מבט לג’האד העולמי (31 באוגוסט – 6 בספטמבר 2017)

כוחות הביטחון העיראקיים בעיר תלעפר (אלסומריה, 2 בספטמבר 2017).

כוחות הביטחון העיראקיים בעיר תלעפר (אלסומריה, 2 בספטמבר 2017).

כלי רכב של דאעש, שנפגעו מתקיפות חיל האוויר הרוסי, בעת שניסו לצאת מעקירבאת (חשבון הטוויטר The'Nimr'Tiger @Souria4Syrians, 4 בספטמבר 2017).

כלי רכב של דאעש, שנפגעו מתקיפות חיל האוויר הרוסי, בעת שניסו לצאת מעקירבאת (חשבון הטוויטר The'Nimr'Tiger @Souria4Syrians, 4 בספטמבר 2017).

ירי ארטילרי של דאעש לעבר כינוס כוחות של צבא סוריה, מצפון מזרח לעקירבאת (https://justpaste.it/1au4r 3 בספטמבר 2017).

ירי ארטילרי של דאעש לעבר כינוס כוחות של צבא סוריה, מצפון מזרח לעקירבאת (https://justpaste.it/1au4r 3 בספטמבר 2017).

הודעת דאעש על הריגת שבעה חיילים רוסים ממזרח לעקירבאת (אעמאק, 2 בספטמבר 2017).

הודעת דאעש על הריגת שבעה חיילים רוסים ממזרח לעקירבאת (אעמאק, 2 בספטמבר 2017).

פעיל חזבאללה מאבטח את שיירת דאעש (חשבון הטוויטר Qasioun News Agency@QASIOUN_NEWS, 2 בספטמבר 2017).

פעיל חזבאללה מאבטח את שיירת דאעש (חשבון הטוויטר Qasioun News Agency@QASIOUN_NEWS, 2 בספטמבר 2017).

פעילי דאעש מסגירים עצמם לכוחות הפשמרגה הכורדיים (ערוץ אלפראת, 30 באוגוסט 2017).

פעילי דאעש מסגירים עצמם לכוחות הפשמרגה הכורדיים (ערוץ אלפראת, 30 באוגוסט 2017).

