מבט לג’האד העולמי (30-24 במאי 2018)

טור כוחות הכולל טנקים של צבא סוריה נע לעבר דרעא (בטולאת אלג'יש אלסורי, 28 במאי 2018).

טור כוחות הכולל טנקים של צבא סוריה נע לעבר דרעא (בטולאת אלג'יש אלסורי, 28 במאי 2018).

פעילי המשטרה האסלאמית של צבא ח'אלד בן אלוליד מכים סוחרי סיגריות (חק, 22 במאי 2018).

פעילי המשטרה האסלאמית של צבא ח'אלד בן אלוליד מכים סוחרי סיגריות (חק, 22 במאי 2018).

אדם מוצא להורג ע

אדם מוצא להורג ע"י פעיל צבא ח'אלד בן אלוליד באשמת "עזיבת הדת" בעיירה אלשג'רה (חק, 27 במאי 2018)

כלי רכב שהיה בשימוש פעילי דאעש והושמד על-ידי צבא סוריה במרחב הכפרי של אלמיאדין (סאנא, 23 במאי 2018)

כלי רכב שהיה בשימוש פעילי דאעש והושמד על-ידי צבא סוריה במרחב הכפרי של אלמיאדין (סאנא, 23 במאי 2018)

שיירה של כוחות משטרת עיראק במהלך פעילות ביטחונית (סוכנות הידיעות העיראקית, 26 במאי 2018)

שיירה של כוחות משטרת עיראק במהלך פעילות ביטחונית (סוכנות הידיעות העיראקית, 26 במאי 2018)

עיקרי אירועי השבוע
  • בתום כיבוש השכונות הדרומיות של דמשק מידי דאעש, וטיהור מרחב דמשק כולו, עומד עתה על הפרק כיבוש דרום מערב סוריה מידי ארגוני המורדים (וביניהם דאעש והמטה לשחרור אלשאם). במסגרת המערכה המתוכננת הזרים השבוע צבא סוריה כוחות בהיקף גדול לעבר דרעא ומרכז רמת הגולן. ארגוני המורדים מצדם התאגדו במסגרת-על המכונה “צבא ההצלה”, לקראת המתקפה הצפויה.
  • המערכה בדרום מערב סוריה, הממשמשת ובאה עוררה תגובות רבות במישור המדיני, בשל קרבת אזורי השליטה של המורדים לגבול הסורי עם ישראל וירדן. ארה”ב הודיעה, כי היא מודאגת מהדיווחים אודות ההכנות שמבצע המשטר הסורי להשתלטות על דרום מערב סוריה והזהירה את סוריה לבל תתקוף ותפר את הסטאטוס קוו הרגיש. שר החוץ הרוסי הזכיר, כי ההסכם המקורי להקמת אזור אי-ההסלמה בדרום מערב סוריה כלל נסיגה של כל הכוחות “הלא סורים”, כך שבצדו הסורי של גבול סוריה-ישראל יהיו כוחות של המשטר הסורי [בלבד] (קרי, לא יורשה לאיראן ולחזבאללה להיערך ברמת הגולן).
  • על רקע זה נראה, כי מתקיימים מגעים בין רוסיה וארה”ב וגורמים נוספים, שתכליתם להגיע להסדרה בכל הנוגע למצב בדרום מערב סוריה. סוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק דיווחה בהקשר לכך, כי תוך שבוע לכל היותר עשויה להתבצע פגישה משולשת בין רוסיה, ארה”ב וירדן בכל הנוגע לאזור הפחתת המתיחות בדרום מערב סוריה. הסוכנות מצטטת “מקור יודע דבר” לפיו כדי להבטיח שלא תהייה כניסה של “חמושים” או של איראן לאזור זה, יהיו נוכחים בו המשטרה הצבאית הרוסית ו”האופוזיציה המקומית”. האופוזיציה (קרי, ארגוני המורדים) תמסור לרוסיה את כל הנשק הכבד שברשותה (סוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק; 29 במאי 2018).
ארה”ב ורוסיה
התבטאויות אמריקאיות ורוסיות בנוגע לפעילות משטר אסד בדרום סוריה

