מבט לג’האד העולמי (4 – 10 באפריל 2019)

נזקי התקיפה של המיליציות המזוהות עם צבא סוריה בעיירה כפר נבל (אלערביה, 4 באפריל 2019).

נזקי התקיפה של המיליציות המזוהות עם צבא סוריה בעיירה כפר נבל (אלערביה, 4 באפריל 2019).

ירי ארטילרי של צבא סוריה לעבר מטרות המטה לשחרור אלשאם במרחב הכפרי, שמדרום לאדלב (סאנא, 6 באפריל 2019).

ירי ארטילרי של צבא סוריה לעבר מטרות המטה לשחרור אלשאם במרחב הכפרי, שמדרום לאדלב (סאנא, 6 באפריל 2019).

הלוויה של לוחמי כוחות

הלוויה של לוחמי כוחות "הנמר" (נדאא' סוריא, 4 באפריל 2019).

פעיל דאעש, אבו האג'ר המצרי, שביצע פיגוע התאבדות בשוק העיר שיח' אלזויד. (שבכת שמוח', 9 באפריל 2019).

פעיל דאעש, אבו האג'ר המצרי, שביצע פיגוע התאבדות בשוק העיר שיח' אלזויד. (שבכת שמוח', 9 באפריל 2019).

עיקרי אירועי השבוע
  • להלן עיקרי ההתפתחויות בזירה הסורית:
    • להערכתנו, כוחות SDF סיימו את טיהור מרחב אלבאע’וז מפעילי דאעש. נמסר כי פעילי דאעש שנותרו במנהרות, בשוחות ובמערות הסגירו עצמם לידי SDF. עתה עבר מוקד פעילות הגרילה של דאעש בזירה הסורית לאזורי אלמיאדין ודיר אלזור.
    • במרחב אדלב נמשכים חילופי אש ותקריות בין צבא סוריה לבין המטה לשחרור אלשאם וארגונים ג’האדיסטים נוספים. נראה כי בשבוע שחלף עלתה עצימות הירי הארטילרי של צבא סוריה לעבר ארגוני המורדים.
    • במרחב אלסח’נה דאעש פרסם סרטון בו נראות שתי גופות קצינים רוסים וחייל סורי שבוי. נראה כי הסרטון מתייחס למארב שהציבו פעילי דאעש לשיירה סורית-רוסית על ציר אלסח’נה- דיר אלזור (17 במרץ 2019).

ב-8 וב-9 באפריל 2019 ביצעו המחוזות השונים של דאעש בסוריה, בעיראק וברחבי העולם שורה של התקפות מתוזמנות במתווים שונים. ההתקפות לוו בקמפיין תקשורתי נרחב. קונקרטית, ידוע לנו על פעולות נקם שבוצעו בסוריה, עיראק, חצי האי סיני, לוב, סומליה ומערב אפריקה (הערה: יתכן שבוצעו התקפות במדינות נוספות). להערכתנו ההתקפות והקמפיין התקשורתי שנלווה אליהן תואמו ע”י הנהגת דאעש במטרה להעביר מסר מהדהד, כי למרות המפלה שנחל בסוריה ארגון דאעש “נמצא על המפה” ובידיו יכולות מבצעיות לא מבוטלות בסוריה, בעיראק וברחבי העולם.

  • במקביל, נמשכה הפעילות “השגרתית” של מחוזות דאעש ברחבי העולם: מחוז עיראק ביצע פיגועים באזורים שונים בצפון עיראק ובמערבה, בדגש על מארבים וירי צלפים לעבר כוחות הביטחון העיראקים; פעילי מחוז מזרח אסיה ממשיכים להתכתש עם צבא הפיליפינים, בדרום המדינה; פעילי דאעש במחוז מערב אפריקה (המצטייר כמחוז הפעיל ביותר של דאעש) ביצעו התקפות נגד צבא ניגריה, כוח המשימה הרב-לאומי הפועל באזור ( (MNJTFוצבא קמרון; פעילי מחוז תימן המשיכו להתעמת עם פעילי אלקאעדה באזור אלביצ’אא’; מחוז ח’ראסאן הפעיל שני מטענים סמוך למחסום של מנהלת הביטחון הלאומי בג’לאלאבאד.
מרחב אדלב
נמשכים חילופי אש ותקריות בין צבא סוריה לבין ארגוני המורדים הג’האדיסטים

