מבט לג’האד העולמי (30-24 ביוני 2021)

פעילי דאעש מתכוננים ליציאה להתקפה.

פעילי דאעש מתכוננים ליציאה להתקפה.

פעילי בוקו חראם נשבעים אמונים למנהיג דאעש (טלגרם, 25 ביוני 2021).

פעילי בוקו חראם נשבעים אמונים למנהיג דאעש (טלגרם, 25 ביוני 2021).

פעילי בוקו חראם נשבעים אמונים למנהיג דאעש (טלגרם, 25 ביוני 2021).
פעילי דאעש עוקבים אחר השיירה.

פעילי דאעש עוקבים אחר השיירה.

הפעלת המטענים (טלגרם, 27 ביוני 2021).

הפעלת המטענים (טלגרם, 27 ביוני 2021).

עיקרי אירועי השבוע האחרון
  • סוריה: גם השבוע נמשכו חילופי הירי הארטילרי בין צבא סוריה וכוחות המורדים במובלעת באדלב. במרחב המדברי (אלבאדיה) : המשיכו פעילי דאעש לתקוף את צבא סוריה, אשר הסתייע בחיל האוויר הרוסי שתקף יעדי דאעש. במרחב דיר אלזור-אלמיאדין: נמשכו התקיפות נגד כוחותSDF . באלבצירה, צפונית לאלמיאדין, עצרו כוחותSDF 22 חשודים כפעילי דאעש ומשתפי פעולה עם הארגון. הכוחות גם איתרו במקום אמצעי לחימה של הארגון.
  • עיראק: נמשכו התקפות דאעש נגד יעדים של כוחות הביטחון העיראקיים. בלטה השבוע תקיפה משולבת נגד עמדה של כוחות הביטחון בה נהרגו שישה שוטרים וחיילים. בראיון שהעניק צאלח אלנעמאן, דובר היחידה ללוחמה בטרור של עיראק, הוא פירט את מאפייני פעילות דאעש בעיראק בעת הנוכחית בהשוואה לפעילות הארגון בתקופה בה שלט על שטחים נרחבים במדינה. לדבריו, פועל עתה דאעש כארגון גרילה באמצעות יחידות קטנות, המונות בדרך כלל בין 7-4 פעילים, הפועלים ממקומות מסתור, שחלקם אזורים מיוערים.
  • סיני: פעילות המחוז נגד כוחות הביטחון המצרים השבוע הייתה מצומצמת יחסית. בלט אירוע בו נהרגו שני חיילים מפיצוץ מטען חבלה דרומית לבא’ר אלעבד, בצפון סיני.
  • באפריקה נמשכת הירידה היחסית בהיקף פעילות דאעש. מחוז מערב אפריקה של דאעש פרסם סרטון המתעד פעילים, ככל הנראה מבוקו חראם, מכריזים על הצטרפותם לדאעש ונשבעים אמונים למנהיג הארגון. במקביל, נמשכו פעולות הטרור של הארגון באפריקה בעיקר נגד כוחות הביטחון. בלטה תקיפה נגד בסיס צבא ניגריה בבולה יובה (Bula Yobe), בה נהרגו שמונה חיילים. במאלי, נפצעו 13 חיילים (12 גרמנים ובלגי) מהכוחות הבינלאומיים לשמירת השלום, בהתפוצצות מכונית תופת בצפון המדינה.
  • אפגניסטאן: נמשכה פעילות דאעש בעיקר נגד יעדים של ממשלת אפגניסטאן. בלטה השבוע תקיפת יעדים כלכליים (מכלית נפט ועמוד מתח גבוה) במסגרת מה שדאעש מכנה “המלחמה הכלכלית”.
  • מהגר סומלי, בן 24, דקר למוות שלוש נשים ופצע שישה בני אדם נוספים באורח קשה, בעיר וירצבורג, שבדרום גרמניה. יתכן והפיגוע בוצע בהשראת דאעש שכן, על-פי הדיווחים, הוא נשמע צועק “אללה אכבר”, וכן דיבר על ג’האד בעת שאושפז בבית החולים. התובע הכללי במינכן הודיע כי היה זה פיגוע טרור על רקע אסלאמי . לפי שעה לא פורסמה הודעת קבלת אחריות.
הזירה הסורית

