מבט לג’האד העולמי (8-2 באוגוסט 2018)

אלכסנדר לברנטייב, השליח המיוחד של נשיא רוסיה לסוריה, במהלך סבב השיחות (חשבון הטוויטר של משרד החוץ הרוסי, 1 באוגוסט 2018).

אלכסנדר לברנטייב, השליח המיוחד של נשיא רוסיה לסוריה, במהלך סבב השיחות (חשבון הטוויטר של משרד החוץ הרוסי, 1 באוגוסט 2018).

חיילי צבא סוריה צופים לעבר סכר אלוחדה, שבאגן הירמוכ (סאנא, 2 באוגוסט 2018).

חיילי צבא סוריה צופים לעבר סכר אלוחדה, שבאגן הירמוכ (סאנא, 2 באוגוסט 2018).

חיילי צבא סוריה מסמנים בידיהם את תנועת הניצחון על רקע אגן הירמוכ.

חיילי צבא סוריה מסמנים בידיהם את תנועת הניצחון על רקע אגן הירמוכ.

כוח צה

כוח צה"ל במהלך סריקות באזור בו אותרו שבע גופות של פעילי דאעש בדרום רמת הגולן הסורית.

טור כוחות של צבא סוריה בדרכו למחוז אדלב (בטולאת אלג'יש אלסורי, 7 באוגוסט 2018).

טור כוחות של צבא סוריה בדרכו למחוז אדלב (בטולאת אלג'יש אלסורי, 7 באוגוסט 2018).

מבנים שנפגעו בעיירה אלנאג'יה, כתוצאה מירי ארטילרי של צבא סוריה (אבאא', 3 באוגוסט 2018).

מבנים שנפגעו בעיירה אלנאג'יה, כתוצאה מירי ארטילרי של צבא סוריה (אבאא', 3 באוגוסט 2018).

כלי רכב של כוחות SDF נעים בקרבת גבול סוריה-עיראק, מדרום לעיירה אלדשישה, כשישים ק

כלי רכב של כוחות SDF נעים בקרבת גבול סוריה-עיראק, מדרום לעיירה אלדשישה, כשישים ק"מ דרומית מזרחית לאלחסכה (YPG Press Office, 4 באוגוסט 2018).

