מבט לג׳האד העולמי (2 – 9 באוגוסט 2017)

דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קושנקוב, במסיבת עיתונאים, כשברקע מפת אזורי השליטה בסוריה (אתר משרד ההגנה הרוסי, 3 באוגוסט 2017).

דובר משרד ההגנה הרוסי, איגור קושנקוב, במסיבת עיתונאים, כשברקע מפת אזורי השליטה בסוריה (אתר משרד ההגנה הרוסי, 3 באוגוסט 2017).

לחימה של דאעש נגד כוחות SDF באלרקה (אח'באר אלמסלמין, 4 באוגוסט 2017).

לחימה של דאעש נגד כוחות SDF באלרקה (אח'באר אלמסלמין, 4 באוגוסט 2017).

פגיעה של רקטת דאעש בעמדות SDF (אח'באר אלמסלמין, 4 באוגוסט 2017).

פגיעה של רקטת דאעש בעמדות SDF (אח'באר אלמסלמין, 4 באוגוסט 2017).

צבא לבנון נערך למערכה לטיהור אזורי ראס בעלבכ ואלקאע (חשבון הטוויטר Almanarnews English@AlmanarEnglish, 6 באוגוסט 2017).

צבא לבנון נערך למערכה לטיהור אזורי ראס בעלבכ ואלקאע (חשבון הטוויטר Almanarnews English@AlmanarEnglish, 6 באוגוסט 2017).

תמונות מסרטון של צבא סוריה המתעד את הלחימה באזור אלסח'נה (חשבון היוטיוב של מוסד ההסברה הקרבית של צבא סוריה, 5 באוגוסט 2017).

תמונות מסרטון של צבא סוריה המתעד את הלחימה באזור אלסח'נה (חשבון היוטיוב של מוסד ההסברה הקרבית של צבא סוריה, 5 באוגוסט 2017).

תמונות מסרטון של צבא סוריה המתעד את הלחימה באזור אלסח'נה (חשבון היוטיוב של מוסד ההסברה הקרבית של צבא סוריה, 5 באוגוסט 2017).

תמונות מסרטון של צבא סוריה המתעד את הלחימה באזור אלסח'נה (חשבון היוטיוב של מוסד ההסברה הקרבית של צבא סוריה, 5 באוגוסט 2017).

ניטרול תחמושת שהותיר אחריו דאעש במוצול (שפק ניוז, 6 באוגוסט 2017).

ניטרול תחמושת שהותיר אחריו דאעש במוצול (שפק ניוז, 6 באוגוסט 2017).

מנהרה של דאעש, שנחשפה והושמדה על-ידי צבא מצרים, בגבול מצרים-ישראל בצפון סיני (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 6 באוגוסט 2017).

מנהרה של דאעש, שנחשפה והושמדה על-ידי צבא מצרים, בגבול מצרים-ישראל בצפון סיני (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 6 באוגוסט 2017).

הוצאה להורג של

הוצאה להורג של "מי שחזר בו מהאסלאם". (אח'באר אלמסלמין, 5 באוגוסט 2017).

כותרת המאמר

כותרת המאמר "מלחמת השגרירויות [מטילה את] המורא והכאב הגדולים ביותר על המדינות הכופרות" (אלנבא, גיליון 92, 3 באוגוסט 2017).

עיקרי אירועי השבוע

  • להלן עיקרי ההתפתחויות בסוריה ובעיראק:
    • סוריה: הכוחות הסורים המשיכו להתקדם לכיוון דיר אלזור בשני צירים: מכיוון העיר סח’נה (כ-125 ק”מ מדיר אלזור), שהשבוע נכבשה על ידם; ומכיוון אלרקה, בכביש מספר 4, לאורך נהר הפרת. הם ניהלו קרבות באזור העיירה מעדאן, המרוחקת כשבעים ק”מ מדיר אלזור. באלרקה נתקלים כוחות SDF בקשיים. בגבול סוריה-לבנון נערך צבא לבנון לכיבוש רכסי ראס בעלבכ ואלקאע, שבצפון בקעת הלבנון, לאחר שחזבאללה סילק את פעילי המטה לשחרור אלשאם מרכסי ערסאל.
    • עיראק: הכוחות העיראקים והמליציות השיעיות נערכים לכיבוש מובלעת דאעש בתלעפר, כשבעים ק”מ ממערב למוצול. שיקום מוצול והשבת החיים למסלולם עדיין מתנהל בעצלתיים. באזורים שונים בעיראק נמשכת הלחימה בין הכוחות העיראקים לדאעש, עדיין בעצימות נמוכה.
  • על רקע ה”הצלחה” (בראיית דאעש) של תקיפת שגרירות עיראק בכאבול, בירת אפגניסטאן, קרא דאעש לתומכיו לפגוע בשגרירויות ובחברי הסגל הדיפלומטי של “המדינות הכופרות” ברחבי העולם. שבועון אלנבא של דאעש פרסם מאמר, שכותרתו: “מלחמת השגרירויות [מטילה את] המורא והכאב הגדולים ביותר על המדינות הכופרות”. במאמר נאמר, כי פגיעה בשגרירויות הינה אחת הדרכים הטובות והזולות להפעלת לחצים על ממשלות אויבות ברחבי העולם. להערכתנו, אפשר שפעילי דאעש, או כאלו המזדהים עם הארגון, ינסו לממש את הקריאה הלכה למעשה.

