מבט לג’האד העולמי (7 – 13 בספטמבר 2023)

נשק ומסמכים שאותרו ותיעוד מהמבצע של כוחות SDF הכורדים בשיתוף הקואליציה הבינלאומית (SDF Press, 8 בספטמבר 2023)

נשק ומסמכים שאותרו ותיעוד מהמבצע של כוחות SDF הכורדים בשיתוף הקואליציה הבינלאומית (SDF Press, 8 בספטמבר 2023)

אחד

אחד "המרגלים" רגע לפני הוצאתו להורג (טלגרם, 11 בספטמבר 2023)

הודעת מחלקת המדינה של ארצות הברית (חשבון הטוויטר Rewards for Justice, 7 בספטמבר 2023)

הודעת מחלקת המדינה של ארצות הברית (חשבון הטוויטר Rewards for Justice, 7 בספטמבר 2023)

עיקרים
  • השבוע ניכרה עלייה בפעילות דאעש ברחבי העולם. פעילות הארגון התמקדה בסוריה ואפריקה.
  • סוריה: בפעילות דאעש במרחב המדברי נהרגו תשעה אנשי הכוחות המסייעים לסוריה ושלושה אזרחים. במובלעת המורדים באדלב, נמשכו חילופי אש בין צבא סוריה לבין המטה לשחרור אלשאם, המזוהה עם אלקאעדה. במבצע של כוחות SDF הכורדים נגד דאעש באזור דיר אלזור נהרגו 29 חמושים ו-25 לוחמי SDF. חבר משלחת איחוד האמירויות לאו”ם הזהיר מפני אפשרות שדאעש ישתמש בנשק כימי בסוריה.
  • עיראק: דאעש הוציא להורג שני “מרגלים” של ממשלת עיראק במערב עיראק. פעילי דאעש תקפו מבנה של חברה ממשלתית העוסקת בכריית מחצבים ממזרח לאלרטבה, שבמערב עיראק. מדובר בתקיפה המשמעותית ביותר שביצע דאעש בעיראק לאחרונה.
  • במהלך אוגוסט 2023 ביצע צבא ארצות הברית בסוריה ובעיראק 36 מבצעים נגד דאעש שבמהלכם נהרגו שבעה פעילים ו-25 נעצרו.
  • אפריקה:
    • ניגריה: דאעש המשיך לתקוף את צבא ניגריה בצפון-מזרח המדינה.
    • סומליה: פעילי ארגון אלשבאב, המזוהה עם אלקאעדה, המשיכו לתקוף יעדים של צבא סומליה ודיווחו כי השתלטו על עיר במרכז המדינה.
    • מאלי: ארגון ג’מאעת נצרת אלאסלאם ואלמסלמין המזוהה עם אלקאעדה, הודיע כי תקף כוח של צבא בורקינה פאסו בקרבת הגבול עם מאלי. לטענת הארגון, לפחות חמישים חיילים נהרגו.
  • בריטניה: משרד הפנים הכריז על כוח ואגנר הרוסי, המעורב בפשעי מלחמה באוקראינה ובלחימה באפריקה, כעל ארגון טרור.
  • המאבק על התודעה: אלקאעדה ודאעש ציינו את יום השנה לאירועי 11 בספטמבר 2001 בהאדרת האירוע ובהסתה לאלימות נגד “הכופרים”.
פעילות צבא ארה”ב נגד דאעש בסוריה ועיראק
  • פיקוד מרכז של צבא ארה”ב (CENTCOM) דיווח, כי במהלך אוגוסט 2023 ביצעו כוחותיו, שפעלו בשיתוף פעולה עם כוחות מקומיים (כוחות SDF הכורדיים, צבא עיראק, הכוחות הכורדיים בעיראק), 36 מבצעים נגד דאעש בסוריה ובעיראק, שבמהלכם נהרגו שבעה פעילים ו-25 נעצרו, על פי הפירוט הבא (CENTCOM, 8 בספטמבר 2023):
  • סוריה: שמונה מבצעים משותפים. פעיל דאעש נהרג ונעצרו ושבעה נעצרו.
  • עיראק: 28 מבצעים בהם נהרגו ששה פעילי דאעש ו-18 עצרו.
  • גנרל מייקל קורילה (General Michael Kurilla), מפקד פיקוד מרכז ציין כי השותפות עם כוחות הביטחון העיראקיים וכוחות SDF נמשכת וכי יש להתמקד בהבסת דאעש ובהסרת האיום המתמשך שהוא מציב.
הודעת מפקדת פיקוד מרכז המסכמת את הפעילות נגד דאעש; (CENTCOM, 8 בספטמבר 2023)
הודעת מפקדת פיקוד מרכז המסכמת את הפעילות נגד דאעש;
(CENTCOM, 8 בספטמבר 2023)
הזירה הסורית
מחוזות סוריה (Free world maps)
מחוזות סוריה (Free world maps)
מרחב אדלב
  • ב-12 בספטמבר 2023 הפעילו פעילי אנצאר אלתוחיד, ארגון סלפי-ג’האדי, הפועל במובלעת המורדים באדלב, מטען נגד כלי רכב של צבא סוריה בדרום מובלעת המורדים באדלב. שני חיילים נהרגו (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 12 בספטמבר 2023).
  • ב-12 בספטמבר 2023 ביצעו פעילי המטה לשחרור אלשאם ירי צלפים לעבר חייל צבא סוריה. החייל נהרג (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 12 בספטמבר 2023).
  • ב-12 בספטמבר 2023 התנהלו חילופי-אש בין צבא סוריה לבין המטה לשחרור אלשאם במערב מובלעת המורדים באדלב (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 12 בספטמבר 2023).
  • ב-11 בספטמבר 2023 עצר המטה לשחרור אלשאם בכיר בארגון, המכונה אבו יונס, ושלושה לוחמים בפריפריה המערבית של אדלב בחשד לשיתוף פעולה עם כוחות הקואליציה הבינלאומית בראשות ארצות-הברית (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 11 בספטמבר 2023).