עיקרי אירועי השבוע
  • ב-2 באוגוסט 2018 סיימו צבא סוריה ובעלי בריתו את המערכה לכיבוש דרום סוריה. המערכה נמשכה קרוב לשלושה שבועות ובמהלכה השתלט צבא סוריה על מרחבי דרעא ורמת הגולן. ברוב המקרים העדיפו ארגוני המורדים שלא להילחם ומרבית אזורי שליטתם נפלו לידי המשטר הסורי באמצעות הסדרי כניעה מקומיים, שבהם מילאו הרוסים תפקיד מרכזי. דאעש ניסה לבלום את ההתקדמות הצבא אך יחסי הכוחות, שנטו בבירור לרעתו, הפכו את הלחימה בו לבלתי אפקטיבית ואגן הירמוכ נכבש ע”י צבא סוריה בקלות יחסית.
  • כדי להקל על הלחץ על אגן הירמוכ יזמה מובלעת דאעש, שמצפון מזרח לאלסוידאא’, פיגוע ראווה קטלני נגד אוכלוסייה אזרחית דרוזית בעיר אלסוידאא’ והאזור הכפרי שלה (25 ביולי 2018). כמו כן בוצע פיגוע נגד שדה התעופה הצבאי ח’לח’לה (כ-40 ק”מ מצפון לאלסוידאא’). פיגועים אלו המחישו את העלייה בכוחם וביטחונם העצמי של פעילי דאעש ואת הפיכתם לאיום סביבתי, העלול להעיב על הישגי המשטר הסורי בדרום סוריה.
  • נראה כי על רקע זה התקבלה החלטה סורית להשתלט על מובלעת דאעש שמצפון מזרח לאלסוידאא’, גם על חשבון עיכוב מסוים במערכה להשתלטות על מרחב אדלב (שההכנות לקראתה נמשכות). בתחילת אוגוסט הועברו תגבורות (בהיקף של כמה דיביזיות) למרחב שממזרח אלסוידאא’. לאחר התארגנות קצרה פתח צבא סוריה ב-5 באוגוסט 2018 במהלך קרקעי, בסיוע תקיפות אוויריות, שמטרתו להשתלט על מובלעת דאעש. הכוחות הסורים פועלים עתה בתוך אזור השליטה של דאעש והקרבות נמשכים.
  • השבוע נמשכו פיגועי ההתאבדות של מחוז ח’ארסאן של דאעש באפגניסטאן. בעיר ג’לאלאבאד בוצע פיגוע שכוון נגד הממשל האפגאני (15 הרוגים); בעיר גרדיז (מדרום לקאבול) בוצע פיגוע, שכוון נגד מתפללים במסגד שיעי (כ-40 הרוגים). מנגד, זכה צבא אפגניסטאן להישג כאשר למעלה מ-150 פעילי דאעש הסגירו עצמם לידיו בחבל ג’וזיאן, שבצפון אפגניסטאן. ברקע הכניעה ההמונית עמדה לחימה שהתנהלה במשך כחודש באזור זה בין הטאליבאן לדאעש, שבה זכה הטאליבאן להישגים (דווח כי למעלה מ-150 פעילי דאעש נהרגו ע”י הטאליבאן ויותר מ-130 נפלו בשבי). נראה איפא כי פעילי דאעש רבים העדיפו להיכנע לכוחות הממשלה האפגאנית ולא לטאליבאן.
המעורבות הרוסית בסוריה
התבטאות בכיר רוסי בעניין נוכחות הכוחות האיראנים בסוריה
  • ב-31-30 ביולי 2018 נערך בסוצ’י (רוסיה) הסבב העשירי של המשא ומתן להסדרה בסוריה (“תהליך אסטנה”). בסבב השיחות נכחו, בין היתר, רוסיה, איראן ותורכיה, המדינות הערבות לתהליך ההסדרה. בראש המשלחת הרוסית עמד השליח המיוחד של נשיא רוסיה לסוריה, אלכסנדר לברנטייב, אשר בתום הפגישות התראיין לתקשורת הרוסית. במסגרת הריאיון התייחס לברנטייב, בין היתר, לסוגיית נוכחות הכוחות האיראנים בסוריה.

לברנטייב הצהיר, כי הכוחות האיראנים נסוגו מהגבול הסורי-ישראלי וכי באזור לא נמצאות מיליציות שיעיות. עם זאת הוא הדגיש, כי קיימת האפשרות שישנם מספר יועצים איראנים בשורות צבא סוריה (הנמצא בדרום סוריה). בנוסף, מסר לברנטייב, כי בטווח של 85 ק”מ מהגבול הסורי-ישראלי אין ציוד כבד ואמצעי לחימה [איראנים], אשר עלולים להוות איום על ישראל. הוא ציין, כי דברים אלה מבוססים על הסכמה בין הנציגים הרוסים והנציגים האיראנים, בעקבות סיום המבצע נגד “פעילי הטרור” באזור , כי עוד צורך בנוכחות הצבאית האיראנית בדרום סוריה. לדבריו במהלך השיחות בסוצ’י הועלתה הטענה, לפיה יש להשקיע מאמץ בלחימה נגד דאעש באזורים נוספים בסוריה כגון אזור דיר אלזור ואזור אלבוכמאל (טאס, 1 באוגוסט 2018).

עיקרי ההתפתחויות סוריה
סיום המערכה ברמת הגולן

כיבוש דרום סוריה ע"י צבא סוריה: בכחול מסומנים אזורים שעליהם השתלט צבא סוריה באמצעות הסדרי כניעה מקומיים; בסגול מסומנים אזורים שבהם התנהלה לחימה, על פי רוב בעצימות נמוכה; באדום מסומנים אזורים שהיו בשליטת צבא סוריה עוד לפני תחילת המערכה(ח'טוה, 31 ביולי 2018).
כיבוש דרום סוריה ע”י צבא סוריה: בכחול מסומנים אזורים שעליהם השתלט צבא סוריה באמצעות הסדרי כניעה מקומיים; בסגול מסומנים אזורים שבהם התנהלה לחימה, על פי רוב בעצימות נמוכה; באדום מסומנים אזורים שהיו בשליטת צבא סוריה עוד לפני תחילת המערכה(ח’טוה, 31 ביולי 2018).

