מבט לג’האד העולמי (4–10 באוקטובר 2018)

הפגישה שנערכה בין נשיא רוסיה וקנצלר אוסטריה.

הפגישה שנערכה בין נשיא רוסיה וקנצלר אוסטריה.

מסיבת העיתונאים שערכו השניים לאחר פגישתם (אתר נשיא רוסיה, 3 באוקטובר 2018).

מסיבת העיתונאים שערכו השניים לאחר פגישתם (אתר נשיא רוסיה, 3 באוקטובר 2018).

פעילים חדשים של המטה לשחרור אלשאם, שסיימו את לימודיהם במכון השרעי על-שם אבן תימיה במסגד במרחב הכפרי של אדלב (אבאא', סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 8 באוקטובר 2018).

פעילים חדשים של המטה לשחרור אלשאם, שסיימו את לימודיהם במכון השרעי על-שם אבן תימיה במסגד במרחב הכפרי של אדלב (אבאא', סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 8 באוקטובר 2018).

שיגור רקטות של צבא סוריה לעבר מטרות דאעש באזור אלצפא (בטולאת אלג'יש אלסורי, 4 באוקטובר 2018).

שיגור רקטות של צבא סוריה לעבר מטרות דאעש באזור אלצפא (בטולאת אלג'יש אלסורי, 4 באוקטובר 2018).

הפגנה של תושבי אלסוידאא' לשחרור הנשים החטופות והילדים מידי דאעש.

הפגנה של תושבי אלסוידאא' לשחרור הנשים החטופות והילדים מידי דאעש.

טור כלי רכב ממוגנים של צבא מצרים במסגרת מבצע

טור כלי רכב ממוגנים של צבא מצרים במסגרת מבצע "סיני 2018".

