מבט לג׳האד העולמי (13-7 בספטמבר 2017)

ענן מתמר מזירת פיצוץ מכונית התופת של דאעש, שפגעה בכינוס כוחות SDF בקרבת כיכר אלבראזי (אעמאק, 9 בספטמבר 2017).

ענן מתמר מזירת פיצוץ מכונית התופת של דאעש, שפגעה בכינוס כוחות SDF בקרבת כיכר אלבראזי (אעמאק, 9 בספטמבר 2017).

תמונות שפרסם דאעש מהעימותים בפאתי שדה הנפט אלתים (אח'באר אלמסלמין, 10 בספטמבר 2017).

תמונות שפרסם דאעש מהעימותים בפאתי שדה הנפט אלתים (אח'באר אלמסלמין, 10 בספטמבר 2017).

תמונות שפרסם דאעש מהעימותים בפאתי שדה הנפט אלתים (אח'באר אלמסלמין, 10 בספטמבר 2017).

תמונות שפרסם דאעש מהעימותים בפאתי שדה הנפט אלתים (אח'באר אלמסלמין, 10 בספטמבר 2017).

פגיעת רקטה ששיגרו פעילי דאעש לעבר עמדה של כוחות SDF בשכונת אלדרעיה, שבצפון מערב אלרקה (אח'באר אלמסלמין, 10 בספטמבר 2017).

פגיעת רקטה ששיגרו פעילי דאעש לעבר עמדה של כוחות SDF בשכונת אלדרעיה, שבצפון מערב אלרקה (אח'באר אלמסלמין, 10 בספטמבר 2017).

חגיגות חג הקורבן במזרח העיר מוצול (מרכז נינוא להסברה, 9 בספטמבר 2017).

חגיגות חג הקורבן במזרח העיר מוצול (מרכז נינוא להסברה, 9 בספטמבר 2017).

קריאה לשבטים בתימן להצטרף לדאעש (אח'באר אלמסלמין, 6 בספטמבר 2017).

קריאה לשבטים בתימן להצטרף לדאעש (אח'באר אלמסלמין, 6 בספטמבר 2017).