מפת מחוזות סוריה (Free world maps)
מפת מחוזות סוריה (Free world maps)

מרחב אדלב
  • השבוע נמשכו חילופי הירי בין צבא סוריה לבין המורדים במובלעת שבאזור אדלב (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 27 ביוני 2021).
המרחב המדברי (אלבאדיה)
  • דאעש ממשיך לתקוף את צבא סוריה במרחב המדברי בעיקר באמצעות הנחת מטענים לכלי רכב. להלן מספר אירועים על פי הודעות קבלת אחריות של דאעש:
    • 27 ביוני 2021: הופעל מטען נגד שיירת כלי רכב של צבא סוריה במדבר אלסח’נה, כ-120 ק”מ מדרום-מערב לדיר אלזור. לא דווח על נפגעים. משאית הושמדה.
    • 24 ביוני 2021: הופעל מטען נגד משאית של צבא סוריה מזרחית לאלסלמיה, כשלושים ק”מ דרומית-מזרחית לחמאה. שלושה חיילים נהרגו ושבעה נוספים נפצעו (טלגרם, 25 ביוני 2021).
    • 23 ביוני 2021: שני חיילים נהרגו ושבעה נפצעו בהתקפת פתע שביצעו חמושים, ככל הנראה פעילי דאעש, סמוך לתדמר (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 24 ביוני 2021).
  • במקביל המשיכו כלי טיס של חיל האוויר הרוסי לתקוף מטרות דאעש באזור. ב-24 ביוני 2021 ביצעו מטוסים רוסיים עשרים תקיפות נגד יעדי דאעש באזור אלסח’נה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 24 ביוני 2021).
מרחב דיר אלזור-אלמיאדין
  •  כוחות SDF, שערכו סריקות באזור אלבצירה, כ-15 ק”מ צפונית לאלמיאדין, עצרו 22 חשודים כפעילי דאעש ומשתפי פעולה עם הארגון. הכוחות גם איתרו בעיירה אמצעי לחימה ומטעני חבלה השייכים לארגון (SDF PRESS, 25 ביוני 2021).