עיקרי אירועי השבוע
  • פעילי “החזית הלאומית לשחרור” (המזוהה עם הצבא הסורי החופשי, ואשר פועלת בחסות ובסיוע תורכיה), החלו ביישום ההסכם הרוסי תורכי ולהסיג את הכלים הכבדים מהשטח במרחב אדלב עליו הוכרז כאזור מפורז. כוחות סיור תורכיים החלו להיכנס לאזור. לא ברור לפי שעה האם שאר ארגוני האופוזיציה פועלים למלא את חלקם בהסכם באופן מלא ולהסיג את כוחותיהם. על פי ההסכם, שנחתם ב-17 בספטמבר 2018 בין נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ונשיא תורכיה, רג’פ טאיפ ארדואן, בעיר סוצ’י שברוסיה יוקם אזור המפורז לאורך קו המגע בין כוחות המשטר הסורי לבין כוחות האופוזיציה. על פי לוח הזמנים שנקבע להסכם יוצאו “הכוחות החמושים הקיצוניים” עד ל-10 באוקטובר 2018 ויוקם אזור מפורז עד ל-15 באוקטובר 2018.
  • באזור שמצפון לאלבוכמאל נמשכת התקפת כוחות SDF, בסיוע כוחות הקואליציה הבינלאומית, נגד מאחזי דאעש. מרכז הלחימה היה באזור אלסוסה. מטוסי הקואליציה פיזרו כרוזים הקוראים לפעילי דאעש להיכנע . ב-6 באוקטובר 2018 דווח כי כוחות רוסיים התפרסו במרחב הכפרי של אלבוכמאל. זאת, לראשונה מאז כבשו צבא סוריה והכוחות המסייעים לו מידי דאעש את הגדה המערבית של נהר הפרת.
  • דאעש ממשיך לאיים בפגיעה ביעדים במדינות אירופה והפעם פיגועים במהלך הופעות מוסיקה דוגמת הפיגוע שאירע במאי 2017 בעיר מנצ’סטר בבריטניה.
מעורבות רוסיה וארה”ב בסוריה
רוסיה
  • בתשובה לשאלה שנשאל נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ב”פורום האנרגיה הרוסי הבינלאומי” (שהתקיים במוסקבה ב-6-3 באוקטובר 2018) בנושא נוכחות הכוחות האמריקאים בסוריה, אמר כי בעצם נוכחותה בסוריה מפרה ארה”ב את אמנת האו”ם ואת החוק הבינלאומי. הוא ציין כי על ארה”ב להשיג מנדט ממועצת הביטחון של האו”ם או לקבל הזמנה מהממשלה הסורית לפרוס את כוחותיה במדינה. עוד ציין פוטין, כי חרף נוכחותה הבלתי-חוקית של ארה”ב בסוריה, רוסיה שיתפה עמה פעולה במאבק בטרור, ובפרט במאבק נגד דאעש. אולם לטענתו, דאעש מפסיק בהדרגתיות להתקיים בסוריה, ועל כן לא נשארה הצדקה לנוכחות האמריקאית. פוטין הוסיף כי יש לשאוף לכך שלא יישארו כוחות זרים על אדמת סוריה, כולל הכוחות הרוסים (אתר נשיא רוסיה, 3 באוקטובר 2018).
סיכום מעורבות רוסיה בסוריה
  • ויקטור בונדאריב, יו”ר מועצת ההגנה והביטחון של רוסיה ומפקד חיל האוויר הרוסי לשעבר, אמר במסיבת עיתונאים כי במהלך שלוש השנים בהן פועלת רוסיה בסוריה, איבדה רוסיה 112 אנשי כוחות ביטחון רוסים. כמו כן איבדו שמונה מטוסים, שבעה מסוקים וכלי רכב משוריין אחד או שניים. בונדאריב ציין כי פעולות הסיכול של רוסיה בסוריה סייעו להגן על רוסיה מפני מחבלים, שכן רבים מהם היו בעלי אזרחות רוסית . לדבריו, על פי נתוני המטה הכללי הרוסי, כ-4,000 לוחמים בעלי דרכונים רוסים וכ-5,000 אזרחי הרפובליקות הסובייטיות נלחמו לצד המדינה האסלאמית. הוא ציין, כי נתונים אלו כוללים רק את אותם לוחמים שזוהו (טאס, 30 בספטמבר 2018).
ארה”ב
  • ג’יימס מאטיס, מזכיר ההגנה של ארה”ב, מסר כי למרות המתח השורר בין תורכיה לבין ארה”ב צבאות שתי המדינות יחלו לקיים בקרוב סדרה של סיורים משותפים באזור מנבג’ וכי בקרוב יערכו חיילים משני הצבאות תרגיל משותף כדי להתכונן לאותם סיורים (רויטרס, 2 באוקטובר 2018). יומיים לאחר מכן טען אבראהים קאלין, דובר נשיא תורכיה, כי ארה”ב מעכבת את תחילת הסיורים המשותפים של תורכיה ושל ארה”ב במנבג’ שעליהם הסכימו המדינות וכי תורכיה רואה בכך בעיה הולכת וגוברת (רויטרס, 4 באוקטובר 2018).
יישום ההסכם באזור אדלב
התבטאויות הגורמים המעורבים
  • במסיבת עיתונאים שערכו נשיא רוסיה וקנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, לאחר פגישתם בסנט פטרסבורג (רוסיה) התייחס פוטין לסוגיית הקמת האזור המפורז באדלב עליו הגיעו הרוסים להסכם עם תורכיה. לדבריו, לאזור אדלב הובאו “חמושים” מרחבי סוריה, כולל נציגי ארגונים קיצוניים כגון דאעש והמטה לשחרור אלשאם. ארגונים אלה מרבים לתקוף יישובים סורים (ובהם חלב, העיר השנייה בגודלה במדינה) וחמור מכך, אזור אדלב מהווה מקור לניסיונות תקיפה נגד מתקנים צבאיים רוסים (ביניהם הבסיס האווירי חמימים). פוטין ציין, כי הם מתואמים עם תורכיה בנושא וכי המאמצים הנעשים כיום באדלב לא היו מתאפשרים ללא תיאום עם הרשויות הסוריות וללא תמיכת איראן. בסיום דבריו הביע פוטין תקווה, כי ניתן יהיה להימנע ממבצע צבאי רחב היקף באזור (אתר נשיא רוסיה, 3 באוקטובר 2018).
  • מריה זכארובה, דוברת משרד החוץ הרוסי, הצהירה כי לצעדים הננקטים ליישום ההסכם הרוסי-תורכי בנוגע לאדלב השפעה מיוחדת על המצב בסוריה. זכארובה הדגישה בדבריה, כי רוסיה מחויבת להמשיך ב”מאבק הבלתי מתפשר” שהיא מנהלת נגד הטרור בסוריה עד להשמדתו המלאה (אתר משרד החוץ הרוסי, 4 באוקטובר 2018).
  • בדברים שנשא נשיא סוריה בשאר אלאסד בישיבה של הועד המרכזי של מפלגת הבעת’ בראשותו, אמר כי ניתן להבחין בהיסטריה בקרב מדינות המערב בכל מה שקשור למערכה באדלב משום שלדבריו זוהי מערכה גורלית עבורן. אסד ציין, כי ניצחון סורי במערכה באדלב יכשיל את תכניות מדינות המערב בנוגע לסוריה ויהווה דוגמא עבור מדינות האזור ומדינות העולם. לגבי ההסכם באדלב אמר כי אזור זה ושאר אדמות סוריה הנתונות לשליטת פעילי טרור ישובו לחיק המולדת (סוכנות הידיעות הסורית, 7 באוקטובר 2018).
יישום ההסדר

