מבט לג’האד העולמי (30-23 באפריל 2020)

חיילי צבא תורכיה מתחילים בפינוי בכוח של ההפגנה (ערוץ היוטיוב אלדרר אלשאמיה, 26 באפריל 2020).

חיילי צבא תורכיה מתחילים בפינוי בכוח של ההפגנה (ערוץ היוטיוב אלדרר אלשאמיה, 26 באפריל 2020).

חיילי צבא תורכיה בסמוך לכלים הנדסיים לפני תחילת הפינוי בכוח של ההפגנה.

חיילי צבא תורכיה בסמוך לכלים הנדסיים לפני תחילת הפינוי בכוח של ההפגנה.

אנשי ביטחון עיראקיים במוך לחלקי גופתו של המחבל המתאבד, שטושטשו במקור, בסמוך לכניסה למבנה מנהלת המודיעין והלוחמה בטרור (חשבון הטוויטר azzaman@azzamannews, יומון ערבי בינלאומי הפועל מעיראק, 28 באפריל 2020).

אנשי ביטחון עיראקיים במוך לחלקי גופתו של המחבל המתאבד, שטושטשו במקור, בסמוך לכניסה למבנה מנהלת המודיעין והלוחמה בטרור (חשבון הטוויטר azzaman@azzamannews, יומון ערבי בינלאומי הפועל מעיראק, 28 באפריל 2020).

"בית הארחה" של דאעש שהושמד (al-hashed.net, 27 באפריל 2020). משמאל: כוחות הגיוס העממי במהלך מבצע משותף עם צבא עיראק (al-hashed.net, 27 באפריל 2020).

כוחות הגיוס העממי במהלך מבצע משותף עם צבא עיראק (al-hashed.net, 27 באפריל 2020). ניתן לראות על מכסה המנוע של כלי הרכב, את תמונת סגן מפקד הגיוס העממי, אבו מהדי אלמהנדס, שנהרג בסיכול ממוקד יחד

כוחות הגיוס העממי במהלך מבצע משותף עם צבא עיראק (al-hashed.net, 27 באפריל 2020). ניתן לראות על מכסה המנוע של כלי הרכב, את תמונת סגן מפקד הגיוס העממי, אבו מהדי אלמהנדס, שנהרג בסיכול ממוקד יחד

עיקרי האירועים
  • במרחב אדלב שבסוריה נשמרה בדרך כלל הפסקת האש, הגם שבשבוע שחלף חלה במרחב עלייה בעצימות התקריות. מקור ה”התחממות” הינו פינוי אלים, ראשון מסוגו , של מפגינים ופעילי המטה לשחרור אלשאם מכביש 4-M (כביש חלב-לאד’קיה) ע”י צבא תורכיה. זאת כדי לאפשר את ביצוע הסיורים המשותפים של צבאות רוסיה ותורכיה, שעליהם הוסכם בין שתי המדינות (5 במרץ 2020). עם זאת הצדדים היריבים במרחב אדלב עדיין נמצאים בעמדת המתנה, בין השאר, על רקע החשש מפני התפרצות נגיף קורונה.
  • בעיראק נמשכת פעילות דאעש בעצימות גבוהה, תוך ניצול התפשטות נגיף קורונה (2,003 חולים עד כה). בנוסף למתווי הפיגועים ה”שגרתיים” (מארבים, מטענים, צליפות וחיסולים אישיים) ביצע השבוע דאעש פיגוע התאבדות. מחבל מתאבד פוצץ עצמו בכניסה למבנה של מנהלת המודיעין והלוחמה בטרור של עיראק בכרכוכ. אמנם הפיגוע הסתיים בפציעת שני אנשי מודיעין עיראקיים בלבד, אולם יש בו כדי להעיד, כי ככל שדאעש יצבור כוח וביטחון, הוא ינסה לבצע גם פיגועי ראווה נועזים ו”איכותיים” יותר.
  • בפעילות הטרור והגרילה של שאר מחוזות דאעש באפריקה ובאסיה המשיכה לבלוט ניגריה. גם השבוע נמשכה פעילות אינטנסיבית של דאעש נגד צבא ניגריה, בעיקר במדינת בורנו, שבצפון מזרח המדינה. מתווי הפעילות היו בעיקר תקיפת מחנות צבא, הצבת מארבים והפעלת מטעני חבלה.
  • במחוז תימן של דאעש מתנהלת מלחמה תודעתית בין דאעש לאלקאעדה, במקביל ללחימה בשטח. בסרטון שפרסם לאחרונה דאעש הוא מאשים את אלקאעדה ב”כפירה”, משום שהוא תומך בטאלבאן שכרת ברית עם “הצלבנים” (קרי, ארה”ב) נגד המוסלמים. לפיכך קורא דאעש להלחם באלקאעדה.
מרחב אדלב

הפסקת האש עודנה נשמרת בדרך כלל במרחב אדלב. הגם שבשבוע שחלף חלה עלייה בעצימות התקריות יחסית לשבועות הקודמים. עם זאת נראה, כי הצדדים עדיין נמצאים בעמדת המתנה בעיקר בשל החשש מהתפרצות נגיף קורונה[1].