רוסיה וארה”ב

הרחבת הסכמי האי-הסלמה למקומות נוספים בסוריה
  • במסגרת הסבב הרביעי של שיחות הפיוס הפנים-סוריות באסטנה החליטו רוסיה, איראן ותורכיה להוסיף את אזור חמץ לאזורי אי-ההסלמה הקיימים (דרום מערב סוריה, שבה נכללים אזורי דרעא, קניטרה, וסוידא, והאזור שממזרח לדמשק) (אתר האינטרנט של משרד ההגנה הרוסי, 3 באוגוסט 2017). באזורי אי- ההסלמה נשמר שקט יחסי למעט כמה הפרות מידי פעם, בעיקר מצד כוחות המשטר הסורי (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 5 באוגוסט 2017).
  • במהלך סבב פגישות שנערך ב-31 ביולי 2017 בקהיר, שבו השתתפו נציגי ארגוני המורדים “המתונים”, הוחלט על כינון אזור אי-הסלמה שלישי מצפון לחמץ. באזור זה נכללים 84 ישובים והוא מונה אוכלוסייה של כ-147,000 נפש. בהתאם להחלטה, שתוקפה החל מ-3 באוגוסט 2017 בשעה 1200, החלה באזור זה הפסקת אש. איגור קושנקוב, דובר משרד ההגנה הרוסי, ביקש להדגיש, כי בדומה לשני הסכמי אי-ההסלמה הקודמים, דאעש והמטה לשחרור אלשאם אינם נכללים בהסכם. הוא הוסיף, כי בהתאם להסכם ארגוני המורדים “המתונים” אחראים לגירוש כל הכוחות הקשורים לדאעש ולמטה לשחרור אלשאם ממחוז חמץ (אתר האינטרנט של משרד ההגנה הרוסי, 3 באוגוסט 2017).
  • במסגרת ההסכם כבר נפרסו כוחות המשטרה הצבאית הרוסית לאורך קווי המגע כדי להפריד בין הצדדים. הוקמו שתי נקודות ביקורת על ציר חמץ-חמאה ושלוש נקודות תצפית. כוחות אלה אמורים לפקח על ההפרדה בין הצדדים, לעקוב אחר מימוש ההסכם ולהבטיח אספקה סדירה של סיוע הומניטארי לתושבי האזור (אתר האינטרנט של משרד ההגנה הרוסי, 3 באוגוסט 2017). נמסר כי כ-15 נציגים מטעם ארגוני המורדים הפועלים באזור שמצפון לחמץ צפויים להיפגש עם כוחות המשטרה הצבאית הרוסית כדי לשרטט מפה מדויקת של גבולות אזור אי-ההסלמה, שעליו הוחלט (זמאן אלוצל, 7 באוגוסט 2017).
הרוגים רוסים בסוריה
  • דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין, מתח ביקורת על הפרסומים בסוכנות הידיעות רויטרס, לפיהם מספר החיילים הרוסים שנהרגו בסוריה גבוה פי ארבעה מהמספר הרשמי שפרסמו שלטונות רוסיה. לדבריו, אין זו הפעם הראשונה בה מנסה הסוכנות להפחית מחשיבות הפעילות הרוסית בסוריה למיגור דאעש ולהשגת שלום בסוריה. פסקוב הדגיש כי המקור האמין היחיד לנתונים אלו הוא משרד ההגנה הרוסי. עם זאת הוסיף, כי ייתכן שמתנדבים בעלי אזרחות רוסית נהרגו אף הם בסוריה, אך אין להם כל קשר לממשלה או למשרד ההגנה (טאס, 2 באוגוסט 2017).
קשרי ארה”ב עם ארגוני מורדים סוריים
  • ריאן דילון, דובר הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאעש, אמר כי חטיבת שהדאא’ אלקריתין החזירה את הנשק הכבד וציוד נוסף שקיבלה ממדינות הקואליציה וכן הסכימה שלא לנהל מבצעים התקפיים נגד כוחות המשטר הסורי בטווח של 55 ק”מ מהאזורים הבטוחים בסמוך למעבר אלתנף. דילון הודיע כי ארה”ב תמשיך לאמן וללוות כוחות שותפים של ארה”ב בדרום סוריה, השואפים להביס את דאעש (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 3 באוגוסט 2017). כזכור הודיעה ארה”ב כי בעקבות פעילות צבאית שביצעו פעילי חטיבת חללי אלקריתין, אחד הארגונים הפועלים בחסותה, מחוץ לאזור אי-ההסלמה, ללא תיאום עם ארה”ב והקואליציה היא תפסיק את התמיכה בו (אתר משרד ההגנה האמריקאי, 27 ביולי 2017).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה

