מבט לג׳האד העולמי (26 באוקטובר – 1 בנובמבר 2017)

שר ההגנה הרוסי (שני מימין) בין שרי ההגנה המשתתפים בועידה בפיליפינים (דף הטוויטר של משרד ההגנה הרוסי, 24 באוקטובר 2017).

שר ההגנה הרוסי (שני מימין) בין שרי ההגנה המשתתפים בועידה בפיליפינים (דף הטוויטר של משרד ההגנה הרוסי, 24 באוקטובר 2017).

עבד אלוהאב התרכסתאני מחבל מתאבד של דאעש, נפרד לפני יציאתו לביצוע הפיגוע.

עבד אלוהאב התרכסתאני מחבל מתאבד של דאעש, נפרד לפני יציאתו לביצוע הפיגוע.

ערכת הסיוע שנמצאה בכלי רכב של המטה לשחרור אלשאם, שנפגע מאש צבא סוריה במרחב הכפרי שמצפון מזרח לחמאה על גבי הערכה נראים הלוגו של קרן אלאמה ושל ארגון IHH (מקור הצילום הוא מוסד ההסברה הקרבית של צבא סוריה והוא התפרסם בחשבון הטוויטר של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 29 באוקטובר 2017).

ערכת הסיוע שנמצאה בכלי רכב של המטה לשחרור אלשאם, שנפגע מאש צבא סוריה במרחב הכפרי שמצפון מזרח לחמאה על גבי הערכה נראים הלוגו של קרן אלאמה ושל ארגון IHH (מקור הצילום הוא מוסד ההסברה הקרבית של צבא סוריה והוא התפרסם בחשבון הטוויטר של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 29 באוקטובר 2017).

כלי הרכב המסחרי ששימשה לביצוע פיגוע הדריסה. כלי הרכב נראה הרוס בחלקו הקדמי לאחר שהתנגש באוטובוס (אתר עיון אלח'ליג' / Gulf Eyes, 1 בנובמבר 2017).

כלי הרכב המסחרי ששימשה לביצוע פיגוע הדריסה. כלי הרכב נראה הרוס בחלקו הקדמי לאחר שהתנגש באוטובוס (אתר עיון אלח'ליג' / Gulf Eyes, 1 בנובמבר 2017).

סייפולו סאיפוב החשוד בביצוע פיגוע הדריסה במנהטן (חשבון הטוויטר Liliane Me@LilianeM8, 1 בנובמבר 2017).

סייפולו סאיפוב החשוד בביצוע פיגוע הדריסה במנהטן (חשבון הטוויטר Liliane Me@LilianeM8, 1 בנובמבר 2017).