פיזור אלים של הפגנה על כביש 4-M
  • לאחרונה ניסה צבא תורכיה לאכוף בכוח את ביצוע הסיורים המשותפים של צבאות רוסיה ותורכיה על כביש 4-M, כפי שנקבע בהסכם הרוסי-תורכי (5 במרץ 2020). אכיפת ההסכם התבצעה במחיר פגיעה ראשונה מסוגה בארגוני המורדים, שבהם תומכת תורכיה, ישירות ובעקיפין. נמסר ששרי החוץ של איראן, רוסיה ותורכיה הסכימו לקיים סבב שיחות נוסף במתכונת ועידת אסטנה על אדמת איראן, לכשמשבר הקורונה יירגע (טאס, 22 באפריל 2020).
  • ב-13 באפריל 2020 ניסה כוח של צבא תורכיה לפזר מפגינים ולפרק אוהלים שהקימו על הכביש (ח’טוה, 26 באפריל 2020), אך כנראה ללא הצלחה. ב-23 באפריל 2020 הצליחו רוסיה וצבא תורכיה לקיים סיור משותף (טאס, 23 באפריל 2020). ב-26 באפריל 2020 אירעה תקרית ראשונה מסוגה, שבמהלכה פיזר כוח של צבא תורכיה, שכלל כלי רכב משוריינים וכלים הנדסיים, ריכוז של מפגינים על הכביש. התקרית אירעה בקרבת העיירה אלנירב, 8.5 ק”מ מדרום מזרח לאדלב (ח’טוה, 26 באפריל 2020).

כביש 4-M והעיירה אלנירב, שבקרבתה אירעה התקרית (מסומנת באיור של פיצוץ). בסגול מסומן "המסדרון הבטוח", שמשני צידי הכביש, בהתאם להסכם הרוסי-תורכי. באדום מסומן האזור שבשליטת צבא סוריה ובירוק האזור שבשליטת המטה לשחרור אלשאם ושאר ארגוני המורדים. הגבול הסורי-תורכי מסומן בקו צהוב (מרכז נורס למחקרים אסטרטגיים, 7 במרץ 2020).
כביש 4-M והעיירה אלנירב, שבקרבתה אירעה התקרית (מסומנת באיור של פיצוץ). בסגול מסומן “המסדרון הבטוח”, שמשני צידי הכביש, בהתאם להסכם הרוסי-תורכי. באדום מסומן האזור שבשליטת צבא סוריה ובירוק האזור שבשליטת המטה לשחרור אלשאם ושאר ארגוני המורדים. הגבול הסורי-תורכי מסומן בקו צהוב (מרכז נורס למחקרים אסטרטגיים, 7 במרץ 2020).

  • במהלך התקרית עשו חיילי הכוח התורכי שימוש בגז מדמיע ובזרנוקי מים ואף פתחו באש חיה נגד המפגינים. על פי גרסה אחרת, הפעילים הג’האדיסטים הם שירו לעבר כוח צבא תורכיה, שהשיב לעברם באש. כתוצאה מחילופי האש נהרגו ארבעה פעילי המטה לשחרור אלשאם, שהיו בין המפגינים (אלח’טוה, מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 26 באפריל 2020).
  • בעקבות התקרית תקפו פעילי המטה לשחרור אלשאם עמדות של צבא תורכיה באזור אלנירב. בתגובה ביצעו כלי טיס בלתי מאוישים של צבא תורכיה תקיפה נגד כלי רכב, שבו נסעו פעילי המטה לשחרור אלשאם, באלנירב. שני פעילים נהרגו ושלושה נוספים נפצעו (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 26 באפריל 2020).

כוח של צבא תורכיה משתמש בזרנוק מים לפיזור ההפגנה
 (ערוץ היוטיוב אלדרר אלשאמיה, 26 באפריל 2020).
כוח של צבא תורכיה משתמש בזרנוק מים לפיזור ההפגנה
(ערוץ היוטיוב אלדרר אלשאמיה, 26 באפריל 2020).

