מבט לג’האד העולמי (30 במאי- 4 ביוני 2019)

ענני אבק מתמרים כתוצאה בעקבות אווירית של מטוסי קרב רוסים במרכז העיירה אחסם, כ-23 ק

ענני אבק מתמרים כתוצאה בעקבות אווירית של מטוסי קרב רוסים במרכז העיירה אחסם, כ-23 ק"מ מדרום לאדלב.

פגיעות במבנים במרכז העיירה אחסם, שמדרום לאדלב, בעקבות תקיפה אווירית של מטוסי קרב רוסים, על פי דיווח המטה לשחרור אלשאם (אבאא’, 1 ביוני 2019).

פגיעות במבנים במרכז העיירה אחסם, שמדרום לאדלב, בעקבות תקיפה אווירית של מטוסי קרב רוסים, על פי דיווח המטה לשחרור אלשאם (אבאא’, 1 ביוני 2019).

"סוכנים" שהופעלו ע"י רוסיה לפני הוצאתם להורג ע"י פעילי המטה לשחרור אלשאם (אבאא', 1 ביוני 2019).

מאגר דלק של דאעש, שאותר על-ידי כוחות הביטחון העיראקים (al-hashed.net, 2 ביוני 2019).

מאגר דלק של דאעש, שאותר על-ידי כוחות הביטחון העיראקים (al-hashed.net, 2 ביוני 2019).

צילום שפרסם דאעש בו נראים פעילי הארגון בצפון-מזרח קונגו (אעמאק, על-פי טלגרם, 30 במאי 2019).

צילום שפרסם דאעש בו נראים פעילי הארגון בצפון-מזרח קונגו (אעמאק, על-פי טלגרם, 30 במאי 2019).

רגע הפיצוץ כפי שתועד ע

רגע הפיצוץ כפי שתועד ע"י דאעש (צילום סוכנות אעמאק של דאעש, כפי שהופיע בטלגרם, 30 במאי 2019).

עיקרי אירועי השבוע
  • הזירה הסורית: תנופת המהלך הקרקעי של צבא סוריה במרחב אדלב התחדשה, לאחר כשבוע של “דריכה במקום”. צבא סוריה כבש מספר עיירות ממזרח למישור אלע’אב, שם מתקיים המאמץ העיקרי של ההתקפה, והתקדם צפונה. במאמץ המשני, באזור כבאנה, שבהר הכורדים, הצליחו ארגוני המורדים לבלום ניסיונות התקדמות של מיליציות המסייעות לצבא הסורי.
  • השבוע ביצע דאעש גל פיגועים מלווה בקמפיין תקשורתי תחת הכותרת “פשיטות ההתשה”. גל פיגועים זה, כמו קודמו שהתקיים בעקבות המפלה באלבאע’וז[1], בא לחזק את המסר, כי דאעש מגביר נוכחותו ופעילותו ברחבי העולם, גם לאחר המכה שספג בסוריה. שילוב זה של פעילות תעמולתית ומבצעית נרחבת נועד לעודד את תומכי דאעש ברחבי העולם ולהעצים את דימוי הכוח של הארגון. בפועל אנו מתרשמים כי בכמה מחוזות חל השבוע גידול כמותי של פעילות דאעש במסגרת קמפיין “פשיטות ההתשה” (בעיקר בסוריה ובעיראק), אולם במרבית המקרים המדובר בפעולות “שגרתיות” (הפעלת מטענים, פיגועי ירי, חיסולי מתנגדים), למעט פיגועי הרג שבוצעו באפגניסטאן (ראו להלן).
  • בזירה העיראקית חלה השבוע עלייה בנפח הפעילות של דאעש, במחוזות השונים, שהתבטאה בהפעלת מטעני חבלה, פיצוץ מכוניות תופת חיסולי אישים וירי צלפים. המטרות העיקריות לפעילות זאת היו כוחות הביטחון העיראקים ומיליציות שיעיות הפועלות במסגרת “הגיוס העממי”. כמו כן, נמשכה הצתת שטחים חקלאיים השייכים לשיעים, הגם שעדיין בהיקף מצומצם.
  • במחוזות דאעש ברחבי העולם נמשכה הפעילות ה”שגרתית”, למעט באפגניסטאן שבה ביצע דאעש כמה פיגועי הרג: פיגוע התאבדות בקרב צוערים של צבא אפגניסטאן (6 הרוגים ו-16 פצועים); הפעלת מטען על אוטובוס של עובדי המכון לרפואה משפטית בקאבול (חמישה הרוגים); ופיצוץ מטען חבלה בקאבול נגד אוטובוס שהוביל שיעים (25 הרוגים ופצועים. לאחר מכן נוספו שבעה הרוגים נוספים בעקבות פיצוץ שני מטעני חבלה).
עיקרי האירועים בסוריה
מרחב אדלב

כללי

במרחב אדלב החריפו השבוע הקרבות בין צבא סוריה לבין המטה לשחרור אלשאם וארגוני מורדים נוספים בשני המוקדים העיקריים: אזור כפר נבודה, שממזרח למישור אלע’אב, שם מתקיים להערכתנו המאמץ הסורי העיקרי; ואזור כבאנה שבהר הכורדים, מדרום מזרח לג’סר אלשע’ור, שם מתקיים המאמץ המשני. במוקד העיקרי של כפר נבודה הצליח צבא סוריה להתקדם, ולכבוש מקומות נוספים, בעוד שבאזור כבאנה נמשכת “דריכה במקום”.