ארה”ב

  • מחלקת המדינה של ארה”ב הודיעה, כי היא מודאגת מהדיווחים אודות ההכנות שמבצע המשטר הסורי להשתלטות על דרום מערב סוריה. ארה”ב הזהירה את סוריה לבל תתקוף באזור מחשש שהמהלך יערער את הסטטוס קוו הרגיש ויפר את הסכם הרגיעה שהושג באזור לפני כשנה על ידי ארה”ב, רוסיה וירדן [1] . לדברי הת’ר נאוארט, דוברת מחלקת המדינה של ארה”ב, ארה”ב מחויבת לשמור על היציבות באזורי אי-ההסלמה ועל הפסקת האש המונחת ביסודה בציינה, כי ארה”ב תנקוט צעדים תקיפים בתגובה להפרות מצד משטר אסד. נאוארט הזכירה, כי רוסיה התחייבה בפני מועצת הביטחון של האו”ם לשמור על הפסקת האש באזורי אי-ההסלמה שהקימה. היא הוסיפה, שרוסיה מחויבת כחברה קבועה במועצת הביטחון של האו”ם לנצל את היתרון הדיפלומטי והצבאי שלה על משטר אסד כדי לעצור את ההתקפות ולחייב את המשטר לחדול מתקיפות צבאיות נוספות (אתר מחלקת המדינה של ארה”ב, 25 במאי 2018).

רוסיה

  • סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי, התייחס לדרום סוריה והגבול עם ישראל ואמר, כי ההסכם המקורי להקמת אזור אי-הסלמה בדרום-מערב סוריה כלל נסיגה של כל הכוחות הלא-סורים מהאזור. לדבריו התוצאה של נסיגה זאת צריכה להיות מצב שבו בצדו הסורי של גבול סוריה-ישראל יהיו כוחות של המשטר הסורי [בלבד]. לברוב הוסיף כי גישה זו עומדת ביסוד ההסכם להקמת אזור אי-ההסלמה (אתר משרד החוץ הרוסי, 28 במאי 2018). בדבריו לא הזכיר לברוב במפורש את איראן וחזבאללה.
  • סגן שר החוץ הסורי, פיצל אלמקדאד, שנשאל ע”י התקשורת הרוסית בנוגע לעמדת סוריה לדרישותיה של רוסיה להוצאת כל הכוחות הזרים מסוריה (ובהם איראן וחזבאללה) אמר כי איראן, היועצים המזוהים עמה וחזבאללה הגיעו לסוריה יחד עם בעלות ברית נוספות של סוריה ובהן רוסיה, בעקבות בקשת המשטר הסורי לסייע בלחימה בטרור. לטענת אלמקדאד, כוחות אלה מתנגדים לטרור, אינם מעוניינים להפר את ריבונותה של סוריה, ופועלים בתיאום עם המשטר במדינה. לדבריו, כאשר רוסיה התייחסה לנסיגת הכוחות הזרים מסוריה היא לא התכוונה לכוחות שהגיעו לבקשת המשטר הסורי, שכן זהו עניינה של סוריה בלבד. הוא הבהיר, שככל הנראה מדובר בכוחות הנמצאים בסוריה באופן בלתי חוקי כגון ארה”ב, צרפת ותורכיה. כוחות אלה, לדבריו, נחשבים כפולשים ותומכים באופן ישיר בטרור (RIA, 23 במאי 2018).
סוריה

לאחר כיבוש השכונות הדרומיות של דמשק מידי דאעש הועתק עתה עיקר תשומת הלב של המשטר הסורי למערכה לכיבוש דרום מערב סוריה. במרחב דרעא ובמרכז רמת הגולן ערוכים ארגוני המורדים, וביניהם המטה לשחרור אלשאם, בעוד שבאגן הירמוכ ערוך צבא ח’אלד בן וליד המשתייך לדאעש. ההכנות לכיבוש האזורים הללו מעוררת תגובות רבות במישור המדיני בשל קרבת אזורי השליטה של המורדים לגבול סוריה-ישראל ולגבול סוריה-ירדן והשפעת קרבה זאת על האינטרסים של רוסיה, ארה”ב ישראל וירדן.

 