חידוש פעילות כוחות האו”ם בגבול סוריה-ישראל בחסות רוסית

  • סרגיי רודסקוי, ראש אגף המבצעים במטה הכללי הרוסי, התבטא במהלך מסיבת עיתונאים, כי נוצרו התנאים לחידוש הפעילות של כוחות שמירת השלום של האו”ם, הפרוסים באזור החיץ שבין ישראל וסוריה, בהתאם להחלטת האו”ם משנת 1974. רודסקוי הודיע כי ב-2 באוגוסט 2018 ערכו כוחות האו”ם בליווי המשטרה הצבאית הרוסית סיור הראשון באזור החיץ מזה שש שנים.[1] הוא הוסיף כי כדי למנוע “פרובוקציות” נגד עמדות האו”ם יוקמו שמונה עמדות של המשטרה הצבאית הרוסית לאורך “קו בראבו” (הגבול הסורי של אזור החיץ). לדבריו כאשר המצב באזור יתייצב יועברו עמדות אלה לידי הצבא הסורי (אתר משרד ההגנה הרוסי, 2 באוגוסט 2018).
רכב ממוגן של המשטרה הצבאית הרוסית בראש שיירת כלי רכב של האו"ם באזור גבול סוריה-ישראל.   כלי רכב של האו"ם באזור גבול סוריה-ישראל (אלקניטרה אליום, 2 באוגוסט 2018).
מימין: רכב ממוגן של המשטרה הצבאית הרוסית בראש שיירת כלי רכב של האו”ם באזור גבול סוריה-ישראל. משמאל: כלי רכב של האו”ם באזור גבול סוריה-ישראל (אלקניטרה אליום, 2 באוגוסט 2018).
  • סרגיי קוראלנקו, סגן מפקד הכוחות הרוסים בסוריה, דיווח כי יחידות המשטרה צבאית הרוסית סייעו לכוחות האו”ם לפתוח מחדש את מעבר קניטרה, שהיה סגור בששת השנים האחרונות (טאס, 3 באוגוסט 2018). הוא ציין כי ב-3 באוגוסט 2018 הצליחו כוחות האו”ם, בסיוע המשטרה הצבאית הרוסית, לעבור מסוריה לשטח ישראל בפעם הראשונה מאז פרוץ מלחמת האזרחים במדינה (אתר ערוץ זבזדה שבבעלות משרד ההגנה הרוסי, 3 באוגוסט 2018).
חיילי צבא סוריה פותחים את מעבר קניטרה, עליו מתנוסס דגל סוריה.    אנשי המשטרה הצבאית הרוסית, האו"ם וחיילי צבא סוריה סמוך למעבר קניטרה (אלקניטרה אליום, 2 באוגוסט 2018).
מימין: חיילי צבא סוריה פותחים את מעבר קניטרה, עליו מתנוסס דגל סוריה. משמאל: אנשי המשטרה הצבאית הרוסית, האו”ם וחיילי צבא סוריה סמוך למעבר קניטרה (אלקניטרה אליום, 2 באוגוסט 2018).
  • סרגיי קורלנקו התבטא גם, כי מתקיים תיאום עם האו”ם, שמטרתו לאייש מחדש את עמדות אונדו”פ במחוז קניטרה. לדבריו כל כוחות אונדו”פ אמורים לשוב לעמדותיהם בסוף אוגוסט 2018. הוא הוסיף כי תוך כמה ימים יוקם “מרכז הסדרה” במחוז קניטרה, שבו ישבו קצינים רוסים, במטרה לשמוע את בעיות האזרחים ב”כפרים המשוחררים” וליצור קשר עם הגורמים הרלבנטים כדי למצוא פתרונות מתאימים (אלוטן, 30 ביולי 2018).

סיום כיבוש אגן הירמוכ מידי דאעש

  • ב-2 באוגוסט 2018 הודיע המשטר הסורי, כי צבא סוריה השלים את פריסת כוחותיו באזור אגן הירמוכ (סאנא, 2 באוגוסט 2018). יום קודם לכן, ב-1 באוגוסט 2018, השתלט צבא סוריה על הכפר אלקציר, מעוז אחרון של דאעש בדרום רמת הגולן (אלמנאר, 31 ביולי 2018). נמסר כי מתוך 1,500-1,000 פעילי דאעש, ששלטו קודם לכן במרחב אגן הירמוכ, נותרו עשרות פעילים, שככל הנראה מסתתרים בשטח סמוך לאגן הירמוכ במרחב סוריה- ירדן (רויטרס, 2 באוגוסט 2018). כוחות הצבא סורקים את אזור “משולש הגבולות” כדי לאתר חוליות דאעש, שנותרו באזור (ענב בלדי, 5 באוגוסט 2018).

