מבט לג’האד העולמי (30-24 באוקטובר 2019)

נשיא ארה

נשיא ארה"ב מודיע על הריגתו של מנהיג דאעש, אבו בכר אלבע'דאדי (חשבון הטוויטר של הנשיא טראמפ, 27 באוקטובר 2019).

הריסות המבנים במתחם בו התגורר אבו בכר אלבע'דאדי בקרבת הכפר בארישא, כ-25 ק

הריסות המבנים במתחם בו התגורר אבו בכר אלבע'דאדי בקרבת הכפר בארישא, כ-25 ק"מ צפונית לאדלב (ערוץ היוטיוב Syria TV, המזוהה עם ארגוני המורדים ופועל מתורכיה, 27 באוקטובר 2019).

פעילי דאעש שנעצרו מובלים לחקירה (glgamesh.com , 24 באוקטובר 2019).

פעילי דאעש שנעצרו מובלים לחקירה (glgamesh.com , 24 באוקטובר 2019).

עיקרי האירועים
  • במוקד אירועי השבוע עמדה הריגתו של מנהיג דאעש אבו בכר אלבע’דאדי ע”י כוח עילית של צבא ארה”ב בצפון מערב סוריה, בקרבת גבול סוריה-תורכיה. הריגת אבו בכר אלבע’דאדי מהווה, ללא ספק, מכה קשה לדאעש שכן מדובר במנהיג כריזמטי וסמכותי, אשר היווה דמות דומיננטית בהנהגת הארגון. במהלך שנות קיומו של דאעש היה אלבע’דאדי הפוסק האחרון בנושאים צבאים, דתיים וממשלים ותלותה של הנהגת דאעש בו הייתה מוחלטת. להערכתנו, בעקבות הריגת אלבע’דאדי צפוי דאעש להיחלש, אך לא להתמוטט, משום שבידיו נותרו נכסים אסטרטגיים חשובים, ובמרכזם אידאולוגיה סלפית-ג’האדיסטית בעלת כוח משיכה ותשתיות פעילים ותומכים בסוריה, עיראק ובמקומות נוספים ברחבי העולם.
  • כמה שעות לאחר הריגתו של אלבע’דאדי נהרג אבו חסן אלמהאג’ר דובר דאעש ועוזרו הקרוב של אלבע’דאדי. אלמהאג’ר נהרג בתקיפה אווירית, שלפי מפקד כוחות SDF התבצעה בתיאום בינם לבין צבא ארה”ב. “פקיד בכיר” במחלקת המדינה של ארה”ב י אישר את הידיעה. הריגתו של אלמהאג’ר מהווה מכה נוספת לדאעש במישור המוראלי. בנוסף לכך, במישור המעשי, היא עשויה לפגוע במערך ההסברה של דאעש, שאיבד בשנים האחרונות אנשי הסברה מיומנים.
  • עד כה נמנע דאעש מלפרסם תגובה רשמית על הריגתו של אלבע’דאדי. ברשתות החברתיות (פייסבוק, טלגרם) ובאתרים נוספים התפרסמו תגובות ספונטניות של תומכי דאעש. התגובות מהללות את אלבע’דאדי ופועלו, מביעות ביטחון שהמדינה האסלאמית תמשיך להעניש את ה”כופרים” ומבטיחות נקמה. בערוץ תומכי דאעש בטלגרם נאמר כי “… הנביא [מחמד] מת, אסאמה בן לאדן מת, אבו מצעב אלזרקאוי מת… אך הג’האד לא נפסק כשאדם מסוים נפטר, גם אם המדובר בח’ליף עצמו” (טלגרם, 27 באוקטובר 2019).
  • גם לאחר הריגת אלבע’דאדי נמשכה בשטח פעילות שגרתית של דאעש בסוריה ובעיראק ובמחוזות השונים באפריקה ובאסיה. עיקריה של הפעילות בשבוע שחלף:
    • במזרח סוריה ובצפונה הפעילות האינטנסיבית של דאעש כוונה בעיקר נגד כוחות SDF. רוב הפעולות התבצעו במתווים של הפעלת מטעני חבלה, פיגועי ירי ופגיעה באנשי מודיעין וביטחון של SDF. בלט השבוע פיצוץ מכונית תופת (לפי גירסא אחרת פוצצה מכונית באמצעות מטען, שהוצמד אליה) במרכז העיר אלקאמשלי, אשר בעורף אזור השליטה הכורדי.
    • בצפון עיראק ובמערבה נמשכה הפעילות האינטנסיבית של דאעש, בעיקר נגד כוחות הביטחון העיראקים, כשברקע התחדשות גל המחאות נגד המשטר העיראקי בבגדאד ובמחוזות הדרומיים. פיגועי דאעש בוצעו בעיקר במתווים של הפעלת מטעני חבלה נגד כלי רכב הנעים על הכבישים וירי צלפים.
    • במחוזות השונים, שמחוץ לסוריה ולעיראק, נמשכה הפעילות השגרתית: בצפון חצי האי-סיני נמשכו התקפות אינטנסיביות של דאעש נגד הכוחות המצרים, שהתבטאו בהפעלת מטעני חבלה, תקיפת מחסום מצרי וירי צלפים. כמו כן ביצע דאעש תקיפות בניגריה, מוזמביק, הפיליפינים, אפגניסטאן, פקיסטאן ועוד.
הריגת אבו בכר אלבע’דאדי (עדכני ל-30 באוקטובר 2019) [1]

