מבט לג’האד העולמי (9-3 במאי 2018)

כוח משוריין של צבא סוריה בשכונת אלחג'ר אלאסוד.

כוח משוריין של צבא סוריה בשכונת אלחג'ר אלאסוד.

אמצעי לחימה של דאעש, שנתפסו בשכונת אלחג'ר אלאסוד.

אמצעי לחימה של דאעש, שנתפסו בשכונת אלחג'ר אלאסוד.

רימוני-יד ומסיכות אב

רימוני-יד ומסיכות אב"כ של דאעש (סאנא, 4 במאי 2018).

חיילי צבא סוריה בשכונה (סאנא, 7 במאי 2018).

חיילי צבא סוריה בשכונה (סאנא, 7 במאי 2018).

מוקשים, שנתפסו על-ידי צבא סוריה בשכונת אלחג'ר אלאסוד.

מוקשים, שנתפסו על-ידי צבא סוריה בשכונת אלחג'ר אלאסוד.

אמצעי לחימה של דאעש, שאותרו במחוז אלאנבאר (סוכנות הידיעות העיראקית, 5 במאי 2018).

אמצעי לחימה של דאעש, שאותרו במחוז אלאנבאר (סוכנות הידיעות העיראקית, 5 במאי 2018).

לוחמי

לוחמי "הגיוס העממי" במהלך פעילות מבצעית (עיראקי ניוז, 5 במאי 2018).

עיקרי אירועי השבוע
  • בסוריה נמשכו השבוע שתי מערכות המתנהלות נגד דאעש בשתי זירות שונות: בשכונות שמדרום לדמשק, כבש צבא סוריה חלק ממעוזי דאעש במחנה הפליטים אלירמוכ ובשכונה אלחג’ר אלאסוד שמדרום לו. במזרח סוריה, בעמק הפרת ולאורך גבול סוריה-עיראק, מתנהלת מערכה לעקירת מאחזי דאעש שבאזור ע”י כוחות SDF הכורדים, בסיוע ארה”ב ומדינות הקואליציה, ובשיתוף פעולה עם צבא עיראק. ברקע המערכות הללו עמדה השבוע המתיחות הביטחונית הגוברת בין ישראל לאיראן בזירה הסורית ופרישתה של ארה”ב מהסכם הגרעין.
  • דאעש ממשיך במערכה, שמטרתה לשבש את הליכי הבחירות במדינות שבהן הוא פועל באמצעות פיגועים נגד אישים ומתקנים: בלוב בוצע פיגוע התאבדות מול מטה ועדת הבחירות הלאומית העליונה בטריפולי (14 הרוגים); באפגניסטאן בוצע פיגוע הרג במסגד המשמש לרישום מצביעים במחוז ח’וסט, שבמזרח המדינה (17 הרוגים, עדיין לא אותרה הודעת קבלת אחריות של דאעש); בעיראק פעלו חוליות דאעש נגד שני “מרכזי בחירות” בבגדאד ודקרו למוות מועמד מטעם אחת הרשימות במחוז נינוא. המערכה נגד הבחירות במדינות השונות ממחישה שדאעש נותר ביסודו ארגון גלובאלי, שמטרותיו ותחומי התעניינותו חורגים מעיראק ומסוריה, שתי “מדינות הליבה” שלו.
סוריה
המערכה לכיבוש פרבריה הדרומיים של דמשק

צבא סוריה ממשיך לצבור הישגים במערכה לכיבוש הפרברים הדרומיים של דמשק מידי דאעש. מרכז הכובד של ההתקפה הסורית ממשיך להיות מחנה הפליטים אלירמוכ ושכונת אלחג’ר אלאסוד, שמדרום לו. השבוע המשיכו הכוחות הסוריים להתקדם במחנה הפליטים אלירמוכ מצפון לדרום. התקשורת המזוהה עם המשטר הסורי דיווחה כי למעלה מ-65% מהמחנה נמצאים עתה בשליטת צבא סוריה (בטולאת אלג’יש אלסורי, 5 במאי 2018). כמו כן עלה בידי הצבא הסורי להפריד בין שכונת אלחג’ר אלאסוד לבין מחנה הפליטים אלירמוכ ולכבוש את חלקה הדרומי של השכונה.