אזור כפר נבודה

  • צבא סוריה המשיך השבוע להתקדם צפונה מאזור העיירה כפר נבודה לאורך מישור אלע’אב, למרות התנגדות עזה מצד ארגוני המורדים. נמסר כי הכוחות הסורים השתלטו על העיירה אלחויז, שבמרכז מישור אלע’אב. לאחר מכן (3 ביוני 2019) השתלט צבא סוריה על הכפר אלקצאביה, שמצפון לכפר נבודה (ענב בלדי, אבאא’, 3 ביוני 2019).
מקומות שנכבשו ע"י צבא סוריה: כפר נבודה (1); אלקצאביה (2); אלחויז (3) (Google Maps).     מפת הערכות הכוחות במרחב הכפרי שמצפון מערב לחמאה. בירוק מסומן האזור, שבשליטת ארגוני המורדים; באדום מסומן האזור שבשליטת צבא סוריה והכוחות המסייעים לו; בכחול מסומן אזור ההתקדמות של צבא סוריה בשבוע האחרון, שבקצהו הצפוני נמצאת אלקצאביה; בעיגול צהוב מסומן כפר נבודה; בסמלי פיצוץ מסומנים יעדי תקיפות אוויריות (ח'טוה, 3 ביוני 2019).
מימין: מקומות שנכבשו ע”י צבא סוריה: כפר נבודה (1); אלקצאביה (2); אלחויז (3) (Google Maps). משמאל: מפת הערכות הכוחות במרחב הכפרי שמצפון מערב לחמאה. בירוק מסומן האזור, שבשליטת ארגוני המורדים; באדום מסומן האזור שבשליטת צבא סוריה והכוחות המסייעים לו; בכחול מסומן אזור ההתקדמות של צבא סוריה בשבוע האחרון, שבקצהו הצפוני נמצאת אלקצאביה; בעיגול צהוב מסומן כפר נבודה; בסמלי פיצוץ מסומנים יעדי תקיפות אוויריות (ח’טוה, 3 ביוני 2019).

אזור כבאנה

  • המטה לשחרור אלשאם דיווח, כי פעילי הארגון בלמו ב-3 ביוני 2019 מספר ניסיונות התקדמות של המיליציות המסייעות לצבא סוריה בציר כבאנה, שבהר הכורדים. למעלה מעשרה לוחמי המיליציות נהרגו ורבים נפצעו. ההתנגשויות באזור כבאנה בין הצדדים נמשכות (אבאא’, 3 במאי 2019).

תקיפות אוויריות

  • גם השבוע נמשכה פעילות אוויריות אינטנסיביות של חילות האוויר של סוריה ורוסיה. זאת הן כסיוע לכוחות הקרקע של צבא סוריה במוקדי הלחימה במישור אלע’אב ובכבאנה, והן לשם פגיעה ביעדי מורדים במרחב אדלב. אנו מתרשמים, כי התקיפות האוויריות הרוסיות התבצעו גם באזורים הקרובים יותר לעיר אדלב על מנת להגביר את הלחץ על ארגוני המורדים.

תקיפות באמצעות כטב”מים ע”י ארגוני המורדים

  • ב-1 ביוני 2019 בשעות הערב ניסו ארבעה כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) של ארגוני המורדים לתקוף מנחת מסוקים (ככל הנראה של צבא סוריה) באזור העיירה ג’ב רמלה, 29 ק”מ ממערב לחמאה (25 ק”מ מדרום לכפר נבודה). כלי הטיס הופלו באש נ”מ של צבא סוריה. קודם לכן, לכך באותו יום, נכשל ניסיון תקיפה של כלי טיס בלתי מאויש באותו אזור (בטולאת אלג’יש אלסורי, 2 ביוני 2019). נראה כי ניסיונות תקיפה אלו נועדו לפגוע במסוקים סורים הנוטלים חלק בלחימה במישור אלע’אב (אזורי כפר אלנבודה ואלחויז).

מדיווח של אתר המזוהה עם צבא סוריה נמסר, כי המטה לשחרור אלשאם השיג במהלך שנת 2018 מאות מטוסים ללא טייס, שהגיעו דרך גבול תורכיה-סוריה. על פי אותו דיווח מאה מטוסים זעירים ללא טייס הועברו בדצמבר 2018 לידי המטה לשחרור אלשאם באמצעות סוחר תורכי. הסוחר העבירם מהעיירה הסורית חארם, 32 ק”מ מצפון לאדלב (בקרבת הגבול הסורי-תורכי), לאחת המפקדות של המטה לשחרור אלשאם (בטולאת אלג’יש אלסורי, 2 ביוני 2019).