הריגת חוליית דאעש ע”י צה”ל

  • ב-1 באוגוסט 2018 בשעות הערב תקף כלי טיס של צה”ל חולייה שמנתה שבעה פעילי דאעש, בדרום רמת הגולן. שנראתה מתקרבת למרחק של כמאתיים מטרים מגדר הגבול. ברשות חברי החוליה נמצאו חמישה רובי קלצ’ניקוב ואפודים, שבחלקם נמצאו מטעני חבלה ורימוני יד. להערכתנו המדובר בפעילי דאעש שנמלטו מצבא סוריה ולא בחולייה שהייתה בדרכה לביצוע פיגוע בישראל.
 כוח צה"ל במהלך סריקות באזור בו אותרו שבע גופות של פעילי דאעש בדרום רמת הגולן הסורית.   רובי קלצ'ניקוב, אפוד וציוד של פעילי דאעש, שנהרגו בתקיפת צה"ל (דובר צה"ל, 2 באוגוסט 2018).
מימין: כוח צה”ל במהלך סריקות באזור בו אותרו שבע גופות של פעילי דאעש בדרום רמת הגולן הסורית. משמאל: רובי קלצ’ניקוב, אפוד וציוד של פעילי דאעש, שנהרגו בתקיפת צה”ל (דובר צה”ל, 2 באוגוסט 2018).

הריגת פעילי דאעש ע”י צבא ירדן

  • ב-31 ביולי וב-1 באוגוסט 2018 הרג צבא ירדן מספר פעילי דאעש, שנמלטו מצבא סוריה, והתקרבו לגבול סוריה- ירדן. מפקד ירדני בכיר מסר כי בעקבות העימותים בין צבא סוריה לדאעש באזור אגן הירמוכ החלו כמה פעילי דאעש להתקרב לגבול ירדן. משמר הגבול הירדני פתח לעברם באש והרג כמה פעילים (סוכנות הידיעות הירדנית, 2 באוגוסט 2018).
מרחב אלסוידאא’

התקפה של דאעש על שדה התעופה הצבאי ח’לח’לה

ב-1 באוגוסט 2018 התבצעה התקפה נגד שדה התעופה הצבאי ח’לח’לה (כ-40 ק”מ מצפון לאלסוידאא’, אחד משדות התעופה הגדולים שבסוריה). על פי מקורות אופוזיציה מצויים בשדה שתי טייסות ומפקדת חטיבה של צבא סוריה (אלדרר אלשאמיה, 1 באוגוסט 2018). נראה כי ההתקפה בוצעה ע”י פעילי מובלעת דאעש שמצפון מזרח לאלסודיאא’, אשר כשבוע לפני כן ביצעו את ההתקפה נגד אלסוידאא’ והאזור הכפרי שלה.

  • על התנהלות ההתקפה ותוצאותיה קיימות גרסאות סותרות:
    • הגרסא סורית: מקור סורי רשמי דיווח, כי צבא סוריה בלם התקפה מאסיבית שביצעו פעילי דאעש נגד שדה התעופה הצבאי ח’לח’לה. בסביבות השעה 01:00 ניסו פעילי דאעש להסתנן לשדה התעופה, אך צבא סוריה מנע זאת והדף את התוקפים. במהלך הלחימה נהרגו פעילי דאעש רבים, אחדים נפצעו והשאר נמלטו (ספוטניק, 1 באוגוסט 2018). דווח, כי בהתקפה נהרגו שמונה חיילי צבא סוריה (ענב בלדי, 1 באוגוסט 2018).
    • גירסת דאעש: דאעש דיווח, כי פעילי הארגון תקפו את שדה התעופה הצבאי ח’לח’לה באמצעות נשק קל ובינוני. בעימותים בין הצדדים נהרגו למעלה מארבעים וחמישה חיילי צבא סוריה, כולל קצינים. באותה עת, חוליה של פעילי דאעש הסתננה לעבר דירי מטוסים בשדה התעופה, השמידה שני מטוסי קרב ושישה כלי טיס בלתי מאוישים, ששימשו למשימות תצפית (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 1 באוגוסט 2018).