פעילות דאעש

המרחב המדברי
  • דאעש חידש את פעילותו במרחב נגד הכוחות המסייעים למשטר אסד ונגד רועי צאן מקומיים. שני אירועים היו השבוע באזור אלשולא כ-35 ק”מ מדרום-מערב לדיר אלזור:
    • ב-10 בספטמבר 2023 בוצעה תקיפה נגד כוח משותף של מנגנון הביטחון האזרחי של המשטר הסורי ושל חטיבת אלקדס הפלסטינית, הפועלת במסגרת המיליציות המסייעות לצבא סוריה, בתקיפה נהרגו ששה לוחמים ושלושה רועי צאן מקומיים ועשרה נפצעו. דווח שהכוח המשותף הגיע למקום כדי לאתר חמישה רועי צאן נעדרים, שככל הנראה נחטפו על-ידי פעילי דאעש (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 10 בספטמבר 2023).
    • ב-10 בספטמבר 2023 בוצע ירי לעבר אנשי מנגנון הביטחון האזרחי של המשטר הסורי. שלושה אנשי מנגנון נהרגו (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 10 בספטמבר 2023).

פעילות סיכול

מרחב דיר אלזור-אלמיאדין
  • ב-8 בספטמבר 2023 הודיעה לשכת ההסברה של כוחות SDF הכורדים כי הושלם מבצע נגד דאעש באזור דיר אלזור שהחל ב-27 באוגוסט 2023. בהודעה צוין כי במבצע נהרגו 29 פעילים חמושים ועצרו פעילי דאעש. במבצע נהרגו 25 לוחמי SDF ותשעה אזרחים נפצעו. כמו כן נעצרו אנשי מנגנון ההגנה האזרחית של המשטר הסורי (לא צוין מספרם) (SDF Press, 8 בספטמבר 2023).
מרחב אלרקה
  • ב-8 בספטמבר 2023 הודיעה לשכת ההסברה של כוחות SDF כי ב-7 בספטמבר 2023, השלימו הכוחות מבצע נגד פעילי דאעש באזור אלרקה. המבצע התקיים בשיתוף כוחות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בראשות ארצות-הברית וכוחות הממשלה האוטונומית הכורדית בצפון עיראק. במהלך המבצע נעצר מפקד (אמיר) בדאעש האחראי על כספי הארגון (אחראי הבנק האסלאמי של הארגון), המשמש גם כאחראי על קשרי הארגון עם השבטים (דיואן אלעשאא’ר) באזור אלרקה. העצור מואשם כי העביר כספים וציוד לפעילי הארגון לביצוע פיגועים. במהלך המבצע אותרו מחסניות של רובה קלצ’ניקוב, כרטיסי זיכרון וטלפונים סלולאריים (SDF PRESS, 8 בספטמבר 2023).
נשק ומסמכים שאותרו ותיעוד מהמבצע של  כוחות SDF הכורדים בשיתוף הקואליציה הבינלאומית
 (SDF Press, 8 בספטמבר 2023)
נשק ומסמכים שאותרו ותיעוד מהמבצע של כוחות SDF הכורדים בשיתוף הקואליציה הבינלאומית
(SDF Press, 8 בספטמבר 2023)
אזהרה מפני שימוש בנשק כימי מצד דאעש