  • יצויין כי ארגוני המורדים הג’האדיסטים הפועלים במרחב אדלב עושים שימוש שוטף ברחפנים התקפיים. תקיפות הרחפנים המכוונות הן נגד הבסיס הרוסי בחמימים והן נגד יעדי הצבא הסורי במרחב אדלב-חמאה. כך למשל דווח ע”י הטלוויזיה הסורית והתקשורת הרוסית, כי באפריל 2019 כלי טיס בלתי מאוישים תקפו את בסיס חמימים וג’בלה מספר פעמים (נטען כי מרבית הרקטות יורטו ע”י הרוסים). חדר המבצעים “עורר את המאמינים” (המזוהה עם אלקאעדה) הודיע כי רחפנים שלו תקפו ב-3 במאי 2019 עמדות של צבא סוריה במישור אלע’אב, מדרום לג’סר אלשע’ור (טלגרם, 3 ביוני 2019).
 השלכת מטען מרחפן התקפי של חדר המבצעים "עורר את המאמינים" (המזוהה עם אלקאעדה) 
נגד עמדה של צבא סוריה במישור אלע'אב.    פגיעת מטען, שהושלך מרחפן התקפי של חדר המבצעים "עורר את המאמינים" (טלגרם, 3 ביוני 2019).
מימין: השלכת מטען מרחפן התקפי של חדר המבצעים “עורר את המאמינים” (המזוהה עם אלקאעדה) נגד עמדה של צבא סוריה במישור אלע’אב. משמאל: פגיעת מטען, שהושלך מרחפן התקפי של חדר המבצעים “עורר את המאמינים” (טלגרם, 3 ביוני 2019).

הוצאה להורג של “סוכנים שהופעלו ע”י רוסיה

  •  המטה לשחרור אלשאם הודיע, כי מנגנון הביטחון שלו הוציא להורג שבעה “סוכנים” של “הכובש הרוסי” במרחב אדלב. כמו כן פורסמו תמונות בהן נראית הוצאתם להורג של ה”סוכנים” (אבאא’, 1 ביוני 2019). מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי הם הוצאו להורג במחוז אדלב באשמת “שיתוף פעולה עם [הבסיס האווירי] בחמימים וכוחות המשטר [הסורי]” (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 1 ביוני 2019).

סיכום ביניים של האבדות בלחימה במרחב אדלב (עדכני ל-31 במאי 2019)

  • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי מאז ה-30 באפריל 2019 (עקב המהלך הקרקעי) נהרגו 985 בני אדם; לפחות 392 מההרוגים משתייכים לכוחות המורדים; 276 משתייכים לצבא סוריה והכוחות המסייעים לו; 317 הרוגים הינם אזרחים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 1 ביוני 2019).
מזרח סוריה
מרחב אלסח’נה והמדבר שממערב לנהר הפרת

נמשכת פעילות הגרילה של דאעש (מחוז אלשאם – אזור אלח’יר) נגד כוחות צבא סוריה במדבר שבין אלסח’נה לעמק הפרת. חלק מהפיגועים במרחב זה בוצעו במסגרת גל פיגועים מתוזמנים שביצע דאעש במחוזות השונים בסוריה, בעיראק וברחבי העולם תחת הכינוי “פשיטות ההתשה”.

  • במסגרת “פשיטות ההתשה” תקפו פעילי דאעש בליל 31 במאי 2019 עמדות של צבא סוריה באזור הנמצא 54 ק”מ מדרום – מערב לאלמיאדין. 17 חיילים וקצינים של צבא סוריה נהרגו, חיילים נוספים נפצעו ונלקח שלל רב (הודעת מחוז אלשאם – אזור חמץ כפי שפורסמה בטלגרם, 1 ביוני 2019). מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח כי בהתנגשויות שהתנהלו בין הצדדים בהתקפות אלו במדבר הסורי שמדרום לדיר אלזור, נהרגו לפחות שלושה-עשר חיילים מצבא סוריה והכוחות המסייעים לו וארבעה פעילי דאעש (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 1 ביוני 2019).
  • ב-1 ביוני 2019 הציבו פעילי דאעש מארב לכוחות המסייעים לצבא סוריה ממערב לאלסח’נה, ארבעה חיילים סורים נהרגו (הודעת מחוז אלשאם – אזור חמץ, שפורסמה בטלגרם ב-1 ביוני 2019).
מרחב אלמיאדין- דיר אלזור

השבוע ניכרה עלייה משמעותית בהיקף פעולות הטרור והגרילה של דאעש במרחב אלמיאדין, שבעמק הפרת. הפעולות מתבצעות ע”י מחוז אלשאם – אזור אלח’יר ומערכת ההסברה של דאעש מדווחת עליהן באופן מסודר. דפוס הפעולה השכיח בפעולות הללו היה הפעלת מטעני חבלה נגד כלי רכב של ה-SDF , פיגועי ירי והתנקשויות בחייהם של פעילי SDF.

