מבט לג’האד העולמי (31 במאי – 6 ביוני 2018)

טור של כוח משוריין של צבא סוריה בדרכו לקניטרה (אלחל, 30 במאי 2018).

טור של כוח משוריין של צבא סוריה בדרכו לקניטרה (אלחל, 30 במאי 2018).

נגמ

נגמ"שים של צבא סוריה שהצטרפו למערכה לכיבוש דרעא (בטולאת אלג'יש אלסורי, 31 במאי 2018)

טנק של צבא האסלאם תוקף עמדות של צבא ח'אלד בן אלוליד בתל עשתרה, שמצפון לדרעא.

טנק של צבא האסלאם תוקף עמדות של צבא ח'אלד בן אלוליד בתל עשתרה, שמצפון לדרעא.

תותח שדה של צבא האסלאם תוקף עמדות של צבא ח'אלד בן אלוליד בתל עשתרה (חשבון הטוויטר جيش الإسلام@jaishalislam, 3 ביוני 2018)

תותח שדה של צבא האסלאם תוקף עמדות של צבא ח'אלד בן אלוליד בתל עשתרה (חשבון הטוויטר جيش الإسلام@jaishalislam, 3 ביוני 2018)

עיקרי אירועי השבוע
  • צבא סוריה הודיע, כי הוא סיים את היערכותו לקראת כיבוש דרום סוריה, וכי 40,000 חיילים ממתינים ל”אור ירוק” לתחילת המערכה. מנגד, הודיע צבא סוריה החופשי, אחד הארגונים הדומיננטיים בקרב ארגוני המורדים בדרום סוריה, כי ילחם נגד צבא סוריה אם יותקף. ארגוני המורדים ערכו מפגן כוח צבאי ובו בזמן פרסמו הודעה בה נאמר, בין השאר, כי הם מתנגדים לכניסת כוחות המשטר הסורי לדרום סוריה. במקביל, מנהלים ארגוני המורדים, הפועלים במסגרת חמ”ל משותף, התקפות מקומיות נגד צבא ח’אלד בן וליד המזוהה עם דאעש באגן הירמוכ.
  • על רקע ההכנות בשטח לקראת תחילת המערכה התקיימו גם השבוע מגעים דיפלומטיים אינטנסיביים בין רוסיה, ארה”ב, ישראל וירדן בכל הנוגע למרכיבי הסדרת המצב בדרום מערב סוריה. בכלי התקשורת השונים פורסמו בהקשר זה דיווחים סותרים, שמהם מבצבצים חילוקי דעות בין הצדדים השונים. מדיווחים אלו ניתן ללמוד על מרכיבי ההבנות המתגבשות: החזרת צבא סוריה לרמת הגולן ללא התנגדות ישראל; נסיגת ארגוני המורדים מדרום מערב סוריה תוך הסגרת “הנשק הכבד” לרוסיה; איסור על נוכחות איראן, חזבאללה ומיליציות פרו-איראניות בקרבת הגבול עם ישראל ובדרום סוריה בכלל; נסיגת כוחות ארה”ב ממובלעת תנף, שבקרבת הגבול הסורי-ירדני; הצבת כוחות שיטור רוסיים באזורים שיפונו ע”י ארגוני המורדים.
  • בעוד דאעש עומד תחת לחצים קשים בסוריה ובעיראק, “מדינות הליבה” שלו, מתקיימת פעילות טרור אינטנסיבית של מחוזות דאעש השונים. מוקד הפעילות הינה אפגניסטאן, שם בוצעו השבוע ע”י דאעש שתי פעולות התאבדות בקאבול: האחת, נגד כנס חכמי דת מוסלמים, שנועד להכריז על איסור ביצוע פעולות התאבדות ולקרוא להתפייסות עם הטליבאן (כשבעים הרוגים ופצועים). השנייה נגד משרד הפנים האפגאני (חמישה פצועים).
המעורבות הרוסית והאמריקאית
הצהרת שגריר רוסיה באו”ם ותגובת בשאר אלאסד
  • וסילי נבזנייה, שגריר רוסיה באו”ם, התייחס (1 ביוני 2018) לדיווחים אודות הסכם, שעניינו נסיגת הכוחות האיראנים מדרום סוריה. נבנזייה הודיע, כי הושג הסכם להתנתקות הכוחות בדרום מערב סוריה, אשר ייושם בקרוב, והוסיף :”שמעתי את הדיווחים בתקשורת אודות ההסכם שהושג לנסיגת כוחות מדרום מערב סוריה. לעניין השאלה האם הם יצאו בפועל, כרגע אינני יכול לענות, אך אני מבין, כי הצדדים אשר היו מעורבים בהשגת ההסכם מרוצים מההישגים… ” (טאס, 1 ביוני 2018). מנגד, נשיא סוריה, בשאר אלאסד, אמר כי אין נוכחות של “כוחות איראנים” בשטח סוריה אך הוסיף, כי תמיד היו קצינים איראניים, שעבדו יחד עם הצבא הסורי (RT, 31 במאי 2018).
נסיגת הכוחות האמריקאים מאזור אלתנף, שבקרבת גבול סוריה-ירדן
  • העיתון אלשרק אלאסט דיווח, כי קיימת הסכמה בסיסית בין ארה”ב לרוסיה וירדן על פירוק הבסיס האמריקאי במרחב מעבר אלתנף, שעל גבול ירדן-סוריה-עיראק, תמורת נסיגת הכוחות האיראניים והמיליציות הפרו-איראניות מאזור הגבול [הסורי-ישראלי]. נמסר כי עדיין קיימים חילוקי דעות המתמקדים בלוחות הזמנים והמרחק, שאליו ייסוגו הכוחות הפרו-איראניים אשר מונעים הגעה להסכם (אלשרק אלאוסט, 3 ביוני 2018).
סוריה
עיקרי תמונת המצב