ב-27 באוקטובר 2019 הודיע נשיא ארה”ב, כי יחידת עילית של צבא ארה”ב הרגה בפשיטה לילית את מנהיג דאעש, אבו בכר אלבע’דאדי. יחד עמו נהרגו כמה פעילים נוספים, ככל הנראה בכירים בדאעש, ששמותיהם יפורסמו בימים הקרובים. כמו כן נהרגו כמה מבני משפחתו. שני בני אדם (שזהותם עדיין לא נחשפה) נתפסו. בתקשורת האמריקאית דווח, כי הפשיטה כללה ירי מהאוויר והנחתה של כוחות מיוחדים. נמסר, כי אלבע’דאדי פוצץ עצמו במנהרה באמצעות חגורת נפץ, שנשא על גופו, לאחר שהבחין שהכוחות האמריקאים סוגרים עליו. שרידי גופתו של אלבע’דאדי הושלכו לים (כשם שבזמנו הושלכו לים שרידי גופתו של אסמה בן לאדן).

  • נשיא ארה”ב דונלד טראמפ מסר בהודעה מיוחדת לתקשורת, כי לוחמי הכוח האמריקאי הגיעו למקום בשמונה מסוקים, שטסו במרחב האווירי של עיראק ובמרחב האווירי של סוריה שבשליטת רוסיה. תורכיה, לדבריו, הייתה מודעת למבצע. הלוחמים הגיעו למבנה, שבו הסתתר אלבע’דאדי. אלבע’דאדי נמלט למנהרה יחד עם שלושה מילדיו הקטנים שם פוצץ עצמו באמצעות חגורת נפץ. לדברי טראמפ בדיקות גנטיות הוכיחו כי המדובר בוודאות באלבע’דאדי.
הריגת דובר דאעש אבו חסן אלמהאג’ר

ב-27 באוקטובר 2019 דיווח מט’לום עבדי, המפקד הכללי של כוחות SDF, על הריגתו של אבו חסן אלמהאג’ר, דובר דאעש ועוזרו הקרוב של אלבע’דאדי. נמסר הוא נהרג מתקיפת כלי טיס, שפגעו בשתי משאיות אשר נשאו מיכלי מתכת, שבהם הסתתרו פעילי דאעש, בקרבת העיר ג’ראבלס (סמוך לגבול סוריה-תורכיה). התקיפה, שבוצעה שעות ספורות לאחר הריגתו של אלבע’דאדי , נעשתה תוך תיאום בין מודיעין כוחות SDF לבין צבא ארה”ב (רויטרס, 27 באוקטובר 2019, BBC, 28 באוקטובר 2019). “פקיד בכיר” במחלקת המדינה של ארה”ב אישר את הידיעה (רויטרס, 28 באוגוסט 2019). הריגת אלמהאג’ר מהווה מכה נוספת לדאעש במישור המוראלי. בנוסף לכך, במישור המעשי, עשויה הריגתו לפגוע במערך ההסברה של דאעש, שאיבד בשנים האחרונות אנשי הסברה מיומנים.