עיקרי אירועי השבוע
  • דאעש ממשיך לנחול כישלונות:
    • בסוריה- ב-1 בספטמבר 2017 הודיעו כוחות SDF על השלמת כיבוש העיר עתיקה של אלרקה. לדברי הכוחות הם שולטים עתה על 65% משטח העיר. במקביל המשיכו כוחות המשטר הסורי ותומכיו בסיוע רוסי, להתקדם לעבר דיר אלזור. ב-2 בספטמבר 2017 דיווח משרד ההגנה הרוסי, כי הכוחות הסורים, בתמיכת חיל האוויר הרוסי, השלימו את כיבוש עקירבאת, וכי בכך הושלמה ההשתלטות על מוקד ההתנגדות הגדול האחרון של דאעש במרכז סוריה. גם המצור מעל מובלעת המשטר הסורי בדיר אלזור הוסר.
    • בעיראק הכריז חידר אלעבאדי, ראש ממשלת עיראק, כי לאחר עשרה ימי לחימה השלימו הכוחות העיראקיים את כיבוש תלעפר, המעוז האחרון של דאעש בצפון עיראק.
  • הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאעש מונעת, באמצעות תקיפות מהאוויר, מעבר מאות פעילי דאעש ומשפחותיהם מאזור אלקלמון למזרח סוריה. על פי דובר משרד ההגנה של ארה”ב מניעת המעבר היא בשל החשש שהפעילים יצטרפו ללחימה במזרח סוריה ובעיראק. הוא הדגיש כי מכיוון שהקואליציה לא הייתה חלק מההסכם היא אינה מחויבת לו.
רוסיה ומדינות הקואליציה
אזורי אי-ההסלמה
  • לאחר מאמצים משותפים של ירדן ורוסיה, הודיעה רוסיה על תחילת פעולתו של חדר מבצעים, הממוקם בעמאן שבירדן, שמטרתו לפקח על מימוש הסכמי אזורי אי-ההסלמה בסוריה. בהודעה הדגישה רוסיה את חשיבות תפקידו של המרכז בשמירה על הפסקת האש ומימוש ההסכם (אלערביה, 31 באוגוסט 2017).
  • בשיחה עם סטודנטים ומרצים מהמכון למדיניות בינלאומית של מוסקבה ( (MGIMO אמר סרגי לברוב, שר החוץ הרוסי, כי, הסכם אזורי אי-ההסלמה בסוריה אינו פוגע בביטחונה של ישראל. לברוב ציין, כי ההחלטה על הקמת אזורים אלה לא התעלמה מהאינטרסים הביטחוניים של ישראל וכי כאשר היא התקבלה עודכנו כל השותפים, כולל ישראל. עוד ציין לברוב כי בכל ההחלטות הקשורות למזרח התיכון הם יוצאים מנקודת ההנחה שיש לתמוך באינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל, כמו גם באינטרסים של שאר המדינות (טאס, 1 בספטמבר 2017).
הקואליציה הבינלאומית ללחימה בדאעש
  • בהתבטאות אחרונה לפני סיום תפקידו, בשיחת ועידה מבגדאד, הבהיר סטפאן טאונסנד, מפקד הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, כי ארה”ב תמשיך לשתף פעולה עם כוחות YPG הפועלים כחלק מכוחות SDF באזור אלרקה. בהתייחסו להמשך הלחימה בדאעש אמר כי העימות הסופי עם הארגון צפוי להתרחש במרכז עמק הפרת בשטח שבין דיר אלזור בסוריה למחוז ראוה בעיראק וכי כוחותSDF , המונים כ-50,000 לוחמים ייקחו חלק במערכה. לדבריו, כוחותSDF הינם כוח קל שברשותו מספר מועט של כלי רכב משוריינים קלים אולם הם הכוח היעיל ביותר בלחימה נגד דאעש בסוריה. לגבי תפיסתו של מנהיג דאעש אבו בכר אלבע’דאדי, אמר טאונסנד כי הוא אינו סבור שמפקד דאעש מת (הורייט דיילי ניוז, 2 בספטמבר 2017).
  • בראיון שהעניק סטפאן דה מיסטורה, השליח המיוחד של האו”ם לסוריה, ציין כי בסוריה כיום ישנם שלושה אזורים בולטים בהם קיים עדיין מצב של חוסר יציבות: דיר אלזור, אלרקה ואדלב. לדבריו הממשל הסורי והכוחות הסוריים צפויים לשחרר את דיר אלזור עד לתחילת חודש אוקטובר 2017 . את אלרקה צפויים ארה”ב וכוחות SDF לשחרר גם כן בסביבות מועד זה. לגבי אדלב צין, כי שם קיימת נוכחות של פעילי חזית פתח אלשאם (ג’בהת אלנצרה) וכי נפילתה צפויה מספר חודשים לאחר נפילת אלרקה ודיר אלזור. לדבריו אירועים אלה יסמנו את תחילתו של סוף המשבר בסוריה (רויטרס, 2 בספטמבר 2017).
עיקרי ההתפתחויות בסוריה
המערכה לכיבוש אלרקה

ב-1 בספטמבר 2017 הודיעו כוחות SDF על השלמת כיבוש העיר עתיקה של אלרקה (דמשק אלא’ן, 1 בספטמבר 2017). לדברי הכוחות עתה לאחר שהשתלטו על העיר העתיקה הם שולטים על 65% משטחה של העיר (רשת תקשורת אלשאם, 3 בספטמבר 2017). במקביל נמשכת הלחימה בדרום מערב העיר להשלמת כיבושה.

  • במהלך השבוע התמקדו העימותים בין כוחות ,SDF שהסתייעו בתקיפות מהאוויר של כוחות הקואליציה, במספר מוקדים ביניהם: אלדרעיה (Al Dar’iyah), שכונת אלמרור (Al Murour), שמדרום מערב ובפאתי העיר העתיקה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 2 בספטמבר 2017). דאעש הודיע, כי בעימותים בשכונת אלמרור נהרגו 18 לוחמי כוחות SDF ועשרה נוספים נפצעו (חשבון הטוויטר باقيه على جثثكم@gareb42, 3 בספטמבר 2017).