עיקרי אירועי השבוע
  • במהלך השבוע התמקדה המערכה נגד דאעש בסוריה באזור דיר אלזור בשתי חזיתות במקביל. מדרום המשיכו הכוחות המשטר הסורי ובני בריתם, בסיוע אווירי רוסי, לכבוש שטחים באזור העיר במסגרת זאת השתלטו מחדש על שדה התעופה הצבאי, על שדה הנפט אלתים ועל הכביש המוביל לדמשק. מצפון התקדמו לעבר העיר כוחות ,SDF בסיוע ארה”ב ויחידות כורדיות להגנת העם והגיעו למרחק של כשישה ק”מ מגדת נהר הפרת מול העיר.
  • בעיראק ממשיכים כוחות הביטחון בהכנות לקראת כיבושה של אלחויג’ה, אחד המעוזים האחרונים של דאעש במדינה. פעילי דאעש ביצעו מספר פיגועים נגד כוחות הביטחון העיראקיים במוצול.
  • לשכות ההסברה של דאעש במחוזות השונים נותנות ביטוי למצוקה בה נמצא הארגון. הן פרסמו הודעות המעודדות את פעילי דאעש להמשיך ולהילחם, מפנות קריאה למוסלמים ברחבי העולם להתגייס לשורות הארגון וכן לבצע פיגועים נגד מדינות המערב בעיקר ארה”ב.
רוסיה ומדינות הקואליציה
פעילות רוסית בדיר אלזור
  • בעקבות מידע שקיבלו הכוחות הרוסיים אודות פגישה של מפקדי דאעש באזור דיר אלזור תקפו שני מטוסי חיל האוויר הרוסי, שיצאו מבסיס חמימים את היעד. על פי דיווחי הרוסים כתוצאה מהתקיפה הושמדו עמדת פיקוד תת-קרקעית ומרכז תקשורת. כמו כן, נהרגו בתקיפה ארבעים פעילי דאעש, ביניהם ארבעה מפקדים בכירים של הארגון. אחד ההרוגים הוא אבו מחמד אלשמאלי Abu Muhammad al-Shimali) ), מפקד (אמיר ) דיר אלזור שהיה אחראי לנושאים פיננסיים והעברת מגויסים חדשים לבסיסי אימון של דאעש. נמסר כי בפגישה נכח גם Gulmurod Khalimov, “שר המלחמה” של דאעש, שנפצע באורח אנוש ופונה לאזור אלמחסן al-Muhasan)), כעשרים ק”מ דרומית מזרחית לדיר אלזור (דף הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 8 בספטמבר 2017).
אזורי אי-ההסלמה
  • משרד ההגנה הרוסי כינס מסיבת עיתונאים במהלכה הכריז סרגיי רודסקוי, ראש אגף המבצעים במטכ”ל הרוסי, על הקמת אזור מניעת סכסוך (de-confliction) בתל ריפעת (, (Tell Rifaatהממוקם בצפון סוריה על גבול תורכיה בחלק הדרומי של המובלעת הכורדית בעפרין. שלא כמו אזורי אי-ההסלמה, הפעם נועד האזור למנוע חיכוכים בין הכוחות הכורדיים, שחלקם עזבו את האזור ובמקומם הגיעו כוחות צבא סוריה, לבין כוחות צבא סוריה החופשי. רודסקוי ציין, כי כוחות משטרה צבאית רוסיים כבר החלו להגיע למרחב וכי הם פועלים בשני מחסומים וארבע עמדות תצפית (אתר משרד ההגנה הרוסי, 6 בספטמבר 2017).
האזור למניעת סכסוך בתל רפעת (מוקף בעיגול אדום) עליו הכריזו הרוסים ופירוט העמדות והמחסומים של המשטרה הצבאית שהוקמו באזור (אתר משרד הגנה הרוסי, 6 בספטמבר 2017).
האזור למניעת סכסוך בתל רפעת (מוקף בעיגול אדום) עליו הכריזו הרוסים ופירוט העמדות והמחסומים של המשטרה הצבאית שהוקמו באזור (אתר משרד הגנה הרוסי, 6 בספטמבר 2017).
הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאעש
  • הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאעש, בראשות ארה”ב, הודיעה, כי בתקיפה שביצעו כלי טיס נהרגו 85 פעילי דאעש שהיו חלק מהשיירה במדבר הסורי. הקואליציה הדגישה, כי הפעולה בוצעה לאחר שפעילי הארגון התרחקו מהשיירה שבה נסעו עם משפחותיהם וכי בעת התקיפה היה ברור שלא יגרם נזק לאזרחים בשיירה (אלערביה אלחדת’, 8 בספטמבר 2017). מדובר בשיירת פעילי דאעש ובני משפחותיהם, שפונו מאזור אלקלמון שבלבנון כחלק מהסכם פינוי שגובש בין המשטר הסורי וחזבאללה לבין הארגון.
  • הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש הודיעה, כי בתקיפה מהאוויר שביצעו כלי טיס של הקואליציה ב-4 בספטמבר 2017, נהרגו שני פעילים בכירים של דאעש. התקיפה בוצעה סמוך לאלמיאדין במזרח סוריה שהפכה לעיר מקלט עבור מנהיגי דאעש. שני ההרוגים היו פעילי “חוץ” של הארגון (אתר Operation Inherent Resolve, 7 בספטמבר 2017):
  • אבו אנס אלשאמי, היה מומחה בתחום אמצעי הלחימה. אלשאמי עמד בראש ניסיונות דאעש לרכוש חומרי נפץ לשימוש בפיגועי הטרור של הארגון מחוץ לסוריה ועיראק. כמו כן, היה אחראי להרכבה של חומרי נפץ מאולתרים שנעשה בהם שימוש נגד כוחות מקומיים ואזרחים.
  • ג’ניד רחמן, פעיל בכיר בתחום כלי הטיס הלא מאוישים. ג’ניד רחמן היה מהנדס שפעל לחיזוק היכולות של דאעש בתחום כלי טיס לא מאוישים. הוא נהרג בכפר דרומית לאלמיאדין.
עיקרי ההתפתחויות בסוריה
המערכה לכיבוש אלרקה

נמשכת המערכה להשלמת כיבוש אלרקה על ידי כוחות SDF, בסיוע אווירי של כוחות הקואליציה הבינלאומית. מטוסי הקואליציה תקפו מטרות דאעש, בעיקר במרכז העיר ובפאתיה. במהלך השבוע נרשמה התקדמות מועטה יחסית בשטח. העימותים בין הצדדים, כללו ירי צלפים וירי ארטילרי וגרמו לאבדות לשני הצדדים.