חלק מאמצעי הלחימה של דאעש שאותרו בעיירה אלבצירה.       מטעני חבלה שנמצאו 
 (SDF PRESS, 25 ביוני 2021).
מימין: חלק מאמצעי הלחימה של דאעש שאותרו בעיירה אלבצירה. משמאל: מטעני חבלה שנמצאו
(SDF PRESS, 25 ביוני 2021).
  • במקביל נמשכה פעילות דאעש נגד כוחות SDF[1]:
    • 27 ביוני 2021: חמושים פרצו לביתו של מפקד בכוחות SDF בעיירה אלחצאן, כעשרה ק”מ דרומית לדיר אלזור. המפקד שימש חוקר בכלא כסרה (כשלושים ק”מ צפונית-מערבית לדיר אלזור) בו עצורים, ככל הנראה, פעילי דאעש (טלגרם, 27 ביוני 2021). יומיים קודם לכן בוצע ירי לעבר כלי רכב של כוחות SDF באזור כסרה, ארבעה לוחמי SDF נהרגו וחמישה נפצעו (טלגרם, 27 ביוני 2021).
    • 23 ביוני 2021: הופעל מטען נגד משאית של כוחות SDF באזור ח’שאם, כעשרים ק”מ דרומית-מזרחית לדיר אלזור. שניים מנוסעי המשאית נפצעו (טלגרם, 24 ביוני 2021).
    • 23 ביוני 2021: במארב שהוצב באלסוידאן, כעשרים ק”מ דרומית-מזרחית לאלמיאדין, נחטף איש מודיעין של SDF. איש המודיעין נהרג (טלגרם, 24 ביוני 2021).
מרחב אלחסכה
  • 26 ביוני 2021: בוצע ירי לעבר איש מודיעין של SDF באזור אלחדאדיה, כארבעים ק”מ דרומית לאלחסכה. איש המודיעין נהרג (טלגרם, 27 ביוני 2021).
מחוז אלרקה
  • 29 ביוני 2021: בוצע ירי לעבר חמש מכליות נפט של חברת אלקאטרג’י (המספקת נפט למשטר הסורי), מזרחית לאלרקה. כמה מנהגי המכליות נפצעו וכל המכליות הושבתו (טלגרם, 29 ביוני 2021).
  • 28 ביוני 2021: הופעל מטען נגד כלי רכב של כוחות SDF מזרחית לאלרקה. שני לוחמי SDF שנסעו בכלי הרכב נפצעו (טלגרם, 29 ביוני 2021).
 הזירה העיראקית
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
  • גם השבוע פעל דאעש במחוזות השונים בעיראק, אך ניכרת ירידה משמעותית בכמות הפיגועים. כוחות הביטחון העיראקיים המשיכו בפעילות סיכול נגד פעילי דאעש. להלן האירועים, בחלוקה למחוזות השונים, בעיקר על פי הודעות קבלת אחריות של דאעש[2] :
מחוז כרכוכ
  • 26 ביוני 2021: בוצע ירי לעבר מחנה של משטרת עיראק באזור אלריאצ’, כחמישים ק”מ מדרום-מערב לכרכוכ. שני שוטרים נהרגו ושוטר אחד נפצע. נגד כוח סיוע, שהגיע למקום, הופעל מטען חבלה, שני שוטרים נוספים נפצעו (טלגרם, 27 ביוני 2021).
  • 26 ביוני 2021: הופעל מטען נגד כלי רכב של צוות תחזוקה של חברת החשמל העיראקית בעת שנסע לתקן עמודי מתח גבוה שניזוקו (ככל הנראה על-ידי דאעש) באזור אלרשאד, כארבעים ק”מ דרומית-מערבית לכרכוכ. כלי הרכב הושבת (טלגרם, 26 ביוני 2021).
  • 24 ביוני 2021: בוצעה תקיפה משולבת נגד עמדה של כוחות הביטחון העיראקיים באזור דאקוק, במרחב הדרומי של העיר כרכוכ. שישה חיילים ושוטרים נהרגו וכמה נוספים נפצעו. בתחילה תקפו הפעילים באישון לילה חיילים, שאיישו את העמדה הרגו אחד מהם ופצעו את השני. נגד כוח סיוע, שהגיע למקום, הופעל מטען ובוצע ירי. חמישה מאנשי כוח הסיוע נהרגו וכמה נוספים נפצעו (טלגרם, 25 ביוני 2021).
פעילי דאעש מתכוננים ליציאה להתקפה.    ביצוע התקיפה (טלגרם, 25 ביוני 2021).
מימין: פעילי דאעש מתכוננים ליציאה להתקפה. משמאל: ביצוע התקיפה (טלגרם, 25 ביוני 2021).
  • 23 ביוני 2021: בוצע ירי לעבר עמדה של משטרת עיראק באזור אלרשאד, כארבעים ק”מ דרומית-מערבית לכרכוכ. שני שוטרים נפצעו (טלגרם, 24 ביוני 2021). יומיים קודם לכן בוצעה תקיפה דומה במקום מספר שוטרים נהרגו ונפצעו.
מחוז צלאח אלדין
  • 28 ביוני 2021: בוצע ירי ושוגרו פצצות מרגמה לעבר בסיס של משטרת עיראק מזרחית לעיר סאמראא’. שני שוטרים נפצעו (טלגרם, 28 ביוני 2021).