המערכה להשתלטות על אזור דיר אלזור

כוחות המשטר הסורי ותומכיו בסיוע רוסי, המשיכו להתקדם לעבר דיר אלזור. ב-2 בספטמבר 2017 דיווח משרד ההגנה הרוסי, כי הכוחות הסורים, בתמיכת חיל האוויר הרוסי, השלימו את כיבוש עקירבאת, וכי בכך הושלמה ההשתלטות על מוקד ההתנגדות הגדול האחרון של דאעש במרכז סוריה. במשרד ההגנה הרוסי ציינו, כי השמדת דאעש באזור דיר אלזור ושחרורה של העיר יהוו פגיעה אסטרטגית בנוכחות הארגון בסוריה (דף הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 2 בספטמבר 2017).

  • לאחר כיבוש עקירבאת פועלים כוחות המשטר לטיהור העיירה להמשך כיבוש האזור כולו. הכוחות, שהסתייעו בתקיפות מהאוויר של חיל האוויר הרוסי, המשיכו להתקדם בחלק המערבי של המובלעת. ב-4 בספטמבר 2017 הגיעו הכוחות הסורים למתחם חטיבה 137 (שהיה בשימוש צבא סוריה), כשבעה ק”מ ממערב לעיר, שם ניהלו עימותים עם פעילי דאעש. כוח סורי נוסף התקדם מציר הר אלבשרי (Mount Bishri). נמסר כי פעילי דאעש נסוגו מציר אלסח’נה-דיר אלזור ובכלל זה אזור כבאג’ב (Kobajjep), ואלשולא (Al Shoula), מדרום מערב לדיר אלזור, שבשטחם עובר הציר (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 4 בספטמבר 2017).
  • מהלכי צבא סוריה ותומכיהם הביאו להפסקת המצור על מובלעת בדיר אלזור . בהודעה רשמית של צבא סוריה נמסר כי הכוחות השלימו את השלב השני במבצע במדבר הסורי באמצעות סיוע אווירי של מטוסים סורים ורוסיים והצליחו להסיר את המצור מעל דיר אלזור, בהודעה הודגש, כי להסרת המצור חשיבות אסטרטגית מהותית עבור הלחימה בטרור (הטלוויזיה הסורית, 5 בספטמבר 2017).
  • פעילי דאעש ניסו לבלום את התקדמות הכוחות הסורים. במסגרת זאת ביצעו הפעילם ירי ארטילרי לעבר כינוסי כוחות של צבא סוריה. כמו כן, ביצע מחבל מתאבד פיגוע באמצעות מכונית תופת (חשבון הטוויטר سلطان علماء الشام@abdullahulwan5, 3 בספטמבר 2017).
מעורבות צבאית רוסית
  • צבא רוסיה סייע לכוחות המשטר ותומכיהם. בתקיפות שביצעו הכוחות הרוסיים במהלך הלחימה הושמדו, בין השאר, שיירה של דאעש שמנתה 12 משאיות, נשק ותחמושת, רכבי שטח נושאי מקלעים וכלי נשק נגד מטוסים ומרגמות. בתקיפות נוספות הושמדו כלי רכב משוריינים, עמדות ארטילריות, עמדות שליטה ומרכזי תקשורת של דאעש (עמוד הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 2 בספטמבר 2017). ב-4 בספטמבר 2017 אף שיגרו הרוסים טילי שיוט מהפריגטה אדמירל אסן (Admiral Essen). השוהה בים התיכון (דף הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 6 בספטמבר 2017). לטענת דאעש מהלך עימותים בכפר אלמשירפה, דרומית מזרחית לעקירבאת, הרגו פעיליו מספר חיילים רוסיים (רשת תקשורת אלשאם, 30 באוגוסט 2017). משרד ההגנה הרוסי דיווח, כי לאחר שחרור השטח אושר מידע, שהתקבל בערוצים שונים, לפיו האזור המבוצר הוחזק על ידי פעילי דאעש שהגיעו מרוסיה וממדינות חבר העמים (דף הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 6 בספטמבר 2017).