בשטח החלה “החזית הלאומית לשחרור”, המזוהה עם הצבא הסורי החופשי ואשר פועלת בחסות ובסיוע תורכיה, ליישם את ההסכם ולהסיג את הכלים הכבדים מהאזור שעליו הוכרז כאזור מפורז. לא ברור לפי שעה האם גם שאר ארגוני האופוזיציה פועלים למלא את חלקם בהסכם ולהסיג את כוחותיהם. על פי ההסכם הרוסי-תורכי הקמת האזור המפורז לאורך קו המגע בין כוחות המשטר הסורי לבין כוחות האופוזיציה תתבצע עד ל-15 באוקטובר 2018. הוצאת “הכוחות החמושים הקיצוניים” (וביניהם כאלה המשתייכים למטה לשחרור אלשאם) תתבצע עד ל-10 באוקטובר 2018.

  • ב-6 באוקטובר 2018 פרסם נקיב (סרן) נאג’י אלמצטפא, הדובר הרשמי של “החזית הלאומית לשחרור”, כרוז בו הודיע כי בהתאם להסכם סוצ’י, הם החלו להסיג את כלי הנשק הכבדים מהאזור המפורז באדלב (רדיו אלכל , 7 באוקטובר 2018). דווח, כי צבא סוריה החופשי החל לפנות באמצעות משאיות, אמצעי לחימה כבדים בין השאר תותחי שדה, משגרי רקטות, פצצות מרגמה, רקטות ועוד. מקור בצבא סוריה החופשי הודיע כי פינוי אמצעי הלחימה הכבדים מתרכז לעת עתה במרחב הכפרי שמצפון לחמאה והחזיתות הדרום-מערביות של מחוז אדלב. ב-9 באוקטובר 2018 דיווח מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם כי מרבית האזור המפורז ריק מאמצעי לחימה כבדים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 9 באוקטובר 2018).
פעילי "החזית הלאומית לשחרור" בשטח שבשליטת כוחות המורדים (רדיו אלכל , 7 באוקטובר 2018).   פינוי טנק של החזית הלאומית לשחרור של צבא סוריה החופשי, שמעליו מתנוסס דגל הארגון (סומן בעיגול במקור), מהאזור המפורז במרחב אדלב (חשבון הטוויטר Secular Syria @syria_true, 8 באוקטובר 2018).
מימין: פעילי “החזית הלאומית לשחרור” בשטח שבשליטת כוחות המורדים (רדיו אלכל , 7 באוקטובר 2018). משמאל: פינוי טנק של החזית הלאומית לשחרור של צבא סוריה החופשי, שמעליו מתנוסס דגל הארגון (סומן בעיגול במקור), מהאזור המפורז במרחב אדלב (חשבון הטוויטר Secular Syria @syria_true, 8 באוקטובר 2018).
  • אמצעי התקשורת של הרשות לשחרור אלשאם, ארגון המורדים הג’האדיסטי הדומיננטי במרחב אדלב, לא פרסמו באופן רשמי מידע לגבי הסגת הנשק מהאזור. מקור באופוזיציה מסר, כי במהלך הימים האחרונים הסיגו פעילי הרשות חלק גדול מהנשק הקל שברשותם מהאזור המפורז סביב אדלב (אלמדן, 9 באוקטובר 2018). במקביל, המשיכו פעילי הארגון לדווח על פעילות שהם מקיימים לגיוס פעילים חדשים באזור (אבאא’, סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 8 באוקטובר 2018).
פעילות תודעתית של המטה לשחרור אלשאם
  • ערב פנוי הכוחות מאזור אדלב פרסם מוסד ההסברה בלאע’ של המטה לשחרור אלשאם סרטון תחת הכותרת “שלושה מסרים” של המטה לשחרו אלשאם. בסרטון נראה פעיל הארגון המכונה אבו קתיבה הסורי שולח מסר מאיים המופנה למשטר הסורי, לכוחות הרוסים ולכוחות הפרו-איראניים הפועלים בסוריה ומזהיר אותם מפני כניסה לאזור אדלב. הפעיל מסיים את דבריו בציינו כי “כל התפארת הינה בג’האד ובנשיאת נשק [ואז מצטט מתוך הקוראן, סורת אלתובה (9) [ההצהרה], פסוק 14]: “הילחמו בהם, וכך יענישם אלוהים בידיכם, וימיט קלון עליהם, ויושיט לכם עזרה כנגדם, ויביא מרפא ללבם של אנשים מאמינים” (טלגרם, 6 באוקטובר 2018).

אבו קתיבה אלשאמי (הסורי) בסרטון (טלגרם, 6 באוקטובר 2018).
אבו קתיבה אלשאמי (הסורי) בסרטון (טלגרם, 6 באוקטובר 2018).