  • ראשד עזאם, חבר משלחת איחוד האמירויות לאו”ם, הזהיר בנאומו בפני מועצת הביטחון של האו”ם, מפני שימוש ארגוני הטרור בנשק כימי. הוא ציין כי אסור להתעלם מאיום זה וכי יש להקדיש לכך את תשומת הלב הראויה, זאת לאור המשך תקיפות דאעש בצפון-מזרח סוריה ולאור העובדה שהארגון אינו בוחל באמצעים כדי להגשים את מטרותיו. לטענתו, הדבר מהווה איום מסוכן על ביטחונה ויציבותה של סוריה והאזור בכלל. הוא ציין, כי דאעש משקיע מאמצים בבנייה מחדש של יכולותיו, וכי הוא פועל לגיוס פעילים-לוחמים ולשחרור פעיליו הכלואים בבתי כלא. עזאם הדגיש את הצורך בהמשך הלחימה נגד דאעש ובפעילות שתמנע ממנו להשיג אמצעי לחימה מסוכנים וקטלניים (אלאתחאד, 8 בספטמבר 2023).
עיראק
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
מחוזות עיראק (ויקיפדיה)
מחוז דיאלא
  • ב-7 בספטמבר 2023 בוצע ירי מקלעים לעבר עמדה של צבא עיראק באזור אלמקדאדיה, כארבעים ק”מ צפונית-מזרחית לבעקובה. חייל אחד נפצע (טלגרם, 8 בספטמבר 2023).
מחוז אלאנבאר
  • ב-12 בספטמבר 2023 הותקף מבנה של חברה ממשלתית העוסקת בכריית מחצבים מזרחית לאלרטבה, שבמערב עיראק. פעילי דאעש העלו באש חומרי גלם וכלי רכב כבד. כוח, כשהגיע למקום הותקף על ידי פעילי דאעש אשר ניהלו עימו חילופי-אש ולאחר מכן נסוגו מהמקום (טלגרם, 12 בספטמבר 2023). מדובר בתקיפה המשמעותית ביותר שביצע דאעש בעיראק לאחרונה. תקיפה זו הינה חלק מהמלחמה הכלכלית שמבצע הארגון נגד הממשל העיראקי.
  • ב-11 בספטמבר 2023 הודיע דאעש כי הוציא להורג שני “מרגלים” שפעלו למען ממשלת עיראק באזור אלכביסה, במערב עיראק. הארגון פרסם צילומים המתעדים את ההוצאה להורג (טלגרם, 11 בספטמבר 2023).
אחד "המרגלים" רגע לפני הוצאתו להורג (טלגרם, 11 בספטמבר 2023)
אחד “המרגלים” רגע לפני הוצאתו להורג (טלגרם, 11 בספטמבר 2023)
סיכום פעילות דאעש במחוזות השונים
  • מנתוני אינפוגרף,שפרסם אלנבא’, שבועון דאעש, המסכם את פעילות דאעש בתקופה שבין 31 באוגוסט – 6 בספטמבר 2023, עולה כי בתקופה זו ביצעו פעילי הארגון עשרה פיגועים במחוזות השונים (לעומת 13 בשבוע שקדם). מספר הפיגועים הגבוה ביותר בוצע על-ידי פעילי מחוז מערב אפריקה (6). בשאר המחוזות: עיראק (3); ח’ראסאן (אפגניסטאן) (1). בפיגועים נהרגו ונפצעו 24 בני אדם, לעומת 38 בני-אדם בשבוע שקדם. מספר ההרוגים והפצועים הגדול ביותר היה במחוז מערב אפריקה (20). בשאר המחוזות: עיראק (2); ח’ראסאן (אפגניסטאן) (2) (שבועון אלנבא’, טלגרם, 7 בספטמבר 2023). מדובר בירידה נוספת בהיקף פעילות דאעש בעולם (מספר הפיגועים והנפגעים). יש לציין שהפעילות התקיימה בשלושה מחוזות בלבד של הארגון.
סיכום פיגועי דאעש (שבועון אלנבא’, טלגרם, 7 בספטמבר 2023)
סיכום פיגועי דאעש (שבועון אלנבא’, טלגרם, 7 בספטמבר 2023)
פיגועים בחתך שבועי (על-פי נתוני הארגון)