צבא סוריה הודיע, כי סיים את ההכנות למערכה נגד ארגוני המורדים בדרום סוריה, וכי חייליו מחכים ל”אור ירוק” לתחילת המערכה. צבא סוריה החופשי הכריז כי יילחם נגד צבא סוריה במידה ויותקף וכי מוקדם לדבר על הסדר. ארגוני המורדים פרסמו את תנאיהם להסדר הכוללים התנגדות לכל כניסה של כוחות המשטר הסורי לדרום סוריה. במקביל נמשכות התכתשויות בין ארגוני המורדים, הפועלים במסגרת חמ”ל משותף, לבין צבא ח’אלד בן וליד המזוהה עם דאעש.

הכנות הצבא הסורי
  • ב-29 במאי 2018 תגבר צבא סוריה את כוחותיו בקניטרה ובדרעא מכוחות מדיביזיה 4, כולל כלי רכב משוריינים (אלחל, 30 במאי 2018). ב-31 במאי 2018 הודיע צבא סוריה, כי 40,000 חיילים ממתינים ל”אור ירוק” לתחילת המערכה לכיבוש דרום המדינה. הכוחות הללו מצויידים בטנקים ומשגרי רקטות (בטולאת אלג’יש אלסורי, 31 במאי 2018).
טור של כוח משוריין של צבא סוריה בדרכו לקניטרה (אלחל, 30 במאי 2018).   נגמ"שים של צבא סוריה שהצטרפו למערכה לכיבוש דרעא (בטולאת אלג'יש אלסורי, 31 במאי 2018)
מימין: טור של כוח משוריין של צבא סוריה בדרכו לקניטרה (אלחל, 30 במאי 2018). משמאל: נגמ”שים של צבא סוריה שהצטרפו למערכה לכיבוש דרעא (בטולאת אלג’יש אלסורי, 31 במאי 2018)

היערכות הכוחות במרחב דרעא ובאגן הירמוכ: ארגוני המורדים (ירוק), צבא סוריה והכוחות המסייעים לו (אדום), דאעש (שחור) (קאסיון, 2 ביוני 2018)
היערכות הכוחות במרחב דרעא ובאגן הירמוכ: ארגוני המורדים (ירוק), צבא סוריה והכוחות המסייעים לו (אדום), דאעש (שחור) (קאסיון, 2 ביוני 2018)