  •  אבו חסן אלמהאג’ר מונה לתפקיד דוברו הרשמי של דאעש בסוף שנת 2016 במקום אבו אחמד אלעדנאני, , שנהרג ב-30 באוגוסט 2016 (כנראה בתקיפת מטוסים סורים בצפון מזרח סוריה). אלמהאג’ר מילא קודם לכן שורה של תפקידים במערך ההסברה של ארגון אלקאעדה בעיראק וכן במוסד ההסברה אלפרקאן (מוסד, שהשתייך לשלוחת אלקאעדה בעיראק, לפני הקמת דאעש). בשנות כהונתו כדובר דאעש שמר אלמהאג’ר על פרופיל תקשורתי נמוך, בניגוד לאלעדנאני קודמו, מן הסתם בשל חשש לחייו.
ארה”ב תמשיך להחזיק כוח צבאי שיסייע להגן על שדות הנפט שבידי SDF

מרק אספר מזכיר המדינה של ארה”ב הודיע כי כוח צבאי אמריקאי ימשיך לשהות באזור האסטרטגי, אשר בו מצויים שדות הנפט, כדי למנוע מדאעש נגישות למשאב חיוני זה (קרי, שדות הנפט שבמזרח סוריה המוחזקים ע”י SDF). לדבריו, ארה”ב תגיב בתקיפות נגד כל מי שיאיים על ביטחון כוחותיה. הוא הוסיף, כי כוחותSDF מסתמכים על ההכנסות הנפט למימון התשלומים לחיילים, כולל אלו השומרים על בתי הכלא שבהם כלואים פעילי דאעש. לפיכך, ציין אספר “…our mission is to secure the oilfields…” (רויטרס, 30 באוקטובר 2019).

מרחב אדלב
הפסקת האש: עיקרי תמונת מצב

בעוד עיקר תשומת הלב של המשטר הסורי הועתקה לפלישת תורכיה לסוריה ולהריגת אלבע’דאדי, נשמרה בדרך כלל הפסקת האש החד-צדדית במרחב אדלב. יוצאות דופן היו מספר תקיפות קרקעיות מקומיות של צבא סוריה באזור כבאנה, שבצפון מערב מרחב אדלב (13 ק”מ מדרום מערב לג’סר אלשע’ור). כמו כן התבצעו באזור כבאנה תקיפות אוויריות של צבא סוריה ומטוסים רוסים. פרט לכך נמשכו חילופי אש ארטילריים “שגרתיים” בין צבא סוריה לבין ארגוני המורדים, שהתמקדו באזור כבאנה.

התקפות מקומיות של צבא סוריה באזור כבאנה
  • ב-26 באוקטובר 2019 בלמו פעילי המטה לשחרור אלשאם התקפה קרקעית מקומית של צבא סוריה באזור כבאנה. נמסר כי בהתקפה השתתפו כוחות מדיביזיה 4 של צבא סוריה, מליציות שיעיות וכוח מחזבאללה. המטה לשחרור אלשאם טען כי למעלה מתשעים לוחמי הכוח התוקף נהרגו או נפצעו. המטה לשחרור אלשאם, דיווח כי בימים שקדמו להתקפה ביצע צבא סוריה שלושה ניסיונות להתקדם בציר כבאנה אך כולם נכשלו (אבאא’, 27-26 באוקטובר 2019). ב-29 באוקטובר 2019 ניסה צבא סוריה להתקדם פעם נוספת לעבר עמדות ארגוני המורדים באזור כבאנה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 29 באוקטובר 2019).
  • התקיפות הקרקעיות לוו בתקיפות מהאוויר. ב-26 באוקטובר 2019 דווח כי ארבעה מסוקי חיל האוויר הסורי השליכו חביות נפץ באזור כבאנה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 26 באוקטובר 2019). ב-27 באוקטובר 2019 הודיע המטה לשחרור אלשאם כי כלי טיס סורים ורוסים ביצעו תקיפות באזור כבאנה והשליכו חביות נפץ (אבאא’, 27 באוקטובר 2019).

טנק של המטה לשחרור אלשאם תוקף עמדות של צבא סוריה באזור כבאנה 
(אבאא', 27 באוקטובר 2019).
טנק של המטה לשחרור אלשאם תוקף עמדות של צבא סוריה באזור כבאנה
(אבאא’, 27 באוקטובר 2019).