המערכה לכיבוש מובלעת דאעש, שמצפון מזרח לאלסוידאא’

  • באזור אלצפא, שמצפון מזרח לאלסוידאא’ התבססה מובלעת של דאעש, שגדלה לאחר שהצטרפו אליה למעלה מ-800 פעילים, שהתפנו מהשכונות הדרומיות של דמשק (מחנה הפליטים אלירמוכ ושכונת אלחג’ר אלאסוד). במחצית הראשונה של יוני 2018 פתח צבא סוריה במערכה נגד מובלעת דאעש באזור אלצפא. אולם ההתקפה נפסקה במחצית השנייה של יוני, כאשר מרכז הכובד של הצבא הועבר למערכה לכיבוש דרום סוריה. עם קריסת אגן הירמוכ וסיום כיבוש דרום סוריה הפכה המובלעת למעוז בולט של דאעש היוזם פיגועי ראווה נגד יעדים של המשטר ונגד האוכלוסייה המקומית, כפי שהוכח בשבוע האחרון.

עתה כשנכבשה דרום סוריה, ועל רקע ההתקפות שיזם דאעש באלסוידאא’ ובח’לח’לה, נראה כי התקבלה החלטה סורית לשים קץ לנוכחות דאעש באזור. בתחילת אוגוסט 2018 העביר צבא סוריה תגבורות למרחב במזרח אלסוידאא’ (בהיקף של כמה דיביזיות) לקראת המערכה נגד מובלעת דאעש (ח’טוה, אלוטן, 4 באוגוסט 2018). בין השאר הועברו לאזור גם כוחותיו של “הנמר”, הקולונל סהיל אלחסן (אבאא’, 5 באוגוסט 2018). ב-5 באוגוסט 2018 דווח כי לאחר שתגבורות צבא סוריה נערכו באזור הכפרי שממזרח לאלסוידאא’ תקף הצבא את מובלעת דאעש מכיוון מערב במספר צירים (מראסלון, סאנא, אלסוידאא’ 24, ענב בלדי, 5 באוגוסט 2018). המהלך הקרקעי של צבא סוריה לווה בתקיפות מטוסי קרב וריכוך ארטילרי של יעדי דאעש. התקיפות האוויריות הסבו לדאעש אבידות כבדות ואילצו את פעיליו לסגת לאזור ההררי של אלצפא (אלע’ד, סוריה, 6 באוגוסט 2018). הכוחות הסורים פועלים עתה בתוך אזור השליטה של דאעש (אלדרר אלשאמיה, 7 באוגוסט 2018).

 

עמדת תצפית של צבא סוריה בפאתי אזור אלצפא (אלוטן הסורי, 7 באוגוסט 2018).
עמדת תצפית של צבא סוריה בפאתי אזור אלצפא (אלוטן הסורי, 7 באוגוסט 2018).

מו”מ עם דאעש לשחרור החטופים הדרוזים

  • במהלך ההתקפה נגד אלסוידאא’ וסביבותיה (25 ביולי 2018) תפס דאעש למעלה משלושים בני ערובה דרוזים. ב-5 באוגוסט 2018 דווח כי דאעש מחזיק ברשותו 14 נשים ו-16 ילדים וילדות (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 5 באוגוסט 2018). ב-2 באוגוסט 2018 הוציא דאעש להורג אחד מבני הערובה, סטודנט בן 19 בשם מהנד ד’וקאן אבו עמאר, מהכפר אלשבכי שממזרח לאלסוידאא’. בסרטון שהופץ ע”י פעילי דאעש ברשתות החברתיות ציין החטוף שגורלו נגזר בשל כישלון המשא ומתן לפינוי פעילי דאעש מאגן הירמוכ לעבר “המדבר הסורי”. החטוף הוסיף, כי אם לא ייענו דרישות דאעש יוצאו להורג גם שאר החטופים (דף הפייסבוק אלסוידאא’ 24, 4 באוגוסט 2018; מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 5 באוגוסט 2018).
  • נמסר כי משלחת רוסית החלה לנהל משא ומתן עם דאעש, בתאום עם המשטר הסורי, כדי לשחרר את החטופים. נמסר כי דאעש הציב מספר תנאים לשחרור החטופים וביניהם נסיגת צבא סוריה מכל מחוז אלסוידאא’, הפסקת המבצע הצבאי נגד פעיליו (במובלעת שמצפון מזרח לאלסוידאא’) ושחרור עצורי דאעש (ח’טוה, 4 באוגוסט 2018).
מרחב אדלב

אזור השליטה של המורדים באזור אדלב (ח'טוה, 24 ביולי 2018).
אזור השליטה של המורדים באזור אדלב (ח’טוה, 24 ביולי 2018).