גם השבוע נמשכו חילופי האש והתקריות בין צבא סוריה למטה לשחרור אלשאם וארגונים ג’האדיסטים נוספים. על פי דיווחי צבא סוריה והמטה לשחרור אלשאם נראה, כי עלתה עצימות הירי הארטילרי של צבא סוריה, בעוד שהמורדים פעילים פחות.

  • להלן עיקרי האירועים:
    • מליציות המזוהות עם צבא סוריה, ביצעו ירי לעבר העיר מערת אלנעמאן ומספר עיירות בסביבותיה. דווח, כי בעיירה כפר נבל, כתשעה ק”מ מדרום מערב למערת אלנעמאן, נהרגו 15 תושבי העיירה ועשרות נפצעו (נדאא’ סוריא, 4 באפריל 2019; אלערביה, 4 באפריל 2019, אבאא’, 5 באפריל 2019). מיליציות המזוהות עם צבא סוריה ביצעו ירי ארטילרי לעבר מספר עיירות, כ-20-30 ק”מ מצפון לחמאה (אבאא’, 5 באפריל 2019).
    • המטה לשחרור אלשאם הודיע כי שיגר טיל נ”ט לעבר ריכוז צבא סוריה כחמישים ק”מ מדרום לאדלב. לצבא סוריה נגרמו אבדות רבות (אבבא’, 4 באפריל 2019). ארגוני המורדים ביצעו ירי רקטי וארטילרי לעבר מתחם כוחותיו של סהיל חסן (כוחות “הנמר”), בגבול מחוז אדלב (עם מחוז חמאה). חמישה לוחמי כוחות “הנמר” נהרגו (נדאא’ סוריא, 4 באפריל 2019). המטה לשחרור אלשאם שיגר פצצות מרגמה לעבר ריכוזי כוחות צבא אריה והמליציות המסייעות לו כשמונה ק”מ מדרום לחלב (אבאא’, 7 באפריל 2019).
שיגור פצצת מרגמה ע"י המטה לשחרור אלשאם לעבר ריכוזי כוחות של צבא סוריה והמליציות המסייעות לו מדרום לחלב (אבאא', 7 באפריל 2019).      הלוויה של לוחמי כוחות "הנמר" (נדאא' סוריא, 4 באפריל 2019).
מימין: שיגור פצצת מרגמה ע”י המטה לשחרור אלשאם לעבר ריכוזי כוחות של צבא סוריה והמליציות המסייעות לו מדרום לחלב (אבאא’, 7 באפריל 2019). משמאל: הלוויה של לוחמי כוחות “הנמר”
(נדאא’ סוריא, 4 באפריל 2019).
תקריות בין המטה לשחרור אלשאם לבין דאעש
  • מרכז המעקב הסורי דיווח כי “חמושים אלמונים” תקפו בליל 7-6 באפריל 2019 מפקדה של המטה לשחרור אלשאם בעיירה סלקין, בקרבת הגבול הסורי-תורכי (כשלושים ק”מ מצפון מערב לאדלב). התוקפים ניהלו חילופי אש עם מאבטחי המפקדה, שיגרו רקטה ולאחר מכן נמלטו (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 7 באפריל 2019). עד כה לא קיבל ארגון כלשהו אחריות לביצוע התקיפה אך ככל הנראה המדובר בדאעש.