  • ב-6 במאי 2018 הצליח צבא סוריה בסיוע אווירי לכבוש חלק מצפון שכונת אלחג’ר אלאסוד ולהפריד בינה לבין מחנה הפליטים אלירמוכ. נמסר כי צבא סוריה כבש גם צאת חלקה הדרומי של השכונה (סאנא, 6 במאי 2018). פעילי דאעש עדיין ממשיכים להתבצר בצפון השכונה (אלוטן, 6 במאי 2018). צבא סוריה איתר בשכונת אלחג’ר אלאסוד רשת מנהרות ותפס אמצעי לחימה, מוקשים, חומרי נפץ ומטעני חבלה (סאנא, 6 במאי 2018). ב-7 במאי 2018 בוצעו תקיפות ע”י חיל האוויר הסורי, שבמסגרתן הושלכו חביות נפץ באזורים שבשליטת דאעש בשכונות אלחג’ר אלאסוד ואלתצ’אמן.
  • נראה כי ארגון חזבאללה משתתף בלחימה לצד צבא סוריה. סוכנות הידיעות ח’טוה דיווחה, כי מחמד אחמד ח’ראני מפקד בחזבאללה נהרג ב-6 במאי 2018 בקרבות בין דאעש לבין צבא סוריה ומיליציות שיעיות המסייעות לו (ח’טוה, 7 במאי 2018).
פעילות צבא סוריה בשכונת אלחג’ר אלאסוד
כוח משוריין של צבא סוריה בשכונת אלחג'ר אלאסוד.   נגמ"ש של צבא סוריה בשכונה (סאנא, 6,4 במאי 2018).
מימין: כוח משוריין של צבא סוריה בשכונת אלחג’ר אלאסוד. משמאל: נגמ”ש של צבא סוריה בשכונה (סאנא, 6,4 במאי 2018).
אמצעי לחימה של דאעש, שנתפסו בשכונת אלחג'ר אלאסוד.   רימוני-יד ומסיכות אב"כ של דאעש (סאנא, 4 במאי 2018).
מימין: אמצעי לחימה של דאעש, שנתפסו בשכונת אלחג’ר אלאסוד. משמאל: רימוני-יד ומסיכות אב”כ של דאעש (סאנא, 4 במאי 2018).
טנקים של צבא סוריה בשטח כינוס סמוך למבנים שנפגעו בשכונת אלחג'ר אלאסוד (סאנא, 7 במאי 2018).     חיילי צבא סוריה בשכונה (סאנא, 7 במאי 2018).
מימין: טנקים של צבא סוריה בשטח כינוס סמוך למבנים שנפגעו בשכונת אלחג’ר אלאסוד (סאנא, 7 במאי 2018). משמאל: חיילי צבא סוריה בשכונה (סאנא, 7 במאי 2018).
אבידות
  • ב-6 במאי 2018 דיווח מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם כי מאז ה-19 באפריל 2018, תחילת המערכה לכיבוש דרום דמשק מידי דאעש, נהרגו לפחות 142 חיילי צבא סוריה והמיליציות המסייעות לו. בין ההרוגים 18 קצינים בדרגות שונות. כמו כן נהרגו 118 פעילי דאעש (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 6 במאי 2018). כמו כן נהרגו, מאז תחילת המערכה בדרום דמשק, 47 אזרחים, שלא היו מעורבים בלחימה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 7 במאי 2018).
  • דאעש דיווח כי עשרות חיילי צבא סוריה והמיליציות המסייעות לו נהרגו בקרבות. ב-4 במאי 2018 דיווח דאעש על למעלה מ-65 הרוגים במחנה הפליטים אלירמוכ. ב-5 במאי 2018 דיווח דאעש, כי 27 חיילי צבא סוריה נהרגו בקרבות בשכונות אלחג’ר אלאסוד ואלתצ’אמן ובמחנה הפליטים אלירמוכ (חק, 4, 6 במאי 2018).
סיום פינוי פעילי המטה לשחרור אלשאם ובני משפחותיהם[1]
  • ב-6 במאי 2018 הסתיים פינוים של קרוב ל-5,000 פעילי המטה לשחרור אלשאם ובני משפחותיהם. הפינוי התבצע מהעיירות ילדא, בבילא ובית סחם, שממזרח למחנה הפליטים אלירמוכ. הפינוי התבצע בשלוש פעימות באמצעות עשרות אוטובוסים בכל פעימה. המפונים הועברו לאזור אדלב (שבשליטת המטה לשחרור אלשאם) ולאזור ג’ראבלוס (שבשליטת תורכיה).
שניים מתוך האוטובוסים, שפינו את מפעילי המטה לשחרור אלשאם ובני משפחותיהם במסגרת הפעימה הראשונה (סאנא, 4 במאי 2018).    חלק מהאוטובוסים שפינו את פעילי המטה לשחרור אלשאם ובני משפחותיהם במסגרת הפעימה השלישית (סאנא, 5 במאי 2018).
מימין: שניים מתוך האוטובוסים, שפינו את מפעילי המטה לשחרור אלשאם ובני משפחותיהם במסגרת הפעימה הראשונה (סאנא, 4 במאי 2018). משמאל: חלק מהאוטובוסים שפינו את פעילי המטה לשחרור אלשאם ובני משפחותיהם במסגרת הפעימה השלישית (סאנא, 5 במאי 2018).
מזרח סוריה