  • 27 ביוני 2021: שוגרה רקטה לעבר תחנה המספקת חשמל באלג’אלסיה, כעשרה ק”מ דרומית-מזרחית לסאמראא’. לטענת דאעש, זוהתה פגיעה ישירה (טלגרם, 28 ביוני 2021).
מחוז דיאלא
  • 27 ביוני 2021: הופעל מטען נגד סיור רגלי של משטרת עיראק באזור אלוקף, צפונית-מערבית לבעקובה. שוטר אחד נהרג ושניים נוספים נפצעו (טלגרם, 28 ביוני 2021).
  • 27 ביוני 2021: הופעל מטען נגד כלי רכב של כוחות היחידה ללוחמה בטרור של עיראק באזור אלוקף. נוסעי כלי הרכב נהרגו או נפצעו (טלגרם, 27 ביוני 2021).
סיכול טרור בעיראק
  • בראיון שהעניק צאלח אלנעמאן, דובר היחידה ללוחמה בטרור של עיראק, הוא פירט את מאפייני פעילות דאעש בעיראק בעת הנוכחית בהשוואה לפעילות הארגון בתקופה בה שלט על שטחים נרחבים (ערוץ אלאח’באריה, 22 ביוני 2021):
    • בתקופה שבה שלט דאעש על שטחים נרחבים בעיראק בין יוני 2014 לדצמבר 2017, הוא פעל באמצעות כוחות גדולים, שהתעמתו פנים אל פנים עם כוחות הביטחון העיראקיים. מאז איבד דאעש את השליטה על שטחים אלה, ובמיוחד בעיר מוצול (בה שלט בין יוני 2014 ליולי 2017), איבד הארגון הרבה מהיכולות שלו בתחום הכלכלי, הלוגיסטי, הצבאי ואף היכולת שלו לגייס פעילים. לכן עבר הארגון לשיטה של לוחמת גרילה באמצעות יחידות קטנות, המונות בדרך כלל בין 7-4 פעילים, הפועלים ממקומות מסתור, שחלקם אזורים מיוערים.
    • בשלב הנוכחי, מנסה הארגון להוכיח באמצעות פעילות גרילה ובאמצעות מנגנון ההסברה שלו, (במיוחד שבועון אלנבא’, כלי התקשורת היחיד המפרסם פרסומים על בסיס קבוע), כי הארגון עדיין מצליח להתקיים. באמצעות ההסברה ופעולות הגרילה, הארגון מנסה לגייס את תמיכת האוכלוסייה המקומית בשיטת “המקל והגזר” (כלומר מאיים על התושבים כדי שישתפו עמו פעולה או לפחות שלא ישתפו פעולה עם כוחות הביטחון העיראקיים, ומעניק טובות הנאה מסוימות לתומכיו).
    • אזורי הפעילות של תאי הארגון הם בעיקר צפון מחוז דיאלא; דרומית לבגדאד, למשל באזור אלרצ’ואניה, בפריפריה הדרום-מזרחית של בגדאד; האזור שמדרום למוצול; ומחוז צלאח אלדין, בדגש על אזור אלטארמיה, בשל היותו אזור כפרי שבו קל למצוא מסתור. כמו-כן, באזורים ההרריים כמו הרי חמרין (כחמישים ק”מ צפונית לתכרית), והרי מחמור (כשבעים ק”מ מדרום-מזרח למוצול); במחוז כרכוכ בעיקר באזורי הוואדיות: ואדי אלשאי, בדרום, וואדי אלזיתון, בדרום-מערב. הוא הוסיף כי הארגון גם פעיל במערב עיראק (במחוז אלאנבאר ונינוא), אם כי באופן מוגבל, שכן מדובר בשטחים מדבריים נרחבים .
    • מעבר להתמודדות מול פעילי דאעש בשטח, בפני עיראק עומדים אתגרים נוספים בתחום הטרור המצריכים תכנית פעולה ותקציבים ביניהם: הקשר בין פשיעה לטרור, מימון טרור, מעקב אחר פעילות הטרור ברשתות החברתיות וכדומה. לכן, לדבריו, נדרש שיתוף-פעולה בינלאומי, שכן במישורים אלה פעילות הטרור חורגת מגבולות עיראק.
מחוז דיאלא
  • כוחות הביטחון העיראקיים סיכלו ניסיון של דאעש לפגוע בשני עמודי מתח גבוה באמצעות פיצוץ מטעני חבלה, ונטרלו את המטענים. לא צוין המיקום המדויק של האירוע, אך צוין כי עמודי המתח הגבוה ממוקמים באזור מיוער ושהיקשה על הגישה של כוחות הביטחון (אלסומריה, 28 ביוני 2021).
מחוז צלאח אלדין
  • 28 ביוני 2021: צבא עיראק עצר שלושה פעילי דאעש באזור טוזח’ורמאטו, כמאה ק”מ צפונית-מזרחית לסאמראא’ (אלסומריה, 28 ביוני 2021).
  • 27 ביוני 2021: כוחות הביטחון העיראקיים נטרלו שמונה מטעני חבלה של דאעש שהוטמנו לאורך הכביש הבינלאומי במזרח המחוז (אלסומריה, 27 ביוני 2021).
חצי האי סיני