  • כוחות SDF השתלטו על היכל בית המשפט במרכז העיר אלרקה והרגו 17 פעילי דאעש ביניהם בכירים. כמו כן, השתלטו כוחות SDF על שכונת אלדרעיה (Al Dar’iyah), בצפון מערב אלרקה, והתקדמו לעבר שכונת אלמרור (Al Murour), שמדרום מערב למרכז העיר (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 9 בספטמבר 2017).
  • דאעש פרסם סרטון בו מתועד פיגוע שביצעו פעילי הארגון, באמצעות מכונית תופת, נגד כינוס כוחות SDF, סמוך לכיכר אלבראזי (Al Barazi Square), בפאתיה הצפון-מזרחיים של העיר העתיקה (אעמאק, 9 בספטמבר 2017)[1].
המערכה להשתלטות על אזור דיר אלזור

המערכה לכיבוש דיר אלזור מתנהלת בשני מאמצים במקביל. בגדה הדרומית של נהר הפרת פועלים כוחות המשטר הסורי ובני בריתם. בגדה הצפונית כוחות SDF ויחידות כורדיות להגנת העם (YPG) בסיוע ארה”ב. כוחות המשטר הסורי ובני בריתם רשמו מספר הישגים: הם שחררו את המצור מעל שדה התעופה, השתלטו על שדה הנפט אלתים (Al Taym Oil Field) כמו גם הכביש המוביל לדמשק. במקביל תקפו הכוחות בסיוע כוחות הקואליציה בחלקו הצפוני של המחוז במסגרת מבצע המכונה “סערת האי”. הכוחות הגיעו למרחק של כשישה ק”מ מגדת הפרת מול העיר.