  • להלן הפעולות העיקריות, שבוצעו בשבוע החולף:
    • 29 במאי 2019: בוצע ירי לעבר “סוכן” של כוחות SDF, כ-14 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין (הודעת סוכנות אעמאק של דאעש כפי שפורסמה בטלגרם, 29 במאי 2019).
    • 29 במאי 2019: הופעל מטען חבלה נגד משאית של כוחות SDF בעיירה ד’יבאן, כ-5 ק”מ ממזרח לאלמיאדין. ארבעה לוחמים נהרגו (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלח’יר כפי שפורסמה בטלגרם, 30 במאי 2019).
    • 29 במאי 2019: בוצע ירי לעבר לוחם של ה-SDF, 8 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. הלוחם נהרג (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלח’יר כפי שפורסמה בטלגרם, 29 במאי 2019).
    • 30 במאי 2019: נורתה אש לעבר כלי רכב של כוחות SDF, 17 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. לוחם של ה-SDF נהרג (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלח’יר כפי שפורסמה בטלגרם, 26 במאי 2019).
    • 30 במאי 2019: בוצע ירי באמצעות אקדח לעבר מפקד בכוחות SDF בעיירה אבו חמאם, 27 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלח’יר כפי שפורסמה בטלגרם, 31 במאי 2019).
    • 30 במאי 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF, 8 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. שבעה לוחמים נהרגו (הודעת סוכנות אעמאק של דאעש כפי שפורסמה בטלגרם, 30 במאי 2019).
    • 31 במאי 2019: פוצץ אופנוע תופת נגד מספר כלי רכב של כוחות SDF, 4 ק”מ מצפון מזרח לאלמיאדין. שלושה לוחמים נהרגו (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלח’יר כפי שפורסמה בטלגרם, 1 ביוני 2019).
    • 31 במאי 2019: בוצע ירי מקלעים לעבר שני חיילים בצבא סוריה, בעת שהיו בחופשה בכפר הנמצא כ-14 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. אחד החיילים נהרג והשני נפצע (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלח’יר כפי שפורסמה בטלגרם, 1 ביוני 2019).
    • 31 במאי 2019: התנגשויות בין פעילי דאעש לכוחות SDF באחד הכפרים שבשדה הנפט אלעמר. לוחם של ה-SDF נהרג ושניים נוספים נפצעו (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלח’יר כפי שפורסמה בטלגרם, 1 ביוני 2019).
    • 31 במאי 2019: בוצע ירי מאקדח לעבר “סוכן” של ה-SDF, כ-11 ק”מ מצפון לאלמיאדין. “הסוכן” נפצע (הודעת מחוז אלשאם- אזור אלח’יר כפי שפורסמה בטלגרם, 31 במאי 2019).
    • 1 ביוני 2019: במסגרת “פשיטות ההתשה”, שיגרו פעילי דאעש רקטת R.P.G. לעבר מפקדה של כוחות SDF בעיירה ד’יבאן, 5 ק”מ ממזרח לאלמיאדין. לוחם אחד נפצע (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלח’יר כפי שפורסמה בטלגרם, 3 ביוני 2019).
    • 2 ביוני 2019: במסגרת “פשיטות ההתשה” ביצעו פעילי דאעש ירי מקלעים לעבר כלי רכב של כוחות SDF, 24 ק”מ מצפון לאלמיאדין. שני לוחמים נהרגו (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלח’יר כפי שפורסמה בטלגרם, 3 ביוני 2019).
    • 2 ביוני 2019: לוחם של ה-SDF נלקח בשבי והוצא להורג, כ-13 ק”מ מצפון מזרח לדיר אלזור. הפעולה בוצעה במסגרת “פשיטות ההתשה” (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלח’יר כפי שפורסמה בטלגרם, 3 ביוני 2019).
    • 3 ביוני 2019: לוחם של ה-SDF נלקח בשבי והוצא להורג בעיירה אלצבחה, כ-20 ק”מ מצפון לאלמיאדין (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלח’יר כפי שפורסמה בטלגרם, 3 ביוני 2019).
    • 3 ביוני 2019: פעילי דאעש ביצעו ירי מקלעים לעבר משאית של ה-SDF, 5 ק”מ ממזרח לאלמיאדין. שלושה לוחמים נהרגו. הפעולה בוצעה במסגרת “פשיטות ההתשה” (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלח’יר כפי שפורסמה בטלגרם, 3 ביוני 2019).
    • 3 ביוני 2019: הפעלת מטען חבלה וביצוע ירי מקלעים לעבר כלי רכב של כוחות SDF, כ-5 ק”מ ממזרח לאלמיאדין. נוסעי כלי הרכב נהרגו ונפצעו. הפעולה בוצעה במסגרת “פשיטות ההתשה” (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלח’יר כפי שפורסמה בטלגרם, 3 ביוני 2019).
צפון סוריה
מרחב אלרקה
  • במסגרת “פשיטות ההתשה” פוצץ מחבל מתאבד של דאעש מכונית תופת בקרב ריכוז של כוחות ה-SDF במרכז העיר אלרקה. 31 לוחמי SDF נהרגו ונפצעו. כמו כן הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של ה-SDF באלרקה בעת שהיה בדרך לזירת פיצוץ מכונית התופת. ארבעה לוחמים נהרגו ונפצעו (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלרקה, טלגרם, 1 ביוני 2019).
  • מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם מסר, כי ב-1 ביוני 2019 התרחשו שני פיצוצים באלרקה: הפיצוץ הראשון היה במרכז העיר. לאחר מכן מחבל מתאבד שנהג במכונית תופת פוצץ עצמו בקרבת מחסום של כוחות ה-SDF. כתוצאה מהפיצוץ השני נהרגו לפחות 10 אנשים, מחציתם לוחמי SDF ומחציתם אזרחים. כמו כן נפצעו לפחות עשרים בני אדם (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 1 ביוני 2019).