צבא סוריה והכוחות המסייעים לו
  • במסגרת המערכה המתוכננת החל צבא סוריה להזרים כוחות בהיקף גדול לדרום מערב סוריה. בין הכוחות שהועברו הוזכרו דיביזיה 4, דיביזיה משוריינת 5, דיביזיית כוחות מיוחדים 15 ו”כוחות הנמר” של הקולונל סהיל חסן. כוחות אלו מסתייעים במשמרות המהפיכה האיראנים, חטיבת קדס הפלסטינית ומיליציות נוספות (בטולאת אלג’יש אלסורי, 28 במאי 2018).
 טור כוחות הכולל טנקים של צבא סוריה נע לעבר דרעא (בטולאת אלג'יש אלסורי, 28 במאי 2018).    טור כוחות של צבא סוריה בדרכו לדרעא (חשבון הטוויטר سهام / لبنان  @SUGAR1158, 26 במאי 2018).
מימין: טור כוחות הכולל טנקים של צבא סוריה נע לעבר דרעא (בטולאת אלג’יש אלסורי, 28 במאי 2018). משמאל: טור כוחות של צבא סוריה בדרכו לדרעא (חשבון הטוויטר سهام / لبنان  @SUGAR1158, 26 במאי 2018).
  • בתקשורת הסורית דווח, כי בשלב הראשון של המערכה המתוכננת במרחב דרעא וברמת הגולן הציב לעצמו צבא סוריה שלושה יעדים עיקריים (ענב בלדי, 27 במאי 2018; אלערביה אלחדת’, 28 במאי 2018):
  • השתלטות על מעבר הגבול נציב, שבין סוריה לירדן (כ-11 ק”מ מדרום מזרח לדרעא). צבא סוריה ממוקם בעיירה ח’רבת ע’זאלה, כעשרים ק”מ מצפון למעבר נציב. דווח כי כוח דיביזיה 4 אמורה לכבוש את מעבר הגבול (בטולאת אלג’יש אלסורי, 28 במאי 2018).
  • השתלטות על תל אלחארה, במרכז רמת הגולן, כ-12 ק”מ ממזרח לגבול הסורי עם ישראל, השולט על המרחב. דווח כי כוח מדיביזיה 4 וכוח מחטיבת אלקדס הגיעו בימים האחרונים למחוז קניטרה כדי להשתתף במערכה (29 במאי 2018).
  • השתלטות על העיירה בצר אלחריר, כ-30 ק”מ צפונית מזרחית לדרעא, ממזרח לכביש הראשי שבין דרעא לדמשק.
  • דיווח זה, אם יאומת, מעיד כי המשטר הסורי מתכוון לנתק את ארגוני המורדים ממרחב דמשק, לנתק את צבא סוריה החופשי מהעורף הירדני ולבודד את המורדים המצויים בלג’אה. זאת באמצעות תפיסת שטחים שולטים ואזורים חיוניים במרחב דרעא ובמרכז רמת הגולן.
ארגוני המורדים
  • בדרום סוריה (“החזית הדרומית”) ערוכים כ-35,000 פעילי ארגוני המורדים (אלערבי אלג’דיד, 29 במאי 2018). נראה, כי שני הארגונים המשמעותיים הינם צבא סוריה החופשי והמטה לשחרור אלשאם (ג’בהת אלנצרה לשעבר). לנוכח ההכנות המתבצעות ע”י צבא סוריה לתחילת המערכה בדרום מערב סוריה החליטו מספר ארגוני מורדים הפועלים במחוזות דרעא ואלקניטרה להתאחד במסגרת-על המכונה “צבא ההצלה” (ג’יש אלאנקאד’) (קאסיון, 27 במאי 2018).
צבא ח’אלד בן אלוליד

מוערך כי באזור מצויים כ-1,200 פעילי צבא ח’אלד בן אלוליד המשתייך לדאעש, השולטים באגן הירמוכ (אלוטן ניוז, 24 בנובמבר 2017). פעילים אלו מנהלים התכתשויות מתמשכות עם ארגוני המורדים אחרים, בעיקר צבא סוריה החופשי. באזור אגן הירמוכ ביסס לעצמו דאעש מערכת שליטה על האוכלוסייה האזרחית עליה הוא כופה את ההלכה האסלאמית (השריעה), על פי פרשנותו הנוקשה. הארגון טוען, כי הוא מפעיל באגן הירמוכ 34 בתי ספר שבהם לומדים 6,000 תלמידים (חק, 23 במאי 2018).

סריקת השכונות שנכבשו בדרום דמשק
  • לאחר ששכונות דרום דמשק נכבשו מידי דאעש וארגוני המורדים האחרים החלו יחידות מצבא סוריה לבצע בהם סריקות. במהלך הסריקות אותרה במחנה הפליטים אלירמוכ רשת מנהרות מסועפת מתחת לבתי המגורים ולבתי הספר, שם הסתירו פעילי דאעש אמצעי לחימה ותחמושת (סאנא, 24 במאי 2018). במקביל נטרלו כוחות הנדסה של צבא רוסיה מטעני חבלה מאולתרים, שהיו בשטח מחנה הפליטים ומספר רב של בניינים ממוקשים (טאאס, 25 במאי 2018).
מזרח סוריה

המשך מבצע “סופת אלג’זירה”