באתר סורי המזוהה עם צבא סוריה דווח כי במרחב אדלב מצויים למעלה מ-50,000 חמושים וביניהם פעילים זרים, שהגיעו ממדינות רבות ברחבי העולם (בטולאת אלג’יש אלסורי, 7 באוגוסט 2018). ארגוני המורדים כוללים מסגרת-על שבה דומיננטי המטה לשחרור אלשאם (ג’בהת אלנצרה לשעבר); וארגוני מורדים הפועלים בחסות תורכיה במרחב אדלב ולאורך הגבול הסורי-תורכי. בתום המערכה בדרום סוריה ממשיכים הצדדים השונים להיערך לקראת המערכה על מרחב אדלב הממשמשת ובאה.

קרבות מקומיים בפאתי אזור השליטה של המורדים

  • השבוע התקיימו קרבות מקומיים בין ארגוני המורדים לבין צבא סוריה בפאתי אזור השליטה של המורדים, יתכן כהכנה למערכה המתוכננת לכיבוש אזור אדלב. להלן כמה אירועים:
  • המטה לשחרור אלשאם דיווח כי צבא סוריה מבצע מידי יום ירי ארטילרי לעבר העיירה אלנאג’יה, כתשעה ק”מ ממערב לעיר ג’סר אלשע’ור (בפאתיו המערביים של אזור אדלב). לעיירה נגרם הרס רב (אבאא’, 3 באוגוסט 2018).

מבנים שנפגעו בעיירה אלנאג'יה, כתוצאה מירי ארטילרי של צבא סוריה (אבאא', 3 באוגוסט 2018).
מבנים שנפגעו בעיירה אלנאג’יה, כתוצאה מירי ארטילרי של צבא סוריה (אבאא’, 3 באוגוסט 2018).

  • צבא סוריה בלם ב-4 באוגוסט 2018 התקפה של ארגון בשם “ג’יש אלעזה”, המשתייך למטה לשחרור אלשאם, בעיירה אלזלאקיאת (כ-29 ק”מ מצפון מערב לחמאה). צבא סוריה ביצע ירי ארטילרי לעבר צירי האספקה של התוקפים (מראסלון, 4 באוגוסט 2018).
  • צבא סוריה סיכל התקפה של צבא אלפתח החדש (מסגרת-העל שהוקמה ע”י המטה לשחרור אלשאם) מדרום לעיר ג’סר אלשע’ור. צבא סוריה ביצע ירי ארטילרי לעבר עמדות פעילי הארגון ולעבר צירי הלוגיסטיקה שלהם (מראסלון, 4 באוגוסט 2018).
מזרח סוריה

טיהור המרחב שבין הפרת לגבול הסורי- עיראקי

  • כוחות SDF הכורדים עומדים להשלים את טיהור המרחב המדברי שבין נהר הפרת לגבול הסורי-עיראקי מנוכחות דאעש. להלן עיקרי פעולות הכוחות:
  • “מקור צבאי מקומי” מסר כי כוחות SDF השלימו את השתלטותם על מדבר דיר אלזור וסילקו משם את פעילי דאעש. אותו מקור הוסיף כי דאעש עדיין שולט במספר עיירות מצפון לאלבוכמאל, אך נראה שכוחות SDF ישתלטו עליהן בימים הקרובים (מראסלון, 4 באוגוסט 2018).
  • ב-4 באוגוסט הודיעו כוחות SDF, כי הם מטהרים את המרחב מ”כיסי התנגדות” נותרים של דאעש. בסרטון שפורסם ע”י הכוחות מציין אחד הדוברים כי מאות פעילי דאעש חמושים נהרגו וכמויות גדולות של תחמושת נלקחו שלל (ypg press office, 4 באוגוסט 2018).
  • ב-4 באוגוסט 2018 הודיע SDF כי כוחותיו התקדמו באזור המדברי שממזרח לעיירה אלדשישה. הכוחות כבשו מידי דאעש את שדה הנפט אלאזרק, כ-32 ק”מ ממערב לגבול סוריה-עיראק. כמו כן נכבש שדה הנפט אלמאלח, שמדרום לאלאזרק (אתר ה-SDF, 4 באוגוסט 2018).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
פעילות דאעש