  • על-פי “גורמים שבטיים” בצפון סיני שני חיילי צבא מצרים נהרגו מפיצוץ מטען חבלה שהפעילו פעילי מחוז סיני של דאעש נגד כלי רכב שבו נסעו דרומית לבא’ר אלעבד, בצפון חצי האי סיני. שלושה חיילים נוספים שהיו בכלי הרכב נפצעו (אלערבי אלג’דיד, 25 במאי 2021).
סיכום פעילות דאעש במחוזות השונים
  • מנתוני אינפוגרף, שפרסם דאעש, המסכם את פעילות הארגון ברחבי העולם בתקופה שבין 23-17 ביוני 2021, עולה כי בתקופה זו ביצעו פעילי דאעש 71 התקפות במחוזות השונים באסיה ובאפריקה, לעומת 60 התקפות, שביצעו בשבוע שקדם לכך. מספר ההתקפות הגדול ביותר בוצע בעיראק (36). ההתקפות, שבוצעו בשאר המחוזות: מערב אפריקה (16); ח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (11); סוריה (6); סיני (2) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 24 ביוני 2021).
  • על-פי האינפוגרף, בהתקפות הללו נהרגו ונפצעו לפחות 137 בני אדם, לעומת 92 בני אדם בשבוע שקדם. מספר ההרוגים והפצועים הגדול ביותר היה במחוז מערב אפריקה (75); שאר ההרוגים והפצועים היו במחוזות הבאים: עיראק (28); ח’ראסאן, קרי: אפגניסטאן (20); סוריה (10); סיני (4) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 24 ביוני 2021).
אפריקה
  • מחוז מערב אפריקה של דאעש פרסם סרטון שבו נראים פעילים, ככל הנראה מארגון בוקו חראם (במהלך הסרטון לא הוזכר השם בוקו חראם, אלא רק ברמיזה), מכריזים על הצטרפותם לדאעש ונשבעים אמונים למנהיג דאעש, אבו אבראהים אלהאשמי אלקרשי. בסרטון גם הופנתה קריאה לפעילים נוספים להצטרף לדאעש. בסרטון מופיע, בין השאר, פעיל דאעש דובר ערבית רהוטה, שציין כי אללה איחד בינם לבין אחיהם, איתם היו להם חילוקי-דעות (ככל הנראה רמז לפעילי בוקו חראם). הוא גם הביע תקווה שאללה יאחד בינם לבין פעילים נוספים בהמשך. פעיל נוסף שהופיע, דובר אנגלית, הזכיר את האיחוד בין דאעש לאחרים (פעילי בוקו חראם) וקרא להצטרף לדאעש. הוא גם פנה “לרודנים, הנוצרים, הצבועים והאחרים” בכל מקום ברחבי העולם בקריאה להתאסלם. על פי הסרטון חלק מהפעילים שנשבעו אמונים לארגון אם לא כולם, הינם פעילי בוקו חראם שתועדו ביער סמביסה (Sambisa Forest), בצפון-מזרח ניגריה (טלגרם, 25 ביוני 2021).
פעיל דאעש דובר ערבית שתועד בסרטון.   פעילי בוקו חראם ביער סמביסה (טלגרם, 25 ביוני 2021).
מימין: פעיל דאעש דובר ערבית שתועד בסרטון.
משמאל: פעילי בוקו חראם ביער סמביסה (טלגרם, 25 ביוני 2021).
	פעילי בוקו חראם נשבעים אמונים למנהיג דאעש (טלגרם, 25 ביוני 2021).    	פעילי בוקו חראם נשבעים אמונים למנהיג דאעש (טלגרם, 25 ביוני 2021).
פעילי בוקו חראם נשבעים אמונים למנהיג דאעש (טלגרם, 25 ביוני 2021).
ניגריה
  • רוב תקיפות דאעש השבוע בוצעו נגד יעדים צבאיים להלן אירועים בולטים על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש (טלרגם):
    • 28 ביוני 2021: בוצע ירי ממארב לעבר סיור של צבא ניגריה על כביש בולקה-באמא, במדינת בורנו, בצפון-מזרח המדינה. מספר חיילים נהרגו ונפצעו. פעילי דאעש נטלו לידיהם שלושה אופנועים.
    • 27 ביוני 2021: בוצעה תקיפה נגד בסיס של צבא ניגריה בבולה יובה (Bula Yobe), ממזרח למידוגורי, בצפון-מזרח ניגריה. במקום התנהלו חילופי אש במהלכם נהרגו שמונה חיילים וכמה נוספים נפצעו (טלגרם, 29 ביוני 2021).
    • 27 ביוני 2021: בוצע ירי ממארב נגד שיירת כלי רכב של צבא ניגריה במזרח מדינת בורנו, בצפון-מזרח ניגריה. שני חיילים נהרגו וכמה נוספים נפצעו (טלגרם, 29 ביוני 2021).
    • 26 ביוני 2021: בוצעה תקיפה ממארב של שיירת כלי רכב של צבא ניגריה על כביש אונו (Auno) – ג’כאנא (Jakana), כמאה ק”מ דרומית-מערבית לימת צ’אד. מספר חיילים נפצעו.
