מבט לג’האד העולמי (7– 13 בדצמבר 2017)

הנשיא ולדימיר פוטין נואם בבסיס חמימים (אתר הקרמלין, 11 בדצמבר 2017).

הנשיא ולדימיר פוטין נואם בבסיס חמימים (אתר הקרמלין, 11 בדצמבר 2017).

פגישת פוטין ובשאר אלאסד בבסיס חמימים (אתר הקרמלין, 11 בדצמבר 2017).

פגישת פוטין ובשאר אלאסד בבסיס חמימים (אתר הקרמלין, 11 בדצמבר 2017).

סרגיי רודסקוי במסיבת העיתונאים על רקע תיעוד של תקיפות אוויריות, שביצע חיל האוויר הרוסי (אתר משרד ההגנה הרוסי, 7 בדצמבר 2017).

סרגיי רודסקוי במסיבת העיתונאים על רקע תיעוד של תקיפות אוויריות, שביצע חיל האוויר הרוסי (אתר משרד ההגנה הרוסי, 7 בדצמבר 2017).

פגישת בכירים בכוחות SDF וצבא עיראק במסגרת שיחות, שהובילו להחלטה על הקמת מרכז תיאום משותף להגנת גבול סוריה-עיראק (אתר כוחות SDF, 10 בדצמבר 2017).

פגישת בכירים בכוחות SDF וצבא עיראק במסגרת שיחות, שהובילו להחלטה על הקמת מרכז תיאום משותף להגנת גבול סוריה-עיראק (אתר כוחות SDF, 10 בדצמבר 2017).