עיקרי אירועי השבוע
  • בניו יורק (מנהטן תחתית) בוצע השבוע פיגוע דריסה במסלול אופניים באמצעות כלי רכב מסחרי שכור. בפיגוע נהרגו שמונה בני אדם ו-11 נפצעו. על פי דיווחים ראשוניים מבצע הפיגוע הינו מהגר מאוזבקיסטאן, בן 29. נמסר כי אנשי הביטחון החוקרים את האירוע איתרו בכלי הרכב פתק בכתב יד, שבו נשבע אמונים למנהיג דאעש. בשלב זה (בוקר ה-1 בנובמבר 2017). לא אותרה קבלת אחריות לפיגוע של דאעש.
  • בסוריה ובעיראק, הכוחות הסורים והעיראקים מתקדמים בעמק הפרת כדי לכבוש את “שטחי הליבה” האחרונים לאורך נהר הפרת, שנותרו בשליטת דאעש, במרחב שבין ראוה ואלקאא’ם (עיראק) לבין אבו כמאל (סוריה). השבוע פתחו צבא עיראק והמליציות השיעיות שבחסות איראן (הגיוס העממי) במבצע לכיבוש אלראוה ואלקאא’ם. בדיווחים ראשוניים ממקורות ערביים ועיראקים נמסר על מנוסה של פעילי דאעש מנפת אלקאא’ם לאזור אבו כמאל שבסוריה. התקדמותם של הכוחות הסוריים לאבו כמאל נתקלה בהתנגדות פעילי דאעש.
  • עם התמוטטות המדינה האסלאמית, וכיבוש מאחזי דאעש החשובים, עולה על הפרק סוגיית חזרתם של הלוחמים הזרים למדינות האם שלהם. מכון מחקר אמריקאי (The Soufan Group) פרסם, כי כ-5,000 לוחמי דאעש כבר שבו למדינותיהם. בנוסף לכך, כמה אלפי לוחמים זרים, שנמלטו מאזורי הלחימה, נמצאים עתה בקרבת גבול סוריה עם תורכיה, ירדן ועיראק, ומחכים להזדמנות מתאימה לצאת מסוריה ולשוב למדינות האם שלהם.
  • שיבת הלוחמים הזרים למדינות האם שלהם צפויה, להערכתנו, להציב בעיה ביטחונית קשה, שכן המדובר בלוחמים מיומנים, שרכשו ניסיון צבאי רב וספגו את האידיאולוגיה הסלפית-ג’האדיסטית בעת לחימתם בשורות דאעש. פעילים אלו עלולים לחבור להתארגנויות סלפיות-ג’האדיסטיות במדינות האם ולהוות גורם שיעודד הקצנה אסלאמית וטרור, גם לאחר התמוטטות המדינה האסלאמית. בעיה נוספת היא שחלק מהלוחמים הזרים עלולים לשוב למדינות האם שלהם עם בנות זוגם וילדיהם, וליצור תשתית לדור חדש של תומכי דאעש.
המעורבות הרוסית בסוריה
  • בדברים שנשא סרגיי שויגו, שר ההגנה הרוסי, בוועידה הרביעית של שרי ההגנה של מדינות דרום-מזרח אסיה שנערכה בפיליפינים, מנה שויגו את הישגי הלחימה בדאעש ושיקום החיים בסוריה שהתאפשרו, לדבריו, הודות למעורבות הרוסית במדינה. להלן מספר נושאים אליהם התייחס (דף הפייסבוק של משרד ההגנה הרוסי, 24 באוקטובר 2017):
    • שחרור שטחים מידי דאעש: לדבריו כיום דאעש שולט בפחות מ-5% משטח סוריה. זאת לאחר שלפני תחילת המעורבות הרוסית שלט דאעש ביותר מ-70% משטח המדינה. בסך הכול שוחררו מידי דאעש 998 יישובים בשטח של 503,223 קמ”ר. בעקבות הפעילות הרוסית הושמדו 948 מחנות אימונים, 666 מפעלים וסדנאות לייצור תחמושת ו-1,500 יחידות של ציוד צבאי. כמו כן חוסלו רוב פעילי דאעש.
    • שיבוש מקורות ההכנסה של דאעש: עד לשנת 2015 (לפני תחילת המעורבות הרוסית) הרוויח דאעש כשלושה מיליארד דולרים בשנה מהכנסות הנפט, לעיתים אפילו עשרה מיליון דולרים ביום. כתוצאה מהלחימה שובשו מקורות הכנסה אלה כמעט לחלוטין. בין השאר, הושמדו יותר ממאתיים אתרי הפקת נפט וגז, 184 בתי זיקוק, 126 תחנות דלק וכ-4,000 מכליות דלק.
זהותם ומספרם של הרוגים רוסיים בסוריה
  • סוכנות הידיעות רויטרס חשפה ב-27 באוקטובר 2017 תעודת פטירה של אזרח רוסי בשם סרגיי פודובני, אשר הונפקה ב-4 באוקטובר 2017 על ידי הקונסוליה הרוסית בדמשק. המספר הרשמי של החיילים הרוסיים שנהרגו בסוריה עומד על 16. אולם על פי הכתבה המספר הסידורי של תעודת הפטירה של סרגיי פודובני היה 131, כאשר הנוהל הוא לאפס את המספרים בכל תחילת שנה ולהנפיק תעודות במספרים עוקבים. מכאן עולה, כי מספר ההרוגים הרוסיים בסוריה גבוה יותר מזה המופיע בדיווחים הרשמיים.
  • מתעודת הפטירה של פודובני עלה כי הוא נשרף למוות במחוז חמץ. מראיונות שערכה סוכנות רויטרס עם קרובי משפחה של אזרחים רוסיים, אשר נהרגו בסוריה עלה, כי חלקם שירתו בסוריה במסגרת חברות פרטיות שעבדו עבור צבא רוסיה. ממשרד ההגנה ומהקונסוליה הרוסית בדמשק לא נמסרה תגובה. דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב פרסם הצהרה לפיה אין בידי המדינה מידע אודות אזרחים רוסיים המבקרים בסוריה (רויטרס, 27 באוקטובר 2017).