  • המטה לשחרור אלשאם ביצע ב-7 באפריל 2019 לפנות בוקר חיפושים נרחבים אחר פעילי דאעש בעיירה סרמין, כשבעה ק”מ ממזרח לאדלב. מספר בני אדם נעצרו. נמסר כי מנגנון הביטחון של המטה לשחרור אלשאם עצר בעת האחרונה קרובי מבוקשים, חברי התארגנויות רדומות של דאעש, במטרה ללחוץ עליהם להסגיר את עצמם (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 7 באפריל 2019).
מזרח סוריה
דיווח על השלמת טיהור מרחב אלבאעו’ז ע”י SDF
  • מרכז המעקב הסורי דיווח כי שנים-עשר יום לאחר שהקואליציה הבינלאומית וכוחות SDF הכריזו רשמית על הניצחון על דאעש באלבאע’וז (ב-23 במרץ 2019), לא נותרו יותר פעילי דאעש בגזרה זו. זאת, לאחר כניעת כל פעילי דאעש, שנותרו במנהרות, בשוחות ובמערות. כניעתם התבצעה לאחר מספר ימים, שבהם כוחות SDF סרקו אזור זה ומטוסי מדינות הקואליציה הבינלאומית ביצעו תקיפות, שכתוצאה מהן נהרגו עשרות פעילי דאעש. עוד נמסר, כי לא ברור גורלם של אלפי חטופים, האם הם הוצאו להורג או הועברו למקום אחר (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 4 באפריל 2019).
הברחת פעילי דאעש מאלבאע’וז למזרח מחוז סוידאא’
  • על- פי המגזין האמריקאי Foreign Policy, מספר מקורות במחוז אלסוידאא’ טוענים כי למעלה מ-1,500 פעילי דאעש, מרביתם חמושים, הוברחו מאלבאע’וז דרך המדבר הסורי לחלקו המזרחי של מחוז אלסוידאא’. הברחתם נעשתה ע”י המיליציות הפרו-איראניות השולטות על ציר זה, תמורת כסף. פעילי דאעש, שהוברחו מהווים איום על בסיס צבא ארה”ב באזור אלתנף, בקרבת משולש הגבולות סוריה-עיראק-ירדן (Foreign Policy, 3 באפריל 2019).
הריגת שני חיילים רוסים ושביית חיל סורי במרחב אלסח’נה
  • דאעש פרסם סרטון בו נראו שתי גופות של קצינים רוסים וחייל סורי שבוי ב”מדבר חמץ” (מרחב אלסח’נה). נראה כי המדובר במארב, שהציבו פעילי דאעש לשיירה סורית-רוסית על ציר אלח’סנה -דיר אלזור, ב-17 במרץ 2019. בזמנו טען דאעש כי שישה חיילים רוסים ו-19 חיילים סורים נהרגו במהלך חילופי אש, שהתנהלו כמה שעות (סוכנות אעמק באמצעות טלגרם, 7 באפריל 2019; שבכת שמוח’, 21 במרץ 2019; הטלוויזיה הסורית, 19 במרץ 2019).
החייל הסורי השבוי.      גופת אחד הקצינים הרוסים (טלגרם, 7 באפריל 2019).
מימין: החייל הסורי השבוי. משמאל: גופת אחד הקצינים הרוסים (טלגרם, 7 באפריל 2019).
צפון מזרח סוריה