עיקרי אירועי השבוע
  • השבוע ערך נשיא רוסיה וולדימיר פוטין ביקור פתע בסוריה. במהלכו הודיע, כי משימת המאבק בטרור בסוריה “הושלמה במידה רבה”. לפיכך “חלק ניכר” מהכוחות הרוסיים שבסוריה יחזור לרוסיה, אולם כוחות רוסיים ימשיכו לפעול בבסיסים בחמימים ובטרטוס. אנו סבורים כי הכוחות הרוסיים, שיישארו בסוריה ימשיכו לסייע למשטר הסורי בלחימה השוטפת נגד ארגוני המורדים, שעדיין לא הסתיימה (מרחב אדלב נמצא עתה “על הכוונת”). מעבר לכך תשמש הנוכחות הצבאית הרוסית מנוף בידי רוסיה להמשך שימור השפעתה על המשטר הסורי ולהבטחת האינטרסים שלה במציאות המורכבת ההולכת ומתהווה בסוריה.
  • הסורים (והרוסים) הכריזו, כי הסתיים טיהור עמק הפרת, במרחב שבין אלמיאדין לאלבוכמאל (למרות שבמדבריות שמשני עברי הפרת נותרו מאות פעילי דאעש הממשיכים לבצע פיגועים). בתקשורת הערבית והרוסית דווח, כי נעשות הכנות להעברת מאות חיילים ממרחב דיר אלזור למרחב חמאה, משם תתבצע ההתקפה נגד מעוז ארגוני המחבלים באזור אדלב. צבא סוריה, בסיוע המיליציות הנתמכות ע”י איראן, ובסיוע אווירי רוסי, החלו כבר לתקוף את ארגוני המורדים במרחב הכפרי שמצפון מזרח לחמאה.
  • בלב מנהטן שבניו יורק התפוצץ מטען נפץ מאולתר, שהוכן בחובבנות, על גופו של מחבל מהגר מבנגלדש. המחבל נפצע באורח קשה ושלושה בני אדם נפצעו באורח קל. בחקירתו מסר המחבל כי הוא ביצע את הפיגוע בהשראת דאעש, כנקמה על ההתקפות האמריקאיות בסוריה ובמקומות נוספים. המחבל עבר תהליך הקצנה בעקבות צפייה בפרסומי הסתה של דאעש, בין השאר קריאות למוסלמים לבצע פיגועים במדינות האם שלהם. זהו “פיגוע ההשראה” השני המתבצע בארה”ב בשבועות האחרונים. הפיגועים הללו מעידים כי למערכת התעמולה של דאעש יש עדיין יכולת (ומוטיבציה) להפיץ קריאות לבצע פיגועים באמצעות האינטרנט בקרב הקהילות המוסלמיות, בעיקר בארה”ב ובמערב, וכי יש כאלו המזדהים עם קריאות אלה. החגים הנוצריים המתרבים עלול, להערכתנו, להיתפס כמועדים מועדפים לביצוע פיגועים.
המעורבות הרוסית בסוריה
ביקור נשיא רוסיה בסוריה
  • ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, הגיע ב-11 בדצמבר 2017 לביקור פתע בסוריה. זהו ביקורו הראשון בסוריה מאז החלה המעורבות הצבאית הרוסית בסוריה (30 בספטמבר 2015). הנשיא פוטין נחת בבסיס חיל האוויר הרוסי בחמימים. את פניו קיבלו נשיא סוריה, שר ההגנה הסורי ומפקד אגד הכוחות הרוסיים בסוריה. נשיא רוסיה סקר עמו את הכוחות הצבאיים הרוסיים שבבסיס בהשתתפות שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, והרמטכ”ל הסורי, עלי איוב.
  • בנאום שנשא פוטין אמר, כי המשימה של המאבק בטרור בסוריה ” הושלמה במידה רבה, והושלמה באופן מבריק, ע”י הכוחות המזויינים של רוסיה”. לפיכך החליט נשא רוסיה כי חלק ניכר מהכוחות הרוסיים הנמצאים בסוריה “יחזור הביתה, לרוסיה” ויערך מחדש בבסיסי הקבע שלהם. עם זאת, הוסיף פוטין, כי בסוריה ימשיכו לפעול באופן קבוע הבסיסים הרוסיים בטרטרוס ובחמימים. “במידה והטרוריסטים ירימו מחדש את ראשם אנו ננחית עליהם מהלומות חסרות תקדים, שטרם ראו כמותם” (אתר האינטרנט של מוסד הנשיאות של רוסיה, kremlin.ru, 11 בדצמבר 2017).
  • להלן כמה התבטאויות רוסיות, רשמיות ולא רשמיות, על אופן הוצאת הכוחות הרוסיים מסוריה ועל היקף הכוחות שיוצאו:
    • סרגיי סורוביקין, מפקד הכוחות הרוסים בסוריה, הודיע שבהתאם להוראתו של ולדימיר פוטין על נסיגת הכוחות הרוסים מסוריה, יוצאו מהמדינה 25 כלי טיס (23 מטוסים ושני מסוקי K-52), יחידה של המשטרה הצבאית הרוסית, כוח משימה מיוחד, צוות בית חולים שדה וכוחות ההנדסה. הוא ציין כי הכוחות הרוסים שיישארו בסוריה יוכלו בעתיד לבצע משימות באותה היעילות כמו בעבר.
    • סרגיי שויגו, שר ההגנה הרוסי, אמר כי נסיגת הכוחות הרוסים מסוריה כבר החלה, והוסיף שהזמן שיידרש לכוחות הרוסים לעזוב יהיה תלוי במצב בשטח (אתר ערוץ זבזדה, אתר בבעלות משרד ההגנה הרוסי, 11 בדצמבר 2017).
    • פרנץ קלינצביץ’, סגן ראש הועדה לנושאי ביטחון של רוסיה, אמר כי נסיגת כוח האדם והציוד הצבאי הרוסי מסוריה תמשך כחודש (RBC, 11 בדצמבר 2017; טאס, 12 בדצמבר 2017).
    • מקור של RBC (אתר חדשותי רוסי) המקורב למשרד החוץ הרוסי טען, כי מתוכנן ששני שלישים מכוח האדם והציוד הרוסי בסוריה יוצאו מהמדינה. מומחה צבאי רוסי בשם ויקטור מורחובסקי הזכיר שרוסיה ניסתה לסגת מסוריה בשנת 2016, אך הניסיון נכשל בשל העדר המוכנות של הכוחות הסורים. הוא טען כי ככל הנראה מצב זה לא ישנה (RBC, 11 בדצמבר 2017; טאס, 12 בדצמבר 2017).