המערכה לכיבוש אלרקה

באלרקה מנהלים כוחות SDF לחימה קשה לכיבוש העיר מידי דאעש. הכוחות, אשר סופגים אבדות קשות, המשיכו השבוע במאמצים להתקדם בעיר העתיקה ולטהר שכונות שכבר נכבשו על ידם, אך דאעש עדיין ממשיך לפעול בהן. כוחות SDF זוכים לסיוע אווירי מNטוסי הקואליציה, אשר תקפו יעדים בשכונות המצויות תחת שליטת דאעש (רשת תקשורת אלשאם, 5 באוגוסט 2017).

  •   אחד ממוקדי הקרבות הייתה שכונת אלמשלב, שמדרום מזרח העיר. במהלך הקרבות בפאתי השכונה נהרגו 33 חייליSDF (רשת תקשורת אלשאם, 2 באוגוסט 2017). כמו כן תקף דאעש תקף מוצבים של SDF בשוק אלהאל, שבדרום העיר. כתוצאה מכך נהרגו ארבעים פעילי SDF (רשת תקשורת אלשאם, 3 באוגוסט 2017). ב-3 באוגוסט 2017 פוצץ מחבל מתאבד של דאעש משאית תופת נגד ריכוז כוחות SDF בדרום מזרח אלרקה (אח’באר אלמסלמין, 3 באוגוסט 2017).
ראיון מפקד בדאעש על הלחימה באלרקה
  • בראיון שהעניק המפקד הצבאי של דאעש באזור אלרקה למגזין “רומיה” של דאעש הוא התייחס למערכה המתנהלת באלרקה. הוא ציין, כי חשיבותו של אזור אלרקה עבור הארגון, מעבר להיבט הצבאי והאסטרטגי שלו, נובעת מכך שזהו אחד האזורים הראשונים שנכבשו על ידי דאעש וממנו יצאו פעיליו לכיבושים נוספים. באשר לטקטיקות הלחימה של דאעש באלרקה ציין אותו מפקד, כי פעילי הארגון מבצעים פעולות התשה באמצעות התקפות נגד, ובכלל זה התקפות בעומק קווי האויב. הם עושים שימוש בצלפים, שהתמקמו בנקודות אסטרטגיות שולטות כגון בניינים גבוהים. כמו כן נעשה שימוש במכוניות תופת. לדבריו חולקה אלרקה לגזרות קטנות האמורות לתפקד עצמאית במקרה חירום. בעיר הוקמו סדנאות לתיקון ותחזוקה של אמצעי הלחימה . בסיום דבריו אמר אותו מפקד כי “המערכה באלרקה לא תהייה פיקניק” עבור האויב (“רומיה”, 6 באוגוסט 2017).
המערכה של חזבאללה לטיהור אזור ערסאל