  • כמו כן דווח בתקשורת הרוסית, כי מטוסי קרב רוסים ביצעו תקיפות אוויריות נגד מפקדות וריכוזי כוחות של המטה לשחרור אלשאם במרחב הכפרי שמדרום לאדלב. שלוש מפקדות הושמדו (ספוטניק, 27 באוקטובר 2019). מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי ב-29 באוקטובר 2019 תקפו מטוסים רוסיים יעדים במרחב הכפרי, שמדרום לאדלב.
גיוס פעילים ע”י המטה לשחרור אלשאם
  • המטה לשחרור אלשאם הודיע כי ב-27 באוקטובר 2019 החל לגייס פעילים לארבעה יחידות: צבא אבו בכר אלצדיק, צבא עמר בן אלח’טאב, צבא עת’מאן בן עפאן וצבא עלי בן אבי טאלב[2]. במודעה פורסמו מספרי טלפון באזורים שונים במרחבי אדלב, חלב וחמאה (אבאא’, 27 באוקטובר 2019). מספרי הטלפון שפורסמו כוללים קידומת חיוג בינלאומית של סוריה, שנועדו גם עבור אלו שמתקשרים מחו”ל. גיוס הפעילים נועד להערכתנו למלא פערי כוח אדם במטה לשחרור אלשאם בעקבות הלחימה המתמשכת במרחב אדלב תוך העברת מסר של “עסקים כרגיל”.

הודעה על הגיוס לארבע יחידות של  המטה לשחרור אלשאם
(אבאא’, 27 באוקטובר 2019).
הודעה על הגיוס לארבע יחידות של המטה לשחרור אלשאם
(אבאא’, 27 באוקטובר 2019).

סיכום האבדות מאז תחילת ההתקפה הקרקעית של צבא סוריה
  • מאז תחילת התקיפה הקרקעית של צבא סוריה בתחילת מאי 2019 נהרגו במרחב אדלב 4,317 בני-אדם. בין ההרוגים 1,741 פעילי ארגוני המורדים, מהם 1,144 פעילי ארגונים ג’האדיסטים [הנושאים בעיקר עול הלחימה]. כמו כן נהרגו 1,481 חיילי צבא סוריה והכוחות המסייעים לו ו-1,095 אזרחים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 29 באוקטובר 2019).
עמק הפרת
מרחב אלרקה
  • נמשכה הפעילות האינטנסיבית של דאעש במרחב אלרקה. להלן עיקרי האירועים על פי הודעות דאעש:
    • 24 באוקטובר 2019: בוצע ירי מקלעים לעבר כלי רכב של כוחות SDF על ציר אלכראמה- אלשדאדי (כמה עשרות ק”מ מדרום לאלחסכה). שלושה לוחמים נהרגו (טלגרם, 25 באוקטובר 2019).
    • 27 באוקטובר 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב, שהסיע לוחמי כוחות SDF, כשבעה ק”מ מצפון מערב לאלרקה. ארבעה לוחמים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 28 באוקטובר 2019).
    • 28 באוקטובר 2019: בוצע ירי מקלעים לעבר כלי רכב, שהסיע לוחמי כוחות SDF בעיירה אלחואיג’, ארבעה ק”מ מצפון מזרח לאלמיאדין. שני לוחמים נהרגו ולוחם נוסף נפצע (טלגרם, 28 באוקטובר 2019).
    • 28 באוקטובר 2019: בוצע ירי לעבר איש מודיעין של כוחות SDF בעיירה אלשחיל, תשעה ק”מ מצפון לאלמיאדין. איש מודיעין SDF נהרג (טלגרם, 28 באוקטובר 2019).
מרחב דיר אלזור- אלמיאדין- אלבוכמאל
  • נמשכה הפעילות האינטנסיבית של דאעש בעמק הפרת, במרחב שבין דיר אלזור ואלבוכמאל. פעילות זאת כללה הפעלת מטעני חבלה, פיגועי ירי ופגיעה באנשי מודיעין וביטחון של SDF. להלן עיקרי הפעילות על פי הודעות דאעש:
    • 23 באוקטובר 2019: הופעל מטען חבלה נגד משאית, שהסיעה חיילי צבא סוריה באזור אלמיאדין. החיילים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 24 באוקטובר 2019).
    • 23 באוקטובר 2019: “סוכן כפול” של מודיעין צבא סוריה ומודיעין כוחות SDF נעצר ע”י דאעש בעיירה אלשחיל, תשעה ק”מ מצפון לאלמיאדין. הוא נחקר והוצא להורג (טלגרם, 24 באוקטובר 2019).
    • 24 באוקטובר 2019: בוצע ירי מקלעים לעבר “סוכן” של צבא סוריה בעיירה דרנג’, 14 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. ה”סוכן” נפצע באורח קשה (טלגרם, 24 באוקטובר 2019).
    • 24 באוקטובר 2019: בוצע ירי מנשק קל לעבר לוחמי SDF בעיירה אלטיאנה, שמונה ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. מספר לוחמים נפצעו (טלגרם, 25 באוקטובר 2019).
    • 25 באוקטובר 2019: מטען חבלה הופעל נגד בית עסק השייך לאיש מודיעין של כוחות SDF בעיירה אלסוסה, שבעה ק”מ מצפון מזרח לאלבוכמאל. בית העסק הושמד (טלגרם, 25 באוקטובר 2019).
    • 25 באוקטובר 2019: פעילי דאעש לקחו בשבי לוחם כוחות SDF בעיירה דרנג’, 14 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. הלוחם נחקר והוצא להורג (טלגרם, 27 באוקטובר 2019).
    • 26 באוקטובר 2019: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של צבא סוריה באזור אלמיאדין. החיילים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 27 באוקטובר 2019).
    • 28 באוקטובר 2019: הופעל מטען חבלה נגד ביתו של איש מודיעין של כוחות SDF ומטען נוסף נגד בית המשמש כמפקדה של כוחות SDF, 27 ק”מ מצפון לאלמיאדין. שני המבנים נפגעו (טלגרם, 29 באוקטובר 2019).
מרחב תדמור – אלסח’נה
  • 26 באוקטובר 2019: מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב של צבא סוריה ממערב לאלסח’נה (כ-62 ק”מ מצפון מזרח לתדמור). חייל אחד נהרג ושניים נוספים נפצעו (טלגרם, 27 באוקטובר 2019).