  • להלן הישגים עיקריים לצבא סוריה:
    • ב-9 בספטמבר 2017 דווח, כי כוחות צבא סוריה ותומכיו, בסיוע רוסי הסירו את המצור מעל שדה התעופה הצבאי, הממוקם בדרום מזרח העיר ושחררו את חיילי צבא סוריה שהיו נצורים בו. כמו כן, השתלטו כוחות המשטר על תחנת הכוח לייצור חשמל מדרום לשדה התעופה (דמשק אלא’ן, 10 בספטמבר 2017)[2]. כוחות המשטר הודיעו, כי לאחר שהשתלטו גם על רכס הרי אלת’רדה, החולשים על שדה התעופה מצדו הדרומי, יוכל שדה התעופה לשוב ולפעול (דמשק אלא’ן, 10 בספטמבר 2017).
שדה התעופה הצבאי של דיר אלזור.   הר אלת'רדה החולש על שדה התעופה הצבאי של דיר אלזור (חשבון היוטיוב somar hatem, 9 בספטמבר 2017).
מימין: שדה התעופה הצבאי של דיר אלזור. משמאל: הר אלת’רדה החולש על שדה התעופה הצבאי של דיר אלזור (חשבון היוטיוב somar hatem, 9 בספטמבר 2017).
אחד החיילים הסורים, שהיו נצורים בשדה התעופה הצבאי (חשבון היוטיוב של הטלוויזיה הסורית SyriaTVChannels7, 9 בספטמבר 2017).   לוחמי חזבאללה, מניפים את דגלי הארגון וסוריה,לאחר ההשתלטות על שדה התעופה (מוסד ההסברה הקרבית של צבא סוריה, 11 בספטמבר 2017).
מימין: אחד החיילים הסורים, שהיו נצורים בשדה התעופה הצבאי (חשבון היוטיוב של הטלוויזיה הסורית SyriaTVChannels7, 9 בספטמבר 2017).
משמאל: לוחמי חזבאללה, מניפים את דגלי הארגון וסוריה,לאחר ההשתלטות על שדה התעופה (מוסד ההסברה הקרבית של צבא סוריה, 11 בספטמבר 2017).
  • צבא סוריה השתלט על שדה הנפט אלתים (Al Taym Oil Field), ועל האזורים הסמוכים לו מדרום לדיר אלזור (הטלוויזיה הסורית, 9 בספטמבר 2017). כיבוש שדה הנפט הממוקם בקרבת הכביש הבינלאומי אלסח’נה-דיר אלזור, מקרב את צבא סוריה לעבר אלמיאדין, מעוז נוסף של דאעש באזור. נמסר, כי פעילי דאעש רבים נמלטים מהעיר אלמיאדין (מוסד ההסברה הקרבית, 10 בספטמבר 2017).
  • מפקד המבצעים של צבא סוריה בדיר אלזור הודיע כי כוחותיו השתלטו על הכביש המחבר בין דיר אלזור לשאר מחוזות סוריה וכי כעת הדרך לדמשק פתוחה ומאובטחת (אלמיאדין, 10 בספטמבר, דמשק אלא’ן, 11 בספטמבר 2017).
  • שוחררו מספר שכונות ביניהן הראבש (Harabish) ואלטחטוח (Al Tahtouh), שבדרום מזרח העיר (הטלוויזיה הסורית, 9 בספטמבר 2017). כמו כן החזיר צבא סוריה לידיו את השליטה על העיירה אלשולא, כ-31 ק”מ מדרום מערב לדיר אלזור. בנוסף לכך, נכבשו על-ידי צבא סוריה גם גבעות ועמדות חולשות באזור (הטלוויזיה הסורית, 9 בספטמבר 2017).
  • עימותים התגלעו בין כוחות המשטר לבין פעילי דאעש באזור אלפאנורמה, דרומית מערבית לדיר אלזור (ח’טוה, 8 בספטמבר 2017). יחידות ההנדסה של צבא סוריה פרקו מטענים הפזורים באזור אלפאנורמה כהכנה לכניסת הכוחות לאזור (דמשק אלא’ן, 10 בספטמבר 2017).
  • ארה”ב הודיעה, כי כוחות SDF ויחידות כורדיות להגנת העם (YPG) בסיוע ארה”ב החלו במתקפה נגד דאעש במסגרת מבצע המכונה “סערת האי” שנועד לכבוש את שטחי מזרח הפרת ולהביס את דאעש צפונית לדיר אלזור. המבצע החל מדרום לאלחסכה הנתון לשליטת הכוחות הדמוקרטיים כאשר המטרה היא להגיע לעבר הפרת על גבול סוריה עיראק (אלדרר אלשאמיה, 9 בספטמבר 2017). נמסר, כי הכוחות השתלטו על מספר נקודות צפונית מערבית לדיר אלזור וכי הם הגיעו למרחק של כשישה ק”מ מגדת נהר הפרת מול העיר (ועדות התיאום המקומיות, 9 בספטמבר 2017, מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 13 בספטמבר 2017). לדברי המפקד הכללי של המבצע, כוחות הקואליציה יתמכו בכוחות הנלחמים ויספקו להם ציוד, אימונים, מודיעין וסיוע לוגיסטי. לאחר טיהור האזור מנוכחות דאעש, יוחזר השטח לשליטת גופים נבחרים של האזרחים המקומיים (אתר Operation Inherent Resolve, 9 בספטמבר 2017).