גם השבוע המשיך דאעש לפעול נגד תשתיות חשמל במגמה לשבש את אספקת החשמל ולהעתיק את המחאה העממית שבדרום ובמרכז גם לצפונה של עיראק.

  • ב-3 באוגוסט 2018 דיווח משרד החשמל העיראקי כי שני עמודי מתח גבוה כפולים מצפון-מערב לכרכוכ קרסו כתוצאה ממטעני חבלה, שהטמין, ככל הנראה, דאעש. כמו כן נקטעו כבלי החשמל. כתוצאה מכך נפגעה אספקת החשמל של מחוז כרכוכ. צוותי תחזוקה פעלו להשבת אספקת החשמל (אלסומריה ניוז, 3 באוגוסט 2018).
  • בנוסף לכך נמשכה השבוע פעילות הגרילה “השגרתית” של דאעש: הריגת קצין ואיש משרד הפנים העיראקי באמצעות הצמדת מטען חבלה לכלי הרכב שבו נסעו מצפון לבגדאד; פגיעה בכלי רכב של “הגיוס העממי” במחוזות צלאח אלדין ודיאלה; פציעת ארבעה שוטרים עיראקים מצפון מזרח לבעקובה; הריגת שלושה שוטרים עיראקים ע”י פיצוץ מטען חבלה מצפון מזרח לבעקובה; הריגת שני חיילים עיראקים בירי צלפים ממזרח לבעקובה.
פעילות כוחות הביטחון העיראקים
  • להלן עיקרי פעילות כוחות הביטחון העיראקים נגד דאעש:
    • צוותי המודיעין הצבאי לכדו בתת-הנפה אלפלוג’ה פעיל דאעש ואיתרו מקום מסתור ובו ארבעים מטעני חבלה. המטענים פוצצו באופן מבוקר (סוכנות הידיעות העיראקית, 4 באוגוסט 2018).
    • כוחות הביטחון במחוז נינוא לכדו בעקבות מידע מודיעיני חמישה פעילי דאעש בחלקה המערבי של העיר מוצול. כמו כן נלכדו שני פעילי דאעש בחלקה המזרחי של העיר מוצול (סוכנות הידיעות העיראקית, 4 באוגוסט 2018).
    • כוחות הביטחון העיראקים הרגו שני פעילי דאעש בחלקה המזרחי של העיר מוצול. השניים הניחו מטען חבלה ונהרגו במהלך בהתנגשויות שהתנהלו לאחר מכן.
פעילות ג’האדיסטית במדינות נוספות
פיגוע התאבדות של דאעש באפגניסטאן
  • ב-31 ביולי 2018 ביצע דאעש פיגוע התאבדות בג’לאלאבאד, שכוון נגד הממשל האפגאני. יעד הפיגוע היה בניין מחלקת הפליטים והתושבים החוזרים (,(Department of Refugees and Returnees של משרד הפליטים וההחזרה למולדת (Ministry of refugees and repatriations). בפיגוע נהרגו 15 בני אדם ובהם גם עובד ב-IOM, ארגון בינלאומי מוביל בתחום הסיוע למהגרים (אפגניסטאן טיימס, 1 באוגוסט 2018).
  • דאעש קיבל אחריות לפיגוע. על פי הודעתו שני מחבלים, המכונים פארוק הח’ראסאני וחמאד הח’ראסאני, תקפו את הבניין בזמן שהתנהלה בו פגישה, שבה נכחו פקידים מגופים בינלאומיים מערביים. פעילי דאעש פוצצו מטען חבלה ומכונית נגד מאבטחי המטה וניהלו במשך מספר שעות חילופי אש עם המאבטחים ואנשי הביטחון האפגאניים. הפעילים פוצצו את חגורות-הנפץ שנשאו על גופם, וגרמו למותם ופציעתם של שמונים וששה בני אדם, בהם מספר אזרחים מערביים (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 1 באוגוסט 2018).
מבנה מחלקת הפליטים והתושבים החוזרים בג'לאלאבאד (אפגניסטאן טיימס, 1 באוגוסט 2018).   זירת הפיגוע (אלפג'ר, 1 באוגוסט 2018).
מימין: מבנה מחלקת הפליטים והתושבים החוזרים בג’לאלאבאד (אפגניסטאן טיימס, 1 באוגוסט 2018). משמאל: זירת הפיגוע (אלפג’ר, 1 באוגוסט 2018).
פיגוע התאבדות של דאעש במסגד שיעי מדרום לקאבול
  • ב-3 באוגוסט 2018 ביצע דאעש פיגוע התאבדות כפול במסגד שיעי בעיר גרדיז (כמאה ק”מ מדרום לקאבול). הפיגוע ארע בעת שבמקום התכנסו מאות מתפללים לתפילת יום שישי. שני המחבלים המתאבדים לבושי בורקות (גלימות שלובשות נשים מוסלמיות אדוקות), ירו במאבטחים בחזית המסגד ולאחר מכן נכנסו למסגד ופוצצו את עצמם (אפגניסטאן טיימס, 3 באוגוסט 2018). ב-4 באוגוסט 2018 דווח כי מניין הרוגים בפיגוע עלה ל-39 בני אדם ולפחות שמונים נפצעו (רויטרס, 4 באוגוסט 2018).
  • דאעש קיבל אחריות לפיגוע. בהודעתו טען כי בפיגוע נהרגו כ-150 שיעים ואנשי ביטחון אפגאניים (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 5 באוגוסט 2018).
למעלה מ-150 פעילי דאעש הסגירו עצמם לצבא אפגניסטאן
  • התקשורת האפגאנית דיווחה, כי ב-1 באוגוסט 2018 הסגירו את עצמם למעלה מ-150 פעילי דאעש על כלי נשקם לידי צבא אפגניסטאן בחבל ג’וזיאן (צפון אפגניסטאן). בין הנכנעים היו מולוי חביב אלרחמן (Mawlawi Habiburrahman), מנהיג דאעש בחבל ג’וזיאן וסגנו נמאת אללה (Nematullah). יחד עם הפעילים נכנעו גם 330 נשים, ככל הראה בנות המשפחה של פעילי דאעש (אפגניסטאן טיימס, 1 באוגוסט 2018). גורמים אפגאנים רשמיים מסרו כי זהו המספר הגדול ביותר של פעילי דאעש שנכנעו בבת אחת (אינדיפנדנט, 5 באוגוסט 2018).