כלי רכב של כוחות SDF, שנפגע כתוצאה מפיצוץ מכונית התופת ע"י דאעש 
במרכז העיר אלרקה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 1 ביוני 2019).
כלי רכב של כוחות SDF, שנפגע כתוצאה מפיצוץ מכונית התופת ע”י דאעש במרכז העיר אלרקה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 1 ביוני 2019).

  • ב-29 במאי 2019 חיסלו פעילי דאעש לוחם של ה-SDF באזור אלכראמה, כ-21 ק”מ ממזרח לאלרקה. דאעש פרסם סרטון שתיעד את הריגתו של הלוחם (אעמאק, 30 במאי 2019; שבכת שמוח’, 2 ביוני 2019).
צפון מזרח סוריה (עומק אזור השליטה הכורדי)
  • 28 במאי 2019 דאעש הפעיל מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות ה-SDF בעיר אלקאמשלי, בסמוך לגבול הסורי עם תורכיה. לא דווח על נפגעים (מתוך סרטון של סוכנות אעמאק כפי שפורסם בטלגרם, 31 במאי 2019).
  • 1 ביוני 2019: במסגרת “פשיטות ההתשה”, הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של ה-SDF בדרומה של העיר אלחסכה. לוחם אחד נהרג ושניים נפצעו (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלברכה כפי שפורסמה בטלגרם, 2 ביוני 2019).
  • 2 ביוני 2019: במסגרת “פשיטות ההתשה”, הופעלו שני מטעני חבלה נגד שיירה של ה-SDF, 82 ק”מ מדרום לאלחסכה. מספר לוחמים נהרגו ונפצעו (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלברכה כפי שפורסמה בטלגרם, 3 ביוני 2019).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק

פעולות הטרור והגרילה של דאעש

השבוע נמשכה פעילות טרור וגרילה אינטנסיבית של דאעש במחוזות השונים בעיראק. ראויה לציון פעילות חריגה באזור הנמצא כ-40 ק”מ מדרום לבגדאד, בקרבת מקום לעיר כרבלא הקדושה לשיעים. דפוסי הפעולה הנפוצים היו פיצוץ מטעני חבלה, פיצוץ מכוניות תופת, חיסולי אישים וירי צלפים. כמו כן נמשכת הצתת שטחים חקלאיים, ככל הנראה בעיקר שדות השייכים לשיעים, הגם שעדיין שבהיקף מצומצם.