  • פעילי דאעש ניסו לפגוע בכוחות הפועלים מצפון במגמה לבלום את התקדמותם. ב-10 בספטמבר 2017 הודיע דאעש, כי פעיליו ביצעו פיגוע התאבדות נגד כינוס כוחות SDF בקרבת אלח’ראפי (Al Kharafi), כעשרים ק”מ מצפון מזרח לדיר אלזור. בו ביום הודיע דאעש, כי רכב ממוגן ומקלע כבד של הכוחות הושמדו בקרבת כפר אלח’ראפי, לאחר ששוגרו לעברו טילי נ”ט על-ידי פעילי הארגון. פיגוע התאבדות נוסף בוצע נגד כוחות SDF מצפון מזרח לדיר אלזור (אעמאק, 10 בספטמבר 2017).
המרחב שממזרח לחמץ
  • לאחר עימותים עם פעילי דאעש השתלטו כוחות המשטר על מספר כפרים ממזרח לחמץ. במהלך העימותים בכפר אבו ליה נהרגו 13 חיילי צבא סוריה (רשת תקשורת אלשאם, 8 בספטמבר 2017). אחד הכפרים שנכבש הוא אם צהריג’ (Umm Sahreej), הממוקם כ-48 ק”מ ממזרח לחמץ. בכפר פעלה אחת המפקדות של דאעש ששימש כנקודת מוצא לביצוע תקיפות נגד ישובים במרחב הכפרי שממזרח לחמץ. במהלך ההתנגשויות בין הצדדים, נגרמו לדאעש הרוגים רבים. כמו כן, הושמדו אמצעי לחימה וציוד (הטלוויזיה הסורית, 9 בספטמבר 2017).
  • בחשבון טוויטר של אדם בשם מחמד נור פורסם צילום הודעה מטעם פעיל בשם עבד אלרחמן אלשאמי, העומד בראש הוועדה הכללית הממונה של דאעש. ההודעה קוראת לפעילי הארגון הנלחמים באזור חמץ לעמוד איתן, לגלות סבלנות להחזיק מעמד, לציית למנהיגיהם ולהדוף את המתקפות הסוריות (דף הטוויטר של מחמד נור, 11 בספטמבר 2017).
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
מוצול
  • למרות ההכרזה על השלמת כיבושה של העיר והפעולות לשיקומה, נשארו עדיין מספר מוקדים בעיר בהם פועלות חוליות של הארגון נגד כוחות הביטחון העיראקיים. ב-9 בספטמבר 2017 קיבל דאעש אחריות לביצוע תקיפה נגד בניין מטה המודיעין של צבא עיראק בשכונת אלנור, בצפון-מזרח העיר. במהלך ההתקפה נפגעו לפחות ששה חיילים עיראקים ואנשי מיליציית אלחשד אלשעבי, המסייעת לו בלחימה נגד דאעש, חלקם נהרגו. באותו היום השמיד דאעש כלי רכב של צבא עיראק סמוך שכונת אלשלאלאת, בצפון-מזרח העיר. לטענת הארגון, כל אנשי הצוות נהרגו או נפצעו. כמו כן, הודיע דאעש כי הוציא להורג “מרגל” מטעם ממשלת עיראק בשכונת אלאח’אא’, בצפון-מזרח העיר (אח’באר אלמסלמין, 9 בספטמבר 2017).
אלחויג’ה
  • נראה שהיעד הבא של כוחות הביטחון העיראקיים בסיוע הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאעש הינו העיירה אלחויג’ה הנמצאת בשליטת דאעש וממוקמת כ-130 ק”מ דרומית-מזרחית מהעיר מוצול. כהכנה למבצע כיבוש העיירה תקפו כלי טיס של הקואליציה יעדי דאעש באזור. מקור מקומי עיראקי ציין כי בעקבות תקיפה של מטוסי הקואליציה הבינלאומית נגד יעדי דאעש באזור העיירה נשמעו באזור פיצוצים בשלוש מפקדות של הארגון (אלסומריה, 10 בספטמבר 2017). ב-8 בספטמבר 2017 ציין מקור מקומי, כי שבעה מפקדים בכירים של דאעש נהרגו בתקיפה שביצעו מטוסי הקואליציה במרכז נפת אלחויג’ה (אלסומריה, 8 בספטמבר 2017).
תקיפות נוספות נגד דאעש
  • עאנה – דיאלא – כוחות הביטחון העיראקיים, ובתוכם מיליציית אלחשד אלשעבי המסייעת לממשלת עיראק בלחימה נגד דאעש, פעלו נגד דאעש במחוז דיאלא, שמצפון לבגדאד בסיוע חיל האוויר העיראקי. העימותים התקיימו בוואדיות שמצפון-מזרח העיר בעקובה. דווח על הרוגים לדאעש ביניהם מפקד (אמיר) דאעש באזור דיאלא. כמו כן ,דווח על הריגתם של לפחות 15 פעילי דאעש והשמדת חמישה מבנים ששימשו את פעילי דאעש בתקיפות שביצעו כלי טיס של חיל האוויר העיראקי (אלסומריה, 9 בספטמבר 2017). על-פי מקור ביטחוני עיראקי, באזור נמצאו מסמכים של דאעש בהם רשימות של פעילים בארגון (אלסומריה, 9 בספטמבר 2017).