דבריו של פוטין נותנים ביטוי פורמאלי להתבטאויות רוסיות מהשבועות האחרונים על כוונת רוסיה לצמצם נוכחותה הצבאית בסוריה, כשברקע תחושה של הישגיות לנוכח נפילת “המדינה האסלאמית”. עם זאת דבריו של פוטין מבהירים, כי מקצת מהכוחות (בהיקף שאינו ברור לנו) ישארו בסוריה לסיוע למשטר הסורי בלחימה השוטפת נגד ארגוני המורדים, שעדיין לא הסתיימה (מרחב אדלב נמצא עדיין בשליטת ארגוני המורדים בדומיננטיות של המטה לשחרור אלשאם – ג’בהת אלנצרה לשעבר). מעבר לכך, אנו סבורים כי הנוכחות הצבאית הרוסית הקבועה בסוריה תשמש גם מנוף בידי פוטין להמשך שימור ההשפעה על המשטר הסורי ולהבטחת האינטרסים של רוסיה במציאות המורכבת ההולכת ומתהווה בסוריה.

עיקרי ההתפתחויות בסוריה
טיהור עמק הפרת
  • ב-7 בדצמבר 2017 הודיעו הסורים, כי הסתיים טיהור עמק הפרת, במרחב שבין אלמיאדין לאלבוכמאל. כוחות צבא סוריה בפיקודו של סהיל חסן (“הנמר”) התקדמו מכיוון העיר אלמיאדין וחברו לכוחות הסוריים, שכבשו לאחרונה את אלבוכמאל. על פי ההודעה הסורית נהרגו פעילי דאעש רבים, אותרו והושמדו כמויות גדולות של נשק ותחמושת, כולל עשרות טנקים ונגמ”שים (בטולאת אלג’יש אלסורי, 7 בדצמבר 2017). כוחותיו של סהיל חסן, שפעלו בעמק הפרת נעזרו בסיוע אווירי רוסי. סרגיי רודסקוי, בכיר במטכ”ל הרוסי, מסר, כי בין ה-2 ל-7 בדצמבר 2017 חיסלו המטוסים הרוסיים יותר מ-550 מחבלים, ביניהם 130 מחבלים מתאבדים, ופגעו בשישה טנקים, 14 מכוניות תופת ו-91 רכבי שטח מצוידים במקלעים כבדים (אתר משרד ההגנה הרוסי, 7 בדצמבר 2017).

סהיל אלחסן ("הנמר"), שעמד בראש הכוחות שסיימו לטהר את עמק הפרת (בטולאת אלג'יש אלסורי, 7 בדצמבר 2017).
סהיל אלחסן (“הנמר”), שעמד בראש הכוחות שסיימו לטהר את עמק הפרת (בטולאת אלג’יש אלסורי, 7 בדצמבר 2017).