הודעת דאעש על הריגת שבעה חיילים רוסים ממזרח לעקירבאת (אעמאק, 2 בספטמבר 2017).
הודעת דאעש על הריגת שבעה חיילים רוסים ממזרח לעקירבאת (אעמאק, 2 בספטמבר 2017).

תקיפת שיירת דאעש על ידי כוחות הקואליציה
  • כלי טיס של הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאעש, בראשות ארה”ב מונעים משיירת האוטובוסים של פעילי דאעש ובני משפחותיהם שפונו מאזור אלקלמון להגיע ליעדה לעיירה אלבוכמאל, שעל גבול סוריה- עיראק, אחד המעוזים האחרונים של דאעש באזור. השיירה, המונה 17 אוטובוסים עושה דרכה לאלבוכמאל שבמזרח סוריה על גבול סוריה עיראק. בשיירה מצויים כ-300 פעילי דאעש ומספר דומה של בני משפחותיהם שפונו מלבנון, כחלק מהסכם פינוי שגובש בין המשטר הסורי וחזבאללה לבין הארגון. הפעילים מסרו כי לפחות 12 בני אדם נהרגו בתקיפה (זמן אלוצל, 1 בספטמבר 2017).
  • כוחות הקואליציה ביצעו תקיפה מהאוויר נגד השיירה באזור אלחמימה (Hmimah), דרומית לדיר אלזור. לאחר תקיפה זו, ולאחר שהשיירה שינתה את נתיבה, ביצעו כוחות הקואליציה תקיפה נוספת. גם ממשלת עיראק סירבה לאפשר לשיירה לעבור בשטחה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 2 בספטמבר 2017). לאור התקיפות החלו המשטר הסורי וחזבאללה לחפש נתיב חלופי עבור השיירה הנמצאת מזה מספר ימים בשטח מדברי מצפון מזרח לתדמור (קאסיון, 2 בספטמבר 2017). גורמי אופוזיציה סורית דיווחו כי עשרות פעילי דאעש ואזרחים עזבו את האוטובוסים וניסו להגיע באמצעות כלי רכב אזרחיים לאזורים בשליטת דאעש באזור דיר אלזור (וושינגטון פוסט, 2 בספטמבר 2017).
שיירת האוטובוסים של פעילי דאעש עושה את דרכה (ערוץ אלערביה, 3 בספטמבר 2017).   שיירת האוטובוסים של פעילי דאעש עושה את דרכה (ערוץ אלערביה, 3 בספטמבר 2017).
שיירת האוטובוסים של פעילי דאעש עושה את דרכה (ערוץ אלערביה, 3 בספטמבר 2017).
  • חזבאללה פרסם הודעה רשמית לפיה מטוסים אמריקאים מונעים מאוטובוסים הנושאים את פעילי דאעש ואת בני משפחותיהם, שיצאו מאזור שליטת המשטר להתקדם ומטילים עליהם מצור במדבר. כמו כן נמסר כי הם מונעים מסיוע הומניטארי להגיע לחולים לפצועים ולקשישים. דוברי הקואליציה הבהירו, כי כוחות הקואליציה הבינלאומית לא יאפשרו לשיירת דאעש להתקרב לאזור הגבול בין סוריה לעיראק. עוד מסרו כי הם ביקשו מרוסיה שתבהיר למשטר הסורי את כוונותיה של הקואליציה לגבי השיירה. עיראק הודיעה כי במידה והשיירה תתקרב לאזור הגבול היא תנקוט בפעולה צבאית נגדה (אלערביה אלחדת’, 2 בספטמבר 2017).