מלבד החיילים הרוסיים הפועלים בסוריה, נשלחים למדינה אזרחים רוסיים, שחלקם השתייכו בעבר לכוחות הביטחון ברוסיה, העובדים עבור חברות פרטיות. מייסד מכון Conflict Intelligence Independent Investigation Group (CIT), קבוצת חוקרים עצמאיים ברוסיה, כינה את אותם אזרחים “שכירי חרב” ואמר שמשרד ההגנה הרוסי נוטה לשלוח אותם לאזורי הלחימה הקשים בסוריה כדי להימנע מאבדות “רשמיות” בקרב החיילים הרוסיים ובכך להציג תדמית של מערכה מוצלחת. משרד ההגנה הרוסי מפרסם לעיתים רחוקות הודעות רשמיות על הרוגים בקרב אותם אזרחים, תוך הכחשת כל קשר עימם, אך ארגונים עצמאיים מצליחים לאסוף עליהם מידע באמצעות פרסומים ברשתות החברתיות ובאתרי חדשות מקומיים (Daily Mail, 6 באוקטובר 2017; אתר CIT, 16 באוקטובר 2017; אתר Open Russia, 16 באוקטובר 2017; the Moscow Times, 22 במרץ 2017; Russia Beyond, 31 באוגוסט 2016).

עיקרי ההתפתחויות בסוריה
מרחב דיר אלזור-אלמיאדין

מדרום לאלמיאדין התנהלו קרבות בין פעילי דאעש לבין הכוחות הסורים הנמצאים בדרכם לאבו כמאל. במרחב שבין דיר אלזור המשיכו הכוחות הסורים לטהר את האזורים מפעילי דאעש, תוך שהם סופגים אבידות רבות. כמו כן השתלטו הכוחות הסורים על שכונות נוספות בדיר אלזור, במגמה להשלים את כיבושה.

  • הכוחות הסורים בהובלת סהיל חסן כבשו עמדות של דאעש באזור חויג’ת צקר (כשני ק”מ דרומית מזרחית לדיר אלזור). דווח כי דאעש ספג אבידות רבות ועמדותיו הושמדו על-ידי צבא סוריה (הטלוויזיה הסורית, 26 באוקטובר 2017). במורד הפרת הגיעו הכוחות הסורים עד לעיירה מחכאן, כ-4 ק”מ מדרום לאלמיאדין. במקום התנהלו קרבות עם פעילי דאעש. כמו כן השתלטו הכוחות הסורים על כמה שכונות, שבדרום מערב ובדרום מזרח דיר אלזור (מוסד ההסברה הקרבית, 26 באוקטובר 2017).
  • צבא סוריה בסיוע רוסי פעל לפנות את השכונות שנכבשו על ידו בעיר דיר אלזור ממוקשים ומטעני חבלה שהטמין דאעש ברחבי העיר (הטלוויזיה הסורית, 29 באוקטובר 2007). על פי דיווח הרוסים פונו בעיר ובפרבריה עשרה דונמים, שישה ק”מ של כבישים, 35 בניינים. 963 חומרי נפץ נתגלו והושמדו (טאס, ספוטניק, 28 באוקטובר 2017).
המענה של דאעש
  • במהלך טיהור מרחב דיר אלזור ספגו הכוחות הסוריים אבדות רבות. בין ההרוגים עצאם זהר אלדין, מפקד חטיבה 104. עשרות חיילים מהצבא הסורי נהרגו ונפצעו בחויג’ת צכר דרום מזרחית לדיר אלזור בעימותים וכתוצאה מפיצוץ מכונית תופת ע”י מחבל מתאבד מדאעש (ח’טוה, 26 באוקטובר 2017). דאעש קיבל אחריות לפיגוע. בהודעה שפרסם הארגון נאמר כי מחבל מתאבד המכונה עבד אלוהאב התרכסתאני פוצץ כלי רכב בו נהג, במרכז כינוס כוחות של צבא סוריה בדיר אלזור (חק, 28 באוקטובר 2017).
  • ב-30 באוקטובר 2017 דיווח דאעש, כי מחסן תחמושת גדול של צבא סוריה, שמוקם באצטדיון של דיר אלזור, הושמד לחלוטין ע”י הטלת שתי פצצות מכלי טיס בלתי מאויש. מסרטון שפרסם דאעש עולה, כי המדובר בפצצות שהוטלו מרחפן של הארגון (חק; אתר שיתוף קבצים). זהו כנראה ההישג המשמעותי ביותר של דאעש בהטלת פצצות מכלי טיס בלתי מאוישים.
תקיפת אצטדיון הספורט העירוני של דיר אלזור, ששימש מחסן תחמושת של צבא סוריה, (חק; אתר שיתוף קבצים, 30 באוקטובר 2017).    תקיפת אצטדיון הספורט העירוני של דיר אלזור, ששימש מחסן תחמושת של צבא סוריה, (חק; אתר שיתוף קבצים, 30 באוקטובר 2017).
תקיפת אצטדיון הספורט העירוני של דיר אלזור, ששימש מחסן תחמושת של צבא סוריה, (חק; אתר שיתוף קבצים, 30 באוקטובר 2017).