פיגועים בחתך שבועי (על-פי נתוני הארגון)

אפריקה

ניגריה
פעילות דאעש
  • דאעש המשיך לתקוף יעדים של צבא ניגריה וכחות המסייעים לו במדינת בורנו, בצפון-מזרח המדינה.
    • ב-10 בספטמבר 2023 בוצע ירי נגד לוחם מיליציה המסייעת לצבא ניגריה בעיירה בנישיק (Beni Sheik) , כשישים ק”מ ממערב למידוגורי. הלוחם נהרג (טלגרם, 12 בספטמבר 2023).
    • ב-8 בספטמבר 2023 בוצעה תקיפה נגד מחסום של צבא ניגריה בעיירה קווארי (Kawari), בקרבת הגבול עם ניז’ר. החיילים נמלטו ופעילי דאעש לקחו ציוד (טלגרם, 10 בספטמבר 2023).
    • ב-7 בספטמבר 2023 הופעל מטען נגד סיור של צבא ניגריה על הציר שבין העיירות קוקאווה (Kukawa) – קרוס (מוכרת בשם קרוס קאאווה (Cross Kauwa), ממערב למשולש הגבולות ניגריה-צ’אד-קמרון. כלי רכב הושבת (טלגרם, 9 בספטמבר 2023).
    • ב-7 בספטמבר 2023 בוצעה תקיפה נגד כוח של לוחמי מיליציות מקומיות, המסייעות לצבא ניגריה, בעיירה גוזה (Gauza). מספר לוחמים במיליציות נהרגו ונפצעו (טלגרם, 7 בספטמבר 2023).
פעילות סיכול
  • ב-7 בספטמבר 2023 תקפו חיילי צבא ניגריה פעילי בוקו חראם ביער סמביסה (Sambisa), כששים ק”מ מדרום-מזרח למידוגורי, בצפון-מזרח המדינה. שישה פעילים נהרגו (9 בספטמבר 2023).