  • נציג מטעם הקואליציה הבינלאומית הצהיר בפני התקשורת הרוסית, כי על פי הערכת הקואליציה עדיין קיימת נוכחות של פעילי דאעש בשטחים, שמעבר לשני גדות נהר הפרת. לפיכך ההתקפות האוויריות של הקואליציה, שנועדו לתמוך ב-SDF, תמשכנה בגדה המזרחית של הפרת, בעוד הסורים וחיל האוויר הרוסי ממשיכים לתקוף יעדים בגדה המערבית, בין אלמיאדין ואלבוכמאל. הקואליציה הבינלאומית ממשיכה לפעול בשיתוף פעולה עם SDF כדי להבטיח, כי האזרחים יוכלו לשוב לאזורים ששוחררו (Sputnik, 9 בדצמבר 2017).
אמצעי לחימה שנלקחו שלל מדאעש במחוז דיר אלזור
  • ב-9 בדצמבר 2017 פרסמה סוכנות הידיעות הסורית סרטון ובו תצוגה של כמויות גדולות של אמצעי לחימה מגוונים שהיו שייכים לדאעש ונלקחו ע”י צבא סוריה במחוז דיר אלזור. בסרטון נראים נשק קל, תותחי נ”מ, מרגמות, כלי רכב ממוגנים במיגון מייצור עצמי של דאעש, נגמ”שים, תותחים, טילי נ”ט, רחפנים ותחמושת לארטילריה ולנשק קל (חשבון היוטיוב של סאנא, 9 בדצמבר 2017). להלן דוגמאות.
רובים ומקלעים.     תותחי נ"מ נישאים על-גבי רכבי שטח
מימין: רובים ומקלעים. משמאל: תותחי נ”מ נישאים על-גבי רכבי שטח
 טילי נ"ט.    רחפנים   
מימין: טילי נ”ט. משמאל: רחפנים.
פעילות דאעש
  • דאעש דיווח, כי פעיליו ממשיכים לתקוף יעדים סוריים במרחב אלבוכמאל:
    • ב-11 בדצמבר 2017 הודיע דאעש, כי פעילי הארגון ביצעו התקפה נרחבת נגד עמדות הצבא הסורי מצפון מערב לאלבוכמאל (חק, 11 בדצמבר 2017).
    • ב-12 בדצמבר 2017 הודיע דאעש כי למעלה מ-41 חיילי צבא סוריה והמיליציות (השיעיות) נהרגו ושלושה נפלו בשבי הארגון בהתנגשויות עם פעילי הארגון במרחב הכפרי [שמצפון ומצפון מערב] לאלבוכמאל. דאעש טען, כי השתלט על ארבעה כפרים ושתי עיירות, ובהם אלצאלחיה (בה נמצא חדר מבצעים משותף לצבא רוסיה, לכוחות הכורדים ולשבטים הערביים) (חק, 12 בדצמבר 2017).
החלה לפעול ועדה משותפת רוסית-כורדית לניהול האזורים, שממזרח לנהר הפרת
  • ב-3 בדצמבר 2017 התקיימה הפגישה הראשונה של הועדה לניהול השטחים שממזרח לנהר הפרת, יחד עם נציגי הכוחות הרוסים בסוריה. הפגישה התקיימה בכפר אלצאלחיה, שמדרום לאלמיאדין (שבו הוקדם חדר מבצעים משותף לצבא רוסיה, לכוחות הכורדים ולשבטים הערביים המקומיים במחוז דיר אלזור). בפגישה נטלו חלק 23 נציגים המייצגים את כלל הקבוצות האתניות והדתיות המתגוררות ממזרח לנהר הפרת וכן נציג הכוחות הרוסים בסוריה, מייג’ור גנרל יבגניי פופלאבסקיי (Evgeniy Poplavsky), מפקד איגוד הכוחות המשולבים של המחוז המזרחי של צבא רוסיה.
  • בנאומו בפגישה אמר פופלאבסקיי כי יחידות מיליציה המורכבות מהכוחות הכורדים (YPG) ומשבטים שממזרח לפרת, עומדות לקראת סיום המבצע נגד דאעש במזרח דיר אלזור. לדבריו, פיקוד הכוחות הרוסיים בסוריה, הממוקם בבסיס חמימים, תיאם את פעילותן של היחידות, שפעלו מזרחית לפרת. פופלאבסקיי אמר, כי החזרת השגרה בשטחים המשוחררים עומדת בראש סדר העדיפויות. לפיכך מוקמו במטה המבצעים המשותף באלצאלחיה יחידות של מרכז הפיוס הרוסי בסוריה, במטרה לסייע למנהיגים המקומיים להקים את הוועדה לניהול השטחים, שממזרח לנהר הפרת. כמו כן מסייעים מומחים מטעם מרכז הפיוס הרוסי, יחד עם נציגי הרשויות המקומיות המתגבשות, ליצירת תנאים לחזרת התושבים ולהעברת סיוע הומניטארי לאזור.
  • בפגישה נאם חסן יוסף, יו”ר הועדה לניהול השטחים במזרח המחוז דיר אלזור, אשר הודה לכוחות הרוסים על תמיכתם בלחימה נגד דאעש ושחרור היישובים בדיר אלזור מידי “הטרוריסטים”. הוא הביע ביטחון, שהועדה תקיים את פעילותה בתמיכת מרכז הפיוס הרוסי. מחמוד נורי, סגן יו”ר הועדה, המייצג את הכוחות הכורדים (YPG), הודה לרוסיה על הסיוע בהשבת השלום לאדמות הסוריות. הוא אמר כי היחידות הכורדיות מוכנות לספק ביטחון ליחידות הצבא הרוסי הנמצאות בגדה המזרחית של הפרת. כמו כן ציין מחמוד נורי, כי כוחות YPG לחמו באופן יעיל נגד דאעש תחת הפיקוד הרוסי (דף הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 4 בדצמבר 2017).
תחילת המערכה לכיבוש מחוז אדלב (?)