  • המטה לשחרור אלשאם פרסם הודעת גינוי על כך שצבא תורכיה פיזר בכוח את ההפגנה (המכונה “משמרת מחאה”), וגרם למותם של כמה מפגינים. זאת, על פי ההודעה לאחר 45 ימים במהלכם נמנע צבא תורכיה לפזר את המפגינים בכוח. ההודעה קוראת לתורכיה להעמיד לדין את האחראים לכך ולהימנע מפעולות מעין אלו. ההודעה קוראת גם להמשיך בהפגנות (המכונות “משמרות מחאה שלוות”) (אבאא’, 28 באפריל 2020).
הערכות ארגוני המורדים למלחמה בנגיף הקורונה
  • משרד הבריאות ב”ממשלת ההצלה”, גוף המנהל את העניינים האזרחיים במרחב שבשליטת ארגוני המורדים, קיים לאחרונה קורס ל-15 מתנדבות למלחמה בנגיף קורונה. קורסים דומים התקיימו גם למתנדבים (העוסקים) בתחום הרפואה. בסיום הקורסים יחלו המתנדבים לפעול במרכזי הבידוד הרפואי, שהוקמו במרחב אדלב ובמעברים [בין מרחב אדלב לבין האזור שבשליטת המשטר הסורי]. עד כה הוקמו במרחב אדלב שני מרכזי בידוד, אחד מהם באזור ג’סר אלשע’ור, כשלושים ק”מ מדרום מערב לאדלב (אבאא’, 26 באפריל 2020).
צפון מזרח סוריה
מרחב אלמיאדין-אלבוכמאל

בצפון מזרח סוריה נמשכה פעילות דאעש בעיקר במתווים של מארבים, הפעלת מטענים וחיסולים אישיים.

  • 28 באפריל 2020: אותרו גופותיהם של שני לוחמי חטיבת אלקדס הפלסטינית (המזוהה עם המשטר הסורי) במדבר אלמיאדין. השניים נחטפו על-ידי פעילי דאעש מספר ימים קודם לכן, כשישה ק”מ מדרום לאלמיאדין והוצאו להורג (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 28 באפריל 2020).
  • 27 באפריל 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר כלי רכב של כוחות SDF, כ-45 ק”מ מדרום לאלמיאדין. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 28 באפריל 2020).
  • 26 באפריל 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של כוחות SDF, כעשרה ק”מ מצפון מזרח לדיר אלזור. מספר לוחמים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 27 באפריל 2020).
  • 26 באפריל 2020: הופעל מטען נגד ראש עיריית אלסוסה, כשבעה ק”מ מצפון-מזרח לאלבוכמאל , הפועלת בחסות כוחות SDF. ראש העירייה נפצע (טלגרם, 26 באפריל 2020).
  • 25 באפריל 2020: פעילי דאעש הציבו מארב לחיילי צבא סוריה במדבר אלמיאדין. ארבעה חיילים נהרגו (טלגרם, 27 באפריל 2020).
  • 25 באפריל 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר איש מודיעין של כוחות SDF על ציר שדה הנפט אלעמר, כ-14 ק”מ מצפון לאלמיאדין. איש המודיעין נהרג (טלגרם, 25 באפריל 2020).
  • 23 באפריל 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר מפקד במודיעין של כוחות SDF, בעיירה אלשחיל, כעשרה ק”מ מצפון לאלמיאדין. המפקד נהרג (טלגרם, 23 באפריל 2020).
מזרח סוריה (מרחב אלסח’נה-תדמור)
פעילות בעצימות גבוהה של דאעש במדבריות שבמזרח סוריה
  • ב-9 באפריל 2020 דווח, כי פעילי דאעש תקפו עמדות של צבא סוריה והכוחות המסייעים לו במדבר שבמרחב אלסח’נה, ובכלל זה תחנת השאיבה 3-T (כארבעים ק”מ ממזרח לתדמור). תגבורות סוריות שהוזרמו לאזור השיבו לידיהם את השליטה על עמדות שנכבשו ע”י דאעש. מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי במהלך התקריות נהרגו לפחות 32 חיילי צבא סוריה והכוחות המסייעים לו ו-26 פעילי דאעש (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 29 באפריל 2020).
  • עד כה לא קיבל דאעש או כל ארגון אחר אחריות לביצוע ההתקפה. מקור צבאי סורי דיווח, כי יחידה של צבא סוריה סיכלה ב-9 באפריל 2020 ניסיון של פעילי דאעש להסתנן לאזור שמדרום מזרח לאלסח’נה. מספר פעילי דאעש נהרגו או נפצעו והשאר נמלטו מהמקום (אלוטן אונליין, אתר המזוהה עם המשטר הסורי, 9 באפריל 2020).

מרחב פעילות דאעש: תדמור, אלסח'נה ותחנת שאיבת הנפט T3 
 (Google Maps).
מרחב פעילות דאעש: תדמור, אלסח’נה ותחנת שאיבת הנפט T3
(Google Maps).