פעילות גרילה של דאעש בעמק הפרת
  • גם השבוע נמשכה פעילות הגרילה של דאעש נגד כוחות SDF בגדה המזרחית של עמק הפרת, באזורי אלמיאדין ודיר אלזור. להלן הפיגועים העיקריים:
    • פיגוע ירי נגד כלי רכב של כוחות כשמונה ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. עשרה לוחמי SDF נהרגו ונפצעו וכלי הרכב הושמד (הודעת מחוז אלשאם – אזור אלח’יר, אח’באר אלמסלמין, 4 באפריל 2019).
    • פיצוץ מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF כ-16 ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. ארבעה לוחמי SDF נפצעו וכלי הרכב נפגע (אח’באר אלמסלמין, 4 באפריל 2019).
    • ירי נגד מחסום של כוחות SDF כשמונה ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. פעילי דאעש ניהלו חילופי-אש עם כוח SDF במהלכם הופעל מטען חבלה נגד מבנה המחסום. המבנה הושמד ושלושה לוחמי SDF נהרגו (שבכת שמוח’, 5 באפריל 2019).
    • פיצוץ מטען חבלה נגד כלי רכב של כוחות SDF בקרבת שדה הנפט אלג’פרה, כ-24 ק”מ ממזרח לדיר אלזור. כלי הרכב נפגע (שבכת שמוח’, 5 באפריל 2019).
    • הריגת לוחם SDF כ-65 ק”מ מצפון לדיר אלזור (מחוז אלשאם – אזור אלחסכה, שבכת שמוח’, 5 באפריל 2019). בתקופה האחרונה לא אותרו הודעות קבלת אחריות של דאעש באזור זה.
    • פיצוץ אופנוע תופת בקרבת מחסום של כוחות SDF בכיכר העיירה אלחצאן, בגדה המזרחית של נהר הפרת, כארבעה ק”מ מצפון לדיר אלזור (דיר אלזור 24, 6 באפריל 2019). להערכתנו, בוצע הפיגוע על-ידי דאעש.
    • פיגוע ירי נגד לוחם SDF כתשעה ק”מ מדרום מזרח לאלמיאדין. לוחם SDF נהרג (מחוז אלשאם- אלח’יר, כפי שפורסם על ידי חשבון הטוויטר Drexl Spivey@RisoLensky, 7 באפריל 2019).
    • פיגוע ירי כנגד לוחמי SDF, כעשרים ק”מ מדרום מזרח לדיר אלזור. שני לוחמי SDFנהרגו (אעמאק, כפי שפורסם על ידי חשבון הטוויטר Drexl Spivey@RisoLensky, 7 באפריל 2019).
    • סיכול פיגוע התאבדות של דאעש נגד מחסום בכניסה לכפר אלחדאן, כארבעה ק”מ מצפון לדיר אלזור. מחבל מתאבד של דאעש שנשא על גופו חגורת נפץ, ניסה להסתנן לעבר המחסום אך כוח של ביטחון הפנים הכורדי עצר אותו. המחבל המתאבד פוצץ את חגורת הנפץ טרם הגיעו למחסום. לא נגרמו אבידות בנפש (ANHA, 7 באפריל 2019).