  • תורכיה שלחה כלי רכב ממוגנים לאזורים בהם אמורים להתבצע סיורים באזור המפורז (ענב בלדי, 8 באוקטובר 2018). בהקשר זה, נמסר כי ב-3 באוקטובר 2018 חידש הפרלמנט התורכי את סמכותה של המדינה לבצע מבצעים צבאיים מעבר לגבול עם סוריה ועם עיראק. תוקף החידוש הוא שנה (צבאח דיילי, 3 באוקטובר 2018).
  • ערב יישום ההסכם וההכנות ליצירת השטח המפורז נמשכו המתיחות והעימותים בין הגורמים השונים הפועלים באזור. להלן אירועים בולטים :
  • ב-4 באוקטובר 2018 דיווח המטה לשחרור אלשאם כי טנק של צבא סוריה נפגע מטיל ששוגר על-ידי יחידת הנ”ט של הארגון בציר תלת אלברכאן שבהר הכורדים, מצפון-מזרח לאללאד’קיה (אבאא’, סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 4 באוקטובר 2018).

הודעת המטה לשחרור אלשאם על הפגיעה בטנק של צבא סוריה (אבאא', סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 4 באוקטובר 2018).
הודעת המטה לשחרור אלשאם על הפגיעה בטנק של צבא סוריה (אבאא’, סוכנות הידיעות המזוהה עם המטה לשחרור אלשאם, 4 באוקטובר 2018).

  • בקרבת העיירה תפתנאז (כ-14 ק”מ מצפון מזרח לאדלב), בלמו כוחות “החזית הלאומית לשחרור” של צבא סוריה החופשי מתקפה של פעילי דאעש נגד אחת ממפקדות הארגון (חשבון הטוויטר של החזית הלאומית לשחרור [الجبهة الوطنية للتحرير@alwataniaTahrer], 4 באוקטובר 2018).
  • ב-5 באוקטובר 2018 תקף צבא סוריה בדרום מובלעת המורדים באדלב בשטח שאמור להוות חלק מהאזור המפורז על-פי ההסכם הרוסי-תורכי (קאסיון, 5 באוקטובר 2018).

האזור שהותקף על-ידי צבא סוריה (קאסיון, 5 באוקטובר 2018).
האזור שהותקף על-ידי צבא סוריה (קאסיון, 5 באוקטובר 2018).

  • בכפר חלב (כ-26 ק”מ מדרום מערב לחלב) תקפו פעילי המטה לשחרור אלשאם פעילים מתנועת נור אלדין אלזנכי, המזוהה עם “החזית הלאומית לשחרור” של צבא סוריה החופשי. לדברי המטה לשחרור אלשאם, בוצעה התקיפה בשל ה”נטייה של תנועת נור אלדין זנכי להגיע לפיוס והסדרים עם המשטר הסורי” (ח’טוה, 5 באוקטובר 2018).לאחר 36 שעות של עימותים ומספר הרוגים, הושג הסכם רגיעה בין הצדדים (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 6 באוקטובר 2018).
  • פעילי המטה לשחרור אלשאם תקפו בעיירה מערת מצרי (כ-8 ק”מ מצפון לאדלב) מפקדת תא של דאעש. בתקיפה נהרגו שישה פעילי דאעש ושוחררו שני שבויים שהיו בידי הארגון (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 7 באוקטובר 2018).
  • יחידות צבא סוריה ביצעו ירי ארטילרי לעבר פעילי המפלגה האסלאמית התורכסטאנית (הפעילים האויגורים, שמוצאם מסין), שניסו להסתנן לעבר עמדות צבא סוריה באזור כפר אלמנצורה, בחלק הדרום מערבי של מחוז אדלב. פעילים רבים נהרגו והיתר נסוגו (סאנא, 7 באוקטובר 2018).
מרחב דיר אלזור- אלבוכמאל

נמשכת ההתקפה של כוחות SDF בסיוע כוחות הקואליציה הבינלאומית נגד מאחזי דאעש שבמובלעת באזור שמצפון לאלבוכמאל. מרכז הלחימה היה באזור אלסוסה. הכוחות הכורדיים שחררו את הכפרים אלבאע’וז פוקאני ונעים לכיוון צפון. פעילי דאעש ביצעו מספר התקפות-נגד (SDF Media Center, 4 באוקטובר 2018; חשבון הטוויטר @abduljabbar1612, 5 באוקטובר 2018). מטוסי הקואליציה הבינלאומית פיזרו כרוזים מעל מובלעת דאעש, שמצפון לאלבוכמאל, הקוראים לפעילי דאעש להיכנע (חשבון הטוויטר דיר אלזור 24, 6 באוקטובר 2018). על-פי מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם (5 באוקטובר 2018), נהרגו מאז תחילת המבצע של כוחות SDF באזור אלבוכמאל (10 בספטמבר 2018) כ-240 פעילי דאעש ו-126 לוחמי SDF.