ארגוני המורדים
  • נמסר כי ארגוני המורדים הגישו רשימת דרישותיהם לגבי דרום סוריה, אשר תוצג בפגישה שתתקיים בין ארה”ב, רוסיה וירדן. ארגוני המורדים מתנגדים לכל הסכם, שיכלול כניסה של כוחות המשטר הסורי לדרום סוריה. כמו כן הם מתנגדים להצבת תחנות משטרה צבאית רוסית באזור. במקביל דורשים ארגוני המורדים לקבוע לוח זמנים לנסיגת המיליציות האיראניות מהאזור, שתתבצע בערבות בינלאומית (סוריה.נט, 3 ביוני 2018).
  • מיליציה בשם “צבא בני החורין של השבטים”, השייכת לצבא סוריה החופשי, ביצעה מפגן צבאי באזור דרעא, שבו הציגה את כוחותיה. במפגן הוצגו עשרות כלי רכב צבאיים ומאות פעילים. הלוחמים הניפו את דגלי הארגון ודגלי צבא סוריה החופשי. כותרת מפגן הכוח: “העלאת כוננות ללחימה מול המשטר הסורי ומול המיליציות האיראניות בדרום סוריה” (ענב בלדי, 5 ביוני 2018).
שיירת כלי רכב במסגרת המפגן הצבאי לוחמי המיליציה מניפים את דגלי הארגון ואת דגלי צבא סוריה החופשי.    לוחמי המיליציה השבטית מניפים את דגל הארגון (ענב בלדי, 5 ביוני 2018).
מימין: שיירת כלי רכב במסגרת המפגן הצבאי לוחמי המיליציה מניפים את דגלי הארגון ואת דגלי צבא סוריה החופשי. משמאל: לוחמי המיליציה השבטית מניפים את דגל הארגון (ענב בלדי, 5 ביוני 2018).
ההתכתשויות בין ארגוני המורדים לצבא ח’אלד בן וליד
  • השבוע נמשכו ההתכתשויות בין ארגוני המורדים לבין צבא ח’אלד בן וליד המזוהה עם דאעש, הערוך באגן הירמוכ. ארגוני המורדים פועלים במסגרת חדר מבצעים משותף, שבו בולטים צבא סוריה החופשי וארגון אחראר אלשאם. פעילי הארגונים הללו תקפו מחסומים של צבא ח’אלד בן וליד בקרבת משולש הגבולות סוריה-ירדן-ישראל וביצעו ירי טנקים ופצצות מרגמה לעבר עמדות הארגון. כמו כן שיגרו ארגוני המורדים רקטות לעבר העיירה אלשג’רה (Syria Scope, 3 ביוני 2018; אוריינט ניוז, 31 במאי 2018; חשבון הטוויטר jaishalislam, 3 ביוני 2018). צבא ח’אלד בן וליד הודיע, כי פעיליו תקפו עמדה של המורדים בעיירה חיט והרגו חמישה פעילים (www.k1falh.ga [אתר המזוהה עם דאעש], 3 ביוני 2018).
מזרח סוריה