אזורים בהם ביצע דאעש פיגועים בעמק הפרת במהלך השבוע האחרון (Google Maps).
אזורים בהם ביצע דאעש פיגועים בעמק הפרת במהלך השבוע האחרון (Google Maps).

‏עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעולות הטרור והגרילה של דאעש
  • להלן דיווחים של פיגועים שביצע דאעש (על פי הודעות קבלת האחריות שלו):
    • מחוז נינוא: פיצוץ מטען עלוקה נגד כלי רכב של צבא עיראק בחלקה המזרחי של העיר מוצול. חייל עיראקי נהרג וכלי הרכב הושמד (שבכת שמוח’, 5 באפריל 2019).
    • מחוז נינוא: השלכת רימון יד לעבר מחסום צבא עיראק בחלקה המזרחי של העיר מוצול. שני חיילים עיראקים נפצעו (שבכת שמוח’, 5 באפריל 2019).
    • מחוז אלאנבאר: מארב נגד כוח של הגיוס השבטי ממערב לאלרטבה, בקרבת מעבר הגבול טרביל, שבין עיראק לירדן. תשעה בני אדם, ובהם קצין, נהרגו ונפצעו (שבכת שמוח’, 5 באפריל 2019).
    • מחוז דיאלא: ירי צלפים בכפר אלחמיראת, כ-15 ק”מ מדרום מזרח לבעקובה. שני חיילים עיראקים נהרגו (שבכת שמוח’, 7 באפריל 2019).
    • מחוז דיאלא: ירי צלפים לעבר חילי צבא עיראק בנפת ח’אנקין, כ-102 ק”מ מצפון מזרח לבעקובה חייל אחד נפצע (שבכת שמוח’, 7 באפריל 2019).
פעילות סיכול ומנע של כוחות הביטחון העיראקים
  • להלן עיקרי פעולות הסיכול והמנע של כוחות הביטחון העיראקים:
    • מחוז צלאח אלדין: במארב שהוצב בכניסה הצפונית לתכרית עצרה מנהלת המודיעין הצבאי העיראקי בכיר בדאעש (לא צוין שמו) (אלסומריה, 4 באפריל 2019).
    • מחוז כרכוכ: דובר משרד ההגנה העיראקי, הודיע כי כוחות הביטחון העיראקים הרגו ארבעה-עשר פעילי דאעש מדרום מערב לעיר דאקוק (סוכנות הידיעות העיראקית, 5 באפריל 2019).
    • מחוז צלאח אלדין: המיליציה השיעית “פלוגות השלום” הודיעה כי לוחמים מחטיבה 4 שלה ירו פצצות מרגמה בדרום מערב נפת סאמראא’ . מהירי נהרגו שלושה פעילי דאעש (אלסומריה, 5 באפריל 2019).
    • מחוז אלאנבאר: במהלך עימותים, כ-44 ק”מ מצפון מערב לכרבלאא’, הרגו כוחות הביטחון את סלימאן אחמד מצ’ען, המכונה הבאד אבו עאא’שה, בכיר דאעש ששימש אחראי הלוגיסטיקה הכללי של מחנות דאעש (סוכנות הידיעות העיראקית, 6 באפריל 2019).
    • מחוז כרכוכ: משרד הפנים העיראקי הודיע כי צוותי מודיעין של המשטרה הפדרלית עצרו (לא צוין המיקום) מפקד בדאעש, ששימש אחראי בתי הארחה של דאעש באזור כרכוכ. בעקבות חקירתו נעצר אביו, ששימש אחראי בתי הארחה של דאעש במחוז צלאח אלדין (אלסומריה, 7 באפריל 2019).
שיתוף פעולה בין הממשל העיראקי לכורדים
  • דובר משרד ההגנה העיראקי, הודיע כי נמשכת הפעילות המשותפת עם כוחות הפשמרגה (הכורדים) לחשיפת תאים רדומים של דאעש. הדובר ציין כי לצרך כך הוקמו חדרי מבצעים משותפים לשני הצדדים בארביל ובבגדאד (סוכנות הידיעות העיראקית, 5 באפריל 2019).
התקפות שביצע דאעש במחוזות ברחבי העולם

ב-8 וב-9 באפריל 2019 ביצעו מחוזות דאעש בסוריה, עיראק וברחבי העולם שורה של פעולות רחבות היקף, כנקמה על המכה שספג דאעש בסוריה. הפעולות הללו לוו בקמפיין תקשורתי (שהחל ב-8 באפריל 2019) במסגרתו הוכרז על “פשיטות הנקם של מחוז אלשאם המבורך” בכל האזורים ברחבי העולם, שבהם יש לדאעש נוכחות. קונקרטית, עד כה ידוע לנו על פעולות שבוצעו בסוריה, עיראק, חצי האי סיני, לוב, סומליה ומערב אפריקה. להערכתנו ההתקפות והקמפיין התקשורתי, שנלווה אליהן, היו ביוזמת הנהגת דאעש. זאת במטרה להעביר מסר מהדהד, כי למרות המפלה שנחל בסוריה ארגון דאעש “נמצא על המפה” ובידי המחוזות השונים של הארגון יכולות מבצעיות לא מבוטלות.