כוחות צבא עיראק ואלחשד אלשעבי במהלך המבצע הצבאי בצפון-מזרח דיאלא (אפאק, 11 בספטמבר 2017).   כוחות צבא עיראק ואלחשד אלשעבי במהלך המבצע הצבאי בצפון-מזרח דיאלא (אפאק, 11 בספטמבר 2017).
כוחות צבא עיראק ואלחשד אלשעבי במהלך המבצע הצבאי בצפון-מזרח דיאלא (אפאק, 11 בספטמבר 2017).
  • אלרמאדי – ב-9 בספטמבר 2017 דווח, כי בתקיפה שביצעו כלי טיס של הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, בראשות ארצות-הברית, מערבית לעיר אלרמאדי, נהרגו מספר פעילי דאעש והושמדו מבנה מפקדה ומכונית תופת של הארגון (אלסומריה, 9 בספטמבר 2017).
  • אלקאא’ם – חיל האוויר העיראקי תקף יעדי דאעש בעיר שעדיין בשליטת דאעש, בקרבת גבול עיראק-סוריה. כתוצאה מהתקיפות הושמדו מחסן נשק ותחמושת של דאעש, ומפקדה ששימשה להתכנסות מפקדי דאעש בעיר (אלסומריה, 10 בספטמבר 2017).
מצרים וחצי האי סיני
  • מחוז סיני של המדינה האסלאמית ביצע מתקפה משולבת לעבר שיירת כוחות ביטחון מצריים במערב אלעריש. במתקפה נהרגו 18 שוטרים מצריים ביניהם קצין בדרגת תת אלוף. שבעה שוטרים נפצעו. בפיגוע הופעלה ככל הנראה מכונית תופת במרכז שיירה של כוחות הביטחון המצריים שנסעה בכביש בין ביר אלעבד לכיוון אלעריש ולאחר מכן הסתערו פעילי המחוז וירו לעבר השיירה (אלוטן, אליום אלצרי, 11 בספטמבר 2017). זהו הפיגוע הקשה ביותר מאז 7 ביולי 2017 כאשר הותקף מוצב מצרי בשטח שבט תראבין באזור רפיח שהביא למותם של למעלה מעשרים חיילים מצריים.
  • דאעש קיבל אחריות לפיגוע בהודעה נמסר, כי מחבל מתאבד המכונה אבו סלימאן המצרי, פוצץ מכונית התופת בה נהג לאחר שחדר לטור של כוח ממונע של משטרת מצרים, שמנה ששה כלי רכב. לאחר מכן, ביצעו פעילי דאעש ירי לעבר הכוחות המצריים הרגו את מרבית האנשים ושרפו את כלי הרכב. חולייה נוספת של דאעש הציבה מארב לכוחות שהיו בדרכם לסייע (אעמאק, אח’באר אלמסלמין, 11 בספטמבר 2017).
 תיעוד התקיפה.  הודעת קבלת האחריות של דאעש (אח'באר אלמסלמין, 11 בספטמבר 2017).
מימין: תיעוד התקיפה. משמאל: הודעת קבלת האחריות של דאעש (אח’באר אלמסלמין, 11 בספטמבר 2017).
מחוז אלג’יזה
  • בעקבות מידע שהגיע לכוחות הביטחון המצריים אודות פעילים שנמלטו מחצי האי סיני לאזור כרדאסה שבמחוז אלג’יזה הגיעו כוחות הביטחון לשתי דירות בהן שהו הפעילים. לאחר עימותים עם הכוחות שנמשכו כארבע שעות נהרגו עשרה פעילי דאעש. בשתי הדירות נמצאו אמצעי לחימה וסכומי כסף (אליום אלסאבע, 10 בספטמבר 2017).
התנהלות המדינה האסלאמית
עידוד פעילי דאעש להמשיך בלחימה
  • במאמר מערכת שפורסם בגיליון האחרון של שבועון אלנבא’ היוצא לאור מטעם לשכת ההסברה של דאעש נאמר, כי מדבר אלשאם יהיה בחודשים הקרובים עד לקרבות נרחבים וכי תוצאות הקרבות תהיינה מכריעות לגבי המלחמה בסוריה כולה. לדברי הכתבה על חיילי דאעש להשקיע כעת את מירב המאמצים כדי להתיש את צבא המשטר הסורי ולהשמיד את כוחותיו הפרוסים במדבר. זאת משום שצבא סוריה חלש מכדי לעמוד במלחמות במדבר. כמו כן ,יש לבזוז את הנשק והציוד של האויב מכיוון שזה מהווה מקור מימון ואספקה העיקרי שלהם. חשוב מאד גם לחפש את עמדות הפריסה של החיילים הרוסיים והאיראנים ולהכות בהם בכל הכוח לקחת אותם בשבי מכיוון שיש להם ערך רב יותר מהאחרים בעת חילופי שבויים ואובדנם יביך את המשטר הסורי מול בני בריתו (אלנבא’, גיליון 96, 7 בספטמבר 2017).
פעילות סיכול ומנע