פעיל דאעש בסמוך לכלי רכב של צבא סוריה, שהושמד ממערב לאלסח'נה
 (טלגרם, 27 באוקטובר 2019).
פעיל דאעש בסמוך לכלי רכב של צבא סוריה, שהושמד ממערב לאלסח’נה
(טלגרם, 27 באוקטובר 2019).

צפון-מזרח סוריה
פיגועים בעומק אזור השליטה הכורדי
  • 23 באוקטובר 2019: מכונית תופת חונה התפוצצה בסמוך למפקדה של כוחות SDF במרכז העיר אלקאמשלי, הסמוכה לגבול סוריה-תורכיה. מספר לוחמי SDF נהרגו או נפצעו (טלגרם, 24 באוקטובר 2019). על פי גירסא אחרת פוצץ כלי רכב מסחרי באמצעות מטען עלוקה בקרבת מרכז התקשורת של אלקאמשלי
    (Syria Star Times, אתר חדשות סורי, והטלוויזיה הסורית, 23 באוקטובר 2019). כזכור גם בשבוע שעבר פוצצה מכונית תופת בקרב ריכוז של לוחמי SDF, בקרבת מפקדת המודיעין במרכז אלקאמשלי.

כלי רכב מסחרי, שהושמד באלקאמשלי באמצעות מטען עלוקה, שהוצמד אליו 
(Syria Star Times, 23 באוקטובר 2019).
כלי רכב מסחרי, שהושמד באלקאמשלי באמצעות מטען עלוקה, שהוצמד אליו
(Syria Star Times, 23 באוקטובר 2019).

עיקרי האירועים בעיראק

בשבוע החולף ביצע דאעש פעילות טרור וגרילה אינטנסיבית, כשברקע התחדשות גל המחאות נגד המשטר העיראקי בבגדאד ובמחוזות הדרומיים של עיראק. הפיגועים בוצעו בעיקר במחוזות כרכוב, דיאלא, צלאח אלדין ונינוא בדרך כלל במתווה של הפעלת מטעני חבלה נגד כלי רכב הנעים על הכבישים וירי צלפים. להלן עיקרי הפעולות.