 

הכוחות הכורדיים (בצהוב) ממשיכים להתקדם צפונה ולדחוק את פעילי דאעש דאעש (בשחור) (חשבון הטוויטר @abduljabbar1612, 5 באוקטובר 2018).
הכוחות הכורדיים (בצהוב) ממשיכים להתקדם צפונה ולדחוק את פעילי דאעש דאעש (בשחור) (חשבון הטוויטר @abduljabbar1612, 5 באוקטובר 2018).

  • ב-5 באוקטובר 2018 שיגרו כוחות הקואליציה הבינלאומית, הממוקמים באזור העיירה אלבאע’וז פוקאני, פצצות מרגמה וביצעו ירי ארטילרי לעבר אזורים בשליטת דאעש בכפר מוזאן, שממזרח לאלסוסה ובפרברי העיירה אלסוסה (דף הפייסבוק פראת פוסט, 6 באוקטובר 2018).

לוחמי SDF באזור אלבאע'וז פוקאני (ערוץ היוטיוב Ivan Hassib, 6 באוקטובר 2018).
לוחמי SDF באזור אלבאע’וז פוקאני (ערוץ היוטיוב Ivan Hassib, 6 באוקטובר 2018).

  • באזור הג’ין שבשליטת דאעש, היו עימותים בין הכוחות הכורדיים לפעילי דאעש. נמסר כי מספר פעילי דאעש נהרגו (SDF Media Center, 4 באוקטובר 2018). כוחות הקואליציה הבינלאומית מרוכזים בבסיס הצבאי בשדה הנפט אלעמר, שמצפון לאלמיאדין, שיגרו מספר טילי קרקע-קרקע לעבר העיר הג’ין (פראת פוסט, 5 באוקטובר 2018).
תגובות דאעש
  • בעיר אלבצירה (כ-15 מצפון לאלמיאדין) השליכו שני פעילי דאעש, שרכבו על אופנוע, מטעני חבלה. כתוצאה מפיצוצם נהרגו ארבעה לוחמי כוחות SDF (חשבון הטוויטר פראת פוסט, 4 באוקטובר 2018).
  • ב-3 באוקטובר 2018 פוצץ דאעש מכונית תופת נגד כלי רכב של כוחות SDF בעיירה ע’ראניג’, כ-38 ק”מ מצפון לאלבוכמאל. בפיצוץ נהרגו ארבעה לוחמי SDF וכמה לוחמים נוספים נפצעו (דף הפייסבוק פראת פוסט, 3 באוקטובר 2018).
  • דאעש הודיע כי פעיליו גרמו לכוח לוחמי כוחות SDF להיכנס לשדה מוקשים באזור העיירה אלבאע’וז. כתוצאה מכך, נהרגו ונפצעו כמה לוחמים (חשבון הטוויטר Drexl Spivey@RisboLensky, 6 באוקטובר 2018).
כוחות רוסיים התפרסו במרחב הכפרי של אלבוכמאל
  • ב-6 באוקטובר 2018 דווח כי כוחות רוסיים התפרסו במרחב הכפרי של אלבוכמאל. זאת, לראשונה מאז צבא סוריה והכוחות המסייעים לו כבשו מידי דאעש את הגדה המערבית של נהר הפרת. צוין כי רוסיה מעוניינת בנוכחות במרחב הנשלט על-ידי מיליציות איראניות ואשר המרחב האווירי שלו הוא בשליטת מטוסי כוחות הקואליציה הבינלאומית. כמו כן, צוין כי יתכן שרוסיה מתכוונת להקים שדה תעופה צבאי במחוז דיר אלזור, שיהיה השני בסוריה לאחר שדה התעופה בחמימים (Syria TV, 6 באוקטובר 2018).
תיעוד נוכחות חיילים רוסים במרחב אלבוכמאל בגדה המערבית של נהר הפרת (Syria TV, 6 באוקטובר 2018)    תיעוד נוכחות חיילים רוסים במרחב אלבוכמאל בגדה המערבית של נהר הפרת (Syria TV, 6 באוקטובר 2018)
תיעוד נוכחות חיילים רוסים במרחב אלבוכמאל בגדה המערבית של נהר הפרת (Syria TV, 6 באוקטובר 2018)
דרום סוריה

המערכה באזור סוידאא’