מוסד ההסברה הקרבית של חזבאללה הודיע על סיומו של מבצע פינוי פעילי המטה לשחרור אלשאם ומשפחותיהם מאזור ערסאל, להערכתנו לאזור אדלב. זאת, במסגרת הסכם הפסקת האש שהחל ב-27 ביולי 2017. נמסר כי כ-160 אוטובוסים יצאו מאזור ערסאל והם העבירו כ-10,000-7,500 פעילי המטה לשחרור אלשאם, בני משפחותיהם ופליטים (אלערביה, 2 באוגוסט 2017; אלג’זירה, 4 באוגוסט 2017). המבצע התנהל בפיקוח מנגנון הביטחון הכללי הלבנוני (אלנשרה, 2 באוגוסט 2017. על פי חזבאללה הושגו כל מטרות המבצע: בשטח לא קיימת יותר נוכחות של פעילי המטה לשחרור אלשאם והוסר איום הטרור בגבול המזרחי של לבנון (אלעהד, 2 באוגוסט 2017).

  • דוברי חזבאללה השתבחו בהישג הארגון במערכה בערסאל בהדגישם כי המדובר בהישג לבנוני (“הישג לאומי”). נעים קאסם, סגן מזכ”ל חזבאללה, ציין כי הלחימה התקיימה בהסכמת הנוצרים, שסבלו מפעילות המטה לשחרור אלשאם (אלעאלם, 6 באוגוסט 2017). נביל קאוק, בכיר בחזבאללה, אמר, כי שחרור רכסי ארסאל המחיש מחדש את המשוואה (של חזבאללה) “צבא, עם, התנגדות” (קרי, חזבאללה) (אלעהד, 6 באוגוסט 2017).
סילוק נוכחות דאעש ממרחב צפון בקעת הלבנון

בנאום שנשא חסן נצראללה מזכ”ל חזבאללה הוא ציין, כי דאעש שולט על שטח של כ-296 קמ”ר ברכסי ראס בעל בכ ואלקאע, שמחציתם בתחום סוריה ומחציתם בשטח לבנון. הוא הוסיף כי הגורם שישחרר את רכסי ראס בעל בכ ואלקאע הינו צבא לבנון וכי חזבאללה יעמוד במערכה זו לשירותו (אלמנאר, 4 באוגוסט 2017).

  • בשטח החל צבא לבנון בפעולות מקדימות לקראת המערכה לטיהור אזורי אלקאע וראס בעל בכ מנוכחות דאעש. במסגרת זאת החל הצבא לפרוס את כוחותיו בפרברי העיירה ערסאל ואייש עמדות ששימשו את פעילי המטה לשחרור אלשאם ונכבשו על-ידי חזבאללה (אלמנאר, 6 באוגוסט 2017). כמו כן התקדמו כוחות מיוחדים של צבא לבנון לעבר מוצבי דאעש בגבעות ראס בעלבכ (אלערביה אלחדת’, 6 באוגוסט 2017). 
כיבוש העיר אלסח’נה

בשבוע שחלף נכנס צבא סוריה לשכונות המערביות של העיר אלסח’נה )צפונית מזרחית לתדמור). זאת לאחר שכבש מידי דאעש את הר טנטור השולט על העיר מכיוון מערב. בחלק משכונות העיר עדיין מתקיימת לחימה בין הכוחות הסורים לבין דאעש (Syria victory, 5 באוגוסט 2017). כיבושה של העיר סולל את הדרך להתקדמות כוח סורי לעבר העיר דיר אלזור, הנמצאת במרחק של כ-125 ק”מ מאלסח’נה.