  • מרכז המעקב הסורי דיווח, כי דאעש מקיים פעילות אינטנסיבית מזה כשנה במדבריות שממזרח סוריה נגד צבא סוריה והמיליציות השיעיות המסייעות לו. פעילות זאת כוללת הפעלת מטענים, הצבת מארבים, הטמנת מוקשים והתקפות נגד הכוחות הסורים שבאזור כמעט על בסיס יום-יומי. פעילות זאת גרמה למאות הרוגים ופצועים בקרב הכוחות הסורים. נטען כי דאעש שולט למעשה על שטח שגודלו כ-3,280 ק”מ במדבר הסורי (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 29 באפריל 2020).
דרום סוריה
מרחב דרעא
  • 29 באפריל 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר איש המזוהה עם המשטר הסורי בעיירה אלכחיל, כ-14 ק”מ ממזרח לדרעא. האיש נהרג (טלגרם, 29 באפריל 2020).
הזירה העיראקית

עיראק ממשיכה להוות מוקד הפעילות המרכזי של דאעש. בהיקף הפעילות של דאעש בזירה העיראקית חלה עלייה, שבאה לידי ביטוי בהתרחבות אזורי הפעילות ובגיוון שיטות הפעולה. השבוע בלט במיוחד פיגוע התאבדות, שבוצע ע”י דאעש בכרכוכ. מתווי פעילות אחרים היו מארבים, הפעלת מטענים, ירי צלפים, ירי נשק קל, פצצות מרגמה וחיסולים אישיים. הגברת פעילות דאעש מתבצעת על רקע התפשטות נגיף קורונה. על-פי נתוני משרד הבריאות העיראקי, חלו עד כה בנגיף הקורונה 2,003 בני-אדם, 92 מהם מתו מהמחלה (עמוד הפייסבוק של משרד הבריאות העיראקי, 26 באפריל 2020).

מרכזיותו של מחוז עיראק בפעילות דאעש
  • ב-23 באפריל 2020 פרסם דאעש אינפוגרף, אשר סיכם את שבוע הפעילות במחוזות השונים בעולם, שבין 16 ל-22 באפריל (תחת הכותרת “קציר הלוחמים”). על פי האינפוגרף בוצעו בתקופה זאת 86 התקפות, 50 מהן (קרוב ל-60%) בוצעו בעיראק. מספר הנפגעים בעיראק (122) היה הגדול ביותר בכל המחוזות. בקרב המחוזות האחרים מובילים אזור הסאהל (שמדרום לסהרה), מערב אפריקה ומזרח אסיה.
פיגוע התאבדות בכרכוכ
  • ב-22 באפריל 2020 פוצץ עצמו מחבל מתאבד בכניסה למבנה מנהלת המודיעין והלוחמה בטרור של כרכוכ בדרום מזרח העיר. שני אנשי ביטחון נפצעו (אלסומריה, 28 באפריל 2020). דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. בהודעה שפרסם נמסר, כי את הפיגוע ביצע מחבל מתאבד, שפוצץ עצמו באמצעות אפוד נפץ, בקרב ריכוז כוחות של המודיעין העיראקי בשכונת אלקאדסיה שבכרכוכ. לטענת דאעש, בפיגוע נהרגו ונפצעו אנשי מודיעין עיראקיים (טלגרם, 28 באפריל 2020).

אנשי ביטחון עיראקיים במוך לחלקי גופתו של המחבל המתאבד, שטושטשו במקור, בסמוך לכניסה למבנה מנהלת המודיעין והלוחמה בטרור (חשבון הטוויטר azzaman@azzamannews, יומון ערבי בינלאומי הפועל מעיראק, 28 באפריל 2020).
אנשי ביטחון עיראקיים בסמוך לחלקי גופתו של המחבל המתאבד, שטושטשו במקור, בסמוך לכניסה למבנה מנהלת המודיעין והלוחמה בטרור (חשבון הטוויטר azzaman@azzamannews, יומון ערבי בינלאומי הפועל מעיראק, 28 באפריל 2020).