 

התקדמות כוחות SDF בגדה המזרחית של הפרת
  • במקביל המשיכו כוחות SDF להתקדם בגדה המזרחית של הפרת. הכוחות המתקדמים ספגו אבדות מידי דאעש. על פי הודעת דאעש נהרגו 32 לוחמי כוחות SDF ו-13 כלי רכב הושמדו מפיצוץ שתי מכוניות תופת באזור שדה הנפט אלג’פרה, כ-24 ק”מ ממזרח לדיר אלזור (אלצוארם, 28 באוקטובר 2017). כמו כן דיווח דאעש, כי באזור כפר ג’דיד עכידאת (Jadid ‘Akidat), הממוקם על הציר שממזרח לנהר הפרת, נהרגו תשעה לוחמי כוחות SDF בעימותים עם פעילי דאעש (אלצוארם, 28 באוקטובר 2017). כוחות SDF הצליחו לכבוש מידי דאעש את שדה הנפט אלעמר שמצפון לאלמיאדין אך דאעש השתלט עליו מחדש.
 פעילי דאעש מתארגנים לתקיפת כוחות SDF בשדה הנפט אלעמר, שמצפון מזרח לדיר אלזור.   פעיל דאעש תוקף באמצעות תותח נ"מ כוחות SDF בשדה הנפט אלעמר (חק, 30 באוקטובר 2017).
מימין: פעילי דאעש מתארגנים לתקיפת כוחות SDF בשדה הנפט אלעמר, שמצפון מזרח לדיר אלזור. משמאל: פעיל דאעש תוקף באמצעות תותח נ”מ כוחות SDF בשדה הנפט אלעמר (חק, 30 באוקטובר 2017).
התקדמות הכוחות הסורים לאבו כמאל
  • הכוחות הסורים המשיכו להתקדם לעיר אבו כמאל, המעוז האחרון של המדינה האסלאמית בסוריה. בקרב כוחות התוקפים את דאעש שותפים גם חזבאללה וחיילי חטיבת פאטמיון האיראנית שבה משרתים בעיקר אפגאנים (תסנים, 29 באוקטובר 2017). מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דיווח, כי מאז ה-23 באוקטובר 2017, תחילת המערכה לכיבוש אבו כמאל, נהרגו 98 חיילי צבא סוריה והכוחות המסייעים לו. כמו כן נהרגו 124 פעילי דאעש (מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, 31 באוקטובר 2017).
  • ב-31 באוקטובר 2017 שיגרה הצוללת הרוסית וליקי נובגורוד (Veliky Novgorod) שלושה טילי שיוט מדגם קליבר לעבר יעדי דאעש באזור העיר אבו כמאל. כתוצאה מהירי הושמדו מרכזי שליטה, ביצורים, ריכוזי כוחות, משוריינים ומחסני אמצעי לחימה של דאעש (סוכנות הידיעות סאנא, המתבססת על משרד ההגנה הרוסי, 31 באוקטובר 2017).