מאלי

פעילות אלקאעדה
  • ב-7 בספטמבר 2023 תקפו חמושים סירה, בנהר ניז’ר (Niger) במרכז מאלי והרגו לפחות 49 אזרחים. בנוסף, תקפו חמושים בסיס צבאי באזור והרגו 15 חיילים. לדברי ממשלת מאלי, חמישים מהחמושים נהרגו במהלך תקיפת הבסיס. ארגון ג’מאעת נצרת אלאסלאם ואלמסלמין (קבוצת הסיוע לאסלאם ולמוסלמים), המזוהה עם אלקאעדה, קיבל אחריות על תקיפת הבסיס, אך לא על תקיפת הסירה (בי בי סי, 8 באוגוסט 2023; טלגרם, 8 באוגוסט 2023).
  • ב-5 בספטמבר 2023 הפעילו פעילי ארגון ג’מאעת נצרת אלאסלאם ואלמסלמין מטען נגד כלי רכב צבאי של צבא מאלי וכוח ואגנר באזור דואנטזה (Douentza), בקרבת הגבול עם בורקינה פאסו. כלי הרכב הושמד, וככל הנראה נוסעיו נהרגו או נפצעו (טלגרם, 8 בספטמבר 2023).
בורקינה פאסו
פעילות אלקאעדה
  • ארגון ג’מאעת נצרת אלאסלאם ואלמסלמין קיבל אחריות על שתי תקיפות:
    • ב-6 בספטמבר 2023 הותקפו לוחמים של כוח ואגנר באזור בקו (Beko), במזרח המדינה. על-פי הארגון, לכוח ואגנר היו הרוגים (טלגרם, 6 בספטמבר 2023).
    • ב-6 בספטמבר 2023 קיבל ארגון ג’מאעת נצרת אלאסלאם ואלמסלמין אחריות על תקיפת כוח של צבא בורקינה פאסו ב-4 בספטמבר 2023 בקרבת הגבול עם מאלי. לטענת הארגון, לפחות חמישים חיילים נהרגו (טלגרם, 6 בספטמבר 2023). הודעה זו מתייחסת לאירוע שעליו דיווחנו במסמך הקודם, לפיה ג’האדיסטים חמושים תקפו ב-4 בספטמבר 2023 כוח של צבא בורקינה פאסו ולוחמים מקומיים המסייעים לו במחוז יטנגה (Yatenga) בצפון המדינה (גבול מאלי). באירוע נהרגו 17 חיילים ו-36 אזרחים מתנדבים (France 24, 5 בספטמבר 2023). בעת כתיבת המסמך הערכנו כי מדובר בפעילי אלקאעדה או בדאעש. קבלת אחריות זו מאשרת כי מדובר בגורמים המזוהים עם אלקאעדה.[1]