פיגועים נוספים שבוצעו ע”י דאעש

מחוז דיאלא

  • 27 באפריל 2020: בוצע ירי צלפים לעבר מתחם של משטרת עיראק, כ-15 ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. שני שוטרים נפצעו באורח קשה (טלגרם, 28 באפריל 2020).
  • 25 באפריל 2020: בוצע ירי צלפים לעבר מתחם של משטרת עיראק, כעשרים ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. שני אנשי משטרה נפצעו (טלגרם, 26 באפריל 2020).
  • 24 באפריל 2020: בוצע ירי צלפים לעבר איש כוחות SWAT (היחידה העיראקית ללוחמה בטרור), כעשרים ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. איש הלוחמה בטרור נפצע (טלגרם, 24 באפריל 2020).
  • 23 באפריל 2020: בוצע ירי צלפים לעבר מתחם של הגיוס השבטי, כארבעים ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. כמה לוחמי הגיוס השבטי נהרגו ולוחם נוסף נפצע (טלגרם, 24 באפריל 2020).
  • 22 באפריל 2020: בוצע ירי צלפים לעבר מתחם של קומנדו משרד הפנים העיראקי, כשישים ק”מ מצפון לבעקובה. לוחם אחד נפצע (טלגרם, 23 באפריל 2020).
  • 22 באפריל 2020: בוצע ירי נשק קל לעבר חיילי צבא עיראק, כמאה ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. חייל אחד נהרג ושבעה נוספים ובהם קצין נפצעו (טלגרם, 22 באפריל 2020).
  • 21 באפריל 2020: בוצע ירי נשק קל לעבר מחנה של צבא עיראק, כשישים ק”מ מצפון לבעקובה. חייל אחד נפצע (טלגרם, 22 באפריל 2020).

מחוז אלאנבאר

  • 26 באפריל 2020: פעילי דאעש פרצו לביתו של איש ממשל עיראק באלרטבה. איש הממשל נורה למוות ואחד ממלוויו נפצע (טלגרם, 27 באפריל 2020).
  • 26 באפריל 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק, כשלושים ק”מ מצפון מערב לבגדאד. נוסעי כלי הרכב, ובהם מפקד חטיבה, נהרגו או נפצעו (טלגרם, 27 באפריל 2020).
  • 21 באפריל 2020: פעילי דאעש לקחו בשבי אדם שהוגדר כסוכן של המודיעין העיראקי, כתשעים ק”מ ממערב לבגדאד. השבוי נחקר והוצא להורג (טלגרם, 22 באפריל 2020).
  • 21 באפריל 2020: פעילי דאעש הציבו מארב לשיירת כלי רכב של צבא עיראק, כ-160 ק”מ ממערב לאלרמאדי. תשעה חיילים נהרגו ושניים נפצעו (טלגרם, 22 באפריל 2020).

מחוז צלאח אלדין

  • 21 באפריל 2020: פעילי דאעש ביצעו ירי מקלעים לעבר מתחם של המשטרה העיראקית, כשישים ק”מ מצפון לבגדאד. שני חיילים נהרגו וכמה נוספים נפצעו (טלגרם, 22 באפריל 2020).

מחוז כרכוכ

  • 25 באפריל 2020: פעילי דאעש תקפו בירי מקלעים מתחם של הגיוס העממי, כעשרים ק”מ ממערב לכרכוכ. לוחם הגיוס העממי נהרג (טלגרם, 26 באפריל 2020).
  • 23 באפריל 2020: הופעל מטען ובוצע ירי מקלעים נגד שני כלי רכב של צבא עיראק, כתשעים ק”מ ממזרח לתכרית. חייל אחד נהרג (טלגרם, 25 באפריל 2020).
  • 21 באפריל 2020: בוצע ירי מקלעים לעבר מתחם של המשטרה העיראקית, כארבעים ק”מ מדרום מערב לכרכוכ. שני שוטרים נהרגו (טלגרם, 22 באפריל 2020).

מחוז נינוא

  • 22 באפריל 2020: הופעלו מספר מטעני חבלה נגד שיירת כלי רכב של הגיוס השבטי, כתשעים ק”מ מדרום מערב למוצול. שלושה לוחמים נהרגו וארבעה נוספים נפצעו (טלגרם, 23 באפריל 2020).
  • 21 באפריל 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של הגיוס השבטי, כשבעים ק”מ מדרום למוצול. שני לוחמים נהרגו (טלגרם, 23 באפריל 2020).

מחוז באבל

  • 22 באפריל 2020: פעילי דאעש הציבו מארב ללוחמי הגיוס העממי, כארבעים ק”מ מדרום לבגדאד. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 22 באפריל 2020).

מחוז ארביל

  • 24 באפריל 2020: הופעל מטען נגד משאית של צבא עיראק מדרום למח’מור, כשישים ק”מ מדרום-מערב לארביל. משאית נפגעה (טלגרם, 25 באפריל 2020).

הנחת מטען נגד משאית של צבא עיראק מדרום למח'מור 
(טלגרם, 25 באפריל 2020).
הנחת מטען נגד משאית של צבא עיראק מדרום למח’מור
(טלגרם, 25 באפריל 2020).