  • במסגרת מבצע “סופת אלג’זירה”, הצליחו כוחות SDF להעביר מידי דאעש את השליטה על תחנת שידור בקרבת העיירה הג’ין (Hajin), כ-26 ק”מ צפונית לאלבוכמאל, המעוז הבולט של דאעש בגדה המזרחית של הפרת. בסרטון שפורסם נראים לוחמי כוחות SDF במתחם תחנת השידור הכולל מבנים ושני מגדלי שידור, אחד מהם משקיף על נהר הפרת (חשבון הטוויטר حوار سوريا @Hewarsouriya, 24 במאי 2018).
  • ב-25 במאי 2018 דיווח צבא עיראק, כי מטוסי קרב עיראקים מסוג F-16 ביצעו תקיפות אוויריות נגד מטרות דאעש באזור העיירה הג’ין (כ-26 ק”מ צפונית לאלבוכמאל בשטח סוריה). המטרות שהושמדו הינן מפקדה ומחסן רקטות שבהם שהו מספר פעילי הארגון ועמדה של פעילי דאעש באזור (אלסומריה, 25 במאי 2018). יוזכר כי לאחרונה ביצע חיל האוויר העיראקי מספר תקיפות נגד יעדי דאעש בשטח סוריה.

מרחב דיר אלזור

  • ב-27 במאי 2018 דיווח משרד ההגנה הרוסי כי מספר קבוצות “פעילי טרור” [קרי, פעילי דאעש] תקפו סוללה ארטילרית של הכוחות הסורים באזור דיר אלזור. התפתחה לחימה בין הכוחות סורים והרוסים במקום לבין “פעילי הטרור”. הכוחות הסורים והרוסים הצליחו להרוג 43 “פעילי טרור” ולהשמיד שישה כלי רכב שנשאו נשק כבד. כתוצאה מהתקיפה נהרגו ארבעה חיילים רוסים (מתוכם שני יועצים צבאיים) ושלושה נוספים נפצעו (אתר ערוץ “זבזדה” שבבעלות משרד ההגנה הרוסי, 27 במאי 2018).
  • על פי מידע לא רשמי, שפורסם בתקשורת הרוסית, נטען, כי מאחורי התקיפה עמדו, ככל הנראה, פעילי דאעש (שייתכן ותוגברו ע”י פעילים ממחנה הפליטים אלירמוכ). לפי גרסה נוספת שהועלתה בתקשורת הרוסית נטען כי ייתכן שמאחורי התקיפה עמדו כוחות צבא סוריה החופשי (שבעבר לא היו פעילים באזור) (קומסומולסקאיה פראבדה, 28 במאי 2018).

על פי מידע לא רשמי שפורסם בתקשורת הרוסית נהרגו בסוריה מאז תחילת המעורבות הרוסית 91 חיילים רוסים. מרביתם (50 חיילים) נהרגו בחמשת החודשים, שחלפו מאז ההודעה על יציאת הכוחות הרוסים מסוריה (קומרסנט, 27 במאי 2018).