שיגור טיל שיוט מדגם קליבר מצוללת רוסית (סאנא, 31 באוקטובר 2017).
שיגור טיל שיוט מדגם קליבר מצוללת רוסית (סאנא, 31 באוקטובר 2017).

פעילות צבא סוריה נגד המטה לשחרור אלשאם מצפון מזרח אלחמאה
  • ב-26 באוקטובר 2017 פתח צבא סוריה בהתקפה נגד עמדות המטה לשחרור אלשאם במרחב הכפרי שמצפון מזרח לחמאה. צבא סוריה התקדם כ-15 ק”מ וכבש שלושה כפרים ומספר עמדות. התקשורת הסורית דיווחה על אבדות בקרב פעילי המטה לשחרור אלשאם, כולל שלושה בכירים בארגון (בטולאת אלג’יש אלסורי, 28 באוקטובר 2017).
חיילי צבא סוריה מניפים את דגלי סוריה באחד הכפרים שכבשו (ככל הנראה אלשחאטיה) מידי המטה לשחרור אלשאם (nbn, 25 באוקטובר 2017).     כלי רכב של המטה לשחרור אלשאם, שנפגע מאש צבא סוריה (חשבון הטוויטר של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 29 באוקטובר 2017).
מימין: חיילי צבא סוריה מניפים את דגלי סוריה באחד הכפרים שכבשו (ככל הנראה אלשחאטיה) מידי המטה לשחרור אלשאם (nbn, 25 באוקטובר 2017). משמאל: כלי רכב של המטה לשחרור אלשאם, שנפגע מאש צבא סוריה (חשבון הטוויטר של ההסברה הקרבית של חזבאללה, 29 באוקטובר 2017).
  • ההסברה הסורית פרסמה תמונה של ערכת סיוע שנמצאה על גבי כלי רכב של המטה לשחרור אלשאם (שבו דומיננטית שלוחת אלקאעדה בסוריה, ג’בהת אלנצרה לשעבר), שנפגע מאש צבא סוריה בקרבות במרחב הכפרי שמצפון מזרח לחמאה. על גבי הערכה מופיעים שני סמלים, בעלי דמיון רב: האחד (למעלה) של קרן הרווחה אלאמה (Ummah Welfare Trust), שבסיסה בבריטניה; והשני (למטה) של הארגון התורכי IHH, בעל האידיאולוגיה האסלאמית הקיצונית (שבעבר הוביל את משט “המרמרה”). על פי אתר קרן הצדקה אלאמה היא העבירה מאז 2012 סיוע בשווי של קרוב ל-30 מיליון ליט”ש לסיוע לאזרחים בסוריה. לא ברור לנו כיצד “התגלגלה” ערכת הסיוע לידי פעילים מהמטה לשחרור אלשאם.
עיקרי ההתפתחויות בעיראק
מחוז אלאנבאר

ב-26 באוקטובר 2017 הכריז ראש ממשלת עיראק חידר אלעבאדי על פתיחת המערכה נגד דאעש, שמטרתה לכבוש את הערים ראוה ואלקאא’ם, ובכך להשלים את כיבוש מעוזי דאעש האחרונים בעיראק (חשבון הטוויטר אלג’יש אלערבי אלוטני Army-iq@). כוח עיראקי החל לנוע לעבר הערים הללו. מקורות עיראקים דיווחו על מנוסה של פעילי דאעש מנפת אלקאא’ם לעבר אבו כמאל, שבצדו הסורי של הגבול. פעילי דאעש דיווחו כי פוצצו מכוניות תופת בציר המוביל מאלרטבה לאלקאא’ם. טרם ההתקפה התקיימה פגישה בין נציגי צבא עיראק לנציגי צבא סוריה לצורך תיאום ביטחוני.

 

  • כוחות הגיוס העממי (המיליציות השיעיות שבחסות איראן) השותפים במערכה דיווחו כי השלימו את משימתם בציר עכאשאת-אלקאא’ם לאחר שכבשו קטע באורך 43 ק”מ וטיהרו שטח של 301 קמ”ר במרחב (חשבון הטוויטר סוכנות הידיעות של הגיוס העממי, 27 באוקטובר 2017). הכוחות גם החלו בהקמת סוללות עפר לאורך גבול עיראק-סוריה כדי למנוע הסתננות של פעילי דאעש לעיראק (סוכנות הידיעות העיראקית, 29 באוקטובר 2017).