 משאית של צבא עיראק לפני שהופעל נגדה המטען.     הפעלת המטען
 (טלגרם, 25 באפריל 2020).
מימין: משאית של צבא עיראק לפני שהופעל נגדה המטען. משמאל: הפעלת המטען
(טלגרם, 25 באפריל 2020).
  • 21 באפריל 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של הגיוס השבטי, כשבעים ק”מ מדרום למוצול. שלושה לוחמים נהרגו ושלושה נפצעו (טלגרם, 23 באפריל 2020).
פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקיים

סיכום צבא עיראק של תוצאות פעילות הסיכול והמנע

  • ההסברה הצבאית של צבא עיראק הודיעה, כי מתחילת השנה ועד ה-15 באפריל 2020, הרגו כוחות הביטחון העיראקיים 135 “פעילי טרור” (קרי, פעילי דאעש), ב-1,060 פעולות סיכול ברחבי המדינה. במהלך פעולות אלה נמצאו 506 פצצות מרגמה, נהרסו 637 סדנאות ליצור מטעני נפץ, נתפסו 18 כלי רכב והושמדו 7 כלי רכב. כמו כן הושמדו 279 בסיסים ומנהרות, ששימשו את פעילי הטרור (אלסומריה, 21 באפריל 2020).
פעילות סיכול ומנע בשבוע שחלף

מחוז אלאנבאר

  • 26 באפריל 2020: כוחות הביטחון העיראקים, בסיוע השבטים המקומיים, סיכלו התקפה של פעילי דאעש מצפון לאלרטבה. אחד השיח’ים של השבטים באזור נפצע (אלסומריה, 26 באפריל 2020).

מחוז דיאלא

  • 27 באפריל 2020: כוח של הגיוס העממי בלם בשעות הערב התקפה של פעילי דאעש, כשמונים ק”מ מצפון מזרח לבעקובה (al-hashed.net, 27 באפריל 2020).
  • 25 באפריל 2020: כוחות הביטחון העיראקיים הרגו שבעה פעילי דאעש ופצעו פעיל נוסף באזור ימת חמרין, כשישים ק”מ צפונית-מזרחית לבעקובה (אלסומריה, 25 באפריל 2020).

מחוז צלאח אלדין

  • 27 באפריל 2020: כוחות הביטחון העיראקיים איתרו והשמידו “בתי הארחה” של דאעש, כשישים ק”מ מצפון לבעקובה (al-hashed.net, 27 באפריל 2020).
  • 21 באפריל 2020: כוחות הביטחון העיראקיים סיכלו התקפה של פעילי דאעש על שדה הנפט עלאס, כארבעים ק”מ צפונית-מזרחית לתכרית (אלסומריה, 21 באפריל 2020).
  • 21 באפריל 2020: כוחות הביטחון העיראקיים הרגו 14 פעילי דאעש והשמידו את בתי ההארחה שלהם, כעשרים ק”מ דרומית-מזרחית לתכרית (אלסומריה, 21 באפריל 2020).
חצי-האי סיני
  • 28 באפריל 2020: בוצע ירי צלפים לעבר חייל של צבא מצרים ממערב לרפיח. החייל נהרג (טלגרם, 29 באפריל 2020).
  • 27 באפריל 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא מצרים ממערב לרפיח. נוסעי כלי הרכב נהרגו (טלגרם, 27 באפריל 2020).
  • 24 באפריל 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב לפינוי מוקשים של צבא מצרים באזור רפיח. כלי הרכב היה חלק משיירה, שנעה על כהביש בקרבת חוף הים. כלי הרכב נפגע (טלגרם, 25 באפריל 2020).
 כלי רכב לפינוי מוקשים של צבא מצרים ברפיח לפני שהופעל נגדו המטען.     הפעלת המטען (טלגרם, 25 באפריל 2020).
מימין: כלי רכב לפינוי מוקשים של צבא מצרים ברפיח לפני שהופעל נגדו המטען. משמאל: הפעלת המטען (טלגרם, 25 באפריל 2020).
  • 21 באפריל 2020: הופעל מטען נגד סיור של צבא מצרים, ממזרח לביר אלעבד (כחמישים ק”מ ממערב לאלעריש). מספר חיילים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 22 באפריל 2020).
פעילות שאר מחוזות דאעש
אפריקה

ניגריה

  • גם השבוע נמשכה פעילות אינטנסיבית של מחוז מערב אפריקה של דאעש בעיקר במדינת בורנו:
    • 27 באפריל 2020: פעילי דאעש תקפו מחנה של צבא ניגריה, בקרבת גבול ניגריה-צ’אד (אזור אגם צ’אד). מספר חיילים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 27 באפריל 2020).
    • 26 באפריל 2020: פעילי דאעש תקפו מחנה של צבא ניגריה, כ-15 ק”מ ממערב למידוגורי, בירת מדינת בורנו. מספר חיילים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 27 באפריל 2020).
    • 24 באפריל 2020: פעילי דאעש הציבו מארב לחיילי צבא ניגריה בקרבת העיר באגא (Baga) שבמדינת בורנו (כעשרים ק”מ מדרום-מערב לגבול ניגריה – צ’אד). מספר חיילים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 26 באפריל 2020). דאעש פרסם תמונות מזירת הפיגוע, שבהם נראות גופות של אנשי משטרת ניגריה, שנהרגו בהתקפה. בנוסף לכך, פורסמה תמונתו של קצין משטרת ניגריה בדרגת פקח (Confirmed Inspector), אשר נשבה בידי פעילי דאעש בהתקפה (טלגרם, 24 באפריל 2020).