    • 24 ביוני 2021: בוצעה תקיפה נגד בסיס של צבא ניגריה בדיקוה (Dikwa), כחמישים ק”מ מגבול ניגריה-קמרון, בצפון-מזרח ניגריה. במקום התנהלו חילופי-אש במהלכם נהרגו ונפצעו מספר חיילים. פעילי דאעש גם הפעילו מטען חבלה באחד משערי הבסיס, וגרמו לו נזק.
הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו
  • 29 ביוני 2021: פעילי דאעש תקפו מבנים של ממשלת קונגו באזור איטורי (Ituri), כחמישים ק”מ מערבית לגבול קונגו-אוגנדה, והעלו באש מספר מבנים (טלגרם, 29 ביוני 2021). לא דווח על נפגעים. יום קודם לכן הותקף מחנה צבאי באזור. במקום התנהלו חילופי-אש, שבמהלכם נהרגו שני חיילים (טלגרם, 28 ביוני 2021).
פעילי דאעש במהלך ההתקפה  נגד מחנה צבא קונגו.   פעיל דאעש תולה דגל על עמוד מתח גבוה (טלגרם, 29 ביוני 2021).
פעילי דאעש במהלך ההתקפה נגד מחנה צבא קונגו. משמאל: פעיל דאעש תולה דגל על עמוד מתח גבוה (טלגרם, 29 ביוני 2021).
  • 27 ביוני 2021: פעילי דאעש ביצעו ירי לעבר שיירה של צבא קונגו באזור איטורי (Ituri). במקום התנהלו חילופי-אש, שבמהלכם נהרגו שלושה חיילים וכמה נוספים נפצעו (טלגרם, 27 ביוני 2021).
  • 27 ביוני 2021: פעילי דאעש פוצצו מטען בתוך כנסייה של “נוצרים כופרים” בעיר בני (Beni), כחמישים ק”מ מערבית לגבול קונגו-אוגנדה. שני נוצרים נהרגו וכמה נוספים נפצעו. למבנה הכנסייה נגרמו נזקים (טלגרם, 27 ביוני 2021).
  • 26 ביוני 2021: בוצע ירי לעבר כלי רכב של מיליציה הנאמנה לצבא קונגו באזור איטורי (Ituri). חמישה מלוחמי המיליציה נהרגו וכמה נוספים נפצעו (טלגרם, 27 ביוני 2021).
מאלי
  • 25 ביוני 2021: 13 חיילים מהכוחות הבינלאומיים לשמירת השלום נפצעו (12 גרמנים ואחד בלגי), בהתפוצצות מכונית תופת בצפון מאלי. באותו יום גם דווח על הריגתם של חמישה חיילים מצבא מאלי בהתקפה של חמושים במרכז המדינה (רויטרס, 25 ביוני 2021). ניתן להעריך שארגונים המסונפים לאלקאעדה או דאעש, הפועלים באזור, עומדים מאחורי האירועים.
ניז’ר
  • 22 ביוני 2021: פעילי דאעש תקפו בסיס של צבא ניז’ר בבוסו (Bosso), על גבול ניז’ר-ניגריה, לא הרחק מימת צ’אד. במקום התנהלו חילופי-אש, שבמהלכם נהרגו ארבעה חיילים וכמה נוספים נפצעו. נגרמו גם נזקים חומריים לבסיס (טלגרם, 23 ביוני 2021).
  • סוכנות אעמאק של דאעש פרסמה (באיחור ניכר) הודעת קבלת אחריות על התקפה שביצעו פעילי הארגון, נגד סיור משותף של כוחות צרפתיים ושל צבא ניז’ר באזור משולש הגבולות מאלי-ניז’ר-בורקינה פאסו, ב-11 ביוני 2021. על-פי ההודעה, הפתיעו פעילי דאעש את הכוח ברגע שחיילי הכוח ירדו מכלי רכבם, ופתחו לעברם באש. במקום התנהלו חילופי-אש במהלכם נהרגו שלושה חיילים צרפתים וחמישה חיילים מצבא ניז’ר וכמה חיילים נפצעו. סיוע אווירי שהגיע למקום הרג שישה פעילי דאעש. פעיל נוסף נפצע ונלקח בשבי (טלגרם, 23 ביוני 2021).
סומליה
  • 27 ביוני 2021: בוצעה תקיפה נגד שיירת כלי רכב של כוחות מיוחדים בצבא סומליה בדרום-מזרח בוצאצו, בצפון המדינה. בתחילה הופעל מטען חבלה נגד השיירה. כאשר ירדו החיילים מכלי רכבם הופעל נגדם מטען נוסף ובוצע לעברם ירי. שני חיילים נהרגו וחמישה נפצעו באורח אנוש (טלגרם, 29 ביוני 2021).
  • 28 ביוני 2021: פעילי דאעש הפעילו מטען נגד שני שוטרי גביית מיסים על כביש מוגדישו-אפג’וי (Afgoye), כעשרים ק”מ צפונית-מערבית למוגדישו. השניים נהרגו (טלגרם, 28 ביוני 2021).
  • 26 ביוני 2021: פעילי דאעש הפעילו מטענים נגד שיירה שבה נסעו בכירים בממשלת פונטלנד מדרום לבוצאצו, בצפון סומליה. שני חיילים נהרגו ושבעה נוספים נפצעו. אחד מכלי הרכב, שליווה את השיירה, הושמד (טלגרם, 26 ביוני 2021).