 

עבודות ההנדסיות להקמת סוללות עפר בגבול עיראק-סוריה ע"י אנשי הגיוס העממי כדי למנוע הסתננות פעילי דאעש מסוריה לעיראק (סוכנות הידיעות העיראקית, 29 באוקטובר 2017).    עבודות ההנדסיות להקמת סוללות עפר בגבול עיראק-סוריה ע"י אנשי הגיוס העממי כדי למנוע הסתננות פעילי דאעש מסוריה לעיראק (סוכנות הידיעות העיראקית, 29 באוקטובר 2017).
עבודות ההנדסיות להקמת סוללות עפר בגבול עיראק-סוריה ע”י אנשי הגיוס העממי כדי למנוע הסתננות פעילי דאעש מסוריה לעיראק (סוכנות הידיעות העיראקית, 29 באוקטובר 2017).
המענה של דאעש
  • פעילי דאעש דיווחו על ניסיונות לפגוע בכוחות העיראקיים הנעים לכיוון אלקאא’ם. ב-26 באוקטובר 2017 דיווח דאעש כי כוחות צבא עיראק נפגעו מפיצוץ שתי מכוניות תופת על הכביש שבין אלרטבה לאלקאא’ם, בקרבת גבול עיראק סוריה (חק, 26 באוקטובר 2017). ב-27 באוקטובר 2017 הודיע דאעש כי השמיד כלי רכב הנדסיים של צבא עיראק באזור אלג’באב (Al jibab), כ-37 ק”מ ממזרח לאלקאא’ם (אלצוארם, 27 באוקטובר 2017).
  • ב-29 באוקטובר 2017 דיווחו העיראקים על מנוסה של פעילי דאעש מנפת אלקאא’ם לעבר אזור אבו כמאל שבסוריה. זאת, לאחר שמרבית מפקדיהם נהרגו או נמלטו בשל תקיפות מטוסי חיל האוויר העיראקי והקואליציה הבינלאומית. בין המפקדים שנהרגו נמצא ראא’ד אלעטורי, האחראי הצבאי של דאעש במחוז אלקאא’ם, שנהרג יחד עם שישה מאנשיו בתקיפה אווירית (אלחיאת, 29 באוקטובר 2017). נמסר כי דאעש הפציר בפעיליו באמצעות הרמקולים שבמסגדים בעיר אלקאא’ם שלא לברוח. הוא איים, כי כל מי שיעשה זאת ייחשב כבוגד וכמי שהפר את השבועה [לאבו בכר אלבגדאדי ודאעש] וייענש בחומרה רבה (אלסומריה ניוז, 29 באוקטובר 2017).
  •  מטוסי חיל האוויר העיראקי פיזרו כרוזים בכל מערב מחוז אלאנבאר, בהם צוין כי צבא עיראק מתקדם לשחרור אלקאא’ם וראוה. הכרוזים קראו לפעילי דאעש לחדול מלחימה ולמסור את אמצעי הלחימה שברשותם (אלסומריה ניוז, 29 באוקטובר 2017).

נוסח אחד הכרוזים, שפוזרו על-ידי חיל האוויר העיראקי ברחבי מערב מחוז אלאנבאר (אלסומריה ניוז, 29 באוקטובר 2017).
נוסח אחד הכרוזים, שפוזרו על-ידי חיל האוויר העיראקי ברחבי מערב מחוז אלאנבאר
(אלסומריה ניוז, 29 באוקטובר 2017).