  • העיר אלסח’נה הממוקמת כ-125 ק”מ צפונית-מזרחית לתדמור ומונה כ-30,000 תושבים. העיר ממוקמת באזור עשיר בגז על ציר תנועה המוביל לדיר אלזור ולאלרקה. בעיר מתגוררות חמולות שבטיות המשתייכות לשבטים שונים באזורי אלרקה ודיר אלזור (אלערביה, 30 ביולי 2017; ויקיפדיה).
  • על פי דיווחי דאעש התנהלו באזור אלסח’נה קרבות קשים שבהם ספגו הכוחות הסורים נפגעים רבים:
  • למעלה מעשרים חיילים נהרגו במפקדת צבא סוריה ממערב לאלסח’נה, כתוצאה מפיצוץ מכונית תופת, שבה נהג מחבל מתאבד (חק, 5 באוגוסט 2017).
  • שני טנקים של צבא סוריה וכן מערכת נ”מ מתנייעת מדגם “שילקה” [ZSU-23-4) הושמדו ממערב לאלסח’נה, כתוצאה מירי טילי נ”ט (חק, 5 באוגוסט 2017).
  •   ב-5 באוגוסט 2017 פרסם דאעש סרטון בו נראה כוח רגלי של צבא סוריה, שנפגע כתוצאה מתקיפת כלי טיס לא מאויש ממזרח לשדה הגז אלהיל (חק, 5 באוגוסט 2017).
התקדמות כוח סורי נוסף לכיוון דיר אלזור
  • בתקשורת הסורית דווח כי כלי טיס של חיל האוויר של רוסיה וסוריה תקפו יעדים במרחב הכפרי שממזרח לאלרקה. מוקד התקיפה הייתה העיירה מעדאן, השוכנת בעמק הפרת, כשישים ק”מ מדרום מזרח לאלרקה. דווח כי הכוחות הסורים השתלטו על תחנת שאיבה שבאזור מעדאן (רשת התקשורת שאם, 7 באוגוסט 2017). במקביל התנהלו קרבות בין פעילי דאעש לבין כוחות סורים, שניסו להתקדם לעבר החלק המזרחי של העיירה ע’אנם אלעאלי, כ-37 ק”מ מדרום מזרח לאלרקה (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 5 באוגוסט 2017). חשיבותה של ע’אנם אלעאלי נובעת ממיקומה על כביש מס’ 4 המוביל מאלרקה לדיר אלזור.

עיקרי ההתפתחויות בעיראק

המצב במוצול

בתקשורת העיראקית דווח, כי השווקים בשכונת מוצול אלג’דידה שבמערב העיר חזרו לפעילות מלאה. הדבר התאפשר משום ששכונה זאת נפגעה פחות מאשר אזור העיר העתיקה של מוצול, שנהרס כליל (מרכז נינוא אלאעלאמי, 6 באוגוסט 2017). במקביל נמשך מבצע פינוי וניטרול אמצעי הלחימה שהותיר אחריו דאעש ברחבי העיר. פיצוץ מטענים ותחמושת, שהושארו ע”י דאעש, גבה עד כה מחיר של עשרות הרוגים בקרב משפחות ששבו לעיר (שפק ניוז, 6 באוגוסט 2017). כמו כן נפתח מתקן לשאיבת מי תהום במערב העיר שנועד לספק מים למספר שכונות (מרכז נינוא אלאעלאמי, 4 באוגוסט 2017).

הכנות לכיבוש תלעפר

כוחות צבא עיראק והמליציות השיעיות (“הגיוס העממי”) נערכים לסילוק דאעש מהמובלעת בתלעפר (כ-70 ק”מ ממערב למוצול). ברט מקגורק, השליח המיוחד מטעם נשיא ארה”ב לקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, אמר כי המערכה הבאה בעיראק נגד דאעש תהיה בתלעפר. להערכתו נמצאים באזור כאלף פעילי דאעש . מוקדי פעילות נוספים נגד דאעש יהיו לדבריו אזור אלהויג’ה, שמדרום למוצול (שם נמצאים לדבריו כאלף פעילים) ואלקאים, שבקרבת הגבול העיראקי-סורי (AraNews, 7 באוגוסט 2017).