אסיה[3]

אפגניסטאן
  • רוב הפיגועים שביצעו השבוע פעילי דאעש היו במתווה של פיצוץ מטעני חבלה. בין יעדי הפיגועים עמודי מתח גבוה ומכלית במסגרת מה שמכנה הארגון “המלחמה הכלכלית”. רוב הפיגועים בוצעו באזור פרוואן (Parwan), בצפון קאבול. להלן פירוט הפיגועים על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש (טלגרם):
    • 28 ביוני 2021: בוצעה התנקשות בחיי פעיל טאלבאן באזור מזאר דארה במחוז קונאר, בקרבת גבול אפגניסטאן-פקיסטאן.
    • 27 ביוני 2021: הופעל מטען נגד אוטובוס שהסיע שיעים באזור פרוואן יותר מעשרה נוסעים נפצעו.
    • 26 ביוני 2021: הופעל מטען נגד שיירת ראש משרד התובע הכללי בבית המשפט לערעורים בשריכאר, באזור פרוואן. לפחות אדם אחד נהרג וכמה נוספים נפצעו .
    • 26 ביוני 2021: הופעל נגד עמוד מתח גבוה באזור פרוואן. העמוד נהרס.
    • 25 ביוני 2021: הופעל מטען נגד מכלית נפט השייכת לממשלת אפגניסטאן באזור פרוואן. המכלית עלתה באש.
    • 23 ביוני 2021: הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב של צבא אפגניסטאן באזור ח’יוה במחוז ננגרהאר במזרח במדינה, לא הרחק מגבול אפגניסטאן-פקיסטאן. שני חיילים נפצעו.
תורכיה
  • במסגרת פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון התורכיים, נעצרו בצפון המדינה חמישה בני אדם ממוצא עיראקי בחשד כי הם פעילי דאעש. ברשותם נמצא ציוד אלקטרוני אשר הוחרם על ידי כוחות הביטחון (סוכנות אנטוליה, 23 ביוני 2021).