  • דובר משרד ההגנה האמריקאי הצהיר כי הקואליציה לא הייתה שותפה להסכם המדובר ולכן היא אינה מחויבת לו. עם זאת הדגיש כי הקואליציה תקפה את השיירה בהתאם לחוק הבינלאומי. עוד ציין הדובר, כי הקואליציה תפעל בכל מקום ובכל עת נגד דאעש ללא פגיעה באזרחים. דובר הקואליציה הבינלאומית ריאן דילון אמר, כי תקיפת השיירה נועדה למנוע מאנשי דאעש להתקדם מזרחה לכיוון עיראק. הוא גם הצהיר, כי הקואליציה תמשיך לעקוב אחר השיירות בזמן אמת ולפגוע בהן בעת שיהיו באזורים פתוחים שאין בהם אזרחים (רויטרס, 1 בספטמבר 2017).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
העיר תלעפר
  • חידר אלעבאדי, ראש ממשלת עיראק, הכריז ב-1 בספטמבר 2017 כי לאחר עשרה ימי לחימה השלימו הכוחות העיראקיים את כיבוש תל עפר ומחוז ננוא במלואו (חשבון הטוויטר של ראש ממשלת עיראק, 2 בספטמבר 2017). באזור הצפוני של נפת תלעפר, הסגירו עשרות פעילי דאעש את עצמם לכוחות הפשמרגה הכורדיים, לאחר שנמלטו מידי כוחות הביטחון העיראקיים (ערוץ אלפראת, 30 באוגוסט 2017). כוחות הנדסה עיראקיים ממשיכים בפעילות לנטרול מטענים בעיר תלעפר (ערוץ אלעראקיה, 3 בספטמבר 2017).
  • צבא עיראק הודיע כי במהלך שחרור נפת תלעפר מידי דאעש נהרגו יותר מאלפיים פעילי דאעש, חמישים מחבלים מתאבדים, הושמדו, נוטרלו 77 מכוניות תופת ופוצצו 990 מטענים שהטמינו פעילי הארגון באזור. בנוסף, נוטרלו 71 מבנים ממולכדים, הושמדו 46 אופנועים ששימשו את פעילי דאעש, והושמדו 66 מנהרות. כמו-כן, אותר נשק רב ו-13 מפעלים לייצור מטענים עבור מכוניות תופת על פי צבא עיראק במערכה לשחרור תלעפר נהרגו 150 אנשי ביטחון עיראקיים וכ-600 נפצעו (אלסומריה, 2 בספטמבר 2017).
כוחות הביטחון העיראקיים בעיר תלעפר (אלסומריה, 2 בספטמבר 2017).
כוחות הביטחון העיראקיים בעיר תלעפר (אלסומריה, 2 בספטמבר 2017).
פעילי דאעש מסגירים עצמם לכוחות הפשמרגה הכורדיים (ערוץ אלפראת, 30 באוגוסט 2017).
פעילי דאעש מסגירים עצמם לכוחות הפשמרגה הכורדיים (ערוץ אלפראת, 30 באוגוסט 2017).
המשך שיקום העיר מוצול
  • ב-30 באוגוסט 2017 נחנך גשר צף המחבר בין מזרח ומערב העיר מוצול שהונח על-ידי חיל ההנדסה של צבא עיראק. במקביל החל שיקומו הגשר הרביעי המחבר בין חלקה המזרחי והמערבי של העיר (מרכז נינוא להסברה, 30 באוגוסט 2017).
חייל צבא עיראק בטקס חנוכת הגשר.   תחילת עבודות שיקום הגשר הרביעי (מרכז נינוא להסברה, 30 באוגוסט 2017).
מימין: חייל צבא עיראק בטקס חנוכת הגשר. משמאל: תחילת עבודות שיקום הגשר הרביעי (מרכז נינוא להסברה, 30 באוגוסט 2017).
חשש בדאעש מהמשך המערכה בעיראק
  • לאחר כיבוש מוצול ותלעפר חוששים פעילי דאעש כי כוחות הביטחון העיראקיים ימשיכו במסע הכיבושים שלהם לשחרור מוקדי דאעש נוספים בעיראק: מקור מקומי דיווח כי מידי לילה יוצאות משפחות פעילי דאעש מהעיירה אלשרקאט (מעוז דאעש כתשעים ק”מ דרומית לעיר מוצול) מהעיר ליעדים לא ידועים. זאת, לאור ההערכות כי העיירה תותקף בקרוב על-ידי כוחות הביטחון העיראקיים (אלסומריה, 3 בספטמבר 2017). מקור מקומי באלחויג’ה ציין כי רוב מפקדי דאעש ובני משפחותיהם עזבו את העיר, הנשלטת על-ידי דאעש, זאת על בסיס הערכות כי העיר, השוכנת כ-55 דרומית-מערבית לעיר כרכוכ, תותקף בקרוב על-ידי כוחות הביטחון העיראקיים (אלסומריה, 2 בספטמבר 2017).