סומליה

פעילות אלשבאב
  • פעילי ארגון אלשבאב, המזוהה עם אלקאעדה, המשיכו השבוע לבצע תקיפות נגד כוחות הביטחון והממשל של סומליה והכוחות המסייעים לו.
    • ב-11 בספטמבר 2023 הופעל מטען נגד כלי רכב בעיירה אל גראס (El Garas), במרכז המדינה. שלושה בני אדם נהרגו, ביניהם מחמד מחאמוד (Mohamed Mohamud), המכונה מחמד יארה (Mohamed Yare), חבר הפרלמנט האזורי (regional parliamentarian) של מחוז גלמודוג (Galmudug), שבמרכז המדינה (VOA, 11 בספטמבר 2023).
    • ב-10 בספטמבר 2023 הופעל מטען ולאחר מכן בוצעה תקיפה נגד בסיס צבא סומליה, כשמונים ק”מ ממערב למוגדישו, בדרום המדינה. החיילים הגיבו במהירות, ומקורות רשמיים ציינו כי עשרים פעילי אלשבאב נהרגו בתקרית. לפי שעה לא ידוע מספר הנפגעים מקרב חיילי הבסיס, אך דווח שהוא מועט (שינחואה, 10 בספטמבר 2023; garoweonline.com, 11 בספטמבר 2023).
    • ב-7 בספטמבר 2023 הופעלה מכונית תופת ובוצעה תקיפה נגד בסיס צבא סומליה בעיירה נור דוגלה (Nur Dugle), באזור שבאלה תיכונה (Middle Shabelle), בדרום המדינה. חיילי הבסיס הגיבו בירי וחילופי-האש נמשכו כשעה. שני הצדדים ספגו אבדות (לא פורסמו מספרים מדויקים) ופעילי אלשבאב נסוגו מהמקום (allafrica.com, 7 בספטמבר 2023).
    • ב-5 בספטמבר 2023 בוצע פיגוע התאבדות נגד בסיס צבא אתיופיה ומיליציות מקומיות בעיר מחאס, במחוז היראן, במרכז סומליה. לטענת ארגון אלשבאב, מספר קצינים וחיילים נהרגו ונפצעו (סוכנות שהאדה, 5 בספטמבר 2023).
  • ב-11 בספטמבר 2023 פעל ארגון אלשבאב בשני מוקדים נוספים:
    • הארגון הודיע כי השתלט על העיר עיל ג’רס במחוז גלגדוד (Galgaduud), במרכז המדינה, לאחר שכוחות מיוחדים של צבא סומליה נטשו את המקום (סוכנות שהאדה, 11 בספטמבר 2023).
    • פעילי הארגון העלו באש שבעה כפרים באזור שבאלהה תחתית (Lower Shabelle), בדרום המדינה. לתושבי הכפרים נגרם נזק כלכלי רב (hornobserver.com, 11 בספטמבר 2023). השימוש בהצתות מצד ארגון אלשבאב נועד להחליש את השלטון המקומי ולעורר תרעומת כלפיו.
פעילות סיכול
  • מקורות רשמיים בסומליה הודיעו כי כוחות צבא סומליה וכוחות הגנה אזרחית (Civil Defense Forces) פעלו ב-6 בספטמבר 2023 בכפר קיל לה הלאי (Ceel La Helay) באזור גלגדוד (Galguduud), במרכז סומליה, נגד ארגון אלשבאב וכי שלושה בכירים בארגון, מפקד ושני בכירים נוספים, נהרגו (לא הייתה התייחסות לפגיעה באזרחים). בהמשך, הודיעו מקורות מקומיים כי כלי טיס בלתי מאויש תקף מבנה בכפר וכי בתקיפה נהרגו שלושה פעילי אלשבאב וחמישה אזרחים, ביניהם אישה ושני ילדים. על-פי גרסה זו, נפגעו באירוע אזרחים בלתי מעורבים משום שפעילי אלשבאב תפסו מחסה בבית מגורים (רויטרס, 8 בספטמבר 2023; סוכנות הידיעות של סומליה, 7 בספטמבר 2023). לאור האשמות מצד אלשבאב לפיהן ארה”ב אחראית להרג אזרחים בסומליה, התייחס פיקוד אפריקה של צבא ארה”ב (אפריקו”ם) לאירוע זה וציין כי אזרחים, שהיו בקרבת זירת המבצע, אכן נהרגו או נפצעו, אך הודגש כי כוחות צבא ארה”ב לא נטלו חלק במבצע. מכך עולה, שטענת ארגון אלשבאב, שכוחות צבא ארה”ב גרמו לפגיעה באזרחים, הינה שקרית (AFRICOM, 8 בספטמבר 2023; סוכנות שהאדה, 8 בספטמבר 2023).
107 פעילי אלשבאב הסגירו את עצמם
  • דווח כי במהלך יולי-אוגוסט 2023, 107 פעילי אלשבאב הסגירו את עצמם לידי כוחות הביטחון הסומלים (theeastafrican.co.ke, 8 בספטמבר 2023).
סיוע אמריקני נוסף לצבא סומליה
  • ב-6 בספטמבר 2023 הודיעה שגרירות ארצות-הברית במוגדישו כי ארצות-הברית העבירה סכום של שני מיליון דולרים לצבא סומליה כדי לסייע לו בלחימה נגד ארגון אלשבאב (garoweonline.com, 6 בספטמבר 2023).

ארצות-הברית מציעה פרס עבור מידע אודות מנהיג אלשבאב

  • מחלקת המדינה של ארצות-הברית פרסמה ב-7 בספטמבר 2023 הודעה לפיה היא מציעה פרס של עד עשרה מיליון דולר ארה”ב לכל מי שימסור מידע אודות מנהיג ארגון אלשבאב, אבו עבידה ((Abu Ubaidah, המוכר בשם אחמד דיריה (Ahmed Diriye). על-פי ההודעה, אבו עבידה אחראי למותם של מאות בני אדם בסומליה, קניה, אוגנדה וג’יבוטי (חשבון הטוויטר Rewards for Justice, 6 בספטמבר 2023).
הודעת מחלקת המדינה של ארצות הברית 
(חשבון הטוויטר Rewards for Justice, 7 בספטמבר 2023)
הודעת מחלקת המדינה של ארצות הברית
(חשבון הטוויטר Rewards for Justice, 7 בספטמבר 2023)

קניה

פעילות אלשבאב
  • ב-10 בספטמבר 2023 הופעל מטען חבלה נגד כלי רכב צבאי באזור לאמו (Lamu), בקרבת הגבול עם סומליה. 14 חיילים נפצעו. ההערכה היא, שארגון אלשבאב הפועל באזור אחראי להפעלת המטען (סוכנות הידיעות הסומלית, 12 בספטמבר 2023).