קצין משטרת ניגריה שנשבה בידי דאעש 
(טלגרם, 24 באפריל 2020).
קצין משטרת ניגריה שנשבה בידי דאעש
(טלגרם, 24 באפריל 2020).

  • 23 באפריל 2020: פעילי דאעש תקפו מחסום של משטרת ניגריה, כ-15 ק”מ ממערב למידוגורי, בירת מדינת בורנו. ששה שוטרים נהרגו ושניים נוספים נפצעו (טלגרם, 23 באפריל 2020).
  • 21 באפריל 2020: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא ניגריה, כחמישים ק”מ מדרום לדמטורו (Damaturu), בירת מדינה יובה. נוסעי כלי הרכב נהרגו (טלגרם, 22 באפריל 2020).
צ’אד

מאמר בשבועון דאעש אודות הקרבות עם צבא צ’אד ו”הקואליציה האפריקאית”

  • שבועון דאעש, אלנבא’, שיצא לאור ב-16 באפריל 2020, התפרסם מאמר מערכת, שכותרתו “שעות מורטות עצבים לעריצי [מדינות] מערב אפריקה”, המאמר עסק, בין השאר, בלחימה של דאעש נגד “הקואליציה האפריקאית” באזור ימת צ’אד (מפגש הגבולות צ’אד-קמרון—ניגריה-ניז’ר). ברקע הודעת שליט צ’אד, אדריס דבי, שהוא יימנע משליחת חייליו לפעילות מחוץ למדינתו. להלן עיקרי המאמר:
    • גרסת דאעש לגבי הקרבות עם חיילי צ’אד והשלכותיהם על “הקואליציה האפריקאית”: במאמר נטען, כי בקרבות באזור ימת צ’אד נהרגו רבים מחיילי צבא צ’אד ואנשי מיליציות, שבהן הסתייע. לפיכך דברי נשיא צ’אד ביטאו למעשה את אוזלת ידו של צבא צ’אד במאבק מול לוחמי דאעש, חרף דברי התרברבותו הקודמים לגבי “ניצחונות גדולים” על דאעש.
    • הכישלון של צבא צ’אד, בפרט, ושל חיילי “הקואליציה האפריקאית”, בכלל נובעים מתיאום לקוי בין חיילי מדינות הקואליציה ומיכולותיהן הצבאיות הדלות במלחמה נגד דאעש (הערה: במונח “הקואליציה האפריקאית” מתייחס דאעש לצ’אד, מאלי, ניז’ר, בורקינה פאסו ומאוריטניה, שהשתתפו בינואר 2020 בפסגה (5G) עם נשיא צרפת).
    • הבעת תקווה לשיבוש שיתוף הפעולה בין “הקואליציה האפריקאית” לבין “הקואליציה הבין לאומית” הנלחמים נגד דאעש. במאמר נטען כי לפני כמה שנים “הקואליציה הצלבנית” הבין לאומית בהנהגת ארה”ב הנלחמת בלוחמי דאעש, שכנעה כמה מ”העריצים האפריקאים” ליטול חלק במאבק זה, בתמורה לסיוע כספי ומודיעיני וסיוע באמצעי לחימה.
    • “העריצים” הללו סברו, שבכוחם להכניע את לוחמי דאעש “בקרב אחד או שניים”. אולם עד מהרה הם מצאו עצמם “שקועים במלחמה אין סופית” עם לוחמי דאעש במדינותיהם. כתוצאה מכך הם החלו להתלונן על אי-שיתוף פעולה מצד עמיתיהם, משום שהם נקלעו למצב המאיים על יציבות שלטונם ולסכנה של התרוששות משאביהם. על רקע זה טוען דאעש, כי “הקואליציה הבין לאומית” אינה יודעת לאיזו מדינה להעביר את הסיוע הנדרש.
    • המאמר מסיים בתקווה, שהמצב שנוצר עתה (כשברקע משבר הקורונה), ייאלץ את חברות “הקואליציה הבין לאומית” להתמקד ב”החייאת כלכלתן ובהבטחת יציבותן הפנימית”. זאת במקום לבזבז את משאביהן על צבאות “העריצים והמיליציות שלהם” באפריקה.