מחוז כרכוכ
  • 23 באוקטובר 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב, שהסיע לוחמים של הגיוס השבטי כ-45 ק”מ דרומית-מערבית לכרכוכ. נוסעי כלי הרכב נהרגו ונפצעו (טלגרם, 24 באוקטובר 2019).
  • 25 באוקטובר 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב שבו נסעו שוטרים, כ-45 ק”מ דרומית-מערבית לכרכוכ. נוסעי כלי הרכב נהרגו ונפצעו (טלגרם, 25 באוקטובר 2019).
  • 26 באוקטובר 2019: בוצע ירי מקלעים לעבר בסיס של הגיוס השבטי, כשבעים ק”מ מדרום מערב לכרכוכ. כמה לוחמים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 28 באוקטובר 2019).
  • 26 באוקטובר 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של הגיוס העממי כמה עשרות ק”מ מצפון/צפון מערב לכרכוכ. לוחם נהרג ושניים נוספים נפצעו (טלגרם, 28 באוקטובר 2019).
מחוז דיאלא
  • 24 באוקטובר 2019: בוצע ירי צלפים חעבר מחנה צבא עיראק, כשמונים ק”מ צפונית לבעקובה. חייל אחד נהרג ואחר נפצע (טלגרם, 25 באוקטובר 2019).
  • 24 באוקטובר 2019: בוצע ירי צלפים לעבר לוחמי הגיוס השבטי, כשבעים ק”מ צפונית-מזרחית לבעקובה. חייל אחד נהרג ושלושה נפצעו (טלגרם, 25 באוקטובר 2019).
  • 25 באוקטובר 2019: בוצע ירי צלפים לעבר עמדה של משטרת עיראק ממערב לבעקובה. שוטר נהרג (טלגרם, 26 באוקטובר 2019).
  • 26 באוקטובר 2019: בוצע ירי צלפים לעבר תחנת משטרה, בחלק המערבי של בעקובה. שני שוטרים נהרגו ושוטר נוסף נפצע (טלגרם, 26 באוקטובר 2019).
  • 26 באוקטובר 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של המשטרה הפדרלית העיראקית, כעשרים ק”מ מצפון מזרח לבעקובה. שלושה שוטרים נפצעו (טלגרם, 27 באוקטובר 2019).
  • 26 באוקטובר 2019: בוצע ירי צלפים לעבר שוטר של כוח ההתערבות המהירה (SWAT) בתחנת משטרה כעשרים ק”מ מצפון מזרח לבעקובה. השוטר נהרג (טלגרם, 27 באוקטובר 2019).
  • 27 באוקטובר 2019: בוצע ירי צלפים לעבר בסיס הגיוס העממי, שלושים ק”מ מדרום לח’אנקין. פעיל הגיוס העממי נהרג ופעיל נוסף נפצע (טלגרם, 27 באוקטובר 2019).
  • 27 באוקטובר 2019: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של הגיוס העממי שלושים ק”מ מדרום לח’אנקין. נוסעי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 27 באוקטובר 2019).
  • 27 באוקטובר 2019: הותקפה שיירת כלי רכב, שהסיעו פעילים של הגיוס העממי שלושים ק”מ מדרום לח’אנקין. בין פעילי דאעש לפעילי הגיוס העממי התנהלו חילופי אש. שני לוחמים ומפקד בגיוס העממי נהרגו והשאר נמלטו (טלגרם, 27 באוקטובר 2019).
  • 28 באוקטובר 2019: הופעל מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב, שהסיע איש מודיעין של היחידה העיראקית ללוחמה בטרור, כשלושים ק”מ מצפון מזרח לבעקובה. איש המודיעין נהרג (טלגרם, 29 באוקטובר 2019).
  • 29 באוקטובר 2019: הופעל מטען חבלה הופעל נגד כלי רכב, שהסיע פעילי הגיוס השבטי, כשמונים ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה. פעיל נהרג וששה פעילים נוספים נפצעו (טלגרם, 29 באוקטובר 2019).
מחוז צלאח אלדין
  • 25 באוקטובר 2019: הופעל מטען נגד כלי רכב בו נסעו מפקד בגיוס השבטי ואחד ממלוויו, כשישים ק”מ צפונית לביג’י. השניים נפצעו (טלגרם, 26 באוקטובר 2019).
נינוא
  • 24 באוקטובר 2019: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא עיראק בפאתיה המערביים של מוצול. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 26 באוקטובר 2019).