תקיפות ברחבי עיראק
  • עאנה – מקור ביטחוני עיראקי מסר, כי מטוסי הקואליציה הבינלאומית בראשות ארצות-הברית תקפו שיירה של פעילי דאעש שהייתה בדרכה מאלקאא’ם לעאנה, באזור המדברי שבקרבת גבול עיראק-סוריה כתוצאה מהתקיפה נהרגו 22 פעילי דאעש (אלסומריה, 2 בספטמבר 2017).
  • סאמרא – דאעש הודיע, כי שלושה פעילי הארגון, שנשאו כלי נשק ואפודי-נפץ, תקפו את תחנת החשמל שמדרום לעיר סאמרא. בתחילה ירו הפעילים ולאחר מכן הפעילו את אפודי הנפץ. בתקיפה נהרגו עשרה מאבטחים ואנשי ביטחון עיראקיים ונפצעו כעשרים נוספים (אח’באר אלמסלמין, 2 בספטמבר 2017).
  • אזור מעבר אלוליד/אלתנף – דאעש הודיע כי תקף כי כלי רכב של מיליציית אלחשד אלשעבי, מיליציה פרו-איראנית המסייעת לממשלת עיראק בלחימה נגד דאעש באזור מעבר אלתנף שבין עיראק לסוריה. חלק מיושבי כלי הרכב נהרגו וחלקם נשבו (אח’באר אלמסלמין, 2 בספטמבר 2017).
 כלי הרכב שהותקף.   אחד מאנשי המיליציה שנלקח בשבי (אח'באר אלמסלמין, 2 בספטמבר 2017).
מימין: כלי הרכב שהותקף. משמאל: אחד מאנשי המיליציה שנלקח בשבי (אח’באר אלמסלמין, 2 בספטמבר 2017).
חצי האי סיני
  • בחשבון טוויטר המדווח על ההתרחשויות בחצי האי סיני פורסם כרוז של דאעש המאיים על הפועלים במפעל הבטון באלעריש ומכריז על האתר כעל יעד לגיטימי לתקיפה. לדברי הכרוז המפעל הוא אחד מכלי המלחמה של צבא הכופרים נגד עובדי אללה המוסלמים ועל כן מהווה המפעל מטרה לגיטימית. הכרוז מפנה אזהרה לכל העובדים ולכל בעלי הכלי הרכב המסיעים את תוצרת המפעל או מסיעים חומרי גלם אל המפעל (חשבון הטוויטר @sinai_news_1, 3 בספטמבר 2017).
מדינות נוספות
הפיליפינים: הלחימה בין דאעש לצבא הפיליפינים במראוי מתקרבת לסיומה
  • על-פי דיווח סוכנות רויטרס, המסתמכת על מקורות צבאיים פיליפיניים, המערכה לכיבוש העיר מראוי, שבאי מינדנאו מידי דאעש, הנמשכת למעלה ממאה ימים, נמצאת בשלבים סופיים. לדברי הסוכנות שטח העימות בין הצדדים הצטמצם והוא מתמקד עתה באזור מסחרי בעיר. מספר פעילי דאעש המשתתפים בלחימה הצטמצם משמעותית ובמערכה נוטלים חלק גם נשים וילדים. למעלה מ-800 פעילי דאעש, רובם חמושים, נהרגו בהתנגשויות מאז ה-23 במאי 2017. פעילי דאעש מחזיקים ברשותם כ-56 בני ערובה נוצרים, שרובם נשים וכן כ-80 גברים מתושבי העיר שאולצו לשאת נשק ולהילחם כנגד צבא הפיליפינים (רויטרס, 4 בספטמבר 2017). ב-2 בספטמבר 2017 הודיע דאעש כי כחמישים חיילי צבא הפיליפינים נהרגו בהתנגשויות עם פעילי דאעש במספר שכונות בעיר (אלצוארם, 2 בספטמבר 2017).