אסיה

אפגניסטאן
פעילות דאעש
  • ב-7 בספטמבר 2023 הופעל מטען נגד אופנוע עליו רכבו שני אנשי טאלבאן מאזור מאמונד, על גבול פקיסטאן-אפגניסטאן. השניים נהרגו (טלגרם, 8 בספטמבר 2023).

פקיסטאן

פעילות דאעש

  • ב-4 בספטמבר 2023 בוצע ירי לעבר שוטר בעיר מסטונג (mastung), במערב פקיסטאן, לא הרחק מהגבול עם אפגניסטאן. השוטר נהרג (טלגרם, 4 בספטמבר 2023).

הפיליפינים

פעילות דאעש
  • ב-8 בספטמבר 2023 הופעל מטען סמוך לעמוד מתח גבוה בלנאו דל סור, בדרום הפיליפינים. העמוד קרס (טלגרם, 8 בספטמבר 2023). יש לציין כי דאעש נוהג מדי פעם לפוצץ עמודי מתח גבוה כחלק מהמאבק הכלכלי נגד המדינה.
  • ב-6 בספטמבר 2023 בוצע ירי לעבר “מרגל” של ממשלת הפיליפינים באזור שריף סידונא במגוינדנאו, בדרום הפיליפינים. ה”מרגל” נהרג וכלי נשקו נלקח כשלל (טלגרם, 10 בספטמבר 2023).

תורכיה

פעילות סיכול
  • ב-5 בספטמבר 2023 עצרה משטרת איסטנבול באזורים שונים בעיר חמישה חברי תא דאעש, המורכב משישה פעילים, בחשד כי סיפק מימון להפצה של חומרי הסתה. ברשות החמישה נתפסו חומרי הסתה של הארגון וסכום של 73,000 דולר אמריקני במזומן. לא נמסרו פרטים לגבי החבר השישי בתא, אך ניתן להעריך כי הוא הצליח להימלט (סוכנות אנטוליה, 5 בספטמבר 2023).