  • משרד ההגנה העיראקי הודיע על סיום ההכנות לקראת המערכה החדשה לכיבוש אזור תלעפר על ידי צבא עיראק ובסיוע מליציות הגיוס העממי (מליציות שיעיות הפועלות בחסות איראנית). במסגרת הכנות אלו דווח, כי דיוויזיה 9, שהייתה ערוכה עד עתה במוצול, מתכוננת להתקדם לעבר תלעפר (אלערביה אלחדת’, 7 באוגוסט 2017).
  • בשטח דיווחו כוחות הגיוס העממי, הפועלים במרחב, כי שחררו 17 כפרים דרומית מזרחית לתלעפר (פרס טי.וי, 2 באוגוסט 2017). כמו כן הותקפו מהאוויר גשרים ששימשו את דאעש (ספוטניק, 7 באוגוסט 2017). נמסר, כי אבו אסמאעיל ראש מחנות האימונים של דאעש בתלעפר, נהרג בתקיפה מהאוויר של חיל האוויר העיראקי נגד מחנה אימונים של דאעש (ספוטניק, 3 באוגוסט 2017). מנגד, דיווחו פעילי דאעש כי תקפו עמדות של המליציות השיעיות מערבית לתלעפר באמצעות רקטות (חק, 4 באוגוסט 2017).
לחימה באזורים נוספים של עיראק
  • נמשכת הלחימה באזורים שונים של עיראק:
    • מחוז דיאלא: צבא עיראק פתח במתקפה מחודשת נגד כוחות דאעש במחוז דיאלא (סוכונות אנטוליה, 2 באוגוסט 2017).
    • מקור צבאי עיראקי מסר כי 12 פעילי דאעש נהרגו בתקיפה מהאוויר של מטוסי הקואליציה הבינלאומית סמוך לירדן כאשר ניסו לתקוף את מעבר הגבול טרביל בין עיראק לירדן (ח’ברני, 2 באוגוסט 2017).
    • בתקיפה אווירית שביצע חיל האוויר העיראקי במחוז צלאח אלדין נגד בסיסי דאעש נהרגו 170 פעילים (אלערביה אלחדת’, 7 באוגוסט 2017).
    • דאעש דיווח כי תקף עמדה של צבא עיראק מדרום לאלשרקאט ( כשבעים ק”מ דרומית למוצול), השתלט עליה לקח אמצעי לחימה שהיו במקום והעלה את העמדה באש (חק, 6 באוגוסט 2017).

מצרים וחצי האי סיני

  • צבא מצרים הודיע, כי חשף מנהרה בצפון חצי האי סיני בגבול מצרים-ישראל שלטענת צבא מצרים שימשה את פעילי דאעש. המנהרה נהרסה על ידי כוחות הביטחון המצריים (דף הפייסבוק הרשמי של דובר צבא מצרים, 6 באוגוסט 2017). בניית מנהרה שכזאת והסתרתה מהמצרים דורשת יכולת לוגיסטית (וכספית) לא מבוטלת ולכן סביר יותר, להערכתנו, שהמנהרה נחפרה ע”י חמאס.
  • משרד הפנים המצרי הודיע כי אחמד חסן אלנשו, המכונה ע’נדר המצרי, ששימש אחראי הגיוס של מחוז סיני של דאעש נהרג במהלך חילופי אש עם כוחות משטרה מצריים באלעריש . לדעת אחמד באן, מומחה לתנועות אסלאמיות, מונה ע’נדר המצרי לתפקידו לאחר מותם של כמה ממפקדי דאעש. במסגרת תפקידו היה אחראי על אספקת הנשק והמזון לאנשי הארגון. הוא ציין, כי מותו מהווה מכה קשה נוספת לארגון לאחר שרבים ממפקדיו נהרגו (אלמשרק, 19 ביולי 2017).

מדינות נוספות

אפגניסטאן
  • דאעש קיבל אחריות לביצוע פיגוע התאבדות במסגד השיעי ג’ואדיה (Jawadiyah Mosque) בעיר הראת (Herat), שבמערב אפגניסטאן. 32 בני אדם נהרגו ויותר משישים נפצעו. על פי שלטונות אפגניסטאן לא ברור אם מחבל אחד או שניים ביצעו את הפיגוע (tolonews.com, 1 באוגוסט 2017). סוכנות הידיעות עאמק פרסמה הודעה, שלפיה את התקיפה ביצעו שני לוחמי דאעש. זהו הפיגוע החמישי השנה נגד מסגדים שיעים באפגניסטאן (ארבעה מהם בוצעו בעיר הראת ואחד בבירה קאבול). מחוז ח’ראסאן של דאעש קיבל אחריות לביצוע שניים מפיגועים אלו (אפגניסטאן טיימס, 2 באוגוסט 2017).

התנהלות המדינה האסלאמית

  • במסגרת רצונו של דאעש לשדר “עסקים כרגיל” פרסם הארגון תמונות המתעדות עונשים שהוטלו על אזרחים במחוז דיר אלזור שלא קיימו את ההלכה האסלאמית. בתמונות מתועדת בין השאר הוצאה להורג של “מי שחזר בו מהאסלאם” (מרתד), קטיעת ידו של נאשם בגניבה, סקילה של גבר שנאף והשלכה מגג בניין של גבר, שנאשם בהומוסקסואליות (אח’באר אלמסלמין, 5 באוגוסט 2017).