במורד עמק הפרת נמשך השבוע מבצע “סופת האי” המבוצע ע”י כוחות SDF שבדומיננטיות כורדית, בסיוע של מדינות הקואליציה בראשות ארה”ב (ראו להלן). מטרת המבצע, המתוכנן להימשך מספר שבועות, הינה לטהר את עמק הפרת ומרחב הגבול הסורי-עיראקי מנוכחות פעילי דאעש. המבצע תואם עם ממשלת עיראק כדי שפעילי דאעש לא יוכלו למצוא מקלט בצד העיראקי של הגבול.

  • בכלי התקשורת הסוריים דווח כי כוחות SDF מתקדמים וכי הם השתלטו על שטח של 18 קמ”ר שהיו בשליטת דאעש, מצפון לאלבוכמאל. המבצע מתנהל בגדה המזרחית של נהר הפרת. אחד ממוקדי ההתנגשויות היה הכפר אלצאלחיה, מצפון מערב לאלבוכמאל. מוקד נוסף היה הכפר אלבאע’וז, כ-6 ק”מ דרומית מזרחית מאלבוכמאל.
מוקדי הלחימה במורד עמק הפרת
לוחמי SDF במרחב אלבוכמאל (YPG PRESS OFFICE, 6 במאי 2018).   לוחמי SDF במרחב אלבוכמאל (YPG PRESS OFFICE, 6 במאי 2018).
לוחמי SDF במרחב אלבוכמאל (YPG PRESS OFFICE, 6 במאי 2018).
  • המועצה הצבאית של דיר אלזור, הפועלת תחת פיקוד הכוחות הדמוקרטים של סוריה (SDF), הקימה חדר מבצעים משותף עם צבא עיראק כדי להילחם בדאעש במזרח סוריה ולאבטח את גבול סוריה-עיראק (כרדיסטאן 24, 1 במאי 2018). בתקשורת הסורית דווח, כי כוח של “הגיוס העממי” העיראקי (מיליציה שיעית עיראקית, רובה פועלת בחסות איראן) נכנס לסוריה בתאום עם SDF. נמסר כי כוח “הגיוס העממי” נלחם בפעילי דאעש מזרחית לכפר אלבאע’וז (ח’טוה, 7 במאי 2018).
המבצע במזרח סוריה מנקודת מבטן של מדינות המערב

מייג’ור ג’נרל פליקס ג’דני (Felix Gedney) מצבא בריטניה, המשמש כסגן מפקד כוחות המשימה המשולבים, קיים תדרוך בבגדאד לכתבי הפנטגון שבו התייחס למבצע במזרח סוריה. לדבריו, החלו כוחות הקואליציה בראשות ארה”ב במבצע הנקרא Operation Roundup, שמטרתו לטהר את המאחזים האחרונים של דאעש ולמנוע מפעיליו להימלט לחלקים אחרים באזור (משרד ההגנה של ארה”ב, 8 במאי 2018).