בתקשורת הערבית והסורית דווח, כי מתבצעות הכנות להעברת מאות חיילים מהמרחב הכפרי של דיר אלזור, בפיקוד סהיל אלחסן (“הנמר”), למרחב הכפרי של חמאה (אלקדס אלערבי, 11 בדצמבר 2017). במקביל דווח, כי החלה המערכה נגד מעוז המורדים במחוז אדלב. משמעות הדבר הינה, להערכתנו, העתקת תשומת הלב האסטרטגית של סוריה (והרוסים) מעמק הפרת למרחב אדלב. מרחב זה, שנותר המעוז הבולט של המורדים בסוריה, נמצא בדומיננטיות של המטה לשחרור אלשאם (ג’בהת אלנצרה לשעבר). כיבושו ינחית מכה קשה על ארגוני המורדים, והמטה לשחרור אלשאם בכלל זה.

  • ב-11 בדצמבר 2017 דווח כי צבא סוריה, בסיוע המיליציות הנתמכות ע”י איראן, ובסיוע אווירי רוסי החל במערכה נגד כוחות המורדים במרחב המזרחי של מחוז חמאה. זאת, במסגרת ההתקפה לשחרור מחוז אדלב מידי ארגוני המורדים. המטה לשחרור אלשאם (הארגון הדומיננטי בקרב ארגוני המורדים), ומספר פלגים מקרב צבא סוריה החופשי, שלחו תגבורות כדי להשיב לידיהם מספר כפרים במרחב הכפרי, שנכבשו ע”י צבא סוריה. נמסר כי שדה התעופה הצבאי אבו אלט’הור, שמדרום מזרח לאדלב הינו היעד הראשון של צבא סוריה (רויטרס בערבית, 11 בדצמבר 2017).
  • ב-12 בדצמבר 2017 הודיע צבא סוריה כי כבש את הכפר בליל, הממוקם במרחב הכפרי, שמצפון מזרח לחמאה. בסרטון שפרסמה ההסברה הקרבית של צבא סוריה נראים שיגור רקטות וירי ארטילריה ע”י צבא סוריה, בסיוע אווירי, נגד מטרות המטה לשחרור אלשאם (ג’בהת אלנצרה בעבר).
טנק של צבא סוריה תוקף מטרות של המטה לשחרור אלשאם באזור הכפר בליל.   מטרה של המטה לשחרור אלשאם בכפר בליל, שנפגעה כתוצאה מירי טנק של צבא סוריה (אלחדת' סוריה, 12 בדצמבר 2017).
מימין: טנק של צבא סוריה תוקף מטרות של המטה לשחרור אלשאם באזור הכפר בליל. משמאל: מטרה של המטה לשחרור אלשאם בכפר בליל, שנפגעה כתוצאה מירי טנק של צבא סוריה (אלחדת’ סוריה, 12 בדצמבר 2017).
פיצוץ מטען חבלה במיניבוס בחמץ ע”י דאעש
  • ב-5 בדצמבר 2017 הודיעו מקורות סוריים רשמיים, כי בעיר חמץ התפוצץ מטען חבלה שהוטמן במיניבוס. מטען החבלה הופעל באמצעות שלט רחוק. על פי הגרסה הסורית נהרגו בפיצוץ שמונה אזרחים ו-18 נפצעו. כמו כן נפגעו מכוניות ומספר בתי עסק בסמוך לזירת הפיגוע (סאנא, 5 בדצמבר 2017). דאעש קיבל אחריות לפיגוע, שלטענתו כוון נגד אוטובוס שהסיע חיילים סוריים (אח’באר אלמסלמין, 5 בדצמבר 2017).
שרידי המיניבוס שבו התפוצץ מטען חבלה של דאעש בחמץ. על פי שרידי המיניבוס שהושמד כמעט כליל, נראה שמטען החבלה שהוטמן בו היה רב עוצמה.     ידי המיניבוס שבו התפוצץ מטען החבלה בחמץ (סאנא, 5 בדצמבר 2017).
מימין: שרידי המיניבוס שבו התפוצץ מטען חבלה של דאעש בחמץ. על פי שרידי המיניבוס שהושמד כמעט כליל, נראה שמטען החבלה שהוטמן בו היה רב עוצמה. משמאל: שרידי המיניבוס שבו התפוצץ מטען החבלה בחמץ (סאנא, 5 בדצמבר 2017).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
ראש ממשלת עיראק הכריז על שחרור מלא של אדמת עיראק מידי דאעש
  • ב-9 בדצמבר 2017 נשא חידר אלעבאדי, ראש ממשלת עיראק, נאום בטקס חגיגי בו הכריז על שחרור אדמת עיראק באופן מלא מידי דאעש. מאחורי אלעבאדי ניצב מסדר של שבעים אנשי כוחות הביטחון העיראקים. הוא ציין כי הכוחות העיראקים סיימו לטהר את מעוזי דאעש במערב מחוז אלאנבאר, שהיה “האדמה העיראקית האחרונה שנגזלה”. הוא קרא לפוליטיקאים לקחת אחריות לשמירה על הביטחון והיציבות ולמנוע חזרתו של הטרור מחדש (אלסומריה ניוז, 9 בדצמבר 2017; חשבון היוטיוב של ערוץ אלעראביה הבינלאומי, 9 בדצמבר 2017).