השטח המדברי שבאזור אלמיאדין

  • במדבריות שממערב לאלבוכמאל ואלמיאדין התנהלו עימותים מקומיים בין דאעש לצבא סוריה. דווח כי במהלך חמישה ימים נהרגו 76 חיילי צבא סוריה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 27 במאי 2018). מספר חיילים אף נלקחו בשבי ע”י דאעש. במהלך העימותים עשה דאעש שימוש במחבלים מתאבדים, שנשאו על גופם חגורות נפץ וכן פוצץ מכוניות תופת. דאעש ספג אף הוא אבדות במהלך העימותים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 26 במאי 2018)
  • ברשתות החברתיות פורסמו תמונות קצינים זוטרים בצבא סוריה, שנהרגו בהתקפה של דאעש נגד עמדה במדבר אלמיאדין (חשבון הטוויטר فيلسوف الأطبة @FALSAF_TABEEB, 24 במאי 2018). בסרטון שפורסם ע”י מקורות סוריים הופיע קצין בדרגת לואא’ (אלוף). הקצין ציין שבאחת התקיפות שביצעו פעילי דאעש נגד עמדה של צבא סוריה במרחב הכפרי של אלמיאדין, נהרגו כעשרה פעילי דאעש ורבים נוספים נפצעו. קצין נוסף בדרגת עמיד (תת-אלוף) ציין כי חלק מפעילי דאעש שנהרגו הינם ערבים, צ’צ’נים ופעילים ממדינות זרות נוספות (סאנא, 23 במאי 2018).
שלושה קצינים סוריים בדרגות סגן-סג"מ, שנהרגו בתקיפה שביצעו פעילי דאעש נגד עמדה שלהם במדבר אלמיאדין (חשבון הטוויטר فيلسوف الأطبة @FALSAF_TABEEB, 24 במאי 2018).     טנק ועמדה של צבא סוריה במרחב הכפרי של אלמיאדין (סאנא, 23 במאי 2018)
ימין: שלושה קצינים סוריים בדרגות סגן-סג”מ, שנהרגו בתקיפה שביצעו פעילי דאעש נגד עמדה שלהם במדבר אלמיאדין (חשבון הטוויטר فيلسوف الأطبة @FALSAF_TABEEB, 24 במאי 2018). משמאל: טנק ועמדה של צבא סוריה במרחב הכפרי של אלמיאדין (סאנא, 23 במאי 2018)
הגבול הסורי-עיראקי
  • בתקשורת הערבית דווח, כי פעילי חזבאללה וכוחות משמרות המהפכה האיראניים החלו להתפרס באזור גבול סוריה-עיראק כדי להדוף תקיפות של דאעש נגד הכוחות הסורים. נמסר, כי הכוחות שהתפרסו ביקשו סיוע מהכוחות (השיעים) של “הגיוס העממי” בעיראק. במסגרת זו אוישו מחסומים סורים-עיראקים משותפים באלבוכמאל (אלשרק אלאוסט, 25 במאי 2018).
מעצר בכיר בדאעש באזור אלרקה
  • כוחות SDF דיווחו, כי יחידות מיוחדות של המודיעין הצבאי עצרו מספר פעילי דאעש ביניהם מפקד בכיר בארגון ורעייתו. המפקד, אזרח צרפתי, היה בדרכו להימלט מסוריה לתורכיה ומשם לאירופה (SDF Press, 24 במאי 2018). העצור הוא אדריאן ליונל כיאלי (Adrien Lionel Kayali), המכונה אדריאן גויאל (Adrien Guihal) או אבו אסאמה הצרפתי. הוא היה מעורב בפיגועי פריז ב-13 בנובמבר 2015 ובפיגוע הדריסה בניס ב-14 ביולי 2016 ונחשב לאחד מפעילי דאעש המסוכנים ביותר. הוא נולד בצרפת בשנת 1983, התאסלם בשנת 2003, והושפע מהאידאולוגיה הג’האדיסטית. בשנת 2010 הוא נעצר בצרפת באשמת השתייכות לארגון טרור, אך שוחרר. הוא נכנס לסוריה ב-6 במרץ 2015 דרך תורכיה והצטרף לדאעש (SDF Press, 24 במאי 2018).
פעיל דאעש ממוצא צרפתי בשם אדריאן ליונל כיאלי, שנעצר על-ידי כוחות ה- SDFבסוריה (SDF Press, 24 במאי 2018).    פעיל דאעש ממוצא צרפתי בשם אדריאן ליונל כיאלי, שנעצר על-ידי כוחות ה- SDFבסוריה (SDF Press, 24 במאי 2018).
פעיל דאעש ממוצא צרפתי בשם אדריאן ליונל כיאלי, שנעצר על-ידי כוחות ה- SDFבסוריה (SDF Press, 24 במאי 2018).

בדיקה שעושים כוחות ה-SDF באמצעות מכשיר לזיהוי פנים במטרה לאתר פעילי דאעש המנסים להימלט מסוריה לתורכיה (אלמצדר ניוז, 22 במאי 2018).
בדיקה שעושים כוחות ה-SDF באמצעות מכשיר לזיהוי פנים במטרה לאתר פעילי דאעש המנסים להימלט מסוריה לתורכיה (אלמצדר ניוז, 22 במאי 2018).

מרחב אדלב
  • ב-27 במאי 2018 דווח, כי מכונית תופת התפוצצה בסמוך למפקדה של המטה לשחרור אלשאם (לשעבר ג’בהת אלנצרה). הפיצוץ אירע בפרבריה המערביים של אדלב,. הפיצוץ נהרגו שבעה בני אדם ושלושים נפצעו (מראסלון, 27 במאי 2018).
  • ב-27 במאי 2018 דווח כי מסוקי חיל האוויר הסורי פיזרו מעל המרחב הכפרי שמצפון לאדלב, כרוזים הקוראים ל”חמושים” שבאדלב [קרי, לפעילי המטה לשחרור אלשאם וארגוני מורדים נוספים] “לקבוע את גורלם” [קרי, להיכנע]. בחלק מהכרוזים נראות גופות של חמושים, שנהרגו בעימותים עם צבא סוריה (מראסלון, 27 במאי 2018).

כרוזים הקוראים לחמושים באדלב להיכנע (מראסלון, 27 במאי 2018).
כרוזים הקוראים לחמושים באדלב להיכנע (מראסלון, 27 במאי 2018).

עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פיגועי ראווה של דאעש בעיראק
  • להלן כמה פיגועים בולטים שביצע השבוע דאעש, ובתוכם פיגועי התאבדות:
    •   פעיל דאעש המכונה אבו עמר אלאנצארי פוצץ עצמו באמצעות חגורת נפץ במקום התקהלות של שיעים ואנשי כוחות ביטחון באזור אלשעלה (Al Shu’lah) (צפון-מערב בגדאד). כתוצאה מכך, נהרגו, לטענת הארגון, חמישה-עשר בני אדם, בהם קצין מודיעין צבאי. לפחות תשעה-עשר בני אדם נוספים נפצעו (חק, 24 במאי 2018). על פי מקורות עיראקיים מחבל מתאבד ניסה להיכנס לפארק בו מבלות משפחות, אך נבלם על-ידי כוח משטרתי. לדבריהם בפיגוע נהרגו שני בני אדם, אחד מהם קצין מודיעין צבאי, ושבעה-עשר בני אדם נפצעו (אלסומריה ניוז, 24 במאי 2018).
כלי רכב ביטחון בזירת פיגוע ההתאבדות באזור אלשעלה בבגדאד.   ראמי  ט'אהר פליח, אחראי המודיעין הצבאי של אזור אלע'זאליה (צפון מערב בגדאד), שנהרג  בפיגוע ההתאבדות (חק, 24 במאי 2018).
מימין: כלי רכב ביטחון בזירת פיגוע ההתאבדות באזור אלשעלה בבגדאד. משמאל: ראמי
ט’אהר פליח, אחראי המודיעין הצבאי של אזור אלע’זאליה (צפון מערב בגדאד), שנהרג
בפיגוע ההתאבדות (חק, 24 במאי 2018).
  • סוכנות אעמאק דיווחה כי פעילי הארגון הציבו מארב כ-15 ק”מ דרומית-מזרחית לסאמרא נגד כלי רכב צבאי. כתוצאה מכך נהרגו קצין ושני לוחמי “הגיוס העממי”. לוחם נוסף נפצע (חק, 26 במאי 2018).
  • “מקור ביטחוני” במחוז צלאח אלדין מסר, כי שני מפקדי משטרה בכירים נהרגו בפיצוץ מטען חבלה. הפיצוץ אירע בעת סריקות, שנערכו באזור אלמטיביג’ה (Al Mtaybeejah), כ-66 ק”מ מצפון לבעקובה (אלסומריה ניוז, חשבון הטוויטר Islam Chali @IslamPeshmerga, 26 במאי 2018).
מפקד משטרת תת-נפת אלעלם, מחמד חמאש  אלג'בורי (חשבון הטוויטר Islam Chali @IslamPeshmerga, 26 במאי 2018).   מפקד  המשטרה, סמיר צאלח אלהיאזעי (חשבון הטוויטר Islam Chali @IslamPeshmerga, 26 במאי 2018).
שני מפקדי המשטרה שנהרגו ע”י דאעש. מימין: מפקד משטרת תת-נפת אלעלם, מחמד חמאש
אלג’בורי (חשבון הטוויטר Islam Chali @IslamPeshmerga, 26 במאי 2018). משמאל: מפקד
המשטרה, סמיר צאלח אלהיאזעי (חשבון הטוויטר Islam Chali @IslamPeshmerga, 26 במאי 2018).
  • מחוז כרכוכ:
    • סוכנות אעמאק של דאעש דיווחה על הריגתו של שוטר ופציעתם של קצין ושני שוטרים במארב, שהציבו פעילי דאעש בקרבת כפר אלצפרה (Al Safrah), כ-55 ק”מ מדרום-מערב לכרכוכ (חק, 26 במאי 2018).
    • שמונה פעילי דאעש פוצצו את עצמם בקרבת כפר אלג’עפריה, כ-45 ק”מ מדרום-מערב לכרכוכ, לאחר שכוחות “הגיוס העממי” כיתרו אותם. כתוצאה מכך נפצעו ארבעה פעילי “הגיוס העממי” (אלסומריה ניוז, 24 במאי 2018).
פגיעות יזומות של דאעש בתשתיות ובשדות חיטה
  • ב-24 במאי 2018 גרמו פעילי דאעש לנתק ברשת החשמל המספקת חשמל לערים חויג’ה, תכרית וביג’י לאחר שפעילי הארגון תקפו שני קווי מתח ראשיים. צוות הנדסה של צבא עיראק הצליח לתקן רק את אחד מקווי המתח המספק חשמל לתכרית (אלסומריה, 25 במאי 2018; כרדיסטאן 24, 25 במאי 2018.
  • אחמד אלזרכושי, מנהל תת-נפת אלסעדיה (כ-60 ק”מ מצפון מזרח לבעקובה) דיווח על סיכול ניסיון פעילי דאעש להעלות באש יבולי חיטה. כוחות הביטחון העיראקים ו”הגיוס העממי” יחד עם אזרחים וכוחות כיבוי-אש הצליחו לכבות את השריפה לאחר זמן קצר (אלסומריה ניוז, 26 במאי 2018).
פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקים
  • ב-24 במאי 2018 הודיע צבא עיראק, כי שלושה פעילי דאעש נהרגו בהתנגשויות עם המודיעין הצבאי העיראקי בעת שהיו בדרכם לחדור לאחד הכפרים בתת-הנפה ג’לאולאא’ (Jalawla), כ-76 ק”מ מצפון מזרח לבעקובה. פעיל רביעי פוצץ את עצמו. כתוצאה מכך נהרגו שני אזרחים (חשבון הטוויטר الجيش العراقي الوطني @ArmY_Iq, 24 במאי 2018).