ברקע הכניעה ההמונית של פעילי דאעש עומד המאבק המתנהל בחבל ג’וזיאן בין דאעש לטאליבאן, שבו ידו של הטאליבאן על העליונה. במהלך לחימה שהתנהלה בחבל במשך כחודש נהרגו יותר מ-150 פעילי דאעש ע”י הטאליבאן ויותר מ-130 נפלו בשבי. מסתבר איפא, כי פעילי דאעש רבים המצויים בחבל ג’וזיאן העדיפו להיכנע לכוחות הממשלה ולא לטאליבאן.

סיום אימוני מחזור חדש של דאעש בחבל ננגההאר
  • ב-6 באוגוסט 2018 הסתיים מחזור אימונים חדש במחנה על-שם אבו עבידה בן אלג’ראח בחבל ננגרהאר, שבמזרח אפגניסטאן. במחנה השתתפו פעילים, שהתאמנו בהפעלת תותח ללא רתע, משגר RPG ומרגמה (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 6 באוגוסט 2018).
פעילי דאעש עם המדריך שלהם במחנה האימונים.    פעילי דאעש בעת אימון בהפעלת תותח ללא רתע (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 6 באוגוסט 2018).
מימין: פעילי דאעש עם המדריך שלהם במחנה האימונים. משמאל: פעילי דאעש בעת אימון בהפעלת תותח ללא רתע (www.k1falh.ga, אתר המזוהה עם דאעש, 6 באוגוסט 2018).

[1] פעילותם של כוחות אונדו"פ באזור החיץ הופסקה בשנת 2012 בשל חשש לביטחונם, על רקע מלחמת האזרחים הסורית.