  • באזור סוידאא’ המשיך צבא סוריה את התקדמותו במזרח מדבר סוידאא’ והוא פועל לחיזוק אחיזתו באזורים ששחרר משליטת דאעש. במסגרת זאת דיווחו כלי התקשורת של המשטר הסורי, כי צבא סוריה והכוחות המסייעים לו התקדמו באזור שמצפון-מערב לאלצפא, מעוז דאעש, וכי צבא סוריה כבש את אדמת קאע אלבנאת (סאנא, 5 באוקטובר 2018). עוד, נמסר כי צבא סוריה סיכל ניסיון הסתננות של פעילי דאעש לעבר אחת מעמדותיו הממוקמת בציר הצפון-מערבי של אלצפא. חלק מפעילי דאעש, בהם צלפים שנשאו על גופם חגורות נפץ, נהרגו (סאנא, 7 באוקטובר 2018).
  • ב-7 באוקטובר 2018 כבש צבא סוריה, בסיוע חיל האוויר הרוסי, מספר עמדות של דאעש באזור קבר שיח’ חסין (ממוקם בחלק המערבי של אלצפא). למעלה מעשרה פעילי דאעש נהרגו (אלמצדר ניוז, 7 באוקטובר 2018).

דאעש הוציא להורג את אחת החטופות הדרוזיות

  • ב-2 באוקטובר 2018 הודיע דאעש כי הוציא להורג את ת’ריא אבו עמאר, אחת החטופות הדרוזיות, המצויה בידי הארגון מאז ה-30 ביולי 2018. על רקע זה התקיימו הפגנות של עשרות תושבי אלסוידאא’. המפגינים מחו על ההוצאה להורג ועל כך שהשלטונות הסורים ורוסיה נכשלו במציאת דרך לשחרור החטופים המוחזקים על ידי דאעש. במסגרת המחאות חסמו המפגינים את מבנה הלשכה הכללית של המחוז שם יושב מושל המחוז מטעם המשטר הסורי וכן את הדרך המובילה למרכז העיר (סוריה.נט, 2 באוקטובר , דף הפייסבוק אלסוידאא’ 24, 6 באוקטובר 2018). בעקבות ההפגנות סגרו כוחות המשטר את רוב הכבישים המובילים למרכז העיר סוידאא’ (סוריה.נט, 9 באוקטובר 2018).
הפגנה של תושבי אלסוידאא' לשחרור הנשים החטופות והילדים מידי דאעש.    תמונות החטופים (דף הפייסבוק אלסוידאא' 24, 5 באוקטובר 2018).
מימין: הפגנה של תושבי אלסוידאא’ לשחרור הנשים החטופות והילדים מידי דאעש. משמאל: תמונות החטופים (דף הפייסבוק אלסוידאא’ 24, 5 באוקטובר 2018).
  • ב-7 באוקטובר 2018 נמסר כי כדי לקדם את עסקת שחרור החטופים והחטופות הסכים המשטר הסורי לשחרר 38 עצורות בנות משפחה של מפקדי ופעילי דאעש המצויות בידיו (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 7 באוקטובר 2018). יצוין כי להשלמת העסקה דורש דאעש בנוסף לשחרור העצורות סכום של מיליון דולרים ככופר עבור כל אחד ואחת מעשרים ושבעת החטופים (רוסיא אליום, 4 באוקטובר 2018).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות כוחות הביטחון העיראקים
  • כוחות הביטחון העיראקיים ממשיכים בפעילות אינטנסיבית לסיכול פעילות דאעש בשטח עיראק. להלן עיקרי פעילות הכוחות הביטחון העיראקיים בשבוע האחרון:
    • אזור אלרטבה:
      • פעיל דאעש בכיר, ששימש אחראי הארגון מדרום לאלרטבה ושניים ממלוויו נעצרו וכלי הרכב שלהם הושמדו על-ידי צבא עיראק, במערב מחוז אלאנבאר. נמסר כי הבכיר שנעצר שימש כאחראי להטמנת מטעני חבלה שנועדו לפגוע באנשי כוחות הביטחון העיראקים ובאזרחים (עיראקי ניוז, 3 באוקטובר 2018).
      • כוח של צבא עיראק עצר ארבעה פעילי דאעש באזור אלואדי, בנפת אלרטבה שבמערב מחוז אלאנבאר. בנוסף לכך, הושמדו שלושה מקומות מסתור של דאעש, שבעה מטעני חבלה פוצצו באופן מבוקר ואותר כן לשיגור טילי נ”ט (סוכנות הידיעות העיראקית, 4 באוקטובר 2018).
    • באזור מוצול: עצר כוח של צבא עיראק חברי תא רדום של דאעש באזור אלסחאג’י, כ-13 ק”מ ממערב למוצול (סוכנות הידיעות העיראקית, 5 באוקטובר 2018).