  • להלן עיקרי דבריו (על פי אתר משרד ההגנה של ארה”ב):
    • השלב הראשון של המבצע הוא אבטחה של האזור הדרום מזרחי של גבול עיראק סוריה המבוצע על ידי כוחות SDF. לדבריו מונעים כוחות SDF התנגדות של דאעש ומקימים עמדות הגנה בתיאום כוחות הביטחון העיראקיים, אשר פועלים במקביל בצד העיראקי של הגבול. לדבריו מאז שהחל המבצע ב-1 במאי 2018 בוצעו ארבעים תקיפות על ידי כוחות קרקעיים של SDF שנתמכו בתקיפות מהאוויר, ירי ארטילריה ומרגמות של כוחות הקואליציה. המבצע מלווה במודיעין, בתצפיות ובתמיכה באש הניתנים על ידי כוחות הקואליציה.
    • לדאעש נותרו עתה שני כיסי התנגדות עיקריים: כיס התנגדות ליד הג’ין (כ-26 ק”מ צפונית לאלבוכמאל, בגדה המזרחית של הפרת[2]); וכיס התנגדות באלדשישה, סמוך לגבול סוריה-עיראק (כ-77 ק”מ מדרום לאלחסכה, ראו להלן). לדבריו במהלך התקיפות באלדשישה נהרגו כמה בכירי דאעש, כולל מנהל הכספים של הארגון, שנהרג ב-29 באפריל 2018.
    • נראה שמורל לוחמי דאעש נמוך. רבים מהם, ביניהם מנהיגים, נמלטים ומשאירים את הלוחמים בשטח ללא מנהיגות אפקטיבית. במאחזי דאעש נמצאים לוחמים זרים רבים, אשר אינם יכולים להיטמע באוכלוסייה המקומית. פעילי דאעש מתחמקים דרך קווי כוחות הקואליציה לאזורים בטוחים. חלקם נמלטו לגדה המערבית של הפרת לאזורים הנשלטים על ידי המשטר הסורי, שם הם נהנים מחופש פעולה יחסי (מאחר שהם לא מותקפים על ידי כוחות המשטר). להערכת מייג’ור ג’נרל ג’דני בשטחים אחרונים אלה יתנהל קרב קשה. עוד צין, כי כוחות הקואליציה ימשיכו לתמוך בכוחות SDF וירדפו אחר פעילי דאעש בכל מקום בו יהיו.
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
מאמצי דאעש לשבש את הבחירות
  • דאעש ממשיך במאמציו לשבש את הבחירות הכלליות בעיראק הצפויות להתקיים בחודש הבא:
  • ב-4 במאי 2018 הודיע מחוז בגדאד של דאעש כי חוליה של פעילי הארגון הרגה שני מאבטחים של מרכז בחירות בשכונת אלאעט’מיה, שבצפון בגדאד. במקביל פעלה חוליה נוספת של דאעש השליכה מספר רימונים לעבר מרכז בחירות בשכונת בגדאד אלג’דידה, שבמזרח בגדאד (חק, 6 במאי 2018). ככל הנראה, לא היו נפגעים באירוע השני. שני האירועים דווחו בתקשורת העיראקית באופן לאקוני.
  • פארוק מחמד זרזור, מועמד מטעם רשימת קואליציית הלאומיות במחוז נינוא נדקר למוות בביתו שבכפר אללזאכה (Al Lazakah), כ-53 ק”מ מדרום למוצול (אלסומריה ניוז, 7 במאי 2018). דאעש קיבל אחריות להתנקשות בהודעה שפרסם באפליקציית טלגרם (אלערביה, 7 במאי 2018).