התנגשויות בין צבא סוריה לדאעש באזורים המדבריים שממערב לנהר הפרת

  • באזורים המדבריים, שממערב לאלבוכמאל, אלמיאדין ודיר אלזור, התנהלו השבוע עימותים בין צבא סוריה לדאעש. ב-31 במאי 2018 נהרגו תשעה חיילי צבא סוריה ושמונה פעילי דאעש במדבריות, שממערב לדיר אלזור (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 1 ביוני 2018). ב-31 במאי 2018 דווח, כי צבא סוריה והכוחות המסייעים לו בלמו מספר התקפות של פעילי דאעש, לא הרחק מתחנת T2 לשאיבת נפט, שממערב לאלבוכמאל. דווח כי פעילי דאעש ספגו אבידות ונאלצו לסגת (מראסלון, 31 במאי 2018). כוחות איראנים אבטחו את הכביש המוביל מאלבוכמאל לתחנת 2T (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 3 ביוני 2018).
התנגשויות במרחב אלבוכמאל
  • מרכז המעקב הסורי דיווח (1 ביוני 2018) כי לפחות שמונה בני אדם נהרגו, בהם שלושה ילדים, מתקיפות, שביצעו מטוסי הקואליציה נגד יעדי דאעש בכפר באע’וז אלפוקאני (באע’וז העליון), שבגדה המזרחית של הפרת (כ-1.5 ק”מ ממזרח לאלבוכמאל). בכפר זה מקיים דאעש שיגרת פעילות צבאית נגד צבא סוריה בצד פעילות ממשלתית בקרב האוכלוסייה המקומית.
  • ב-2 וב-3 ביוני 2018 ביצע דאעש מספר תקיפות נגד צבא סוריה במרחב שמצפון מערב לאלבוכמאל. בהתנגשויות הללו נהרגו לפחות שבעה פעילי דאעש ולפחות ארבעה מהכוחות המסייעים לצבא סוריה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 3 ביוני 2018). ב-5 ביוני 2018 דווח, כי פעילי דאעש קטעו למספר שעות את הכביש הראשי בין דיר אלזור לאלמיאדין. זאת במהלך תקיפת עמדות של צבא סוריה, שנערכה בחיפוי ארטילרי. בתקיפות הללו נהרגו לפחות תשעה חיילים סוריים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 5 ביוני 2018).
צלף של דאעש מתצפת מהכפר אלבאע'וז אלפוקאני לעבר עמדות צבא סוריה.   צלף של דאעש יורה לעבר חיילי צבא סוריה (חק, 2 ביוני 2018)
מימין: צלף של דאעש מתצפת מהכפר אלבאע’וז אלפוקאני לעבר עמדות צבא סוריה. משמאל: צלף של דאעש יורה לעבר חיילי צבא סוריה (חק, 2 ביוני 2018)
מרחב אלחסכה
  • כוחות SDF שבדומיננטיות כורדית, בשיתוף פעולה עם עיראק, פתחו במבצע צבאי לכיבוש אזור שבשליטת דאעש במרחב הכפרי, שמדרום לאלחסכה (הנמצא במרחב השליטה הכורדי שממזרח לפרת). המעוז הבולט של דאעש במרחב זה נמצא בעיירה אלדשישה, כ-78 ק”מ דרומית לאלחסכה (ענב בלדי, 4 ביוני 2018).
  • ב-3 ביוני 2018 דווח כי מתנהלות התנגשויות בין פעילי דאעש לכוחות SDF באזור העיירה אלדשישה. דווח, כי במהלך הקרבות שוגרו רקטות מבסיס אמריקאי הנמצא באלשדאדי (כ-30 ק”מ מצפון לעיירה אלדשישה) לעבר יעדי דאעש בשלושה כפרים, שמדרום מזרח לאלחסכה (פראת פוסט, 3 ביוני 2018).

לוחמי SDF בעמדת לחימה באזור אלדשישה (YPG PRESS OFFICE, 4 ביוני 2018)
לוחמי SDF בעמדת לחימה באזור אלדשישה (YPG PRESS OFFICE, 4 ביוני 2018)

טור של לוחמי SDF בדרכם לפעול נגד יעדי דאעש באזור אלדשישה (YPG PRESS OFFICE, 4 ביוני 2018)
טור של לוחמי SDF בדרכם לפעול נגד יעדי דאעש באזור אלדשישה (YPG PRESS OFFICE, 4 ביוני 2018)

מרחב אדלב
  • שני פעילי דאעש נתפסו בעת שהטמינו מטעני חבלה בקרבת בנק הדם בעיר אלדאנא, כ-32 ק”מ מצפון לעיר אדלב. השניים הוצאו להורג ע”י פעילי המטה לשחרור אלשאם, הארגון הג’האדיסטי הדומיננטי במרחב אדלב (ספוטניק, 1 ביוני 2018).