פעולות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקים
  • למרות התמקדות עיקר תשומת הלב של המשטר העיראקי בגל המחאות בבגדאד ובמחוזות הדרום, המשיכו כוחות הביטחון העיראקים השבוע בפעילות סיכול ומנע נגד דאעש בצפון המדינה ובמערבה. להלן עיקרי פעילות הסיכול והמנע:
    • 24 באוקטובר 2019: משרד הפנים העיראקי הודיע כי מנגנון הלוחמה בטרור עצר חמישה פעילי דאעש במוצול (glgamesh.com , 24 באוקטובר 2019).
    • 27 באוקטובר 2019: כוח של הגיוס העממי תקף שני פעילי דאעש, רכובים על-גבי אופנוע במהלך לחימה שהתנהלה כשלושים ק”מ מדרום לח’אנקין. שני פעילי דאעש נהרגו (סוכנות הידיעות העיראקית, 27 באוקטובר 2019).
    • 27 באוקטובר 2019: כוח מוטס פעל נגד “פעילי טרור”, רכובים על גבי אופנועים ממערב לאגם אלת’רת’אר (כחמישים ק”מ ממערב לאלסאמראא’). שלושה “פעילי טרור” נהרגו ושניים נתפסו (אלסומריה, 27 באוקטובר 2019).
    • 27 באוקטובר 2019: צוותי מודיעין של המשטרה הפדרלית העיראקית לכדו שני פעילי דאעש, כחמישים ק”מ ממערב לכרכוכ. השניים הודו בחקירתם כי רצחו אזרח ונטלו חלק בהעברת אמצעי-לחימה ומזון לפעילי הארגון (אלסומריה, 27 באוקטובר 2019).
    • 27 באוקטובר 2019: מפקדת המשטרה הפדרלית העיראקית הודיע על הריגתם של חמישה פעילי דאעש בכרכוכ. ברשותם נמצאו רימוני-יד, אפודי מגן, מכשירי טלפון סלולאריים ותעודות מזויפות (אלסומריה, 27 באוקטובר 2019).
חצי-האי סיני
  • בצפון חצי-האי סיני נמשכה פעילות האינטנסיבית של דאעש, שהתבטאה בהפעלת מטעני חבלה נגד טנקים וכלי רכב של צבא מצרים, בתקיפת מחסום מצרי ובירי צלפים. להלן עיקרי הפעילות:
    • 22 באוקטובר 2019: פעילי דאעש תקפו מחסום מערבית לאלעריש. מספר חיילים מצריים נהרגו ונפצעו (טלגרם, 23 באוקטובר 2019).
    • 23 באוקטובר 2019: הופעל מטען נגד טנק בדרום רפיח. הטנק הושמד והחיילים שהיו בו נהרגו ונפצעו (טלגרם, 23 באוקטובר 2019).
    • 23 באוקטובר 2019: בוצע ירי צלפים לעבר מחסום בדרום רפיח. חייל מצרי נהרג (עמוד הפייסבוק שאהד סינאא’, 23 באוקטובר 2019).
    • 24 באוקטובר 2019: הופעל מטען נגד כלי רכב של צבא מצרים על הכביש הבינלאומי שממערב לאלעריש. כמה חיילים נהרגו ונפצעו (טלגרם, 25 באוקטובר 2019).
    • 26 באוקטובר 2019: הופעל מטען נגד טנק של צבא מצרים בשיח’ זויד. החיילים שהיו בטנק נהרגו ונפצעו (טלגרם, 28 באוקטובר 2019).
    • 26 באוקטובר 2019: הופעל מטען נגד טנק של צבא מצרים בקרבת מחנה צבאי באלשיח’ זויד. הטנק הושמד ואנשי צוותו נהרגו או נפצעו (טלגרם, 28 באוקטובר 2019).
    • 29 באוקטובר 2019: מטען הופעל נגד כלי רכב של צבא מצרים מזרחית לביר אלעבד. נוסעי כלי הרכב נפצעו (טלגרם, 29 באוקטובר 2019).
    • 29 באוקטובר 2019: שוגרה רקטה R.P.G לעבר טנק של צבא מצרים ממערב לאלשיח’ זויד. צוות הטנק נפצע (טלגרם, 29 באוקטובר 2019).
פעילות דאעש ברחבי העולם
ניגריה
  • 23 באוקטובר 2019: דאעש שיגר פצצות-מרגמה לעבר מחנה של צבא ניגריה במדינת בורנו, שבצפון מזרח ניגריה, בקרבת הגבול עם צ’אד לא דווח על נפגעים (טלגרם, 24 באוקטובר 2019).
  • 28 באוקטובר 2019: הותקף מחנה של צבא ניגריה בגוביו (Gubio), שבמדינת בורנו. מספר חיילים נהרגו או נפצעו (טלגרם, 29 באוקטובר 2019).
מוזמביק
  • מחוז מרכז אפריקה של דאעש הודיע, כי פעילי הארגון הדפו התקפה של חיילי צבא מוזמביק נגד עמדותיהם בצפון מזרח המדינה. מספר חיילים נהרגו או נפצעו. פעילי דאעש תפסו אמצעי לחימה ותחמושת (טלגרם, 25 באוקטובר 2019).