מיאנמר
  • מוסד ההסברה אלמלאחם השייך לארגון אלקאעדה בחצי האי ערב פרסם סרטון תחת הכותרת “בורמה (מיאנמר)הפצע נשכח” בסרטון מופיע שיח’ ח’אלד בן עמר באטרפי, דובר ארגון אלקאעדה בחצי האי ערב, המציין את סבלם של המוסלמים בבורמה המדוכאים על ידי השלטון הבודהיסטי במדינה. לדבריו הפתרון היחיד למצב הוא ג’האד. הוא קרא למוסלמים בבורמה להתכונן לכך. כמו כן פנה למוסלמים בכל המדינות השכנות (בנגלדש, מלזיה, הודו, אינדונזיה) לסייע לאחיהם בבורמה ולקיים ג’האד (מוסד ההסברה אלמלאחם, 2 בספטמבר 2017).
התנהלות המדינה האסלאמית
הכרזה על פעיל דאעש בכיר כפעיל טרור מבוקש
  • ב-29 באוגוסט 2017 הכריז משרד האוצר של ארה”ב על סלים מצטפא מחמד אלמנצור, אחראי (אמיר) הכספים של דאעש במוצול, כפעיל טרור מבוקש. ההכרזה בוצעה בתיאום עם ממשלת עיראק אשר החליטה להקפיא את כל נכסיו בעיראק. מנצור מוכר מאז 2009 עת שהיה בכיר באלקאעדה . בשנת 2014 היה מנצור מעורב בהעברת אלפי דינרים עיראקיים לדאעש במוצול. בשנת 2016 היה אחראי על מכירת נפט ומוצריו שהפיק דאעש משדות הנפט, שהשתלט עליהם בעיראק ובסוריה. לדברי אנשי משרד האוצר, הוא עבר לאחרונה מעיראק לתורכיה והוא יכול להימצא באחד משלושת המקומות: מרסין, איסטנבול או אדנה. לא ברור כיצד הוא נמלט לתורכיה מבלי שנעצר על ידי השלטונות . John E. Smith , ראש מחלקת הפיקוח על נכסים בחו”ל במשרד האוצר, ציין כי משרד האוצר ממשיך לפעול בשיתוף פעולה הדוק עם ממשלת עיראק לחיסול הרשתות הפיננסיות של דאעש בעיראק ומחוצה לה (אתר משרד האוצר האמריקאי 29 באוגוסט 2017).
פעילי דאעש חוגגים את חג הקורבן בדרום דמשק
  • לרגל חג הקורבן פרסמו לשכות ההסברה של דאעש במחוזות השונים תמונות וסרטונים המתארים את אווירת החג. בסרטונים שולבו הסברים לגבי מנהגי החג המותרים והאסורים וצוין כי הלחימה והג’האד הם חלק בלתי נפרד מהחג:
  • בסרטון שפורסם על ידי לשכת ההסברה של דאעש במחוז אלח’יר מסביר הסרטון את מנהגי החג ואיזה מנהגים מותרים על פי תפיסות דאעש ואיזה אסורים. בסיום הסרטון נראה רעול פנים אשר פונה למוסלמים שאינם יכולים להגר למדינות האסלאם וקורא להם להעצים את שמחת החג באמצעות פעולות ג’האד בארצותיהם של היהודים והצלבנים (אח’באר אלמסלמין, 31 באוגוסט 2017).
  • מחוז דמשק של דאעש פרסם תמונות המתעדות את פעילי דאעש חוגגים את החג בדרום דמשק (יתכן במחנה הפליטים אלירמוכ, אם כי לא צוין המיקום המדויק). בתמונות נראים פעילי דאעש מתפללים ומאזינים לדרשת האמאם במסגד. כמו כן, תועדו בתמונות חלוקת דברי מתיקה לתושבים והובלת צאן לשחיטה (אח’באר אלמסלמין, 2 בספטמבר 2017).