  • להלן עיקרי פעולות הגרילה והטרור של דאעש במחוזות השונים:
    • מחוז אלאנבאר: פיצוץ מכונית תופת שחנתה בצד הדרך על כלי-רכב של הגיוס השבטי בקרבת העיר חדית’ה. לטענת דאעש 13 לוחמים מהגיוס השבטי נהרגו ונפצעו (דיווח סוכנות אעמאק, כפי שהופיע בטלגרם, 29 במאי 2019).
    • מחוז אלאנבאר: פיצוץ מטען חבלה על רכב של הגיוס השבטי ליד חדית׳ה. שלושה מלוחמי הגיוס השבטי נהרגו או נפצעו (דיווח של סוכנות אעמאק, כפי שהופיע בטלגרם, 29 במאי 2019).
    • מחוז אלאנבאר: פיצוץ מטען חבלה ליד הית על כלי רכב של מפקד פלוגה בגיוס השבטי. המפקד ושני מלוויו נהרגו (דיווח של סוכנות אעמאק, כפי שהופיע בטלגרם, 29 במאי 2019).
    • מחוז אלאנבאר: חיסול מפקד בגיוס השבטי בביתו באמצעות אקדח עם משתיק קול באלבע’דאדי. (דיווח של סוכנות אעמאק של דאעש, כפי שהופיע בטלגרם, 29 במאי 2019).
    • מחוז אלאנבאר: פיצוץ מטען-חבלה על רכב של צבא עיראק ליד העיירה כביסה. שני עיראקים נהרגו (דיווח של סוכנות אעמאק, כפי שהופיע בטלגרם, 29 במאי 2019).
    • מחוז דיאלא: ירי צלפים של דאעש על שוטרים עיראקיים, כ-15 ק”מ צפונית-מזרחית לבעקובה. שני שוטרים נפצעו (טלגרם, 29 במאי 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: הפעלת מטען-חבלה על רכב של “משתף-פעולה” עם כוחות הביטחון העיראקיים מזרחית לעיר סאמראא’. “משתף-הפעולה” נפצע (דיווח של סוכנות אעמאק, כפי שהופיע בטלגרם, 29 במאי 2019).
    • מחוז אלאנבאר: פיצוץ מכונית תופת נגד הגיוס השבטי בקרבת העיר חדית’ה (דיווח של סוכנות אעמאק, כפי שהופיע בטלגרם, 29 במאי 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: תקיפת עמדה של משטרת עיראק, 10 ק”מ דרומית-מזרחית לסאמראא’. שני שוטרים נפצעו (דיווח של סוכנות אעמאק, כפי שהופיע בטלגרם, 31 במאי 2019).
    • מחוז אלאנבאר: ירי צלפים על שני חיילים עיראקיים באזור אלרמאדי. השניים נהרגו (דיווח של אעמאק, כפי שהופיע בטלגרם, 31 במאי 2019).
    • מחוז באבל (דרומית למחוז בגדאד): ירי מקלעים לעבר פעילי הגיוס העממי באזור ג’רף אלצח’ר, כ-40 ק”מ מדרום לבגדאד (מחוז אלג’נוב של דאעש, על-פי טלגרם, 1 ביוני 2019).
    • מחוז אלאנבאר: פיצוץ מטען-חבלה נגד כלי-רכב של צבא עיראק ממזרח לעיר אלרטבה. קצין ושניים ממלוויו נהרגו. הפעולה נעשתה במסגרת “פשיטות ההתשה” (מחוז עיראק של דאעש באזור אלאנבאר, כפי שהופיע בטלגרם, 1 ביוני 2019).
    • מחוז באבל: תקיפת כוח של הגיוס העממי ע”י מארב כ-40 ק”מ מדרום לבגדאד. מספר לוחמים נהרגו ונפצעו (דיווח של סוכנות אעמאק, כפי שהופיע בטלגרם, 2 ביוני 2019).
    • מחוז דיאלא: פיצוץ מטען-חבלה נגד כלי-רכב של הגיוס השבטי, כ-40 ק”מ מזרחית לבעקובה. שני לוחמים נפצעו. הפעולה נעשתה במסגרת “פשיטות ההתשה” (טלגרם, 2 ביוני 2019).
    • מחוז דיאלא: פיצוץ מטען-חבלה נגד שוטר צפונית מערבית לבעקובה. השוטר נפצע קשה. הפעולה נעשתה במסגרת “פשיטות ההתשה” (טלגרם, 2 ביוני 2019).
    • מחוז אלאנבאר: תקיפת כוח עיראקי ע”י מארב במסגרת “פשיטות התשה” מערבית לאלרמאדי. חמישה חיילים עיראקים נהרגו ונפצעו, אחד מהם קצין בדרגת סגן-אלוף (מחוז עיראק של דאעש באזור אלאנבאר, טלגרם, 3 ביוני 2019). מקור צבאי עיראקי מסר, כי בחילופי-אש בין כוח צבאי לפעילי דאעש נהרג קצין בדרגת סגן-אלוף ונפצעו חיילים. דאעש ספג הרוגים ופצועים (אלסומריה, 2 ביוני 2019).
    • מחוז נינוא: פיצוץ מטען-חבלה נגד כלי-רכב של שיעים מערבית לתלעפר. אחד הנוסעים נהרג (מחוז עיראק של דאעש באזור אלג’זירה, כפי שהופיע בטלגרם, 2 ביוני 2019).
    • מחוז נינוא: תפיסת איש מודיעין והוצאתו להורג, 37 ק”מ דרומית-מערבית לתלעפר. הפעולה נעשתה במסגרת “פשיטות ההתשה” (מחוז עיראק של דאעש באזור אלבאדיה, כפי שהופיע בטלגרם, 2 ביוני 2019).
    • מחוז דיאלא: הריגת שני שוטרים של משמר מתקני הנפט באמצעות ירי צלפים 17 ק”מ דרום-מזרחית לבעקובה. זאת במסגרת “פשיטות ההתשה” (טלגרם, 3 ביוני 2019).
    • מחוז אלאנבאר: הפעלת מטען-חבלה נגד כלי רכב באזור העיר הית. נהרגו ונפצעו חמישה חיילים של צבא עיראק (טלגרם, 4 ביוני 2019).
    • מחוז נינוא: הריגת חייל מודיעין של צבא עיראק באזור סנג’אר (טלגרם, 4 ביוני 2019).
קריאה לתושבי אלפלוג’ה להצטרף לדאעש

מחוז אלעראק באזור אלפלוג’ה פרסם ב-2 ביוני 2019 סרטון המעודד את תושבי אלפלוג’ה להצטרף לארגון ולתמוך בו. במקביל, היפנה הארגון איומים במהלך הסרטון כלפי מי שמשתף פעולה עם השלטונות העיראקיים. הסרטון, שהופיע תחת הכותרת “אחר-כך הם יוכרעו”, משקף שאיפה של דאעש להרתיע את משתפי הפעולה עם המשטר העיראקי על מנת לשוב ולשלוט באלפלוג’ה, שהיתה מעוז של דאעש בעיראק.