סוריה
  • בסוריה התמקדו פעולות דאעש במעלה הפרת ובאזור אלרקה, שני אזורים בהם מתקיימת פעילות גרילה אינטנסיבית. פיגועי הנקם שבוצעו:
    • התקפות נגד כוחות SDF באזור אלמיאדין: התנקשות בחייו של בכיר במנגנוני SDF; הפעלת מטעני חבלה נגד כלי רכב; תקיפת מחסומים. על פי הודעות דאעש בהתקפות הללו נהרגו ונפצעו לוחמי SDF רבים (מחוז אלשאם-אלח’יר, באמצעות טלגרם, 9 באפריל 2019).
    • התקפות נגד כוחות SDF באזור אלרקה: ירי לעבר מחסום; פיצוץ מטעני חבלה נגד כלי רכב; פיגוע ירי לעבר מחסום וירי לעבר לוחמים. על פי הודעת דאעש בפיגועים הללו נהרגו ונפצעו לוחמיSDF והושמדו כלי רכב (מחוז אלשאם- אלרקה, באמצעות טלגרם, 9 באפריל 2019).
עיראק
  • בזירה העיראקית בוצעו ב-8 וב-9 באפריל 2019 הפעולות הבאות (מחוז עיראק- אלאנבאר, באמצעות טלגרם, 9 באפריל 2019):
    • הפעלת מטענים נגד שני כלי רכב של צבא עיראק, במרכז העיר אלקאא’ם, שבקרבת הגבול עם סוריה. שמונה חיילים עיראקיים נהרגו ונפצעו.
    • פיצוץ כלי רכב של מפקד במודיעין הצבאי העיראקי באלקאא’ם באמצעות מטען עלוקה. המפקד נהרג וכלי הרכב הושמד.
    • התקפה נגד מפקדה של צבא עיראק בקרבת הגבול עם ירדן. על פי הודעת דאעש 11 חיילים עיראקים נהרגו.
חצי-האי סיני
  • להלן פיגועים בחצי-האי סיני שבוצעו במסגרת פיגועי הנקם של דאעש:
    • פיגוע התאבדות, במהלכו פוצץ עצמו מחבל מתאבד בכנסיה לשוק הנמצא במרכז העיר אלשיח’ זויד. בפיצוץ נהרגו 4 אנשי ביטחון ששהו במקום ו-2 אזרחים. כ-26 אנשים נפצעו (שבכת שמוח’, France24, 9 באפריל 2019).
    • פיצוץ מטען חבלה נגד כלי רכב משוריין של משטרת מצרים בקרבת מחסום ברפיח. על פי הודעת דאעש אנשי צוות הרכב נהרגו ונפצעו (שבכת שמוח’, 9 באפריל 2019).
    • פיצוץ מטען חבלה נגד טנק של צבא מצרים, מדרום לאלעריש. על פי הודעת דאעש צוות הטנק נהרג (שבכת שמוח’, 9 באפריל 2019).
    • ירי צלפים לעבר מחסום צבא מצרים על הכביש הבינלאומי ברפיח. חייל מצרי נהרג (שבכת שמוח’, 9 באפריל 2019).
מחוז לוב
  • במסגרת פיגועי הנקם ביצע מחוז לוב-ברקה פשיטה על העיירה אלפקהאא’, שבמרכז לוב (633 ק”מ מדרום מזרח לטריפולי). פעילי דאעש פרצו לבתים וערכו חיפושים אחר כאלו המזוהים עם צבא חפתר. הפעילים הרגו את ראש העירייה ואת מפקד משמר העירייה. בנוסף לכך הם הרגו ושבו כמה בני אדם נוספים המזוהים עם צבא חפתר והציתו בתים. דאעש הודיע שבמקביל ביצעו פעיליו התקפות נוספות באזורים שבהם הם פועלים (סוכנות אעמאק, שבכת שמוח’, 9 באפריל 2019).
מחוז מערב אפריקה

ניג’ר

  • מחוז מערב אפריקה הודיע, כי במסגרת פעולות הנקם שיגרו פעיליו ב-8 באפריל 2019 מספר רקטות גראד לעבר שדה התעופה של העיר דיפה (Diffa) (דרום מזרח ניג’יר, בקרבת הגבול עם ניגריה). כמו כן שוגרו רקטות לעבר אחד מבסיסי צבא ניג’ר, בקרבת שדה התעופה. על פי הודעת דאעש כעשרים חיילי צבא ניג’ר נהרגו ונפצעו (מחוז מערב אפריקה, באמצעות טלגרם, 9 באפריל 2019).