גופות של שני פעיל דאעש מוטלות ברחוב, לאחר שהוצאו להורג ע"י המטה לשחרור אלשאם בעיר אלדאנא, שמצפון לאדלב (חק, 1 ביוני 2018)
גופות של שני פעיל דאעש מוטלות ברחוב, לאחר שהוצאו להורג ע”י המטה לשחרור אלשאם בעיר אלדאנא, שמצפון לאדלב (חק, 1 ביוני 2018)

עיקרי ההתפתחויות בעיראק
  • השבוע המשיך להתאפיין בפעילות טרור וגרילה אינטנסיבית של דאעש, בעיקר במחוזות צלאח אלדין וכרכוכ. להלן אירועים עיקריים:
    • ב-31 במאי 2018 תקפו פעילי דאעש את שדה הנפט עלאס, 41 ק”מ ממזרח לתכרית. הם התעמתו עם כוחות הביטחון העיראקים שבסופם הם נסוגו מהאזור (אלסומריה ניוז, 31 במאי 2018).
    • ב-2 ביוני 2018 הסתננו פעילי דאעש לעיירה אלפרחאתיה, 22 ק”מ מדרום לסאמראא’, ורצחו שנים-עשר בני משפחה אחת (אלסומריה ניוז, 2 ביוני 2018). הרקע לתקיפה הינו ככל הנראה שיתוף פעולה של אנשי העיירה עם השלטונות העיראקים.
פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקים
  • כוחות הביטחון העיראקים חשפו השבוע סדנא לייצור מטעני חבלה ומחבוא של אמצעי לחימה של דאעש:
    • דובר מרכז ההסברה הביטחונית העיראקית הודיע, כי צוותים של מנהלת המודיעין הצבאי של חטיבה 20 בצבא עיראק, איתרו מדרום למוצול סדנא של דאעש לייצור מטעני חבלה. בסדנא נמצאו כ-1,500 פצצות מרגמה, פגזי תותחים ותשעה מטעני חבלה (אלסומריה ניוז, 1 ביוני 2018).
    • ב-31 במאי 2018 הודיע צבא עיראק, כי מנהלת המודיעין הצבאי בחטיבה 20 איתרה מחבוא נשק של דאעש, כ-35 ק”מ מדרום למוצול. במקום אותרו כשמונים פצצות מרגמה וחמש תבניות לייצור מטעני חבלה המופעלים על-ידי פס דריכה (דף הפייסבוק של משרד ההגנה העיראקי, 31 במאי 2018).
פעילות ג’האדיסטית במדינות נוספות
אפגניסטאן

פיגוע התאבדות של דאעש בקאבול במהלך כנס של אנשי דת מוסלמים

  • ב-4 ביוני 2018 ביצעו פעילי דאעש פיגוע התאבדות בקאבול. הפיגוע בוצע במהלך כנס, שבו השתתפו למעלה מאלפיים חכמי דת מוסלמים. הכנס נועד להכריז על איסור ביצוע פיגועי התאבדות ולקרוא להתפייסות עם הטליבאן (אפגניסטאן טיימס, 4 ביוני 2018).
  • מחוז ח’ראסאן של דאעש קיבל אחריות על ביצוע הפיגוע. בהודעה שפרסם הארגון נאמר, כי פעיל הארגון המכונה צדיק הפרסי חדר לכנס של “חכמי הדת של השטן” בנושא לוחמה בטרור, שנערך בקאבול. הוא פוצץ עצמו בקרבם את אפוד הנפץ שנשא על גופו. כתוצאה מכך, נהרגו ונפצעו כשבעים משתתפים ומאנשי כוחות הביטחון האפגאנים (חק, 4 ביוני 2018).

זירת הפיגוע נגד כנס אנשי הדת המוסלמית (barsh.ir, 4 ביוני 2018).
זירת הפיגוע נגד כנס אנשי הדת המוסלמית (barsh.ir, 4 ביוני 2018).