שקופית הפרומו לסרטון תחת כותרת "אחר-כך הם יוכרעו" (שבכת שמוח', 2 ביוני 2019).
שקופית הפרומו לסרטון תחת כותרת “אחר-כך הם יוכרעו” (שבכת שמוח’, 2 ביוני 2019).

פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקים
  • להלן עיקר פעילות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון העיראקים במחוזות השונים:
    • מחוז נינוא: כוח של המודיעין העיראקי, שפעל כ-60 ק”מ ממערב למוצול, הרג ששה פעילי דאעש (אלסומריה, 1 ביוני 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: כוחות הביטחון העיראקים איתרו מאגרי דלק של דאעש, 32 ק”מ ממערב לבגדאד (al-hashed.net, 2 ביוני 2019).
    • מחוז דיאלא: כוח של המודיעין הצבאי העיראקי עצר פעיל דאעש, כ-12 ק”מ מצפון מערב לבעקובה. הפעיל היה חבר באחד מהתאים הרדומים של דאעש באזור זה והוא השתתף בביצוע פיגועים נגד כוחות הביטחון העיראקים (אלסומריה, 1 ביוני 2019).
    • מחוז אלאנבאר: כוחות של המודיעין הצבאי העיראקי עצרו “פעיל טרור” (במשתמע פעיל דאעש), 16 ק”מ ממזרח לאלרמאדי. הפעיל היה מבוקש על רקע השתתפותו בטבח שביצע דאעש בבסיס ספייקר בשנת 2014 (אלסומריה, 1 ביוני 2019)[2].
חצי-האי סיני ומצרים
  • דאעש פוצץ מטען חבלה נגד כלי רכב של צבא מצרים בקרבת מחסום, מדרום מערב לאלשיח’ זויד (חשבון הטוויטר #مُوَفَّقْ@Mowaffak0, אקטיביסט פוליטי וצבאי ובלוגר, 29 במאי 2019).
  • דאעש פוצץ מטען חבלה נגד חיילי צבא מצרים בקרבת מחסום, מדרום לרפיח. מספר חיילים נפצעו (חשבון הטוויטר #مُوَفَّقْ@Mowaffak0, אקטיביסט פוליטי וצבאי ובלוגר, 3 ביוני 2019).
פעילות דאעש ברחבי העולם
מרכז אפריקה
  • מחוז מרכז אפריקה של דאעש הודיע על מספר תקיפות של בסיסי צבא קונגו במזרח המדינה (בסמוך לגבול קונגו עם אוגנדה). עיקרי הפעילות:
  • תקיפת שלושה בסיסים משותפים של צבא קונגו וכוחות האו”ם באזור העיר ביני (טלגרם, 30 במאי 2019).
  • תקיפת מחנה של צבא קונגו במזרח המדינה, באזור העיר ביני. החיילים ברחו ופעילי דאעש השתלטו על נשק ותחמושת שלל רבים (טלגרם, 31 במאי 2019).
  • תקיפת בסיס של צבא קונגו באזור ביני. מספר חיילים נפצעו אך הצליחו להימלט (טלגרם, 31 במאי 2019).

צילום שפרסם דאעש בו נראים פעילי הארגון בצפון-מזרח קונגו
 (אעמאק, על-פי טלגרם, 30 במאי 2019).
צילום שפרסם דאעש בו נראים פעילי הארגון בצפון-מזרח קונגו
(אעמאק, על-פי טלגרם, 30 במאי 2019).

אפגניסטאן (מחוז ח’וראסאן)

פיגוע התאבדות במכללה צבאית בקאבול

  • ב-30 במאי 2019 פוצץ עצמו מחבל מתאבד בקרב מתגייסים לצבא אפגניסטאן בעת שיצאו מהאוניברסיטה הצבאית על-שם מארשל פהים בעיר קאבול. בפיגוע נהרגו שישה צוערים ו-16 נפצעו. המחבל המתאבד ניסה להיכנס לתחומי האוניברסיטה אך הוא נעצר על-ידי מאבטחים בשער ואז פוצץ עצמו בכניסה (אתר החדשות האפגאני www.tolonews.com, 30 במאי 2019; ניו יורק טיימס, 31 במאי 2019; www.longwarjournal.org , 30 במאי 2019).
  • דאעש נטל אחריות על הפיגוע. על-פי הודעת נטילת האחריות מחבל מתאבד פוצץ אפוד נפץ אותו נשא על גופו בתוך ריכוז של צוערים של הצבא האפגאני. כתוצאה מכך, לטענת הארגון, נהרגו 50 צוערים ו-20 צוערים נפצעו (סוכנות אעמאק של דאעש ומחוז ח’ראסאן של דאעש, כפי שהופיע בטלגרם, 30 במאי 2019).