מחוז סומליה

  • מחוז סומליה הודיע, כי במסגרת פעולות הנקם הרגו פעיליו שוטר סומלי, בקרבת מבנה העיירה של העיר בוסאסו BOSASO) ), לחופי מפרץ עדן (בצפון מזרח סומליה) (מחוז סומליה של דאעש באמצעות טלגרם, 9 באפריל 2019).
הפעילות “השגרתית” של מחוזות דאעש ברחבי העולם

הפעילות "השגרתית" של מחוזות דאעש ברחבי העולם

מחוז מזרח אסיה
  • מחוז מזרח אסיה של דאעש דיווח, כי ב-4 לאפריל 2019 הרגו פעיליו חיילי צבא הפיליפינים ופצעו נוספים במחוז מגווינדנאו (Maguindanao), שבאי מינדנאו שבדרום הפיליפינים (שבכת שמוח’, 5 באפריל 2019). מקורות פיליפיניים דיווחו, כי באותו היום התנהלו חילופי-אש כבדים בין פעילי דאעש לכוחות הביטחון הפיליפיניים באזור וכי במהלך הלחימה נהרג עלי עבד אלמלכ, אחיו של אסמאעיל עבד אלמלכ מנהיג דאעש באי מינדנאו. הארגון המקומי המזוהה עם דאעש הפועל באזור נקרא Bangsamoro Islamic Freedom Fighters או בקיצור BIFF (mindanaoexaminer.com, 4 באפריל 2019).
מחוז מגווינדנאו (Maguindanao) שבאי מינדנאו שבדרום הפיליפינים. גבולותיו מסומנים בצבע אדום (Google Maps).    אזור פטיקול, הנמצא באי סולו (Sulu), בנחשב לחלק בלתי נפרד מהאי מינדנאו (Google Maps).
מימין: מחוז מגווינדנאו (Maguindanao) שבאי מינדנאו שבדרום הפיליפינים. גבולותיו מסומנים בצבע אדום (Google Maps). משמאל: אזור פטיקול, הנמצא באי סולו (Sulu), בנחשב לחלק בלתי נפרד מהאי מינדנאו (Google Maps).
מחוז תימן
  • נמשכת העלייה בתדירות ובעצימות העימותים בין פעילי דאעש לפעילי אלקאעדה, באזור אלביצ’אא’. כלי התקשורת של דאעש הודיע כי פעילי הארגון בלמו התקפה של פעילי אלקאעדה וקבוצות חיילים של צבא תימן נגד עמדות דאעש, בצפון מערב מחוז אלביצ’אא’ (כ-110 ק”מ מדרום מזרח לצנעאא’). בין הצדדים התנהלו עימותים במהלכם הרגו פעילי דאעש עשרה פעילי אלקאעדה וחיילים מצבא תימן (מחוז תימן – אביצ’אא’ באמצעות טלגרם, 7 באפריל 2019).
מחוז ח’ראסאן
  • מחוז ח’ראסאן של דאעש הודיע, כי פעילי הארגון הטמינו שני מטעני חבלה במחסום של מנהלת הביטחון הלאומי האפגאני (NDS) בעיר ג’לאלאבאד. פעילי דאעש פוצצו שני מטעני החבלה בקרב כוחות, שהתרכזו בקרבת המחסום. חמישה-עשר אנשי הכוחות נהרגו (שבכת שמוח’, 7 באפריל 2019). מנגד, דובר מושל מחוז ננגרהאר הודיע, כי לפחות שלושה אזרחים נהרגו ו-19 נפצעו, בהם 11 אזרחים ושמונה אנשי צבא, כתוצאה מפיצוץ שני מטעני צד בג’לאלאבאד (אפגניסטאן טיימס, 7 באפריל 2019).