טור כלי רכב של צבא עיראק במהלך פעילות כנגד דאעש (סוכנות הידיעות העיראקית, 4 באוקטובר 2018).
טור כלי רכב של צבא עיראק במהלך פעילות כנגד דאעש (סוכנות הידיעות העיראקית, 4 באוקטובר 2018).

  • אזור כרכוכ: בין נהר החידקל לכפר אלחואיג’, כ-84 ק”מ מדרום מערב לכרכוכ איתר כוח של צבא עיראק מנהרה, ששימשה כמקום מסתור עבור פעילי דאעש. במנהרה נמצאו 15 ק”ג של חומר נפץ פלסטי מסוג C4, פאנל סולארי לייצור חשמל, בגדים וציוד נוסף (סוכנות הידיעות העיראקית, 5 באוקטובר 2018).
  • אזור בגדד: כוח של צבא עיראק, שפעל על סמך מידע מודיעיני, כיתר והרג שלושה מחבלים מתאבדים המשתייכים לדאעש באזור אלאצלאח, כ-6 ק”מ מדרום מערב לבגדאד (סוכנות הידיעות העיראקית, 7 באוקטובר 2018).
דאעש

בשל פעילות הסיכול האינטנסיבית של כוחות הביטחון העיראקים, בסיוע כוחות הקואליציה הבינלאומית נראה כי למרות מאמציהם, מתקשים פעילי דאעש שנותרו בשטח עיראק לפעול ולהוציא לפועל פיגועים. בקרב מנהיגות דאעש בעיראק התגלעו ככל הנראה בקיעים. במסגרת זאת נמסר, כי בהוראת אבו בכר אלבגדאדי, מנהיג הארגון הוצא להורג את אבו עת’מאן העיראקי, שהיה אחראי הכספים (אמיר אלמאל) של הארגון. אלעראקי הואשם במעילה בכספי הארגון ובעת שנעצר הוא התכוון להימלט מעירק (סוכנות הידיעות העיראקית, 4 באוקטובר 2018).

חצי-האי סיני ומצרים
בכירי דאעש בחצי האי סיני נהרג על ידי צבא מצרים
  • ב-2 באוקטובר 2018 הודיע צבא מצרים כי אבו חמזה אלמקדסי, המפקד הבכיר ביותר של מחוז סיני של דאעש, נהרג בתקיפה אווירית שביצעו הכוחות. אלמקדסי, פלסטיני מרצועת עזה, היה אחראי לאימון פעילי דאעש ולתכנון וביצוע פיגועים (אלג’זירה, 2 באוקטובר 2018; דף הפייסבוק והאתר של איחוד שבטי סיני, 3 באוקטובר 2018).
  • דאעש הודיע על מותו של אלמקדסי ברשתות החברתיות במסגרת פרסומיו תחת הכותרת “שיירות השהידים” (חשבון הטוויטר غسان ابو فنه@eFwLsOSsbs0hw3X, 2 באוקטובר 2018).

הודעת דאעש שהופצה ברשתות החברתיות (חשבון הטוויטר غسان ابو فنه@eFwLsOSsbs0hw3X, 2 באוקטובר 2018).

  •  בהודעה מספר 28 של המטה הכללי המצרי סיכם דובר הכוחות המזויינים המצריים את הישגי הכוחות בלחימה נגד הטרור בחצי האי סיני עד כה (דובר הכוחות המזויינים המצריים, 8 באוקטובר 2018). על רקע ההודעה מדגיש מאמר מערכת באלאהראם כי המבצע מימש את יעדיו בתחום שיתוק פעילותם של ארגוני הטרור בחצי האי סיני לאחר שהשמיד את כל כלי הנשק הכבדים שהיו ברשות אותם ארגונים. כמו כן הצליחו הכוחות לאבטח את הגבול ולמנוע הסתננות של פעילי ארגוני טרור כלשהם למצרים. לדברי המאמר ההוכחה להצלחה היא העובדה שבחודשים האחרונים לא בוצעו פיגועים (אלאהראם, 9 באוקטובר 2018).
פעילות סיכול ומנע
לוב
  • צבא לוב הודיע כי עצר את מנהיג (אמיר) דאעש בדרנה (אח’באר ליביא, 8 באוקטובר 2018). השאם עלי עשמאוי מסעד אבראהים, ששימש אמיר דאעש, בן 43, מצרי במוצאו שירת בעבר בצבא מצרים ובכוחות המיוחדים המצריים כאיש אבטחה והגיע לדרגת ראא’ד (רב סרן). בשנת 2011 הודח משירות צבאי לאחר מקרים רבים בהם הסית נגד המשטר המצרי (אח’באר ליביא, 8 באוקטובר 2018; מצראוי, 8 באוקטובר 2018).
  • ב-27 באפריל 2013 הוא טס לתורכיה ומשם הוא הסתנן לסוריה, שם עבר אימונים צבאיים והכשרה להכנת חומרי נפץ. עם חזרתו למצרים, הצטרף לארגוני טרור. הוא נטל חלק במספר פיגועים במצרים, שהבולט בהם היה ניסיון ההתנקשות בשר הפנים הקודם, לואא’ (אלוף) מחמד אבראהים בשנת 2013 וכן בהתנקשות בחייו של התובע הכללי השאם ברכאת וכן ברצח 22 חיילים מצריים בואדי אלפראפרה בדרום-מערב מצרים, בשנת 2014. עשמאוי גם היה ממתכנני הפריצה למתחם גדוד 101 של צבא מצרים בשנת 2015, במהלכה נהרגו עשרים ותשעה חיילים. בשנת 2014, במהלך הפיגוע בואדי אלפראפרה הוא נפצע, אך הצליח לחצות את הגבול ממצרים ללוב והגיע לעיר דרנה (אח’באר ליביא, 8 באוקטובר 2018).