פעילי דאעש מתפללים במסגד בדרום דמשק במסגרת חג הקורבן (עיד אלאצ'חא). נשק קל נראה מונח על השטיח במסגד .   איש המשטרה האסלאמית של דאעש (אלחסבה) מחלק דברי מתיקה לתושבים (אח'באר אלמסלמין, 2 בספטמבר 2017).
מימין: פעילי דאעש מתפללים במסגד בדרום דמשק במסגרת חג הקורבן (עיד אלאצ’חא). נשק קל נראה מונח על השטיח במסגד . משמאל: איש המשטרה האסלאמית של דאעש (אלחסבה) מחלק דברי מתיקה לתושבים (אח’באר אלמסלמין, 2 בספטמבר 2017).
פעילות סיכול ומנע
רוסיה
  • שירות הביטחון הפדראלי (FSB) ברוסיה עצר שני פעילי דאעש, ממרכז אסיה, אשר תכננו לבצע פיגוע טרור במוסקבה ב-1 בספטמבר 2017. אחד החשודים, מורודבק קודירוב, הודה בחקירתו כי תכנן לבצע פיגוע התאבדות בקרב קהל גדול. בחיפוש בדירתו נמצא מטען מאולתר רב עוצמה וסרטון שהועלה לרשת בו הוא נשבע אמונים לדאעש. בחיפוש בטלפון הנייד שלו נמצא מידע אודות מגויסים נוספים לארגון דאעש והוראות לביצוע הפיגוע. החשוד השני תכנן לבצע פיגוע דקירה (ספוטניק, 1 בספטמבר 2017).
  • בהקשר זה תצוין התבטאותו של ואלרי גרסימוב, ראש המטה הכללי הרוסי, בטקס פתיחת השנה של האקדמית הצבאית של המטה הכללי, למאבק בטרור, לפיה הטרור הבינלאומי והתפשטות העימותים, בקרב החמושים המקומיים, מחייבים גישה חדשה שתבטיח שמירה על הביטחון, והמשך אימון הכוחות הצבאיים (טאס, 1 בספטמבר 2017).
תורכיה
  • יחידת הלוחמה בטרור של משטרת איזמיר, תורכיה, עצרה שישה חשודים ביניהם שלושה אזרחים סורים, החשודים בהשתייכות לדאעש. על פי המשטרה נמצאו בחזקת החשודים “חומרים דיגיטליים ומסמכים” הכוללים חומרי תעמולה של דאעש. יצוין כי עד כה עצרה תורכיה למעלה מ -5,000 חשודים, גירשה יותר מ-5,000 חשודים בחברות בארגון ואסרה כניסה לתורכיה של למעלה מ -53,000 בני אדם החשודים בטרור (Daily Sabah, 29 באוגוסט 2017)
המלחמה על התודעה
  • לשכת ההסברה של דאעש פרסמה סרטון בו הופיע ילד כבן עשר דובר אנגלית אשר סיפר כי הגיע לאלרקה לפני כשנתיים עם אמו מארה”ב והחל ללמוד את חוקי האסלאם. הילד מציין כי אביו היה חייל אמריקאי שנלחם בלוחמי הג’האד בעיראק. הוא מציג את חברו עבדאללה בן שבע שחי עמו באותו הבית. עבדאללה דובר ערבית ומספר כי הוא הגיע מסנג’אר (צפון מערב עיראק) וכי הובא לאלרקה על ידי פעילי דאעש וכעת הוא לומד את חוקי האסלאם. יוסף מפנה את דבריו לנשיא ארה”ב דונלד טראמפ “הסוכן של היהודים” ואמר לו כי המערכה לא תסתיים באלרקה או מוצול אלא בתוך ביתכם (אח’באר אלמסלמין, 23 באוגוסט 2017).
 יוסף הילד האמריקאי שהופיע בסרטון (אלצוארם, 23 באוגוסט 2017).   יוסף הילד האמריקאי שהופיע בסרטון (אלצוארם, 23 באוגוסט 2017).
יוסף הילד האמריקאי שהופיע בסרטון (אלצוארם, 23 באוגוסט 2017).