 זירת הפיגוע בג'לאלאבאד (יוטיוב, 6 באפריל 2019).
זירת הפיגוע בג’לאלאבאד (יוטיוב, 6 באפריל 2019).

מחוז מזרח אסיה
  • מחוז מזרח אסיה של דאעש הודיע, כי פעילי הארגון הרגו שלושה חיילי צבא הפיליפינים ופצעו שלושה-עשר במהלך עימותים עם צבא הפיליפינים באזור פטיקול, שבאי מינדנאו בדרום הפיליפינים (שבכת שמוח’, 5 באפריל 2019). מקורות מקומיים ציינו כי במקום התנהלו חילופי-אש כבדים בין כוחות הביטחון לכשמונים פעילי ארגון אבו סיאף, המזוהה עם דאעש. במהלך חילופי-האש נהרגו שלושה חיילים וארבעה פעילי דאעש. בנוסף, נפצעו 22 חיילים ופעילי דאעש (straitstimes.com, 5 באפריל 2019). ב-9 באפריל 2019 הודיע מחוז מזרח אסיה כי הדף התקפה של צבא הפיליפינים בקרבת העיר הולו, שבאי סולו (שבכת שמוח’, 9 באפריל 2019).
מחוז מערב אפריקה

ניגריה

  • מחוז מערב אפריקה של דאעש דיווח כי פעילי הארגון הציבו ב-3 באפריל 2019 מארב לכוח של צבא ניגריה. המארב הוצב על הציר שבין העיירות ג’קנה (Jakana) ומינוק (Minok), כ-47 ק”מ ממערב לעיר מאידוגורי (Maiduguri), בצפון-מזרח ניגריה. בעימותים בין הצדדים נהרגו ונפצעו מספר חיילי צבא ניגריה וששה כלי רכב צבאיים הושמדו (שבכת שמוח’, 5 באפריל 2019).

ניז’ר

  • סוכנות אעמאק דיווחה על כי בפיצוץ מטען חבלה השמדת כלי רכב של “הקואליציה האפריקאית” (הכוונה ל- MNJTF, כוח המשימה המשותף הרב-לאומי[1]) בדרום מזרח ניז’ר, כ-2.5 ק”מ בקרבת ניז’ר-ניגריה (שבכת שמוח’, 7 באפריל 2019). MNJTFהינו כוח משימה רב לאומי הכולל יחידות צבאיות מבנין, קמרון, צ’אד, ניז’ר וניגריה. מפקדת הכוח ממוקמת בבירת צ’אד. ראשיתו של כוח זה הייתה בכוח ניגרי בשנת 1994. באפריל 2012 ניתן לכוח מנדט לנהל מבצעים נגד טרור (ויקיפדיה).

קמרון

  • מחוז מערב אפריקה של דאעש הודיע כי פעיליו הציבו מארב לכוח של צבא קמרון בקרבת העיר פוטוקול (Fotokol), שבצפון קמרון (בסמוך לגבול המשותף עם ניגריה, בצפון מזרח ניגריה). בעימותים שהתנהלו עשו פעילי דאעש שימוש בנשק קל, בינוני וכבד. על-פי מחוז מערב אפריקה של דאעש, למעלה מעשרים חיילים קמרונים נהרגו ונפצעו ונלקח שלל רב (שבכת שמוח’, 8 באפריל 2019).

העיר פוטוקול (Fotokol), שבצפון קמרון (Google Maps).
העיר פוטוקול (Fotokol), שבצפון קמרון
(Google Maps).

[1] MNJTF- Multinational Joint Task Force