להערכתנו דאעש מצפה עתה ש”הקואליציה הבין לאומית” תפסיק או תצמצם תמיכתה ב”קואליציה האפריקאית” כתוצאה ממשבר הקורונה ומחילוקי הדעות הפנימיים שבקרב המדינות האפריקאיות. הדבר עשוי ליצור ואקום ביטחוני שאליו מצפה דאעש להכנס.

סומליה
  • 27 באפריל 2020: בוצע ירי אקדח לעבר איש משטרת סומליה בעיר בוסאסו, שלחופי מפרץ עדן (צפון-מזרח סומליה). איש המשטרה נהרג (טלגרם, 28 באפריל 2020).
  • 25 באפריל 2020: בוצע ירי של פעיל דאעש לעבר איש משטרת סומליה בעיר בוסאסו. איש המשטרה נהרג (טלגרם, 26 באפריל 2020).
פעילות סיכול ומנע
מעצר בספרד של פעיל דאעש בכיר, שהיה בעברו זמר ראפ בריטי
  • ב-21 באפריל 2020 עצרה משטרת ספרד את עבד אלמאג’ד עבד אלבארי, זמר ראפ בריטי ממוצא מצרי, שהפך לפעיל דאעש קיצוני ולמבוקש. מקורות בריטיים אישרו את זהותו. הוא נעצר יחד עם שני גברים נוספים בדירה בעיר החוף אלמריה (Almería), כ-400 ק”מ מדרום-מזרח לבירה מדריד (הגארדיאן, 21 באפריל 2020).
  •  עבד אלבארי הוא בנו של עאדל עבד אלבארי, שהורשע בביצוע פיגועים נגד שגרירויות ארה”ב בקניה ובטנזניה בשנת 1998, אשר הביאו למותם של 213 בני אדם. בחודש יולי 2013 עזב עבד אלבארי הבן את משפחתו והצטרף לשורות דאעש בעיר אלרקה, שהייתה אז “בירת” דאעש בסוריה. במהלך שהותו בסוריה הוא העלה פוסטים אנטי-מערביים ברשתות החברתיות והצטלם עם ראש כרות של בן אדם (הגארדיאן, 21 באפריל 2020).

עבד אלמאג'ד עבד אלבארי בעת היותו זמר ראפ
 (אלבואבה, 21 באפריל 2020).
עבד אלמאג’ד עבד אלבארי בעת היותו זמר ראפ
(אלבואבה, 21 באפריל 2020).

המלחמה על התודעה
מלחמה תודעתית בין דאעש לאלקאעדה במחוז תימן
  • במקביל ללחימה בשטח מתנהלת מלחמה תודעתית בתימן בין דאעש לבין אלקאעדה. ב-30 באפריל 2020 פרסם מחוז תימן של דאעש סרטון, שבו נטען, כי עקרונות אלקאעדה עומדים בסתירה לאסלאם. ארגון אלקאעדה מואשם ב”כפירה” ולפיכך קורא דאעש להלחם בו. הסרטון מגנה את ההסכם בין ארה”ב לארגון הטאלבאן באפגניסטאן. ארגון אלקאעדה מואשם בכך שהוא נותר בן ברית לטאלבאן “הכופר”, אשר כרת ברית עם “הצלבנים” (קרי, ארה”ב) נגד המוסלמים (טלגרם, 30 באפריל 2020).
פעיל דאעש בתימן טוען, כי עקרונות אלקאעדה סותרים את האסלאם וקורא להילחם באלקאעדה.     ארגון אלקאעדה מואשם, שהוא נותר בן ברית לארגון הטאלבאן "הכופר", אשר כרת ברית עם "הצלבנים" (קרי, עם ארה"ב), נגד המוסלמים (טלגרם, 30 באפריל 2020).
מימין: פעיל דאעש בתימן טוען, כי עקרונות אלקאעדה סותרים את האסלאם וקורא להילחם באלקאעדה. משמאל: ארגון אלקאעדה מואשם, שהוא נותר בן ברית לארגון הטאלבאן “הכופר”, אשר כרת ברית עם “הצלבנים” (קרי, עם ארה”ב), נגד המוסלמים (טלגרם, 30 באפריל 2020).

[1] על פי דיווח של משרד הבריאות הסורי נדבקו עד ל-28 באפריל 2020, 40 אזרחים בנגיף קורונה. מהם מתו שלושה. הדיווח של משרד הבריאות מתייחס למחוזות דמשק, המרחב הכפרי של דמשק ודרעא. אין בדיווח משרד הבריאות התייחסות למחוזות האחרים, ובכלל זה למחוז אדלב. נראה כי הדבר נובע מהיעדר מידע אודות המחוזות האחרים, ובפרט מחוז אדלב הנשלט ע"י ארגוני המורדים (אתר משרד הבריאות הסורי, 28 באפריל 2020).