כרזת הבחירות של פארוק מחמד זרזור, שנדקר למוות בביתו ע"י  פעילי דאעש (Al Marjie, 7 במאי 2018)
כרזת הבחירות של פארוק מחמד זרזור, שנדקר למוות בביתו ע”י
פעילי דאעש (Al Marjie, 7 במאי 2018)

פיגועים נוספים שביצע דאעש
  • להלן פיגועים נוספים שביצע דאעש ברחבי עיראק:
    • בגדאד: דאעש דיווח כי פעיליו התנקשו בחייהם של קצין בצבא עיראק ופעיל ב”גיוס העממי” בשכונה השיעית מדינת אלצדר (חק, 6 במאי 2018). מרכז ההסברה הביטחונית העיראקית הכחיש את הידיעה.
    • מחוז צלאח אלדין: בתקשורת העיראקית דווח, כי חוליה של דאעש ביצעה פיגוע ירי מצפון לאלטארמיה, כ-32 ק”מ מצפון לבגדאד. בפיגוע נהרגו 13 בני אדם, בהם שבעה אזרחים.
    • אזור אגם אלת’רת’אר: מארב של פעילי דאעש הרג שלושה לוחמים של “הגיוס העממי” ופצע ארבעה פעילים נוספים (חק, 4 במאי 2018).
    • מחוז כרכוב: דאעש דיווח, כי הרג שלושה לוחמים של “הגיוס העממי” ע”י פיצוץ שני מטעני חבלה, כ-27 ק”מ ממערב לכרכוב (חק, 3 במאי 2018).
    • מחוז דיאלה: דאעש דיווח כי פעיליו פוצצו מטען חבלה מדרום לאלמקדאדיה, כ-75 ק”מ מצפון מזרח לבגדאד. שלושה לוחמים של “הגיוס העממי” נהרגו (חק, 4 במאי 2018).
    • מחוז דיאלה: מקור ביטחוני עיראקי דיווח, כי שוטר אחד נהרג ושלושה נוספים נפצעו בהתקפה של דאעש נגד עמדה של כוח ביטחוני, כ-70 ק”מ מצפון-מזרח לבעקובה (אלסומריה ניוז, 3 במאי 2018). דאעש קיבל אחריות על ההתקפה וטען כי בתקיפה זו נהרגו חמישה שוטרים עיראקים.
פעילות כוחות הביטחון העיראקים
  • ברחבי עיראק נמשכת פעילות כוחות הביטחון העיראקים נגד פעילי דאעש והתארגנויות מקומיות של הארגון:
  •  מחוז אלאנבאר: כוחות הביטחון העיראקים איתרו במחוז אלאנבאר שני מקומות מסתור של דאעש. במקומות המסתור נמצאו רקטות גראד, מטעני חבלה, חומרי נפץ ואמצעי לחימה נוספים (סוכנות הידיעות העיראקית, 5 במאי 2018).

אמצעי לחימה של דאעש, שאותרו במחוז אלאנבאר (סוכנות הידיעות העיראקית, 5 במאי 2018).
אמצעי לחימה של דאעש, שאותרו במחוז אלאנבאר 
(סוכנות הידיעות העיראקית, 5 במאי 2018).

  • מחוז נינוא: כוחות “הגיוס העממי” סיכלו ניסיון חדירה של פעילי דאעש מסוריה לעיראק במעבר הגבול תל צפוכ, שממערב למוצול (כ-38 ק”מ מדרום מערב לג’בל סנג’אר). פעילי דאעש ניסו לבצע את החדירה בחסות מזג האוויר הקשה שפקד את האזור (אלסומריה ניוז, 5 במאי 2018).
  • מחוז צלאח אלדין: מספר פעילי דאעש, שהיו רכובים על-גבי אופנועים, נהרגו במארב שהציב להם כוח של “הגיוס העממי”, כ-120 ק”מ צפונית לבעקובה (עיראקי ניוז, 5 במאי 2018).
  • מחוז כרכוכ: מספר פעילי דאעש נהרגו ואחרים נפצעו בהפצצה שביצעו כלי טיס של חיל האוויר העיראקי נגד מקומות מסתור של הארגון בנפת דאקוק, כ-45 ק”מ מדרום לכרכוכ (אלסומריה ניוז, 4 במאי 2018).
חיל האוויר העיראקי תקף יעדי דאעש בסוריה במסגרת המערכה לטיהור אזורי הגבול הסורי-עיראקי
  • ב-6 במאי 2018 תקפו מטוסי חיל האוויר העיראקי מדרום לאלדשישה, כ-77 ק”מ מדרום לאלחסכה, שבצפון מזרח סוריה, עמדה בשטח סוריה שבה שהו מפקדי דאעש (כ-49 ק”מ ממערב לגבול סוריה-עיראק). סוכנות הידיעות העיראקית דיווחה, כי תקיפה זו בוצעה בהתאם להוראתו של ראש ממשלת עיראק, חידר אלעבאדי (סוכנות הידיעות העיראקית, 6 במאי 2018). תקיפה זאת הינה חלק מהמערכה שמנהלת הקואליציה בהנהגת ארה”ב בשיתוף עם כוחות SDF (ועם עיראק כפי שפורט לעיל).
פעילות דאעש במדינות נוספות
לוב

