל את המילה “Holocaust” והתעתיק שלה לערבית. כותב המאמר טוען שבמשך פרק זמן של כעשרה שבועות בוצעו כ-2,700 גיחות . לדבריו זוהי איננה מלחמה נגד המדינה האסלאמית או נגד הטרור, כי אם “שואה והשמדה מאורגנת”, המבוצעות על-ידי מעצמות העל, רוסיה וארה”ב (חק, 12 באוקטובר 2017). לדעתנו זהו ניסיון של דאעש, לעורר את תומכיו ברחבי העולם ואת דעת הקהל נגד התקיפות האוויריות של רוסיה ומדינות הקואליציה.

כותרת המאמר: "#DeirEzZorHolocaust" (חק, 12 באוקטובר 2017).
כותרת המאמר: “#DeirEzZorHolocaust” (חק, 12 באוקטובר 2017).

נאום של מנהיג אלקאעדה לרגל 16 שנים לפיגוע במגדלי התאומים

  • מוסד ההסברה אלסחאב, זרוע ההסברה של אלקאעדה, פרסם בתחילת אוקטובר 2017 קלטת שמע ובה נאום של אימן אלט’ואהרי, מנהיג אלקאעדה, במלאת 16 שנים לפיגוע במגדל התאומים. קלטת השמע נשאה את הכותרת: “נלחם בכם עד שלא תהיה מלחמת אחים בעזרת אללה”. היא הופצה בטלגרם וצוטטה בכלי תקשורת ערביים.
  • בנאומו של אלט’ואהרי בלטו שני נושאים (על פי אלבואבה ניוז, 8 באוקטובר 2017, וכלי תקשורת ערביים נוספים):
  • קריאה לבצע ג’האד נגד ארה”ב והמשטרים הערביים המשתפים עמה פעולה. אלט’ואהרי אמר, כי “זו דרכו של אסאמה בן לאדן, ודרכו של אלקאעדה לאחריו, לצאת בראש ובראשונה נגד ראש הכפירה העולמית (קרי, ארה”ב) ולבצע ג’האד נגד הסוכנים מקומיים (קרי, המשטרים הערביים המשתפים פעולה עם ארה”ב והמערב)”. אלט’ואהרי ציין כי “האביב הערבי” נכשל והדבר הביא לכך ש”אויבי האומה” נהיו רעים יותר מבעבר ומשועבדים יותר לאמריקה.

צילום של הפנטגון מאחורי כותרת קלטת השמע "נלחם בכם עד שלא תהיה יותר רדיפה בעזרת אללה" של שיח' אימן אלט'ואהרי (חק, 4 באוקטובר 2017). הצילום פורסם ע"י דאעש ומידת מהימנותו נטולה בספק.
צילום של הפנטגון מאחורי כותרת קלטת השמע “נלחם בכם עד שלא תהיה יותר רדיפה בעזרת אללה” של שיח’ אימן אלט’ואהרי (חק, 4 באוקטובר 2017). הצילום פורסם ע”י דאעש ומידת מהימנותו נטולה בספק.

  • מתיחת ביקורת עקיפה על ג’בהת אלנצרה (ללא ציון שמה המפורש). אלט’ואהרי הכחיש, כי פטר אדם כלשהו מחובת קיום שבועת האמונים (למנהיג אלקאעדה) והדגיש, כי לא ניתן להפר את שבועת האמונים. הוא ציין כי אלקאעדה תמכה בג’האד ובלוחמי הג’האד בסוריה, וקרא לתומכיו בסוריה להביע אמון באלקאעדה ולסייע לארגון. ניתן לראות בדבריו מתיחת ביקורת על ג’בהת אלנצרה (בעבר), על שהחלה לפעול תחת מסגרת-העל “המטה לשחרור אלשאם”, בה שותפים גם ארגוני מורדים נוספים.

[1] פעילותן של המליציות השיעיות שבחסות איראן במסגרות חטיבתיות מצביע על תהליך מיסוד של המליציות והפיכן לכוח צבאי למחצה.