גופתו של אחד מפעילי דאעש שנהרגו בתת-הנפה ג'לאולא, שמצפון מזרח לבעקובה (חשבון הטוויטר الجيش العراقي الوطني @ArmY_Iq, 24 במאי 2018).
גופתו של אחד מפעילי דאעש שנהרגו בתת-הנפה ג’לאולא, שמצפון מזרח לבעקובה (חשבון הטוויטר الجيش العراقي الوطني @ArmY_Iq, 24 במאי 2018).

  • כוחות הביטחון העיראקים ניהלו פעילות ביטחונית רחבת היקף נגד דאעש באזור אלמטיביג’ה (Al Mtaybeejah), כ-66 ק”מ מצפון לבעקובה (Ba’qubah). הפעילות הסתיימה כעבור יומיים ודווח כי כל היעדים הושגו. נמסר, כי הושמדו מקומות מסתור וסדנת להכנת אמצעי חבלה, נוטרלו מטעני חבלה ופוצצו חומרים רבים (סוכנות הידיעות העיראקית, 28 במאי 2018).

חיילים בצבא עיראק במהלך פעילות ביטחונית (אלסומריה ניוז, 26 במאי 2018).
חיילים בצבא עיראק במהלך פעילות ביטחונית (אלסומריה ניוז, 26 במאי 2018).