פיגוע התאבדות של דאעש בטריפולי בניסיון לשבש את הבחירות הצפויות

  • ב-2 במאי 2018 ביצע דאעש פיגוע בטריפולי בניסיון לשבש את הבחירות הצפויות להתקיים בחודש הבא בלוב. מכונית ובה שלושה פעילי דאעש הגיעה למבנה מטה ועדת הבחירות הלאומית העליונה[3]. יצאו שני פעילים שיצאו מהמכונית ונשאו חגורות נפץ ניהלו חילופי אש (כנראה עם מאבטחי המקום) ולאחר מכן פוצצו את עצמם (אח’באר ליביא, 2 במאי 2018). על-פי משרד הבריאות של ממשלת ההסכמה הלאומית, מניין הנפגעים בפיגוע זה עומד על ארבעה-עשר הרוגים וששה פצועים (אח’באר ליביא, 3 במאי 2018).
  • דאעש קיבל אחריות על הפיגוע. בהודעת קבלת האחריות נאמר, כי הפיגוע בוצע במענה לקריאה של אבו אלחסן אלמהאג’ר, דובר דאעש, לפגוע “במרכזי הבחירות” במדינה. בנוסף צוין כי שני פעילי הארגון יצאו לעבר מטה ועדת הבחירות הלאומית העליונה בטריפולי, ניהלו חילופי אש עם המאבטחים מחוץ למבנה ונכנסו אליו, כשהם יורים בשוהים במקום. לאחר שהתחמושת אזלה, הם פוצצו את אפודי הנפץ שנשאו על גופם. לפחות חמישה-עשר מהמאבטחים ומעובדי המקום נהרגו (חק, 3 במאי 2018).

עלייה משמעותית במספר פעילי דאעש בלוב

התקשורת הלובית דיווחה כי על פי דו”ח מודיעיני מערבי מספר פעילי ארגון דאעש השוהים בלוב עלה בשלושת החודשים האחרונים מכ-150 ל-800, ביניהם פעילים בעלי אזרחויות זרות. בנוסף לכך, על-פי הערכות הדו”ח, נמצאים עוד מאות קיצונים מקומיים, המשתפים פעולה עם דאעש ומספקים לו אמצעי תחבורה ומקומות מסתור (אח’באר ליביא 24, 6 במאי 2018).