אמצעי לחימה, שנתפסו ע"י דאעש בצפון מזרח ניגריה 
(טלגרם, 25 באוקטובר 2019).
אמצעי לחימה, שנתפסו ע”י דאעש בצפון מזרח ניגריה
(טלגרם, 25 באוקטובר 2019).

אפגניסטאן
  • 25 באוקטובר 2019: בוצע ירי מקלעים לעבר פעילי טאלבאן במחוז ננגרהאר. שני פעילי טאלבאן נהרגו ופעיל נוסף נלקח בשבי (טלגרם, 27 באוקטובר 2019).
  • 26 באוקטובר 2019: הופעל מטען חבלה נגד פעילי טאלבאן במחוז קונאר (כשישים ק”מ מצפון מזרח לג’לאלאבאד). שני פעילים נהרגו (טלגרם, 26 באוקטובר 2019).
  • 28 באוקטובר 2019: בוצע ירי לעבר פעילי טאלבאן במחוז ננגרהאר. שלושה פעילים נהרגו ושניים נוספים נפצעו. פעילי דאעש תפסו אמצעי לחימה ותחמושת (טלגרם, 28 באוקטובר 2019).

אמצעי לחימה של הטאלבאן, שנתפסו על-ידי פעילי דאעש במחוז ננגרהאר 
(טלגרם, 28 באוקטובר 2019).
אמצעי לחימה של הטאלבאן, שנתפסו על-ידי פעילי דאעש במחוז ננגרהאר (טלגרם, 28 באוקטובר 2019).

  • 28 באוקטובר 2019: בוצע ירי מקלעים לעבר פעילי טאלבאן במחוז קונאר. פעיל טאלבאן נהרג (טלגרם, 28 באוקטובר 2019).
הפיליפינים
  • פעילי דאעש תקפו במחוז מגינדאו, שבדרום הפיליפינים פעילי מיליצית החזית לשחרור מורו[3]. שמונה אנשי מיליציה נהרגו ונפצעו (טלגרם, 24 באוקטובר 2019).
התקפת פעילי דאעש נגד החזית לשחרור מורו (טלגרם, 24 באוקטובר 2019).    נשק שלל שנתפס על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 24 באוקטובר 2019).
מימין: התקפת פעילי דאעש נגד החזית לשחרור מורו (טלגרם, 24 באוקטובר 2019). משמאל: נשק שלל שנתפס על-ידי פעילי דאעש (טלגרם, 24 באוקטובר 2019).
פקיסטאן
  • 28 באוקטובר 2019: חוסל בירי אחד ממנהיגי מפלגת ג’מעית אלעלמאא’ (מפלגה אסלאמית חוקית בפקיסטאן), באזור באג’ור שבצפון פקיסטאן, בקרבת הגבול עם אפגניסטאן. לטענת דאעש ההרוג “הסית להריגת לוחמי הג’האד [קרי: פעילי דאעש] וגיוס כוחות נגדם” (טלגרם, 28 באוקטובר 2019).
טג’קיסטאן
  • בשבוע האחרון החל קמפיין של גורמים המזוהים עם דאעש בטג’יקיסטאן ובטלגרם לגיוס כספים עבור דאעש. במסר שהועבר בטלגרם בשפה הטג’יקית נאמר, כי על אלה המעבירים כספים מטג’יקיסטאן להתקשר ישירות ל- ExpressPay דרך המספר 446309999 ולוודא [שהכסף] הועבר לחשבון . במסר נאמר, כי אם ההתקשרות לא תתבצע לא יועבר הכסף. זהו ביטוי נוסף לשימוש שעושים דאעש ותומכיו באמצעים דיגיטליים לגיוס כספים למימון פעולות הארגון (טלגרם, 23 באוקטובר 2019).

[1] פירוט ראו פרסום מרכז המידע מ-28 באוקטובר 2019: "משמעויות הריגתו של מנהיג דאעש אבו בכר אלבע'דאדי (הערכה ראשונית)".
[2]
היחידות הללו ("גייסות" במקור) קרויות על שם ארבעת הח'ליפים הראשונים באסלאם ששלטו לאחר מותו של הנביא מחמד ("הח'ליפים ישרי הדרך").
[3]
מיליציה של בני מורו, קבוצה אתנית בדרום הפיליפינים. שמה המלא:"החזית הלאומית לשחרור מורו" (MNLF).