פעילות דאעש במחוזות אחרים
  • במקביל למערכה לכיבוש אלקאא’ם המשיכו פעילי דאעש לדווח על פעולות טרור וגרילה שביצעו במקומות שונים עיראק, אף כי נראה כי שהיקפן פחת השבוע:
  • מחוז דיאלא: אנשי הגיוס השבטי (מסגרת שבטית סונית) סיכלו התקפה של דאעש נגד עמדה במזרח מחוז דיאלא (אלסומריה ניוז, 29 באוקטובר 2017).
  • בגדאד: איש אבטחה ושלושה אזרחים נהרגו במסגד האמיר עלי בצפון בגדאד מפיצוץ חגורת נפץ אותה נשא מחבל מתאבד (אלסומריה ניוז, 28 באוקטובר 2017). חמישה אזרחים נפצעו כתוצאה מפיצוץ מטען חבלה מדרום לבגדאד (אלסומריה ניוז, 30 באוקטובר 2017).
פיגוע דריסה בניו יורק (תמונת מצב ראשונית)
  • ב-31 באוקטובר 2017 בוצע פיגוע דריסה במסלול אופניים, שבמנהטן תחתית, ניו יורק. בפיגוע נהרגו שמונה בני אדם ו-11 נפצעו בעת שרכבו על אופניים או הלכו במסלול זה. הפיגוע בוצע באמצעות כלי רכב מסחרי שכור. חמישה מההרוגים הינם אזרחים ארגנטינאים, שביקרו בניו יורק, והרוג נוסף הינו אזרח בלגי. עדי ראייה סיפרו שהנהג נסע במהירות, הסיע את הרכב לעבר שביל האופניים, ופגע בעוברי אורח וברוכבי אופניים. כלי הרכב פנה לאחר מכן לאחד הרחובות שם התנגש באוטובוס הסעת תלמידים. לאחר ההתנגשות יצא הנהג מרכבו כשהוא מנפנף ב”רובים” (שהסתברו בהמשך כרובה אוויר ורובה פיינטבול המשמש למשחק), ואז נורה ע”י השוטרים הוא נפצע והועבר לבית החולים.

כלי הרכב המסחרי ששימשה לביצוע פיגוע הדריסה. כלי הרכב נראה הרוס בחלקו הקדמי לאחר שהתנגש באוטובוס (אתר עיון אלח'ליג' / Gulf Eyes, 1 בנובמבר 2017).
כלי הרכב המסחרי ששימשה לביצוע פיגוע הדריסה. כלי הרכב נראה הרוס בחלקו הקדמי לאחר שהתנגש באוטובוס (אתר עיון אלח’ליג’ / Gulf Eyes, 1 בנובמבר 2017).

  • על דיווחים ראשונים בתקשורת האמריקאית מבצע הדריסה הינו סייפולו חביבולאביץ’ סאיפוב (Sayfullo Habibullaevic Saipov), בן 29, מהגר מאוזבקיסטאן. הוא הגיע לארה”ב בשנת 2010 וחי בטמפה, פלורידה. על פי דיווחים ראשוניים השלטונות האמריקאים סבורים כי פעל לבדו. עדי ראייה מסרו שבעת ביצוע הפיגוע צעק סיפוב “אללה הוא אכבר”. אנשי ביטחון החוקרים את האירוע איתרו בכלי הרכב פתק בכתב יד, שבו סאיפוב נשבע אמונים לדאעש. עד כה (בוקר ה-1 בנובמבר 2017) לא אותרה קבלת אחריות לאירוע ע”י דאעש.

סייפולו סאיפוב החשוד בביצוע פיגוע הדריסה במנהטן  (חשבון הטוויטר Liliane Me@LilianeM8, 1 בנובמבר 2017).
סייפולו סאיפוב החשוד בביצוע פיגוע הדריסה במנהטן  (חשבון הטוויטר Liliane Me@LilianeM8, 1 בנובמבר 2017).