פעולות סיכול ומנע

אימוץ הצעת החלטה למלחמה בטרור במועצת הביטחון של האו”ם
  • מועצת הביטחון של האו”ם אישרה ב-2 באוגוסט 2017 פה אחד את הצעת החלטה 2370 שהועלתה על ידי מצרים. ההחלטה קוראת לכל המדינות למנוע אספקת אמצעי הלחימה לארגוני הטרור דוגמת דאעש לרבות אמצעי לחימה הנרכשים באמצעות האינטרנט והרשתות החברתיות. בין היתר מציעה ההחלטה לנקוט אמצעים משפטיים נגד ספקי אמצעי הלחימה כדי להגביר את היכולת לעקוב אחריהם. לדברי שגריר מצרים באו”ם עמרו אבו אלעטא, המכהן כנשיא מועצת הביטחון של האו”ם, זוהי אחת ההחלטות הראשונות שנועדו למנוע מפעילי טרור להשיג אמצעי לחימה (וושינגטון פוסט, 3 באוגוסט 2017).
פרטים אודות סיכול פיגוע של דאעש באוסטרליה
  • ב-3 באוגוסט 2017 הוגש כתב אישום נגד ח’אלד ומחמוד חיאת, אב ובנו, שנעצרו בחשד כי תכננו לבצע פיגוע במטוס נוסעים. מכתב האישום עולים פרטים נוספים על הפיגוע המתוכנן ((אתר המשטרה הפדראלית האוסטרלית, 3 באוגוסט, פוקס ניוז, 4 באוגוסט 2017):
  • השניים תכננו לפוצץ מטוס של חברת התעופה אתחאד (Etihad Airways) של איחוד האמירויות הערביות, שהיה אמור להמריא מנמל התעופה של סידני. על פי התכנון אמור היה אחד מהם למסור לאחיו (שלא ידע אודות הפיגוע) מטחנת בשר שבתוכה הוטמן מטען חומר נפץ. הוא היה אמור לעלות עימה לטיסה.
  • חומר הנפץ, שהיה מאיכות גבוהה, נשלח למתכנני הפיגוע באוסטרליה באמצעות הדואר בכמה סבבים .
  • העצורים פעלו בהכוונה של פעילי דאעש בסוריה. בכירי דאעש בסוריה הם אשר שלחו את חומרי הנפץ והם אלה שהכווינו את מבצעי הפיגוע כיצד להרכיב את הפצצה שתועלה על גבי המטוס.

המלחמה על התודעה

דאעש קורא לבצע פיגועים בשגרירויות ובחברי הסגל הדיפלומטי ברחבי העולם

מאמר המערכת של השבועון אלנבא’, היוצא לאור מטעם המדינה האסלאמית, התייחס ללקחי תקיפת שגרירות עיראק בקאבול אפגניסטאן ב-30 ביולי 2017. בכתבה נאמר כי פגיעה בשגרירויות ובחברי סגל הדיפלומטי היא האחת הדרכים הטובות והזולות ביותר להפעלת לחץ על ממשלות. לדברי הכתבה המדינה האסלאמית מייחסת חשיבות גדולה לפעולות כאלה ומעודדת כל מוסלמי בכל מדינה לפגוע בשגרירויות או בעובדי שגרירויות באמצעות הריגתם או לקיחתם כבני ערובה . הריגת עובד שגרירות מחוץ לגבולות ארצו אף עדיפה, לדברי הכתבה, על פני הריגת עשרות אזרחים במדינתם שכן האפקט של פגיעה בשגרירויות הוא גדול אף יותר מפגיעה במטה ביטחוני או צבאי באדמת אותה מדינה. המאמר פונה בקריאה למוסלמים לקחת יוזמה ולפגוע בשגרירויות ובחברי סגל דיפלומטי של “המדינות הכופרות” (אלנבא’, 3 באוגוסט 2017).

פעילות תודעתית של אלקאעדה
  • ארגון אלקאעדה החל לפרסם בולטין חדש בשפה האנגלית בשם אלהג’רה. הבולטין כולל עמוד אחד בלבד אשר מתמקד בכל פעם בנושא אחד. הנושא מוסבר בקצרה כולל ציטוטים מפיהם של בכירים בארגון. עד כה פורסמו חמישה גיליונות. בין הנושאים שעלו: “המערב הוא המקור עיקרי לטרור”, “מדוע אנו מקיימים ג’האד?”, “נחיצות חפירת השוחות”, “הוי מוסלמים ירושלים קוראת לכם”.