נאום ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי לכבוד הניצחון על דאעש בעיראק (חשבון היוטיוב ערוץ אלעראקיה הבינלאומי, 9 בדצמבר 2017).
נאום ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי לכבוד הניצחון על דאעש בעיראק (חשבון היוטיוב ערוץ אלעראקיה הבינלאומי, 9 בדצמבר 2017).

טיהור מרחב מעלה הפרת ע”י “הגיוס העממי”
  • ב-8 בדצמבר 2017 הכריז מטה הגיוס העממי (מסגרת-על של מיליציות שיעיות, שבחסות איראן) על תחילת מבצע להשלמת כיבוש מדבר אלג’זירה (מערב מחוז אלאנבאר) עד לגבול עיראק-סוריה (סומריה ניוז, 9 בדצמבר 2017). דווח כי במהלך המבצע טיהרו כוחות הגיוס העממי 35 כפרים ושטח של 4,300 קמ”ר מידי דאעש. פעילות זאת עודנה נמשכת (אלסומריה ניוז, 8 בדצמבר 2017).
טיהור המרחב שממערב לכרכוכ
  • מפקדת מבצעי כרכוכ הכריזה ב-9 בדצמבר 2017 על פתיחת מבצע נרחב נגד דאעש ממערב לעיר כרכוב. דווח כי כבר בתחילת המבצע נהרגו חמישה פעילי דאעש והושמדו מנהרות ומטעני חבלה רבים (אלסומריה ניוז, 9 בדצמבר 2017).
פעילות גרילה של דאעש
  • ב-8 בדצמבר 2017 נמסר כי כוח של משמר הגבול העיראקי סיכל התקפה של דאעש נגד מפקדה שלו מצפון למעבר הגבול אלוליד, כ-15 ק”מ מצפון מזרח למשולש הגבולות עיראק-סוריה-ירדן. פעילי דאעש הגיעו מכיוון סוריה. בהתנגשויות בין הצדדים נפצעו שני לוחמי משמר הגבול העיראקי. פעילי דאעש ספגו אבדות ונסוגו לעומק השטח הסורי (אלסומריה ניוז, 8 בדצמבר 2017).
  • פעילי דאעש תקפו כלי רכב של הגיוס העממי כ-11 ק”מ מדרום לאלחויג’ה. דאעש הודיע, כי השמיד שלושהכלי רכב והרג ארבעה לוחמים. חולייה אחרת של דאעש פגעה בכלי רכב של צבא עיראק באמצעות מטען חבלה, שהונח באותו אזור (אח’באר אלמסלמין, 5 בדצמבר 2017).
  • ב-9 בדצמבר 2017 נהרג מאבטח אזרחי כתוצאה מפיצוץ מכונית תופת במרכז העיר תכרית (אלסומריה ניוז, 9 בדצמבר 2017). לא ידוע האם דאעש עמד מאחורי הפיגוע. יצוין כי לאחרונה נוהג דאעש לפוצץ מכוניות תופת גם שלא באמצעות מחבלים מתאבדים אלא ע”י שלט רחוק או טלפון סלולארי.
תיאום בין כוחות SDF לצבא עיראק להגנה על ביטחון הגבול הסורי-עיראקי
  • ב-10 בדצמבר 2017 הכריזו כוחות SDF על הקמת מרכז משותף עם צבא עיראק לתיאום ההגנה וביטחון גבול סוריה-עיראק במרחב מחוז דיר אלזור. החלטה זו התקבלה בפגישה שנערכה בין בכירים מכוחות SDF וצבא עיראק, בה הם דנו בסוגיה זו של הגנת הגבול והדרכים לחיסול פעילי דאעש באופן סופי באזור זה (אתר כוחות SDF, 10 בדצמבר 2017; אלסומריה ניוז, 11 בדצמבר 2017).
מצרים וחצי-האי סיני
המשך הפיגועים של דאעש נגד כוחות הביטחון המצרים
  • למרות המערכה שהכריזו המצרים נגד דאעש במחוז סיני דיווח דאעש, כי הוא ממשיך לבצע פיגועים נגד כוחות הביטחון המצרים. ב-10 בדצמבר 2017 דיווח דאעש, כי בפיצוץ שמונה מטעני חבלה נגד חיילי צבא מצרים וכלי רכבם, בקרבת הגבול שבין מצרים לעזה, הושמד דחפור ושני בני אדם נפגעו. כמו כן הופעל מטען רסס נגד סיור רגלי של צבא מצרים ופוצץ מטען חבלה גדולה באזור רפיח (חק, 11 בדצמבר 2017).
  • ב-9 בדצמבר 2017 הודיע מחוז סיני של דאעש, כי הפעיל הפלסטיני, אבו עבד אלרחמן אלמקדסי, נהרג. בהודעה צויין, כי “פלסטין ממשיכה למסור את טובי בניה במערכה להקמת מדינת הח’ליפות האסלאמית” (חק, 9 בדצמבר 2017).

פעיל דאעש, אבו עבד אלרחמן אלמקדסי, שנהרג בחצי האי סיני. הכיתוב מימין למעלה: "שיירות השהידים" (חק, 9 בדצמבר 2017).
פעיל דאעש, אבו עבד אלרחמן אלמקדסי, שנהרג בחצי האי סיני. הכיתוב מימין למעלה: “שיירות השהידים” (חק, 9 בדצמבר 2017).

פעילות דאעש במדינות נוספות
“פיגוע השראה”: פיצוץ מטען מאולתר בלב ניו יורק ע”י תומך דאעש[1]
  • ב-11 בדצמבר 2017 (בסביבות 07:10) בוצע פיגוע במעבר תת-קרקעי, שבין תחנות רכבת תחתית, שבמרכז מנהטן. מתקן נפץ מאולתר, שהוכן באופן חובבני מחומרים ביתיים, התפוצץ על גופו של המחבל (יתכן כתוצאה מ”תאונת עבודה”). המחבל נפצע באורח קשה ושלושה עוברי אורח נפצעו באורח קל. המחבל נעצר. עד כה לא קיבל דאעש אחריות לביצוע הפיגוע. המדובר בפיגוע שנעשה בהשראת דאעש אך לא נמצאו ממצאים המעידים על קשר ישיר בין המחבל לדאעש. הערה: סיכום המידע על הפיגוע בניו יורק וניתוחו יצאו בפרסום נפרד.

[1] תמונת המצב הראשונית עדכנית לבוקר ה-13 בדצמבר 2017. היא מבוססת בעיקרה על אתר משטרת ניו יורק ועל כלי התקשורת האמריקאים וסוכנויות הידיעות.