אירופה

גרמניה
  • מהגר סומלי, בן 24, דקר למוות שלוש נשים ופצע שישה בני אדם נוספים באורח קשה, בעיר וירצבורג, שבדרום גרמניה. המפגע נכנס למרכז קניות בעיר וביקש מאחת המוכרות להפנות אותו לאזור בו מוכרים סכינים. הוא לקח סכין מהתצוגה ודקר למוות שלוש נשים שהיו במקום. לאחר מכן יצא אל מחוץ למרכז קניות והחל לתקוף ולפצוע בני אדם נוספים. הוא נורה ברגליו ונעצר על ידי המשטרה. יתכן והפיגוע בוצע בהשראת דאעש שכן, על-פי הדיווחים, הוא נשמע צועק “אללה אכבר”, וכן דיבר על ג’האד בעת שאושפז בבית החולים. המשטרה מסרה שלדוקר, שפעל כמפגע בודד, יש עבר פלילי אך לא בהקשר של פעילות טרור. עוד נמסר שהדוקר נשלח לאחרונה לטיפול פסיכיאטרי. התובע הכללי במינכן הודיע כי היה זה פיגוע טרור על רקע אסלאמי (בילד, 27 ביוני 2021; רויטרס, 25 ביוני 2021, וואלה, 29 ביוני 2021).

[1] על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.
[2]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.
[3]
על פי הודעות קבלת האחריות של דאעש שפורסמו בטלגרם.