אירופה

בריטניה
  • בריטניה הכריזה ב-6 בספטמבר 2023 על כוח ואגנר הרוסי, הפועל כזרוע צבאית של רוסיה ברחבי העולם, כארגון טרור. על-פי צו שפרסם משרד הפנים הבריטי, כוח ואגנר היה מעורב בביזה, עינויים ומעשי רצח ברבריים ופעולותיו באוקראינה, במזרח התיכון ובאפריקה אשר מהוות איום על הביטחון העולמי. לפיכך קובע הצו, כי חל איסור מוחלט לתמוך בכוח בכל צורה שהיא. הצו כולל הוראה לפיה העונש על המפר אותו עלול להיות 14 שנות מאסר. הצו ייכנס לתוקף ב-13 בספטמבר 2023 (www.gov.uk, 6 בספטמבר 2023).
גרמניה
פעילות סיכול
  • ב-6 בספטמבר 2023 נעצרו בקלן ובמינכן שבגרמניה שני אזרחים סורים, עאמר א. (Amer A.) ובאסל ע. (Basel O.), החשודים כפעילים בארגון לואא’ ג’נד אלרחמן (Liwa Jund al Rahman), ארגון מורדים סוני, שהוקם בפברואר 2013 על-ידי עאמר א. שפיקד עליו. על-פי התביעה, עאמר א. מואשם בביצוע פשעי מלחמה וחברות בדאעש. פשעי המלחמה נוגעים לתקיפה, שביצעו פעילי הארגון ביוני 2013 נגד תושבי הכפר חטלה (Hatlah), כשני ק”מ ממזרח לדיר אלזור. בתקיפה, בפיקודו של עאמר וארגונים ג’האדיסטים נוספים, נהרגו שישים תושבי הכפר, בני העדה השיעית, אותם רודף הארגון. עאמר הצטרף לדאעש ביולי 2014 והעמיד את ארגונו תחת פיקוד דאעש. על-פי התביעה, באסל ע. היה בעל עמדה בכירה בארגון והוא פיקד על יחידות בעת הלחימה נגד צבא סוריה וכוחות המסייעים לו בדצמבר 2013 ובאפריל 2014, בפרט בלחימה בשדה התעופה הצבאי של דיר אלזור (abc News; אלערבי אלג’דיד, 7 בספטמבר 2023).
המאבק על התודעה
אלקאעדה ודאעש ציינו את יום השנה לפיגועי 11 בספטמבר 2001
  • ב-11 בספטמבר 2023 פרסם ארגון אלקאעדה מהדורה נוספת של המגזין אמה ואחדה (אומה אחת), המוקדשת לאירועי 11 בספטמבר 2001. במגזין צוין שלפיגועים הייתה השפעה אסטרטגית עצומה, אך בו-זמנית הוא טוען כי אין צורך לחזור על הפיגוע, שכן “המכה האסלאמית הבאה” חייבת להיות הרבה יותר מתוחכמת ולא צפויה, שהשפעתה תהדהד בעוצמה. עוד צוין כי “המכה האסלאמית הבאה” לא תהיה בהכרח בארצות-הברית, אבל השפעותיה צריכות להיות מעל ומעבר לאירועי 11 בספטמבר 2001 (טלגרם, 11 בספטמבר 2023).
המגזין אמה ואחדה (טלגרם, 11 בספטמבר 2023)
המגזין אמה ואחדה (טלגרם, 11 בספטמבר 2023)
  • ב-11 בספטמבר 2023 פרסם מוסד אלבתאר של דאעש סרטון, שאורכו כארבע דקות, הכולל דברי מסית נגד “הכופרים” על רקע צילומים המתעדים את אירועי 11 בספטמבר 2001. הסרטון מהלל את מבצעי הפיגועים וקורא למוסלמים ברחבי העולם לפעול למען דתם (במשתמע, לבצע פיגועים נוספים). הוא כולל קטעים שבהם נראים ילדים מוסלמים באזורים שונים ברחבי העולם כשהם מושפלים, תוך קריאה לנקמה. יש לציין כי בדברים גם מושמעת קריאה לשחרור מסגד אלאקצא בירושלים ול”טיהורו” מיהודים (טלגרם, 11 בספטמבר 2023).
השקופית המקדימה של הסרטון: מנהיג אלקאעדה לשעבר, אסאמה בן לאדן, על רקע מגדלי התאומים עולים באש (טלגרם, 11 בספטמבר 2023)
השקופית המקדימה של הסרטון: מנהיג אלקאעדה לשעבר, אסאמה בן לאדן, על רקע מגדלי התאומים עולים באש (טלגרם, 11 בספטמבר 2023)
פרסום ספר אודות הפיגועים בשגרירויות ארה”ב בקניה וטנזניה
  • אלצחאב, זרוע ההסברה של אלקאעדה, פרסמה ספר בשם “הדרך לניירובי ולדאר אלסלאם”, שכתב שיח’ אבו מחמד אלמצרי, אחד מבכירי הארגון. בספר מתעד הכותב את זיכרונותיו בכל הקשור לתכנון וביצוע הפיגועים בשגרירויות ארה”ב בניירובי (קניה) ודאר אלסלאם (טנזניה) ב-7 באוגוסט 1998, בהם נהרגו 223 בני-אדם ונפצעו כ-4,000. הספר בן 150 עמודים, התפרסם לקראת יום השנה לאירועי 11 בספטמבר 2001. מעיון בו ניתן לדלות פרטים רבים אודות תכנון הפיגוע וביצועו (hornobserver.com, 12 בספטמבר 2023).
הספר "הדרך לניירובי ולדאר אלסלאם" (מטבעת נור, 7 בספטמבר 2023)
הספר “הדרך לניירובי ולדאר אלסלאם” (מטבעת נור, 7 בספטמבר 2023)

[1] ראו פרסום מרכז המידע מיום 19 בפברואר 2020: "מבט לג’האד העולמי (31 באוגוסט – 6 בספטמבר 2023)".