הפעלת מטען על אוטובוס של עובדי המכון לרפואה משפטית בקאבול

  • ב-3 ביוני 2019 על דיווח דאעש, שלוחמי הארגון פוצצו מטען-חבלה נגד אוטובוס של עובדי המכון לרפואה משפטית בקאבול. על-פי ההודעה, הסיבה לפיצוץ הינה הסיוע שמעניק המכון לכוחות הביטחון האפגאניים, שבא לידי ביטוי בבדיקת דגימות DNA שנלקחות מגופות פעילי טרור. בדיקה זאת מאפשרות לכוחות הביטחון לנקום בקרוביהם ולאתר אנשים הקשורים להם. על-פי ההודעה, כל נוסעי האוטובוס נהרגו או נפצעו (טלגרם, 3 ביוני 2019). מקורות מקומיים אישרו כי אכן האוטובוס נפגע וציינו כי מספר ההרוגים הינו חמישה (הערוץ האפגאני טלוע ניוז, 3 ביוני 2019).

פיצוץ מטען חבלה נגד אוטובוס שהוביל שיעים

  • מחוז ח’ראסאן של דאעש הודיע, כי במסגרת “פשיטות ההתשה”, פוצצו פעילי הארגון מטען חבלה נגד אוטובוס שהוביל שיעים בעיר קאבול. כתוצאה מכך נהרגו ונפצעו 25 שיעים. לאחר התקהלות של אנשי ביטחון ועיתונאים במקום, פוצצו פעילי הארגון שני מטעני-חבלה נוספים והרגו שבעה אנשי ביטחון ועיתונאי אחד. כמו-כן, נפצע עיתונאי נוסף (טלגרם, 2 ביוני 2019). בכלי התקשורת דווח, כי הפיצוץ אירע בסמוך לבית אחיו של הנשיא לשעבר, חמיד קרזאי, אשר היה בבית ביחד עם שר הביטחון ומפקד המשטרה קנדאר טדין חאן. אף אחד מהנוכחים בבית לא נפגע.
מחוז פקיסטאן
  • מחוז פקיסטאן של דאעש נטל אחריות במסגרת “פשיטות ההתשה” על הריגת איש מודיעין צבאי באמצעות ירי מקלעים. איש המודיעין נורה באזור העיר כוויתה, כ-70 ק”מ מהגבול עם אפגניסטאן (מחוז פקיסטאן של דאעש, כפי שהופיע בטלגרם, 2 ביוני 2019).
מחוז סומליה
  • מחוז סומליה של דאעש נטל אחריות על מספר פעולות: הריגת שוטר בעיר בוסאסו; ניסיון חיסול (שכשל) של אחראי אחד השכונות במוגדישו; הריגת שני חיילים סומלים באמצעות הפעלת מטען חבלה בעיר אפג’וי, כ-25 ק”מ ממערב למוגדישו (טלגרם, 29 במאי ו-2 ביוני 2019).
פעילות סיכול ומנע
ישראל

מעצר ערביה – ישראלית, שהצטרפה למטה לשחרור אלשאם

  • כוחות הביטחון הישראלים עצרו ב-7 במאי 2019 את רנוה רסמי מחמד שנאוי, תושבת הכפר ג’דידה אלמכר שבצפון, בת 22. העצורה פעלה בסוריה במשך כשנה בשורות ג’בהת אלנצרה (קרי, המטה לשחרור אלשאם). היא יצרה קשר עם אזרח סורי, שהציע לה להצטרף לשורות הארגון והיא הסכימה משום שלדבריה רצתה למות מות קדושים. רנוה שנאוי טסה לתורכיה בחודש מרץ 2018 חצתה את הגבול לסוריה באמצעות מסמכים מזויפים. היא שהתה עם פעילי הארגון עד שנעצרה ונכלאה בכלא אדלב. לאחר מעצרה היא עזבה את סוריה ועברה לתורכיה ומשם טסה חזרה לישראל. ב-31 במאי 2019 הוגש נגדה כתב אישום (חשבון הטוויטר כאן חדשות@kann_news, 2 ביוני 2019; Panet, אתר חדשות ערבי-ישראלי, 2 ביוני 2019).

[1] ראו פרסום מרכז המידע מה-14 באפריל 2019: "גל התקפות נקם מתואמות ומתוזמנות, שביצע דאעש ברחבי העולם: תמונת מצב והערכת המשמעויות".
[2]
ב- 12 ביוני 2014 הרגו פעילי דאעש לפחות 1,566 צוערים של חיל האוויר העיראקי בהתקפה על בסיס ספייקר שבקרבת תכרית. בזמן ההתקפה היו בבסיס בין 4,000 ל-11,000 צוערים. פעילי דאעש הפרידו את הצוערים השיעים מהצוערים הסונים וטבחו בהם (ויקיפדיה).