סעודיה

  • שלטונות סעודיה הודיעו כי מנגנון ביטחון המדינה, גוף שהוקם לאחרונה בסעודיה, הצליח לסכל ניסיון פיגוע התאבדות שהתכוונו לבצע פעילי דאעש נגד שני מבנים של משרד ההגנה בריאצ’. בין החשודים אזרחים סעודים ותימנים. המחבלים נתפסו בעת שהיו בדרכם לבצע את הפיגוע. ברשותם נמצאו חגורות נפץ במשקל שבעה ק”ג כל אחת, סכינים ותשעה רימוני יד מאולתרים (אלשרק אלאוסט, 12 בספטמבר 2017).
 חגורות הנפץ שנמצאו ברשות המחבלים שנתפסו.   שני מחבלים מתאבדים של דאעש, שנתפסו בעלי אזרחות תימנית (אלערביה, 12 בספטמבר 2017).
מימין: חגורות הנפץ שנמצאו ברשות המחבלים שנתפסו. משמאל: שני מחבלים מתאבדים של דאעש, שנתפסו בעלי אזרחות תימנית (אלערביה, 12 בספטמבר 2017).
המלחמה על התודעה
קריאות דאעש לפעיליו להרעיל מוצרי מזון ולפגוע בבריכות שחיה במערב
  • דאעש הפיץ בחשבון הטלגרם של מחוז פרת קריאה לתומכיו במערב ובעיקר באירופה להרעיל מוצרי מזון בשווקים ובחנויות. הארגון קרא לעובדים בחנויות או בבתי מטבחיים להחדיר רעל מסוג ציאניד לירקות, פירות או בשר או לערבב אותו ביינות. עוד נאמר כי הציאניד נוסה על אסירים וכי הדבר פועל (אלערביה, 9 בספטמבר 2017).
  • כמו כן, הציע דאעש לתומכיו לעורר בהלה בקרב הציבור על ידי כתיבת הודעות איום בפיצוץ מקומות חיוניים להפיץ את ההודעות ברחובות או להניחן בתיבות הדואר. כמו כן, קרא לפגוע בבריכות שחיה באירופה (אלשרק אלוסט, 9 בספטמבר 2017).
איומים על ארה”ב
  • מחוזות השונים של דאעש פרסמו סרטונים בהם קריאה למוסלמים להצטרף לשורות הארגון ואיומי נקמה בארה”ב בשל התקיפות שהיא מבצעת נגד דאעש:
  • מחוז אלרקה של דאעש פרסם סרטון בו מאיים הארגון על ארצות-הברית בשל התקיפות שמטוסיה מבצעים נגד העיר אלרקה. לדברי הקריין, ארצות-הברית תיפול כמו “האימפריות הכופרות לפניה” וכי ארצות-הברית, תיענש על “פשעיה”. פעיל דאעש ממערך הנ”מ של הארגון שהופיע בסרטון הבטיח, כי המטוסים האמריקאים יופלו וכי גורלם של הטייסים האמריקאים יהיה כמו גורלו של אלכסאסבה ( הטייס הירדני שהוצת על-ידי דאעש). בהמשך מופיעים קטעי תיעוד של פיגועי התאבדות שביצעו פעילי דאעש בעיר אלרקה תוך הצגת המתאבדים כמודל לחיקוי. בסיום הסרטון מאיים הדובר על “אלה שסטו מדרך האסלאם”, קרי: הלוחמים הכורדים ואומר, כי לארגון חשבון ארוך עימם (אח’באר אלמסלמין, 5 בספטמבר 2017).
איש צוות בבית חולים באלרקה המציין כי מגיעים אזרחים פצועים כתוצאה מתקיפות של ארה"ב ומהארטילריה של הכוחות הכורדיים (אח'באר אלמסלמין, 5 בספטמבר 2017).  פעיל דאעש ממערך הנ"מ מבטיח כי המטוסים האמריקאים יופלו (אח'באר אלמסלמין, 5 בספטמבר 2017).
מימין: איש צוות בבית חולים באלרקה המציין כי מגיעים אזרחים פצועים כתוצאה מתקיפות של ארה”ב ומהארטילריה של הכוחות הכורדיים (אח’באר אלמסלמין, 5 בספטמבר 2017).
משמאל: פעיל דאעש ממערך הנ”מ מבטיח כי המטוסים האמריקאים יופלו (אח’באר אלמסלמין, 5 בספטמבר 2017).
  • בסרטון שפרסם מחוז כרכוכ, הופיע פעיל דאעש אמריקאי רעול פנים התוקף את ארצות-הברית ותוהה כיצד היא מתיימרת לנצח את הג’האד בעוד שלפני עשר שנים, שתנועת הג’האד הייתה קטנה בהרבה, היא נכשלה בכך. הוא גם קורא לפעילי דאעש להחזיק מעמד כפי שעשו אחיהם במוצול, אשר הצליחו להתיש את היריב ולהמיט עליו אבדות כבדות. עוד ציין, כי אומנם דאעש איבד שטחים, אך הוא ניצח במערכה הרעיונית והמוראלית, והניצחון על הקרקע “הוא רק עניין של זמן”. בפנותו למוסלמים בעולם הוא קורא להם לפעול בדרך הנוחה להם: או ההגירה או ללכת בדרכם של “הזאבים הבודדים” שפעלו במערב ולהרוג אזרחים “צלבנים” במדינותיהם (אח’באר אלמסלמין, 6 בספטמבר 2017).
  • ב-6 בספטמבר 2017 פרסם מחוז אלביצ’אא’ של דאעש בתימן סרטון שבו קראו פעילי הארגון לבני השבטים בתימן להצטרף לדאעש (אח’באר אלמסלמין, 6 בספטמבר 2017).
קריאה לשבטים בתימן להצטרף לדאעש (אח'באר אלמסלמין, 6 בספטמבר 2017).
קריאה לשבטים בתימן להצטרף לדאעש (אח’באר אלמסלמין, 6 בספטמבר 2017).