מצרים וחצי-האי סיני
נמשך מבצע “סיני 2018”
  • ב-29 במאי 2018 הודיע דובר צבא מצרים (“הודעה מס’ 23”), כי בהתנגשויות בצפון ומרכז סיני נהרגו שמונה “פעילי טרור”; מטוסי חיל האוויר המצרי השמידו שני כלי רכב שהכילו נשק ותחמושת שניסו לחדור למצרים בגבול המערבי (עם לוב); נעצרו 64 בני אדם על רקע פלילי וחשד בטרור; אותרו במרכז סיני תחמושת, מדי צבא, כסף מזומן, מכשירי קשר אלחוטיים, מחשב נייד, מצלמה ומכלים המכילים חומרי נפץ. אותרו והושמדו 20 כלי רכב מסוגים שונים ו-79 אופנועים ללא לוחיות רישוי; אותרו ונוטרלו 15 מטעני חבלה; הושמדו 80 מקומות מסתור שהכילו מטעני חבלה, תחמושת ואמצעי מחיה; כוחות משמר הגבול המצרי איתרו באזור מדברי שמדרום למטרוח (Matrouh), שבצפון מערב מצרים, מחבוא ובו 544 אקדחים, שלושה רובי סער ורובי צלפים, שלושה רובי ציד ותחמושת (אלמצרי אליום, 29 במאי 2018).
עיתונאי מצרי בכיר: “מבצע סיני 2018” הגיע לשלב על הכרעה
  • כרם ג’בר, עיתונאי מצרי בכיר, כתב מאמר ביומון אלאח’באר (29 במאי) בו קבע, כי “מבצע סיני 2018” הגיע לשלב ההכרעה. לדבריו הטרוריסטים אינם יכולים לבצע יותר “פיגועים אפקטיביים” אלא רק פיצוצים אקראיים, שבהם נהרגים מעט קורבנות. לדבריו, טיהור סיני מתנהל היטב ומביא לתוצאות טובות בשטח. הוא גם ציין ש”התוכנית הביטחונית” המיושמת במהלך המבצע כוללת יצירת “שטח סטרילי” ובטוח סביב מקומות אסטרטגים כגון שדה התעופה באלעריש. פעולות הצבא מתבצעות באיטיות בשל הרצון להבטיח את ביטחון האזרחים, שבקרבם מסתתרים הטרוריסטים. הוא הדגיש, כי המצב בחצי-האי סיני יירגע רק כאשר הוא יטוהר כליל מנוכחות הטרוריסטים.
פעילות ג’האדיסטית במדינות נוספות
פיגוע דקירה וירי בבלגיה
  • ב-29 במאי 2018, בסביבות השעה 10:30 בבוקר, התקרב אדם לשתי שוטרות בעיר ליאז’ בבלגיה, דקר אותן בסכין, חטף מהן את אקדחיהן וירה בהן למוות. לאחר מכן הוא ירה למוות בצעיר בן 22 שישב במכונית חונה ונמלט לבית הספר הסמוך. כוח לוחמה בטרור שהוזעק לזירה ניהל עם התוקף חילופי אש. התוקף נהרג וכמה שוטרים נפצעו. התביעה הבלגית הפדרלית מסרה כי היא מתייחס אל האירוע כאל אירוע טרור (AP, 29 במאי 2018; הגארדיאן, 29 במאי 2018).
  • התוקף, בנג’מין הרמאן (Benjamin Herman), בן 31, יליד בלגיה, תועד במצלמות כשהוא קורא קריאות “אללה אכבר”. הוא היה אסיר שישב בכלא על עבירות גנבה, תקיפות וסמים ועבר תהליך רדיקליזציה במהלך שהותו בכלא (AP, 29 במאי 2018; הגארדיאן, 29 במאי 2018). עד כה לא קיבל גורם כלשהו אחריות לביצוע הפיגוע, אך ייתכן כי מדובר בפיגוע השראה של דאעש.
גיוס לוחמים זרים למפלגה האסלמית התורכיסטאנית
  • נמסר כי ארגון המפלגה האסלאמית התורכיסטאנית החלה לאחרונה ללכת בדרכם של דאעש ואלקאעדה ולגייס לשורותיה לוחמים זרים. עד לאחרונה היו כל חברי הארגון אויגורים. לפני כשנתיים הוקמה מסגרת גדודית קטנה בשם “תומכי תורכיסטאן”, אשר כלל לוחמים משרידי “צבא אלאקצא”, שרובם סורים, ולצדם מספר קטן של בעלי אזרחויות זרות. כעת נראה שהארגון עומד ללכת בדרכי הגלובליזציה של הג’האד ולהרחיב את הגיוס לשורותיו. צות אלאלסלאם, מוסד ההסברה של הארגון, פרסם ב-21 במאי 2018 סרטון בשם “ההגירה לאללה”, אשר פונה לפעילים במערב. בסרטון נראים לוחמים ממוצא קנדי מרוקני ושלושה צרפתים אשר מדברים בשבחי הג’האד. בעבר פנו הסרטונים שהפיק הארגון רק לאויגורים ולתורכים. על פי לה פיגרו הצרפתי הסרטון דומה מאד לסרטוני התעמולה של דאעש שקראו לצרפתים להתגייס לשורותיו (אלאח’באר, לבנון, 23 במאי 2018).
פעילות סיכול ומנע
מעצרן ושחרורן של פעילי דאעש ונשים שהצטרפו עם בעליהן לדאעש
  • עשר נשים מצריות, שהצטרפו יחד עם בעליהן לשורות דאעש בעיראק ובסוריה, הגיעו לתורכיה ופנו לשגרירות מצרים באנקרה בבקשה לשוב למצרים. שלטונות מצרים חקרו את החוזרות והן שוחררו לשוב לבתיהן. הנשים הן חלק מקבוצה של אזרחים מצרים שנמלטו מדאעש לתורכיה (אלדסתר, 21 במאי 2018).
  • משטרת תורכיה עצרה באיסטנבול 51 חשודים זרים בהשתייכות לדאעש. נמסר כי החשודים התכוונו להגיע לאזורי הקרבות בסוריה (רויטרס, 25 במאי 2018).

[1] ב-9 ביולי 2017 נכנס לתוקפו בדרום-מערב סוריה (באזורי דרעא, אלסוידאא' ואלקניטרה) הסכם אי-הסלמה שלו שותפות ארה"ב, רוסיה וירדן. ב-8 בנובמבר 2017 נחתם בעמאן מזכר עקרונות בין ארה"ב, רוסיה וירדן העוסק בקביעת מנגנון למימוש הסכם אי-ההסלמה. המזכר קבע, בין השאר, כי כדי לחזק את הפסקת האש והשלום בדרום מערב סוריה יש להפחית, ובסופו של דבר להוציא מהאזור את הכוחות הזרים (אתר מחלקת המדינה של ארה"ב ואתר הקרמלין, 11 באוקטובר 2017).