מצרים וחצי האי סיני
מצרים
  • צבא מצרים הודיע כי כוחותיו עצרו שלושה פעילי דאעש במרכז סיני. בעת המעצר אותרו כלי רכב שהוסתר במערה, חומרי נפץ המשמשים לייצור מטעני חבלה, ארבעה אופנועים המשמשים לתנועת פעילי טרור ומשאית שהכילה כמות גדולה של חלקי חילוף לאופנועים (חשבון הפייסבוק של דובר צבא מצרים, 28 באוקטובר 2017).
פעילות דאעש במדינות נוספות
ניגריה
  • ב-26 באוקטובר 2017 הודיע מחוז מערב אפריקה של דאעש, כי מספר פעילי הארגון תקפו עמדות של צבא ניגריה בעיירה סאסו (Sasu), שבצפון מזרח המדינה. בהתנגשויות בין הצדדים נהרגו שמונה חיילי צבא ניגריה וחיילים נוספים נפצעו. פעילי דאעש השתלטו על כלי רכב, אמצעי לחימה ותחמושת של צבא ניגריה (חק, 26 באוקטובר 2017). לדברי קיודה אוגונסניה (Kayode Ogunsanya), דובר דיביזיה שלוש של צבא ניגריה, ההתקפה של דאעש נבלמה על-ידי הכוחות בשטח (דיילי פוסט [ניגריה], 27 באוקטובר 2017).
פעילות סיכול ומנע
חזרת הלוחמים הזרים שלחמו בשורות דאעש למדינות הלאום שלהם
  • בעקבות תבוסת דאעש בסוריה ובעיראק מביעות מדינות רבות את חששן מפני הלוחמים שיצאו להילחם בשורות דאעש בסוריה ובעיראק העלולים עם שובם לבצע פיגועים במדינות האם שלהם. על פי מחקר שפרסם מכון המחקר האמריקאי The Soufan Group, מאת ריצ’ארד בארט (Richard Barrett) 5,600 לוחמי דאעש מ-33 מדינות כבר שבו למדינותיהם. אלפי לוחמי דאעש נוספים שנמלטו מאזורי הלחימה נמצאים עתה בגבולות תורכיה, ירדן ועיראק והם ממתינים להזדמנות לשוב למדינות מהן הגיעו[1]. קבוצה נוספת של לוחמים זרים שנאלצו לצאת מהמדינה האסלאמית, ואינם מסוגלים או אינם מוכנים לחזור למדינות מחפשים עתה אחר שדות קרב חדשים או מקלט במדינות מוסלמיות. סביר להניח שהשפעתם ומעורבותם של החוזרים בטרור למדינות האם שלהם תגדל ככל שמספרם יעלה ( The Soufan Group, 24 באוקטובר 2017) .
  • עוד נאמר במחקר כי כ-3,500 אזרחים רוסים הצטרפו ללחימה של דאעש בסוריה, רובם ממדינות חבר העמים לשעבר. 400 מהם כבר שבו לרוסיה. דמיטרי פסקוב, דובר הקרמלין הטייל ספק באמיתות הנתונים שהוצגו ואמר, כי: “הקרמלין נוטה לפקפק באמינות טענה זו”. לדבריו האזרחים הרוסים שהצטרפו לדאעש “מחוסלים” (טאס, 26 באוקטובר 2017). יצוין כי מוקדם יותר השנה הודה הנשיא ולדימיר פוטין כי עשרה אחוזים מתוך למעלה מ-9,000 לוחמים זרים מרוסיה ומהרפובליקות הסובייטיות לשעבר שהגיעו לסוריה או לעיראק חזרו הביתה ( The Soufan Group, 24 באוקטובר 2017) . כמו כן דווח בתקשורת הסורית, כי 450 בריטים שלחמו בשורות דאעש, חזרו לארצם (דמשק אלא’ן, 25 באוקטובר 2017).
  • גורמים רשמיים בארה”ב טוענים, כי נפילת אלרקה, הפחיתה את יכולתו של דאעש לתכנן ולתאם התקפות בחו”ל. לדבריהם דאעש איבד יותר ממאה ועשרים ממנהיגיו והארגון נלחם עתה על שרידותו. רוב הלוחמים שעדיין נמצאים בפעולה שמספרם נאמד בין 10,000-6,000 נמלטו למדבריות בעמק נהר הפרת (ניו יורקר, 23 באוקטובר 2017) .
תורכיה
  • יחידת הלוחמה בטרור במשטרה תורכיה ערכה פשיטה במספר אזורים באנקרה ובאיסטנבול על מקומת מסתור של חשודים בפעילות טרור. בפעילות נעצרו 63 בני אדם בעלי אזרחות זרה הנחשדים בהשתייכות לדאעש. חלק מהעצורים תכננו לבצע פיגועים במהלך חגיגות העצמאות של תורכיה ב-29 באוקטובר 2017. מספר עצורים נלחמו בעבר בשורות דאעש בסוריה ובעיראק (דיילי צבאח, 28 באוקטובר 2017).

[1] על פי היומון הירדני אלדסתור למעלה מ-3,000 ירדנים נלחמו עם דאעש בסוריה, עיראק לוב ומקומות אחרים. הם מהווים עתה בעיה גדולה לירדן, בין אם ישארו רחוקים או אם ינסו לחזור אליה (אלדסתור, 26 באוקטובר 2017).