תקיפת מתחם משרד הפנים בקאבול ע”י מחבלים מתאבדים מדאעש

  • ב-30 במאי 2018 תקפו שמונה מחבלים מתאבדים מתחם של משרד הפנים האפגאני בקאבול. ההתקפה החלה כאשר מחבל מתאבד התפוצץ בעמדת ביקורת ראשונה ופצע חמישה שוטרים אפגאנים. לאחר מכן, הסתערו שבעה מחבלים נושאי חגורות נפץ וניסו להיכנס למתחם משרד הפנים האפגאני. הם נורו למוות על-ידי שוטרים, שאבטחו את המתחם (אפגניסטאן טיימס, 30 במאי 2018).
  • ב-31 במאי 2018 הודיע מחוז ח’ראסאן של דאעש, כי חוליה של עשרה פעילים של הארגון, שנשאו חגורות נפץ, תקפה את מטה משרד הפנים האפגאני בקאבול. בהודעה נאמר, כי הפעילים פוצצו מספר מטעני חבלה מול מבנה משרד הפנים. לאחר מכן ניהלו חילופי אש, במשך מספר שעות, עם אנשי הביטחון האפגאנים במקום. חלק מהם פוצצו את חגורות הנפץ שלהם בזה אחר זה. כתוצאה מכך, נהרגו ונפצעו עשרות אנשי הביטחון האפגאנים (חק, 1 ביוני 2018).
  • בתמונות שפרסם דאעש, נראים כעשרה פעילי דאעש, חמושים ברובי סער ועל גופם חגורות נפץ,. בתמונות נוספות נראות גופותיהם של חלק מהפעילים. על מדיו של אחד ההרוגים נראה תג של דיביזיה 101 המוטסת של צבא ארה”ב (101st Airborne Division). כמו כן, פורסמו תמונות של שני כלי הרכב ששימשו את פעילי דאעש (חק, 1 ביוני 2018).

עשרה פעילי דאעש על רקע דגל דאעש, לפני היציאה לביצוע הפיגוע נגד מטה של משרד הפנים האפגאני (חק, 1 ביוני 2018)
עשרה פעילי דאעש על רקע דגל דאעש, לפני היציאה לביצוע הפיגוע נגד מטה של משרד הפנים האפגאני (חק, 1 ביוני 2018)

תקיפת תחנת משטרה בלוב ע”י דאעש
  • ב-2 ביוני 2018 הודיע מחוז ברקה של דאעש בלוב, כי כמה מפעילי הארגון תקפו את תחנת משטרת אלקנאן (Al Qinan), כ-12 ק”מ מדרום מזרח לאג’דאביא (כ-145 ק”מ מדרום לבנגאזי). בעימותים בין הצדדים נהרגו השוטרים שאיישו את התחנה ופעילי דאעש העלו באש את תכולתה (חק, 3 ביוני 2018).
קבלת אחריות של דאעש לביצוע פיגוע הדקירה והירי בבלגיה (השלמה)
  • ב-29 במאי 2018 בוצע בעיר ליאג’ שבבלגיה פיגוע דקירה וירי. כתוצאה מהפיגוע נהרג אזרח בלגי וכמה שוטרים נפצעו. כמו כן נהרג התוקף, יליד בלגיה בן 31, אסיר שעבר בעת ישיבתו בכלא תהליך רדיקליזציה (פרוט ראו מבט לג’האד העולמי מהשבוע שעבר).
  • ב-30 במאי 2018 פרסמה סוכנות אעמאק של דאעש הודעה בה קיבל דאעש אחריות לביצוע פיגוע הדקירה והירי בליאז’. נוסח ההודעה: “מבצע ההתקפה [שהתקיימה] אמש, יום שלישי [29 במאי 2018], בעיר ליאז’, שבמזרח בלגיה, הינו [אחד] מחיילי המדינה האסלאמית. [הוא] ביצע את הפיגוע מתוך היענות לקריאות לפגוע במדינות הקואליציה הבינלאומית” (חק, 31 במאי 2018).
פיצוץ צינור גז בתוניס ע”י דאעש
  • ב-2 ביוני 2018 דווח, כי פוצץ צינור גז טבעי במזרח תוניסיה, המחבר בין שדה הנפט דולאב (Al Dawlab) עם ספקס שבחופי הים התיכון (ראו מפה). פיצוץ הצינור הוביל לאובדן נפט. שדה כולל 19 בארות נפט והוא פעיל מאז שנת 1969 (Bab Net, 2 ביוני 2018). ב-3 ביוני 2018 הודיעה סוכנות אעמאק של דאעש, כי פעילי הארגון פוצצו באמצעות מטען חבלה צינור להובלת גז משדה הנפט אלדולאב אל ספקס שבחוף הים התיכון (אעמאק, 3 ביוני 2018).