[1] כיכר אלבראזי הינה אחת משלוש הזירות בעיר אלרקה, בהן ספגו כוחות SDF את מספר ההרוגים הגדול ביותר. על-פי אינפוגרף שפרסם דאעש, בין ה-4 ביוני 2017 ל-4 ביולי 2017 נהרגו בכיכר 35 מלוחמי כוחות SDF (Abarah Press, 17 ביולי 2017).
[2] בראיון ראשון מסוגו, שהעניק מפקד בכיר של חזבאללה באזור דיר אלזור, שהזדהה בשם אבו מצטפא, אמר כי שחרור שדה התעופה הוא ניצחון גדול שהושג הודות לכוחות המשטר הסורי, איראן, רוסיה ומזכ"ל חזבאללה אשר תרמו למערכה בתמיכה צבאית, לוגיסטית ומוראלית. לדבריו הוא מופיע בתקשורת בהוראתו של חסן נצראללה, מזכ"ל חזבאללה, ושל הנהגת הארגון וכי הופעתו נועדה להדגיש את שיתוף הפעולה המלא של חזבאללה וכלל הגורמים בניצחון. לדבריו, חזבאללה נוכח בכל אזורי הלחימה בסוריה ומוכן לפעול בהתאם לדרישות הלחימה (אלמיאדין, 9 בספטמבר 2017).