תעודת קצין בדימוס בצבא מצרים של ראא'ד (רב סרן) השאם עלי עשמאוי מסעד (אתר איחוד שבטי סיני, 8 באוקטובר 2018).
תעודת קצין בדימוס בצבא מצרים של ראא’ד (רב סרן) השאם עלי עשמאוי מסעד (אתר איחוד שבטי סיני, 8 באוקטובר 2018).

ארה”ב
  • נשיא ארה”ב דונלד טראמפ פרסם את האסטרטגיה החדשה של ארה”ב ללוחמה בטרור בה מודגשת גישתו של ממשל טראמפ בכל הנוגע למניעה ולמיגור הטרור. האסטרטגיה מדגישה כי עיקר התשתיות ללוחמה בטרור ימוקדו למלחמה בטרור המכוון נגד ארה”ב. להלן מספר נקודות בולטות (אתר הבית הלבן, 4 באוקטובר 2018):
  • פעילי טרור מוסלמים ובראשם דאעש, מהווים האיום הגדול ביותר על ארה”ב. למרות מאמצים מוצלחים של ארה”ב ומדינות הקואליציה בסוריה ובעיראק, דאעש עודנו מצליח להפיץ טרור במערב. כמו כן מנסים דאעש ואלקאעדה להרחיב שוב את השפעתם ואת נוכחותם בסוריה.
  • כדי להביס את הטרור המוסלמי יש לחשוף את טבעה ההרסני של האידיאולוגיה שלו ולסכל את השימוש שהם עושים באינטרנט לגיוס פעילים וביצוע פיגועים .
  • איראן עודנה מדינה התומכת בטרור הבולטת בעולם תחת חסותה פועלים ארגוני טרור בראשם חזבאללה וכוחות משמרות המהפכה שברשותם כוח צבאי ומודיעיני חזק . אלה מאיימים על ארה”ב ועל העולם כולו.
  • האסטרטגיה מדגישה את החשיבות שבשימוש באמצעים לא צבאים ללחימה בטרור כגון אכיפת חוק, מודיעין, דיפלומטיה ואמצעים כלכליים ועוד.
אפגניסטאן
  • בחבל ננגרהאר במזרח אפגניסטאן ביצעו כוחות אפגניים, בסיוע כוחות אמריקאים, מספר תקיפות מהאוויר, באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים, נגד תשתיות ופעילי דאעש. דווח, כי בתקיפות נהרגו ונפצעו כמה עשרות פעילי דאעש. כמו כן נמסר על השמדת מחנות אימונים של הארגון (www.khaama.com, 7 באוקטובר 2018).
המלחמה על התודעה
דאעש מאיים לבצע פיגועים במופעי מוסיקה בעולם
  • בחשבון הטוויטר של מוסד ההסברה רמאח (Rimah) [רומח] של דאעש פורסמה תמונה בה נראה גבר לבוש חליפה אוחז בסכין מאחורי גבו, על רקע מופע מוסיקה. דאעש מצהיר בפרסום כי בכוונתו “להפתיע” ולתקוף בעת הופעות מוסיקה באירופה. בפעם האחרונה שבה פורסמה כרזה דומה הייתה במאי 2017 לאחר פיגוע שהתרחש בהופעה במנצ’סטר בבריטניה בו נהרגו ונפצעו בני אדם רבים. בכרזה שפורסמה אז נראה גבר מזוקן ופצועה בפינת הרחוב במנצ’סטר, סמוך למקום הפיגוע. לצד התמונה נכתב “אנחנו עוד נממש את הבטחתנו” (the Sun, 6 באוקטובר 2018; PJ Media, 5 באוקטובר 2018).