  • הדו”ח מסביר, כי העלייה בכמות הפעילים בשלושת החודשים האחרונים נובעת מהגעת “קיצונים” שברחו מסוריה ומעיראק והגיעו ללוב. הדו”ח מציין, כי חוליות דאעש מתפרסות בטריפולי, באזור הצפון-מערבי של לוב ובדרום המדינה (אח’באר ליביא 24, 6 במאי 2018). הדו”ח מוסיף כי אותרו כניסות של 140 לוחמי דאעש מעיראק ומסוריה שנכנסו בקבוצות קטנות דרך הגבול הדרומי הפרוץ של לוב. כמו כן אותרו בתקופה האחרונה כניסות של 130 פעילי דאעש ממדינות מרכז אפריקה (אח’באר ליביא 24, 6 במאי 2018).
אפגניסטאן
  • ב-6 במאי 2018 דווח כי שבעה-עשר בני-אדם נהרגו ושלושים וששה נפצעו בפיצוץ במסגד המשמש לרישום מצביעים במחוז ח’וסת, שבמזרח אפגניסטאן (בקרבת גבול אפגניסטאן-פקיסטאן) הפיגוע אירע בעת שנערכה במקום תפילה. צוין, כי מסגדים באפגניסטאן משמשים כמרכזים לרישום מצביעים (אפגניסטאן טיימס, 6 במאי 2018). בשלב זה עדיין לא אותרה הודעת קבלת אחריות של דאעש, אך ידוע כי דאעש שם לו למטרה לשבש את תהליכי הבחירות באפגניסטאן ובמקומות נוספים.
פעילות סיכול ומנע
חשיפת התארגנות דאעש ברוסיה
  • ב-4-3 במאי 2018 עצר שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה חמישה פעילים שהשתייכו לחוליית דאעש בעיר ירוסלבל (כ-250 ק”מ צפונית-מזרחית למוסקבה). הפעילים תכננו לבצע פיגועים במספר אזורים ברוסיה. תיאום ההכנות לביצוע הפיגועים בוצע באמצעות קהילות סגורות באפליקציית טלגרם, שבהן היו חברים, בין היתר, “גורמים מחו”ל”. במהלך חיפושים נמצאו ברשות העצורים מטענים מאולתרים, חומרי נפץ, כלי נשק ותחמושת (אתר שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה, 4 במאי 2018). ב-7 במאי 2018 הוארך מעצרם של שלושה מהפעילים בחודשיים. החקירה לגבי שני הפעילים הנוספים נמשכת (טאס, 7 במאי 2018).
הסתייעות דאעש בפייסבוק
  • בתקשורת הבריטית דווח, כי חוקרים, שניתחו פעילות אלף בעלי חשבונות בפייסבוק המזוהים עם דאעש ב-96 מדינות, הגיעו למסקנה, שדאעש הסתייע בפייסבוק כדי לחבר בין אלפי פעילים המזוהים עימו באמצעות אופציית “Suggested Friends” שבאתר. על-פי ממצאי החוקרים, חיבורים אלה הביאו לפיתוח רשתות טרור חדשות ואף לגיוס פעילים. ממצאיו של המחקר יפורסמו בהמשך חודש מאי 2018 על-ידי “Counter Extremism Project” (הפרויקט נגד הקיצוניות) (הטלגרף, 5 במאי 2018).
המלחמה על התודעה
  • ב-7 במאי 2018 פורסמה באמצעות הטלגרם כרזה חדשה של דאעש באנגלית תחת הכותרת “התאזרי בסבלנות אמריקה” (Be Patient America). בכרזה נראה נשיא ארה”ב, דונלד טראמפ, בסרבל כתום, רגע לפני עריפת ראשו, על רקע גורדי שחקים מפויחים ומעלים עשן בניו יורק. מעל הכרזה הופיע איום באנגלית האומר: “התאזרי בסבלנות אמריקה, המלחמה עדיין לא הסתיימה ולא ניצחת. בעזרת אללה את תובסי, רק חכי לכך. חרבותינו אינן שבורות, זרועותינו אינן חלשות, הרצון הלהט שלנו לא דעך ולא הרגשנו משועממים או חלשים! אך, בחסדו של אללה אנו הרבה יותר חזקים ממה שהיינו בהתחלה של מלחמתך. בכל יום שחולף, אנו נעשים חזקים יותר בחסדו של אללה ואת נעשית חלשה יותר…” (ממר”י, 7 במאי 2018).

כרזה חדשה של דאעש באנגלית, שפורסמה בטלגרם, בה נראה נשיא ארה"ב טראמפ רגע לפני עריפת ראשו על רקע גורדי שחקים מפויחים ומעלים עשן בניו-יורק (ממר"י, 7 במאי 2018).
כרזה חדשה של דאעש באנגלית, שפורסמה בטלגרם, בה נראה נשיא ארה”ב טראמפ רגע לפני עריפת ראשו על רקע גורדי שחקים מפויחים ומעלים עשן בניו-יורק (ממר”י, 7 במאי 2018).

[1] בהמשך למבט לג'האד העולמי 25 באפריל – 2 במאי 2018.
[2]
על התבססות דאעש במורד עמק הפרת ראו פרסום של מרכז המידע מה-23 בפברואר 2018: "התבססות דאעש במורד עמק הפרת: דגם לחידוש פעילותו הצבאית היזומה של הארגון ולשינוי שחל באופיו לאחר נפילת המדינה האסלאמית".
[3] High National Elections Commission. הגוף העליון המנהל את הבחירות במדינה ומפקח עליהם.